Οι μαριονέτες του Renaud Herbin έρχονται στη Λήμνο

Οι μαριονέτες του Renaud Herbin έρχονται στη Λήμνο Facebook Twitter
Ο πρώην καλλιτεχνικός διευθυντής του Centre Dramatique National Strasbourg – Grand Est θα παρουσιάσει τη μουσικo-εικαστική performance «L’ascension du Mont Ventoux / H ανάβαση στο όρος Βεντού» / Lemnos. Φωτ.: Hervé Dapremont
0

Ο Renaud Herbin, ένας από τους σημαντικότερους Ευρωπαίους κουκλοπαίχτες και τακτικός συνεργάτης του Φεστιβάλ της Αβινιόν, επισκέπτεται για πρώτη φορά την Ελλάδα, καλεσμένος του Kournos Music Festival. Ο πρώην καλλιτεχνικός διευθυντής του Centre Dramatique National Strasbourg-Grand Est, διάσημος για τις συναρπαστικές παραγωγές του που είναι κατάλληλες για όλες τις ηλικίες και συνδυάζουν κουκλοθέατρο, γλυπτική, περφόρμανς, λογοτεχνία και μουσική, θα παρουσιάσει στις Σαρδές της Λήμνου, ένα από τα παλιότερα χωριά του νησιού, τη μουσικo-εικαστική περφόρμανς L’ascension du Mont Ventoux / Lemnos.

Περνώντας χρόνο με παραγωγούς και κτηνοτρόφους του νησιού, ο πολυσχιδής καλλιτέχνης Renaud Herbin σχεδιάζει αυτήν τη site-specific πολυμεσική παράσταση, έχοντας ως άξονα το έργο H ανάβαση στο όρος Βεντού του ποιητή της Αναγέννησης Πετράρχη. Χρησιμοποιεί τοπικά υλικά για την κατασκευή μέρους των σκηνικών και συνεργάζεται με Έλληνες μουσικούς και με τα μέλη της θεατρικής ομάδας του δήμου Λήμνου μετά από ένα δεκαήμερο workshop. To έργο θα αποτελέσει μέρος της νέας παραγωγής-τρίπτυχο του Herbin για το 2025.

«Όπως ο χορός, έτσι και οι μαριονέτες εκφράζουν πολλά συναισθήματα μέσα από την κίνηση. Πίσω από κάθε κίνηση υπάρχει ένας ολόκληρος κόσμος γεμάτος συναίσθημα και ευαισθησία».

— Από πότε σου αρέσουν οι μαριονέτες;
Ερωτεύτηκα τις μαριονέτες στα δεκαεφτά, όταν είδα μια παράσταση εντελώς τυχαία σε έναν δρόμο της Λιόν. Με συνεπήρε αμέσως το φαινόμενο του animation: κάτι που ήξερα ότι είναι από ξύλο και ύφασμα ξαφνικά ζωντάνεψε! Ήταν μια συναρπαστική εμπειρία! Έπειτα πήγα σε θέατρα που ειδικεύονταν στις μαριονέτες και είχα την τύχη με δεχτούν στη μόνη δημόσια σχολή της Γαλλίας που ασχολείται αποκλειστικά με την τέχνη του κουκλοθεάτρου (École Supérieure Nationale des Arts de la Marionnette de Charleville-Mézières).

Οι μαριονέτες του Renaud Herbin έρχονται στη Λήμνο Facebook Twitter
Με συνεπήρε αμέσως το φαινόμενο του animation: κάτι που ήξερα ότι είναι από ξύλο και ύφασμα ξαφνικά ζωντάνεψε! Ήταν μια συναρπαστική εμπειρία!

Η κύρια πηγή έμπνευσής μου είναι η ποίηση. Τη λατρεύω την ποίηση. Είναι μια ατελείωτη πηγή ευαισθησίας, αφορά τη σχέση του κόσμου με τα στοιχεία της φύσης. Με ενδιαφέρουν επίσης πολύ η ανθρωπολογία και η φιλοσοφία, δύο κλάδοι που δεν απαντούν ποτέ (ή απαντούν σπάνια) σε ερωτήσεις αλλά θέτουν προβληματισμούς. Αυτήν τη στιγμή με ενδιαφέρουν πολύ οι λαϊκές πεποιθήσεις και οι φανταστικοί κόσμοι που έχουν εξερευνήσει με ακρίβεια τη σχέση μεταξύ των ανθρώπων και των δυνάμεων της φύσης.

— Φτιάχνεις μόνος σου τις φιγούρες;
Ναι, φτιάχνω τις δικές μου μαριονέτες, αλλά δουλεύω και με άλλους μαριονετίστες ή εικαστικούς, εξαρτάται από το πρότζεκτ.

— Είναι πιο εύκολο να πεις πράγματα με μια μαριονέτα; Σε διευκολύνει να εκφράσεις όσα δεν θα μπορούσες αλλιώς; Πώς μπορεί μια μαριονέτα να βελτιώσει την παράστασή σου;
Είναι αλήθεια ότι οι μαριονέτες δεν χρειάζονται πολλά λόγια. Σε έναν Αμερικανό μαριονετίστα φίλο μου, τον Roman Paska, αρέσει να λέει ότι οι μαριονέτες είναι για το θέατρο ό,τι η ποίηση για τη λογοτεχνία. Όπως ο χορός, οι μαριονέτες εκφράζουν πολλά συναισθήματα μέσα από την κίνηση. Πίσω από κάθε κίνηση υπάρχει ένας ολόκληρος κόσμος γεμάτος συναίσθημα και ευαισθησία. Βαθιά ερωτήματα που συνδέονται με την ύπαρξή μας, τη σάρκα και το αίμα μας η μαριονέτα τα φέρνει στην επιφάνεια επειδή στέκεται στα άκρα. 

— Πόσο σημαντικό είναι να δουλεύεις με μαριονέτες όταν στήνεις μια παράσταση;
Για μένα, το να δουλεύω με μαριονέτες είναι ένας τρόπος να υπολογίζω τη σκηνή και ό,τι βρίσκεται πέρα από αυτή· αυτό που θα δει κανείς δεν είναι απαραίτητα στο κέντρο. Ο μαριονετίστας που δίνει την κίνηση στη μαριονέτα ενεργεί γύρω από τη σκηνή. Μπορεί να είναι κρυμμένος, ή στο ημίφως, ή ορατός, αλλά ποτέ στο επίκεντρο της προσοχής. Δρα μέσω μιας μαριονέτας, ενός αντικειμένου ή ενός υλικού.

Οι μαριονέτες του Renaud Herbin έρχονται στη Λήμνο Facebook Twitter
Φωτ.: Αλέξανδρος Λαμπροβασίλης
Οι μαριονέτες του Renaud Herbin έρχονται στη Λήμνο Facebook Twitter
Φωτ.: Αλέξανδρος Λαμπροβασίλης

— Τι έχεις μάθει μέσα από τις μαριονέτες;
Αυτός είναι ο πιο όμορφος ορισμός της τέχνης της μαριονέτας: είναι η τέχνη των σχέσεων. Παίζοντας με την ύλη σημαίνει να μαθαίνεις να λαμβάνεις υπόψη τον χώρο μεταξύ των σωμάτων, να αναδεικνύεις την ποιότητα αυτού που τα συνδέει. Παρατηρώντας το υλικό και παίζοντας μαζί του, το ζητούμενο είναι η στενή σχέση μας με την ύπαρξή μας.

— Ποιες παραστάσεις σου θεωρείς σταθμούς στην καριέρα σου;
Είναι δύσκολο να πω! Κάθε παράσταση είναι μια νέα εμπειρία που αποκαλύπτει μια νέα πλευρά της έρευνάς μου. Είχα την ευκαιρία να δημιουργήσω το MILIEU, που είναι ένα είδος μανιφέστου για τις μαριονέτες με σχοινιά: στέκομαι τέσσερα μέτρα πάνω από το κοινό και κινώ τη μαριονέτα μου σε μια εύθραυστη ισορροπία πάνω σε μια λεπτή πλατφόρμα στην άκρη του κενού. Για μένα, ως ερμηνευτή, είναι το πιο απαιτητικό κομμάτι!

— Πόσο δύσκολο είναι να σβήσεις το χάσμα μεταξύ ύλης και μαριονέτας μέσα από τις παραστάσεις σου;
Για μένα δεν υπάρχει διαφορά μεταξύ ύλης και μαριονέτας. Και στις δύο περιπτώσεις αυτό που με ενδιαφέρει είναι η σχέση αλληλεπίδρασης και animation. Οι μαριονέτες είναι πιο παραστατικές. Η δύναμη της ύλης βρίσκεται στην αφηρημένη έννοια. Μου αρέσει να παίζω σχεδιάζοντας κάθε είδους κίνηση που ορίζει τον χώρο ανάμεσα στις μαριονέτες, στους ερμηνευτές, στο υλικό και στον χώρο. Ο ήχος, η φωνή και η μουσική είναι επίσης υλικά με τα οποία δουλεύω.

— Έχεις ξαναπάει στη Λήμνο;
Αυτή είναι η πρώτη μου φορά στη νησί. Όταν η Αναστασία Κότσαλη και η Λητώ Μεσσήνη μου το περιέγραψαν, αμέσως με ιντρίγκαρε ο πλούτος του τοπίου και των στοιχείων της φύσης, και των γεωλογικών και αυτών που το απαρτίζουν, φυτά, ζώα… Έπειτα, υπάρχει η δύναμη της ανθρώπινης ιστορίας χιλιάδων χρόνων του νησιού. Είναι, επίσης, η φαντασία του νησιού και το ηφαίστειο.

— Τι θα παρουσιάσεις στο 4th Kournos Music Festival 2024; Τι είναι το «L’ascension du Mont Ventoux / Lemnos»;
Θα δημιουργήσουμε μια πρωτότυπη παράσταση για το φεστιβάλ με συμμετέχοντες από το νησί και τον μουσικό Μιχάλη Καλκάνη. Θα περάσουμε μερικές μέρες γνωρίζοντας τους ντόπιους, συλλέκτες πηλού και βοσκούς. Θα θέλαμε να συλλέξουμε υλικά που θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε στις παραστάσεις μας. Δουλεύω πολύ με το μαλλί. Θα φτιάξουμε αντικείμενα που μπορούμε να χειριστούμε, να μετακινήσουμε και να τα βάλουμε σε κίνηση, και θα εφεύρουμε χορούς. Ένα είδος τελετουργίας για να γιορτάσουμε τις δυνάμεις της φύσης!

Οι μαριονέτες του Renaud Herbin έρχονται στη Λήμνο Facebook Twitter
Ο μαριονετίστας που δίνει την κίνηση στην μαριονέτα ενεργεί γύρω από τη σκηνή. Μπορεί να είναι κρυμμένος, ή στο ημίφως, ή ορατός, αλλά ποτέ στο επίκεντρο της προσοχής. Δρα μέσω μιας μαριονέτας, ενός αντικειμένου ή ενός υλικού. Φωτ.: Benoît Schupp

— Πες μου μερικά πράγματα για το ποίημα του Πετράρχη.
Το L’ascencion du Mont Ventoux είναι γραμμένο από τον Πετράρχη, έναν Ιταλό συγγραφέα που ήταν σε εξορία στη Γαλλία και θυμάται την περιπέτειά του όταν επιχείρησε να ανέβει το πιο ψηλό βουνό στην Αβινιόν. Είναι ένα μεταφορικό κείμενο για την αναζήτηση της ύπαρξης. Mας καλεί να βρούμε μέσα μας τον τρόπο να γίνουμε ευτυχισμένοι και να είμαστε ικανοποιημένοι και ταυτόχρονα αντιλαμβάνεται την ευαισθησία του μεγαλείου του τοπίου. Είναι, λοιπόν, μια γιορτή που θα θέλαμε να οργανώσουμε με τα φυσικά στοιχεία που θα βρούμε στο νησί.

— Πιστεύεις ότι ζεις σε έναν κόσμο με μαριονέτες;
Ναι, ο κόσμος είναι φτιαγμένος από αλληλεπιδράσεις μεταξύ πραγμάτων. Και είναι ανάγκη να κάνεις κάτι γι’ αυτό!

Μουσικoεικαστική περφόρμανς, κουκλοθέατρο «L’ascension du Mont Ventoux / Lemnos», Σαρδές Λήμνου, 8/8, 21:00
Σύλληψη, σκηνοθεσία, mise en scène, κατασκευές, κούκλες: Renaud Herbin
Ερμηνεύουν: Renaud Herbin, Emma Chapoulie, Μιχάλης Καλκάνης (κοντραμπάσο, λούπες)
Με τη συμμετοχή της θεατρικής ομάδας του δήμου Λήμνου

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ