Τα έργα τέχνης είναι βαρετά; Ώρα για μια βουτιά στον κόσμο της ψευδαίσθησης

Τα αντικείμενα τέχνης είναι βαρετά; Ώρα για μια βουτιά στον κόσμο της ψευδαίσθησης Facebook Twitter
0

Για να καταλάβει κάποιος το νόημα μιας έκθεσης που μοιάζει με περιήγηση στον κόσμο του φανταστικού πρέπει πρώτα να γνωρίσει την ΤeamLab, μια διεπιστημονική συλλογική ομάδα που ιδρύθηκε στο Τόκιο και δεν αφορά μόνο καλλιτέχνες αλλά όσους κάνουν τέχνη χωρίς όρια, χωρίς συνέχεια, επιστήμονες, σχεδιαστές και ερευνητές. Η φιλοσοφία τους είναι απλή: Αν, για να κατανοήσουμε τον κόσμο γύρω μας οι άνθρωποι, τον χωρίζουμε σε ανεξάρτητες οντότητες με αντιληπτά όρια μεταξύ τους, υπάρχει μια περιοχή που όλα αυτά συνδέονται σε ένα κόσμο επινοημένο, ένα κόσμο ψευδαισθήσεων.

Αυτό κάνει η ΤeamLab, που επιδιώκει να ξεπεράσει αυτά τα όρια στην αντίληψή μας για τον κόσμο, τη σχέση μεταξύ του εαυτού μας και του κόσμου καθώς και της συνέχειας του χρόνου.

Οι συναρπαστικές εγκαταστάσεις που υπογράφουν καλλιτέχνες όπως ο Τζέιμς Τάρελ, η Γιαγόι Κουσάμα, η Εζ Ντέβλιν, ανάμεσα σε άλλους, συνδυάζουν την τέχνη και την επιστήμη για να ενθαρρύνουν ουσιαστικές αλληλεπιδράσεις τόσο με το έργο όσο και με άλλους ανθρώπους.

Καθώς κινούμαστε γύρω από τον χώρο, η ίδια η παρουσία μας, μαζί με εκείνες άλλων συμμετεχόντων, προκαλεί τα λουλούδια να ανθίσουν και τους καταρράκτες να αλλάξουν την πορεία της ροής τους. Οι επισκέπτες κυριολεκτικά ξετρελαίνονται και οι εκθέσεις τους συγκεντρώνουν εκατομμύρια όχι φίλους της τέχνης μόνο αλλά και φιλοπερίεργους κάθε ηλικίας. Με παρουσία σε μόνιμες συλλογές μουσείων, αλλά και πολλές προγραμματισμένες εκθέσεις σε όλο τον κόσμο, αυτήν τη φορά η τελευταία τους μεγάλη έκθεση στο Superblue, το νέο, εντυπωσιακό κέντρο τέχνης στο Μαϊάμι που άνοιξε πριν από λίγες ημέρες, έχει ως μότο του ότι την τέχνη τη συμπληρώνει η παρουσία των επισκεπτών.

Τι μπορεί να νιώσει ένας θεατής που μοιάζει με την Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων, όταν μπαίνει στο έργο του Τζέιμς Τάρελ και το ιώδες χρώμα τον μεταμορφώνει οπτικά σε ένα εξωτικό πλάσμα, έναν εξωγήινο, ή τι μπορεί να νιώσει ένας επισκέπτης, όταν βλέπει το είδωλό του να πολλαπλασιάζεται, να αναστρέφεται και να κατακερματίζεται μέσα από τους καθρέφτες που τον περιβάλλουν; Είναι τέχνη να ανθίζουν τα λουλούδια, να ξεκινά η μουσική ή η βροχή όταν περνάς, ή μοιάζει με θεματικό πάρκο, αναρωτιούνται πολλοί κριτικοί τέχνης.

Τι μπορεί να νιώσει ένας θεατής που μοιάζει με την Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων, όταν μπαίνει στο έργο του Τζέιμς Τάρελ και το ιώδες χρώμα τον μεταμορφώνει οπτικά σε ένα εξωτικό πλάσμα, έναν εξωγήινο, ή τι μπορεί να νιώσει ένας επισκέπτης, όταν βλέπει το είδωλό του να πολλαπλασιάζεται, να αναστρέφεται και να κατακερματίζεται μέσα από τους καθρέφτες που τον περιβάλλουν;

Οι άνθρωποι της TeamLab υποστηρίζουν ότι η τέχνη στην ψηφιακή της μορφή και με την εκθαμβωτική υπερβολή της μπορεί να γίνει πιο ελκυστική, ακόμα και από ένα αριστούργημα με το οποίο μπορεί να μη συνδεθείς ποτέ ως θεατής.

Οι ουρές στην Τate και η αναμονή που έφτανε και τις έξι ώρες για να μπουν οι επισκέπτες στα Infinity Rooms της Κουσάμα και να παραμείνουν μέσα μόνο ένα λεπτό αποδεικνύει την επιτυχία του είδους που βασίζεται στην αλληλεπίδραση που δημιουργείται ανάμεσα στο κοινό και το έργο, αλλά και της ανάγκης κυρίως των ανθρώπων της νέας γενιάς, που η εξοικίωσή τους με την αλληλεπίδραση μέσω των υπολογιστών είναι σημαντική, να μην είναι μόνο παθητικοί θεατές των έργων.

Είναι προφανές ότι οι άνθρωποι αναζητούν προσωπικές και συναισθηματικές εμπειρίες και συνδέσεις μέσω της τέχνης και δεν είναι καθόλου τυχαία η επιτυχία των διαδραστικών εκθέσεων του βαν Γκογκ, που έχουν πολλές φορές μεγαλύτερη επισκεψιμότητα από μια έκθεση αφιερωμένη στα έργα του σε ένα μουσείο.

Ας πούμε ότι ο νέος κόσμος είναι βυθισμένος στην ψευδαίσθηση που δημιουργεί η εικόνα. Τα σκηνικά των μεγάλων συναυλιών της Εζ Ντέβλιν κάνουν κάτι τέτοιο, δημιουργούν έναν οπτικό λαβύρινθο, είναι έργα τέχνης με κλειδί την οφθαλμαπάτη.

Τα αντικείμενα τέχνης είναι βαρετά; Ώρα για μια βουτιά στον κόσμο της ψευδαίσθησης Facebook Twitter
Το «Forest of Us» από την Es Devlin. Courtesy of Superblue

Ο συνιδρυτής της TeamLab δήλωσε ότι η έκθεση προσπαθεί να εξαλείψει ή να διαλύσει τα όρια μεταξύ του θεατή και του έργου τέχνης. Κάτι που σημαίνει πως υπάρχουν νερά και σαπουνάδες, κίτρινα φώτα και εγκαταστάσεις-λαβύρινθοι μέσα στην αποθήκη που καταλαμβάνει έναν χώρο τεράστιο, ικανό για να μπορέσεις να χαθείς μέσα στην ομίχλη του έργου του μεγάλου Αμερικανού εικαστικού Τζέιμς Τάρελ, που με τα έργα του έχει αλλάξει την οπτική αντίληψη για το περιβάλλον που δημιουργεί, ένα συνώνυμο της μαγείας.

Ένας ακόμα καλλιτέχνης, που πάντα τα έργα του προσελκύουν την προσοχή του κοινού, είναι ο Γάλλος JR, που με την οφθαλμαπάτη έχει καταφέρει να «βυθίσει» το Λούβρο ή, όπως στο τελευταίο έργο, να «ανοίξει» τον τοίχο ενός παλάτσο στην Ιταλία έτσι ώστε να φαίνεται το εσωτερικό του.

Μπορεί η τέχνη να μεταφράζεται σε επιστημονική φαντασία, διαλύοντας τα όρια, αλλά μήπως αυτό δεν συμβαίνει εδώ και έναν αιώνα με τα έργα των ντανταϊστών, του Νταλί και του Ντισάν, να σβήνουν τις γραμμές ανάμεσα στο αντικείμενο και την επικρατούσα αντίληψη, επανερμηνεύοντάς τα και διαλύοντάς τα ξανά και ξανά;

Ο κόσμος συνεχίζει να αφηγείται ιστορίες τέχνης και είναι βέβαιο ότι όλοι δεν χωρούν στην ίδια αφήγηση. Αν πάρουμε ως παράδειγμα της εξέλιξη και την αναγνώριση της τέχνης τα τελευταία εκατό χρόνια, πάμπολλα έργα στην εποχή τους θεωρήθηκαν ασήμαντα ή άσχημα. Η ανάγνωσή τους μετά από έναν αιώνα ανατρέπει κάθε δεδομένο.

Αυτή η έκθεση στο Μαϊάμι υπενθυμίζει ότι οι προφήτες έχουν επανειλημμένα διαψευστεί. Οπότε, χωρίς πολλούς προβληματισμούς, όποιος θέλει μπορεί να βυθιστεί στη μαγεία των εικόνων και των οπτικών εφέ, χωρίς ενοχή. Άλλωστε η τέχνη μας απελευθερώνει από αυτή.

Τα αντικείμενα τέχνης είναι βαρετά; Ώρα για μια βουτιά στον κόσμο της ψευδαίσθησης Facebook Twitter
Flowers and People, Cannot be Controlled but Live Together - Transcending Boundaries, A Whole Year per Hour. © teamLab
Τα αντικείμενα τέχνης είναι βαρετά; Ώρα για μια βουτιά στον κόσμο της ψευδαίσθησης Facebook Twitter
Massless Clouds Between Sculpture and Life. © teamLab
Τα αντικείμενα τέχνης είναι βαρετά; Ώρα για μια βουτιά στον κόσμο της ψευδαίσθησης Facebook Twitter
Proliferating Immense Life. © teamLab
Τα αντικείμενα τέχνης είναι βαρετά; Ώρα για μια βουτιά στον κόσμο της ψευδαίσθησης Facebook Twitter
Proliferating Immense Life. © teamLab
Τα αντικείμενα τέχνης είναι βαρετά; Ώρα για μια βουτιά στον κόσμο της ψευδαίσθησης Facebook Twitter
Proliferating Immense Life. © teamLab
Τα αντικείμενα τέχνης είναι βαρετά; Ώρα για μια βουτιά στον κόσμο της ψευδαίσθησης Facebook Twitter
Proliferating Immense Life. © teamLab
Τα αντικείμενα τέχνης είναι βαρετά; Ώρα για μια βουτιά στον κόσμο της ψευδαίσθησης Facebook Twitter
The Infinitive Crystal Universe. Copyright teamLab, Courtesy Pace Gallery
Τα αντικείμενα τέχνης είναι βαρετά; Ώρα για μια βουτιά στον κόσμο της ψευδαίσθησης Facebook Twitter
Flowers and People, Cannot be Controlled but Live Together - Transcending Boundaries, A Whole Year per Hour.© teamLab
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

12 διαμάντια από την έκθεση «Από τον Μονέ στον Πικάσο» και η ιστορία τους

Εικαστικά / 12 διαμάντια στην έκθεση «Από τον Μονέ στον Γουόρχολ» και η ιστορία τους

Από τα 84 έργα που φιλοξενεί η έκθεση, επιλέξαμε αυτά στα οποία αξίζει να σταθούμε, καθώς περιηγούμαστε στην ιστορία, στον πλούτο και στην περιπλοκότητα των κινημάτων της τέχνης τα τελευταία 130 χρόνια.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Εκθέσεις Δεκέμβριος 2025

Εικαστικά / Ο Δεκέμβρης έχει εκθέσεις που δεν χάνονται

Η έκθεση «Από τον Monet στον Warhol», που άνοιξε πριν από λίγες μέρες, δικαίως μονοπωλεί το ενδιαφέρον μας, όπως και το αφιέρωμα στο έργο της Λίλα ντε Νόμπιλι. Η λίστα μας όμως δεν εξαντλείται σε αυτές τις δύο!
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain

Εικαστικά / Τέρνερ και Κόνσταμπλ: Δύο μεγάλοι ανταγωνιστές συναντιούνται ξανά

Για να τιμήσει τα 250 χρόνια από τη γέννησή τους η Tate Britain εξερευνά με μια έκθεση-ορόσημο τις αλληλένδετες ζωές τους και αυτό που τους ένωνε πάνω απ' όλα, την ανεξάντλητη πηγή ομορφιάς και έμπνευσης που είναι η φύση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Εικαστικά / «Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Με αφορμή τη δωρεά του αρχείου της στο ΕΜΣΤ, μέσα από πλήθος τεκμηρίων και σημειώσεων, ξαναδιαβάζουμε το έργο μιας σπουδαίας καλλιτέχνιδας της πρωτοπορίας και αναζητάμε εκ νέου την προσωπικότητά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια εκθεση

Εικαστικά / Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια έκθεση

Σπάνια αντικείμενα, έργα τέχνης, memorabilia, φωτογραφίες, αφιερώσεις και μία μικρή αναπαράσταση του σπιτιού του χαρισματικού ηθοποιού, δάσκαλου και σκηνοθέτη στο Παρίσι έχουμε την ευκαιρία να δούμε στην έκθεση «Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς» που ξεκίνησε μόλις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ