Πίτερ Φράνκοπαν στη LiFO: «Δεν ήταν πάντα ανταγωνιστικές οι σχέσεις χριστιανών και μουσουλμάνων»

Πίτερ Φράνκοπαν: «Δεν ήταν πάντα ανταγωνιστικές οι σχέσεις χριστιανών και μουσουλμάνων» Facebook Twitter
Ο Πίτερ Φράνκοπαν στο σπίτι του στην Οξφόρδη. Φωτ.: Andy Lo Pò
0

«Η απόλυτη Ιστορία του κόσμου», «το πιο διαφωτιστικό βιβλίο της χρονιάς», είναι μερικές μόνο από τις περιγραφές του βιβλίου «Οι δρόμοι του Μεταξιού» του Πίτερ Φράνκοπαν που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Αλεξάνδρεια (τον Νοέμβριο αναμένεται η συνέχεια υπό τον τίτλο Οι νέοι δρόμοι του Μεταξιού - Το παρόν και το μέλλον του κόσμου, ενώ το έργο του για την Πρώτη Σταυροφορία κυκλοφορεί επίσης από τις ίδιες εκδόσεις).

Ο «ροκ-σταρ ιστορικός και ένας από τους πενήντα κορυφαίους του κόσμου», όπως τον αποκάλεσε το «New Statement», είναι ένας από τους σπουδαιότερους μελετητές της μεσαιωνικής ελληνικής γραμματείας (έχει μεταφράσει την Αλεξιάδα για την Penguin Classics).

Κεντρική θέση του είναι ότι η διεθνής πολιτική και Ιστορία δεν μπορούν να παραγνωρίσουν όσα συναρπαστικά έχουν συμβεί από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα σε περιοχές όπου αναδύθηκαν οι υψηλοί πολιτισμοί και γεννήθηκαν οι μεγάλες θρησκείες, στους λεγόμενους «δρόμους του μεταξιού», όπως αποκάλεσε αυτόν τον ιστό που συνδέει τη Μαύρη Θάλασσα, τη Μικρά Ασία και το Λεβάντε με τα Ιμαλάια ο Γερμανός ιστορικός Φέρντιναντ φον Ριχτχόφεν. Γι’ αυτήν τη συναρπαστική συνέχεια της ιστορίας της Ανατολής μίλησε στη LiFO κατά την πρόσφατη, ολιγοήμερη επίσκεψή του στην Ελλάδα.

Ποιος ξέρει ποιος είναι ο εθνικός ποιητής της Ουγγαρίας; Όλοι όμως μπορούμε να αναφέρουμε τον Σαίξπηρ και τον Μολιέρο, επειδή γεννήθηκαν νέες δυνάμεις που έσπρωξαν τους προηγούμενους νικητές της Ιστορίας στη σκιά.

— Θέλω να σας εξομολογηθώ ότι άρχισα να διαβάζω το βιβλίο σας «Οι δρόμοι του μεταξιού» μετά από μια επίσκεψή μου στη Μέση Ανατολή και σε αυτές τις περιοχές που, όπως διαπίστωσα, είναι ακόμα γεμάτες από αριστουργηματικά κατάλοιπα ενός πολιτισμού που απλώνεται, όπως πολύ όμορφα λέτε στο βιβλίο, «πάνω στη ραχοκοκαλιά της Ασίας σαν μια αρμαθιά μαργαριτάρια που συνέδεαν τον Ειρηνικό με τη Μεσόγειο». Αν, όμως, είναι έτσι, γιατί οι ακαδημαϊκοί άργησαν τόσο να μετακινηθούν από μια στερεοτυπική ευρωκεντρική αντίληψη και να εστιάσουν το ενδιαφέρον τους στην Ανατολή;
Εξαιρετική ερώτηση. Αρκεί να σας πω ότι στο μυαλό των περισσότερων μελετητών η αρχαιότητα αρχίζει και τελειώνει με την Ελλάδα και τη Ρώμη. Οπότε, όλα τα τμήματα των Κλασικών Σπουδών στα διάφορα πανεπιστήμια του κόσμου εστίασαν, κατά κύριο λόγο, στη μελέτη της αρχαίας και της λατινικής γραμματείας. Υπήρχε ελάχιστος ή, μάλλον, καθόλου χώρος για τα σανσκριτικά, για τους κινεζικούς πολιτισμούς, για τις κοινωνίες της Μεσοαμερικής ή της Νότιας Αμερικής, και σχεδόν καθόλου για την υποσαχάρια Αφρική. Υποθέτω ότι γι’ αυτό ευθύνονται και τα πρότυπα της Αθήνας, της Σπάρτης, της Κορίνθου και της Ρώμης (και όχι μόνο) που έγιναν το μοντέλο για τους Δυτικοευρωπαίους μετά την εποχή των ανακαλύψεων.

Πίτερ Φράνκοπαν: «Δεν ήταν πάντα ανταγωνιστικές οι σχέσεις χριστιανών και μουσουλμάνων» Facebook Twitter
Έργο του 15ου αιώνα απεικονίζει τον Μάρκο Πόλο να ξεκινά από τη Βενετία για την Ανατολή το 1271. Σε χρήση από τον 2ο αιώνα π.Χ. έως τον 15ο αιώνα περίπου, ο Δρόμος του Μεταξιού συνέδεσε πολλούς διαφορετικούς πολιτισμούς στην Ασία, την Περσία, την Αραβία, την Ανατολική Αφρική και τη Νότια Ευρώπη, μέσω των εμπόρων, των διπλωματών, των νομάδων και των πολεμιστών που διέσχιζαν τα μονοπάτια του.

Καθώς η δυτική Ευρώπη έγινε πλούσια και έχτισε παγκόσμιες αυτοκρατορίες, οι μελετητές προσπάθησαν να συνδεθούν με προηγούμενες εποχές δόξας και βρήκαν εύκολα τα δίδυμα παραδείγματα της δημοκρατίας στην Αθήνα και της ρωμαϊκής δημοκρατίας και αυτοκρατορίας, τα οποία και υιοθέτησαν. Έτσι, οι νέοι της καλής κοινωνίας εκπαιδεύτηκαν να διαβάζουν Περικλή και Όμηρο, να μελετούν το μιλιταριστικό πνεύμα των Ρωμαίων, να κατανοούν τα διδάγματα από αυτά τα παρελθόντα. Αλλά, όπως λέω στο βιβλίο μου, παρόλο που οι αρχαίοι Έλληνες είχαν συμφέροντα στην Αδριατική, στη Σικελία, στη νότια Ιταλία και πέρα από αυτή, το επίκεντρο αυτού του κόσμου ήταν προς τα ανατολικά: οι απειλές και οι ευκαιρίες δεν προέρχονταν από την Αγγλία ή τη Γερμανία, αλλά από την Τροία, την Περσία και την Αίγυπτο.

Το καλύτερο παράδειγμα, λοιπόν, είναι ο Μέγας Αλέξανδρος, ο οποίος αγνόησε την κατάκτηση της Ευρώπης και αντ’ αυτού κατευθύνθηκε ανατολικά, χτίζοντας μια αυτοκρατορία που στηρίχθηκε στους πυλώνες της Βόρειας Αφρικής και στις εσχατιές της Ασίας. Παραδόξως, η προκατάληψη που τρέφουμε απέναντι στην ιστορία άλλων λαών παραμένει μέχρι σήμερα: όλοι γνωρίζουμε για τον Χίτλερ και τον Μουσολίνι, ακόμη και στην Ελλάδα οι μαθητές διδάσκονται σχετικά με τον βασιλιά Ερρίκο Η’ και τις έξι συζύγους του.

Αλλά σχεδόν κανείς ‒και όταν λέω κανείς, το εννοώ‒ δεν μπορεί να μου πει το όνομα ενός Κινέζου σταρ του κινηματογράφου σήμερα, πόσο μάλλον μιας σημαντικής πολιτικής προσωπικότητας από τη Δυτική Αφρική, ενός επιστήμονα από την Ινδία ή ενός μελετητή από τη Μέση Ανατολή από οποιαδήποτε περίοδο της Ιστορίας. Αυτό είναι αρκετά ενδεικτικό για το πόσο αποκομμένοι είμαστε από την πραγματικότητα.

Πίτερ Φράνκοπαν: «Δεν ήταν πάντα ανταγωνιστικές οι σχέσεις χριστιανών και μουσουλμάνων» Facebook Twitter
Η νέα μουσουλμανική αυτοκρατορία επέφερε πακτωλούς πλούτου στο κέντρο του κόσμου. Εδώ ο Σουλτάνος απεικονίζεται περιστοιχισμένος από αυλικούς, από ένα χειρόγραφο του περσικού επικού ποιήματος Σανχαμέ του Φερντόσι.

— Ευτυχώς, όμως, αντλούμε πολύτιμες πληροφορίες από το βιβλίο σας αναφορικά με την πρόοδο που υπήρχε, για παράδειγμα, στον πολιτισμό της Περσίας, την ίδια περίοδο που η Ευρώπη ζούσε τον πιο σκοτεινό Μεσαίωνα ή με το ότι η Τεχεράνη και οι πόλεις-δορυφόροι, όπως η Μερβ ή η Ρέι, ήταν γεμάτες μελετητές, επιστήμονες και σπουδαίους βιβλιοθηκάριους. Πώς, όμως, αυτοί οι τόσο προηγμένοι «δρόμοι του μεταξιού» κατέληξαν σήμερα να είναι δίοδοι για παράνομες δραστηριότητες, όπως το εμπόριο ναρκωτικών και όπλων;
Λοιπόν, υπάρχουν πολλές απαντήσεις που μπορεί να δώσει κανείς στο ερώτημά σας. Η πιο απλή και προφανής είναι ότι οι επιστήμονες, οι μελετητές, οι καλλιτέχνες, οι αρχιτέκτονες και οι βιβλιοθηκάριοι έχουν ανάγκη από προστάτες. Και οι πλούσιοι προστάτες είναι οι καλύτεροι απ’ όλους. Εξού και ότι έχουμε την τάση να συνδέουμε τα σπουδαία, παγκόσμια και διαχρονικά κέντρα πολιτισμού και μάθησης με τις επιτυχίες όλων όσοι τα χρηματοδοτούν. Δείτε, για παράδειγμα, το Χάρβαρντ σήμερα ή το δικό μου πανεπιστήμιο στην Οξφόρδη: είμαστε ένα από τα μεγάλα πνευματικά κέντρα του κόσμου εδώ και αιώνες, εν μέρει επειδή καταφέραμε να προσελκύσουμε σπουδαίους επιστήμονες αλλά και γιατί πείσαμε σπουδαίους φιλάνθρωπους να υποστηρίξουν το έργο τους.

cover
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ:
Peter Frankopan,
Οι δρόμοι του μεταξιού - Μια νέα ιστορία του κόσμου,
Μτφρ.: Γιάννης Βογιατζής,
εκδόσεις Αλεξάνδρεια

Είθισται, λοιπόν, να ακολουθεί κανείς τις μεγάλες παγκόσμιες εμπορικές αρτηρίες του παρελθόντος για να δει πού δημιουργήθηκε μεγάλος πλούτος από τέτοιες επιτυχίες, κάτι που με τη σειρά του στηρίχθηκε φυσικά στην εξελιγμένη διοίκηση, στη χρηστή διακυβέρνηση και στην απονομή δικαιοσύνης ‒ τα κράτη που είναι διεφθαρμένα ανατρέπονται. Έτσι, οι κόσμοι που εξετάζω δεν ήταν μόνο πλούσιοι, πολιτιστικά εξελιγμένοι και ανεκτικοί, αλλά και καλά διοικούμενοι. Όσον αφορά το σήμερα, δεν θα όριζα αυτές τις διαδρομές με τους όρους που μου περιγράφετε. Αντίθετα, θα εστίαζα στον ρόλο που παίζει η Μέση Ανατολή και ο Κόλπος στον ενεργειακό εφοδιασμό, κάτι που έχει προφανείς κλιματικές και οικολογικές επιπτώσεις.

Όσον αφορά τη συζήτηση για τα ναρκωτικά κ.ο.κ., προσωπικά θα στρεφόμουν προς τα μεγάλα μοντέλα κατανάλωσης σε όλες τις ευρωπαϊκές πόλεις: αν μπορεί κανείς να αποστασιοποιηθεί και να το δει με αντικειμενικό τρόπο, πρέπει να σκεφτεί την προσφορά και τη ζήτηση. Οι άνθρωποι αγοράζουν και πωλούν πράγματα με υψηλά περιθώρια κέρδους, αλλά πρέπει οι καταναλωτές να θέλουν να τα αποκτήσουν. Αυτή είναι και η διαδικασία της λαθραίας διακίνησης ανθρώπων και της μαζικής μετανάστευσης: τα οικονομικά μοντέλα είναι ορθολογικά αν μπορεί κανείς να βγάλει το συναίσθημα από μέσα τους. Νομίζω ότι είναι απογοητευτικό το γεγονός ότι αυτό δεν συμβαίνει συχνότερα ακόμη και σε κυβερνητικό επίπεδο στην Ευρώπη.

Πίτερ Φράνκοπαν: «Δεν ήταν πάντα ανταγωνιστικές οι σχέσεις χριστιανών και μουσουλμάνων» Facebook Twitter
Ο χρυσός της Δυτικής Αφρικής ήταν περίφημος σ' ολόκληρη τη Μεσόγειο. Ο μεγαλοπρεπής αυτοκράτοςρας του Μάλι Μανσά Μούσα κρατάει έναν μεγάλο σβώλο χρυσού σ΄αυτη τη λεπτομέρεια του Καταλανικού Άτλαντα του 1375.

— Από την άλλη, είναι σίγουρα απογοητευτικό να μη γνωρίζουμε τι συμβαίνει με τους λόγιους της Ανατολής. Εσείς επιμένετε ότι οι σεβάσμιοι μοναχοί που διέσωζαν τα φιλολογικά και φιλοσοφικά κείμενα ή που είχαν σχέση με την επιστήμη, όπως ο Αβελάρδος του Μπαθ, συνέρρεαν στις μεγάλες βιβλιοθήκες της Αντιόχειας και της Δαμασκού για να πάρουν αντίγραφα των αλγοριθμικών πινάκων που αποτέλεσαν τη βάση για τη μελέτη των μαθηματικών. Πώς ακριβώς, λοιπόν, οι λόγιοι της Ανατολής βοήθησαν ή επηρέασαν τον πολιτισμό της Δύσης;
Κοιτάξτε, για να μιλήσουμε ειλικρινά, η Βυζαντινή Αυτοκρατορία ήταν ο μεγάλος φορέας μετάδοσης κάθε είδους γνώσης. Χάρη στους αντιγραφείς στην Κωνσταντινούπολη και αλλού έχουμε τα κείμενα του Ομήρου και χάρη σε μεμονωμένους πάτρονες στην αυτοκρατορική πρωτεύουσα, όπως η βυζαντινή πριγκίπισσα Άννα Κομνηνή, ο Αριστοτέλης και τα πρώτα σχόλια της «Ηθικής» του βρήκαν τον δρόμο τους προς την Ευρώπη. Το ίδιο συνέβη και με τις πληροφορίες για την Ιατρική, τις επιστήμες και τα Μαθηματικά που κυριολεκτικά επιδαψίλευαν τις μεγάλες πόλεις με γνώση: οι λόγιοι της Μπουχάρα στο σημερινό Ουζμπεκιστάν ήταν επίσης μανιώδεις αναγνώστες του Αριστοτέλη.

Καλύτερα, επομένως, να θέσουμε το ερώτημα γιατί και πότε η Δυτική Ευρώπη έγινε μέρος αυτού του οικοσυστήματος επιστημόνων που μάθαιναν ο ένας από τον άλλον και αλληλοβελτιώνονταν ‒ και μάλιστα σε όλες τις γλωσσικές, θρησκευτικές και γεωγραφικές περιοχές. Σχεδόν ολόκληρη η Ευρώπη ήταν σε μεγάλο βαθμό αποκλεισμένη από αυτούς τους κόσμους, εκτός από εκείνους που βρίσκονταν υπό τον έλεγχο του Βυζαντίου ή των Αράβων στη νότια Ισπανία. Αλλά από τον 10ο αιώνα και μετά η Ευρώπη άρχισε να συνδέεται περισσότερο τόσο με την Ισπανία όσο και με την Ανατολική Μεσόγειο: οι στρατιωτικές εκστρατείες και στις δύο αποδείχθηκαν απαραίτητες, με πιο διάσημες τις Σταυροφορίες.

Αυτές χρησίμευσαν για να διευρύνουν δραματικά τους ορίζοντες και τις φιλοδοξίες, και για να οδηγήσουν την πνευματική ανάπτυξη μακριά από αυτό που οι μελετητές συνήθιζαν να αποκαλούν «σκοτεινούς αιώνες», συνδέοντας τους Δυτικούς μελετητές με τις μεγάλες πνευματικές παραδόσεις άλλων τμημάτων της Ευρώπης, καθώς και της Βόρειας Αφρικής και της Ασίας.

Πίτερ Φράνκοπαν: «Δεν ήταν πάντα ανταγωνιστικές οι σχέσεις χριστιανών και μουσουλμάνων» Facebook Twitter
Η Κίνα άρχισε να ενδιαφέρεται ολοένα και περισσότερο για τον κόσμο πέρα από τον Ειρηνικό Ωκεανό τον 15ο αιώνα. Ο κινέζος ναύαρχος Τσενγκ Χε εξερεύνησε τον Ινδικό Ωκεανό και τα παράλια της Ανατολικής Αφρικής. Αυτή η τοιχογραφία από τον Κινεζικό Ναό της Πενάνγκ της Μαλαισίας απεικονίζει ένα από τα πλοία του.

— Μια και ήρθε ο λόγος στις Σταυροφορίες, υποστηρίζετε ότι τουλάχιστον κατά τη διάρκεια της πρώτης Σταυροφορίας ήταν καλές και σταθερές οι σχέσεις μεταξύ χριστιανών και μουσουλμάνων, τόσο στους Αγίους Τόπους όσο και αλλού. Πιστεύετε ότι όντως η λεηλασία της Θεσσαλονίκης ήταν αυτή, όπως τονίζετε στο βιβλίο, που άλλαξε την πορεία των σχετικά ισορροπημένων σχέσεων ή τα άτομα που έπαιρναν, όπως λέτε, ανόητες αποφάσεις;
Το κάλεσμα στην πρώτη Σταυροφορία προήλθε από τον Βυζαντινό αυτοκράτορα τη δεκαετία του 1090 ως αποτέλεσμα της δραματικής κατάρρευσης της θέσης των χριστιανών στη Μικρά Ασία, στη Μέση Ανατολή και στην Ιερουσαλήμ. Μάλιστα, είχε την υποστήριξη του Πάπα στη Ρώμη και κορυφαίων εκπροσώπων της αριστοκρατίας σε όλη την Ευρώπη. Τα αποτελέσματα ήταν εκπληκτικά: οι μεγάλες πόλεις της Νίκαιας και της Αντιόχειας καταλήφθηκαν, ενώ ακολούθησε η ίδια η Ιερουσαλήμ το 1099.

Ωστόσο, η επόμενη μέρα εγκυμονούσε διάφορες δυσκολίες: οι Σταυροφόροι ήταν απρόθυμοι να παραδώσουν τις πόλεις που είχαν καταλάβει στον αυτοκράτορα, παρά την επίσημη δέσμευσή τους να το κάνουν, και αυτό προκάλεσε έναν αιώνα δηλητηριωδών σχέσεων, καθώς άρχισε να λέγεται στη δυτική Ευρώπη ότι οι Βυζαντινοί ήταν αναξιόπιστοι και δρούσαν ενάντια στα συμφέροντα των χριστιανών και του χριστιανισμού.

Η καχυποψία και ο ανταγωνισμός είχαν ως αποτέλεσμα να ξεκινήσει μια στρατιωτική εκστρατεία εναντίον του Βυζαντίου λιγότερο από δέκα χρόνια μετά την Α’ Σταυροφορία. Ήταν η πρώτη από τις πολλές: η πιο δραματική και διάσημη, φυσικά, ήταν η λεηλασία της Κωνσταντινούπολης το 1204. Στους Αγίους Τόπους, εν τω μεταξύ, υπήρχαν φάσεις ανταγωνισμού σε επίπεδο βίας μεταξύ χριστιανών και μουσουλμάνων, αλλά για δεκαετίες το κυρίαρχο μοτίβο ήταν αυτό της συνεργασίας. Αλλά, ναι, υπήρχαν ηλίθιοι άνθρωποι που έπαιρναν ηλίθιες αποφάσεις. Ο απόηχος σήμερα είναι αρκετά προφανής: φιλόδοξες, καιροσκοπικές οντότητες προσπαθούν να γίνουν πιο ισχυρές και για να κερδίσουν υποστήριξη κάνουν πράγματα που δημιουργούν διαίρεση και διάσπαση. Και αυτό μπορεί να αποβεί θανατηφόρο.

Πίτερ Φράνκοπαν: «Δεν ήταν πάντα ανταγωνιστικές οι σχέσεις χριστιανών και μουσουλμάνων» Facebook Twitter
Το θαυμάσιο μαυσωλείο Γκουρ-ε Αμίρ στη Σαμαρκάνδη, ταφικό μνημείο του Τιμούρ και των διαδόχων του.
Πίτερ Φράνκοπαν: «Δεν ήταν πάντα ανταγωνιστικές οι σχέσεις χριστιανών και μουσουλμάνων» Facebook Twitter
Το Ταζ Μαχάλ, συμβολο αγάπης και της κατακόρυφης αύξησης του πλούτου στην Ινδία τον 17ο αιώνα.

— Φαίνεται ότι οι διάφορες εξερευνήσεις και αποστολές στην Ασία βοήθησαν στην οικονομική ανάπτυξη των χωρών που συμμετείχαν, για παράδειγμα αυτή των Πορτογάλων μέσω του Ντα Γκάμα τον 15ο αιώνα και οι αποστολές των Κάτω Χωρών τον 17ο αιώνα. Ποια θα ήταν η εικόνα της Ευρώπης σήμερα αν δεν είχαν πραγματοποιηθεί αυτά τα ταξίδια προς την Ανατολή; Θα ήταν σημαντικά διαφορετική;
Το άνοιγμα των ναυτιλιακών οδών άλλαξε δραματικά την ταχύτητα και τον όγκο των εμπορευμάτων μπορούσαν να φτάσουν στην Ευρώπη. Αυτό μείωσε το κόστος, όπως και το γεγονός ότι τα εμπορεύματα που μεταφέρονταν μέσω ξηράς φορολογούνταν πολλαπλά. Έτσι, το καθαρό αποτέλεσμα των υπερατλαντικών διαδρομών και των νέων δικτύων στην Ασία ήταν η επιτάχυνση της οικονομικής ανάπτυξης χωρών όπως η Ισπανία και η Πορτογαλία και αργότερα η Ολλανδική Δημοκρατία και η Βρετανία. Αυτό που το έκανε ακόμη πιο δραματικό ήταν οι τρόποι με τους οποίους τα κράτη αυτά δημιούργησαν μονοπωλιακές θέσεις σε τοπικό επίπεδο και ανταγωνίζονταν το ένα το άλλο.

Αυτό που μου κάνει μεγαλύτερη εντύπωση, ως ιστορικό της βυζαντινής αυτοκρατορίας, είναι ο τρόπος με τον οποίο η οικονομική, στρατιωτική, πολιτική και πολιτιστική καρδιά της Ευρώπης μετατοπίστηκε από τα νοτιοανατολικά προς τα δυτικά. Αυτό άλλαξε, με τρόπο καθοριστικό, την Ευρώπη, όπως και τον τρόπο που σκεφτόμαστε γι’ αυτήν. Ποιος μιλάει για την πολωνο-λιθουανική κοινοπολιτεία, τη μεγαλύτερη χερσαία αυτοκρατορία που γνώρισε η Ευρώπη; Ποιος ξέρει ποιος είναι ο εθνικός ποιητής της Ουγγαρίας; Όλοι όμως μπορούμε να αναφέρουμε τον Σαίξπηρ και τον Μολιέρο, επειδή γεννήθηκαν νέες δυνάμεις που έσπρωξαν τους προηγούμενους νικητές της Ιστορίας στη σκιά.

Πίτερ Φράνκοπαν: «Δεν ήταν πάντα ανταγωνιστικές οι σχέσεις χριστιανών και μουσουλμάνων» Facebook Twitter
Τα υφάσματα που πωλούνταν στους Δρόμους του Μεταξιού ήταν περιζήτητα και ενίοτε χρησιμοποιούνταν αντί για νομίσματα. Αυτό το υφαντό του 8ου ή 9ου αιώνα απεικονίζει τα περίφημα άλογα της κεντρικής Ασίας.

— Πέρα από τα ιστορικά γεγονότα, το βιβλίο σας χαρακτηρίζεται από λυρισμό και όμορφες περιγραφές, καθώς μας ενθαρρύνετε να δούμε με άλλο μάτι όχι μόνο τα ιστορικά γεγονότα αλλά και σημαντικά πολιτικά έργα, πίνακες ζωγραφικής κ.λπ. Αλήθεια, πιστεύετε ότι θα ήταν η εξέλιξη των καλλιτεχνικών κινημάτων η ίδια χωρίς τις επιρροές και τις εμπειρίες από την Ανατολή;
Τι όμορφα που τα λέτε, σας ευχαριστώ. Η ιστορία δεν έχει να κάνει μόνο με γεγονότα και ημερομηνίες αλλά και με την ικανότητα να αφηγείσαι μια ιστορία με τρόπο που να πείθει και να αιχμαλωτίζει τη φαντασία του αναγνώστη. Είμαι, πραγματικά, ευγνώμων για τα καλά σας λόγια. Δεν ξέρω πώς να απαντήσω συνοπτικά στην ερώτηση, αλλά ως μελετητής θα έλεγα ότι είναι δύσκολο να είσαι πρωτότυπος αν ζεις μόνος σου σε μια σπηλιά. Όσο περισσότερες ιδέες μπορείς να προσλάβεις τόσο περισσότερες μπορείς να μεταδώσεις, τόσο θετικά όσο και αρνητικά. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι κόσμοι πάνω στους οποίους εργάζομαι και με ελκύουν, όπως η Βυζαντινή Αυτοκρατορία, οι δρόμοι του μεταξιού και άλλοι, είναι κοσμοπολίτικοι, ανοιχτοί, ανεκτικοί, γεμάτοι ερεθίσματα και ιδέες.

Γι’ αυτό ακριβώς δεν μπορώ να μιλήσω για «ανατολή» ή «δύση», αφού δεν ξέρω πού αρχίζουν και πού τελειώνουν. Και τόσο η έρευνα όσο και προσωπική μου εμπειρία μού λένε ότι μπορεί κανείς να μάθει από τα πάντα και από όλους. Τα καλλιτεχνικά κινήματα, όπως η λογοτεχνία, το εμπόριο και η θρησκεία, με ενδιαφέρουν ως ασκήσεις συνεργασίας, ανταγωνισμού και αξιοκρατίας: ο καλύτερος ανέρχεται πάντα.

— Σας έχουν αποκαλέσει Ηρόδοτο του 21ου αιώνα επειδή αλλάξατε το γεωπολιτικό και ιστορικό παράδειγμα, μετατοπίζοντας το κέντρο από τη Δύση στην Ανατολή. Μεγάλη ευθύνη! Πώς αισθάνεστε που είστε υπεύθυνος γι’ αυτή την κίνηση;
Εντάξει, φυσικά είναι πολύ κολακευτικό. Σχεδόν τσιμπιέμαι όταν το διαβάζω. Αλλά δεν είμαι παρά ένας σεμνός και ταπεινός άνθρωπος, ένας σεμνός και ταπεινός ιστορικός. Θα μου έδινε μεγάλη χαρά αν έχω ανοίξει την πόρτα για άλλους ιστορικούς και αν μπορέσω να βρω μια θέση σε ένα πάνθεον με τους μεγάλους συγγραφείς του παρελθόντος που ήταν πολύ πιο ταλαντούχοι από μένα

— Αλήθεια, έχετε δεχτεί την επίδραση άλλων συγγραφέων ή ιστορικών από αυτό το πάνθεον; Μήπως το έργο, για παράδειγμα, του Μπροντέλ ή του Ράνσιμαν σας επηρέασε;
Μου αρέσει να διαβάζω πράγματα που γράφτηκαν από λαμπρούς ανθρώπους. Δεν με ενδιαφέρει αν είναι ιστορικοί ή βιολόγοι, δημοσιογράφοι ή δάσκαλοι. Μου αρέσει να μαθαίνω, αυτή είναι η μεγαλύτερη χαρά και ευχαρίστησή μου. Θαυμάζω απεριόριστα τον Μπροντέλ και τον Ράνσιμαν, τους οποίους είχα την τύχη να γνωρίσω και να μπορώ να τους αποκαλώ φίλους μου, αλλά το ίδιο θαυμάζω και όλους εκείνους των οποίων το έργο παραθέτω στο βιβλίο μου, ανθρώπους όπως ο Άχμαντ Ιμπν Φαλντάν, ο οποίος έγραφε πριν από χίλια χρόνια για τις φυλές που ζούσαν στην Κεντρική Ασία, ή η προσωπική μου αγαπημένη, η Άννα Κομνηνή, το έργο της οποίας γνωρίζω απ’ έξω και ανακατωτά και τη φωνή της ακούω στο κεφάλι μου όταν γράφω. Θαυμάζω οποιονδήποτε μπορεί να διατυπώσει πολύπλοκες ιδέες με τρόπο που να μπορούν να τις καταλάβουν οι άνθρωποι, για μένα έχουν το ίδιο χάρισμα με τον Μότσαρτ, τον Καβάφη ή τον Ντέιβιντ Μπάουι. Το να ξυπνάω κάθε μέρα και να μαθαίνω από τέτοιους ανθρώπους είναι χαρά, ευχαρίστηση και προνόμιο.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Maniac: Από τη δημιουργία του πρώτου υπολογιστή στη βόμβα υδρογόνου

Βιβλίο / «Maniac»: Από τη δημιουργία του πρώτου υπολογιστή στη βόμβα υδρογόνου

Μετά το «Όταν παύουμε να καταλαβαίνουμε τον κόσμο», το «Maniac» του Χιλιανού Μπενχαμίν Λαμπατούτ περιγράφει την ξέφρενη πορεία της ομάδας του Σχεδίου Μανχάταν που οδήγησε από την κατασκευή του πρώτου υπολογιστή και της βόμβας υδρογόνου στην τεχνητή νοημοσύνη, από την εξέλιξη του κόσμου στην καταστροφή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Σας αρέσει το Νόμπελ;

Βιβλίο / Γιατί όλοι διαφωνούν κάθε χρόνο για το Νόμπελ Λογοτεχνίας;

Δεν έπρεπε να το πάρει η Ερνό. Δικαίως το πήρε ο Γιον Φόσε. Δεν είναι συγγραφέας ο Μπομπ Ντίλαν. Γιατί το έδωσαν στον Ντάριο Φο; Επιτέλους, στη Σιμπόρσκα. Θα το πάρει ποτέ ο Κρασναχορκάι;
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Παπαδιαμάντης και η αυτοκτονία στη λογοτεχνία

Βιβλίο / Ο Παπαδιαμάντης και η αυτοκτονία στη λογοτεχνία

Το ημιτελές διήγημα «Ο Αυτοκτόνος», στο οποίο ο συγγραφέας του βάζει τον υπότιτλο «μικρή μελέτη», μας οδηγεί στο τοπίο του Ψυρρή στο τέλος του 19ου αιώνα, κυρίως όμως στο ψυχικό τοπίο ενός απελπισμένου και μελαγχολικού ήρωα.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Ο ιερός και βλάσφημος συγγραφέας Πέδρο Αλμοδόβαρ

Βιβλίο / Ο ιερός και βλάσφημος συγγραφέας Πέδρο Αλμοδόβαρ

Για πρώτη φορά κυκλοφορούν ιστορίες από το αρχείο του Πέδρο Αλμοδόβαρ με τον τίτλο «Το τελευταίο όνειρο», από τις αρχές της δεκαετίας του ’60 μέχρι σήμερα, συνδέοντας το ιερό με το βέβηλο, το φανταστικό με το πραγματικό και τον κόσμο της καταγωγής του με τη λάμψη της κινηματογραφίας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

The Book Lovers / Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον εκδότη Θανάση Καστανιώτη για την μεγάλη διαδρομή των εκδόσεών του και τη δική του, προσωπική και ιδιοσυγκρασιακή σχέση με τα βιβλία και την ανάγνωση.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Σαν Σήμερα / «Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Η ιστορία ενός αλλοπαρμένου αγρότη που υπερασπίζεται υψηλά ιδανικά είναι το πιο γνωστό έργο του σπουδαιότερου Ισπανού συγγραφέα, που πέθανε σαν σήμερα το 1616.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Γουσταύος Κλάους στη χώρα του κρασιού: Μια γοητευτική βιογραφία του Βαυαρού εμπόρου

Βιβλίο / Γουσταύος Κλάους: Το γοητευτικό στόρι του ανθρώπου που έβαλε την Ελλάδα στον παγκόσμιο οινικό χάρτη

Το βιβλίο «Γκούτλαντ, ο Γουσταύος Κλάους και η χώρα του κρασιού» του Νίκου Μπακουνάκη είναι μια θαυμάσια μυθιστορηματική αφήγηση της ιστορίας του Βαυαρού εμπόρου που ήρθε στην Πάτρα στα μέσα του 19ου αιώνα και δημιούργησε την Οινοποιία Αχαΐα.
M. HULOT
Η (μεγάλη) επιστροφή στην Ιαπωνική λογοτεχνία

Βιβλίο / Η (μεγάλη) επιστροφή στην ιαπωνική λογοτεχνία

Πληθαίνουν οι κυκλοφορίες των ιαπωνικών έργων στα ελληνικά, με μεγάλο μέρος της πρόσφατης σχετικής βιβλιοπαραγωγής, π.χ. των εκδόσεων Άγρα, να καλύπτεται από ξεχωριστούς τίτλους μιας γραφής που διακρίνεται για την απλότητα, τη φαντασία και την εμμονική πίστη στην ομορφιά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Βιβλίο / Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Παρόλο που οι κριτικοί και οι βιβλιοπώλες κατατάσσουν τα βιβλία της στην αστυνομική λογοτεχνία, η συγγραφέας που τα τελευταία χρόνια έχουν λατρέψει οι Έλληνες αναγνώστες, μια σπουδαία φωνή της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας και του φεμινισμού, μοιάζει να ασφυκτιά σε τέτοια στενά πλαίσια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΛΟΣ
Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Βιβλίο / Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Ένας από τους τελευταίους κοσμοπολίτες καλλιτέχνες και συγγραφείς αυτοβιογραφείται στο αριστουργηματικό, σύμφωνα με κριτικούς και συγγραφείς όπως ο Τζον Μπάνβιλ, βιβλίο του «Τα περσινά χιόνια», θέτοντας ερωτήματα για τον παλιό, σχεδόν μυθικό κόσμο της Ευρώπης που έχει χαθεί για πάντα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ