Ντάριο Φο: Η συναρπαστική εξομολόγηση του νομπελίστα συγγραφέα για τη ζωή του

Ντάριο Φο «Ο κόσμος μου» Facebook Twitter
Γνήσιος απόγονος των μεσαιωνικών παλιάτσων και τροβαδούρων, ηθοποιός, θεατρικός συγγραφέας, γελωτοποιός, ζωγράφος, ιστορικός της Τέχνης, επαναστάτης, πολιτικός, ο Ντάριο Φο ξετύλιξε τη ζωή του σ’ αυτήν τη μακρά εξομολόγηση.
0

ΝΟΜΠΕΛ ΣΕ ΕΝΑΝ ΠΑΛΙΑΤΣΟ; Σ' έναν παλιάτσο και μάλιστα αριστερό;

Το 1997, όταν ο Ντάριο Φο τιμήθηκε με το Νόμπελ Λογοτεχνίας, ένα μεγάλο μέρος των Ιταλών διανοουμένων στραβομουτσούνιασε. Ενώ ο υπόλοιπος κόσμος χειροκροτούσε την τολμηρή επιλογή της Σουηδικής Ακαδημίας, στην Ιταλία περίσσευαν τα υβριστικά άρθρα και τ’ αναθέματα.

Μία δεκαετία αργότερα, έχοντας απέναντί του την Τζουζεπίνα Μανίν, πολιτιστική συντάκτρια της Corriere della sera, για μια σειρά συνομιλιών που απλώθηκαν στο «Ο κόσμος μου» (μτφρ. Α. Χρυστοστομίδης, Καστανιώτης, 2013), o Nτάριο Φο θ’ ανακαλούσε εκείνες τις μέρες και, με το πληθωρικό του ύφος, θα σχολίαζε:

«Στο κατώφλι της δεύτερης χιλιετηρίδας, όλοι συζητούσαν ακόμα το πιο απαρχαιωμένο από τα προβλήματα της λογοτεχνίας μας: αν επρόκειτο για "υψηλή" ή για "χαμηλή" κουλτούρα. Μουχλιασμένες θεωρητικούρες, άξιες μονάχα για επαρχιακούς διανοουμενίσκους – οι οποίοι, εμπαθείς όπως είναι, καθόντουσαν και κρυφοπαρατηρούσαν ο ένας τον άλλον, παίρνοντας το μέρος της μιας ή της άλλης παρέας. Κι όταν από τις πάχνες του Βορρά έρχεται ως κεραυνός εν αιθρία μια απόφαση που τους ξενίζει, νιώθουν το έδαφος να φεύγει κάτω από τα πόδια τους...».

Σ’ αυτήν τη μακρά εξομολόγησή του, ο Φο μιλάει για τις ρίζες του και για τους αδιόρθωτους παραμυθάδες προγόνους του, για τα φοιτητικά του χρόνια στο Μιλάνο, για το εναλλακτικό πολιτικό θέατρο που υπηρέτησε σε πλατείες κι εργοστάσια, για τις επιτυχίες που τον έκαναν διάσημο, για το θανατηφόρο όπλο του γέλιου και για τη μέθη της ελευθερίας που εξακολουθούσε να διεκδικεί.

Γνήσιος απόγονος των μεσαιωνικών παλιάτσων και τροβαδούρων, ηθοποιός, θεατρικός συγγραφέας, γελωτοποιός, ζωγράφος, ιστορικός της Τέχνης, επαναστάτης, πολιτικός, ο Ντάριο Φο (1926-2016) έπιασε να ξετυλίξει τη ζωή του σε μια περίοδο που η αγαπημένη του Φράνκα Ράμε στεκόταν ακόμη σαν βράχος πλάι του, όταν ο ίδιος είχε μόλις συμπληρώσει τα ογδόντα και το καρνέ του ξεχείλιζε από υποχρεώσεις για έναν καλύτερο κόσμο, για έναν πλανήτη λιγότερο βίαιο.

Σ’ αυτήν τη μακρά εξομολόγησή του, ο Φο μιλάει για τις ρίζες του και για τους αδιόρθωτους παραμυθάδες προγόνους του, για τα φοιτητικά του χρόνια στο Μιλάνο, για το εναλλακτικό πολιτικό θέατρο που υπηρέτησε σε πλατείες κι εργοστάσια, για τις επιτυχίες που τον έκαναν διάσημο, για το θανατηφόρο όπλο του γέλιου και για τη μέθη της ελευθερίας που εξακολουθούσε να διεκδικεί.

Ντάριο Φο «Ο κόσμος μου» Facebook Twitter
Το 1997, όταν ο Ντάριο Φο τιμήθηκε με το Νόμπελ Λογοτεχνίας, ένα μεγάλο μέρος των Ιταλών διανοουμένων στραβομουτσούνιασε.

Κι ακόμη, μιλούσε για τη σχέση του με τη θρησκεία, για τις περιπέτειές του με τη λογοκρισία, για τις ηδονές του συζυγικού του βίου, για το μεγαλείο του Λεονάρντο και του Καραβάτζο, που τον ενέπνευσαν σε δύο μεγάλα θεάματα, για τα διδάγματα που άντλησε από τον Τζόρτζιο Στρέλερ, όπως και για τη συνεργασία του, στο σενάριο μιας ταινίας που δεν γυρίστηκε ποτέ, με τον Πιέρ Πάολο Παζολίνι – «έναν άνθρωπο πολύ μετρημένο με τον οποίο δύσκολα ερχόσουν σ’ επαφή, την ευφυΐα όμως και την κουλτούρα του οποίου διαισθανόσουν αμέσως».

Πώς ήταν ο Ντάριο Φο ως παιδί; «Ένας κατεργάρης φυσικά. Πάντα έτοιμος να παραβώ τους κανόνες, να επινοήσω από την αρχή την πραγματικότητα… Η μεγάλη τύχη που εύχομαι σε κάθε παιδί είναι να έχει μια θαυμάσια οικογένεια. Όπως η δική μου. Όπου τα χρήματα δεν περίσσευαν μεν, αλλά η τρυφερότητα, η καλή διάθεση, η φιλοξενία, ναι».

Μεγαλωμένος στην εξοχή, στο χωριό Σαν Τζάνο της επαρχίας Βαρέζε, κάτω «από τον αστερισμό της ελευθερίας και της ειρωνείας», ο Φο ουδέποτε απέκτησε κομματική ταυτότητα. «Οι εκκλησίες δεν είναι για μένα, ούτε εκείνες της Δεξιάς ούτε εκείνες της Αριστεράς... Ένα κόμμα έχει πάντα ηγεσίες κι εμένα οι ηγεσίες, τα διευθυντήρια, οι κορυφές, δεν μου αρέσουν. Όταν βρίσκεσαι εκεί ψηλά, δεν είναι εύκολο να δεις καλά όσα συμβαίνουν στα χαμηλά, καλύτερα επομένως να μένεις στην πεδιάδα, στη βάση, ανάμεσα στους κοινούς ανθρώπους».

cover
Ντάριο Φο, Ο Κόσμος μου: Συζητήσεις με τη Τζουζεπίνα Μανίν, Μτφρ.: Α. Χρυστοστομίδης, εκδόσεις Καστανιώτης, Το βιβλίο είναι εξαντλημένο από τον εκδότη

Ακόμα μεγαλύτερη, όμως, ήταν η αποστροφή του για «τις τρομερές παρεκκλίσεις της τρομοκρατίας», που τα μολυβένια χρόνια του '70 έβαψαν με αίμα τις ελπίδες για μια πολιτισμική και αναπτυξιακή αναγέννηση της Ιταλίας, πλήττοντας καταστρεπτικά και την ταυτότητα της Αριστεράς.

Ανάμεσα, άλλωστε, στους νέους που έπεσαν στην παγίδα του ένοπλου αγώνα ήταν κι ο γιος του ο Γιάκομπο. «Ευτυχώς κατάφερε ν’απεμπλακεί. Ο κίνδυνος όμως υπήρξε. Πόσω μάλλον που έχοντας δυο γονείς ήδη στρατευμένους στην άκρα αριστερά, ο Γιάκομπο, όπως συμβαίνει συχνά στα παιδιά, για να τους ξεπεράσει και να επιβεβαιώσει την ταυτότητά του, έπρεπε να πάει “παραπέρα”».

Αυτό που ήρθε να ολοκληρώσει το έργο της ανατροπής αξιών, ιδανικών και ηθικής, «ήταν η πολιτική διαφθορά», θυμίζει ο Φο, «η οποία φυτεύτηκε, μεγάλωσε και μπολιάστηκε με βάση τις μίζες από τον Κράξι και τους Χριστιανοδημοκράτες, και η οποία στη συνέχεια θα βρεθεί στο απόγειό της στην μπερλουσκονική εποχή. Η ακαταμάχητη άνοδος του Σίλβιο Μπερλουσκόνι εκεί έχει τις ρίζες της... Στο Μιλάνο της χρυσής εποχής του Πίκολο Τεάτρο και της Σκάλας, ο κύριος Μπερλουσκόνι δεν θα είχε καμία τύχη».

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Το πίσω ράφι/ Έλενα Χουζούρη «Δυο φορές αθώα»

Το Πίσω Ράφι / Έλενα Χουζούρη: «Δεν ξεχάσαμε απλώς την ταυτότητά μας, την κλοτσήσαμε»

Στο μυθιστόρημά της «Δυο φορές αθώα» η συγγραφέας θέτει το ερώτημα «τι σημαίνει πια πατρίδα», επικεντρώνοντας στην αίσθηση του ξεριζωμού και της ισορροπίας ανάμεσα σε διαφορετικούς κόσμους.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Θεσσαλονίκη πριν

Βιβλίο / «ΣΑΛΟΝΙΚΗ»: Ένα σπουδαίο βιβλίο για τη Θεσσαλονίκη

Το πρωτότυπο βιβλίο του Γιάννη Καρλόπουλου παρουσιάζει μέσα από 333 καρτ ποστάλ του εικοστού αιώνα –αποτυπώματα επικοινωνίας– την εξέλιξη της φωτογραφίας και της τυπογραφίας από το 1912 μέχρι τα τέλη των ’80s.
M. HULOT
Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Βιβλίο / Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Μια νέα βιογραφία αναζητεί τα ίχνη του Έλληνα φιλοσόφου: κάτι ανάμεσα σε άστεγο και αλήτη, δηλητηριώδη κωμικό και performance artist, επιδείκνυε την περιφρόνησή του για τις συμβάσεις της αστικής τάξης της αρχαίας Αθήνας.
THE LIFO TEAM
Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ