ΔΕΒΘ: Παράπονα, αμηχανία και δυναμική γυναικεία παρουσία

20ή Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
Η παρουσία των γυναικών ήταν δυναμική. Φωτ.: Motionteam
0

Μεγάλοι και μικροί, τουρίστες –εντός και εκτός εισαγωγικών– και βιβλιόφιλοι, ιερείς, μοναχές, Άραβες με παραδοσιακές φορεσιές, γυναίκες από τα Εμιράτα, πολιτικοί με το βλέμμα στις ευρωεκλογές, όλοι κατάφεραν να συνυπάρξουν κατά τη διάρκεια της 20ής Διεθνούς Έκθεσης Βιβλίου Θεσσαλονίκης, που πραγματοποιήθηκε στη ΔΕΘ-HELEXPO στις 16-19 Μαΐου.

Κοιτάζοντας το πυκνογραμμένο πρόγραμμα εκδηλώσεων της έκθεσης, ο επισκέπτης δεν ήταν δύσκολο να «χαθεί», καθώς φιλοξενήθηκαν περισσότεροι από 850 εκθέτες, πάνω από 1.500 Έλληνες και ξένοι συγγραφείς, ομιλητές και επαγγελματίες του βιβλίου από 40 χώρες και τουλάχιστον 500 εκδηλώσεις, σε 14 αίθουσες ενός χώρου 16.000 τετραγωνικών μέτρων.

Οι απόψεις για την επιτυχία του φιλόδοξου εγχειρήματος φαίνεται, όμως, να διίστανται. Ο πρόεδρος του Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού –που διοργάνωσε για τελευταία φορά την έκθεση–, Νίκος Κούκης, χαρακτήρισε τη φετινή ΔΕΒΘ αισιόδοξη, καλαίσθητη, φωτεινή και δήλωσε περήφανος για τη διοργάνωσή της. Οι εκδότες, ωστόσο, δεν δείχνουν να συμμερίζονται τον ενθουσιασμό του.

Τις εντυπώσεις στο τεράστιο και πανάκριβο περίπτερο του Εμιράτου έκλεβαν οι ηλικιωμένες γυναίκες που, συν τοις άλλοις, φορούσαν στο πρόσωπό τους μεταλλικές (!) μάσκες, έφτιαχναν κουκλάκια που «καλλιεργούν το μητρικό ένστικτο» και ζωγράφιζαν με χένα αραβουργήματα στα χέρια όσων το επιθυμούσαν. Η παρουσία τους προκαλούσε αμηχανία, πόσο μάλλον όταν στη φετινή έκθεση μία από τις θεματικές ήταν «Οι γυναίκες στα βιβλία».

Λίγες μέρες πριν από την έκθεση, οι ενώσεις τους (Ένωση Ελληνικού Βιβλίου, Σύλλογος Εκδοτών Βιβλίου Αθηνών, Σύλλογος Εκδοτών Επιστημονικού Βιβλίου, ανεξάρτητος Σύλλογος Εκδοτών Βιβλίου, Σύνδεσμος Εκδοτών Βορείου Ελλάδος) με επιστολή στα ΜΜΕ διαμαρτύρονταν για την «απαξίωση της Διεθνούς Έκθεσης Βιβλίου Θεσσαλονίκης από τους διοργανωτές της, για αποκλεισμό των εκδοτών από τη διοργάνωση», αλλά και για την «απροειδοποίητη και αδικαιολόγητα υπέρογκη αύξηση τιμών από τη HELEXPO, χωρίς οι υποδομές και οι υπηρεσίες να είναι αντίστοιχες», ζητήματα που τους «αναγκάζουν να απέχουν από τις επόμενες εκθέσεις βιβλίου στη Θεσσαλονίκη».

Η φετινή ΔΕΒΘ φαίνεται να επηρεάστηκε από τρεις παράγοντες. Ο πρώτος είναι η παντελής έλλειψη «ώσμωσης» με την πόλη που τη φιλοξενεί: πουθενά δεν υπήρχε ούτε ένα αφισάκι – ακόμα και στη ΔΕΘ-HELEXPO δεν ήταν εύκολο να αντιληφθεί κανείς πού ακριβώς φιλοξενείται η έκθεση. Είναι χαρακτηριστικό ότι, κατά τη διάρκεια ενός αλκοτέστ το βράδυ του Σαββάτου, διαπιστώσαμε ότι οι αστυνομικοί δεν είχαν ιδέα για τη μεγάλη διοργάνωση που φιλοξενούσε η Θεσσαλονίκη.

Αν και η προσέλευση φαινόταν ικανοποιητική, ο αγώνας του ΠΑΟΚ την Κυριακή και το «κλείσιμο» της πόλης φαίνεται πως «έκαψαν» την τελευταία μέρα και επηρέασαν την επισκεψιμότητα, που παρά τις προσδοκίες του κ. Κούκη για 100.000 άτομα περιορίστηκε τελικά στα 85.000. 

 20η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
Η προσέλευση φαινόταν ικανοποιητική. Φωτ.: Motionteam

Παρότι ο αριθμός δεν είναι μικρός, δεν έλειψαν τα παράπονα από κάποιους εκδότες για ισχνές πωλήσεις, καθώς πολλοί βιβλιόφιλοι προτίμησαν να κάνουν μια βόλτα και να παρακολουθήσουν τις συζητήσεις, αποφεύγοντας τις αγορές, σε μια εποχή που η ακρίβεια αδειάζει ταχύτατα τα πορτοφόλια.

Σουπερστάρ της διοργάνωσης αδιαμφισβήτητα αναδείχτηκε ο δημοφιλής Γερμανός συγγραφέας ψυχολογικών θρίλερ Sebastian Fitzek, τη συζήτηση του οποίου με τον Αλέξανδρο Μυροφορίδη, διδάκτορα Δημιουργικής Γραφής στην Παιδαγωγική Σχολή του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, για τα μυστικά ενός επιτυχημένου best seller, παρακολούθησε ένα ενθουσιώδες πλήθος, που εν συνεχεία περίμενε υπομονετικά για περισσότερες από δύο ώρες να υπογράψει ο συγγραφέας τα βιβλία του. 

Με τον Fitzek συνομίλησε και ο Στέφανος Κασσελάκης, που επέλεξε να εμφανιστεί στην έκθεση την ώρα που ο Ευκλείδης Τσακαλώτος παρουσίαζε το βιβλίο του «Οι αξίες και η αξία της αριστεράς», το οποίο μόλις επανεκδόθηκε. Αξίζει να σημειωθεί ότι λίγο νωρίτερα είχε παρουσιάσει ο Πέτρος Κόκκαλης το βιβλίο «Ο κόσμος καίγεται: Αλλάξτε το σύστημα, όχι το κλίμα!», που συνυπογράφει με τον Ξενοφώντα Κοντιάδη

Την 20ή ΔΕΒΘ επισκέφθηκαν και ο Νίκος Ανδρουλάκης, η Ζωή Κωνσταντοπούλου, ο Ανδρέας Λοβέρδος, ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Μαργαρίτης Σχοινάς, ενώ την εγκαινίασε ο υφυπουργός Πολιτισμού, αρμόδιος για θέματα Σύγχρονου Πολιτισμού, Χρίστος Δήμας, δηλώνοντας πως «τα τελευταία δέκα χρόνια υπήρχε μία πολύ σημαντική ανορθογραφία από την πλευρά της πολιτείας. Δεν υπήρχε ένας ενιαίος φορέας για το βιβλίο. Η κυβέρνηση το τελευταίο διάστημα πέρασε έναν νόμο για την ίδρυση του Ελληνικού Ιδρύματος Βιβλίου και Πολιτισμού και μάλιστα είμαστε πολύ περήφανοι, γιατί έχουμε συγκεντρώσει στον νέο φορέα το σύνολο των αρμοδιοτήτων για το βιβλίο». 

 20η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
Ο Στέφανος Κασσελάκης επέλεξε να εμφανιστεί στην έκθεση την ώρα που ο Ευκλείδης Τσακαλώτος παρουσίαζε το βιβλίο του «Οι αξίες και η αξία της αριστεράς», το οποίο μόλις επανεκδόθηκε. Φωτ.: Motionteam
 20η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
Ο Πέτρος Κόκκαλης παρουσίασε το βιβλίο «Ο κόσμος καίγεται: Αλλάξτε το σύστημα, όχι το κλίμα!», που συνυπογράφει με τον Ξενοφώντα Κοντιάδη. Φωτ.: Motionteam

Αυτός ο καινούργιος φορέας πρόκειται στο εξής να διοργανώνει τη ΔΕΒΘ και ο απερχόμενος πρόεδρος του Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού, Νίκος Κούκης, φαίνεται πως σκοπεύει να πάρει μέρος στον διαγωνισμό για την ανάδειξη προέδρου. Σε συζήτηση, μάλιστα, που είχε με τους δημοσιογράφους εξέφρασε το παράπονό του για την οριακή χρηματοδότηση της έκθεσης, αναφέροντας παράλληλα πως από τις 400.000 ευρώ που λαμβάνει, οι 125.000 είναι το ενοίκιο που καταβάλλεται στη HELEXPO.

Η φετινή τιμώμενη χώρα ήταν η Σάρτζα, ένα από τα επτά εμιράτα των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, με τον κ. Κούκη και τη συντονίστρια της έκθεσης, Νόπη Χατζηγεωργίου, να τονίζουν ότι η συνεργασία αυτή σηματοδοτεί ένα μεγάλο άνοιγμα στον αραβικό κόσμο και πως η Σάρτζα τα τελευταία δέκα χρόνια συμμετέχει σε όλες τις μεγάλες διεθνείς εκθέσεις του εξωτερικού. 

Τις εντυπώσεις, όμως, στο τεράστιο και πανάκριβο περίπτερο του εμιράτου έκλεβαν οι ηλικιωμένες γυναίκες που, συν τοις άλλοις, φορούσαν στο πρόσωπό τους μεταλλικές (!) μάσκες, έφτιαχναν κουκλάκια που «καλλιεργούν το μητρικό ένστικτο» και ζωγράφιζαν με χένα αραβουργήματα στα χέρια όσων το επιθυμούσαν. Η παρουσία τους προκαλούσε αμηχανία, πόσο μάλλον όταν στη φετινή έκθεση μία από τις θεματικές ήταν «Οι γυναίκες στα βιβλία».

 20η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
Η φετινή τιμώμενη χώρα ήταν η Σάρτζα, ένα από τα επτά εμιράτα των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων. Φωτ.: Motionteam

Κατά τα άλλα, η παρουσία των γυναικών ήταν δυναμική, τόσο στις εκδηλώσεις της τιμώμενης χώρας, που εκπροσωπήθηκε από την εντυπωσιακή Sheikha Bodour Al Qasimi, όσο και στο γενικό πρόγραμμα της έκθεσης, με συζητήσεις για τα εργαλεία ενδυνάμωσης των γυναικών στον εκδοτικό χώρο σε διοργάνωση του δικτύου PublisHer, και σε πολλές εκδηλώσεις του προγράμματος για τα ζητήματα μετάφρασης, απόδοσης όρων, φεμινισμού και έμφυλης ταυτότητας ή για τις γυναίκες στη λογοτεχνία. 

Στο επαγγελματικό πρόγραμμα, γυναίκες από πολλές χώρες του κόσμου, συμπεριλαμβανομένων των αραβικών, αναζήτησαν νέες προοπτικές με την κοινή παραδοχή ότι, παρά τα σημαντικά βήματα, οι κοινωνίες μας παραμένουν πατριαρχικές και διαιωνίζουν τα έμφυλα στερεότυπα.

Οι πάνω από 30 επαγγελματίες του βιβλίου από το εξωτερικό, καθώς και τα μέλη του μεταφραστικού δικτύου ΕNLIT, έδωσαν επίσης δυναμικά το «παρών» στο Κέντρο Διάλογος της ΔΕΒΘ, σε συναντήσεις με Έλληνες εκδότες και επαγγελματίες του βιβλίου για την ενημέρωση σχετικά με την ελληνική βιβλιοπαραγωγή και την αγορά δικαιωμάτων. 

Οι πιο ευχαριστημένοι, ωστόσο, από όσους πήραν μέρος στην 20ή ΔΕΒΘ ήταν οι νεαρότεροι επισκέπτες της. Περίπου 3.000 μαθητές βρέθηκαν στην Παιδική και Εφηβική Γωνιά, στο πλαίσιο οργανωμένων επισκέψεων από 60 νηπιαγωγεία, δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια της Θεσσαλονίκης και των γύρω νομών, για να παρακολουθήσουν εκδηλώσεις για παιδιά και εφήβους. Μια καινούργια γενιά αναγνωστών, εξάλλου, είναι ό,τι σημαντικότερο μπορεί να πετύχει μια έκθεση βιβλίου.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Βιβλίο / Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Οι καθηγητές Peter Jeffreys και Gregory Jusdanis συνεργάστηκαν και έγραψαν από κοινού τη βιογραφία του μεγάλου ποιητή που φέρει τον τίτλο «Κωνσταντίνος Καβάφης – Ο άνθρωπος και ο ποιητής». Ο Gregory Jusdanis μίλησε στη LifO για το βιβλίο και για τον ποιητή που ήταν «παραδοσιακός και ταυτόχρονα μεταμοντέρνος, ο πρώτος “viral” ποιητής διεθνώς»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

LiFO politics / Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

Ο Αλέξης Πατέλης, επικεφαλής του Οικονομικού Γραφείου του πρωθυπουργού την περίοδο 2019-2024, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για την οικονομική πορεία της χώρας αυτά τα χρόνια, τις δύσκολες αποφάσεις αλλά και τις στιγμές δικαίωσης μέσα από την οπτική ενός τεχνοκράτη που βρέθηκε ξαφνικά στο επίκεντρο της πολιτικής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λάσλο Κρασναχορκάι: ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης βραβεύεται με Νόμπελ

Βιβλίο / Ο Λάσλο Κρασναχορκάι, ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης, κέρδισε το Νόμπελ

Φέτος, το βραβείο δόθηκε στον Ούγγρο συγγραφέα που κατά τη Σουηδική Ακαδημία αποτελεί ένα ελπιδοφόρο βήμα προς τον χαμένο ανθρωπισμό, την υψηλή λογοτεχνία και τη στοχαστική ακρίβεια.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Βιβλίο / Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Σε ένα απόσπασμα από το βιβλίο του που έχει τίτλο “House of Cards”, ο Σουηδός πρώην διεθνής Γιόνας Έρικσον περιγράφει τις ταπεινωτικές μετρήσεις βάρους στα σεμινάρια διαιτητών της UEFA
THE LIFO TEAM
Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Το Πίσω Ράφι / Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Ο Έλληνας σκηνοθέτης μάζεψε από «το καλάθι των αχρήστων» όλες τις εμπειρίες του κι έφτιαξε την αυτοβιογραφία του, μια ζωντανή αφήγηση γεμάτη ιστορίες, συναντήσεις, αποφθέγματα και κρίσεις, λογοτεχνικές και σινεφίλ αναφορές.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ