Κάρεν Μπλίξεν: Η συγγραφέας που πούλησε την ψυχή της στον Διάβολο ήταν μία μάλλον δυστυχισμένη γυναίκα

Κάρεν Μπλίξεν: Η συγγραφέας που πούλησε την ψυχή της στον Διάβολο ήταν μία μάλλον δυστυχισμένη γυναίκα Facebook Twitter
«Η αλήθεια είναι πως καθώς γερνάμε, φοράμε προσωπεία, τα προσωπεία της ηλικίας μας, και οι νέοι πιστεύουν ότι είμαστε αυτό που δείχνουμε, αλλά τα πράγματα δεν είναι έτσι», είχε πει κάποτε η βαρόνη και ήξερε, όπως πάντα, τι έλεγε
0

Για πολλά πολλά χρόνια επικρατούσε η λανθασμένη εντύπωση ότι η Άιζακ Ντίνεσεν, το φιλολογικό ψευδώνυμο που «σκέπαζε» την βαρόνη Κάρεν Μπλίξεν, ήταν μία φιλάσθενη, αέρινη αριστοκράτισσα, μία επηρμένη πλην φιλήσυχη γραία, ρομαντική, πολυταξιδεμένη και πολυγραφότατη.


Έπρεπε να περάσουν επίσης πολλά χρόνια, για να αποκαλυφθεί ότι πίσω από την αινιγματική, κάποτε τρομακτική λεπτοκαμωμένη φιγούρα με το τιρμπάν και τα υπερβολικά τονισμένα με μολύβι μάτια, κρυβόταν μία πολύ αρχαία, πλην ζωηρή ψυχή, με αναζητήσεις πολύ πιο μακρινές από αυτές που περιέγραφε στις σελίδες των επιτυχημένων βιβλίων της. Το «Πέρα από την Αφρική», σύμφωνα με τις κατοπινές αποκαλύψεις για τον βίο και τον χαρακτήρα της Ντίνεσεν, μοιάζει παιδικό παραμύθι. Όχι, όμως και οι «7 γοτθικές ιστορίες» πολύ πιο κοντά στην ανήσυχη ιδιοσυγκρασία και τους μεταφυσικούς προβληματισμούς της.

  

«Η αλήθεια είναι πως καθώς γερνάμε, φοράμε προσωπεία, τα προσωπεία της ηλικίας μας, και οι νέοι πιστεύουν ότι είμαστε αυτό που δείχνουμε, αλλά τα πράγματα δεν είναι έτσι», είχε πει κάποτε η βαρόνη, που μετά τη μακρά και ταλαίπωρη διαμονή της στην Αφρική, γνώρισε μεγάλη επιτυχία ως συγγραφέας και κατά καιρούς οι φήμες – αλλά και η δύσκολη περσόνα της – της «φόρεσαν» διάφορα προσωπεία: οι φήμες πότε την ήθελαν άντρα, πότε ότι ήταν Λονδρέζα, πότε αλλόκοτη Παριζιάνα, πότε παράξενος ηλικιωμένος που του άρεσε η παρέα νεαρών συγγραφέων και πάει λέγοντας, πότε ότι ήταν μια περίεργη πλούσια κυρία που τρεφόταν αποκλειστικά με στρείδια και σαμπάνια...

Έπρεπε να περάσουν επίσης πολλά χρόνια, για να αποκαλυφθεί ότι πίσω από την αινιγματική, κάποτε τρομακτική λεπτοκαμωμένη φιγούρα με το τιρμπάν και τα υπερβολικά τονισμένα με μολύβι μάτια, κρυβόταν μία πολύ αρχαία, πλην ζωηρή ψυχή, με αναζητήσεις πολύ πιο μακρινές από αυτές που περιέγραφε στις σελίδες των επιτυχημένων βιβλίων της.

Κάρεν Μπλίξεν: Η συγγραφέας που πούλησε την ψυχή της στον Διάβολο ήταν μία μάλλον δυστυχισμένη γυναίκα Facebook Twitter
Το δείπνο γνωριμίας με τη Μέρλιν εξελίχθηκε σε ένα μικρό φιάσκο για τον σύζυγο της ηθοποιού και επίσης διάσημο συγγραφέα Άρθουρ Μίλλερ, καθώς η Μπλίξεν τον κατακεραύνωσε δύο φορές και αυτό ήταν όλο...

  

Να και μία αλήθεια για τη συγγραφέα επιτυχιών, όπως οι «Αγγελικοί Εκδικητές» και οι «Ιστορίες του Χειμώνα»: η Μπλίξεν αγαπούσε αυτό τον διατροφικό συνδυασμό και κάποτε γι' αυτή της την προτίμηση ψυχράθηκε με τον Άρθουρ Μίλλερ που παραπήρε θάρρος σ' ένα δείπνο και τη ρώτησε ποιος γιατρός της επέτρεπε μια τέτοια υπερβολή. Στο τραπέζι μαζί τους κάθονταν η Μέριλιν Μονρό και η μυθιστοριογράφος Κάρσον ΜακΚάλερς, που καιρό μετά θυμούνταν τις περιφρονητικές ματιές της Μπλίξεν προς τον Μίλλερ και την ατάκα της που έβαλε τέλος στις προσπάθειες για οικειότητα.

«Οι γιατροί νιώθουν φρίκη για τη δίαιτα μου, αλλά εμένα μου αρέσει η σαμπάνια και τα στρείδια μου κάνουν καλό», του απάντησε κι όταν εκείνος επιχείρησε να ψελλίσει κάτι για τις πολύτιμες πρωτεΐνες η συζήτηση κόπηκε «μαχαίρι» ως εξής: «Δεν έχω ιδέα γι' αυτά που μου λέτε, αλλά είμαι γριά και τρώω ό,τι θέλω». Παρ' όλα αυτά οι πηγές αναφέρουν ότι η βαρόνη συμπάθησε τη Μέριλιν...

Κάρεν Μπλίξεν: Η συγγραφέας που πούλησε την ψυχή της στον Διάβολο ήταν μία μάλλον δυστυχισμένη γυναίκα Facebook Twitter
Κάπνιζε, έτρωγε μόνο συγκεκριμένες τροφές και αγαπούσε τους μεγάλους κλασικούς.

Παρά τα πολλά ταξίδια που έκανε, προτιμούσε να ζει στο Ρούνγκστεντλουντ στη Δανία και τον δύστροπο χαρακτήρα της, οι λίγοι οικείοι της τον απέδιδαν στον αποτυχημένο γάμο της με τον βαρόνο Μπρον Μπλίξεν, δίδυμο αδελφό ενός μεγάλου νεανικού της έρωτα. Ή καλύτερα στις ασθένειες που συνόδευσαν τη σύφιλη που της μετέδωσε στα πρώτα χρόνια του γάμου τους, αναγκάζοντας της να αποσυρθεί πολύ νέα από τις χαρές της σεξουαλικής ζωής.

Εκεί τοποθετούνται ιστορικώς και τα «πάρε δώσε» της Μπλίξεν με τον Διάβολο. Εκείνη, λένε -–και αποκαλύφθηκε πρόσφατα και μέσα από ένα υπέροχο ντοκιμαντέρ – του πούλησε την ψυχή της και το αντάλλαγμα ήταν λογοτεχνική δεινότητα και διαρκής γοητεία, παρά τα αμέτρητα προβλήματα υγείας. Για αυτήν την περί... πώλησης εξομολόγηση είχε «ορκίσει» τον φίλο της, Δανό ποιητή, Θόρκιλντ Μπιόρνβινγκ να μη μιλήσει σε κανέναν. Βέβαια, δεν ήταν ο μόνος που γνώριζε αυτό το περίεργο μυστικό. Η Μπλίξεν έκανε τους πάντες να νομίζουν ότι είναι μοναδικοί, ότι τους εμπιστεύεται τα πιο μύχια της ψυχής της, όμως, οι βιογράφοι της ομολογούν ότι μάλλον της άρεσε να διασκεδάζει με τις αντιδράσεις των ανθρώπων, ακριβώς, όπως επιχειρούσε μέσα από τις ιστορίες των βιβλίων της.

Κάρεν Μπλίξεν: Η συγγραφέας που πούλησε την ψυχή της στον Διάβολο ήταν μία μάλλον δυστυχισμένη γυναίκα Facebook Twitter
Ψηλόλιγνη, χαμογελαστή, εντυπωσιακή, πάντα στα μαύρα, σε στιγμιότυπο από τη δεύτερη νιότη της / φωτό: "Γράφοντας τις ζωές των άλλων", Εκδόσεις Πατάκη
 

Παράξενη, ελαφρώς διαταραγμένη, ιδιότροπη, το μόνο σίγουρο ήταν ότι η βαρόνη Μπλίξεν εκτός από ικανή λογοτέχνις, ήταν ένας γοητευτικός άνθρωπος, γεμάτος εξάρσεις και πάντα ενδιαφέρουσες ιστορίες να αφηγηθεί στις βραδιές που ήταν αφιερωμένες σ' εκείνη. Έπαιζε πιάνο και φλάουτο, λάτρευε τις όπερες του Χέντελ, την ποίηση του Χάινε, σιχαινόταν τον Γκαίτε και τον Ντοστογιέφσκι, ωστόσο μπορούσε να απαγγείλει ποιήματα του πρώτου και φράσεις από βιβλία του δεύτερου κατά λέξη.

Κάπνιζε μανιωδώς, αγαπούσε τους μεγάλους κλασικούς, είχε και κάποιους φόβους για το τι θα απογίνει η ελίτ της διανόησης (και της οικονομίας), έλεγε ότι δεν βλέπει, αλλά σημάδευσε σαν αετός (ναι, είχε ένα ρεβόλβερ) και πάντα μιλούσε με μια λεπτή ειρωνεία για όλα: ακόμη και για τον εαυτό της. «Στην πραγματικότητα είμαι τριών χιλιάδων ετών και έχω δειπνήσει με τον Σωκράτη», είχε πει κάποτε.

Κάρεν Μπλίξεν: Η συγγραφέας που πούλησε την ψυχή της στον Διάβολο ήταν μία μάλλον δυστυχισμένη γυναίκα Facebook Twitter
Παρά τα πολλά ταξίδια που έκανε, προτιμούσε να ζει στο Ρούνγκστεντλουντ στη Δανία.

Ο θρύλος την θέλει ένα βράδυ να καταφέρνει να παγώσει το αίμα φίλου της, που ορκίζεται ότι την είδε να κάθεται στο κρεβάτι του, να μιλά με τη φωνή της Μπλίξεν, αλλά να έχει πάρει τη μορφή 17χρονου κοριτσιού.
Γεννιέται σαν σήμερα, στο Ρούνγκστεντλουντ της Δανίας, από αριστοκρατική οικογένεια, στα 10 της χρόνια μένει ορφανή από πατέρα. Η σύφιλη μάλλον κυνηγούσε ως κάρμα την Μπλίξεν, αφού εικάζεται ότι η αυτοκτονία του πατέρα της ήταν ένα γεγονός που πυροδοτήθηκε, όταν ασθένησε από σύφιλη. Την πρώτη της ιστορία την εξέδωσε, όταν ήταν μόλις 22 ετών και οι πηγές αναφέρουν ότι από κοριτσάκι ακόμη ήταν ένα κάπως περίεργα ώριμο, σκοτεινό πλάσμα...

 

Υπερβολές. Για κάποια που έχασε τα πάντα – εκτός από τη φήμη, το ταλέντο και τα πλούτη της -, που εκτέθηκε σε τόσες ασθένειες, σε σκληρές θεραπείες με βαρέα μέταλλα, στην ίδια την τρέλα και την απόγνωση να χάνεις όσους αγαπάς και όσα αξίζει για να ζεις, όλα μοιάζουν αναμενόμενα και σεβαστά.

Κάρεν Μπλίξεν: Η συγγραφέας που πούλησε την ψυχή της στον Διάβολο ήταν μία μάλλον δυστυχισμένη γυναίκα Facebook Twitter
Στην Αφρική με τη λεία της...
Κάρεν Μπλίξεν: Η συγγραφέας που πούλησε την ψυχή της στον Διάβολο ήταν μία μάλλον δυστυχισμένη γυναίκα Facebook Twitter
... και τον μεγάλο έρωτα της ζωής της.

Πηγές

Γράφοντας τις ζωές των άλλων, Χαβιέρ Μαριάς, Εκδόσεις Πατάκη, 2014

Πέρα από την Αφρική, Μεταίχμιο, 2010

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

The Book Lovers / Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον εκδότη Θανάση Καστανιώτη για την μεγάλη διαδρομή των εκδόσεών του και τη δική του, προσωπική και ιδιοσυγκρασιακή σχέση με τα βιβλία και την ανάγνωση.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Σαν Σήμερα / «Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Η ιστορία ενός αλλοπαρμένου αγρότη που υπερασπίζεται υψηλά ιδανικά είναι το πιο γνωστό έργο του σπουδαιότερου Ισπανού συγγραφέα, που πέθανε σαν σήμερα το 1616.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Γουσταύος Κλάους στη χώρα του κρασιού: Μια γοητευτική βιογραφία του Βαυαρού εμπόρου

Βιβλίο / Γουσταύος Κλάους: Το γοητευτικό στόρι του ανθρώπου που έβαλε την Ελλάδα στον παγκόσμιο οινικό χάρτη

Το βιβλίο «Γκούτλαντ, ο Γουσταύος Κλάους και η χώρα του κρασιού» του Νίκου Μπακουνάκη είναι μια θαυμάσια μυθιστορηματική αφήγηση της ιστορίας του Βαυαρού εμπόρου που ήρθε στην Πάτρα στα μέσα του 19ου αιώνα και δημιούργησε την Οινοποιία Αχαΐα.
M. HULOT
Η (μεγάλη) επιστροφή στην Ιαπωνική λογοτεχνία

Βιβλίο / Η (μεγάλη) επιστροφή στην ιαπωνική λογοτεχνία

Πληθαίνουν οι κυκλοφορίες των ιαπωνικών έργων στα ελληνικά, με μεγάλο μέρος της πρόσφατης σχετικής βιβλιοπαραγωγής, π.χ. των εκδόσεων Άγρα, να καλύπτεται από ξεχωριστούς τίτλους μιας γραφής που διακρίνεται για την απλότητα, τη φαντασία και την εμμονική πίστη στην ομορφιά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Βιβλίο / Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Παρόλο που οι κριτικοί και οι βιβλιοπώλες κατατάσσουν τα βιβλία της στην αστυνομική λογοτεχνία, η συγγραφέας που τα τελευταία χρόνια έχουν λατρέψει οι Έλληνες αναγνώστες, μια σπουδαία φωνή της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας και του φεμινισμού, μοιάζει να ασφυκτιά σε τέτοια στενά πλαίσια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΛΟΣ
Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Βιβλίο / Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Ένας από τους τελευταίους κοσμοπολίτες καλλιτέχνες και συγγραφείς αυτοβιογραφείται στο αριστουργηματικό, σύμφωνα με κριτικούς και συγγραφείς όπως ο Τζον Μπάνβιλ, βιβλίο του «Τα περσινά χιόνια», θέτοντας ερωτήματα για τον παλιό, σχεδόν μυθικό κόσμο της Ευρώπης που έχει χαθεί για πάντα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CARRIE

Βιβλίο / H Carrie στα 50: Το φοβερό λογοτεχνικό ντεμπούτο του Στίβεν Κινγκ που παραλίγο να καταλήξει στα σκουπίδια

Πάνω από 60 μυθιστορήματα που έχουν πουλήσει περισσότερα από 350 εκατομμύρια αντίτυπα μετράει σήμερα ο «βασιλιάς του τρόμου», όλα όμως ξεκίνησαν πριν από μισό αιώνα με την πρώτη περίοδο μιας ντροπαλής και περιθωριοποιημένης μαθήτριας γυμνασίου.
THE LIFO TEAM
Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Το πίσω ράφι / Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Γεννημένος στο Όρεγκον τα χρόνια που ακολούθησαν την οικονομική κρίση του '29, γιος μιας σερβιτόρας κι ενός εργάτη σε εργοστάσιο ξυλείας, ο κορυφαίος εκπρόσωπος του «βρόμικου ρεαλισμού» βίωσε στο πετσί του την αθλιότητα, τις δυσκολίες και την αποξένωση που αποτύπωσε στο έργο του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ