Αυτή που θα γαβγίζει στους αιώνες

Αυτή που θα γαβγίζει στους αιώνες Facebook Twitter
Πώς να μιλήσει, με όρους σημερινούς, για ένα αρχαίο θαύμα, μια μανιασμένη γυναίκα που σκαρφάλωσε σ’ ένα κατάρτι και μεταμορφώθηκε σε σκύλα με πύρινα μάτια γαβγίζοντας στους έκθαμβους ναυτικούς; Φωτ.: Alex Kat
0

Στο γερασμένο πρόσωπό της συναντώνται όλες οι οδύνες του κόσμου: η ισοπέδωση ενός πολιτισμού, η κατάρρευση μιας χώρας, η σφαγή των παιδιών, η εξόντωση του μέλλοντος, η ερήμωση της ελπίδας, η καταφυγή στη βία, η φρίκη της εκδίκησης. Έχοντας αγγίξει τα όρια της ανθρώπινης αντοχής, η Εκάβη θα τα διασχίσει με απρόσμενη ορμή, σε μια ύστατη απόπειρα αναμέτρησης με την τραγική της μοίρα. Ο θρήνος της δεν θα τελειώσει ποτέ, όποια μορφή και αν αποκτήσει το σώμα της. H κραυγή που παραμορφώνει τα βασιλικά χείλη της θα συνεχίσει να ξεσκίζει τον αέρα, όσοι αιώνες κι αν περάσουν, όσα εμπόδια κι αν εγερθούν, όση απόσταση, κόπωση ή άγνοια κι αν μολύνει την ακοή μας. 

Αυτή δεν είναι άλλωστε η δύναμη του μύθου και, κατ’ επέκταση, της τραγωδίας; Να μετατρέπει τα πρόσωπα σε σύμβολα πολυπρισματικά, πολυπολιτισμικά, παγκόσμια· να ανάγει την ιστορία μιας ξεχωριστής γυναίκας σε πανανθρώπινη αφήγηση· να συνδυάζει τη λάμψη του αρχέγονου, του μαγικού, του απρόσιτου με τις ανάγκες του υπαρκτού, της εμμένειας, της στιγμής· να συγκεράζει τον χρόνο των θρύλων και τον χρόνο της Ιστορίας· να «σκέφτεται» το άπειρο, το απόλυτο, το καθολικό, το μύχιο, να ανοίγεται δηλαδή προς το θείο και το ιερό, την ίδια ώρα που αντικατοπτρίζει το κοινωνικό, το πολιτικό, το υλικό, όλες τις όψεις του επίγειου· να σημαίνει πάντα κάτι άλλο, κάτι περισσότερο από αυτό που άμεσα εκφράζει· να παραμένει σε διαρκή κίνηση, να προκαλεί νέες «γλώσσες», νέες ερμηνείες, που αξιοποιούν από την αρχή κάθε φορά τα ποιητικά δεδομένα, αποκαλύπτοντας την αδιάσπαστη αλυσίδα των δεινών μας, τις δομές της υποταγής μας αλλά και τα αποξηραμένα κοιτάσματα «ζωτικής ορμής» που λαθροβιούν εντός μας, αναμένοντας τη σταγόνα που θα τα ξυπνήσει.

Ο Ροντρίγκες έστησε προσεκτικά, με μεγάλη περισυλλογή, το οικοδόμημά του. Δημιούργησε τρεις ομόκεντρους κύκλους, οι οποίοι βρίσκονται σε αδιάλειπτη επικοινωνία μεταξύ τους, νοηματοδοτώντας δυναμικά ο ένας τον άλλον, ακόμη κι όταν σημειώνονται αυξομειώσεις «ρεύματος» ή βραχυκυκλώματα στη ροή του ενδιαφέροντός μας. 

Πώς, λοιπόν, να «δείξει» ένας σκηνοθέτης την Εκάβη σήμερα; Πώς να συνδεθεί με την αρχετυπική βασίλισσα-σύμβολο αναγέννησης μέσα από τις στάχτες; Πώς να μεταφράσει αυτά τα αβάσταχτα μεγέθη αλλά κι αυτό το απόκοσμο «παραμύθι» που εκτυλίσσεται στη χώρα των φαντασμάτων, στην αμμουδιά των νεκρών, στα σύνορα του Άδη, στην επικράτεια του Διονύσου; Πώς να μιλήσει, με όρους σημερινούς, για ένα αρχαίο θαύμα, μια μανιασμένη γυναίκα που σκαρφάλωσε σ’ ένα κατάρτι και μεταμορφώθηκε σε σκύλα με πύρινα μάτια, γαβγίζοντας στους έκθαμβους ναυτικούς;

Αυτή που θα γαβγίζει στους αιώνες Facebook Twitter
Αν και κατεξοχήν «πολιτικός» σκηνοθέτης, ο Ροντρίγκες στάθηκε εδώ με απόλυτη συνείδηση απέναντι στις πολυσύνθετες απαιτήσεις της τραγωδίας. Φωτ.: Alex Kat

Αν και κατεξοχήν «πολιτικός» σκηνοθέτης, ο Ροντρίγκες στάθηκε εδώ με απόλυτη συνείδηση απέναντι στις πολυσύνθετες απαιτήσεις της τραγωδίας. Δεν αρκέστηκε σε μια πεζή «αναλογική» μέθοδο, όπως έκαναν παραδείγματος χάριν ο Κουλιάμπιν στην «Ιφιγένεια» ή ο Στόουν στη «Μήδεια», οι οποίοι συρρίκνωσαν εκκωφαντικά τα ευριπίδεια κείμενα σε μια φασαριόζικη φαντασμαγορία (στην περίπτωση του πρώτου) ή σε ένα μικροαστικό δράμα (στην περίπτωση του δεύτερου).

Ο Ροντρίγκες, αντιθέτως, έστησε προσεκτικά, με μεγάλη περισυλλογή, το οικοδόμημά του. Δημιούργησε τρεις ομόκεντρους κύκλους, οι οποίοι βρίσκονται σε αδιάλειπτη επικοινωνία μεταξύ τους, νοηματοδοτώντας δυναμικά ο ένας τον άλλον, ακόμη κι όταν σημειώνονται αυξομειώσεις «ρεύματος» ή βραχυκυκλώματα στη ροή του ενδιαφέροντός μας. 

Ο πρώτος κύκλος, ο εξωτερικός, αυτός που τους αγκαλιάζει όλους, είναι το κείμενο του Ευριπίδη∙ για την ακρίβεια, η αναπαράσταση επιλεγμένων αποσπασμάτων, που υπηρετούν τους στόχους της παράστασης. Ο δεύτερος, ο ενδιάμεσος, είναι το σήμερα, ο χώρος όπου ξετυλίγεται η ιστορία της δικαστικής διαμάχης για τη δικαίωση ενός κακοποιημένου αυτιστικού αγοριού, του Ότις. Ο τρίτος, ο πιο «μικρός», ο κατεξοχήν μεταθεατρικός, είναι μια αίθουσα δοκιμών, εκεί όπου μια ομάδα ηθοποιών πασχίζουν, εν έτει 2024, να κατανοήσουν τον ποιητή, να αποδώσουν πειστικά το έργο του, την ώρα που οι ζωές τους δονούνται συθέμελα από προσωπικές προκλήσεις και απώλειες.

Από αυτόν τον τρίτο κύκλο ξεκινάνε όλα, είναι σαν να λέει ο Ροντρίγκες, που μοιάζει έτσι να ομολογεί τη δική του διαδρομή, τη δική του δυσκολία, τη δική του πάλη με το πρωτότυπο κείμενο. Αν και οι διάλογοι που διαδραματίζονται στα ενδότερα του θιάσου, την ώρα της «πρόβας», υποκύπτουν συχνά σε κοινοτοπίες (επαναλαμβανόμενα αυτοαναφορικά αστεία για τα «φτωχά» σκηνικά και κοστούμια, κλισέ σχόλια για τα αληθινά και τα ψεύτικα δάκρυα του ηθοποιού, άνευρες χιουμοριστικά διαμάχες για την πολιτική ορθότητα κάποιων φράσεων κ.ο.κ.), δεν μπορούμε, παρ’ όλα αυτά, κρίνοντας από το συνολικό αποτέλεσμα, να μη διαισθανθούμε την υπόγεια απορία του καλλιτέχνη, καθώς αυτός ψάχνει επίμονα ένα μονοπάτι για να πλησιάσει το φλεγόμενο υλικό του μύθου με τρόπο αυθεντικό, με τρόπο δηλαδή που να πηγάζει από το δικό του βλέμμα, από τη δική του εμπειρία, αναγνωρίζοντας ταυτόχρονα ότι η μάχη θα κερδηθεί όχι αν φέρει την τραγωδία στα οικεία μέτρα του αλλά αν εκείνος αναρριχηθεί προς το δικό της, απροσμέτρητο ύψος. 

Αυτή που θα γαβγίζει στους αιώνες Facebook Twitter
Φωτ.: Alex Kat

Μέσα από την αληθινή ιστορία μιας μητέρας, ο γιος της οποίας έχει υποστεί κακοποίηση στο κρατικό ίδρυμα όπου φιλοξενούνταν, ο Ροντρίγκες εξυφαίνει τους επιδιωκόμενους συσχετισμούς: η Νάντια είναι η (μητέρα και ηθοποιός που υποδύεται την) Εκάβη, ο Εισαγγελέας είναι ο Αγαμέμνων που επωμίζεται την απόδοση δικαιοσύνης, το παλάτι του Θρακιώτη βασιλιά είναι η κρατική Εστία και, φυσικά, το κακοποιημένο αγόρι είναι ο Πολύδωρος, το άτυχο, δόλια δολοφονημένο τέκνο της Εκάβης. 

Παρόμοιες αναγωγές είδαμε να επιχειρούν τόσο ο Κουλιάμπιν όσο και ο Στόουν στις δικές τους προσεγγίσεις. Ο Ροντρίγκες, όμως, διαφοροποιείται σημαντικά ως προς το εξής: δεν αρκείται στον οριζόντιο άξονα, στην επικαιροποίηση, δηλαδή, της ιστορίας∙ μεριμνά και για τον κάθετο άξονα, τη διάνοιξη σε μια υπερβατολογική, οντολογική διάσταση, στις αλλεπάλληλες, διαχρονικές πτυχώσεις και περιστροφές του είναι.

Αν οι ήρωες της αρχαίας τραγωδίας συνομιλούν με τους θεούς, αν απευθύνονται σε αυτούς προκειμένου να διαρρήξουν λυτρωτικά τον ασφυκτικό κλοιό της αιτιότητας και της γεγονότητας, να ξεπεράσουν τα όρια της προδιαγεγραμμένης ταυτότητας, τότε τι μπορούμε να κάνουμε εμείς σήμερα, μεταφέροντας τον μύθο τους στη σκηνή και στα δεδομένα μας; Υπάρχει ένας τέτοιος ορίζοντας στον δικό μας ουρανό; Έχουμε ακόμα πρόσβαση στους «θεούς», σε ένα αποθεματικό άυλων δυνάμεων που εκτείνεται πέρα από τα στενά κοινωνικοπολιτικά όρια, ένα δίχως πέρας γίγνεσθαι, ένα ανεξάντλητο πεδίο ενδεχομενοτήτων, δακρύων και χαράς, ασθένειας και υγείας, τρέλας και σωφροσύνης, ή βρισκόμαστε αφημένοι, έρημοι, εγκαταλελειμμένοι, εγκλωβισμένοι στην τάξη της πραγματικότητας, στη λογική της παραγωγής και της συσσώρευσης, αναζητώντας κάτι που δεν δύναται  να εντοπισθεί με τα μέσα που διαθέτουμε;

Αυτή που θα γαβγίζει στους αιώνες Facebook Twitter
Φωτ.: Alex Kat

Ο Ροντρίγκρες απαντά σε αυτό το ερώτημα. Μπορεί, πράγματι, η αναπαράσταση της ανακριτικής διαδικασίας να κουράζει, έτσι όπως τραβάει σε διάρκεια, έτσι όπως νιώθουμε παρακολουθώντας την ότι έχουμε ξανακούσει πολλές φορές παρόμοιους διαλόγους, ή ότι μοιάζουν αναμενόμενα όλα τα επιχειρήματα των ασυνείδητων εργαζομένων στην κρατική δομή. Και ναι, μπορεί, πράγματι, τα «επεισόδια» της πρόβας να μην εμβαθύνουν στην πολυπλοκότητα της δημιουργικής διαδικασίας αλλά να εξαντλούνται σε ελαφρώς προσχηματικές αντιστίξεις και αντιπαραθέσεις («Το σώμα της βρίσκεται στη σκηνή, αλλά η ίδια απουσιάζει», «εσένα κακοποιήθηκε το παιδί σου, αλλά εμένα πέθανε ο μπαμπάς μου» κ.ο.κ.). 

Υπάρχουν, παρ’ όλα αυτά, στην παράσταση κάποιες σκηνές αδαμάντινης λάμψης που καταποντίζουν την τάξη της πραγματικότητας και αποκαλύπτουν «το διπλό ανήκειν των πραγμάτων», στον μέγα κόσμο και σε έναν μικρό ιδιωτικό κόσμο (Μερλό-Ποντί), σπηλιές μέσα σε σπηλιές, ταυτότητες και διαφορές, κυκλική μεταμόρφωση, κατάργηση του «πριν» και του «μετά», του «τότε» και του «τώρα», προσήλωση σ’ ένα φρενήρες γίγνεσθαι που δεν ανέχεται τους χωροχρονικούς περιορισμούς, τη διάκριση του «πριν» και του «μετά», του παρελθόντος και του μέλλοντος, αλλά διανοίγεται στο άπειρο μέσα από μια ζωτική ρωγμή .

Το τέλος είναι χαρακτηριστικό. Έχοντας αρνηθεί σθεναρά κάθε ευθύνη κακοπραγίας απέναντι στους ανήλικους φιλοξενούμενους της δομής («Όπως δείχνουν οι στατιστικές, η φτώχεια οδηγεί στη βία», αποφαίνεται αλαζονικά), ο σιχαμερός υφυπουργός κατευθύνεται πίσω από το μαύρο άγαλμα της σκύλας που δεσπόζει στη σκηνή. Εκεί εξαφανίζεται φευγαλέα από το οπτικό μας πεδίο μόνο και μόνο για να επανεμφανιστεί με τα μάτια του γεμάτα αίματα, τυφλωμένος, πανικόβλητος. Έτσι, με μια απλή περιστροφή –και με λίγο κόκκινο υγρό–, ο κυνικός πολιτικός του «σήμερα» γίνεται ο άπληστος βασιλιάς του «τότε». Το νήμα που συνδέει τους εξουσιαστές ανά τους αιώνες φανερώνεται μαγικά, σαν αστραπή. Πάντα θα κακοποιούνται οι αδύναμοι, και πάντα οι υπεύθυνοι θα νίπτουν τας χείρας τους. 

Αυτή που θα γαβγίζει στους αιώνες Facebook Twitter
Φωτ.: Alex Kat

Τι απογίνεται, συνεπώς, η δικαιοσύνη; Αν ο Πολυμήστωρ συνάντησε την τραγική τιμωρία του στα χέρια της Εκάβης, εμείς τι μπορούμε να κάνουμε; Θα δεχόμαστε αγόγγυστα την κακοποίησή μας ή θα αρκούμαστε στην ανάγνωση ιστοριών από τα παλιά για να παρηγορούμαστε ότι «κάποτε» υπήρχε η δυνατότητα υπέρβασης της γεγονότητας μέσα από τη μυστική επικοινωνία με δυνάμεις που τροφοδοτούσαν την τραγική συνείδηση και το τραγικό σθένος; 

Αφού ο τυφλωμένος βασιλιάς σκαρφαλώσει τα πλαϊνά σκαλιά του κοίλου ωρυόμενος σπαρακτικά «C’ est Hécube! C’ est Hécube!» (εξαιρετικός εδώ ο Loïc Corbery), στην ορχήστρα εισέρχεται αθόρυβα η Νάντια. Εδώ και πολλή ώρα, ανά τακτά χρονικά διαστήματα, μας έχει μιλήσει για το αγαπημένο καρτούν του γιου της με ηρωίδα μια σκυλίτσα που αναζητά το χαμένο κουτάβι της. Μας έχει διηγηθεί πώς αυτή περιφέρεται αλαφιασμένη στους δρόμους του Παρισιού, πώς οσφραίνεται τους πάντες και τα πάντα ψάχνοντας τα ίχνη του, πώς υπερπηδά τα εμπόδια, πώς μένει με τρία πόδια και συνεχίζει να τρέχει, ακαταπόνητη, έως ότου το συναντήσει. 

Τα φώτα χαμηλώνουν και η ηθοποιός (η εντελώς αντι-μελοδραματική Elsa Lepoivre) αρχίζει να βγάζει μικρά γρυλίσματα. Τα πύρινα μάτια του αγάλματος διαπερνούν το σκοτάδι. «Κύων γενήσῃ πύρσ᾽ ἔχουσα δέργματα», έλεγε η προφητεία στο τέλος της τραγωδίας: «Σκύλα θα γίνεις με μάτια σα φλόγα». Τίποτα ποτέ δεν θα μας σταματήσει. Απέναντι σε κάθε κακοποιητική εξουσία, απέναντι σε κάθε Πολυμήστορα, απέναντι σε κάθε τύραννο, υπάρχει πάντα ο θρήνος που θα ξεσκίζει τους αιθέρες, το ακαταπόνητο γάβγισμα ενός ζώου, ενός παιδιού, ενός ψυχικά ασθενούς, ενός θύματος, μιας αδικημένης. «Μονάχα η πράξη αντίστασης αντιστέκεται στον θάνατο», λέει ο Ντελέζ, «είτε με τη μορφή ενός έργου τέχνης είτε με τη μορφή του ανθρώπινου αγώνα». Κι εδώ, σε αυτή την «Εκάβη/όχι Εκάβη», μετά από πολλαπλές περιδινήσεις σε τοπία που υπάρχουν και δεν υπάρχουν πλέον τα δύο αυτά γίνονται λυτρωτικά ένα. 

Η παράσταση του Τιάγκο Ροντρίγκες και της Comédie-Française ανέβηκε στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου στις 26 και 27/7/2024.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ποια είναι τελικά αυτή η Εκάβη που δεν είναι Εκάβη;

Στις Πρόβες της Επιδαύρου / Ποια είναι τελικά αυτή η Εκάβη που δεν είναι Εκάβη;

«Hecuba, not Hecuba» ονομάζεται το νέο μεγάλο «στοίχημα» του Τιάγκο Ροντρίγκες, η παράσταση που παρουσιάζει ο Πορτογάλος σκηνοθέτης και καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ της Αβινιόν με την Comédie-Française στην πρώτη του Επίδαυρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επίδαυρος explained

Επίδαυρος explained / Λουίζα Αρκουμανέα: «Στην Επίδαυρο δεν υπάρχει "απαγορεύεται"»

Το αρχαίο δράμα, η ελληνικότητα και οι νεωτερισμοί των παραστάσεων, οι περιορισμοί και οι ελευθερίες που θέτει η συνθήκη της Επιδαύρου και όσα πρέπει να γνωρίζει κανείς προτού βρεθεί σε αυτή: η θεατρική κριτικός της LiFO σε μια συζήτηση με αφορμή την έναρξη των φετινών Επιδαυρίων και του δεύτερου κύκλου της επιτυχημένης σειράς podcasts «Αρχαίο Δράμα Explained», όπου αναλύει τα έργα που θα δούμε προσεχώς.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Ψείρες Επίδαυρος

Θέατρο / «Ψείρες» στην Επίδαυρο: Πρέπει να χρησιμοποιούνται ή όχι;

Πρέπει οι ηθοποιοί που κατεβαίνουν στο Αρχαίο Θέατρο που φημίζεται για την ακουστική του να χρησιμοποιούν ενισχυτικά ήχου; Στο ερώτημα απαντούν οι: Λουίζα Αρκουμανέα, Αργύρης Ξάφης, Κώστας Μπώκος, Άρης Μπινιάρης, Λυδία Κονιόρδου και Χρήστος Πιτερός.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Στεφανία Γουλιώτη θα χωρίσει 100 φορές μέσα σε 24 ώρες

Θέατρο / Η Στεφανία Γουλιώτη θα χωρίσει 100 φορές μέσα σε 24 ώρες

Η ηθοποιός προετοιμάζεται ήδη σωματικά και –κυρίως– ψυχικά για έναν αδιανόητο θεατρικό μαραθώνιο: τον Οκτώβριο θα αναμετρηθεί με 100 άντρες ή non-binary/queer άτομα στην παράσταση «The Second Woman», για τις ανάγκες της οποίας θα βρίσκεται επί 24 συνεχόμενες ώρες στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Χάρης Φραγκούλης: «Έχω αποδεχτεί ότι θα κάνω παραστάσεις που θα μπαίνουν μέσα»

Θέατρο / Χάρης Φραγκούλης: «Έχω αποδεχτεί ότι θα κάνω παραστάσεις που θα μπαίνουν μέσα»

Ξημεροβραδιάζεται στη Σφενδόνη αυτή την περίοδο, ψάχνοντας τη μισή μέρα τις τελευταίες σκηνοθετικές διορθώσεις στη «Σκέψη», κάνοντας την άλλη μισή πρόβες για το «Rayman ούρλιαξε». Σε λίγες μέρες βγαίνει στις αίθουσες και η «Νέα Ήπειρος» στην οποία πρωταγωνιστεί. Ο Χάρης Φραγκούλης φαίνεται να έχει μπει δυναμικά στο '24.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νίκος Καραθάνος: Ο θάνατος είναι μια αποθέωση 

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
THE LIFO TEAM
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Ούρλιχ Ράσε και το παρασκήνιο της ιστορίας της Ισμήνης

Θέατρο / Η σκηνή του Ούρλιχ Ράσε στριφογύριζε - και πέταξε έξω την Ισμήνη

Στην παράσταση που άνοιξε την Επίδαυρο, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε να ανεβάσει μια Αντιγόνη χωρίς Ισμήνη. Η απομάκρυνση της Κίττυς Παϊταζόγλου φωτίζει τις λεπτές –και άνισες– ισορροπίες εξουσίας στον χώρο του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μέσα στη γοητεία και στον τρόμο του Δράκουλα

Πρώτες Εικόνες / Dracula: Η υπερπαραγωγή που έρχεται το φθινόπωρο στην Αθήνα

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μιλά αποκλειστικά στη LiFO για την πιο αναμενόμενη παράσταση της επερχόμενης σεζόν, για τη διαχρονική γοητεία του μύθου που φαντάστηκε ο Μπραμ Στόκερ στα τέλη του 19ου αιώνα, για το απόλυτο και το αιώνιο μιας ιστορίας που, όπως λέει, τον «διαλύει».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ερωτευμένος με τον Κρέοντα

Θέατρο / Ο Rasche αγάπησε τον Κρέοντα περισσότερο από την Αντιγόνη

«Η εκφορά του λόγου παραδίδεται αμαχητί σε μια άκρατη δραματικότητα, σε ένα υπερπαίξιμο, σε μια βεβιασμένη εμφατικότητα, σε έναν στόμφο παλιακό που θα νόμιζε κανείς πως έχει εξαλειφθεί πλέον. Η σοβαροφάνεια σε όλο το (γοερό) μεγαλείο της». Έτσι ξεκίνησε φέτος η Επίδαυρος.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στο ζόφο του πολέμου

Θέατρο / Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στον ζόφο του πολέμου

Σε μια περίοδο που ο πόλεμος αποτελεί βασικό συστατικό της καθημερινότητάς μας, μια παράσταση εξετάζει όσα μεσολαβούν μεταξύ γεγονότος και πληροφορίας και πώς διαμορφώνουν την τελική καταγραφή και την ιστορική μνήμη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Θέατρο / Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Όταν η Πίπα Μπάκα ξεκίνησε να κάνει oτοστόπ από την Ιταλία για να φτάσει στην Ιερουσαλήμ δεν φαντάστηκε ότι αυτό το ταξίδι-μήνυμα ειρήνης θα κατέληγε στον βιασμό και τη δολοφονία της. Mια παράσταση που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών αναφέρεται στην ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Θέατρο / Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Τα «Κακά σκηνικά» είναι «μια κωμική κόλαση» αφιερωμένη στη ζοφερή ελληνική πραγματικότητα, μια απόδραση από τα χάλια της χώρας, του θεάτρου, του παγκόσμιου γεωπολιτικού γίγνεσθαι, ένα ξόρκι στην κατάθλιψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Παπαδόπουλος: «Κάθε μορφή τέχνης χρειάζεται το εσωτερικό βάθος»

Θέατρο / Χρήστος Παπαδόπουλος: «Mε αφορά πολύ το "μαζί"»

Το «τρομερό παιδί» από τη Νεμέα που συμπληρώνει φέτος δέκα χρόνια στη χορογραφία ανοίγει το φετινό 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας με τους Dance On Ensemble και το «Mellowing», μια παράσταση για τη χάρη και το σθένος της ωριμότητας.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ