Εκείνη που δημιούργησε τη μετα-αποκαλυπτική πραγματικότητα του Respublika

Η Joanna Bednarczyk δημιούργησε τη μετα-αποκαλυπτική πραγματικότητα του Respublika Facebook Twitter
«Θέματα που έχουν να κάνουν με οικολογία και κλιματική αλλαγή είναι σημαντικά για μένα». Φωτ.: Domas Rimeika
0

— Πώς ξεκίνησε η συνεργασία σας με τον Λούκας Τβαρκόβσκι; Πώς ενταχθήκατε στο πρότζεκτ το οποίο δημιουργήθηκε την περίοδο της πρώτης καραντίνας του 2020 σε δάσος της Λιθουανίας, με τους ηθοποιούς να αυτοσχεδιάζουν;
Η προετοιμασία του Respublica έγινε σε διάφορες φάσεις. Κατά τη διάρκεια της πρώτης, που διήρκεσε δύο εβδομάδες, γίνονταν πρόβες ενός συγκεκριμένου πειράματος. Οι ηθοποιοί, και όποιος άλλος συμμετείχε στην παράσταση, ακολούθησε την ομάδα στο δάσος, ζούσε σε τροχόσπιτα. Κάθε μέρα είχαν στη διάθεσή τους ένα ποσό χρημάτων –ένα είδος βασικού εισοδήματος– ώστε να μη χρειάζεται να δουλεύουν και να αφοσιωθούν σε οτιδήποτε τους ενδιαφέρει. Σε αυτήν τη φάση του πρότζεκτ εγώ δεν συμμετείχα. Μου προτάθηκε να γράψω ένα κείμενο μετά. Κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στο δάσος όλοι οι συμμετέχοντες οργάνωναν καθημερινά μικρά rave parties.

Επιπλέον, μαγνητοσκοπούσαν τον εαυτό τους σε διαφορετικές καταστάσεις, συχνά «εξομολογούμενοι» το πώς ένιωθαν, πώς έβλεπαν αυτή την κοινοβιακή εμπειρία με τους υπόλοιπους και τη μουσική. Η δική μου δουλειά ήταν να εφεύρω μια πραγματικότητα μέσα στην οποία θα μπορούσε να λειτουργήσει μια τέτοια ομάδα. Ο στόχος ήταν οι δραστηριότητες αυτής της ομάδας που αποτελούνταν από ανθρώπους που είναι αφοσιωμένοι στη μουσική και τη βιώνουν ως μια συλλογική εμπειρία να συμβαίνει σε ένα μετα-αποκαλυπτικό σύμπαν όπου ακόμα και ο καπιταλισμός καταρρέει κάνοντας πάταγο, εφόσον τα θεμέλιά του έχουν διαβρωθεί σε μεγάλο βαθμό.

— Ως θεατρική συγγραφέας, είστε ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένη σε σχέση με τα θέματα που αφορούν το μέλλον και την οικολογία;
Θέματα που έχουν να κάνουν με οικολογία και κλιματική αλλαγή είναι σημαντικά για μένα, αυτό είναι αλήθεια.

«Στην Πολωνία και τη Λιθουανία για εκατοντάδες χρόνια οι χωρικοί αποτελούσαν περιουσιακό στοιχείο της αριστοκρατίας, η οποία τους εκμεταλλευόταν και τους φερόταν πολύ άσχημα. Ένας από αυτούς, ο Brzostοwski, αποφάσισε να αντιμετωπίσει τους χωρικούς στη δική του επικράτεια με έναν πιο μοντέρνο τρόπο».

— Κατά τη διάρκεια του Respublika βιντεοσκοπήθηκαν περί τις 40-50 ώρες μονολογικών εξομολογήσεων και άλλων σκηνών. Ποια ήταν η συμβολή σας σε αυτό το έτοιμο υλικό;
Δημιούργησα τον σύμπαν μέσα στο οποίο οι άνθρωποι-ηθοποιοί που συμμετείχαν σε αυτό το το κατά κάποιον τρόπο κοινωνικo-οικονομικό πείραμα θα μπορούσαν να υπάρχουν και να ταξιδεύουν μέσα σε ένα πρότζεκτ rave μουσικής. Mε άλλα λόγια, δημιούργησα πλασματικές συνθήκες υπό τις οποίες αυτή η ομάδα, η αφοσιωμένη στη μουσική, θα μπορούσε να μοιραστεί τις ιδέες της με άλλους ανθρώπους. Φυσικά, δεν υπήρχε ανάγκη να επινοήσω χαρακτήρες από την αρχή· παρακολούθησα μαγνητοταινίες από την πρώτη φάση προβών της παραγωγής και θέλησα να πλάσω χαρακτήρες που θα ήταν κατά το δυνατό πλησιέστεροι στους/στις πραγματικούς/-ές ηθοποιούς.

Η Joanna Bednarczyk δημιούργησε τη μετα-αποκαλυπτική πραγματικότητα του Respublika Facebook Twitter
«Δημιούργησα τον σύμπαν μέσα στο οποίο οι άνθρωποι-ηθοποιοί που συμμετείχαν σε αυτό το το κατά κάποιον τρόπο κοινωνικo-οικονομικό πείραμα θα μπορούσαν να υπάρχουν και να ταξιδεύουν μέσα σε ένα πρότζεκτ rave μουσικής».

Αυτό που είχε σημασία για μένα ήταν να βρω μια ισορροπία μεταξύ του φανταστικού και «ντοκιμαντεροποίησης». Όσο πιο κοντά ερχόμουν στην αυθεντική προσωπικότητα των ηθοποιών, γράφοντας το κείμενο, τόσο καλύτερα επιτυγχανόταν αυτή η ισορροπία. Συμπεριφέρονταν με τον δικό τους, φυσικό τρόπο, τόσο στην εκφορά του λόγου τους όσο και στη σκέψη τους. Παρατηρώντας τους καταλάβαινα την προσωπικότητά τους, κι έχοντας στη διάθεση μου όλα αυτά τα δεδομένα έπρεπε βρω για ποιον λόγο ταξίδευαν την παράσταση ανά τον κόσμο και έπαιζαν τη μουσική τους, γιατί αυτό ήταν σημαντικό, γιατί πειραματίζονταν προσκαλώντας κι άλλους να συμμετέχουν.

— Σε μια του συνέντευξη του ο Τβαρκόβσκι αναφέρεται στο Homo Deus του Yuval Νoah Harari, ένα ιδιαίτερα απαισιόδοξο βιβλίο. Σας επηρέασε κι εσάς όσο γράφατε το κείμενο;
Διαθέταμε μια μεγάλη βιβλιοθήκη που αφορούσε το πρότζεκτ και είχε πολλούς τίτλους, εκτός του Harari, κυρίως πολλά επιστημονικά βιβλία, αναγνώσματα κάθε είδους περί μουσικής ή βιβλία για την καταστροφή της ανθρωπότητας. Το βιβλίο του Harari δεν ήταν η βασική πηγή έμπνευση, αλλά χρησιμοποίησα μία από τις καταστάσεις που περιγράφει για να γράψω μια σκηνή. Πρόκειται για την εμπειρία μιας δημοσιογράφου η οποία συμμετείχε σε προσομοίωση εχθροπραξιών σε μια στρατιωτική βάση.

Παράλληλα, ο εγκέφαλός της υπέστη ηλεκτρική διέγερση με τέτοιον τρόπο που η αβεβαιότητα και ο φόβος της εξαφανίστηκαν. Από τη στιγμή που αυτά τα συναισθήματα «απενεργοποιήθηκαν», η σκέψη της έγινε απόλυτα ακριβής και προσηλώθηκε στον στόχο της. Κι ενώ δεν είχε ασχοληθεί ποτέ ξανά με κάτι ανάλογο, κατάφερε να «εξολοθρεύσει» όλους τους εχθρικούς στόχους.

— Πιστεύετε πως το θέατρο αυτό, ως φόρμα, κάνοντας χρήση τόσων ηλεκτρονικών μέσων, αποτελεί εξέλιξη του μοντέρνου θεάτρου;
Δεν θα το αποκαλούσα εξέλιξη του μοντέρνου θεάτρου. Ο τρόπος που δουλεύει ο Λούκας δείχνει πώς το θέατρο μπορεί να χρησιμοποιήσει την τεχνολογία, αν και θα έλεγα ότι αυτό συμβαίνει περισσότερο σε κινηματογραφικές παραγωγές. Περισσότερο προσπαθεί να εντάξει στην τεχνολογία τη σύγχρονη σκέψη και επίσης να κάνει το θέατρο να μοιάζει πιο πολύ με κινηματογράφο. Το αναγνωρίζω και το εκτιμώ, αλλά δεν θα το χαρακτήριζα ως εξέλιξη, μάλλον μια κατεύθυνση του μοντέρνου θεάτρου. Πρόκειται για ένα πολύ προσωπικό είδος θεατρικής δημιουργίας, οπωσδήποτε ιδιαίτερα ενδιαφέρον.

— Ωστόσο η δική σας παράσταση μοιάζει περισσότερο με ένα γιγαντιαίο συναυλιακό μουσικό θέαμα στο οποίο έχει ενταχθεί και το θέατρο.
Δεν ξέρω, ίσως. Για μένα, παραμένει θέατρο, παράσταση. Ένα γιγαντιαίο μουσικό θέαμα είναι κι αυτό ένας είδος παράστασης. Δεν νιώθω την ανάγκη να το κατηγοριοποιήσω ως θεατρική παράσταση, συναυλιακό θέαμα, ή οτιδήποτε άλλο.

— Έχω διαβάσει ότι η αρχική έμπνευση για το Respublika προήλθε από μια κολεκτίβα του 18ου αιώνα, αλλά εν τέλει επρόκειτο για κατασκευασμένη ιστορία. Ισχύει;
Στην Πολωνία και τη Λιθουανία για εκατοντάδες χρόνια οι χωρικοί αποτελούσαν περιουσιακό στοιχείο της αριστοκρατίας, η οποία τους εκμεταλλευόταν και τους φερόταν πολύ άσχημα. Ένας από αυτούς, ο Brzostοwski, αποφάσισε να αντιμετωπίσει τους χωρικούς στη δική του επικράτεια με έναν πιο μοντέρνο τρόπο. Αντί να τους υποχρεώνει να δουλεύουν μέχρι τελικής πτώσης, τους νοίκιαζε τη γη του. Οι συγκεκριμένοι χωρικοί διέθεταν επίσης τη δική τους αστυνομία, έναν μικρό στρατό, και αυτοδιοίκηση.

Δηλαδή ο Brzostοwski έδωσε στους χωρικούς τη δυνατότητα να αυτο-οργανωθούν, και σ’ εμένα ελευθερία κινήσεων. Η ιστορία αυτή είναι αληθινή, αλλά παρουσιάζεται με μια υπερβολή. Ο Brzostοwski παρουσιάζεται ως οραματιστής, ενώ στην πραγματικότητα, σύμφωνα με δική μου ερμηνεία, το σύστημα δουλοπαροικίας ήταν ούτως ή άλλως οικονομικά δυσλειτουργικό, κάτι που ο ίδιος το γνώριζε, γι’ αυτό και προχώρησε σε αυτές τις αλλαγές. Γνώριζε ότι, αντιμετωπίζοντας τους χωρικούς του πιο ανθρώπινα, θα είχε μεγαλύτερο κέρδος.

— Οπότε δεν θεωρείτε ως σοβαρή αντιμετώπιση την πρωτοβουλία του; Δεν ήταν μια ουτοπία μιας πρώιμης εποχής;
Ήταν ένας από τους ελάχιστους εκείνη την εποχή που προσπάθησε να ανανεώσει το κράτος, την οικονομία και τις κοινωνικές σχέσεις μέσα στη μικρή κοινότητα όπου ζούσε. Έφτασε να χαρακτηρίζεται ένας καλός ποιμένας που δημιούργησε έναν παράδεισο επί της γης για τους αγρότες. Αλλά, άλλο ο θρύλος κι άλλο τα πραγματικά κίνητρα, είναι δύο διαφορετικά πράγματα. Θα προτιμούσα να μην αναφέρομαι σε αυτά με όρους σοβαρότητας. Προσωπικά, δεν θεωρώ ότι δημιούργησε έναν παράδεισο αλλά βελτίωσε το βιοτικό τους επίπεδο και τις συνθήκες εργασίας. Σε κάθε περίπτωση, δεν επρόκειτο για ουτοπία. Ούτε ο δικός μας στόχος ήταν να δημιουργήσουμε μια ουτοπία.

— Εν τέλει η παράστασή σας βασίστηκε σε αυτό;
Όχι, ήταν απλώς ένα από τα στοιχεία έμπνευσης, δεν βασιστήκαμε σε αυτό.

— Τι σκέφτεστε για το μέλλον; Είστε περισσότερο αισιόδοξη ή απαισιόδοξη;
Η προσωπική μου στάση είναι απαισιόδοξη. Έκανα μικρές αναθεωρήσεις μετά την επίθεση της Ρωσίας στην Ουκρανία το 2022, αλλά δεν έχω κάνει καμία άλλη έκτοτε.

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ. 

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Το πείραμά μας ήταν παρανοϊκό, αλλά μας έκανε να αισθανθούμε ελεύθεροι»

Respublika / Onassis Stegi / «Το πείραμά μας ήταν παρανοϊκό, αλλά μας έκανε να αισθανθούμε ελεύθεροι»

Ο Λούκας Τβαρκόβσκι περιγράφει όσα απροσδόκητα συνέβησαν ανάμεσα στα μέλη μιας κοινότητας ηθοποιών ώστε να προκύψει η εξάωρη παράσταση «Respublika», μια περφόρμανς που καταλήγει σε rave party, ξεκίνησε από τα δάση της Λιθουανίας και τη φέρνει η Στέγη στη Μαλακάσα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Respublika»: «Χορέψτε μαζί μας ενάντια στους απελπιστικούς καιρούς που ζούμε»

Πολιτισμός / «Respublika»: Η Στέγη φέρνει την εξάωρη περφόρμανς-rave party του Łukasz Twarkowski στη Μαλακάσα

Ο σκηνοθέτης του «Rohtko», της παράστασης που υμνήθηκε από κοινό και κριτικούς, επιστρέφει στην Ελλάδα με ένα τολμηρό κοινωνικο-καλλιτεχνικό πείραμα που υπόσχεται να μας μείνει αξέχαστο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιώργος Κοτσιφάκης

Χορός / Γιώργος Κοτσιφάκης: «Θέλω και στη ζωή να κάνω όσα συμβαίνουν στη σκηνή»

Του είπαν «δεν θα γίνει χορευτής με τίποτα» – σήμερα θεωρείται από τους καλύτερους χορευτές της Ευρώπης. Ξεκίνησε την καριέρα του συμμετέχοντας στο «2» του Δημήτρη Παπαϊωάννου, και σήμερα κάνει διεθνή περιοδεία με το «My fierce ignorant step».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο takis ξεκίνησε από το Κιάτο και έφτασε στα κορυφαία θέατρα του κόσμου

Θέατρο / Ο takis ξεκίνησε από το Κιάτο και έφτασε στα κορυφαία θέατρα του κόσμου

Έχει υπογράψει μερικά από τα πιο τολμηρά ανεβάσματα των τελευταίων ετών. Έφτασε στην πεντάδα υποψηφιοτήτων των Διεθνών Βραβείων Όπερας 2025. Ποιος είναι ο ταλαντούχος Έλληνας σκηνογράφος και ενδυματολόγος;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Θέατρο / Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Με το βραβείο Χορν στις αποσκευές του αλλά και την ερμηνεία του στο ρόλο του Πολυνείκη στον Οιδίποδα του Ρόμπερτ Άικ, ο νεαρός ηθοποιός βρίσκεται ήδη «στον καλό δρόμο». Βραβεία, σημαντικοί ρόλοι, το θέατρο σήμερα. Πώς τα βλέπει όλα αυτά;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ