Γιαγόι Κουσάμα: Από το ατελιέ της στο Τόκιο ως την πιο μεγάλη αναδρομική στο Βερολίνο

Γιαγόι Κουσάμα: Από το ατελιέ της στην πιο μεγάλη αναδρομική στο Βερολίνο Facebook Twitter
YAYOI KUSAMA. Image courtesy of KUSAMA Enterprise
0

Τον Μάρτιο του 2021, το μουσείο Gropius Bau του Βερολίνου θα αφιερώσει στο έργο της Γιαγόι Κουσάμα την πρώτη ολοκληρωμένη αναδρομική έκθεση στη Γερμανία.

Τα 3.000 τετραγωνικά μέτρα του εμβληματικού κτιρίου θα φιλοξενήσουν έργα της από τις επτά και πλέον δεκαετίες της καλλιτεχνικής της δράσης, από τα πρώτα μέχρι τα  τρέχοντα έργα της.

Φυσικά από την παρουσίαση δεν θα μπορούσε να λείπει το πιο δημοφιλές της έργο, ένα Infinity Mirror Room, ένα νέο δωμάτιο ψευδαισθήσεων και ονείρων.

Η έκθεση φυσικά δεν μπορεί παρά να ξεκινά από τους πρώτους πίνακές της και την εξέλιξη μιας πρακτικής που δημιούργησε τη μοναδική εικαστική της γλώσσα, μια παραίσθηση με εκατομμύρια βούλες, σφαίρες και πουά. Στον κόσμο της στροβιλίζονται εκατομμύρια άνθρωποι και μπαίνουν μέσα στα έργα της για να νιώσουν τι σημαίνει να είσαι μια κουκίδα στο σύμπαν.

Γιαγόι Κουσάμα: Από το ατελιέ της στην πιο μεγάλη αναδρομική στο Βερολίνο Facebook Twitter
Love is calling | YAYOI KUSAMA. Image courtesy of KUSAMA Enterprise

Στις εννέα δεκαετίες της ζωής της, η Γιαγιόι Κουσάμα, είναι η πιο αναγνωρίσιμη «γιαγιά» των εικαστικών τεχνών, μία από τις πιο ακριβές εν ζωή εικαστικούς, η γυναίκα που ζει με επιλογή της από το 1977 στην ψυχιατρική κλινική του Τόκιο Seiwa Mental Hospital και βγαίνει μόνο για να φτάσει στο ατελιέ της, λίγα μέτρα πιο μακριά.

Το 2010 η διευθύντρια της Tate Modern, Φράνσις Μόρις, πήγε στην Ιαπωνία, στο στούντιο της Κουσάμα για να συζητήσουν το ενδεχόμενο μιας έκθεσης στο Λονδίνο (η έκθεση έγινε το 2012) ενώ ένα Infinity Mirrored Room ανοίγει την άνοιξη στην Tate, στην αίθουσα Γιώργου Οικονόμου.

«Το στούντιο του Κουσάμα είναι ένα μικρό, μοντέρνο, τριώροφο κτίριο που βρίσκεται στην περιοχή Σιντζούκου του Τόκιο», γράφει η Μόρις. Στην πόρτα συνάντησαν ένα συνεργείο που έκανε ένα ντοκιμαντέρ για τη ζωή της. Η Γιαγόι Κουσάμα δεν έχει κρύψει ποτέ την αγάπη της για τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης.

Γιαγόι Κουσάμα: Από το ατελιέ της στην πιο μεγάλη αναδρομική στο Βερολίνο Facebook Twitter
YAYOI KUSAMA. Image courtesy of KUSAMA Enterprise

Όταν μπήκαν στο στούντιο η πρώτη εντύπωση ήταν η απίστευτη οργάνωση που υπήρχε. Στον χώρο υποδοχής υπήρχε μια μικρή βιβλιοθήκη με βιβλία και περιοδικά με την Γιαπωνέζα καλλιτέχνιδα, κατάλογοι δημοπρασιών και ένα απίστευτα καλά οργανωμένο αρχείο που είχε τα πάντα, από αεροπορικά εισιτήρια της παιδικής της ηλικίας μέχρι ειδικές φωτογραφίες από τις περφόρμανς της. Η Μόρις εντυπωσιάστηκε από την εξαιρετική της προσδοκία για μια ζωή που θα πρέπει να τεκμηριωθεί και να αρχειοθετηθεί.

Το στούντιό της έμοιαζε με εγκατάσταση – με δεκάδες μεγάλης κλίμακας, εξαιρετικά χρωματισμένους πίνακες σε ράφια και στοίβες γύρω από το δωμάτιο. Υπήρχε ένα μεγάλο τραπέζι εργασίας, λίγο μεγαλύτερο από τον μεγαλύτερο καμβά της, και ένα αναπηρικό αμαξίδιο. Καθόταν στο αμαξίδιο για να ζωγραφίσει μια περιοχή και μετά τη μετακινούσε γύρω από το τραπέζι για να ζωγραφίσει το επόμενο τμήμα. «Γι’ αυτό το έργο της μπορεί να προσανατολιστεί προς οποιαδήποτε κατεύθυνση όταν εμφανίζεται» έγραψε η Μόρις.

Σε μια άλλη επίσκεψη της Μόρις, το 2012, με τους Tate Patrons, η Κουσάμα δέχτηκε να ζωγραφίσει μπροστά τους.

Γιαγόι Κουσάμα: Από το ατελιέ της στην πιο μεγάλη αναδρομική στο Βερολίνο Facebook Twitter
YAYOI KUSAMA. Image courtesy of KUSAMA Enterprise

«Κάθισε σε έναν άδειο καμβά ασταρωμένο από την ομάδα της και δίπλα της ήταν βάζα υγρού χρώματος. Πήρε τη βούρτσα και, μετά από μια παύση και με μια σύντομη ανάσα, άρχισε να ζωγραφίζει. Δούλεψε γρήγορα και με απόλυτη προσοχή σε μια σχεδόν αυτόματη διαδικασία. Παρακολουθώντας την, έχετε μια πραγματική αίσθηση της εμμονικής φύσης της τέχνης της.

Ήταν επίσης συναρπαστικό να βλέπεις πώς διαχειριζόταν τον εαυτό της και τα πάντα γύρω της. Είναι εξαιρετικά επικεντρωμένη στην παραγωγή της τέχνης της, ωστόσο, ταυτόχρονα, επέβλεπε όλες τις πτυχές της δουλειάς της, διοικώντας μια ομάδα βοηθών στούντιο. Η μόνιμη εντύπωσή μου για την Κουσάμα ήταν αυτή ενός εξαιρετικά πετυχημένου καλλιτέχνη με απόλυτη αυτογνωσία και αποφασιστικότητα, ο οποίος, ταυτόχρονα, είχε τόσο λίγη αυτοπεποίθηση και ήταν ευγνώμων για την προσοχή που της δείχναμε».

Στην έκθεση στο Gropius Bau θα δοθεί έμφαση στην ευρωπαϊκή της παρουσία με αφετηρία το 1966, όταν συμμετείχε για πρώτη φορά στην 33η Μπιενάλε της Βενετίας με την εγκατάσταση «Narcissus Garden», την οποία αποτελούσαν δεκάδες σφαίρες-καθρέφτες που δημιουργούσαν ένα κινητικό χαλί. Το έργο εγκαταστάθηκε στο γκαζόν έξω από το ιταλικό περίπτερο και η Κουσάμα, ντυμένη με ένα χρυσό κιμονό, άρχισε να πουλά κάθε μεμονωμένη σφαίρα για 1.200 λιρέτες (2 δολάρια ΗΠΑ), έως ότου οι διοργανωτές της Μπιενάλε έβαλαν τέλος στην επιχείρησή της.

Γιαγόι Κουσάμα: Από το ατελιέ της στην πιο μεγάλη αναδρομική στο Βερολίνο Facebook Twitter
YAYOI KUSAMA. Image courtesy of KUSAMA Enterprise

Η Κουσάμα, το κορίτσι που το κακοποιούσε η μητέρα του, η νεαρή γυναίκα που δούλευε σε εργοστάσιο πυρομαχικών και με λίγα χρήματα ραμμένα στο κιμονό της διέσχισε τον Ειρηνικό και έφτασε στη Νέα Υόρκη, άργησε πολύ να γίνει διάσημη. Ήταν 64 ετών όταν γνώρισε την απόλυτη επιτυχία, όταν ο κριτικός τέχνης και ποιητής Ακίρα Τατεχάτα, σημερινός διευθυντής  του Εθνικού Μουσείου Τέχνης της Οσάκα, έπεισε την ιαπωνική κυβέρνηση και η Κουσάμα εκπροσώπησε ξανά στην Μπιενάλε την Ιαπωνία, το 1993.

Η νίκη για την Κουσάμα δεν είναι ούτε οι απίστευτα υψηλές τιμές των έργων της ούτε η παγκόσμια αναγνώριση. Όλα αυτά τα απολαμβάνει από μακριά. Είναι η ικανότητα να μεταφέρει τον θεατή στο επίκεντρο της εμμονικής και μυστηριώδους φαντασίας της, σε μια στιγμή ατέλειωτα συναρπαστική και αλησμόνητη.

Γιαγόι Κουσάμα: Από το ατελιέ της στην πιο μεγάλη αναδρομική στο Βερολίνο Facebook Twitter
Infinity Mirrors | YAYOI KUSAMA. Image courtesy of KUSAMA Enterprise
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ