[ΚΟΡΠΟΥΣ, ΧΧΙ-ΧΧΙΙ]: Ένα photo book που επαναπροσδιορίζει τη σχέση μας με την Αρχαιολογία Facebook Twitter

[ΚΟΡΠΟΥΣ, ΧΧΙ-ΧΧΙΙ]: Ένα photo book που μιξάρει την Αρχαιολογία με την καλλιτεχνική φωτογραφία

0

Οφείλει η Αρχαιολογία να είναι μια επιστήμη ατέρμονης καταγραφής και ταξινόμησης; Έχει το δικαίωμα η νέα γενιά αρχαιολόγων να επαναπροσδιορίσει τον τρόπο που έχουν καταγραφεί τα αρχαιολογικά ευρήματα στον ελλαδικό χώρο; Να τα προσεγγίσει με τον δικό της τρόπο, να τα καταγράψει με μια νέα, ίσως και λίγο ανατρεπτική οπτική; Να αναδείξει τον πλούτο ευρημάτων που προκύπτουν από τις ανασκαφές και εκτίθενται στα ελληνικά μουσεία μέσα από την τεχνολογία και επεμβαίνοντας εικαστικά, όπως κάνει ο Φώτης Υφαντίδης; 

Ο αρχαιολόγος-μουσειολόγος, που εργάζεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο της μεταδιδακτορικής του έρευνας στο Πανεπιστήμιο του Αιγαίου πάνω σε αυτά ακριβώς τα ζητήματα, εξέδωσε ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον photo book, το οποίο προσομοιάζει σε κατάλογο αρχαιολογικών καταγραφών, με φύλλα που συγκρατούν κρίκοι ‒ μπορεί οποιοσδήποτε να το «ξεφυλλίσει» μέσα από την επίσημη ιστοσελίδα του Εργαστηρίου Μουσειολογίας της πανεπιστημιακής σχολής. 

Το καλλιτεχνικό “παιχνίδι” έγκειται στο ότι οι φωτογραφίες του βιβλίου αποτελούν μια μείξη στην οποία δεν με ενδιαφέρει τόσο το ίδιο το αντικείμενο, στη συγκεκριμένη περίπτωση τα φωτογραφημένα αρχαία σώματα.

Πρόκειται για ένα πρότζεκτ το οποίο είναι αποτέλεσμα πειραματισμών και έρευνας ετών. Ήδη τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια ο Υφαντίδης έχει ασχοληθεί διεξοδικά με την εικόνα ως δημιουργικό και ερμηνευτικό μέσο στο πλαίσιο αρχαιολογικών και εθνογραφικών προγραμμάτων: στις ανασκαφές των νεολιθικών οικισμών στο Δισπηλιό Καστοριάς και στην Κουτρουλού Μαγούλα Φθιώτιδας, όπου γίνεται προσπάθεια δημιουργικής αποτύπωσης με χρήση στατικών και κινούμενων εικόνων της αρχαιολογικής διαδικασίας, στην αθηναϊκή Ακρόπολη, όπου ζητούμενο είναι η ανάδειξη των πολλαπλών όψεων αυτού του συμβολικά φορτισμένου τόπου, και στο ιερό του Ποσειδώνα στην Καλαυρεία Πόρου, στο πλαίσιο μιας εναλλακτικής αρχαιολογικής φωτοεθνογραφικής έρευνας με αφορμή μια ανασκαφή. Να σημειώσουμε ότι σε σχέση με αυτές τις μελέτες, μπορεί κανείς να ανατρέξει είτε στις ιστοσελίδες του διαδικτύου είτε σε σειρά άρθρων ακαδημαϊκού ενδιαφέροντος σε επιστημονικά περιοδικά και συλλογικές εκδόσεις. Ακόμα πιο ελκυστικές ίσως είναι οι μονογραφίες του με τη μορφή πειραματικών photo books. 

υφαντίδης
Φώτης Υφαντίδης

Το ζητούμενο για εκείνον σήμερα παραμένει η αναζήτηση των δυνατοτήτων της εικονοποίησης της ανασκαφικής και της αρχαιολογικής διαδικασίας, ακόμα πιο πολύ όμως της σχέσης αρχαιότητας και παρόντος. Όλες του οι δραστηριότητες αποτελούν καλλιτεχνικές χειρονομίες, απόπειρες για μια νέα Αρχαιολογία, προτάσεις μιας σύζευξης τέχνης και Αρχαιολογίας, ένα art/archaeology που αναμφίβολα κάνει και τη σχέση μας με τον αρχαίο κόσμο ακόμα πιο ελκυστική. Το [ΚΟΡΠΟΥΣ, ΧΧΙ-ΧΧΙΙ] είναι το photo book ενός καλλιτέχνη, οι εικαστικές επεμβάσεις είναι ευρηματικές και διαθέτουν χιούμορ. Ο ίδιος ο Υφαντίδης εξηγεί: «Δεν περιορίζεται ως καλλιτεχνική έμπνευση που προκύπτει από την τριβή ή και την επιφανειακή θέαση της αρχαιότητας αλλά αποσκοπεί στον υβριδικό πειραματισμό: μια τέχνη που λειτουργεί ως ανασκαφικό εργαλείο ή μια αρχαιολογική διαδικασία που χρησιμοποιεί εικαστικό λεξιλόγιο και συντακτικό, παράλληλα με αυτό του ακαδημαϊκού λόγου. Το καλλιτεχνικό “παιχνίδι” έγκειται στο ότι οι φωτογραφίες του βιβλίου αποτελούν μια μείξη στην οποία δεν με ενδιαφέρει τόσο το ίδιο το αντικείμενο, στη συγκεκριμένη περίπτωση τα φωτογραφημένα αρχαία σώματα. Πρόκειται για τρισδιάστατα αντικείμενα τα οποία αποτυπώθηκαν δισδιάστατα στους καταλόγους αυτούς με τη λογική ανφάς-προφίλ, κοινώς υπό την ακαδημαϊκή οπτική γωνία. Ξαναφωτογραφίζοντας αυτές τις φωτογραφίες προκύπτουν καινούργιες υφές».

Ωστόσο τον προβληματίζει και «το κατά πόσο μια τέτοια υβριδική πρακτική εικονοποίησης μπορεί να λειτουργήσει περισσότερο ως μια δομημένη αφήγηση παρά ως μια επιφανειακά συνδεδεμένη τοποθέτηση της εικαστικής παραγωγής σε ένα μάλλον παραδοσιακό εκθεσιακό περιβάλλον όπως είναι λ.χ. το ελληνικό αρχαιολογικό μουσείο». 

[ΚΟΡΠΟΥΣ, ΧΧΙ-ΧΧΙΙ]: Ένα photo book που επαναπροσδιορίζει τη σχέση μας με την Αρχαιολογία Facebook Twitter

Έχοντας μελετήσει τη μεθοδολογία της Αρχαιολογίας, πειραματίστηκε με τις εκδόσεις των Καταλόγων Γλυπτών του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης (εκδ. ΜΙΕΤ) ‒corpora, όπως είναι γνωστά στις ανθρωπιστικές σπουδές‒, σημαντικό αρχαιολογικό εργαλείο για τη μελέτη της γλυπτικής ως αρχαιολογικού αντικειμένου, είτε στη φυσική μορφή των τυπωμένων τόμων είτε στην ψηφιακή αναπαραγωγή τους. Με μια σαφώς ειρωνική διάθεση που αφορά την ταξινόμηση και κωδικοποίηση των αρχαιολογικών σωμάτων που επανα-φωτογράφισε από το προϋπάρχον υλικό, δηλαδή τα φωτογραφημένα ευρήματα των καταλόγων, τα 100 επιλεγμένα «σώματα» από ένα σύνολο 1.203 γλυπτών από την κλασική έως και τη ρωμαϊκή εποχή, η μόνη πληροφορία που δίνεται στο [ΚΟΡΠΟΥΣ, ΧΧΙ-ΧΧΙΙ] είναι κάποια fragments που προέρχονται από την περιγραφή που δίνεται στους καταλόγους, η οποία αφορά την προέλευση, τις διαστάσεις ή τη χρονολόγηση, επιλεγμένα με ποιητική διάθεση, καθώς και ο αριθμός κωδικοποίησής τους.

Η έκδοση, που φέρει τη λατινική αρίθμηση XXI-XXII, αναφέρεται στο 2021-2022, την περίοδο της προετοιμασίας της. Ο ίδιος ο δημιουργός της προτρέπει τον μελλοντικό κάτοχο του [ΚΟΡΠΟΥΣ, ΧΧΙ-ΧΧΙΙ] να το αντιμετωπίσει ως ένα αντικείμενο και να επέμβει στο χάρτινο σώμα του. Η επόμενη κίνηση και αυτό που θα περίμενε κανείς είναι μια έκθεση με βάση το πολύ ενδιαφέρον περιεχόμενο του [ΚΟΡΠΟΥΣ, ΧΧΙ-ΧΧΙΙ], ιδανικά ως ένα installation επαναφωτογραφημένων αρχαίων σωμάτων-corpora, πιθανόν στον χώρο ενός μουσείου ή σε μια γκαλερί τέχνης. 

[ΚΟΡΠΟΥΣ, ΧΧΙ-ΧΧΙΙ]: Ένα photo book που επαναπροσδιορίζει τη σχέση μας με την Αρχαιολογία Facebook Twitter
[ΚΟΡΠΟΥΣ, ΧΧΙ-ΧΧΙΙ]: Ένα photo book που επαναπροσδιορίζει τη σχέση μας με την Αρχαιολογία Facebook Twitter
[ΚΟΡΠΟΥΣ, ΧΧΙ-ΧΧΙΙ]: Ένα photo book που επαναπροσδιορίζει τη σχέση μας με την Αρχαιολογία Facebook Twitter
[ΚΟΡΠΟΥΣ, ΧΧΙ-ΧΧΙΙ]: Ένα photo book που επαναπροσδιορίζει τη σχέση μας με την Αρχαιολογία Facebook Twitter
[ΚΟΡΠΟΥΣ, ΧΧΙ-ΧΧΙΙ]: Ένα photo book που επαναπροσδιορίζει τη σχέση μας με την Αρχαιολογία Facebook Twitter

Επισκεφτείτε τους σχετικούς ιστότοπους: 
http://museologylab.ct.aegean.gr/corpus.php
https://auth.academia.edu/FotisIfantidis

https://www.instagram.com/fotisif/

https://www.facebook.com/fotisif

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΠΕΜΠΤΗ 16/06- ΕΧΕΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΕΙ-Κάτω από τις περισσότερες εκκλησίες της Αθήνας βρίσκονται τα ερείπια ενός αρχαίου ναού

Ιστορία μιας πόλης / Κάτω από τις περισσότερες εκκλησίες της Αθήνας βρίσκονται τα ερείπια ενός αρχαίου ναού

H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Γιάννη Θεοχάρη, αρχαιολόγο με ειδίκευση στη βυζαντινή αρχαιολογία, για τους αρχαίους ναούς της Αθήνας οι οποίοι μετατράπηκαν σε εκκλησίες.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δημήτρης Τζιόβας: «Θέλουμε να ζούμε με μύθους και ένας από αυτούς είναι ότι έχουμε την ομορφότερη χώρα»

Βιβλίο / Δημήτρης Τζιόβας: «Θέλουμε να ζούμε με μύθους και ένας από αυτούς είναι ότι έχουμε την ομορφότερη χώρα»

Ο καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Μπέρμιγχαμ, που τιμήθηκε με το φετινό Μεγάλο Βραβείο Γραμμάτων, μιλά στη LiFO για την εποχή μας, την τριτοβάθμια εκπαίδευση, τις συλλογικές αντιλήψεις και τις αγκυλώσεις του παρελθόντος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πεζοπορία προς την ακρόπολη της αρχαίας Καρθαίας στην Τζια

22 λόγοι που αγαπάμε την καλοκαιρινή Ελλάδα / Πεζοπορία προς την ακρόπολη της αρχαίας Καρθαίας στην Τζια

Ακολουθώντας ένα αρχαίο μονοπάτι ανάμεσα στα βράχια, έπειτα από πεζοπορία μιας ώρας, καταλήγεις, κάθιδρος αλλά ευτυχής, στα παραθαλάσσια ερείπια της αρχαίας Καρθαίας (8ος αι. π.Χ.), στην Τζια.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κλαούδια Πινιέιρο. Η σπουδαία φωνή της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας και του φεμινισμού

Βιβλίο / Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Παρόλο που οι κριτικοί και οι βιβλιοπώλες κατατάσσουν τα βιβλία της στην αστυνομική λογοτεχνία, η συγγραφέας που τα τελευταία χρόνια έχουν λατρέψει οι Έλληνες αναγνώστες, μια σπουδαία φωνή της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας και του φεμινισμού μοιάζει να ασφυκτιά σε τέτοια στενά πλαίσια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΛΟΣ
Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Βιβλίο / Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Ένας από τους τελευταίους κοσμοπολίτες καλλιτέχνες και συγγραφείς αυτοβιογραφείται στο αριστουργηματικό, σύμφωνα με κριτικούς και συγγραφείς όπως ο Τζον Μπάνβιλ, βιβλίο του «Τα περσινά χιόνια», θέτοντας ερωτήματα για τον παλιό, σχεδόν μυθικό κόσμο της Ευρώπης που έχει χαθεί για πάντα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CARRIE

Βιβλίο / H Carrie στα 50: Το φοβερό λογοτεχνικό ντεμπούτο του Στίβεν Κινγκ που παραλίγο να καταλήξει στα σκουπίδια

Πάνω από 60 μυθιστορήματα που έχουν πουλήσει περισσότερα από 350 εκατομμύρια αντίτυπα μετράει σήμερα ο «βασιλιάς του τρόμου», όλα όμως ξεκίνησαν πριν από μισό αιώνα με την πρώτη περίοδο μιας ντροπαλής και περιθωριοποιημένης μαθήτριας γυμνασίου.
THE LIFO TEAM
Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Το πίσω ράφι / Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Γεννημένος στο Όρεγκον τα χρόνια που ακολούθησαν την οικονομική κρίση του '29, γιος μιας σερβιτόρας κι ενός εργάτη σε εργοστάσιο ξυλείας, ο κορυφαίος εκπρόσωπος του «βρόμικου ρεαλισμού» βίωσε στο πετσί του την αθλιότητα, τις δυσκολίες και την αποξένωση που αποτύπωσε στο έργο του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε σε μια εποχή βαθιάς μοναξιάς, μέσα σε μια θάλασσα διαδικτυακών “φίλων”».

Βιβλίο / Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε στη βαθιά μοναξιά των διαδικτυακών μας “φίλων”»

Ο συγγραφέας και μεταφραστής μιλά για τη δύναμη της λογοτεχνίας, για τα βιβλία που διαβάζει και απέχουν απ’ όσα σήμερα «συζητιούνται», για τη ζωή στην επαρχία αλλά και για το πόσο τον ενοχλεί η «αυτοπροσωπολατρία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
To «παράνομο» σεξ στην Αθήνα του Μεσοπολέμου σε μια νέα μελέτη

Βιβλίο / To «παράνομο» σεξ στην Αθήνα του Μεσοπολέμου σε μια νέα μελέτη

Κόντρα στα κυρίαρχα ήθη, ο Μεσοπόλεμος υπήρξε διεθνώς μια εποχή σεξουαλικής ελευθεριότητας. Μια πρωτότυπη έκδοση από τους Τάσο Θεοφίλου και Εύα Γανίδου εστιάζει στις επιδόσεις των Αθηναίων στο «παράνομο» σεξ, μέσα από δημοσιεύματα εφημερίδων της εποχής, με τα ευρήματα να είναι εντυπωσιακά, ενίοτε και σπαρταριστά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Εύα Στεφανή: «Με συγκινεί ακόμα ο «Πεισίστρατος» του Γιώργου Χειμωνά»

The Book Lovers / Εύα Στεφανή: «Βρίσκω θεραπευτικά τα μυθιστορήματα της Άγκαθα Κρίστι»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Εύα Στεφανή, σκηνοθέτιδα και καθηγήτρια Κινηματογράφου στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, για τη διαδρομή της από την Δάφνη ντι Μοριέ στον Ε.Χ. Γονατά κι από τον Τσβάιχ στον Γιώργο Χειμωνά.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Το συναρπαστικό ντεμπούτο της Ρένας Λούνα είναι καλή λογοτεχνία

Βιβλίο / Το συναρπαστικό ντεμπούτο της Ρένας Λούνα είναι καλή λογοτεχνία

Οι «Αλεπούδες του Περ-Λασαίζ» είναι ένα μυθιστόρημα άριστα δομημένο, με πυκνό λόγο και πλήθος πραγματολογικών στοιχείων, που αναπλάθει τη γαλλική επαρχία των ’50s μέσα από μια απελπισμένη ερωτική ιστορία με φεμινιστική χροιά. 
M. HULOT
Η σημασία του Le Corbusier σήμερα

Βιβλίο / Η σημασία του Le Corbusier σήμερα

Ο σπουδαίος αρχιτέκτονας και στοχαστής, που έβαλε ποίηση στο σκυρόδερμα και συνέδεσε τα οράματα ενός σύγχρονου «Blade Runner» με τον Παρθενώνα, μοιάζει σήμερα να έχει μεγαλύτερο αντίκτυπο και σημασία όσο ποτέ. Η «Συζήτηση με τους φοιτητές της αρχιτεκτονικής» από εκδόσεις ΠΕΚ αποδεικνύει γιατί.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Οι δεσποινίδες της Αβινιόν ήταν από το Τσανάκ Καλέ

Βιβλίο / Οι δεσποινίδες της Αβινιόν ήταν από το Τσανάκ Καλέ

Τα κεραμικά των Δαρδανελλίων, ο συσχετισμός τους με την ταυτότητα, με το συναίσθημα. Ένα γοητευτικό βιβλίο δείχνει πώς τα «λαϊκά», «αγροτικά» κεραμικά συνδέονται με το κίνημα Arts & Crafts, με τον ιαπωνισμό, με τις διακοσμητικές τέχνες και το ντιζάιν στο τέλος του 19ου αιώνα και στις αρχές του 20ού.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ