Xρήστος Ζέλας: «Έμαθα να επιμένω και να μην πατάω τις κόκκινες γραμμές της εποχής»

Xρήστος Ζέλας: «Έμαθα να επιμένω και να μην πατάω τις κόκκινες γραμμές της εποχής» Facebook Twitter
Αν με ρωτάς τι πιστεύω για μένα, εάν είμαι πετυχημένος δηλαδή, θα σου πω «όχι» ή «δεν ξέρω». Έγινα, όμως, σίγουρα ευτυχισμένος!
0



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ, ΚΟΥΛΕ ΚΑΦΕ, 12 ΜΑΪΟΥ 1997. Δεν βολεύεται στην καθημερινότητα. Δεν συμβιβάζεται με ό,τι δεν τον περιέχει. Παρατάει τα της Αρχιτεκτονικής και διακόσμησης χώρων και συνεχίζει ωδείο, κλασικό τραγούδι, μελοδραματική, σκηνοθεσία.


1998, με μια βαλίτσα όνειρα, φιλοδοξία, ρίσκο και καλλιτεχνικό πάθος! Δέκα χρόνια στον πρώτο σταθμό, την Ξάνθη, «Στέγη Γραμμάτων και Καλών Τεχνών». Μια καθημερινή διαδρομή από το Θρακικό Ωδείο Κομοτηνής, όπου δίδασκε τραγούδι, στη Θεατρική Ομάδα Ξάνθης και 11 μοναδικά μιούζικαλ και κάθε βράδυ σε μουσικές σκηνές της Καβάλας, της Ξάνθης και της Κομοτηνής.


Το 2006 φύσηξε δυνατά! Βαλίτσα Νο2. Αθήνα, χάος και δήμος Αθηναίων! Πολιτισμός σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες. Γράφει παιδικό θέατρο στο «Παράθυρο στην εκπαίδευση του παιδιού», δράσεις στη Στοά Κάρολος Κουν και κάπου εκεί σεμινάρια στη Νάξο. Χωρίς βαλίτσα πια, το μεγάλο βήμα, 2010-2020! Δημιουργεί το στούντιο θεατρικής δράσης «Παρά θίν' αλός». Κάθε χρόνο κι ένα φεστιβάλ θεάτρου και φέτος το 10ο! Επέτειος; Όχι. Ένα δεκάρι γεμάτο πρόσωπα, αγωνίες και συναισθήματα.


Είκοσι τρία χρόνια, 78 παραστάσεις, 30 συναυλίες, 11 παιδικά θεατρικά έργα, τρεις ομάδες ΑμεΑ, δεκάδες σχολικές ομάδες και εκεί, στα καμαρίνια της ψυχής, περιμένει το 3ο κουδούνι για το επόμενο σάλτο! Ο Χρήστος Ζέλας μας μιλά γι' αυτό που γνωρίζει πολύ καλά, το θέατρο.

Όταν κάποιος θεατής γίνεται αναγνώστης, όταν το κοινό υποφέρει και χαίρεται για τους ίδιους λόγους μ' εσένα, όταν ένα παιδί αποκτά δεξιότητες επικοινωνίας και αυτές οι δεξιότητες γεννήθηκαν από αυτά που του δίδαξες, εκεί είναι το τέρμα!

— Εύκολο ή δύσκολο να ξεκολλάς απ' το στάνταρ;

Ποιος ξέρει; Ποιος μπορεί να ξέρει τι μπορεί ο καθένας; Το δύσκολο για μένα είναι να παριστάνεις το εύκολο. Και συνήθως δεν τα καταφέρνει κανείς. Δεν κρύβεται η αλήθεια παρά μόνο στους χαρακτήρες μας, όταν αυτοί κολυμπάνε στους ρόλους. Όλες οι δυσκολίες αυτών των χρόνων, που, πίστεψέ με, ήταν πολλές, δεν έχουν βάρος. Μπορεί να έχουν ταχύτητα, αγωνίες, ταχυκαρδίες, ακόμα και λάθη, αλλά βάρος, όχι, δεν έχουν.


— Υπάρχει συνταγή για την επιτυχία;

«Το μόνο που χρειάζομαι για να κάνω μια κωμωδία είναι ένα πάρκο, έναν αστυνόμο και ένα αστείο κορίτσι» είχε πει ο Τσάρλι Τσάπλιν. Κάπως έτσι, με διαφορετικά υλικά κάθε φορά, ορίζεται η επιτυχία για τον καθένα. Αρκεί να μπορείς να διαχωρίσεις την επιτυχία τη δική σου από του άλλου. Η επιτυχία είναι αυτό που ταιριάζει στον καθένα, το αν θα φτάσει εκεί που θέλει. Αν με ρωτάς τι πιστεύω για μένα, εάν είμαι πετυχημένος δηλαδή, θα σου πω «όχι» ή «δεν ξέρω». Έγινα, όμως, σίγουρα ευτυχισμένος!


— Γιατί πήγες στην περιφέρεια, Νάξο, Ξάνθη, Κομοτηνή;

Προς τα κει φύσαγε... (γέλια). Έτυχε! Γινόταν ως διά μαγείας. Άλλαζαν ο τόπος, τα πρόσωπα, οι συνθήκες. Μόλις κάποια συνεργασία έφτανε στο τέλος της, εμφανιζόταν μια νέα αφετηρία. Και ξανά, και ξανά... Εγώ απλώς ήθελα να τρέχω προς τα κει που θέλω να φτάσω.


— Να φτάσεις πού; Ποιο είναι το τέρμα;

Δεν έχει όνομα, ούτε σημείο στον χάρτη. Μπορεί να είναι η επόμενη από αυτήν τη στιγμή. Το τέρμα είναι όταν κάποιο μέλος σπάει τα κλισέ του, ξεπερνάει τους φόβους, τις συστολές του. Όταν κάποιος θεατής γίνεται αναγνώστης, όταν το κοινό υποφέρει και χαίρεται για τους ίδιους λόγους μ' εσένα, όταν ένα παιδί αποκτά δεξιότητες επικοινωνίας και αυτές οι δεξιότητες γεννήθηκαν από αυτά που του δίδαξες, εκεί είναι το τέρμα!


— Θα αλλάξω την επόμενη ερώτηση από το «πώς βλέπεις το ερασιτεχνικό θέατρο σήμερα» στο «πώς βλέπεις το ερασιτεχνικό θέατρο αύριο»;

Όπως το έβλεπα πάντα, μέσα από μια γυάλινη σφαίρα, μαγικά! Η αλήθεια είναι πως η δική μου σχέση μαζί του, παρότι συμμετέχω στις παραστάσεις μου, είναι κυρίως διδακτική και σκηνοθετική. Σε αυτά τα 22 χρόνια, όσα δίδαξα τόσα διδάχτηκα. Έμαθα να περιμένω, να επιμένω και να μην πατάω τις κόκκινες γραμμές της εποχής, των δεδομένων και των συγγραφικών απαιτήσεων κάθε έργου. Όλα τα μέλη του «Παρά θίν' αλός» είναι ερασιτέχνες και είναι μαζί μας από 1 έως 10 χρόνια. Αυτό που πάντα προσπαθώ για το ερασιτεχνικό θέατρο του αύριο είναι να μετατρέπω αυτόν τον έρωτα σε αγάπη, σε σχέση ζωής.


— Πάμε, λοιπόν, στο σήμερα. Επίλογος και καλοκαίρι 2020.

Αν και το σύμπαν έκανε μεγάλη προσπάθεια το συναίσθημα να παραμείνει χειμερινό, ας το δούμε ως μια ευκαιρία να δοκιμάσουμε τις αντοχές μας και ας αλλάξουμε σειρά στις προτεραιότητές μας με ένα και μόνο μέλημα, να είναι γύρω μας όσοι και όσα αγαπάμε. Ένα από αυτά που αγαπάμε όλοι εμείς του «Παρά θίν' αλός», παιδιά, ηθοποιοί, θεατές και συνεργάτες, είναι το ετήσιο φεστιβάλ του. Το 10ο Φεστιβάλ Θεάτρου - Νάξου - «Παρά θίν αλλός» θα αλλάξει μόνο στέγη, λόγω συνθηκών. Θα διεξαχθεί από 29 Αυγούστου έως 6 Σεπτεμβρίου στο θερινό αθλοθέατρο «Μανώλης Ψαρράς», στο Φιλώτι, με είσοδο ελεύθερη και τέσσερα υπέροχα έργα, για μικρούς και μεγάλους.


— Χρήστο, ευχαριστούμε για τη διαδρομή.

Εγώ, για την παρέα στο ταξίδι!

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ