Τα 10 πιο αγαπημένα μου βιβλία: Κάλλια Παπαδάκη

Τα 10 πιο αγαπημένα μου βιβλία: Κάλλια Παπαδάκη Facebook Twitter
0

1.

«Το τέλος της μικρής μας πόλης», Δημήτρης Χατζής

Έχουν περάσει πολλά χρόνια, ούτε που θυμάμαι πότε το διάβασα, μάλλον στο Λύκειο ήμουν, μία από εκείνες τις Κυριακές που έπρεπε να αποστηθίσεις για κάποιο διαγώνισμα της Δευτέρας και το μυαλό είχε άλλα σχέδια. Το βρήκα σε μια μοναχική αναδίφηση, καταχωνιασμένο στη βιβλιοθήκη, είχε το όνομα της μητέρας μου και μια χρονολογία, ήταν μια παλιά έκδοση με τη ράχη τσακισμένη. Διάβασα και τα επτά διηγήματα μονορούφι. Ακόμη και σήμερα θυμάμαι, με το ίδιο παράπονο, τη Μαργαρίτα Περδικάρη, τη θεία Αγγελική και τον Σιούλα, τον ταμπάκο, τα βάσανά τους και τη ζωή τους στα Γιάννενα, την ανθρωπιά και τη μοναξιά τους σε μια πόλη κι έναν κόσμο που ολοένα αλλάζουν, δίχως να τους υπολογίζουν.

2.

«Το βιβλίο του Ντάνιελ», E.L. Doctorow, Πόλις

Σε δύο μέρες το είχα τελειώσει. Το διάβασα στο μετρό, στην κυλιόμενη, στον δρόμο, στο σπίτι, παντού. Με συνεπήρε από την πρώτη σελίδα. Η δίκη των Ρόζενμπεργκ στα χρόνια του μακαρθισμού μέσα από το βλέμμα του επινοημένου γιου τους, Ντάνιελ. Ένα ιστορικό γεγονός μέσα από τη μυθοπλασία. Η ιστορίας της ριζοσπαστικής Αριστεράς στην Αμερική και ο σταδιακός αφανισμός της μέσα από την πάντα σύγχρονη γραφή του Doctorow.

3.

«Η γλώσσα που δεν κόπηκε», Ελίας Κανέτι, Καστανιώτης

Τα παιδικά χρόνια του Κανέτι και το πέρασμα στην εφηβεία, ένα προσωπικό οδοιπορικό στον χώρο και στον χρόνο. Η ενηλικίωση, η ωρίμανση και ο απολογισμός του συγγραφέα μέσα από τη μνήμη και τη γραφή. Κι όλο αυτό με έναν λόγο μετρημένο, αποστασιοποιημένο απ' αυτά που ήρθαν κι έφυγαν• τα τόσο οικεία και κοντινά, μια καταγραφή του παρελθόντος, που δεν εκβιάζει ούτε στιγμή το συναίσθημα του αναγνώστη.

4.

«Αθανασία», Μίλαν Κούντερα, Εστία

Θυμάμαι να το διαβάζω στα αγγλικά σε ένα μεταμεσονύκτιο τρένο από το Μαντράς με προορισμό τη Βομβάη. Στη δεύτερη σελίδα του γράφει με μολύβι: Μαντράς, 13 Απριλίου του 1996, 120 ρουπίες. Στα δικά μου χέρια βρέθηκε τα Χριστούγεννα του 2000. Το δανείστηκα και δεν το επέστρεψα ποτέ. Ίσως γιατί το εξέλαβα ως ένα αναπάντεχο δώρο• ενθύμιο εκείνης της εποχής και του μεγάλου ταξιδιού στην Ινδία. Κυριολεκτικά και μεταφορικά. Κάπως έτσι κέρδισε τη δική του «μικρή» αθανασία στην καρδιά μου και τη βιβλιοθήκη μου.

5.

«Το Αλεξανδρινό Κουαρτέτο», Λώρενς Ντάρελ, Μεταίχμιο

Θυμάμαι ακόμη την έκπληξή μου και τον θαυμασμό μου για τον συγγραφικό άθλο του Ντάρελ, για τη συναρπαστική αφήγησή του, την περίτεχνη γλώσσα και τη δαιδαλώδη του σκέψη. Δεν είναι, άλλωστε, τυχαίο ότι ο Τσίρκας γράφει για τον Ντάρελ στο προσωπικό του ημερολόγιο στις 21 Μαΐου του 1959: «Διαβάζω του κερατά του Lawrence Durrell την τετραλογία που λέγεται "Alexandrian Quartet" ("Justine", "Balthazar", "Mountolive", "Clea") μυθιστορήματα αλεξανδρινά – γρήγορα θ' ακούσεις πως του δώσανε το Νόμπελ. Και σκάω από λύσσα. Γιατί αυτά ήταν τα θέματά μου. Είναι της παρακμής ο άθλιος, αλλά έχει πολύ ταλέντο».
Από την τετραλογία ξεχωρίζω την «Ιουστίνη».

6.

«Ο άγγελος της πείνας», Χέρτα Μίλερ, Καστανιώτης

Ξεκίνησα να το διαβάζω στο Βερολίνο, το χιόνι είχε καλύψει το δρόμους και το θερμόμετρο έδειχνε μείον δέκα, ήταν Δεκέμβρης του '11, κι ενώ είχα σκοπό να το διαβάσω σχετικά γρήγορα για να πιάσω στα χέρια μου τον Μαύρο Κύκνο του Μίτσελ, δεν μπορούσα, δεν άντεχα να διαβάσω πάνω από είκοσι, τριάντα σελίδες τη φορά. Ίσως γιατί ήταν τέτοια η γραφή κι η φρίκη των στρατοπέδων, τόσο ζωντανή η πείνα, τόσο βαθιά η απόγνωση, που ήθελα κάθε τόσο μια παύση να ανασάνω. Μου πήρε δυο βδομάδες να το τελειώσω.

7.

«The dream of a common language», Adrienne Rich,

Χωρίς λόγια. Κάπου στη μέση μιας μεγάλης διαδρομής με ενοικιαζόμενο αμάξι από τη Νέα Υόρκη στο Σαν Φρανσίσκο το καλοκαίρι του 1999.

Χ
Το σκυλί σου, ήρεμο κι αθώο μισοκοιμάται
μέσ' από τις κραυγές μας, μέσ' από τις ψιθυριστές, πρωινές συνωμοσίες
και τα τηλεφωνήματά μας. Ξέρει αυτό – τι μπορεί να ξέρει;
Κι όταν με την ανθρώπινη αλαζονεία μου νομίζω πως μπορώ
να διαβάσω τη ματιά του, μέσα της βρίσκω μονάχα δικές μου ζωώδεις σκέψεις:
ότι τα πλάσματα αποζητούν το ένα τ' άλλο, ν' αναπαυτεί το σώμα•
ότι οι φωνές απ' την ψυχή διαπερνούν τη σάρκα
βαθύτερα απ' ότι πρόβλεψε το δύσκαμπτο μυαλό•
κι ότι οι γήινες νύχτες ολοένα ψυχραίνουν
για τους ομοτάξιδους που πασχίζουνε ν' αγγίξουν
κάποιο πλάσμα – ταξιδιώτη ως τα μύχια.
Κι ότι δίχως τρυφερότητα, ζούμε απλώς στην κόλαση.

(Από τα 21 ποιήματα αγάπης, μετάφραση Κρυστάλλη Γλυνιαδάκη)

8.

«Rabbit is rich», John Updike

Γράφοντας για τα δέκα βιβλία που με έχουν σημαδέψει, συνειδητοποιώ ότι έχω συνδέσει τα περισσότερα με κάποιο ταξίδι. Μακρινό ή κοντινό. Σε τόπους οικείους ή άγνωστους. Η τετραλογία του Λαγού, και δη το «Ο λαγός είναι πλούσιος», μου είναι για κάποιον λόγο ιδιαίτερα οικεία. Ίσως γιατί σπούδασα στην Αμερική κι εκεί έκανα τα πρώτα μου όνειρα. Εκεί ενηλικιώθηκα κι εκεί προσπάθησα να δω το καθρέφτισμά μου στο μέλλον. Όλοι τρέχουμε να ξεφύγουμε από κάτι που μας βασανίζει, κι όλο σ' αυτό επιστρέφουμε. Είναι η αντανάκλασή μας, οι προβολές μας κι όλα όσα αφήσαμε στη μέση.

9.

«Το σπίτι με τα εφτά αετώματα», Ναθαναήλ Χόθορν, Gutenberg

Κάποια βιβλία σε επιλέγουν. Δεν βρίσκονται τυχαία στον δρόμο σου. Σου μαθαίνουν πράγματα, σε παίρνουν από το χέρι και σε βοηθούν να προχωρήσεις ένα βήμα παραπέρα, στήνουν μια γέφυρα εκεί που δεν υπάρχει, σε βγάζουν από το δίλημμα, είτε αυτό είναι υπαρκτό είτε όχι. Κατά τη γνώμη μου, το «Σπίτι με τα εφτά αετώματα» είναι το καλύτερο βιβλίο του Χόθορν. Μπλέκει το σκοτεινό με το ρομαντικό, τη φαντασία με τον ρεαλισμό, στήνει ολοζώντανους χαρακτήρες και δομεί μια περίτεχνη αφήγηση. Νέα Αγγλία, 19ος αιώνας, ένα σπίτι φημισμένο για τα εφτά αετώματά του, συνδεδεμένο με τις τύχες της οικογένειας Πίντσιον. Ένα μυστικό και μια κατάρα, που βαραίνουν κάθε νέα γενιά και δεν την αφήνουν να ορθοποδήσει. Τα λάθη και οι αστοχίες του παρελθόντος που γιγαντώνονται στο μέλλον και τυραννούν και κατατρύχουν τις επόμενες γενιές.

10.

«Ένα δικό σου δωμάτιο», Βιρτζίνια Γουλφ

Το διάβασα στο πανεπιστήμιο. Ήταν στη λίστα με τα βιβλία που έπρεπε να διαβάσουμε όλοι οι πρωτοετείς, ανεξαρτήτως κατεύθυνσης σπουδών. Για την εποχή του ένα δοκίμιο επαναστατικό, ορόσημο της γυναικείας χειραφέτησης. Η Γουλφ το γράφει για μια διάλεξη που ετοιμάζει τον Οκτώβριο του 1928 με θέμα «Γυναίκες και Πεζογραφία». Ανατρέχει στη βιβλιοθήκη του Όξμπριτζ και συνειδητοποιεί ότι τα ράφια είναι γεμάτα βιβλία που έχουν γράψει άνδρες. Τα ξεφυλλίζει και βρίσκει τη γραφή τους θυμωμένη. Κι οι τίτλοι που είναι γραμμένοι από γυναίκες, ελάχιστοι. Η Γουλφ καταλήγει: μια γυναίκα θέλει ένα σταθερό εισόδημα κι ένα δικό της δωμάτιο για να γράψει. Μια γυναίκα πρέπει να έχει τις ίδιες ευκαιρίες για να δημιουργήσει.

Η Κάλλια Παπαδάκη, είναι συγγραφέας και σεναριογράφος. Τα βιβλία της κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Πόλις:«Ο ήχος του ακάλυπτου" (βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου συγγραφέα του περιοδικού "Διαβάζω" για το 2010), Λεβάντα στον Δεκέμβρη (2011), Δενδρίτες (2015).

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Gregory Jusdanis: «Ο Καβάφης, ο πρώτος “viral” ποιητής, μετέτρεψε την ποίησή του σε σωτηρία»

Βιβλίο / Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Οι καθηγητές Peter Jeffreys και Gregory Jusdanis συνεργάστηκαν και έγραψαν από κοινού τη βιογραφία του μεγάλου ποιητή που φέρει τον τίτλο «Κωνσταντίνος Καβάφης – Ο άνθρωπος και ο ποιητής». Ο Gregory Jusdanis μίλησε στη LifO για το βιβλίο και για τον ποιητή που ήταν «παραδοσιακός και ταυτόχρονα μεταμοντέρνος, ο πρώτος “viral” ποιητής διεθνώς»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

LiFO politics / Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

Ο Αλέξης Πατέλης, επικεφαλής του Οικονομικού Γραφείου του πρωθυπουργού την περίοδο 2019-2024, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για την οικονομική πορεία της χώρας αυτά τα χρόνια, τις δύσκολες αποφάσεις αλλά και τις στιγμές δικαίωσης μέσα από την οπτική ενός τεχνοκράτη που βρέθηκε ξαφνικά στο επίκεντρο της πολιτικής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λάσλο Κρασναχορκάι: ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης βραβεύεται με Νόμπελ

Βιβλίο / Ο Λάσλο Κρασναχορκάι, ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης, κέρδισε το Νόμπελ

Φέτος, το βραβείο δόθηκε στον Ούγγρο συγγραφέα που κατά τη Σουηδική Ακαδημία αποτελεί ένα ελπιδοφόρο βήμα προς τον χαμένο ανθρωπισμό, την υψηλή λογοτεχνία και τη στοχαστική ακρίβεια.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Βιβλίο / Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Σε ένα απόσπασμα από το βιβλίο του που έχει τίτλο “House of Cards”, ο Σουηδός πρώην διεθνής Γιόνας Έρικσον περιγράφει τις ταπεινωτικές μετρήσεις βάρους στα σεμινάρια διαιτητών της UEFA
THE LIFO TEAM
Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Το Πίσω Ράφι / Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Ο Έλληνας σκηνοθέτης μάζεψε από «το καλάθι των αχρήστων» όλες τις εμπειρίες του κι έφτιαξε την αυτοβιογραφία του, μια ζωντανή αφήγηση γεμάτη ιστορίες, συναντήσεις, αποφθέγματα και κρίσεις, λογοτεχνικές και σινεφίλ αναφορές.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: η ιστορία του underground περιοδικού «Ανοιχτή Πόλη»

Βιβλίο / «Ανοιχτή Πόλη»: Ένα από τα πιο επιδραστικά εναλλακτικά έντυπα της Ελλάδας

Οι δημιουργοί του Κώστας Μανδηλάς και Βλάσσης Ρασσιάς, καταγράφουν την πορεία του στο βιβλίο «Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: Η ιστορία του περιοδικού “Ανοιχτή Πόλη”».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει το διήγημα «Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ» της Πατρίσια Χάισμιθ

Lifo Videos / Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει ένα διήγημα της Πατρίσια Χάισμιθ

«Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ»: Μια ιστορία έρωτα, αγάπης, αφοσίωσης, ανταγωνισμού, μίσους και φόνου μεταξύ ενός ζευγαριού και ενός σιαμέζικου γάτου, ένα μυστηριώδες διήγημα της δημιουργού των πιο σαγηνευτικών αντιηρώων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Βιβλίο / Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Ολοένα περισσότερο διευρύνεται η τάση έκδοσης κλασικών και σπάνιων κειμένων σε μικρό μέγεθος που τοποθετούνται δίπλα στο ταμείο και συνιστούν την προσπάθεια ενός εκδοτικού οίκου να φέρει σπουδαία έργα στο ευρύ αναγνωστικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Βιβλίο / I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Η θεωρητικός, εικαστικός, κριτικός, συγγραφέας και εκδότρια Κρις Κράους μπορεί να μην άλλαξε τα δεδομένα στον αγγλόφωνο κόσμο εκδίδοντας τα βιβλία των Γάλλων θεωρητικών αλλά προκάλεσε άπειρες συζητήσεις με το πρωτότυπο φεμινιστικό βιβλίο της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Βιβλίο / Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Ένα τολμηρό καλλιτεχνικό project έγινε η αφορμή για να κάνει ο εικαστικός René Habermacher ένα ταξίδι στη θάλασσα με πλήρωμα έξι ναύτες κι έναν καπετάνιο, απαθανατίζοντας μια σουρεαλιστική εμπειρία που κατέληξε σε ναυάγιο. Το βιβλίο «The Pleasure Principle» καταγράφει αυτό το ταξίδι μέσα από φωτογραφίες του René, κείμενα και εικαστικά έργα, σε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα έκδοση.
M. HULOT
Νίκος Μάντης «Το χιόνι του καλοκαιριού»

Το πίσω ράφι / Για τις απουσίες που μας κάνουν αργούς στα αισθήματα

Καλοκαίρι στην Πελοπόννησο, στη σκιά της δεκαετίας του ’80: ένα πληγωμένο παιδί, μια μητέρα που επιστρέφει αλλαγμένη και μυστικά που βαραίνουν τη σιωπή των ενηλίκων - αυτά ξετυλίγει ο Νίκος Α. Μαντής στο πρώτο του μυθιστόρημα.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ