Στο Μεξικό, η Εκκλησία της Συμφιλίωσης γίνεται δεύτερο σπίτι για γκέι ζευγάρια

Στο Μεξικό, η Εκκλησία της Συμφιλίωσης γίνεται δεύτερο σπίτι για γκέι ζευγάρια Facebook Twitter
Στην Εκκλησία της Συμφιλίωσης, οι δύο άντρες βρήκαν έναν τόπο που σεβάστηκε την απόφαση και την επιλογή ζωής τους και κυρίως την επιθυμία τους για μία κανονική καθολική τελετή, καθώς είναι και οι δύο αφοσιωμένοι Καθολικοί. Φωτο: Marcela Figueroa/Al Jazeera
0

Στο ιερό υπάρχουν κεριά και φρεσκοκομμένα λουλούδια, το εκκλησιαστικό όργανο καλογυαλισμένο και κουρδισμένο περιμένει, ο ιερέας διορθώνει τα άμφια και ετοιμάζεται για τη μεγάλη κυριακάτικη λειτουργία. Άλλωστε, το πολυπληθές εκκλησίασμα αγαπά -και το δείχνει με κάθε τρόπο και κυρίως με ενεργό συμμετοχή- τις λειτουργίας της Εκκλησίας της Συμφιλίωσης στο Μεξικό. Εκτός από τα λουλούδια, το αναλόγιο που πάνω του βρίσκεται το Ευαγγέλιο και τα προσευχητάρια των πιστών, σ' αυτή την εκκλησία θα δει κανείς στους τοίχους, όχι μόνο χριστιανικές αναπαραστάσεις, αλλά και πολλά ουράνια τόξα, σήμα κατατεθέν της LGBTQI κοινότητας.

Για την ακρίβεια, σ' αυτή την εκκλησία τα ουράνια τόξα βρίσκονται παντού. Για την ακρίβεια, θα μπορούσε να είναι μία οποιαδήποτε εκκλησία στο Μεξικό, αν ένα ουράνιο τόξο δεν περιέβαλε την ίδια την εικόνα του Ιησού Χριστού, ακόμη και τα άμφια του αιδεσιμότατου Αλεχάντρο Γκονζάλες. Η εκκλησία της Συμφιλίωσης, σε ένα μικρό σοκάκι της γειτονιάς Azcapotzalco στο Μεξικό, είναι εκκλησία ανθρώπων της μεσαίας τάξης, βαθιά συντηρητικών καθολικών, που, όμως, εδώ και καιρό κουράστηκαν από τις διακρίσεις εις βάρος γκέι ζευγαριών. Στην εξώθυρα της εκκλησίας, το αναγραφόμενο μήνυμα είναι σαφές: "Ο Θεός σας αγαπά ακριβώς όπως είστε". Εδώ είναι χώρος αγάπης και αποδοχής ανθρώπων της γκέι κοινότητας, ένας χώρος προσευχής ανοιχτός σε όλους, ανεξαρτήτως σεξουαλικού προσανατολισμού και ερωτικών επιλογών. 

"Σ' αυτή την εκκλησία βρίσκει κανείς το πλήρες όραμα του Θεού, βασισμένο στον λόγο του Χριστού. Η εκκλησία μας δεν κάνει τίποτα άλλο από το να μεταφράζει σωστά το μήνυμα του. Ότι ο Θεός είναι για άλλους, ότι ο Θεός αγαπά τους πάντες, όπως είναι. Και από αυτό το μήνυμα δεν εξαιρείται ο γκέι πληθυσμός και οι ιδιαιτερότητες κανενός", λέει εγκάρδια ο αιδεσιμότατος Γκονζάλες. 

Το '80, όταν ακόμη ήμασταν πολύ νέοι τα πράγματα ήταν άσχημα, πραγματικά βίαια. Δεν θα μας άφηναν να υπάρξουμε καν. Φοβόμασταν να πάμε ακόμη και σ' ένα κλαμπ να δούμε φίλους. Τώρα τουλάχιστον υπάρχουν νόμοι που αποτρέπουν τις διακρίσεις.

Ο συγκεκριμένος ιερέας αποδείχθηκε εκτός από αφοσιωμένος στο έργο του και γενναίος. Η εκκλησία της Συμφιλίωσης υπάρχει εδώ και 35 χρόνια και δεν ήταν εύκολα χρόνια. Ακριβώς, λόγω της πολιτικής της προς τα γκέι ζευγάρια, υπήρξαν και σκληρές μέρες και για το εκκλησάκι και για τον αιδεσιμότατο Γκονζάλες. Κάποιοι έχουν βανδαλίσει το κτήριο, έχουν κρεμάσει νεκρά κοτόπουλα στον περίβολο του. έχουν απειλήσει και τραμπουκίσει τους ανθρώπους που εργάζονται σ' αυτόν τον ξεχωριστό οίκο του Θεού. Όμως, ο αιδεσιμότατος είναι απολύτως σίγουρος και για όσα κάνει και για όσα πρεσβεύει. 

Κάνει γάμους ομοφυλόφιλων ζευγαριών και αισθάνεται ότι η μεγαλύτερη περηφάνια και προσφορά της εκκλησίας του στην πόλη του Μεξικό είναι ότι ενώνει ανθρώπους - ανεξαρτήτως φύλου- με τα ιερά δεσμά της αγάπης, δεσμά που βεβαίως εξασφαλίζουν και τις ζωές των ανθρώπων που επέλεξαν να ζουν μαζί, σε δεύτερο (οικονομικό και νομικό) επίπεδο. Αγαπά, επίσης, τις ιστορίες ανθρώπων, τον τρόπο που γνωρίστηκαν και αποφάσισαν να ενωθούν με τα δεσμά του γάμου. 

Στο Μεξικό, η Εκκλησία της Συμφιλίωσης γίνεται δεύτερο σπίτι για γκέι ζευγάρια Facebook Twitter
Η εκκλησία της Συμφιλίωσης υπάρχει εδώ και 35 χρόνια και δεν ήταν εύκολα χρόνια. Ακριβώς, λόγω της πολιτικής της προς τα γκέι ζευγάρια, υπήρξαν και σκληρές μέρες και για το εκκλησάκι και για τον αιδεσιμότατο Γκονζάλες. Φωτο: Marcela Figueroa/Al Jazeera

Τέτοια ήταν και η ιστορία του Mario Mendez και του Mario Fuentes. Οι δύο άντρες γνωρίστηκαν πριν από 8 χρόνια σε ένα λεωφορείο, έπιασαν κουβέντα, συνειδητοποίησαν ότι ήταν γείτονες, ότι αγαπούν τα σκυλιά και αυτό ήταν όλο. Μια απλή ιστορία αγάπης που τώρα ξέρει όλη η γειτονιά. Ζουν μαζί, οι γείτονες τους ξέρουν ως οι "Marios", τους βλέπουν κάθε μέρα τα τελευταία χρόνια να μοιράζονται τη ζωή, τις βόλτες με τα σκυλιά τους. Όταν προσπάθησαν να παντρευτούν το "όχι" από την επίσημη Καθολική Εκκλησία του Μεξικό ήταν μεγάλο, αλλά όχι μεγαλύτερο από την απόφαση τους. 

Στην Εκκλησία της Συμφιλίωσης, οι δύο άντρες βρήκαν έναν τόπο που σεβάστηκε την απόφαση και την επιλογή ζωής τους και κυρίως την επιθυμία τους για μία κανονική καθολική τελετή, καθώς είναι και οι δύο αφοσιωμένοι Καθολικοί. Η ιστορία τους ήταν μία από τις εκατοντάδες ιστορίες της πόλης που μόλις φέτος τον Μάιο επιχείρησε να πάρει δραστικές αποφάσεις για τους γάμους ομοφυλοφίλων. Ο πρόεδρος Pena Nieto έχει ήδη κινήσει τις διαδικασίες για συνταγματική αναθεώρηση που θα επιτρέπει τους γάμους ατόμων του ιδίου φύλου. 

Εννοείται ότι αυτή η κίνηση προκάλεσε αντιδράσεις στους κύκλους των βαθιά συντηρητικών πιστών, που κατέβηκαν σε διαδηλώσεις, με συνθήματα και πολεμική "υπέρ του ιερού σκοπού της αναπαραγωγής που ευλογείται από το γαμήλιο μυστήριο". Ο Rodrigo Ivan Cortes Jimenez, εκπρόσωπος του Οχυρού για την Εθνική Οικογένεια ήταν κατηγορηματικός. "Οι ενήλικες μπορούν να έχουν ό,τι σχέση επιθυμούν. Αλλά, αν μιλάμε για θεσμούς που ενώνουν τα παιδιά με τους γονείς τους, μιλάμε για γάμο. Κι αυτό είναι κάτι άλλο", δηλώνει άκαμπτα ο Jimenez.

Μπροστά στον κίνδυνο να ξεσπάσουν περαιτέρω αντιδράσεις, η πολιτεία του Μεξικό απέσυρε διακριτικά το θέμα από την ημερήσια διάταξη, προτάσσοντας το επιχείρημα ότι ο κυβερνήτης της οφείλει να ασχοληθεί με σοβαρότερα ζητήματα τρέχουσας επικαιρότητας. Δεν είναι μόνο αυτά τα εμπόδια, ωστόσο. Οι "Marios" θα παντρευτούν έτσι κι αλλιώς, εκείνο που τους θλίβει ωστόσο, είναι το πόσο αργά προχωρά η αλλαγή αντιλήψεων απέναντι στην ομοφυλοφιλία.

"Το '80, όταν ακόμη ήμασταν πολύ νέοι τα πράγματα ήταν άσχημα, πραγματικά βίαια. Δεν θα μας άφηναν να υπάρξουμε καν. Φοβόμασταν να πάμε ακόμη και σ' ένα κλαμπ να δούμε φίλους. Τώρα τουλάχιστον υπάρχουν νόμοι που αποτρέπουν τις διακρίσεις", λέει ο Fuentes. Τη μέρα του γάμου, οι γονείς και των δύο ήταν στο πλευρό τους, λέγοντας μάλιστα ότι η ευτυχία των γιων τους προηγείται, είναι πιο σημαντική απ' οποιονδήποτε νόμο... 

Με στοιχεία από το Αl Jazeera

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

*Αναγνωρίζωντας σε σένα τον ωραιότερο ευατό σου/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Αναγνωρίζοντας σε σένα τον ωραιότερο εαυτό σου/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Ο θάνατος του Διονύση Σαββόπουλου δεν ήταν απλώς ένα πολιτισμικό γεγονός. Ήταν η τελετή λήξης ενός αιώνα που πίστεψε πως η Ελλάδα μπορούσε να εξηγηθεί μέσα από τους μύθους της. Αυτό το πολυπόστ της ΟΑΣΗΣ χαρτογραφεί τη χώρα που επέμενε να υπάρχει μέσα του, από τις εθνικές κηδείες των ’90s μέχρι τη διάχυτη queer Ελλάδα του 2025, από τον Bowie και τη Μελίνα μέχρι τα σημερινά queer σώματα που χορεύουν μέσα σε pixels και φως. Μια αφήγηση για το πένθος, τη μνήμη και την επιμονή μιας χώρας να επιβιώνει μέσα από τη συγκίνηση.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
*Η θαυμάσια απειλή του να υπάρχεις χωρίς να απολογείσαι/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Η θαυμάσια απειλή τού να υπάρχεις χωρίς να απολογείσαι/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Η θεία Σταματίνα είπε intersex και η Ελλάδα σώπασε για ένα δευτερόλεπτο, όσο χρειάζεται για να αλλάξει εποχή. Ο Γιώργος Καπουτζίδης δεν έκανε επανάσταση, έκανε κάτι πιο σπάνιο: έμαθε σ’ ένα έθνος να μιλά με τρυφερότητα. Κι αυτό, σε μια χώρα που ακόμη συγχέει τη φωνή με τη βία, είναι σχεδόν θαύμα.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ Τι σημαίνει να γεννιέσαι ίντερσεξ;

Athens Pride 2022 / Explainer: Τι σημαίνει να γεννιέσαι ίντερσεξ;

Το γράμμα «Ι» στο αρκτικόλεξο ΛΟΑΤΚΙ+ αντιστοιχεί σε υγιή ανθρώπινα σώματα που μέχρι σήμερα συχνά παθολογικοποιούνται και υποβάλλονται σε επεμβάσεις «κανονικοποίησης» φύλου ερήμην τους. Η Intersex Greece εξηγεί τον όρο, τις δυσκολίες και τις διακρίσεις που αντιμετωπίζουν τα ίντερσεξ άτομα στην Ελλάδα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
*Από τον λαιμό ως την αυγή/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Από τον λαιμό ως την αυγή/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Σε έναν κόσμο που φοβάται τη σιωπή, η ΟΑΣΗ επιμένει να μιλά με ευαισθησία. Δέκα κείμενα–καθρέφτες, από τη Θεία Σταματίνα ως τον Sorour Darabi, για το βλέμμα που δεν ωραιοποιεί, παρατηρεί.Για την ατέλεια που γίνεται φως, και για το queer που επιβιώνει μέσα στην τρυφερότητα.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
*Nα μένεις μέσα στο φως/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Nα μένεις μέσα στο φως/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Το νέο πολυποστ του Πάνου Μιχαήλ παρακολουθεί το δάκρυ, την έκθεση και την επιείκεια ως μορφές αισθητικής πίστης. Από τον οίκο Dior μέχρι το Eye Filmmuseum του Άμστερνταμ, κι από τα Instagram ban του Slava Mogutin ως την επιμονή της ομορφιάς στο έργο του Παπαϊωάννου, η ΟΑΣΗ σκιαγραφεί τη νέα ηθική του φωτός: πώς η τέχνη, η μόδα και το queer βλέμμα συναντιούνται στην πιο ανθρώπινη τους στιγμή τη στιγμή που ραγίζουν.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
«Στο θέατρο ο κόσμος θέλει να βλέπει άντρες ή, καλύτερα, “άντρακλες”»

Οι Άλλοι / «Στο θέατρο θέλουν να βλέπουν άντρες ή, καλύτερα, “άντρακλες”»

Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Βασίλης Βηλαράς μιλά για τη σιωπηλή βία των εφηβικών του χρόνων, την αγωνία των γκέι αντρών στη σκηνή, τη φοβική βιομηχανία του θεάτρου και την ανάγκη να μείνουμε άνθρωποι σε μια εποχή που όλα ξεχνιούνται γρήγορα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Ο ανυπεράσπιστος καημός για ένα ακόμη κράξιμο/από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Ο ανυπεράσπιστος καημός για ένα ακόμη κράξιμο/από τον Πάνο Μιχαήλ

Από τον ποταμό της Baarn μέχρι το φιλί στις «Σέρρες», κι από το βλέμμα–countdown του Ren Hang μέχρι τη φάρσα του Μίστερ Μπούτια, η ΟΑΣΗ καταγράφει τα queer ραγίσματα που δεν έγιναν ποτέ ιδιωτικά. Dickpics, cult σώματα, drag spoof βιντεάκια, καμπαρέ φωνές, τηλεοπτικά taboos· όλα στην ίδια καμπύλη: γέλιο, καύλα, πληγή, ανάσα. Το ripology του queer δεν είναι θεωρία· είναι ο ανυπεράσπιστος καημός που μας κρατάει ζωντανούς.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
*Κάθε τρελό παιδί/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / *Κάθε τρελό παιδί/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Η ελληνική ψυχανάλυση κρύβει ακόμα τα queer σώματα στις σκιές: από τα τηλεοπτικά δικαστήρια της Τατιάνας μέχρι τα hashtags των θεραπευτών–influencers. Σπαράγματα μνήμης, media τραύματος και επιβίωσης συνθέτουν μια ιστορία που ποτέ δεν ειπώθηκε ολόκληρη.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Οι εκδόσεις που απευθύνονται στο LGBTQ+ κοινό αντιμετωπίζουν διακρίσεις από τους διαφημιστές, προειδοποιούν οι εκδότες

Διεθνή / Τα περιοδικά που απευθύνονται στο LGBTQ+ κοινό αντιμετωπίζουν διακρίσεις από τους διαφημιστές, προειδοποιούν οι εκδότες

Η αντι-DEI εκστρατεία στις ΗΠΑ και οι διαφημιστές που αποφεύγουν να συνεργαστούν με τα έντυπα που απευθύνονται στην LGBTQ+ κοινότητα και άλλες μειονότητες
LIFO NEWSROOM