Ο φθόνος είναι ο συντετριμμένος θαυμασμός: Ένα επίκαιρο δοκίμιο για τη μνησικακία

Ο φθόνος είναι ο συντριμμένος θαυμασμός Facebook Twitter
Ο Ολλανδός διανοούμενος, συγγραφέας, κριτικός και δημοσιογράφος δανείζεται από τoν Νίτσε την έννοια της «μνησικακίας» για να εκφράσει την αγωνία του γι’ αυτό που ερχόταν, για τον φθόνο και τη βία που κρυβόταν μέσα σε συνθήματα για «αίμα», «ηρωισμό», «κοινότητα», «εκδίκηση».
0

Ο ΚΟΡΥΦΑΙΟΣ ΟΛΛΑΝΔΟΣ διανοούμενος Μένο τερ Μπράακ, που θεωρείται η συνείδηση της ολλανδικής λογοτεχνίας, δημοσίευσε το μικρό δοκίμιο για τη μνησικακία το 1937. Σκοπός του ήταν να προειδοποιήσει τους συμπολίτες του, ιδιαίτερα τους διανοούμενους, για τον κίνδυνο της επερχόμενης βίας του εθνικοσοσιαλισμού και του ναζισμού.

Οι Ολλανδοί διανοούμενοι θεωρούσαν τότε τους εθνικοσοσιαλιστές του Χίτλερ ένα «μάτσο αποτυχημένους» και υποβάθμιζαν τον κίνδυνο και την απειλή. Το ίδιο πίστευαν και για την ολλανδική εκδοχή του εθνικοσοσιαλισμού, το κόμμα NSB.

O Μένο τερ Μπράακ τους έλεγε όμως ότι ο εθνικοσοσιαλισμός είναι «δόγμα της μνησικακίας» και ότι εφόσον έρθει στην εξουσία θα αναζητήσει έναν εχθρό, πραγματικό ή υποθετικό, για να τον μετατρέψει σε αποδιοπομπαίο τράγο. Αυτός ο εχθρός μπορεί να ήταν οι Εβραίοι, μπορεί να ήταν η «νεγροποιημένη», λόγω της τζαζ, και εκφυλισμένη Γαλλία, μπορεί να ήταν, πάλι, ο «πουλημένος» Τύπος.

Ο Τερ Μπράακ ήταν ένα είδος ακτιβιστή της λογοτεχνίας (ας μας επιτραπεί ο αναχρονισμός). Μάλιστα το 1932 είχε κηρύξει τον πόλεμο εναντίον του αισθητισμού, που έδινε βάρος στην κομψότητα της μορφής, διεκδικώντας την επιστροφή στην ειλικρίνεια και στην ουσία του περιεχομένου.

Ο Ολλανδός διανοούμενος, συγγραφέας, κριτικός και δημοσιογράφος δανείζεται από τoν Νίτσε την έννοια της «μνησικακίας» (ressentiment), η οποία βρίσκεται στη βάση κάθε ιδεολογίας που προσδιορίζεται σε σχέση με έναν «εχθρό», για να εκφράσει την αγωνία του γι’ αυτό που ερχόταν, για τον φθόνο και τη βία που κρυβόταν μέσα σε συνθήματα για «αίμα», «ηρωισμό», «κοινότητα», «εκδίκηση».

Εκτός από τον Νίτσε, ο Μένο τερ Μπράακ χρησιμοποιεί και τις αναλύσεις του Γερμανού φιλοσόφου Μαξ Σέλερ (1874-1928), επίσης επηρεασμένου από τον Νίτσε, στο βιβλίο του «Ο μνησίκακος άνθρωπος». Εδώ ο Σέλερ γράφει για τη μνησικακία ως στοιχείο της νεωτερικής ηθικής. Είμαστε τυχεροί που αυτό το βιβλίο έχει μεταφραστεί στα ελληνικά από τον Κωστή Παπαγιώργη (στις εκδόσεις Ίνδικτος) και έχει προκαλέσει έναν κάποιο διάλογο (όσο, τέλος πάντων, γίνεται διάλογος στην Ελλάδα).

cover
ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ: Μένο τερ Μπράακ, Ο εθνικοσοσιαλισμός ως δόγμα της μνησικακίας, Μτφρ.: Μαργαρίτα Μπονάτσου, Εκδόσεις Καστανιώτη

Το πολεμικό δοκίμιο του Τερ Μπράακ επαναφέρει στην επικαιρότητα το βιβλίο του Σέλερ στη μετάφραση του Παπαγιώργη. Κυρίως μας κάνει να σκεφτούμε το σοβαρό θέμα της «μνησικακίας» και να διαπιστώσουμε ότι το κείμενο του Ολλανδού διανοουμένου «κολλάει» απόλυτα στη δική μας εποχή έξαρσης του λαϊκισμού, σε όλες του τις εκδοχές, των μαζικών κινημάτων και του διαδικτύου.

Για τις ανάγκες ανάγνωσης αυτού του βιβλιαριδίου του Τερ Μπράακ έκανα μια γρήγορη αναζήτηση στο σάιτ της LiFO με λέξη-κλειδί τη «μνησικακία». Πολλά τα ευρήματα. Συγκρατώ ένα-δύο: Μια διαμαρτυρία του Μιχαήλ Μαρμαρινού για τη «μνησίκακη, αγελαία, ημιανώνυμη φωνή του διαδικτύου», ένα κείμενο του Νικόλα Σεβαστάκη για την χρήση της Ιστορίας ως «μνησίκακης επιβολής».

Να, λοιπόν, όλη επικαιρότητα της μνησικακίας. Ο Μένο τερ Μπράακ γράφει ότι στις σημερινές δημοκρατίες τόσο η ισότητα όσο και η μνησικακία είναι καθολικά ιδεώδη. Όταν ο άνθρωπος έρχεται αντιμέτωπος με την πραγματικότητα και βιώνει την ανισότητα, το πρώτο που αισθάνεται είναι ότι αδικείται.

Αυτό το αίσθημα αδικίας γίνεται φθόνος και μίσος και επιθυμία για εκδίκηση. Ο Τερ Μπράακ μας δείχνει ότι η μνησικακία διαπερνά τη συλλογική ψυχή ως γενικευμένο αίσθημα μείωσης και αδικίας.

Την ίδια χρονιά που ο Μένο τερ Μπράακ δημοσιεύει το δοκίμιό του για τον «εθνικοσοσιαλισμό ως δόγμα μνησικακίας», δημοσιεύει και ένα άλλο δοκίμιο περί χριστιανών, παλιών και νέων. Εκεί τεκμηριώνει ένα βασικό εύρημά του ότι «όλα τα μαζικά κινήματα εμπνέονται από τη μνησικακία». Και ότι το κακό, το όποιο κακό, χρησιμοποιείται πάντοτε ως βάση για λοιδορία. Αυτό είναι συγκλονιστικό αν σκεφτούμε ότι δεν πρόκειται για θεωρητικό σχήμα αλλά για την πραγματικότητά μας, που επαληθεύεται κάθε στιγμή, κάθε μέρα.

Στη θέση της αδικίας μπορούμε επίσης να βάλουμε την απουσία της χαράς. Ο Δανός φιλόσοφος Κίρκεγκορ, που στο θέμα της μνησικακίας επηρέασε τον Νίτσε, έλεγε ότι ο φθόνος είναι συντετριμμένος θαυμασμός. Όποιος δεν έχει αισθανθεί χαρά, όποιος δεν έχει νιώσει την απόλαυση και την ανάταση, σίγουρα είναι ασθενής. Και τα συμπτώματα αυτής της ασθένειας είναι ο φθόνος, η χαιρεκακία, η μνησικακία.

Για να ξαναγυρίσουμε στον Τερ Μπράακ, βασική αρχή της μνησικακίας είναι η αντίθεση και το μίσος. Ο μνησίκακος παραπονιέται διαρκώς γιατί αδικείται, μειώνεται κ.λπ. Δεν αναζητά ποτέ τα αίτια αυτής της αδικίας, πραγματικής ή όχι, στον δικό του εαυτό, στον δικό του κύκλο ευθύνης. Περνάει αμέσως από το ένα παράπονο στο άλλο, από τη μια διαμαρτυρία στην άλλη, ακόμη κι αν η αιτία του παράπονου εκλείψει, προκειμένου να μη χαθεί καθόλου έδαφος.

Η παραγωγή της μνησικακίας μπορεί να είναι και μαζική, σχεδιασμένη από καθεστώτα, κόμματα, κινήματα κ.λπ., όπως δείχνει το παράδειγμα του εθνικοσοσιαλισμού αλλά και άλλα παραδείγματα από την πρόσφατη πολιτική ζωή μας.

Στην Ελλάδα δεν γνωρίζουμε καθόλου τον Μένο τερ Μπράακ που γεννήθηκε το 1902 και αυτοκτόνησε τον Μάϊο του 1940, μετά την συνθηκολόγηση των Κάτω Χωρών με τους ναζί. Ήταν από τους πιο επιδραστικούς διανοούμενους στη χώρα του και στο σχετικό λήμμα της Britannica συγκρίνεται, ως προς την επιδραστικότητα, με τον Τ.Σ. Έλιοτ και τον δικό του ρόλο στη Βρετανία.

Ο Τερ Μπράακ ήταν ένα είδος ακτιβιστή της λογοτεχνίας (ας μας επιτραπεί ο αναχρονισμός). Μάλιστα το 1932 είχε κηρύξει τον πόλεμο εναντίον του αισθητισμού, που έδινε βάρος στην κομψότητα της μορφής, διεκδικώντας την επιστροφή στην ειλικρίνεια και στην ουσία του περιεχομένου. Ήταν επίσης διακεκριμένος κριτικός. Η στενή σχέση του με τον Τόμας Μαν και η εκτίμηση που έτρεφε ο μεγάλος Γερμανός συγγραφέας γι’ αυτόν οφειλόταν εν πολλοίς στην κριτική που είχε γράψει ο Τερ Μπράακ για το μυθιστόρημα «Η Λότε στη Βαϊμάρη».

Το κείμενο του Τόμας Μαν συνοδεύει το δοκίμιο του Τερ Μπράακ και δημοσιεύτηκε «εις μνήμην» το 1947, δηλαδή αρκετά χρόνια μετά την αυτοκτονία του. Είναι μια αποτίμηση από έναν φίλο που γίνεται με όρους λογοτεχνικούς αλλά κυρίως πολιτικούς. Ο Τόμας Μαν παραπέμπει σε μια ρήση του Τερ Μπράακ ότι ήταν «ένας πολιτικός χωρίς κόμμα» και τον χαρακτηρίζει «μάχιμο παρτιζάνο της ανθρώπινης αξιοπρέπειας απέναντι στη βαρβαρότητα, της πνευματικής καθαρότητας απέναντι στο ψέμα».

Η έκδοση, σε συνδυασμό με την εισαγωγή της μεταφράστριας και τις σημειώσεις της, εικονογραφεί επίσης μια κρίσιμη στιγμή στη ζωή των διανοουμένων τις παραμονές του θριάμβου του εθνικοσοσιαλισμού, όταν έπρεπε να αποφασίσουν με ποιους θα πάνε, σε ποιους θα αντιταχθούν.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Disable checkingPremium suggestions
Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Βιβλίο / Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Το πρώτο βιβλίο του Φάνη Παπαδημητρίου είναι μια συγκινητική εξομολόγηση για το ατύχημα στα 19 του που τον καθήλωσε σε αμαξίδιο, την πάλη του με τον τζόγο και τον αγώνα που έδωσε να ξαναφτιάξει τη ζωή του «μετά το τσουνάμι που ήρθε και τα σάρωσε όλα».
M. HULOT
«Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Το πίσω ράφι  / «Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Πιστή στην κλασική μορφή του μυθιστορήματος, αλλά ταυτόχρονα ανατρεπτική και μεταμοντέρνα, η καυστική σάτιρα του Τζόναθαν Κόου για τη βρετανική άρχουσα τάξη των αρχών της δεκαετίας του ’90 διαβάζεται μονορούφι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
ΕΠΕΞ Γυναικείες φωνές από διαφορετικά μέρη του κόσμου

Βιβλίο / Από τη Μαλαισία μέχρι το Μεξικό: 5 νέα βιλία που αξίζει να διαβάσετε

5 συγγραφείς από διαφορετικά σημεία του πλανήτη χαράζουν νέους δρόμους στη λογοτεχνία. Ανάμεσά τους, η Τζόχα Αλχάρθι που κέρδισε το Booker και η βραβευμένη με Πούλιτζερ Κριστίνα Ριβέρα Γκάρσα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Αρχαιολογία / Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Η διακεκριμένη ιστορικός Mary Beard στο βιβλίο της «Οι Ρωμαίοι Αυτοκράτορες. Οι ηγεμόνες του αρχαίου ρωμαϊκού κόσμου», παρουσιάζει τη ζωή και το έργο των αυτοκρατόρων μέσα από ανεκδοτολογικές αφηγήσεις και συναρπαστικές λεπτομέρειες, που θυμίζουν απολαυστικό μυθιστόρημα. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κεφάλαια εστιάζει στον ρόλο των δούλων, τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στη σεξουαλική ζωή των Ρωμαίων αυτοκρατόρων.
M. HULOT
Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Βιβλίο / Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Από την Αμοργό ως την Αλεξανδρούπολη και από την Ξάνθη ως τη Μυτιλήνη, τα μικρά βιβλιοπωλεία αποκτούν για πρώτη φορά συλλογική φωνή. Βιβλιοπώλες και βιβλιοπώλισσες αφηγούνται τις προσωπικές τους ιστορίες, αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντίνος Κονόμος

Βιβλίο / «Ο κύριος διευθυντής (καλό κουμάσι) έχει αποφασίσει την εξόντωσή μου…»

Ο Ντίνος Κονόμος, λόγιος, ιστοριοδίφης και συγγραφέας, υπήρξε συνεχιστής της ζακυνθινής πνευματικής παράδοσης στον 20ό αιώνα. Ο συγγραφέας Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής παρουσιάζει έργα και ημέρες ενός ανθρώπου που «δεν ήταν του κόσμου τούτου».
ΦΙΛΙΠΠΟΣ Δ. ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ
Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός

Βιβλίο / Ο Νίκος Καζαντζάκης όπως δεν τον είχαμε ξαναδεί σε ένα νέο graphic novel

Ο ελληνικής καταγωγής Γάλλος συγγραφέας Αλέν Γκλικός καταγράφει την πορεία του Έλληνα στοχαστή στο graphic novel «Καζαντζάκης», όπου ο περιπετειώδης και αντιφατικός φιλόσοφος και μυθιστοριογράφος ψυχαναλύεται για πρώτη φορά και συστήνεται εκ νέου στο ελληνικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πετρίτης»: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ηχητικά Άρθρα / Πετρίτης: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ο Τζoν Άλεκ Μπέικερ αφιέρωσε δέκα χρόνια από τη ζωή του στην παρατήρηση ενός πετρίτη και έγραψε ένα από τα πιο ιδιαίτερα βιβλία της αγγλικής λογοτεχνίας – μια από τις σημαντικότερες καταγραφές της άγριας ζωής που κινδυνεύει να χαθεί για πάντα. Κυκλοφόρησε το 1967 αλλά μόλις τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια οι κριτικοί και το κοινό το ανακάλυψαν ξανά.
M. HULOT