Θανάσης Σκρουμπέλος

Θανάσης Σκρουμπέλος Facebook Twitter
0

Πριν απ' όλα να εξηγηθώ. Είμαι ακατάλληλος να κρίνω βιβλία άλλων. Στη σχολή που δίδασκα σενάριο έλεγα, «ακόμη και το κείμενο που εσείς θεωρείτε το πιο χαζό, ακόμη και αυτό κρύβει τη δική του σοφία». Είμαι ανίκανος λοιπόν να κρίνω, ορθά (correct-correctly), γι' αυτό θα σας μιλήσω μόνο για τα συναισθήματα που μου προκάλεσαν τα βιβλία στα οποία αναφέρομαι.

1Διάβασα τα Τριανταοχτώ Τριαντάφυλλα, συλλογή ποιημάτων της Νάντιας Γαβαλά (εκδόσεις Δωδώνη). Ένιωσα τον φόβο, την οργή (και οργή μου), τον νόστο (και δικό μου νόστο) γι' αυτό που χάνεται. Τι είναι αυτο που χάνεται. Μα αυτό που κερδήθηκε με αίμα. Κυρίως η αξιοπρέπεια που σου έδινε η αισθηση της Δημοκρατίας, της ισότητας, της ελευθερίας, της Δικαιοσύνης. Σήμερα, κάτω από τόνους σκουπιδιών και απάτης και απαξιωμένων πολιτικών (πολιτικός=λαμόγιο, κρατικός λειτουργός= λαμόγιο, κρατος=ρουσφέτι, Δικαιοσύνη=σκοπιμότητα, αυτά σήμερα λίγο πολύ πιστεύει ο κόσμος και όχι άδικα, όταν η λαμογιά που θα κάνει κάποιος υπουργός καλύπτεται και με νόμο, ενώ εσύ, αν χρωστάς έστω και ένα ευρώ, σου βγάζει η τράπεζα στο σφυρί το σπίτι) έχει καταχωνιαστεί η πηγή των αξιών της ζωής στη Δημοκρατία. Ποιήματα, λοιπόν, πικρή κραυγή και κάλεσμα να σαρωθούν τα σκουπίδια για να ξαναβρούμε την πηγή της Ισότητας, της Δικαιοσύνης, της Ελευθερίας και και την αξιοπρέπια του Πολίτη. Floreal είναι ο μήνας των λουλουδιών, το όνομα που είχαν δώσει στον Μάη οι πολίτες της Γαλλικής Επανάστασης, αναφέρεται σε αυτόν η Γαβαλά. Στις σελίδες της μύρισα Μάη μέσα σε αυτό τον καταραμένο μόνιμο χειμώνα, που κι ας είναι καλοκαίρι, η κυριαρχία της απάτης σε παγώνει.

2Κάνω μια δουλειά, μια έρευνα για να γράψω κάτι για μένα - η έρευνα με οδήγησε σε δύο βιβλία. Και τα δύο συγκλονιστικά. Το παράλογο δράμα των ανθρώπων, με αίμα και με κυνικότητα απλωμένο. Το ένα το Stasiland - Ιστορίες πίσω από το τείχος του Βερολίνου της Άννα Φάντερ (εκδόσεις Οκτώ). Μόνο μια δυό φράσεις του θα σας πω: «... Οι φάκελοι που υπάρχουν για τον κάθε πολίτη -της τότε Ανατολικής Γερμανίας- αν τους απλώσεις καταλαμβάνουν μήκος 180 χιλιομέτρων», «ανά έξι πολίτες ο ένας ήταν χαφιές που κατέγραφε κι έδινε αναφορά για τους άλλους στη ΣΤΑΖΙ». Και να σκεφτεί κανείς οτι κομμάτι από αυτό το χαφιεδοκατασκεύασμα μπήκε επίσημα σε δικογραφία στο ελληνικό δικαστήριο ως στοιχείο κατηγορητηρίου κατά ανθρώπων που τελικά αθωώθηκαν. (Ο ένας, όμως, από όλο αυτό τον δικαστικό Γολγοθά πέθανε, τον τσάκισε ο φίλος μου Κώστας Αγαπίου.)

3Το άλλο είναι το βιβλίο, επίσης ντοκουμέντο, ο Στρατός των Ρόδων της Μπάρμπαρα Βίκτορ (εκδόσεις Φανταστικός Κόσμος). Είναι μια σειρα συνεντεύξεων με οικογένειες κοριτσιών-μαρτύρων Παλαιστινίων (και φυλακισμένων που έζησαν), που ζώστηκαν δυναμίτη και ανατινάχτηκαν (σκοτώθηκαν και σκότωσαν και αθώους μαζί). Έξοδος απελπισμένη για μια πατρίδα ελεύθερη αλλά και πίσω από τις γραμμές και για μια γυναίκα ελεύθερη με ίσα δικαιώματα με τον άντρα-αφέντη.

4Για δουλειά, πάλι, διάβασα το βιβλίο της Ελπίδας Βόγλη Έλληνες το Γένος - Η ιθαγένεια και η ταυτότητα στο εθνικό κράτος των Ελλήνων, 1821-1844 (Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτη). Εξαιρετική και επίκαιρη μελέτη για ευσεβείς μύθους και πόθους. Θυμήθηκα την υποσημείωση στο ποίημα «Μπολιβάρ» του Ν. Εγγονόπουλου: «Ο παππούς μου ο νάυαρχος Κουντουριώτης, αρβανίτης, όταν διέταζε, αντί για πυρ, έλεγε Μπρας (πυρ στα αρβανίτικα)».

5Και, τέλος, απόλαυσα το Κάποτε υπήρξε ο Ματίας Πασκάλ του Λουίτζι Πιραντέλο. Αν και γραμμένο αρχές του περασμένου αιώνα (1904), είναι σαν να γράφτηκε για το σήμερα (εκδόσεις Calmann-Levy - Feu Mathias Pascal).

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Βιβλίο / Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Παρόλο που οι κριτικοί και οι βιβλιοπώλες κατατάσσουν τα βιβλία της στην αστυνομική λογοτεχνία, η συγγραφέας που τα τελευταία χρόνια έχουν λατρέψει οι Έλληνες αναγνώστες, μια σπουδαία φωνή της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας και του φεμινισμού, μοιάζει να ασφυκτιά σε τέτοια στενά πλαίσια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΛΟΣ
Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Βιβλίο / Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Ένας από τους τελευταίους κοσμοπολίτες καλλιτέχνες και συγγραφείς αυτοβιογραφείται στο αριστουργηματικό, σύμφωνα με κριτικούς και συγγραφείς όπως ο Τζον Μπάνβιλ, βιβλίο του «Τα περσινά χιόνια», θέτοντας ερωτήματα για τον παλιό, σχεδόν μυθικό κόσμο της Ευρώπης που έχει χαθεί για πάντα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CARRIE

Βιβλίο / H Carrie στα 50: Το φοβερό λογοτεχνικό ντεμπούτο του Στίβεν Κινγκ που παραλίγο να καταλήξει στα σκουπίδια

Πάνω από 60 μυθιστορήματα που έχουν πουλήσει περισσότερα από 350 εκατομμύρια αντίτυπα μετράει σήμερα ο «βασιλιάς του τρόμου», όλα όμως ξεκίνησαν πριν από μισό αιώνα με την πρώτη περίοδο μιας ντροπαλής και περιθωριοποιημένης μαθήτριας γυμνασίου.
THE LIFO TEAM
Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Το πίσω ράφι / Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Γεννημένος στο Όρεγκον τα χρόνια που ακολούθησαν την οικονομική κρίση του '29, γιος μιας σερβιτόρας κι ενός εργάτη σε εργοστάσιο ξυλείας, ο κορυφαίος εκπρόσωπος του «βρόμικου ρεαλισμού» βίωσε στο πετσί του την αθλιότητα, τις δυσκολίες και την αποξένωση που αποτύπωσε στο έργο του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε σε μια εποχή βαθιάς μοναξιάς, μέσα σε μια θάλασσα διαδικτυακών “φίλων”».

Βιβλίο / Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε στη βαθιά μοναξιά των διαδικτυακών μας “φίλων”»

Ο συγγραφέας και μεταφραστής μιλά για τη δύναμη της λογοτεχνίας, για τα βιβλία που διαβάζει και απέχουν απ’ όσα σήμερα «συζητιούνται», για τη ζωή στην επαρχία αλλά και για το πόσο τον ενοχλεί η «αυτοπροσωπολατρία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
To «παράνομο» σεξ στην Αθήνα του Μεσοπολέμου σε μια νέα μελέτη

Βιβλίο / To «παράνομο» σεξ στην Αθήνα του Μεσοπολέμου σε μια νέα μελέτη

Κόντρα στα κυρίαρχα ήθη, ο Μεσοπόλεμος υπήρξε διεθνώς μια εποχή σεξουαλικής ελευθεριότητας. Μια πρωτότυπη έκδοση από τους Τάσο Θεοφίλου και Εύα Γανίδου εστιάζει στις επιδόσεις των Αθηναίων στο «παράνομο» σεξ, μέσα από δημοσιεύματα εφημερίδων της εποχής, με τα ευρήματα να είναι εντυπωσιακά, ενίοτε και σπαρταριστά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Εύα Στεφανή: «Με συγκινεί ακόμα ο «Πεισίστρατος» του Γιώργου Χειμωνά»

The Book Lovers / Εύα Στεφανή: «Βρίσκω θεραπευτικά τα μυθιστορήματα της Άγκαθα Κρίστι»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Εύα Στεφανή, σκηνοθέτιδα και καθηγήτρια Κινηματογράφου στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, για τη διαδρομή της από την Δάφνη ντι Μοριέ στον Ε.Χ. Γονατά κι από τον Τσβάιχ στον Γιώργο Χειμωνά.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Το συναρπαστικό ντεμπούτο της Ρένας Λούνα είναι καλή λογοτεχνία

Βιβλίο / Το συναρπαστικό ντεμπούτο της Ρένας Λούνα είναι καλή λογοτεχνία

Οι «Αλεπούδες του Περ-Λασαίζ» είναι ένα μυθιστόρημα άριστα δομημένο, με πυκνό λόγο και πλήθος πραγματολογικών στοιχείων, που αναπλάθει τη γαλλική επαρχία των ’50s μέσα από μια απελπισμένη ερωτική ιστορία με φεμινιστική χροιά. 
M. HULOT
Η σημασία του Le Corbusier σήμερα

Βιβλίο / Η σημασία του Le Corbusier σήμερα

Ο σπουδαίος αρχιτέκτονας και στοχαστής, που έβαλε ποίηση στο σκυρόδερμα και συνέδεσε τα οράματα ενός σύγχρονου «Blade Runner» με τον Παρθενώνα, μοιάζει σήμερα να έχει μεγαλύτερο αντίκτυπο και σημασία όσο ποτέ. Η «Συζήτηση με τους φοιτητές της αρχιτεκτονικής» από εκδόσεις ΠΕΚ αποδεικνύει γιατί.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Οι δεσποινίδες της Αβινιόν ήταν από το Τσανάκ Καλέ

Βιβλίο / Οι δεσποινίδες της Αβινιόν ήταν από το Τσανάκ Καλέ

Τα κεραμικά των Δαρδανελλίων, ο συσχετισμός τους με την ταυτότητα, με το συναίσθημα. Ένα γοητευτικό βιβλίο δείχνει πώς τα «λαϊκά», «αγροτικά» κεραμικά συνδέονται με το κίνημα Arts & Crafts, με τον ιαπωνισμό, με τις διακοσμητικές τέχνες και το ντιζάιν στο τέλος του 19ου αιώνα και στις αρχές του 20ού.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ