Ο θρίαμβος των λουλουδιών και της Γιαγόι Κουσάμα στον Βοτανικό Κήπο της Νέας Υόρκης

Ο θρίαμβος των λουλουδιών και της Γιαγόι Κουσάμα στο Βοτανικό Κήπο της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Η Κουσάμα χάρισε μια κολοκύθα με πολύχρωμες ψηφίδες στον Βοτανικό Κήπο ως υπενθύμιση της αναγέννησης της φύσης που πάντα θριαμβεύει επί του θανάτου, του χειμώνα και του μαρασμού. Dancing Pumpkin. Courtesy of The New York Botanical Garden | Ota Fine Arts and David Zwirner
0

Ο Βοτανικός Κήπος της Νέας Υόρκης γιορτάζει την άνοιξη με πουά δέντρα, καμπανούλες, νούφαρα και κατακόκκινους κορμούς δέντρων τιμώντας έτσι ένα «παιδί» της αβάν-γκαρντ σκηνής, της πιο ακριβής και πάντα νέας Γιαγόι Κουσάμα, ενώ τον κήπο θα συμπληρώνουν τα επικά Infinity Mirror Rooms, σε νέα εκδοχή, για να προκαλέσουν τους Νεοϋορκέζους να βυθιστούν στον κόσμο των ψευδαισθήσεων και των παραισθήσεων.

Και μπορεί ο κήπος να μην είναι τώρα επισκέψιμος, αλλά οι εγκαταστάσεις στη φύση δίνουν τον τόνο μιας αισιόδοξης επιστροφής, θυμίζοντας το έργο του Κρίστο και της Ζαν Κλοντ στο Σέντραλ Παρκ μετά την πτώση των Δίδυμων Πύργων, που ήταν το πιο αισιόδοξο μήνυμα της πόλης.

Το Flower Obsession, μια εγκατάσταση σε ένα περίπτερο που είναι στρωμένο για πρωινό ενώ οι επισκέπτες κολλάνε αυτοκόλλητα λουλούδια στα τζάμια, το έργο που είχε παρουσιάσει στην Μπιενάλε της Βενετίας, με τις μεταλλικές σφαίρες της, που επιπλέει στη λιμνούλα του Βοτανικού Κήπου, ο διάσημος κήπος του Νάρκισσου, μεγάλα χταπόδια και ψηφιδωτές κολοκύθες καλά κρυμμένα μέσα σε φυλλωσιές και δρομάκια είναι μερικά από τα έργα που παρουσιάζονται.

Οι κήποι, τα φυτά και τα λουλούδια που αποθέωσε σε όλη τη διάρκεια της καλλιτεχνικής της ζωής ήταν ένα καταφύγιο για το κορίτσι που είχε κακοποιηθεί από τη μητέρα του εξαιτίας της ταραγμένης σχέσης που είχαν οι γονείς της.  

Οι εγκαταστάσεις της θυμίζουν ένα ανέμελο παιχνίδι, ένα κυνήγι θησαυρού και παραπέμπουν και σε έναν άλλο περίφημο κήπο, αυτόν της Νίκι ντε Σεν Φαλ, που τιμάται αυτή την εποχή στο MoMA με μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.

Από τις 10 Απριλίου μέχρι τις 31 Οκτωβρίου 2021, η έκθεση Kusama: cosmic nature εκτείνεται στα 250 στρέμματα του κήπου γύρω από το Ωδείο Haupt και το κτίριο Luesther της βιβλιοθήκης Mertz.

Η έκθεση καταγράφει τη δια βίου σχέση της Κουσάμα με τον φυσικό κόσμο, που ξεκινά από τις αναμνήσεις της παιδικής της ηλικίας, στην Ιαπωνία, μέσα στις εκτάσεις των φυτωρίων της οικογένειάς της στο Matsumoto. Οι κήποι, τα φυτά και τα λουλούδια που αποθέωσε σε όλη τη διάρκεια της καλλιτεχνικής της ζωής ήταν ένα καταφύγιο για το κορίτσι που είχε κακοποιηθεί από τη μητέρα του εξαιτίας της ταραγμένης σχέσης που είχαν οι γονείς της.  

Η Κουσάμα που δεν έπαψε ποτέ να είναι επίκαιρη από τότε που την ανακάλυψε ο κόσμος, στην έβδομη δεκαετία της ζωής της, οργανώνει ένα μαγνητικό περιβάλλον που υπενθυμίζει όσο κανένας άλλος τη σχέση μας με τη φύση. Το φυτικό της σύμπαν σε μνημειακό μέγεθος είναι ένας θρίαμβος της φύσης επί του ανθρώπου και μάχεται την καταστροφή του περιβάλλοντος με τον πιο ποιητικό τρόπο. Τα μικροσκοπικά άνθη και οι λεπτομέρειες της φύσης στις εγκαταστάσεις της παίρνουν αλλόκοσμο σχήμα και όψη, κυριαρχούν σε ένα σύμπαν αισιοδοξίας και θριάμβου.

Ο θρίαμβος των λουλουδιών και της Γιαγόι Κουσάμα στο Βοτανικό Κήπο της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
I Want to Fly to the Universe. Φωτο: Courtesy Ota Fine Arts and David Zwirner

Συμβολικά η σχέση μας με τους εξωφρενικά διακοσμημένους με κόκκινα πουά κορμούς των δέντρων, τα χρώματα και τα μοτίβα της υπενθυμίζουν τον κύκλο της ζωής, το άπειρο και την αιωνιότητα. Οι κολοκύθες μοιάζουν να χορεύουν, σαν ανθισμένες ψυχές, γιατί η Κουσάμα πάντα στο έργο της έχει καλά κρυμμένο έναν κόσμο πνευματικό που την κράτησε ζωντανή, μέσα στα χρώματα κρύβει μια ικεσία στο σύμπαν που δίνει μια ανάλαφρη εικόνα για τα έργα της, ακόμα και αν πρόκειται για μια κολοκύθα που έχει βάρος τόνων και τεράστιο ύψος.

Η Κουσάμα αποδραματοποιεί με χρώματα και σχήματα τα γλυπτά της, που μέσα στον Βοτανικό Κήπο βρίσκουν ένα περιβάλλον ιδανικό ανάμεσα σε σημύδες, ανθισμένα φυτά και φρέσκο χορτάρι. «Η ψυχή μου ανθίζει για πάντα» είναι ο τίτλος που έχει δώσει στα κολοσσιαία πουά λουλούδια που είναι βαμμένα σε δραματικά χρώματα και χαιρετούν τους επισκέπτες στον πρόσφατα ανακαινισμένο θόλο κάτω από τους φοίνικες του Βοτανικού Κήπου.

Η Κουσάμα, που έχει πει ότι οι κολοκύθες είναι τα πιο αγαπημένα της φυτά στον κόσμο, χάρισε μια με πολύχρωμες ψηφίδες, σαν έργο του Γκαουντί, στον Βοτανικό Κήπο ως υπενθύμιση της αναγέννησης της φύσης που πάντα θριαμβεύει επί του θανάτου, του χειμώνα και του μαρασμού, κάτι που η Νέα Υόρκη, όπως και όλος ο κόσμος, έχει πιο πολύ ανάγκη σήμερα από ποτέ άλλοτε.

Ο θρίαμβος των λουλουδιών και της Γιαγόι Κουσάμα στο Βοτανικό Κήπο της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
My Soul Blooms Forever. Courtesy of the New York Botanical Garden
Ο θρίαμβος των λουλουδιών και της Γιαγόι Κουσάμα στο Βοτανικό Κήπο της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Narcussus Garden. Courtesy Ota Fine Arts, David Zwirner and Victoria Miro
Ο θρίαμβος των λουλουδιών και της Γιαγόι Κουσάμα στο Βοτανικό Κήπο της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Ascension of Polka Dots on the Trees, collection of the artist.
Ο θρίαμβος των λουλουδιών και της Γιαγόι Κουσάμα στο Βοτανικό Κήπο της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Hymn of Life Tulips. Φωτο: Courtesy Ota Fine Arts and David Zwirner
Ο θρίαμβος των λουλουδιών και της Γιαγόι Κουσάμα στο Βοτανικό Κήπο της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Φωτο: Courtesy New York Botanical Garden
Ο θρίαμβος των λουλουδιών και της Γιαγόι Κουσάμα στο Βοτανικό Κήπο της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Φωτο: Courtesy New York Botanical Garden
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM
Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe

Εικαστικά / «Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με έργα των Περικλή Βυζάντιου, Robert McCabe και Jean Tinguely, μεταξύ άλλων, φέρνει σε διάλογο Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών αναφορών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Εικαστικά / Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Μια ρετροσπεκτίβα δεκαπέντε χρόνων η οποία αποτελείται από έναν καταιγισμό εικόνων που δημιούργησε με την κάμερά του ο γνωστός video artist για μια σειρά σημαντικών παραστάσεων, οι οποίες παρουσιάζονται αποδεσμευμένες από τη θεατρική τους υπόσταση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ