Οι μαριονέτες του Renaud Herbin έρχονται στη Λήμνο

Οι μαριονέτες του Renaud Herbin έρχονται στη Λήμνο Facebook Twitter
Ο πρώην καλλιτεχνικός διευθυντής του Centre Dramatique National Strasbourg – Grand Est θα παρουσιάσει τη μουσικo-εικαστική performance «L’ascension du Mont Ventoux / H ανάβαση στο όρος Βεντού» / Lemnos. Φωτ.: Hervé Dapremont
0

Ο Renaud Herbin, ένας από τους σημαντικότερους Ευρωπαίους κουκλοπαίχτες και τακτικός συνεργάτης του Φεστιβάλ της Αβινιόν, επισκέπτεται για πρώτη φορά την Ελλάδα, καλεσμένος του Kournos Music Festival. Ο πρώην καλλιτεχνικός διευθυντής του Centre Dramatique National Strasbourg-Grand Est, διάσημος για τις συναρπαστικές παραγωγές του που είναι κατάλληλες για όλες τις ηλικίες και συνδυάζουν κουκλοθέατρο, γλυπτική, περφόρμανς, λογοτεχνία και μουσική, θα παρουσιάσει στις Σαρδές της Λήμνου, ένα από τα παλιότερα χωριά του νησιού, τη μουσικo-εικαστική περφόρμανς L’ascension du Mont Ventoux / Lemnos.

Περνώντας χρόνο με παραγωγούς και κτηνοτρόφους του νησιού, ο πολυσχιδής καλλιτέχνης Renaud Herbin σχεδιάζει αυτήν τη site-specific πολυμεσική παράσταση, έχοντας ως άξονα το έργο H ανάβαση στο όρος Βεντού του ποιητή της Αναγέννησης Πετράρχη. Χρησιμοποιεί τοπικά υλικά για την κατασκευή μέρους των σκηνικών και συνεργάζεται με Έλληνες μουσικούς και με τα μέλη της θεατρικής ομάδας του δήμου Λήμνου μετά από ένα δεκαήμερο workshop. To έργο θα αποτελέσει μέρος της νέας παραγωγής-τρίπτυχο του Herbin για το 2025.

«Όπως ο χορός, έτσι και οι μαριονέτες εκφράζουν πολλά συναισθήματα μέσα από την κίνηση. Πίσω από κάθε κίνηση υπάρχει ένας ολόκληρος κόσμος γεμάτος συναίσθημα και ευαισθησία».

— Από πότε σου αρέσουν οι μαριονέτες;
Ερωτεύτηκα τις μαριονέτες στα δεκαεφτά, όταν είδα μια παράσταση εντελώς τυχαία σε έναν δρόμο της Λιόν. Με συνεπήρε αμέσως το φαινόμενο του animation: κάτι που ήξερα ότι είναι από ξύλο και ύφασμα ξαφνικά ζωντάνεψε! Ήταν μια συναρπαστική εμπειρία! Έπειτα πήγα σε θέατρα που ειδικεύονταν στις μαριονέτες και είχα την τύχη με δεχτούν στη μόνη δημόσια σχολή της Γαλλίας που ασχολείται αποκλειστικά με την τέχνη του κουκλοθεάτρου (École Supérieure Nationale des Arts de la Marionnette de Charleville-Mézières).

Οι μαριονέτες του Renaud Herbin έρχονται στη Λήμνο Facebook Twitter
Με συνεπήρε αμέσως το φαινόμενο του animation: κάτι που ήξερα ότι είναι από ξύλο και ύφασμα ξαφνικά ζωντάνεψε! Ήταν μια συναρπαστική εμπειρία!

Η κύρια πηγή έμπνευσής μου είναι η ποίηση. Τη λατρεύω την ποίηση. Είναι μια ατελείωτη πηγή ευαισθησίας, αφορά τη σχέση του κόσμου με τα στοιχεία της φύσης. Με ενδιαφέρουν επίσης πολύ η ανθρωπολογία και η φιλοσοφία, δύο κλάδοι που δεν απαντούν ποτέ (ή απαντούν σπάνια) σε ερωτήσεις αλλά θέτουν προβληματισμούς. Αυτήν τη στιγμή με ενδιαφέρουν πολύ οι λαϊκές πεποιθήσεις και οι φανταστικοί κόσμοι που έχουν εξερευνήσει με ακρίβεια τη σχέση μεταξύ των ανθρώπων και των δυνάμεων της φύσης.

— Φτιάχνεις μόνος σου τις φιγούρες;
Ναι, φτιάχνω τις δικές μου μαριονέτες, αλλά δουλεύω και με άλλους μαριονετίστες ή εικαστικούς, εξαρτάται από το πρότζεκτ.

— Είναι πιο εύκολο να πεις πράγματα με μια μαριονέτα; Σε διευκολύνει να εκφράσεις όσα δεν θα μπορούσες αλλιώς; Πώς μπορεί μια μαριονέτα να βελτιώσει την παράστασή σου;
Είναι αλήθεια ότι οι μαριονέτες δεν χρειάζονται πολλά λόγια. Σε έναν Αμερικανό μαριονετίστα φίλο μου, τον Roman Paska, αρέσει να λέει ότι οι μαριονέτες είναι για το θέατρο ό,τι η ποίηση για τη λογοτεχνία. Όπως ο χορός, οι μαριονέτες εκφράζουν πολλά συναισθήματα μέσα από την κίνηση. Πίσω από κάθε κίνηση υπάρχει ένας ολόκληρος κόσμος γεμάτος συναίσθημα και ευαισθησία. Βαθιά ερωτήματα που συνδέονται με την ύπαρξή μας, τη σάρκα και το αίμα μας η μαριονέτα τα φέρνει στην επιφάνεια επειδή στέκεται στα άκρα. 

— Πόσο σημαντικό είναι να δουλεύεις με μαριονέτες όταν στήνεις μια παράσταση;
Για μένα, το να δουλεύω με μαριονέτες είναι ένας τρόπος να υπολογίζω τη σκηνή και ό,τι βρίσκεται πέρα από αυτή· αυτό που θα δει κανείς δεν είναι απαραίτητα στο κέντρο. Ο μαριονετίστας που δίνει την κίνηση στη μαριονέτα ενεργεί γύρω από τη σκηνή. Μπορεί να είναι κρυμμένος, ή στο ημίφως, ή ορατός, αλλά ποτέ στο επίκεντρο της προσοχής. Δρα μέσω μιας μαριονέτας, ενός αντικειμένου ή ενός υλικού.

Οι μαριονέτες του Renaud Herbin έρχονται στη Λήμνο Facebook Twitter
Φωτ.: Αλέξανδρος Λαμπροβασίλης
Οι μαριονέτες του Renaud Herbin έρχονται στη Λήμνο Facebook Twitter
Φωτ.: Αλέξανδρος Λαμπροβασίλης

— Τι έχεις μάθει μέσα από τις μαριονέτες;
Αυτός είναι ο πιο όμορφος ορισμός της τέχνης της μαριονέτας: είναι η τέχνη των σχέσεων. Παίζοντας με την ύλη σημαίνει να μαθαίνεις να λαμβάνεις υπόψη τον χώρο μεταξύ των σωμάτων, να αναδεικνύεις την ποιότητα αυτού που τα συνδέει. Παρατηρώντας το υλικό και παίζοντας μαζί του, το ζητούμενο είναι η στενή σχέση μας με την ύπαρξή μας.

— Ποιες παραστάσεις σου θεωρείς σταθμούς στην καριέρα σου;
Είναι δύσκολο να πω! Κάθε παράσταση είναι μια νέα εμπειρία που αποκαλύπτει μια νέα πλευρά της έρευνάς μου. Είχα την ευκαιρία να δημιουργήσω το MILIEU, που είναι ένα είδος μανιφέστου για τις μαριονέτες με σχοινιά: στέκομαι τέσσερα μέτρα πάνω από το κοινό και κινώ τη μαριονέτα μου σε μια εύθραυστη ισορροπία πάνω σε μια λεπτή πλατφόρμα στην άκρη του κενού. Για μένα, ως ερμηνευτή, είναι το πιο απαιτητικό κομμάτι!

— Πόσο δύσκολο είναι να σβήσεις το χάσμα μεταξύ ύλης και μαριονέτας μέσα από τις παραστάσεις σου;
Για μένα δεν υπάρχει διαφορά μεταξύ ύλης και μαριονέτας. Και στις δύο περιπτώσεις αυτό που με ενδιαφέρει είναι η σχέση αλληλεπίδρασης και animation. Οι μαριονέτες είναι πιο παραστατικές. Η δύναμη της ύλης βρίσκεται στην αφηρημένη έννοια. Μου αρέσει να παίζω σχεδιάζοντας κάθε είδους κίνηση που ορίζει τον χώρο ανάμεσα στις μαριονέτες, στους ερμηνευτές, στο υλικό και στον χώρο. Ο ήχος, η φωνή και η μουσική είναι επίσης υλικά με τα οποία δουλεύω.

— Έχεις ξαναπάει στη Λήμνο;
Αυτή είναι η πρώτη μου φορά στη νησί. Όταν η Αναστασία Κότσαλη και η Λητώ Μεσσήνη μου το περιέγραψαν, αμέσως με ιντρίγκαρε ο πλούτος του τοπίου και των στοιχείων της φύσης, και των γεωλογικών και αυτών που το απαρτίζουν, φυτά, ζώα… Έπειτα, υπάρχει η δύναμη της ανθρώπινης ιστορίας χιλιάδων χρόνων του νησιού. Είναι, επίσης, η φαντασία του νησιού και το ηφαίστειο.

— Τι θα παρουσιάσεις στο 4th Kournos Music Festival 2024; Τι είναι το «L’ascension du Mont Ventoux / Lemnos»;
Θα δημιουργήσουμε μια πρωτότυπη παράσταση για το φεστιβάλ με συμμετέχοντες από το νησί και τον μουσικό Μιχάλη Καλκάνη. Θα περάσουμε μερικές μέρες γνωρίζοντας τους ντόπιους, συλλέκτες πηλού και βοσκούς. Θα θέλαμε να συλλέξουμε υλικά που θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε στις παραστάσεις μας. Δουλεύω πολύ με το μαλλί. Θα φτιάξουμε αντικείμενα που μπορούμε να χειριστούμε, να μετακινήσουμε και να τα βάλουμε σε κίνηση, και θα εφεύρουμε χορούς. Ένα είδος τελετουργίας για να γιορτάσουμε τις δυνάμεις της φύσης!

Οι μαριονέτες του Renaud Herbin έρχονται στη Λήμνο Facebook Twitter
Ο μαριονετίστας που δίνει την κίνηση στην μαριονέτα ενεργεί γύρω από τη σκηνή. Μπορεί να είναι κρυμμένος, ή στο ημίφως, ή ορατός, αλλά ποτέ στο επίκεντρο της προσοχής. Δρα μέσω μιας μαριονέτας, ενός αντικειμένου ή ενός υλικού. Φωτ.: Benoît Schupp

— Πες μου μερικά πράγματα για το ποίημα του Πετράρχη.
Το L’ascencion du Mont Ventoux είναι γραμμένο από τον Πετράρχη, έναν Ιταλό συγγραφέα που ήταν σε εξορία στη Γαλλία και θυμάται την περιπέτειά του όταν επιχείρησε να ανέβει το πιο ψηλό βουνό στην Αβινιόν. Είναι ένα μεταφορικό κείμενο για την αναζήτηση της ύπαρξης. Mας καλεί να βρούμε μέσα μας τον τρόπο να γίνουμε ευτυχισμένοι και να είμαστε ικανοποιημένοι και ταυτόχρονα αντιλαμβάνεται την ευαισθησία του μεγαλείου του τοπίου. Είναι, λοιπόν, μια γιορτή που θα θέλαμε να οργανώσουμε με τα φυσικά στοιχεία που θα βρούμε στο νησί.

— Πιστεύεις ότι ζεις σε έναν κόσμο με μαριονέτες;
Ναι, ο κόσμος είναι φτιαγμένος από αλληλεπιδράσεις μεταξύ πραγμάτων. Και είναι ανάγκη να κάνεις κάτι γι’ αυτό!

Μουσικoεικαστική περφόρμανς, κουκλοθέατρο «L’ascension du Mont Ventoux / Lemnos», Σαρδές Λήμνου, 8/8, 21:00
Σύλληψη, σκηνοθεσία, mise en scène, κατασκευές, κούκλες: Renaud Herbin
Ερμηνεύουν: Renaud Herbin, Emma Chapoulie, Μιχάλης Καλκάνης (κοντραμπάσο, λούπες)
Με τη συμμετοχή της θεατρικής ομάδας του δήμου Λήμνου

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ