Τα 10 αγαπημένα μου βιβλία: Κώστας Σπαθαράκης

Τα 10 αγαπημένα μου βιβλία: Κώστας Σπαθαράκης Facebook Twitter
0

Δεν τα πηγαίνω καλά με τους καταλόγους. Κάτι σημαντικό έχει πάντοτε ξεχαστεί, κάτι έχει μείνει απέξω. Πράγμα που βεβαίως οδηγεί με τη σειρά του σε έναν καινούργιο κατάλογο, με τα πράγματα που έμειναν απέξω κ.ο.κ. Προσπάθησα, πάντως, να αφήσω εκτός τα κλασικά έργα, καθώς και τα αγαπημένα μου παιδικά βιβλία, αλλά μερικά ξανατρύπωσαν χωρίς να το θέλω. Δεν έβαλα επίσης το «Γκιακ» του Δημοσθένη Παπαμάρκου, παρότι για τους Αντίποδες και για μένα υπήρξε καθοριστικό σε διάφορα επίπεδα.

1.

Δανιήλ ντε Φόε, Ροβινσών Κρούσος

Όπως το λέει ο Κόντογλου: «Εγώ τρίβω τα χέρια μου μέσα στο ζεστό καλύβι μου, διαβάζοντας το "Ροβινσών Κρούσο". Ο "Ροβινσών Κρούσος"! Το βιβλίο τούτο του Δανιήλ Ντι Φόου μου είναι πάντα αχώριστο. Τώρα που γράφω, το βλέπω να κιτρινίζει ανάμεσα στα λίγα βιβλία μου. Είναι τυπωμένο, πυκνά πυκνά, απάνου σ' ένα σκούρο χαρτί σαν καπνισμένο. Μυρίζει σαν παλιό ναυτικό έγγραφο. Το ύφος του είναι απλό. Εκεί μέσα δεν μπορεί να βρει κανείς καν μια λέξη γραμμένη από ποιητή· καν μια φράση δε βγαίνει όξω απ' το μέτριο». Πράγμα που μας οδηγεί κατευθείαν στο

2.

Φώτης Κόντογλου, Πέδρο Καζάς

«Η πρωτάκουστη ιστορία του Σπανιόλου κουρσάρου, ο οποίος ή έζησε τρακόσα χρόνια ή γύρισε από τον Άδη. Τυπωμένη από ένα πορτουγέζικο χειρόγραφο που έπεσε στα χέρια του Φώτη Κόντογλου στο Οπόρτο».

3.

Τζέημς Τζόυς, Το πορτραίτο του καλλιτέχνη σε νεαρή ηλικία

Από τα «Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Γ' Γυμνασίου», στην έκδοση των Γραμμάτων, στη μετάφραση του Μπερλή, στο «The Essential James Joyce», με εισαγωγή και σημειώσεις του Harry Levin, και σε δυο-τρεις ακόμη εκδόσεις, ένα βιβλίο που από τους εισαγωγικούς στίχους μέχρι τα καταληκτικά λόγια του ήρωα δεν με άφηνε ποτέ να ησυχάσω, με βασάνιζε, και υποχρέωσε ένα κομμάτι του εαυτού μου να ενηλικιωθεί πριν την ώρα του.

4.

Χόρχε Λουίς Μπόρχες, Μυθοπλασίες, μτφρ. Αχιλλέας Κυριακίδης, Ύψιλον

Κάθε άνθρωπος γεννιέται μυθοπλαστικός ή αλεφικός, λέγαμε με έναν φίλο, παραφράζοντας τον Μπόρχες («κάθε άνθρωπος γεννιέται αριστοτελικός ή πλατωνικός»), όταν τον πρωτοδιαβάζαμε, είκοσι χρονών, προσπαθώντας μετά μανίας να ανασυγκροτήσουμε από τις υποσημειώσεις του Κυριακίδη αυτό το καθοριστικό διανοητικό και συγγραφικό σύμπαν. Εγώ γεννήθηκα μυθοπλαστικός, και καμιά αλεφική ανατριχίλα δεν μπορεί να συγκριθεί με αυτή που μου προκαλεί πάντα το «Tlön, Uqbar, Orbis Tertius».

5.

Βάλτερ Μπένγιαμιν, Σαρλ Μπωντλαίρ: Ένας λυρικός στην ακμή του καπιταλισμού, μτφρ. Γιώργος Γκουζούλης, Αλεξάνδρεια

1998. Πρώτο έτος στη Νομική: μια φρίκη. Ξημεροβραδιάζομαι στη Δωδώνη και στην Πολιτεία. Στη Δωδώνη έτυχε να συναντήσω τον Γιώργο Γκουζούλη που μου σύστησε το βιβλίο του Μπένγιαμιν, με το οποίο πέρασα μερικά εικοσιτετράωρα πάθους. Έχοντας φάει με το κουτάλι τις σεφερικές «Δοκιμές» στα χρόνια του Λυκείου, δεν μπορώ να φανταστώ ότι μπορεί να μιλήσει κανείς για την ποίηση συνδέοντάς την με τον κοινωνικό της περίγυρο, και το βιβλίο εκρήγνυται μέσα στο κεφάλι μου ανοίγοντας έναν ολόκληρο κόσμο ερμηνευτικής αγωνίας και μια άλλη σχέση με τη λογοτεχνία.

6.

Χρήστος Βακαλόπουλος, Οι πτυχιούχοι, Βιβλιοπωλείον της Εστίας

Οι βιβλιομανείς γυαλάκηδες έφηβοι που καταναλώνουν αυστηρά ξένη κλασική λογοτεχνία και καταδικάζουν μετά βδελυγμίας και το παραμικρό ξεστράτισμα από τον κανόνα έχουν μόνο μία ελπίδα να γίνουν άνθρωποι κάποτε στο μέλλον: ένας καλός φίλος να τους φέρει αρκετά νωρίς κάτω από τη μύτη ένα βιβλίο σαν αυτό. Μόνο έτσι κατάλαβα εγώ την αξία ενός βιβλίου που γράφεται κοντά σου, γλωσσικά και ιστορικά, μόνο έτσι μπόρεσα να αντιληφθώ γιατί η οικειότητα συνιστά ένα καθοριστικό στοιχείο της λογοτεχνικής κατανόησης.

7.

Γκυστάβ Φλωμπέρ, Αισθηματική αγωγή, μτφρ.-εισαγωγή Παναγιώτης Μουλλάς, Οδυσσέας

Ο Φλωμπέρ συγκεφαλαιώνει όλη τη λογοτεχνία και το μυθιστόρημα αυτό συγκεφαλαιώνει όλες τις ιστορίες ενηλικίωσης και όλες τις ερωτικές ιστορίες. Όση ενόχληση και αν προκαλεί στον αναγνώστη, επιστρέφει κανείς αναπόφευκτα σε αυτό σαν σε μια οδυνηρή ανάμνηση. Η μετάφραση και η εισαγωγή του Μουλλά δείχνουν έναν δρόμο κατανόησης και πρόσληψης του μυθιστορήματος που θα έπρεπε να επιδιώκουμε διαρκώς.

 

8.

Ηλίας Λάγιος, Πράξη υποταγής, Ερατώ

Προσπαθώ να θυμηθώ τι είδους άνθρωπος ήμουν το 2001, όταν μου το πρότεινε ο Σταύρος Ζουμπουλάκης, και δεν μπορούσα να το διαβάσω. Τώρα παίζει μέσα στο κεφάλι μου διαρκώς.

9.

Χάινριχ φον Κλάιστ, 4 Νουβέλες, μτφρ. Θοδωρής Δασκαρόλης, Άγρα

Ένα αναγνωστικό σοκ από μια υποδειγματική έκδοση: άψογη μετάφραση, έξοχα κείμενα στο επίμετρο. Με το βιβλίο αυτό κατάλαβα, νομίζω, για πρώτη φορά ότι η λογοτεχνία μπορεί να στοχάζεται καθαρά χωρίς να χάνει τίποτα από τη σαγήνη και την έντασή της.

10.

Μισέλ Ουελμπέκ, «Ο χάρτης και η επικράτεια», μτφρ. Λίνα Σιπητάνου, Βιβλιοπωλείον της Εστίας 

Όσο περνάνε τα χρόνια μετριάζει κανείς τα κριτήριά του, μαθαίνει να απολαμβάνει και πράγματα που δεν είναι πρώτης γραμμής, περιμένει όλο και λιγότερα από ένα βιβλίο, με δυο λόγια χάνει την πίστη του στη λογοτεχνία. Έρχεται όμως ένα βιβλίο σαν αυτό, με τη βία και το χιούμορ του, με την αυτοαναφορικότητα και τη λογοτεχνική δεξιοτεχνία που ξεκινά από τον τίτλο και ολοκληρώνεται στις τελικές εικόνες, και σε γλυτώνει από τον κυνισμό της μετριότητας.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζορτζ Μάικλ: Η ζωή και τα σκοτάδια του σε μια βιογραφία

Βιβλίο / Τζορτζ Μάικλ: Η ζωή και τα σκοτάδια του σε μια βιογραφία

Πεθαίνει σαν σήμερα ένα μεγάλο είδωλο της ποπ. Στο βιβλίο «George Michael - Η ζωή του» ο Τζέιμς Γκάβιν δεν μιλάει μόνο για τις κρυφές πτυχές του μεγαλύτερου ειδώλου της ποπ αλλά και για την αδυναμία του να αποκαλύψει τη σεξουαλική του ταυτότητα, κάτι που μετέτρεψε το πάρτι της ζωής του σε πραγματική τραγωδία.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
ΕΠΕΞ Το πίσω ράφι/ Έλενα Χουζούρη «Δυο φορές αθώα»

Το Πίσω Ράφι / Έλενα Χουζούρη: «Δεν ξεχάσαμε απλώς την ταυτότητά μας, την κλοτσήσαμε»

Στο μυθιστόρημά της «Δυο φορές αθώα» η συγγραφέας θέτει το ερώτημα «τι σημαίνει πια πατρίδα», επικεντρώνοντας στην αίσθηση του ξεριζωμού και της ισορροπίας ανάμεσα σε διαφορετικούς κόσμους.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Θεσσαλονίκη πριν

Βιβλίο / «ΣΑΛΟΝΙΚΗ»: Ένα σπουδαίο βιβλίο για τη Θεσσαλονίκη

Το πρωτότυπο βιβλίο του Γιάννη Καρλόπουλου παρουσιάζει μέσα από 333 καρτ ποστάλ του εικοστού αιώνα –αποτυπώματα επικοινωνίας– την εξέλιξη της φωτογραφίας και της τυπογραφίας από το 1912 μέχρι τα τέλη των ’80s.
M. HULOT
Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Βιβλίο / Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Μια νέα βιογραφία αναζητεί τα ίχνη του Έλληνα φιλοσόφου: κάτι ανάμεσα σε άστεγο και αλήτη, δηλητηριώδη κωμικό και performance artist, επιδείκνυε την περιφρόνησή του για τις συμβάσεις της αστικής τάξης της αρχαίας Αθήνας.
THE LIFO TEAM
Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ