Τα έργα τέχνης είναι βαρετά; Ώρα για μια βουτιά στον κόσμο της ψευδαίσθησης

Τα αντικείμενα τέχνης είναι βαρετά; Ώρα για μια βουτιά στον κόσμο της ψευδαίσθησης Facebook Twitter
0

Για να καταλάβει κάποιος το νόημα μιας έκθεσης που μοιάζει με περιήγηση στον κόσμο του φανταστικού πρέπει πρώτα να γνωρίσει την ΤeamLab, μια διεπιστημονική συλλογική ομάδα που ιδρύθηκε στο Τόκιο και δεν αφορά μόνο καλλιτέχνες αλλά όσους κάνουν τέχνη χωρίς όρια, χωρίς συνέχεια, επιστήμονες, σχεδιαστές και ερευνητές. Η φιλοσοφία τους είναι απλή: Αν, για να κατανοήσουμε τον κόσμο γύρω μας οι άνθρωποι, τον χωρίζουμε σε ανεξάρτητες οντότητες με αντιληπτά όρια μεταξύ τους, υπάρχει μια περιοχή που όλα αυτά συνδέονται σε ένα κόσμο επινοημένο, ένα κόσμο ψευδαισθήσεων.

Αυτό κάνει η ΤeamLab, που επιδιώκει να ξεπεράσει αυτά τα όρια στην αντίληψή μας για τον κόσμο, τη σχέση μεταξύ του εαυτού μας και του κόσμου καθώς και της συνέχειας του χρόνου.

Οι συναρπαστικές εγκαταστάσεις που υπογράφουν καλλιτέχνες όπως ο Τζέιμς Τάρελ, η Γιαγόι Κουσάμα, η Εζ Ντέβλιν, ανάμεσα σε άλλους, συνδυάζουν την τέχνη και την επιστήμη για να ενθαρρύνουν ουσιαστικές αλληλεπιδράσεις τόσο με το έργο όσο και με άλλους ανθρώπους.

Καθώς κινούμαστε γύρω από τον χώρο, η ίδια η παρουσία μας, μαζί με εκείνες άλλων συμμετεχόντων, προκαλεί τα λουλούδια να ανθίσουν και τους καταρράκτες να αλλάξουν την πορεία της ροής τους. Οι επισκέπτες κυριολεκτικά ξετρελαίνονται και οι εκθέσεις τους συγκεντρώνουν εκατομμύρια όχι φίλους της τέχνης μόνο αλλά και φιλοπερίεργους κάθε ηλικίας. Με παρουσία σε μόνιμες συλλογές μουσείων, αλλά και πολλές προγραμματισμένες εκθέσεις σε όλο τον κόσμο, αυτήν τη φορά η τελευταία τους μεγάλη έκθεση στο Superblue, το νέο, εντυπωσιακό κέντρο τέχνης στο Μαϊάμι που άνοιξε πριν από λίγες ημέρες, έχει ως μότο του ότι την τέχνη τη συμπληρώνει η παρουσία των επισκεπτών.

Τι μπορεί να νιώσει ένας θεατής που μοιάζει με την Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων, όταν μπαίνει στο έργο του Τζέιμς Τάρελ και το ιώδες χρώμα τον μεταμορφώνει οπτικά σε ένα εξωτικό πλάσμα, έναν εξωγήινο, ή τι μπορεί να νιώσει ένας επισκέπτης, όταν βλέπει το είδωλό του να πολλαπλασιάζεται, να αναστρέφεται και να κατακερματίζεται μέσα από τους καθρέφτες που τον περιβάλλουν; Είναι τέχνη να ανθίζουν τα λουλούδια, να ξεκινά η μουσική ή η βροχή όταν περνάς, ή μοιάζει με θεματικό πάρκο, αναρωτιούνται πολλοί κριτικοί τέχνης.

Τι μπορεί να νιώσει ένας θεατής που μοιάζει με την Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων, όταν μπαίνει στο έργο του Τζέιμς Τάρελ και το ιώδες χρώμα τον μεταμορφώνει οπτικά σε ένα εξωτικό πλάσμα, έναν εξωγήινο, ή τι μπορεί να νιώσει ένας επισκέπτης, όταν βλέπει το είδωλό του να πολλαπλασιάζεται, να αναστρέφεται και να κατακερματίζεται μέσα από τους καθρέφτες που τον περιβάλλουν;

Οι άνθρωποι της TeamLab υποστηρίζουν ότι η τέχνη στην ψηφιακή της μορφή και με την εκθαμβωτική υπερβολή της μπορεί να γίνει πιο ελκυστική, ακόμα και από ένα αριστούργημα με το οποίο μπορεί να μη συνδεθείς ποτέ ως θεατής.

Οι ουρές στην Τate και η αναμονή που έφτανε και τις έξι ώρες για να μπουν οι επισκέπτες στα Infinity Rooms της Κουσάμα και να παραμείνουν μέσα μόνο ένα λεπτό αποδεικνύει την επιτυχία του είδους που βασίζεται στην αλληλεπίδραση που δημιουργείται ανάμεσα στο κοινό και το έργο, αλλά και της ανάγκης κυρίως των ανθρώπων της νέας γενιάς, που η εξοικίωσή τους με την αλληλεπίδραση μέσω των υπολογιστών είναι σημαντική, να μην είναι μόνο παθητικοί θεατές των έργων.

Είναι προφανές ότι οι άνθρωποι αναζητούν προσωπικές και συναισθηματικές εμπειρίες και συνδέσεις μέσω της τέχνης και δεν είναι καθόλου τυχαία η επιτυχία των διαδραστικών εκθέσεων του βαν Γκογκ, που έχουν πολλές φορές μεγαλύτερη επισκεψιμότητα από μια έκθεση αφιερωμένη στα έργα του σε ένα μουσείο.

Ας πούμε ότι ο νέος κόσμος είναι βυθισμένος στην ψευδαίσθηση που δημιουργεί η εικόνα. Τα σκηνικά των μεγάλων συναυλιών της Εζ Ντέβλιν κάνουν κάτι τέτοιο, δημιουργούν έναν οπτικό λαβύρινθο, είναι έργα τέχνης με κλειδί την οφθαλμαπάτη.

Τα αντικείμενα τέχνης είναι βαρετά; Ώρα για μια βουτιά στον κόσμο της ψευδαίσθησης Facebook Twitter
Το «Forest of Us» από την Es Devlin. Courtesy of Superblue

Ο συνιδρυτής της TeamLab δήλωσε ότι η έκθεση προσπαθεί να εξαλείψει ή να διαλύσει τα όρια μεταξύ του θεατή και του έργου τέχνης. Κάτι που σημαίνει πως υπάρχουν νερά και σαπουνάδες, κίτρινα φώτα και εγκαταστάσεις-λαβύρινθοι μέσα στην αποθήκη που καταλαμβάνει έναν χώρο τεράστιο, ικανό για να μπορέσεις να χαθείς μέσα στην ομίχλη του έργου του μεγάλου Αμερικανού εικαστικού Τζέιμς Τάρελ, που με τα έργα του έχει αλλάξει την οπτική αντίληψη για το περιβάλλον που δημιουργεί, ένα συνώνυμο της μαγείας.

Ένας ακόμα καλλιτέχνης, που πάντα τα έργα του προσελκύουν την προσοχή του κοινού, είναι ο Γάλλος JR, που με την οφθαλμαπάτη έχει καταφέρει να «βυθίσει» το Λούβρο ή, όπως στο τελευταίο έργο, να «ανοίξει» τον τοίχο ενός παλάτσο στην Ιταλία έτσι ώστε να φαίνεται το εσωτερικό του.

Μπορεί η τέχνη να μεταφράζεται σε επιστημονική φαντασία, διαλύοντας τα όρια, αλλά μήπως αυτό δεν συμβαίνει εδώ και έναν αιώνα με τα έργα των ντανταϊστών, του Νταλί και του Ντισάν, να σβήνουν τις γραμμές ανάμεσα στο αντικείμενο και την επικρατούσα αντίληψη, επανερμηνεύοντάς τα και διαλύοντάς τα ξανά και ξανά;

Ο κόσμος συνεχίζει να αφηγείται ιστορίες τέχνης και είναι βέβαιο ότι όλοι δεν χωρούν στην ίδια αφήγηση. Αν πάρουμε ως παράδειγμα της εξέλιξη και την αναγνώριση της τέχνης τα τελευταία εκατό χρόνια, πάμπολλα έργα στην εποχή τους θεωρήθηκαν ασήμαντα ή άσχημα. Η ανάγνωσή τους μετά από έναν αιώνα ανατρέπει κάθε δεδομένο.

Αυτή η έκθεση στο Μαϊάμι υπενθυμίζει ότι οι προφήτες έχουν επανειλημμένα διαψευστεί. Οπότε, χωρίς πολλούς προβληματισμούς, όποιος θέλει μπορεί να βυθιστεί στη μαγεία των εικόνων και των οπτικών εφέ, χωρίς ενοχή. Άλλωστε η τέχνη μας απελευθερώνει από αυτή.

Τα αντικείμενα τέχνης είναι βαρετά; Ώρα για μια βουτιά στον κόσμο της ψευδαίσθησης Facebook Twitter
Flowers and People, Cannot be Controlled but Live Together - Transcending Boundaries, A Whole Year per Hour. © teamLab
Τα αντικείμενα τέχνης είναι βαρετά; Ώρα για μια βουτιά στον κόσμο της ψευδαίσθησης Facebook Twitter
Massless Clouds Between Sculpture and Life. © teamLab
Τα αντικείμενα τέχνης είναι βαρετά; Ώρα για μια βουτιά στον κόσμο της ψευδαίσθησης Facebook Twitter
Proliferating Immense Life. © teamLab
Τα αντικείμενα τέχνης είναι βαρετά; Ώρα για μια βουτιά στον κόσμο της ψευδαίσθησης Facebook Twitter
Proliferating Immense Life. © teamLab
Τα αντικείμενα τέχνης είναι βαρετά; Ώρα για μια βουτιά στον κόσμο της ψευδαίσθησης Facebook Twitter
Proliferating Immense Life. © teamLab
Τα αντικείμενα τέχνης είναι βαρετά; Ώρα για μια βουτιά στον κόσμο της ψευδαίσθησης Facebook Twitter
Proliferating Immense Life. © teamLab
Τα αντικείμενα τέχνης είναι βαρετά; Ώρα για μια βουτιά στον κόσμο της ψευδαίσθησης Facebook Twitter
The Infinitive Crystal Universe. Copyright teamLab, Courtesy Pace Gallery
Τα αντικείμενα τέχνης είναι βαρετά; Ώρα για μια βουτιά στον κόσμο της ψευδαίσθησης Facebook Twitter
Flowers and People, Cannot be Controlled but Live Together - Transcending Boundaries, A Whole Year per Hour.© teamLab
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ