Τα 10 πιο αγαπημένα μου βιβλία: Κάλλια Παπαδάκη

Τα 10 πιο αγαπημένα μου βιβλία: Κάλλια Παπαδάκη Facebook Twitter
0

1.

«Το τέλος της μικρής μας πόλης», Δημήτρης Χατζής

Έχουν περάσει πολλά χρόνια, ούτε που θυμάμαι πότε το διάβασα, μάλλον στο Λύκειο ήμουν, μία από εκείνες τις Κυριακές που έπρεπε να αποστηθίσεις για κάποιο διαγώνισμα της Δευτέρας και το μυαλό είχε άλλα σχέδια. Το βρήκα σε μια μοναχική αναδίφηση, καταχωνιασμένο στη βιβλιοθήκη, είχε το όνομα της μητέρας μου και μια χρονολογία, ήταν μια παλιά έκδοση με τη ράχη τσακισμένη. Διάβασα και τα επτά διηγήματα μονορούφι. Ακόμη και σήμερα θυμάμαι, με το ίδιο παράπονο, τη Μαργαρίτα Περδικάρη, τη θεία Αγγελική και τον Σιούλα, τον ταμπάκο, τα βάσανά τους και τη ζωή τους στα Γιάννενα, την ανθρωπιά και τη μοναξιά τους σε μια πόλη κι έναν κόσμο που ολοένα αλλάζουν, δίχως να τους υπολογίζουν.

2.

«Το βιβλίο του Ντάνιελ», E.L. Doctorow, Πόλις

Σε δύο μέρες το είχα τελειώσει. Το διάβασα στο μετρό, στην κυλιόμενη, στον δρόμο, στο σπίτι, παντού. Με συνεπήρε από την πρώτη σελίδα. Η δίκη των Ρόζενμπεργκ στα χρόνια του μακαρθισμού μέσα από το βλέμμα του επινοημένου γιου τους, Ντάνιελ. Ένα ιστορικό γεγονός μέσα από τη μυθοπλασία. Η ιστορίας της ριζοσπαστικής Αριστεράς στην Αμερική και ο σταδιακός αφανισμός της μέσα από την πάντα σύγχρονη γραφή του Doctorow.

3.

«Η γλώσσα που δεν κόπηκε», Ελίας Κανέτι, Καστανιώτης

Τα παιδικά χρόνια του Κανέτι και το πέρασμα στην εφηβεία, ένα προσωπικό οδοιπορικό στον χώρο και στον χρόνο. Η ενηλικίωση, η ωρίμανση και ο απολογισμός του συγγραφέα μέσα από τη μνήμη και τη γραφή. Κι όλο αυτό με έναν λόγο μετρημένο, αποστασιοποιημένο απ' αυτά που ήρθαν κι έφυγαν• τα τόσο οικεία και κοντινά, μια καταγραφή του παρελθόντος, που δεν εκβιάζει ούτε στιγμή το συναίσθημα του αναγνώστη.

4.

«Αθανασία», Μίλαν Κούντερα, Εστία

Θυμάμαι να το διαβάζω στα αγγλικά σε ένα μεταμεσονύκτιο τρένο από το Μαντράς με προορισμό τη Βομβάη. Στη δεύτερη σελίδα του γράφει με μολύβι: Μαντράς, 13 Απριλίου του 1996, 120 ρουπίες. Στα δικά μου χέρια βρέθηκε τα Χριστούγεννα του 2000. Το δανείστηκα και δεν το επέστρεψα ποτέ. Ίσως γιατί το εξέλαβα ως ένα αναπάντεχο δώρο• ενθύμιο εκείνης της εποχής και του μεγάλου ταξιδιού στην Ινδία. Κυριολεκτικά και μεταφορικά. Κάπως έτσι κέρδισε τη δική του «μικρή» αθανασία στην καρδιά μου και τη βιβλιοθήκη μου.

5.

«Το Αλεξανδρινό Κουαρτέτο», Λώρενς Ντάρελ, Μεταίχμιο

Θυμάμαι ακόμη την έκπληξή μου και τον θαυμασμό μου για τον συγγραφικό άθλο του Ντάρελ, για τη συναρπαστική αφήγησή του, την περίτεχνη γλώσσα και τη δαιδαλώδη του σκέψη. Δεν είναι, άλλωστε, τυχαίο ότι ο Τσίρκας γράφει για τον Ντάρελ στο προσωπικό του ημερολόγιο στις 21 Μαΐου του 1959: «Διαβάζω του κερατά του Lawrence Durrell την τετραλογία που λέγεται "Alexandrian Quartet" ("Justine", "Balthazar", "Mountolive", "Clea") μυθιστορήματα αλεξανδρινά – γρήγορα θ' ακούσεις πως του δώσανε το Νόμπελ. Και σκάω από λύσσα. Γιατί αυτά ήταν τα θέματά μου. Είναι της παρακμής ο άθλιος, αλλά έχει πολύ ταλέντο».
Από την τετραλογία ξεχωρίζω την «Ιουστίνη».

6.

«Ο άγγελος της πείνας», Χέρτα Μίλερ, Καστανιώτης

Ξεκίνησα να το διαβάζω στο Βερολίνο, το χιόνι είχε καλύψει το δρόμους και το θερμόμετρο έδειχνε μείον δέκα, ήταν Δεκέμβρης του '11, κι ενώ είχα σκοπό να το διαβάσω σχετικά γρήγορα για να πιάσω στα χέρια μου τον Μαύρο Κύκνο του Μίτσελ, δεν μπορούσα, δεν άντεχα να διαβάσω πάνω από είκοσι, τριάντα σελίδες τη φορά. Ίσως γιατί ήταν τέτοια η γραφή κι η φρίκη των στρατοπέδων, τόσο ζωντανή η πείνα, τόσο βαθιά η απόγνωση, που ήθελα κάθε τόσο μια παύση να ανασάνω. Μου πήρε δυο βδομάδες να το τελειώσω.

7.

«The dream of a common language», Adrienne Rich,

Χωρίς λόγια. Κάπου στη μέση μιας μεγάλης διαδρομής με ενοικιαζόμενο αμάξι από τη Νέα Υόρκη στο Σαν Φρανσίσκο το καλοκαίρι του 1999.

Χ
Το σκυλί σου, ήρεμο κι αθώο μισοκοιμάται
μέσ' από τις κραυγές μας, μέσ' από τις ψιθυριστές, πρωινές συνωμοσίες
και τα τηλεφωνήματά μας. Ξέρει αυτό – τι μπορεί να ξέρει;
Κι όταν με την ανθρώπινη αλαζονεία μου νομίζω πως μπορώ
να διαβάσω τη ματιά του, μέσα της βρίσκω μονάχα δικές μου ζωώδεις σκέψεις:
ότι τα πλάσματα αποζητούν το ένα τ' άλλο, ν' αναπαυτεί το σώμα•
ότι οι φωνές απ' την ψυχή διαπερνούν τη σάρκα
βαθύτερα απ' ότι πρόβλεψε το δύσκαμπτο μυαλό•
κι ότι οι γήινες νύχτες ολοένα ψυχραίνουν
για τους ομοτάξιδους που πασχίζουνε ν' αγγίξουν
κάποιο πλάσμα – ταξιδιώτη ως τα μύχια.
Κι ότι δίχως τρυφερότητα, ζούμε απλώς στην κόλαση.

(Από τα 21 ποιήματα αγάπης, μετάφραση Κρυστάλλη Γλυνιαδάκη)

8.

«Rabbit is rich», John Updike

Γράφοντας για τα δέκα βιβλία που με έχουν σημαδέψει, συνειδητοποιώ ότι έχω συνδέσει τα περισσότερα με κάποιο ταξίδι. Μακρινό ή κοντινό. Σε τόπους οικείους ή άγνωστους. Η τετραλογία του Λαγού, και δη το «Ο λαγός είναι πλούσιος», μου είναι για κάποιον λόγο ιδιαίτερα οικεία. Ίσως γιατί σπούδασα στην Αμερική κι εκεί έκανα τα πρώτα μου όνειρα. Εκεί ενηλικιώθηκα κι εκεί προσπάθησα να δω το καθρέφτισμά μου στο μέλλον. Όλοι τρέχουμε να ξεφύγουμε από κάτι που μας βασανίζει, κι όλο σ' αυτό επιστρέφουμε. Είναι η αντανάκλασή μας, οι προβολές μας κι όλα όσα αφήσαμε στη μέση.

9.

«Το σπίτι με τα εφτά αετώματα», Ναθαναήλ Χόθορν, Gutenberg

Κάποια βιβλία σε επιλέγουν. Δεν βρίσκονται τυχαία στον δρόμο σου. Σου μαθαίνουν πράγματα, σε παίρνουν από το χέρι και σε βοηθούν να προχωρήσεις ένα βήμα παραπέρα, στήνουν μια γέφυρα εκεί που δεν υπάρχει, σε βγάζουν από το δίλημμα, είτε αυτό είναι υπαρκτό είτε όχι. Κατά τη γνώμη μου, το «Σπίτι με τα εφτά αετώματα» είναι το καλύτερο βιβλίο του Χόθορν. Μπλέκει το σκοτεινό με το ρομαντικό, τη φαντασία με τον ρεαλισμό, στήνει ολοζώντανους χαρακτήρες και δομεί μια περίτεχνη αφήγηση. Νέα Αγγλία, 19ος αιώνας, ένα σπίτι φημισμένο για τα εφτά αετώματά του, συνδεδεμένο με τις τύχες της οικογένειας Πίντσιον. Ένα μυστικό και μια κατάρα, που βαραίνουν κάθε νέα γενιά και δεν την αφήνουν να ορθοποδήσει. Τα λάθη και οι αστοχίες του παρελθόντος που γιγαντώνονται στο μέλλον και τυραννούν και κατατρύχουν τις επόμενες γενιές.

10.

«Ένα δικό σου δωμάτιο», Βιρτζίνια Γουλφ

Το διάβασα στο πανεπιστήμιο. Ήταν στη λίστα με τα βιβλία που έπρεπε να διαβάσουμε όλοι οι πρωτοετείς, ανεξαρτήτως κατεύθυνσης σπουδών. Για την εποχή του ένα δοκίμιο επαναστατικό, ορόσημο της γυναικείας χειραφέτησης. Η Γουλφ το γράφει για μια διάλεξη που ετοιμάζει τον Οκτώβριο του 1928 με θέμα «Γυναίκες και Πεζογραφία». Ανατρέχει στη βιβλιοθήκη του Όξμπριτζ και συνειδητοποιεί ότι τα ράφια είναι γεμάτα βιβλία που έχουν γράψει άνδρες. Τα ξεφυλλίζει και βρίσκει τη γραφή τους θυμωμένη. Κι οι τίτλοι που είναι γραμμένοι από γυναίκες, ελάχιστοι. Η Γουλφ καταλήγει: μια γυναίκα θέλει ένα σταθερό εισόδημα κι ένα δικό της δωμάτιο για να γράψει. Μια γυναίκα πρέπει να έχει τις ίδιες ευκαιρίες για να δημιουργήσει.

Η Κάλλια Παπαδάκη, είναι συγγραφέας και σεναριογράφος. Τα βιβλία της κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Πόλις:«Ο ήχος του ακάλυπτου" (βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου συγγραφέα του περιοδικού "Διαβάζω" για το 2010), Λεβάντα στον Δεκέμβρη (2011), Δενδρίτες (2015).

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γυναικείες φωνές από διαφορετικά μέρη του κόσμου

Βιβλίο / Από τη Μαλαισία μέχρι το Μεξικό: 5 νέα βιλία που αξίζει να διαβάσετε

5 συγγραφείς από διαφορετικά σημεία του πλανήτη χαράζουν νέους δρόμους στη λογοτεχνία. Ανάμεσά τους, η Τζόχα Αλχάρθι που κέρδισε το Booker και η βραβευμένη με Πούλιτζερ Κριστίνα Ριβέρα Γκάρσα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Αρχαιολογία / Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Η διακεκριμένη ιστορικός Mary Beard στο βιβλίο της «Οι Ρωμαίοι Αυτοκράτορες. Οι ηγεμόνες του αρχαίου ρωμαϊκού κόσμου», παρουσιάζει τη ζωή και το έργο των αυτοκρατόρων μέσα από ανεκδοτολογικές αφηγήσεις και συναρπαστικές λεπτομέρειες, που θυμίζουν απολαυστικό μυθιστόρημα. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κεφάλαια εστιάζει στον ρόλο των δούλων, τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στη σεξουαλική ζωή των Ρωμαίων αυτοκρατόρων.
M. HULOT
Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Βιβλίο / Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Από την Αμοργό ως την Αλεξανδρούπολη και από την Ξάνθη ως τη Μυτιλήνη, τα μικρά βιβλιοπωλεία αποκτούν για πρώτη φορά συλλογική φωνή. Βιβλιοπώλες και βιβλιοπώλισσες αφηγούνται τις προσωπικές τους ιστορίες, αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντίνος Κονόμος

Βιβλίο / «Ο κύριος διευθυντής (καλό κουμάσι) έχει αποφασίσει την εξόντωσή μου…»

Ο Ντίνος Κονόμος, λόγιος, ιστοριοδίφης και συγγραφέας, υπήρξε συνεχιστής της ζακυνθινής πνευματικής παράδοσης στον 20ό αιώνα. Ο συγγραφέας Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής παρουσιάζει έργα και ημέρες ενός ανθρώπου που «δεν ήταν του κόσμου τούτου».
ΦΙΛΙΠΠΟΣ Δ. ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ
Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός

Βιβλίο / Ο Νίκος Καζαντζάκης όπως δεν τον είχαμε ξαναδεί σε ένα νέο graphic novel

Ο ελληνικής καταγωγής Γάλλος συγγραφέας Αλέν Γκλικός καταγράφει την πορεία του Έλληνα στοχαστή στο graphic novel «Καζαντζάκης», όπου ο περιπετειώδης και αντιφατικός φιλόσοφος και μυθιστοριογράφος ψυχαναλύεται για πρώτη φορά και συστήνεται εκ νέου στο ελληνικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πετρίτης»: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ηχητικά Άρθρα / Πετρίτης: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ο Τζoν Άλεκ Μπέικερ αφιέρωσε δέκα χρόνια από τη ζωή του στην παρατήρηση ενός πετρίτη και έγραψε ένα από τα πιο ιδιαίτερα βιβλία της αγγλικής λογοτεχνίας – μια από τις σημαντικότερες καταγραφές της άγριας ζωής που κινδυνεύει να χαθεί για πάντα. Κυκλοφόρησε το 1967 αλλά μόλις τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια οι κριτικοί και το κοινό το ανακάλυψαν ξανά.
M. HULOT
Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Ας μην αφήνουμε τον Θεό στους πιστούς» 

Βιβλίο / Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Αν αξίζει ένα πράγμα στη ζωή, αυτό είναι η ομορφιά»

Εν όψει της εμφάνισής του στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, στις 21 Μαΐου, ο Λατινοαμερικανός συγγραφέας-φαινόμενο Μπενχαμίν Λαμπατούτ μιλά στη LiFO για τον ρόλο της τρέλας στη συγγραφή, τη σχέση επιστήμης και λογοτεχνίας και το μεγαλείο της ήττας – και δηλώνει ακόμα φανατικός κηπουρός και εραστής της φύσης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Άντονι Μπέρτζες: «Έρνεστ Χέμινγουεϊ»

Το Πίσω Ράφι / Ο Χέμινγουεϊ ήταν ένας φωνακλάς νταής αλλά κι ένας σπουδαίος συγγραφέας του 20ού αιώνα

Η βιογραφία «Έρνεστ Χέμινγουεϊ - Μια ζωή σαν μυθοπλασία» του Βρετανού συγγραφέα Άντονι Μπέρτζες αποτυπώνει όχι μόνο την έντονη και περιπετειώδη ζωή του κορυφαίου Αμερικανού ομοτέχνου του αλλά και όλο το εύρος της αντιφατικής προσωπικότητάς του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
21η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Βιβλίο / 21η ΔΕΒΘ: Εξωστρέφεια και καλύτερη οργάνωση αλλά μένουν ακόμα πολλά να γίνουν

Απολογισμός της 21ης ΔΕΒΘ που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά υπό την αιγίδα του νεοσύστατου ΕΛΙΒΙΠ. Σε ποιο βαθμό πέτυχε τους στόχους της και ποια στοιχήματα μένει ακόμα να κερδίσει;
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Η ποίηση όχι μόνο αλλάζει τον κόσμο, τον δημιουργεί» ​​​​​​/Μια νέα ανθολογία ελληνικής queer ποίησης μόλις κυκλοφόρησε στα ισπανικά /11 Έλληνες ποιητές σε μια νέα ισπανική queer ανθολογία /Queer ελληνική ποίηση σε μια νέα δίγλωσση ισπανική ανθολογία

Βιβλίο / Μια Ισπανίδα καθηγήτρια μεταφράζει ελληνική queer ποίηση

Η María López Villalba, καθηγήτρια Νέων Ελληνικών στο Πανεπιστήμιο της Μάλαγα, μετέφρασε 11 ελληνικά ποιήματα, σε μια πρόσφατη ανθολογία που προσφέρει στο ισπανόφωνο κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει τη σύγχρονη ελληνική queer –και όχι μόνο– ποίηση.
M. HULOT
«Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Βιντσέντζο Λατρόνικο / «Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Ο Ιταλός συγγραφέας και υποψήφιος για το βραβείο Booker, Βιντσέντζο Λατρόνικο, μιλά στη LIFO για το πολυσυζητημένο βιβλίο του «Τελειότητα», στο οποίο αποτυπώνει την αψεγάδιαστη αλλά ψεύτικη ζωή μιας ολόκληρης γενιάς ψηφιακών νομάδων στην Ευρώπη, καθώς και τη μάταιη αναζήτηση της ευτυχίας στην ψηφιακή εποχή.
M. HULOT