«Ο κόσμος του Μπάρνεϋ»: Ένας αξέχαστος μυθιστορηματικός ήρωας

Μοντερκάι Ρίχλερ «Ο κόσμος του Μπάρνεϊ» Facebook Twitter
Κάθε απόπειρα να συνοψιστεί το εκρηκτικό παραλήρημα του Μπάρνεϋ Πανόφσκι, το δαιδαλώδες όσο και συναρπαστικό οικοδόμημα των πεπραγμένων που επινόησε για χάρη του ο Μορντεκάι Ρίχλερ είναι καταδικασμένη. Φωτ.: Reg Innell/Toronto Star via Getty Images/Ideal Image
0

ΚΑΘΙΣΜΕΝΟΣ ΣΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΟΥ μ’ ένα πούρο καρφωμένο στο στόμα κι ένα μπουκάλι ουίσκι στο πλάι, με την κύστη του φραγμένη από προστάτη και με τη νόσο του Αλτσχάιμερ αμείλικτη να του επιτίθεται, παρατημένος από τη λατρεμένη τρίτη σύζυγό του και με την υποψία μιας ανθρωποκτονίας να τον ακολουθεί σαν ρετσινιά, ο εξηνταεπτάχρονος Καναδοεβραίος κι επιτυχημένος παραγωγός τηλεοπτικών σκουπιδιών Μπάρνεϋ Πανόφσκι πασχίζει ν’ αποκρυπτογραφήσει την καθημαγμένη ζωή του.

Έξαλλος από τις χυδαίες επιθέσεις που του επιφύλαξε με την αυτοβιογραφία του ένας αρχαίος φίλος του και διάσημος πλέον συγγραφέας, ο Πανόφσκι είναι αποφασισμένος να μην εγκαταλείψει τα εγκόσμια αν δεν παρουσιάσει –γραπτώς κι εκείνος– την εκδοχή του. 

Από τις σημαντικότερες πένες του Καναδά, ο πολυβραβευμένος Μορντεκάι Ρίχλερ (1931- 2001) άφησε πίσω του μια σειρά από μυθιστορήματα, διηγήματα, σενάρια, θεατρικά έργα, βιβλία για παιδιά και δεκάδες ενοχλητικά πολιτικά άρθρα με τα οποία καυτηρίαζε τον ρατσισμό, τον εθνικισμό, την πολιτική διαφθορά, τις αποσχιστικές τάσεις των γαλλόφωνων του Κεμπέκ και τις θηριώδεις υπερβολές του πολιτικά ορθού.

Ο σαρκαστικός, απρόβλεπτος και κατά βάθος απίστευτα τρυφερός κύριος Πανόφσκι είναι ο κεντρικός ήρωας και αφηγητής του μυθιστορήματος «Ο κόσμος του Μπάρνεϋ» του Μορντεκάι Ρίχλερ (μετ. Γ-Ι. Μπαμπασάκης, Πόλις, 2003).

Από τις σημαντικότερες πένες του Καναδά, ο πολυβραβευμένος Μορντεκάι Ρίχλερ (1931- 2001) άφησε πίσω του μια σειρά από μυθιστορήματα, διηγήματα, σενάρια, θεατρικά έργα, βιβλία για παιδιά και δεκάδες ενοχλητικά πολιτικά άρθρα με τα οποία καυτηρίαζε τον ρατσισμό, τον εθνικισμό, την πολιτική διαφθορά, τις αποσχιστικές τάσεις των γαλλόφωνων του Κεμπέκ και τις θηριώδεις υπερβολές του πολιτικά ορθού.

κοσμος του μπαρνει
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Μορντεκάι Ρίχλερ, Ο κόσμος του Μπάρνεϋ, εκδόσεις Πόλις

Το «Ο κόσμος του Μπάρνεϋ» είναι δομημένο σε τρεις ενότητες, μία για κάθε σύζυγο του πληθωρικού αφηγητή, μολονότι δεσπόζουν με την παρουσία τους σ’ όλη την έκταση του βιβλίου: Κλάρα (1950-1952), Η δεύτερη κυρία Πανόφσκι (1958-1960), Μίριαμ (1960-…). 

Την πρώτη, μια νυμφομανή μποέμισσα που έδωσε τέλος στη ζωή της και στη συνέχεια έγινε ίνδαλμα των όπου γης φεμινιστριών, ο Πανόσφκι την είχε γνωρίσει στο Παρίσι, μαζί με μια χούφτα από «απένταρους, καυλωμένους νεαρούς συγγραφείς, που έτρωγαν τη μια απόρριψη μετά την άλλη κι ωστόσο πίστευαν πεισματικά πως η φήμη, τα θελκτικά θηλυκά και το χρήμα τους περίμεναν στη γωνία…».

Τη δεύτερη γυναίκα του, την …ακατανόμαστη, αυτή που επιμένει να τον κατηγορεί για μια δολοφονία που ίδιος αρνείται, ούτε κατάλαβε ο Μπάρνεϋ πώς την παντρεύτηκε. Ήταν το απαραίτητο αξεσουάρ για το επαγγελματικό του ξεκίνημα πίσω στην πατρίδα, όταν καταχωνιάζοντας μέσα του κάθε λογοτεχνική φιλοδοξία, άφηνε το εμπόριο γαλλικών τυριών κι αναρριχόταν ως δημιουργός των… «Παντελώς Ανώφελων Παραγωγών».

Όσο για την τρίτη, τον «πόθο της καρδιάς του» και μάνα των παιδιών του, έπειτα από τριάντα χρόνια έγγαμου βίου, την είδε να ξανανιώνει στην αγκαλιά ενός καθώς πρέπει πανεπιστημιακού.

Ας μην αποκαλύψουμε το έγκλημα για το οποίο κατηγορείται ο Πανόφσκι. Κάθε απόπειρα άλλωστε να συνοψιστεί το εκρηκτικό του παραλήρημα, το δαιδαλώδες όσο και συναρπαστικό οικοδόμημα των πεπραγμένων που επινόησε για χάρη του ο Μορντεκάι Ρίχλερ είναι καταδικασμένη.

Το σίγουρο είναι πως, ο δυστυχής Μπάρνεϋ, ο γιος ενός εβραίου παγαπόντη μπάτσου και μιας νοικοκυράς που καταβρόχθιζε σαπουνόπερες, ο έφηβος που χόρευε στον καθρέφτη κλακέτες, το επαρχιωτάκι από το Μόντρεαλ που ευλογήθηκε με μια γεύση από την παρισινή αριστερή όχθη, αυτός που είδε τους πιο ατάλαντους από τους φίλους του να καταξιώνονται και τον πιο προικισμένο να τρυπιέται με ηρωίνη, σπαραξικάρδιος καθώς παλεύει να διατηρήσει τη μνήμη του και απολαυστικός καθώς επιμένει να επιτίθεται στους υποκριτές και να κάνει στους εχθρούς του φάρσες, είναι ένας ήρωας που δεν πρόκειται να ξεχάσεις ποτέ. 

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

*Το «Ο Κόσμος του Μπάρνεϊ» μεταφέρθηκε τo 2010 στον κινηματογράφο από τον Ρίτσαρντ Τζ. Λιούις, με πρωταγωνιστές τους Πολ Τζιαμάτι, Ντάστιν Χόφμαν, Ρόζαμουντ Πάικ και Μίμι Ντράιβερ. Από τις εκδ. Πόλις έχουν κυκλοφορήσει δύο ακόμη μυθιστορήματα του Ρίχλερ:  «Ο Σάλομον Γκάρσκι ήταν εδώ» (μετ. Κ. Γεωργαλλίδη- Σ. Μπουρνάζος)  και «Ο Τζόσουα τότε και τώρα» (μετ. Γ. Ι. Μπαμπασάκης).

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ Από τον Ζώρα στον Μαρωνίτη

Βιβλίο / Από τον Ζώρα στον Μαρωνίτη: Η συγκρότηση της Νεοελληνικής Φιλολογίας

Η Νεοελληνική Φιλολογία είναι μια επιστήμη που συγκροτείται μέσα στην Κατοχή, αναπτύσσεται αυτόνομα και αποκτά τους δικούς της ήρωες, καθηγητές κυρίως του Πανεπιστημίου της Θεσσαλονίκης που σήμερα τους γνωρίζουμε ως συγγραφείς και δημόσιους διανοούμενους.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
O μεγάλος χάρτης των μικρών βιβλιοπωλείων της Αθήνας

Αθήνα / O μεγάλος χάρτης των μικρών βιβλιοπωλείων της Αθήνας

28 μέρη της Aθήνας που προάγουν τη φιλαναγνωσία, διευθύνσεις στις οποίες συγκεντρώνονται ολόκληρες παρέες ανθρώπων που αγαπούν να διαβάζουν. Τα μικρά και ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία της Αθήνας είναι τόπος συνάντησης όσων ασχολούνται ενεργά με τα βιβλία και όσων το ονειρεύτηκαν κάποια στιγμή.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ