Θανάσης Σκρουμπέλος

Θανάσης Σκρουμπέλος Facebook Twitter
0

Πριν απ' όλα να εξηγηθώ. Είμαι ακατάλληλος να κρίνω βιβλία άλλων. Στη σχολή που δίδασκα σενάριο έλεγα, «ακόμη και το κείμενο που εσείς θεωρείτε το πιο χαζό, ακόμη και αυτό κρύβει τη δική του σοφία». Είμαι ανίκανος λοιπόν να κρίνω, ορθά (correct-correctly), γι' αυτό θα σας μιλήσω μόνο για τα συναισθήματα που μου προκάλεσαν τα βιβλία στα οποία αναφέρομαι.

1Διάβασα τα Τριανταοχτώ Τριαντάφυλλα, συλλογή ποιημάτων της Νάντιας Γαβαλά (εκδόσεις Δωδώνη). Ένιωσα τον φόβο, την οργή (και οργή μου), τον νόστο (και δικό μου νόστο) γι' αυτό που χάνεται. Τι είναι αυτο που χάνεται. Μα αυτό που κερδήθηκε με αίμα. Κυρίως η αξιοπρέπεια που σου έδινε η αισθηση της Δημοκρατίας, της ισότητας, της ελευθερίας, της Δικαιοσύνης. Σήμερα, κάτω από τόνους σκουπιδιών και απάτης και απαξιωμένων πολιτικών (πολιτικός=λαμόγιο, κρατικός λειτουργός= λαμόγιο, κρατος=ρουσφέτι, Δικαιοσύνη=σκοπιμότητα, αυτά σήμερα λίγο πολύ πιστεύει ο κόσμος και όχι άδικα, όταν η λαμογιά που θα κάνει κάποιος υπουργός καλύπτεται και με νόμο, ενώ εσύ, αν χρωστάς έστω και ένα ευρώ, σου βγάζει η τράπεζα στο σφυρί το σπίτι) έχει καταχωνιαστεί η πηγή των αξιών της ζωής στη Δημοκρατία. Ποιήματα, λοιπόν, πικρή κραυγή και κάλεσμα να σαρωθούν τα σκουπίδια για να ξαναβρούμε την πηγή της Ισότητας, της Δικαιοσύνης, της Ελευθερίας και και την αξιοπρέπια του Πολίτη. Floreal είναι ο μήνας των λουλουδιών, το όνομα που είχαν δώσει στον Μάη οι πολίτες της Γαλλικής Επανάστασης, αναφέρεται σε αυτόν η Γαβαλά. Στις σελίδες της μύρισα Μάη μέσα σε αυτό τον καταραμένο μόνιμο χειμώνα, που κι ας είναι καλοκαίρι, η κυριαρχία της απάτης σε παγώνει.

2Κάνω μια δουλειά, μια έρευνα για να γράψω κάτι για μένα - η έρευνα με οδήγησε σε δύο βιβλία. Και τα δύο συγκλονιστικά. Το παράλογο δράμα των ανθρώπων, με αίμα και με κυνικότητα απλωμένο. Το ένα το Stasiland - Ιστορίες πίσω από το τείχος του Βερολίνου της Άννα Φάντερ (εκδόσεις Οκτώ). Μόνο μια δυό φράσεις του θα σας πω: «... Οι φάκελοι που υπάρχουν για τον κάθε πολίτη -της τότε Ανατολικής Γερμανίας- αν τους απλώσεις καταλαμβάνουν μήκος 180 χιλιομέτρων», «ανά έξι πολίτες ο ένας ήταν χαφιές που κατέγραφε κι έδινε αναφορά για τους άλλους στη ΣΤΑΖΙ». Και να σκεφτεί κανείς οτι κομμάτι από αυτό το χαφιεδοκατασκεύασμα μπήκε επίσημα σε δικογραφία στο ελληνικό δικαστήριο ως στοιχείο κατηγορητηρίου κατά ανθρώπων που τελικά αθωώθηκαν. (Ο ένας, όμως, από όλο αυτό τον δικαστικό Γολγοθά πέθανε, τον τσάκισε ο φίλος μου Κώστας Αγαπίου.)

3Το άλλο είναι το βιβλίο, επίσης ντοκουμέντο, ο Στρατός των Ρόδων της Μπάρμπαρα Βίκτορ (εκδόσεις Φανταστικός Κόσμος). Είναι μια σειρα συνεντεύξεων με οικογένειες κοριτσιών-μαρτύρων Παλαιστινίων (και φυλακισμένων που έζησαν), που ζώστηκαν δυναμίτη και ανατινάχτηκαν (σκοτώθηκαν και σκότωσαν και αθώους μαζί). Έξοδος απελπισμένη για μια πατρίδα ελεύθερη αλλά και πίσω από τις γραμμές και για μια γυναίκα ελεύθερη με ίσα δικαιώματα με τον άντρα-αφέντη.

4Για δουλειά, πάλι, διάβασα το βιβλίο της Ελπίδας Βόγλη Έλληνες το Γένος - Η ιθαγένεια και η ταυτότητα στο εθνικό κράτος των Ελλήνων, 1821-1844 (Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτη). Εξαιρετική και επίκαιρη μελέτη για ευσεβείς μύθους και πόθους. Θυμήθηκα την υποσημείωση στο ποίημα «Μπολιβάρ» του Ν. Εγγονόπουλου: «Ο παππούς μου ο νάυαρχος Κουντουριώτης, αρβανίτης, όταν διέταζε, αντί για πυρ, έλεγε Μπρας (πυρ στα αρβανίτικα)».

5Και, τέλος, απόλαυσα το Κάποτε υπήρξε ο Ματίας Πασκάλ του Λουίτζι Πιραντέλο. Αν και γραμμένο αρχές του περασμένου αιώνα (1904), είναι σαν να γράφτηκε για το σήμερα (εκδόσεις Calmann-Levy - Feu Mathias Pascal).

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζορτζ Μάικλ: Η ζωή και τα σκοτάδια του σε μια βιογραφία

Βιβλίο / Τζορτζ Μάικλ: Η ζωή και τα σκοτάδια του σε μια βιογραφία

Πεθαίνει σαν σήμερα ένα μεγάλο είδωλο της ποπ. Στο βιβλίο «George Michael - Η ζωή του» ο Τζέιμς Γκάβιν δεν μιλάει μόνο για τις κρυφές πτυχές του μεγαλύτερου ειδώλου της ποπ αλλά και για την αδυναμία του να αποκαλύψει τη σεξουαλική του ταυτότητα, κάτι που μετέτρεψε το πάρτι της ζωής του σε πραγματική τραγωδία.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
ΕΠΕΞ Το πίσω ράφι/ Έλενα Χουζούρη «Δυο φορές αθώα»

Το Πίσω Ράφι / Έλενα Χουζούρη: «Δεν ξεχάσαμε απλώς την ταυτότητά μας, την κλοτσήσαμε»

Στο μυθιστόρημά της «Δυο φορές αθώα» η συγγραφέας θέτει το ερώτημα «τι σημαίνει πια πατρίδα», επικεντρώνοντας στην αίσθηση του ξεριζωμού και της ισορροπίας ανάμεσα σε διαφορετικούς κόσμους.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Θεσσαλονίκη πριν

Βιβλίο / «ΣΑΛΟΝΙΚΗ»: Ένα σπουδαίο βιβλίο για τη Θεσσαλονίκη

Το πρωτότυπο βιβλίο του Γιάννη Καρλόπουλου παρουσιάζει μέσα από 333 καρτ ποστάλ του εικοστού αιώνα –αποτυπώματα επικοινωνίας– την εξέλιξη της φωτογραφίας και της τυπογραφίας από το 1912 μέχρι τα τέλη των ’80s.
M. HULOT
Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Βιβλίο / Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Μια νέα βιογραφία αναζητεί τα ίχνη του Έλληνα φιλοσόφου: κάτι ανάμεσα σε άστεγο και αλήτη, δηλητηριώδη κωμικό και performance artist, επιδείκνυε την περιφρόνησή του για τις συμβάσεις της αστικής τάξης της αρχαίας Αθήνας.
THE LIFO TEAM
Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ