Αυτή που θα γαβγίζει στους αιώνες

Αυτή που θα γαβγίζει στους αιώνες Facebook Twitter
Πώς να μιλήσει, με όρους σημερινούς, για ένα αρχαίο θαύμα, μια μανιασμένη γυναίκα που σκαρφάλωσε σ’ ένα κατάρτι και μεταμορφώθηκε σε σκύλα με πύρινα μάτια γαβγίζοντας στους έκθαμβους ναυτικούς; Φωτ.: Alex Kat
0

Στο γερασμένο πρόσωπό της συναντώνται όλες οι οδύνες του κόσμου: η ισοπέδωση ενός πολιτισμού, η κατάρρευση μιας χώρας, η σφαγή των παιδιών, η εξόντωση του μέλλοντος, η ερήμωση της ελπίδας, η καταφυγή στη βία, η φρίκη της εκδίκησης. Έχοντας αγγίξει τα όρια της ανθρώπινης αντοχής, η Εκάβη θα τα διασχίσει με απρόσμενη ορμή, σε μια ύστατη απόπειρα αναμέτρησης με την τραγική της μοίρα. Ο θρήνος της δεν θα τελειώσει ποτέ, όποια μορφή και αν αποκτήσει το σώμα της. H κραυγή που παραμορφώνει τα βασιλικά χείλη της θα συνεχίσει να ξεσκίζει τον αέρα, όσοι αιώνες κι αν περάσουν, όσα εμπόδια κι αν εγερθούν, όση απόσταση, κόπωση ή άγνοια κι αν μολύνει την ακοή μας. 

Αυτή δεν είναι άλλωστε η δύναμη του μύθου και, κατ’ επέκταση, της τραγωδίας; Να μετατρέπει τα πρόσωπα σε σύμβολα πολυπρισματικά, πολυπολιτισμικά, παγκόσμια· να ανάγει την ιστορία μιας ξεχωριστής γυναίκας σε πανανθρώπινη αφήγηση· να συνδυάζει τη λάμψη του αρχέγονου, του μαγικού, του απρόσιτου με τις ανάγκες του υπαρκτού, της εμμένειας, της στιγμής· να συγκεράζει τον χρόνο των θρύλων και τον χρόνο της Ιστορίας· να «σκέφτεται» το άπειρο, το απόλυτο, το καθολικό, το μύχιο, να ανοίγεται δηλαδή προς το θείο και το ιερό, την ίδια ώρα που αντικατοπτρίζει το κοινωνικό, το πολιτικό, το υλικό, όλες τις όψεις του επίγειου· να σημαίνει πάντα κάτι άλλο, κάτι περισσότερο από αυτό που άμεσα εκφράζει· να παραμένει σε διαρκή κίνηση, να προκαλεί νέες «γλώσσες», νέες ερμηνείες, που αξιοποιούν από την αρχή κάθε φορά τα ποιητικά δεδομένα, αποκαλύπτοντας την αδιάσπαστη αλυσίδα των δεινών μας, τις δομές της υποταγής μας αλλά και τα αποξηραμένα κοιτάσματα «ζωτικής ορμής» που λαθροβιούν εντός μας, αναμένοντας τη σταγόνα που θα τα ξυπνήσει.

Ο Ροντρίγκες έστησε προσεκτικά, με μεγάλη περισυλλογή, το οικοδόμημά του. Δημιούργησε τρεις ομόκεντρους κύκλους, οι οποίοι βρίσκονται σε αδιάλειπτη επικοινωνία μεταξύ τους, νοηματοδοτώντας δυναμικά ο ένας τον άλλον, ακόμη κι όταν σημειώνονται αυξομειώσεις «ρεύματος» ή βραχυκυκλώματα στη ροή του ενδιαφέροντός μας. 

Πώς, λοιπόν, να «δείξει» ένας σκηνοθέτης την Εκάβη σήμερα; Πώς να συνδεθεί με την αρχετυπική βασίλισσα-σύμβολο αναγέννησης μέσα από τις στάχτες; Πώς να μεταφράσει αυτά τα αβάσταχτα μεγέθη αλλά κι αυτό το απόκοσμο «παραμύθι» που εκτυλίσσεται στη χώρα των φαντασμάτων, στην αμμουδιά των νεκρών, στα σύνορα του Άδη, στην επικράτεια του Διονύσου; Πώς να μιλήσει, με όρους σημερινούς, για ένα αρχαίο θαύμα, μια μανιασμένη γυναίκα που σκαρφάλωσε σ’ ένα κατάρτι και μεταμορφώθηκε σε σκύλα με πύρινα μάτια, γαβγίζοντας στους έκθαμβους ναυτικούς;

Αυτή που θα γαβγίζει στους αιώνες Facebook Twitter
Αν και κατεξοχήν «πολιτικός» σκηνοθέτης, ο Ροντρίγκες στάθηκε εδώ με απόλυτη συνείδηση απέναντι στις πολυσύνθετες απαιτήσεις της τραγωδίας. Φωτ.: Alex Kat

Αν και κατεξοχήν «πολιτικός» σκηνοθέτης, ο Ροντρίγκες στάθηκε εδώ με απόλυτη συνείδηση απέναντι στις πολυσύνθετες απαιτήσεις της τραγωδίας. Δεν αρκέστηκε σε μια πεζή «αναλογική» μέθοδο, όπως έκαναν παραδείγματος χάριν ο Κουλιάμπιν στην «Ιφιγένεια» ή ο Στόουν στη «Μήδεια», οι οποίοι συρρίκνωσαν εκκωφαντικά τα ευριπίδεια κείμενα σε μια φασαριόζικη φαντασμαγορία (στην περίπτωση του πρώτου) ή σε ένα μικροαστικό δράμα (στην περίπτωση του δεύτερου).

Ο Ροντρίγκες, αντιθέτως, έστησε προσεκτικά, με μεγάλη περισυλλογή, το οικοδόμημά του. Δημιούργησε τρεις ομόκεντρους κύκλους, οι οποίοι βρίσκονται σε αδιάλειπτη επικοινωνία μεταξύ τους, νοηματοδοτώντας δυναμικά ο ένας τον άλλον, ακόμη κι όταν σημειώνονται αυξομειώσεις «ρεύματος» ή βραχυκυκλώματα στη ροή του ενδιαφέροντός μας. 

Ο πρώτος κύκλος, ο εξωτερικός, αυτός που τους αγκαλιάζει όλους, είναι το κείμενο του Ευριπίδη∙ για την ακρίβεια, η αναπαράσταση επιλεγμένων αποσπασμάτων, που υπηρετούν τους στόχους της παράστασης. Ο δεύτερος, ο ενδιάμεσος, είναι το σήμερα, ο χώρος όπου ξετυλίγεται η ιστορία της δικαστικής διαμάχης για τη δικαίωση ενός κακοποιημένου αυτιστικού αγοριού, του Ότις. Ο τρίτος, ο πιο «μικρός», ο κατεξοχήν μεταθεατρικός, είναι μια αίθουσα δοκιμών, εκεί όπου μια ομάδα ηθοποιών πασχίζουν, εν έτει 2024, να κατανοήσουν τον ποιητή, να αποδώσουν πειστικά το έργο του, την ώρα που οι ζωές τους δονούνται συθέμελα από προσωπικές προκλήσεις και απώλειες.

Από αυτόν τον τρίτο κύκλο ξεκινάνε όλα, είναι σαν να λέει ο Ροντρίγκες, που μοιάζει έτσι να ομολογεί τη δική του διαδρομή, τη δική του δυσκολία, τη δική του πάλη με το πρωτότυπο κείμενο. Αν και οι διάλογοι που διαδραματίζονται στα ενδότερα του θιάσου, την ώρα της «πρόβας», υποκύπτουν συχνά σε κοινοτοπίες (επαναλαμβανόμενα αυτοαναφορικά αστεία για τα «φτωχά» σκηνικά και κοστούμια, κλισέ σχόλια για τα αληθινά και τα ψεύτικα δάκρυα του ηθοποιού, άνευρες χιουμοριστικά διαμάχες για την πολιτική ορθότητα κάποιων φράσεων κ.ο.κ.), δεν μπορούμε, παρ’ όλα αυτά, κρίνοντας από το συνολικό αποτέλεσμα, να μη διαισθανθούμε την υπόγεια απορία του καλλιτέχνη, καθώς αυτός ψάχνει επίμονα ένα μονοπάτι για να πλησιάσει το φλεγόμενο υλικό του μύθου με τρόπο αυθεντικό, με τρόπο δηλαδή που να πηγάζει από το δικό του βλέμμα, από τη δική του εμπειρία, αναγνωρίζοντας ταυτόχρονα ότι η μάχη θα κερδηθεί όχι αν φέρει την τραγωδία στα οικεία μέτρα του αλλά αν εκείνος αναρριχηθεί προς το δικό της, απροσμέτρητο ύψος. 

Αυτή που θα γαβγίζει στους αιώνες Facebook Twitter
Φωτ.: Alex Kat

Μέσα από την αληθινή ιστορία μιας μητέρας, ο γιος της οποίας έχει υποστεί κακοποίηση στο κρατικό ίδρυμα όπου φιλοξενούνταν, ο Ροντρίγκες εξυφαίνει τους επιδιωκόμενους συσχετισμούς: η Νάντια είναι η (μητέρα και ηθοποιός που υποδύεται την) Εκάβη, ο Εισαγγελέας είναι ο Αγαμέμνων που επωμίζεται την απόδοση δικαιοσύνης, το παλάτι του Θρακιώτη βασιλιά είναι η κρατική Εστία και, φυσικά, το κακοποιημένο αγόρι είναι ο Πολύδωρος, το άτυχο, δόλια δολοφονημένο τέκνο της Εκάβης. 

Παρόμοιες αναγωγές είδαμε να επιχειρούν τόσο ο Κουλιάμπιν όσο και ο Στόουν στις δικές τους προσεγγίσεις. Ο Ροντρίγκες, όμως, διαφοροποιείται σημαντικά ως προς το εξής: δεν αρκείται στον οριζόντιο άξονα, στην επικαιροποίηση, δηλαδή, της ιστορίας∙ μεριμνά και για τον κάθετο άξονα, τη διάνοιξη σε μια υπερβατολογική, οντολογική διάσταση, στις αλλεπάλληλες, διαχρονικές πτυχώσεις και περιστροφές του είναι.

Αν οι ήρωες της αρχαίας τραγωδίας συνομιλούν με τους θεούς, αν απευθύνονται σε αυτούς προκειμένου να διαρρήξουν λυτρωτικά τον ασφυκτικό κλοιό της αιτιότητας και της γεγονότητας, να ξεπεράσουν τα όρια της προδιαγεγραμμένης ταυτότητας, τότε τι μπορούμε να κάνουμε εμείς σήμερα, μεταφέροντας τον μύθο τους στη σκηνή και στα δεδομένα μας; Υπάρχει ένας τέτοιος ορίζοντας στον δικό μας ουρανό; Έχουμε ακόμα πρόσβαση στους «θεούς», σε ένα αποθεματικό άυλων δυνάμεων που εκτείνεται πέρα από τα στενά κοινωνικοπολιτικά όρια, ένα δίχως πέρας γίγνεσθαι, ένα ανεξάντλητο πεδίο ενδεχομενοτήτων, δακρύων και χαράς, ασθένειας και υγείας, τρέλας και σωφροσύνης, ή βρισκόμαστε αφημένοι, έρημοι, εγκαταλελειμμένοι, εγκλωβισμένοι στην τάξη της πραγματικότητας, στη λογική της παραγωγής και της συσσώρευσης, αναζητώντας κάτι που δεν δύναται  να εντοπισθεί με τα μέσα που διαθέτουμε;

Αυτή που θα γαβγίζει στους αιώνες Facebook Twitter
Φωτ.: Alex Kat

Ο Ροντρίγκρες απαντά σε αυτό το ερώτημα. Μπορεί, πράγματι, η αναπαράσταση της ανακριτικής διαδικασίας να κουράζει, έτσι όπως τραβάει σε διάρκεια, έτσι όπως νιώθουμε παρακολουθώντας την ότι έχουμε ξανακούσει πολλές φορές παρόμοιους διαλόγους, ή ότι μοιάζουν αναμενόμενα όλα τα επιχειρήματα των ασυνείδητων εργαζομένων στην κρατική δομή. Και ναι, μπορεί, πράγματι, τα «επεισόδια» της πρόβας να μην εμβαθύνουν στην πολυπλοκότητα της δημιουργικής διαδικασίας αλλά να εξαντλούνται σε ελαφρώς προσχηματικές αντιστίξεις και αντιπαραθέσεις («Το σώμα της βρίσκεται στη σκηνή, αλλά η ίδια απουσιάζει», «εσένα κακοποιήθηκε το παιδί σου, αλλά εμένα πέθανε ο μπαμπάς μου» κ.ο.κ.). 

Υπάρχουν, παρ’ όλα αυτά, στην παράσταση κάποιες σκηνές αδαμάντινης λάμψης που καταποντίζουν την τάξη της πραγματικότητας και αποκαλύπτουν «το διπλό ανήκειν των πραγμάτων», στον μέγα κόσμο και σε έναν μικρό ιδιωτικό κόσμο (Μερλό-Ποντί), σπηλιές μέσα σε σπηλιές, ταυτότητες και διαφορές, κυκλική μεταμόρφωση, κατάργηση του «πριν» και του «μετά», του «τότε» και του «τώρα», προσήλωση σ’ ένα φρενήρες γίγνεσθαι που δεν ανέχεται τους χωροχρονικούς περιορισμούς, τη διάκριση του «πριν» και του «μετά», του παρελθόντος και του μέλλοντος, αλλά διανοίγεται στο άπειρο μέσα από μια ζωτική ρωγμή .

Το τέλος είναι χαρακτηριστικό. Έχοντας αρνηθεί σθεναρά κάθε ευθύνη κακοπραγίας απέναντι στους ανήλικους φιλοξενούμενους της δομής («Όπως δείχνουν οι στατιστικές, η φτώχεια οδηγεί στη βία», αποφαίνεται αλαζονικά), ο σιχαμερός υφυπουργός κατευθύνεται πίσω από το μαύρο άγαλμα της σκύλας που δεσπόζει στη σκηνή. Εκεί εξαφανίζεται φευγαλέα από το οπτικό μας πεδίο μόνο και μόνο για να επανεμφανιστεί με τα μάτια του γεμάτα αίματα, τυφλωμένος, πανικόβλητος. Έτσι, με μια απλή περιστροφή –και με λίγο κόκκινο υγρό–, ο κυνικός πολιτικός του «σήμερα» γίνεται ο άπληστος βασιλιάς του «τότε». Το νήμα που συνδέει τους εξουσιαστές ανά τους αιώνες φανερώνεται μαγικά, σαν αστραπή. Πάντα θα κακοποιούνται οι αδύναμοι, και πάντα οι υπεύθυνοι θα νίπτουν τας χείρας τους. 

Αυτή που θα γαβγίζει στους αιώνες Facebook Twitter
Φωτ.: Alex Kat

Τι απογίνεται, συνεπώς, η δικαιοσύνη; Αν ο Πολυμήστωρ συνάντησε την τραγική τιμωρία του στα χέρια της Εκάβης, εμείς τι μπορούμε να κάνουμε; Θα δεχόμαστε αγόγγυστα την κακοποίησή μας ή θα αρκούμαστε στην ανάγνωση ιστοριών από τα παλιά για να παρηγορούμαστε ότι «κάποτε» υπήρχε η δυνατότητα υπέρβασης της γεγονότητας μέσα από τη μυστική επικοινωνία με δυνάμεις που τροφοδοτούσαν την τραγική συνείδηση και το τραγικό σθένος; 

Αφού ο τυφλωμένος βασιλιάς σκαρφαλώσει τα πλαϊνά σκαλιά του κοίλου ωρυόμενος σπαρακτικά «C’ est Hécube! C’ est Hécube!» (εξαιρετικός εδώ ο Loïc Corbery), στην ορχήστρα εισέρχεται αθόρυβα η Νάντια. Εδώ και πολλή ώρα, ανά τακτά χρονικά διαστήματα, μας έχει μιλήσει για το αγαπημένο καρτούν του γιου της με ηρωίδα μια σκυλίτσα που αναζητά το χαμένο κουτάβι της. Μας έχει διηγηθεί πώς αυτή περιφέρεται αλαφιασμένη στους δρόμους του Παρισιού, πώς οσφραίνεται τους πάντες και τα πάντα ψάχνοντας τα ίχνη του, πώς υπερπηδά τα εμπόδια, πώς μένει με τρία πόδια και συνεχίζει να τρέχει, ακαταπόνητη, έως ότου το συναντήσει. 

Τα φώτα χαμηλώνουν και η ηθοποιός (η εντελώς αντι-μελοδραματική Elsa Lepoivre) αρχίζει να βγάζει μικρά γρυλίσματα. Τα πύρινα μάτια του αγάλματος διαπερνούν το σκοτάδι. «Κύων γενήσῃ πύρσ᾽ ἔχουσα δέργματα», έλεγε η προφητεία στο τέλος της τραγωδίας: «Σκύλα θα γίνεις με μάτια σα φλόγα». Τίποτα ποτέ δεν θα μας σταματήσει. Απέναντι σε κάθε κακοποιητική εξουσία, απέναντι σε κάθε Πολυμήστορα, απέναντι σε κάθε τύραννο, υπάρχει πάντα ο θρήνος που θα ξεσκίζει τους αιθέρες, το ακαταπόνητο γάβγισμα ενός ζώου, ενός παιδιού, ενός ψυχικά ασθενούς, ενός θύματος, μιας αδικημένης. «Μονάχα η πράξη αντίστασης αντιστέκεται στον θάνατο», λέει ο Ντελέζ, «είτε με τη μορφή ενός έργου τέχνης είτε με τη μορφή του ανθρώπινου αγώνα». Κι εδώ, σε αυτή την «Εκάβη/όχι Εκάβη», μετά από πολλαπλές περιδινήσεις σε τοπία που υπάρχουν και δεν υπάρχουν πλέον τα δύο αυτά γίνονται λυτρωτικά ένα. 

Η παράσταση του Τιάγκο Ροντρίγκες και της Comédie-Française ανέβηκε στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου στις 26 και 27/7/2024.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ποια είναι τελικά αυτή η Εκάβη που δεν είναι Εκάβη;

Στις Πρόβες της Επιδαύρου / Ποια είναι τελικά αυτή η Εκάβη που δεν είναι Εκάβη;

«Hecuba, not Hecuba» ονομάζεται το νέο μεγάλο «στοίχημα» του Τιάγκο Ροντρίγκες, η παράσταση που παρουσιάζει ο Πορτογάλος σκηνοθέτης και καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ της Αβινιόν με την Comédie-Française στην πρώτη του Επίδαυρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επίδαυρος explained

Επίδαυρος explained / Λουίζα Αρκουμανέα: «Στην Επίδαυρο δεν υπάρχει "απαγορεύεται"»

Το αρχαίο δράμα, η ελληνικότητα και οι νεωτερισμοί των παραστάσεων, οι περιορισμοί και οι ελευθερίες που θέτει η συνθήκη της Επιδαύρου και όσα πρέπει να γνωρίζει κανείς προτού βρεθεί σε αυτή: η θεατρική κριτικός της LiFO σε μια συζήτηση με αφορμή την έναρξη των φετινών Επιδαυρίων και του δεύτερου κύκλου της επιτυχημένης σειράς podcasts «Αρχαίο Δράμα Explained», όπου αναλύει τα έργα που θα δούμε προσεχώς.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Το φετινό καλοκαίρι θα το θυμόμαστε για χρόνια για τον παρατεταμένο καύσωνα και την «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου. Οι δύο παραστάσεις της στην Επίδαυρο συζητήθηκαν όσο λίγες, ενθουσίασαν, προκάλεσαν σχόλια και αντιδράσεις, έδωσαν ερμηνείες συγκλονιστικές, όπως αυτή της Έβελυν Ασουάντ που, ως Κασσάνδρα, συντάραξε με το αραβικό μοιρολόι και έκανε πολύ κόσμο να ψάξει το όνομά της.
M. HULOT
Ψείρες Επίδαυρος

Θέατρο / «Ψείρες» στην Επίδαυρο: Πρέπει να χρησιμοποιούνται ή όχι;

Πρέπει οι ηθοποιοί που κατεβαίνουν στο Αρχαίο Θέατρο που φημίζεται για την ακουστική του να χρησιμοποιούν ενισχυτικά ήχου; Στο ερώτημα απαντούν οι: Λουίζα Αρκουμανέα, Αργύρης Ξάφης, Κώστας Μπώκος, Άρης Μπινιάρης, Λυδία Κονιόρδου και Χρήστος Πιτερός.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Στεφανία Γουλιώτη θα χωρίσει 100 φορές μέσα σε 24 ώρες

Θέατρο / Η Στεφανία Γουλιώτη θα χωρίσει 100 φορές μέσα σε 24 ώρες

Η ηθοποιός προετοιμάζεται ήδη σωματικά και –κυρίως– ψυχικά για έναν αδιανόητο θεατρικό μαραθώνιο: τον Οκτώβριο θα αναμετρηθεί με 100 άντρες ή non-binary/queer άτομα στην παράσταση «The Second Woman», για τις ανάγκες της οποίας θα βρίσκεται επί 24 συνεχόμενες ώρες στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Χάρης Φραγκούλης: «Έχω αποδεχτεί ότι θα κάνω παραστάσεις που θα μπαίνουν μέσα»

Θέατρο / Χάρης Φραγκούλης: «Έχω αποδεχτεί ότι θα κάνω παραστάσεις που θα μπαίνουν μέσα»

Ξημεροβραδιάζεται στη Σφενδόνη αυτή την περίοδο, ψάχνοντας τη μισή μέρα τις τελευταίες σκηνοθετικές διορθώσεις στη «Σκέψη», κάνοντας την άλλη μισή πρόβες για το «Rayman ούρλιαξε». Σε λίγες μέρες βγαίνει στις αίθουσες και η «Νέα Ήπειρος» στην οποία πρωταγωνιστεί. Ο Χάρης Φραγκούλης φαίνεται να έχει μπει δυναμικά στο '24.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ