Η ΔΕΒΘ και το βιβλίο ως προϊόν αγοραπωλησίας

Η ΔΕΘΒ και το βιβλίο ως προϊόν αγοροπωλησίας Facebook Twitter
Ένα δεύτερο ζήτημα αφορά την απόφαση να τιμηθεί φέτος στη ΔΕΒΘ η πόλη Σάρτζα των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων. Φωτ.: Konstantinos Tsakalidis / SOOC
0

ΚΑΘΩΣ ΠΛΗΣΙΑΖΑ ΣΤΗ ΦΕΤΙΝΗ Διεθνή Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης (ΔΕΒΘ), είδα μια μικρή ομάδα γυναικών που κρατούσε πανό διαμαρτυρίας για τις γυναικοκτονίες· οι αναγνώστες τις προσπερνούσαν για να επισκεφθούν τα περίπτερα με τους πάγκους των εκδοτών. Όμως ο κόσμος του βιβλίου είναι άμεσα συνδεδεμένος, ως σύμμαχος, με αυτήν τη ζοφερή πραγματικότητα που έκανε τις διαμαρτυρόμενες να στέκονται έξω από τον εκθεσιακό χώρο και να διαδηλώνουν. Σε πολλούς πάγκους, πλέον, έχουν βρει τη θέση τους φεμινιστικά βιβλία που οι εκδότες φέρνουν από κάθε γωνιά της χώρας στη ΔΕΒΘ, έχουν στο κέντρο τους την απελπισία και πραγματεύονται την απαίτηση  για ίσα δικαιώματα.

Σημειώθηκε η έκτη γυναικοκτονία του έτους με θύμα την Enkelejda Danaj, η οποία είχε καταγγείλει τρεις φορές τον πρώην σύντροφό της για ενδοοικογενειακή βία. Το θύμα είχε το περιβόητο panic button, άλλη μία ενέργεια που αποδεικνύει πως ακόμα και όταν οι γυναίκες, φοβούμενες για την ασφάλειά τους, απευθύνονται στις Αρχές, καταλήγουν μόνες τους, και αντί να περιοριστεί ο θύτης, αναγκάζονται να ζητήσουν βοήθεια, ενώ αυτός τους επιτίθεται. Η τελευταία καταγγελία εναντίον του πρώην συντρόφου είχε γίνει στις 7/5, οπότε οδηγήθηκε στον εισαγγελέα. Αφέθηκε ελεύθερος, αφού ορίστηκε δικάσιμος για τις 17/5, και τελικά τη δολοφόνησε μία μέρα νωρίτερα. Η μία μέρα ελευθερίας του, όπως του την πρόσφερε ο νόμος, ήταν η ημέρα δολοφονίας της Enkelejda Danaj.

Η ΔΕΘΒ και το βιβλίο ως προϊόν αγοροπωλησίας Facebook Twitter
Ο συγγραφέας Θανάσης Τριαρίδης αναφέρθηκε τόσο στις καταγγελίες παραβιάσεων ανθρωπίνων δικαιωμάτων, όπως η ελευθερία του λόγου στα ΗΑΕ, όσο και συγκεκριμένα τη θέση των γυναικών στα εμιράτα... Στη φωτογραφία σκηνή από την φετινή ΔΕΒΘ... Φωτ.: Konstantinos Tsakalidis / SOOC

Ο ίδιος κόσμος, και δη η οργάνωση της ΔΕΒΘ, φαίνεται σήμερα πιο έτοιμος από ποτέ να αντιμετωπίσει το βιβλίο ως προϊόν αγοροπωλησίας, περισσότερο ως υλικό παρά ως πνευματικό αντικείμενο, και το σύνολο της έκθεσης ως mall με συγκεκριμένα καταναλωτικά προϊόντα παρά ως την ετήσια, πολύτιμη συγκέντρωση εκδοτών, μεταφραστών και συγγραφέων.

Πίσω στη ΔΕΒΘ. Ο κόσμος του βιβλίου και του πολιτισμού είναι αυτός που ανέκαθεν έκανε την αδικία ορατή, μια και ένα χαρτί και μια πένα πάντοτε βρίσκονταν πρόχειρα, ανεξαρτήτως κοινωνικής τάξης και φύλου, και ευτυχώς βρίσκονταν και οι λίγοι εκδότες που έδειχναν ενδιαφέρον για κείμενα που δεν είχαν μοναδικό μέλημα την ψυχαγωγία του αναγνώστη αλλά είχαν και διάθεση για κοινωνική αλλαγή. Ο ίδιος κόσμος, και δη η οργάνωση της ΔΕΒΘ, φαίνεται σήμερα πιο έτοιμος από ποτέ να αντιμετωπίσει το βιβλίο ως προϊόν αγοροπωλησίας, περισσότερο ως υλικό παρά ως πνευματικό αντικείμενο, και το σύνολο της έκθεσης ως mall με συγκεκριμένα καταναλωτικά προϊόντα παρά ως την ετήσια, πολύτιμη συγκέντρωση εκδοτών, μεταφραστών και συγγραφέων.

Το πρώτο κρατούμενο αφορά τους πέντε συλλόγους εκδοτών που απευθύνονται στο Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού (ΕΙΠ), το οποίο διοργανώνει την έκθεση, τονίζοντας πως «απέκλεισε και φέτος από κάθε σχετική απόφαση το σύνολο των Ελλήνων εκδοτών και επέλεξε για άλλη μια φορά να διαχειριστεί τα άγνωστα σ' εμάς παρεχόμενα κονδύλια σε περιφερειακές δράσεις και σε αδικαιολόγητες αναλήψεις δαπανών που τίποτε δεν προσφέρουν στον κεντρικό σκοπό της έκθεσης», ενώ, όπως είχε γίνει γνωστό τις προηγούμενες ημέρες, «η ΔΕΘ-ΗΕLEXPO που εκμισθώνει τους χώρους και τον εξοπλισμό αύξησε εν κρυπτώ το κόστος συμμετοχής των εκδοτών, επικαλούμενη διόγκωση των δαπανών λόγω των αποφάσεων του ΕΙΠ, ενώ οι παροχές προς τους εκθέτες παραμένουν ίδιες και βεβαίως κατώτερες των αναγκαίων». Ταυτόχρονα, ενώ η έκθεση αφορά 1.500 Έλληνες και ξένους συγγραφείς, 850 εκθέτες από 40 χώρες και περισσότερες από 500 εκδηλώσεις και αφιερώματα σε 14 χώρους εντός και εκτός ΔΕΘ, λέγεται πως η φετινή έκθεση «θα είναι η τελευταία που διοργανώνεται χωρίς αυτούς [τους εκδότες], η τελευταία χωρίς κεντρικό στόχο να αυξηθεί το αναγνωστικό κοινό, η τελευταία που κρύβει μέσω της αδιαφάνειας δαπανηρές και ταυτοχρόνως αναποτελεσματικές επιλογές».

Το δεύτερο κρατούμενο αφορά την απόφαση να τιμηθεί φέτος στη ΔΕΒΘ η Σάρτζα. Η ανακοίνωση της ΔΕΒΘ αναφέρει: «Η φετινή διοργάνωση, λαμβάνοντας υπόψη τη σπουδαιότητα της προσέγγισης σε νέες αγορές, υποδέχεται μέσα από τον θεσμό της τιμώμενης χώρας τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (ΗΑΕ), δίνοντας την ευκαιρία για ενίσχυση των ιστορικών δεσμών φιλίας μεταξύ των δύο λαών αλλά και το κίνητρο για περαιτέρω ανάπτυξη των διμερών εμπορικών, επενδυτικών και πολιτιστικών σχέσεων». Σχετικά με αυτή την απόφαση τοποθετήθηκε και ο συγγραφέας Θανάσης Τριαρίδης, τόσο για τις καταγγελίες παραβιάσεων ανθρωπίνων δικαιωμάτων, όπως η ελευθερία του λόγου, όσο και συγκεκριμένα για τη θέση των γυναικών στα ΗΑΕ.

Αξίζει να γίνει λόγος για την εκδήλωση στη ΔΕΒΘ με τίτλο «Η επίδραση των εκδοτικών οίκων που διευθύνονται από γυναίκες: Σάρτζα και Ελλάδα», την οποία διοργάνωσε το δίκτυο για τις γυναίκες στον εκδοτικό χώρο PublisHer, ιδρύτρια του οποίου είναι η πρόεδρος της Sharjah Book Authority Α.Ε., Sheikha Bodour Al Qasimi. Ωστόσο, θα ήταν αφελές να μη σταθούμε στην ανακοίνωση της ΔΕΒΘ που δικαιολογεί την απόφαση να τιμηθεί φέτος η Σάρτζα («προσέγγιση σε νέες αγορές» και «ανάπτυξη των διμερών εμπορικών, επενδυτικών και πολιτιστικών σχέσεων»), λαμβάνοντας υπόψη πως δεδομένης την καταπάτησης των δικαιωμάτων των γυναικών σε διάφορες χώρες, η έννοια «ενδυνάμωση» που αναφέρεται καθημερινά και επανειλημμένα σε ζητήματα φεμινισμού με καταναλωτικό πρόσημο καθίσταται τελικά ανεπαρκής. Πράγματι, είναι σημαντικό γυναίκες από διαφορετικούς κόσμους να έρχονται σε επαφή και η μεταξύ τους «ενδυνάμωση» είναι δικό τους θέμα, ωστόσο, εάν η ΔΕΒΘ ήθελε να σταθεί στη γεφύρωση κόσμων και σε πράξεις που ενθαρρύνουν την ελευθερία, θα μπορούσε να δώσει ορατότητα στην Παλαιστίνη, κάτι που η Cate Blanchett πέτυχε μονάχα με ένα φόρεμα.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η γενιά αυτή τολμά όσα δεν τολμήσαμε εμείς και της αξίζει κάθε στήριξη!»

Οπτική Γωνία / Αμπντελά Ταϊά: «Η γενιά αυτή τολμά όσα δεν τολμήσαμε εμείς και της αξίζει κάθε στήριξη!»

Ο Μαροκινός συγγραφέας και σκηνοθέτης, κάτοικος Γαλλίας πλέον και γνωστός στην Ελλάδα από το υπέροχο μυθιστόρημα «Η ζωή με το δικό σου φως», μιλά με θαυμασμό για την εξέγερση της νεολαίας που συνταράσσει την πατρίδα του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νίκος Χασαπόπουλος: «Παραλίγο να πεθάνω από τη σκευωρία της Novartis»

Συνέντευξη / Νίκος Χασαπόπουλος: «Παραλίγο να πεθάνω από τη σκευωρία της Novartis»

Μετά από μισό αιώνα στο «Βήμα», ο Νίκος Χασαπόπουλος μιλά για πρώτη φορά για την πιο δύσκολη απόφαση της ζωής του, τις στιγμές που έζησε δίπλα σε Λαμπράκη, Ψυχάρη και πρωθυπουργούς, αλλά και για το μεγάλο λάθος του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ένας άλλος «Μεσοπόλεμος»: Το μένος για τα θύματα (που γίνονται φωνή)

Οπτική Γωνία / Ένας άλλος «Μεσοπόλεμος»: Το μένος για τα θύματα (που γίνονται φωνή)

Έχουμε ένα καινούργιο συναίσθημα, όχι το κλασικό της εποχής των φασισμών, δηλαδή τον φόβο μη βρεθεί κανείς στη θέση των κατώτερων, όσων έμειναν πίσω ή «από κάτω». Πλέον βλέπει κανείς μένος για τα θύματα που μιλάνε.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Μποτιλιαρισμένοι στην Αθήνα: Δαπανούμε έναν μισθό στον δρόμο κάθε έτος

Οπτική Γωνία / Κάθε χρόνο χάνουμε 110 ώρες από τη ζωή μας κολλημένοι στο τιμόνι

Πώς μπορεί να μειωθεί άμεσα το μποτιλιάρισμα στους δρόμους της πρωτεύουσας; Γιατί η λεωφόρος Κηφισού δεν θα αδειάσει ποτέ; Ο συγκοινωνιολόγος και καθηγητής του ΕΜΠ, Κωνσταντίνος Κεπαπτσόγλου, εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ερντογάν που (δεν) τα πήρε όλα και οι αποκαλύψεις πίσω από τις εντυπώσεις

Βασιλική Σιούτη / Ο Ερντογάν που (δεν) τα πήρε όλα και οι αποκαλύψεις πίσω από τις εντυπώσεις

Οι εκ των υστέρων αποκαλύψεις για τη συνάντηση Τραμπ - Ερντογάν κατέδειξαν τις πραγματικές ισορροπίες στο πεδίο των διεθνών σχέσεων: καμία πλευρά δεν κερδίζει άνευ ανταλλαγμάτων και οι διεθνείς σχέσεις δεν καθορίζονται από προσωπικές συμπάθειες.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Η στρατηγική του Νίκου Δένδια και η λεπτή ισορροπία με τον Κυριάκο Μητσοτάκη

Βασιλική Σιούτη / Η στρατηγική του Νίκου Δένδια και η λεπτή ισορροπία με τον Κυριάκο Μητσοτάκη

Την ώρα που η κυβέρνηση βρίσκεται αντιμέτωπη με το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ, με τα Τέμπη και με την ακρίβεια, που προκαλεί κοινωνική δυσφορία, ο Νίκος Δένδιας εμφανίζεται ως μεταρρυθμιστής που θα οδηγήσει τις Ένοπλες Δυνάμεις στη νέα εποχή.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Χθες ο Μαζωνάκης, σήμερα ο Μπισμπίκης: Ποιο θα είναι το επόμενο «μεγάλο θέμα»;

Ακροβατώντας / Χθες ο Μαζωνάκης, σήμερα ο Μπισμπίκης: Ποιο θα είναι το επόμενο «μεγάλο θέμα»;

Αξιολογώντας ως πιο σημαντικό ένα τροχαίο από τη συνάντηση Τραμπ - Νετανιάχου, τα κυρίαρχα μέσα αναδεικνύουν το ασήμαντο χάριν τηλεθέασης, εξυπηρετώντας συγκεκριμένες σκοπιμότητες που θα μετατοπίσουν το ενδιαφέρον της κοινωνίας από τα σημαντικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Joe Coughlin: «Η τρίτη ηλικία δεν είναι κρουαζιέρες ή πατερίτσες»

Οπτική Γωνία / Joe Coughlin: «Γηρατειά δεν είναι μόνο κρουαζιέρες, πατερίτσες και να είσαι με το ένα πόδι στον τάφο»

Ο φιλέλληνας καθηγητής εξετάζει τις όψεις της μακροζωίας, πιστεύει πως στην Ελλάδα αυτό το φαινόμενο μπορεί να συνδυαστεί άνετα με το lifestyle και μιλάει με τρόπο ασυνήθιστο για το γήρας.
ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Κοσμάς Μαρινάκης: «Σε ποιον θα πουλήσει ο καπιταλιστής αν ο κόσμος δεν έχει να το αγοράσει;»

Οπτική Γωνία / Κοσμάς Μαρινάκης: «Σε ποιον θα πουλήσει ο καπιταλιστής αν ο κόσμος δεν έχει να το αγοράσει;»

Ο δημιουργός του Greekonomics μιλά στη LiFO για την επιτυχία αυτού του εγχειρήματος αλλά και τις επιθέσεις που δέχτηκε πρόσφατα για κάποιες «άβολες αλήθειες» που επισήμανε αναφορικά με τα διαπλεκόμενα συμφέροντα πολιτικών, οικονομικών «καρτέλ» και ΜΜΕ στην Ελλάδα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί οι διεθνείς συγκυρίες δεν ευνοούν την Ελλάδα;

Οπτική Γωνία / Γιατί οι διεθνείς συγκυρίες δεν ευνοούν την Ελλάδα;

Από την Ουκρανία και την κρίση στη Γαλλία μέχρι τις αποφάσεις Τραμπ, η Ευρώπη περνάει κρίση ταυτότητας. Πώς επηρεάζεται η χώρα μας; Μιλά στη LiFO ο Σωτήρης Ντάλης, καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ενοποίησης του τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ