Γιατί όλοι διαφωνούν κάθε χρόνο για το Νόμπελ Λογοτεχνίας;

Σας αρέσει το Νόμπελ; Facebook Twitter
Για το Νόμπελ δεν υπάρχουν υποψήφιοι, δεν υπάρχουν short lists και οι Σουηδοί ακαδημαϊκοί ξέρουν να εφαρμόζουν πολύ καλά τον νόμο της σιωπής.
0


ΤΙ ΒΡΑΒΕΙΟ ΝΟΜΠΕΛ Λογοτεχνίας θέλουμε και περιμένουμε κάθε χρόνο την πρώτη Πέμπτη του Οκτωβρίου; Το φετινό, που απονεμήθηκε στον κατά βάση θεατρικό συγγραφέα Νορβηγό Γιον Φόσε φαίνεται ότι ικανοποίησε όλους. Ικανοποίησε και τους Έλληνες, ίσως γιατί τον είχαν αγαπήσει (και φωτογραφηθεί μαζί του) στις παραστάσεις του Γιάννη Χουβαρδά στο Αμόρε.

Το περσινό, στην Ανί Ερνό, προκάλεσε εμφύλιες συγκρούσεις και σπαραγμούς, αν και όλες, πλέον, οι αντιπαραθέσεις γύρω από τη λογοτεχνία μοιάζουν με τρικυμία σε φλιτζάνι τσαγιού (it’s not my cup of tea). Η Ερνό δεν είναι συγγραφέας, είπαν οι μεν. Όχι, είναι, είπαν οι δε. Είναι μια δυστυχισμένη αυτοβιογραφούμενη, είπαν οι μεν. Όχι, το εγώ της Ερνό γίνεται το συλλογικό εμείς, είπαν οι δε.

Κι όλα αυτά με αφορμή το Νόμπελ που έδωσε την ευκαιρία σε χιλιάδες αναγνώστριες και αναγνώστες να ανακαλύψουν την κορυφαία, κατά την αναγνωστική γνώμη μου, Γαλλίδα συγγραφέα. Το βραβείο σ’ έναν συγγραφέα με δυσπρόφερτο όνομα, που γράφει στα αγγλικά της Κοινοπολιτείας, παρουσιάζεται συγκαταβατικά, τόσο όσο, ώστε να μην κατηγορηθεί κανείς για έλλειμμα πολιτικής ορθότητας. Αντίθετα, το βραβείο στο Μπομπ Ντίλαν δημιουργεί θύελλες. Μα είναι δυνατό, βραβείο λογοτεχνίας σ’ έναν τροβαδούρο; Πού είναι οι κανόνες; Και εννοούν τους κανόνες που κάνουν ένα έργο λόγου να θεωρείται λογοτεχνία.

Αλλά αυτοί οι κανόνες πλέον δεν υπάρχουν, οι νόρμες έχουν εξαφανιστεί. Ίσως να υπάρχουν μόνο στα εργαστήρια του creative writing, γιατί κάπως πρέπει να χαλιναγωγηθεί η ασπαίρουσα, η σπαρταριστή φαντασία των δυνάμει συγγραφέων.

Μ’ εκείνα και με τ’ άλλα, λοιπόν, το Νόμπελ Λογοτεχνίας είναι αυτό που συζητείται περισσότερο, που αναμένεται με πάθος, και για το οποίο ποντάρονται πολλά χρήματα σε στοιχήματα, που ποτέ όμως δεν πέφτουν μέσα. Έτσι κι αλλιώς, για το Νόμπελ δεν υπάρχουν υποψήφιοι, δεν υπάρχουν short lists και οι Σουηδοί ακαδημαϊκοί ξέρουν να εφαρμόζουν πολύ καλά τον νόμο της σιωπής.

Μ’ εκείνα και με τ’ άλλα, λοιπόν, το Νόμπελ Λογοτεχνίας είναι αυτό που συζητείται περισσότερο, που αναμένεται με πάθος, και για το οποίο ποντάρονται πολλά χρήματα σε στοιχήματα, που ποτέ όμως δεν πέφτουν μέσα. Έτσι κι αλλιώς, για το Νόμπελ δεν υπάρχουν υποψήφιοι, δεν υπάρχουν short lists και οι Σουηδοί ακαδημαϊκοί ξέρουν να εφαρμόζουν πολύ καλά τον νόμο της σιωπής. Φυσικά, κανένας θεσμός σαν το Νόμπελ Λογοτεχνίας δεν μπορεί να θεωρηθεί αδιάβλητος. Η «στραβή» έγινε το 2018, οπότε για πρώτη φορά μετά το 1949 δεν απονεμήθηκε Νόμπελ Λογοτεχνίας. Τι συνέβη τότε;

Ένα σεξουαλικό-οικονομικό σκάνδαλο που άρχισε να αποκαλύπτεται τον Νοέμβριο του 2017 και είχε στο επίκεντρό του τον 72χρονο Γάλλο φωτογράφο Ζαν-Κλοντ Αρνό, στενό συνεργάτη της Ακαδημίας, και τη σύζυγό του Καταρίνα Φρόστενσον, ποιήτρια και συγγραφέα, μέλος της Σουηδικής Ακαδημίας από το 1992, οδήγησε τον θεσμό σχεδόν σε διάλυση. Η κρίση κορυφώθηκε την άνοιξη του 2018, όταν αρκετά από τα ισόβια μέλη της Ακαδημίας παραιτήθηκαν ή εξαναγκάστηκαν σε παραίτηση κάτω από τις βαριές κατηγορίες συγκάλυψης των σεξουαλικών εγκλημάτων του Ζαν-Κλοντ Αρνό (βιασμός, άλλες παρενοχλήσεις) και διαφθοράς. Υπό τέτοιες συνθήκες το βραβείο δεν θα μπορούσε να απονεμηθεί. Το θέμα δεν ήταν μόνο τυπικό αλλά και ουσιαστικό και ηθικό. Και έτσι η ανακοίνωση του Νόμπελ Λογοτεχνίας 2018 αναβλήθηκε  για το 2019.

Στην υπεραιωνόβια ιστορία του θεσμού (από το 1901), το κύρος του βραβείου συνδέεται με τη θεωρούμενη αδιάβλητη διαδικασία επιλογής του βραβευμένου, με τα θεωρούμενα αδιάφθορα μέλη της Ακαδημίας, με το κύρος της ίδιας της Ακαδημίας, με τον υψηλό συμβολισμό της τελετουργίας υπό την αιγίδα του βασιλέως της Σουηδίας, και φυσικά με την υψηλή προικοδότηση – πάνω από 1 εκατ. δολάρια. Το επεισόδιο του 2017 προφανώς ξεχάστηκε, ίσως γιατί το «λαμόγιο» ήταν Γάλλος. Το κύρος του Νόμπελ Λογοτεχνίας δεν υπονομεύτηκε και η παγκόσμια αγορά του βιβλίου το περιμένει κάθε φθινόπωρο, καθώς προκαλεί κατακόρυφη αύξηση της ζήτησης και των πωλήσεων.

ΕΠΕΞ Σας αρέσει το Νόμπελ; Facebook Twitter
Ο Μπέρτραντ Ράσελ στην απονομή των βραβείων το 1950. Φωτ.: Ben Shneiderman Collection

Το Νόμπελ Λογοτεχνίας δεν πυροδοτεί μόνο λογοτεχνικές αντιπαραθέσεις. Προκαλεί και ιδεολογικές διαμάχες και πολιτικές συγκρούσεις. Αυτό ήταν πολύ έντονο στη διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου, όταν απονεμήθηκαν Νόμπελ στον Μπέρτραντ Ράσελ, στον Γουίνστον Τσόρτσιλ για τα Απομνημονεύματά του, στον Ζαν-Πολ Σαρτρ, στον Μπορίς Παστερνάκ και στον Αλεξάντρ Σολζενίτσιν. Αλλά και στην Ελλάδα η προβολή της υποψηφιότητας πρωτίστως του Νίκου Καζαντζάκη και δευτερευόντως του Άγγελου Σικελιανού προκάλεσε έναν ιδεολογικό εμφύλιο πόλεμο, που ακολούθησε τον εμφύλιο των όπλων και σημάδεψε ποικιλοτρόπως τη δεκαετία του ’50. Και σήμερα όμως το Νόμπελ δημιουργεί πολιτικές αντιπαραθέσεις, ιδιαίτερα όταν απονέμεται σε συγγραφείς που προέρχονται από χώρες με γεωπολιτική επικαιρότητα.

Βλέποντας αναδρομικά τον θεσμό, μπορούμε να πούμε ότι οι επιλογές των Σουηδών ακαδημαϊκών είναι γενικά εύστοχες. Επιλέγουν τους πρώτους και τιμούν εκπληκτικούς συγγραφείς που γράφουν σε «μικρές» γλώσσες και ίσως να μην έχουν μεταφραστεί στη lingua franca της εποχής, τα αγγλικά. Φυσικά, υπάρχουν και οι αστοχίες, κανείς δεν το αρνείται. Κοιτάζω όμως μια τυχαία δεκαετία, αυτή του 1990. Το 1991 η Ναντίν Γκόρντιμερ, από τη Νότια Αφρική. Ποιος μπορεί να πει όχι; Το 1992 ο Ντέρεκ Γουόλκοτ από τη Σεντ Λουτσία της Καραϊβικής. Καμία αντίρρηση. Το 1993 η Τόνι Μόρισον, από τις Ηνωμένες Πολιτείες, μεγάλη συγγραφέας. Το 1994 ο Κενζαμπούρο Όε, από την Ιαπωνία. Χωρίς την παραμικρή ένσταση.

Το 1995 και το 1996 δύο μεγάλοι ποιητές, ο Ιρλανδός Σέιμους Χίνι και η Πολωνή Βισλάβα Σιμπόρσκα. Ευχαριστούμε Ακαδημία που μας τους γνωρίσατε. Το 1997, ο Ντάριο Φο. Εμφύλιος. Μα δεν είναι συγγραφέας. Κι όμως, σφράγισε το ευρωπαϊκό θέατρο. Ίσως αυτό το βραβείο άνοιξε τον δρόμο για τον Γιον Φόσσε. Το 1998 και το 1999 δύο μεγάλοι Ευρωπαίοι συγγραφείς, ο Πορτογάλος Ζοζέ Σαραμάγκου και ο Γερμανός Γκίντερ Γκρας. Και το 2000, ένας άγνωστος, ο Κινέζος, εξόριστος στη Γαλλία, Γκάο Ξινγκγιάν. Είπαν τότε ότι αυτό ήταν περισσότερο πολιτικό παρά λογοτεχνικό βραβείο, που στόχευε στην καταγγελία της λογοκρισίας και της καταπάτησης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στην Κίνα. Ποιος μπορεί να αρνηθεί όμως ότι οι εννιά στους δέκα συγγραφείς αυτής της δεκαετίας δεν ανήκουν στην πρώτη γραμμή της παγκόσμιας λογοτεχνίας;

cover
Το βιβλίο The Nobel Family: Swedish geniuses in tsarist του Μπενγκτ Γιάνγκφελντ κυκλοφορεί στα αγγλικά από τις εκδόσεις Bloomsburry.

Διαβάζω το βιβλίο The Nobel Family: Swedish geniuses in tsarist Russia του Σουηδού συγγραφέα Μπενγκτ Γιάνγκφελντ. Το διαβάζω φυσικά στην αγγλική μετάφραση, που εκδόθηκε από τον Bloomsburry. Με μία λέξη: συναρπαστικό. Πώς μια σουηδική οικογένεια δημιουργεί μια τεράστια αυτοκρατορία γύρω από τα πετρέλαια της Κασπίας Θάλασσας και της ασιατικής Ρωσίας. Χάρη σε αυτούς συζητάμε σήμερα τον Φόσε, την Ερνό, τον Μοντιανό, τον Κουτσί και τόσους άλλους. Μέλος αυτής της οικογένειας είναι ο Άλφρεντ Μπέρνχαρντ Νόμπελ.

Θα μπορούσε να ήταν ένας φανταστικός ήρωας του μεγάλου μυθιστορήματος του 19ου αιώνα, αν δεν ήταν ο ίδιος ή καλύτερα η ζωή του τόσο μυθιστορηματική. Τυχοδιώκτης (με την καλή και την κακή έννοια), κοσμοπολίτης, ευφυής, πολύγλωσσος, πανευρωπαίος, μυστηριώδης, κλεισμένος στον εαυτό του, μοναχικός, ειρωνικός, μελαγχολικός, μισάνθρωπος και ταυτόχρονα αφανής φιλάνθρωπος, ιδεαλιστής και ειρηνιστής. Παρόλο που υπήρξε από τους πατέρες των όπλων, βρέθηκε να είναι με τις εφευρέσεις του το μήλον της έριδος στους ανταγωνισμούς των μεγάλων δυνάμεων το δεύτερο μισό του 19ου αιώνα.

Είχε γεννηθεί στις 21 Οκτωβρίου 1833 στη Στοκχόλμη, γιος του Ιμάνουελ Νόμπελ, αρχιτέκτονα, εφευρέτη, γεφυροποιού κ.λπ., και της Αντριέτα Άλσελ, απογόνου σε ευθεία γραμμή του φυσιολόγου του 17ου αιώνα Όλοφ Ρούντμπεκ. Επιχειρηματικός κοσμοπολίτης, ο πατέρας Νόμπελ εγκαταλείπει το 1837 τη Στοκχόλμη για τη Ρωσία, όπου επιδόθηκε στις εφευρέσεις και τελειοποιήσεις όπλων και εκρηκτικών. Η υπόλοιπη οικογένεια Νόμπελ, η Αντριέτα και τα τέσσερα αγόρια της, ο Άλφρεντ, ο Εμίλ, ο Ρόμπερτ και ο Λούντβιχ, εγκαταστάθηκαν στην Πετρούπολη το 1842.

Σας αρέσει το Νόμπελ; Facebook Twitter
O Άλφρεντ Μπέρνχαρντ Νόμπελ. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Images

Ο Άλφρεντ Μπέρνχαρντ έμεινε στην αυτοκρατορική πόλη της Ρωσίας ως το 1850. Όταν εγκατέλειψε τη Ρωσία και την οικογενειακή εστία σε ηλικία 17 ετών για να αναζητήσει ολομόναχος την τύχη του στον κόσμο των πειραμάτων και των εργαστηρίων ήταν ήδη ένας ολοκληρωμένος χημικός, χωρίς να έχει φοιτήσει ποτέ σε σχολείο, μόνο με διδασκαλία κατ’ οίκον, και μιλούσε τέλεια τα σουηδικά, τα ρωσικά, τα γερμανικά, τα αγγλικά και τα γαλλικά.

Η «τιθάσευση» της νιτρογλυκερίνης δημιούργησε τον πλούτο του Άλφρεντ Μπέρνχαρντ Νόμπελ. Ο Άλφρεντ πειραματίστηκε στη σταθεροποίηση της νιτρογλυκερίνης, δοκιμάζοντας την προσρόφησή της σε διάφορα υλικά, όπως το κάρβουνο, η κιμωλία, η πυριτική γη. Τελικά διάλεξε την πυριτική γη, τη γη διατόμων, που ήταν γνωστή στη Γερμανία με το όνομα Kieselguhr λόγω της εκμετάλλευσής της στην περιοχή του Ανόβερου. Έτσι η νιτρογλυκερίνη τιθασεύτηκε. Ονομάστηκε δυναμίτιδα και ο Αλφρεντ Νόμπελ απέκτησε την πατέντα της αποκλειστικής εκμετάλλευσής της στη Βρετανία το 1867 και στις ΗΠΑ το 1868. Ο πυροκροτητής με καψούλι βροντώδους ή κροτικού υδραργύρου ήταν και αυτός πατέντα του Νόμπελ.

Σας αρέσει το Νόμπελ; Facebook Twitter
Tο εργαστήριο του Νόμπελ στη βίλα του στο Σαν Ρέμο, δεκαετία 1890. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Images

Το 1876, εκατομμυριούχος πλέον, εγκαταστάθηκε στο Παρίσι, σε ένα μέγαρο της λεωφόρου Μαλακόφ με κήπο, σέρα και, φυσικά, εργαστήριο για τα πειράματα. Τότε είναι που αναζήτησε έναν συνένοχο στο πρόσωπο μιας ιδιαιτέρας γραμματέως. Η αγγελία του αναφερόταν σε «γυναίκα ώριμης ηλικίας, με υψηλή μόρφωση και πολύγλωσση». Ανταποκρίθηκε μια Αυστριακή, η κόμισσα Μπέρτα φον Κίνσκι, η οποία όμως δεν έμεινε για μεγάλο χρονικό διάστημα κοντά στον Νόμπελ.

Πέθανε στις 10 Δεκεμβρίου 1896 στον Σαν Ρέμο. Περίπου έναν χρόνο πριν, στις 27 Νοεμβρίου 1895, είχε συντάξει στο Παρίσι την ιδιόγραφη διαθήκη του, με την οποία, αφού άφηνε κάποια χρήματα στα ανίψια, σε υπηρέτες του και σε συνεργάτες, κληροδοτούσε την κολοσσιαία περιουσία του σε ένα ίδρυμα για τη δημιουργία βραβείων που θα έφεραν το όνομά του.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΤΡΙΤΗ 18/10-Ανί Ερνό:Το «εγώ» που χάνεται μέσα στο «εμείς»

Βιβλία και Συγγραφείς / Ανί Ερνό: Το φετινό Νόμπελ Λογοτεχνίας και οι αρνητικές αντιδράσεις

Ο Νίκος Μπακουνάκης και η Ρίτα Κολαΐτη, μεταφράστρια της Ανί Ερνό στα ελληνικά, συζητούν για το λογοτεχνικό έργο της Γαλλίδας συγγραφέως που βραβεύτηκε φέτος με Νόμπελ Λογοτεχνίας, εξετάζοντας γιατί υπήρξαν τόσες αρνητικές αντιδράσεις στη βράβευσή της.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Νταβίντ Ερνό-Μπριό: «Δεν το περιμέναμε το Νόμπελ, αλλά σίγουρα το άξιζε»

Βιβλίο / «Δεν το περιμένε η Ανί Ερνό το Νόμπελ, αλλά σίγουρα το άξιζε»

Ο γιος της νομπελίστριας Ανί Ερνό, Νταβίντ Ερνό-Μπριό, σκηνοθετεί μαζί με τη μητέρα του τα «Χρόνια των super 8» που προβλήθηκαν στο 25ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης και μιλούν για τις κοινές ανησυχίες και τις προσδοκίες τους, για την πολιτική κατάσταση στην Ευρώπη και για το βραβείο Νόμπελ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Το Πίσω Ράφι / Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Ο Έλληνας σκηνοθέτης μάζεψε από «το καλάθι των αχρήστων» όλες τις εμπειρίες του κι έφτιαξε την αυτοβιογραφία του, μια ζωντανή αφήγηση γεμάτη ιστορίες, συναντήσεις, αποφθέγματα και κρίσεις, λογοτεχνικές και σινεφίλ αναφορές.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: η ιστορία του underground περιοδικού «Ανοιχτή Πόλη»

Βιβλίο / «Ανοιχτή Πόλη»: Ένα από τα πιο επιδραστικά εναλλακτικά έντυπα της Ελλάδας

Οι δημιουργοί του Κώστας Μανδηλάς και Βλάσσης Ρασσιάς, καταγράφουν την πορεία του στο βιβλίο «Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: Η ιστορία του περιοδικού “Ανοιχτή Πόλη”».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει το διήγημα «Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ» της Πατρίσια Χάισμιθ

Lifo Videos / Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει ένα διήγημα της Πατρίσια Χάισμιθ

«Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ»: Μια ιστορία έρωτα, αγάπης, αφοσίωσης, ανταγωνισμού, μίσους και φόνου μεταξύ ενός ζευγαριού και ενός σιαμέζικου γάτου, ένα μυστηριώδες διήγημα της δημιουργού των πιο σαγηνευτικών αντιηρώων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Βιβλίο / Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Ολοένα περισσότερο διευρύνεται η τάση έκδοσης κλασικών και σπάνιων κειμένων σε μικρό μέγεθος που τοποθετούνται δίπλα στο ταμείο και συνιστούν την προσπάθεια ενός εκδοτικού οίκου να φέρει σπουδαία έργα στο ευρύ αναγνωστικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Βιβλίο / I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Η θεωρητικός, εικαστικός, κριτικός, συγγραφέας και εκδότρια Κρις Κράους μπορεί να μην άλλαξε τα δεδομένα στον αγγλόφωνο κόσμο εκδίδοντας τα βιβλία των Γάλλων θεωρητικών αλλά προκάλεσε άπειρες συζητήσεις με το πρωτότυπο φεμινιστικό βιβλίο της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Βιβλίο / Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Ένα τολμηρό καλλιτεχνικό project έγινε η αφορμή για να κάνει ο εικαστικός René Habermacher ένα ταξίδι στη θάλασσα με πλήρωμα έξι ναύτες κι έναν καπετάνιο, απαθανατίζοντας μια σουρεαλιστική εμπειρία που κατέληξε σε ναυάγιο. Το βιβλίο «The Pleasure Principle» καταγράφει αυτό το ταξίδι μέσα από φωτογραφίες του René, κείμενα και εικαστικά έργα, σε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα έκδοση.
M. HULOT
Νίκος Μάντης «Το χιόνι του καλοκαιριού»

Το πίσω ράφι / Για τις απουσίες που μας κάνουν αργούς στα αισθήματα

Καλοκαίρι στην Πελοπόννησο, στη σκιά της δεκαετίας του ’80: ένα πληγωμένο παιδί, μια μητέρα που επιστρέφει αλλαγμένη και μυστικά που βαραίνουν τη σιωπή των ενηλίκων - αυτά ξετυλίγει ο Νίκος Α. Μαντής στο πρώτο του μυθιστόρημα.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Νέα βιβλία που περιμένουμε ως το τέλος του χρόνου, και κάποιες επανεκδόσεις

Fall Preview 2025 / 13 βιβλία που περιμένουμε ως το τέλος της χρονιάς

Ο πάντα επίκαιρος Καβάφης, νέα, σύγχρονα και παλιότερα ονόματα της λογοτεχνικής σκηνής και κάποιες ξεχωριστές επανεκδόσεις που δικαίως θα διεκδικήσουν χώρο στη βιβλιοθήκη όλων, βιβλιόφιλων και μη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Εμανουέλ Καρέρ «Ένα ρωσικό μυθιστόρημα»

Το πίσω ράφι / Ένα επτασφράγιστο μυστικό που προκάλεσε αμηχανία και πάταγο

Προκλητικός, ωμός, συχνά σοκαριστικός, ο Εμανουέλ Καρέρ εξερευνά στο «Ένα ρωσικό μυθιστόρημα» το οικογενειακό του παρελθόν, φέρνοντας σε δύσκολη θέση ακόμα και τα πιο κοντινά του πρόσωπα.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ