Ποια είναι τελικά αυτή η Εκάβη που δεν είναι Εκάβη; Facebook Twitter
«Πώς, άραγε, μπορείς να παίξεις στη σκηνή μια μάνα που ανακαλύπτει το πτώμα του παιδιού της;» Φωτ.: Christophe Raynaud de Lage

Ποια είναι τελικά αυτή η Εκάβη που δεν είναι Εκάβη;

0

Είναι βεβαίως η ομηρική βασίλισσα της Τροίας, η σύζυγος του Πριάμου, είναι επίσης η κεντρική ηρωίδα της ομώνυμης τραγωδίας του Ευριπίδη. Είναι όμως ταυτόχρονα μια σημερινή γυναίκα, μια ηθοποιός ονόματι Νάντια («Ελπίδα» στα ρωσικά), η οποία αφενός έχει ξεκινήσει πρόβες για να αναμετρηθεί με έναν δύσκολο ρόλο, αυτόν της πρωταγωνίστριας στην εν λόγω τραγωδία, αφετέρου βιώνει μια άλλη τραγωδία, προσωπική, όταν μαθαίνει ότι κακομεταχειρίζονται το αυτιστικό παιδί της στο ίδρυμα που το φιλοξενεί και ξεκινά έναν αγώνα για να αποκαλυφθεί η αλήθεια και να τιμωρηθούν οι ένοχοι.

Πώς προέκυψε αυτός ο συσχετισμός της Νάντιας με τη μυθική Εκάβη; Ο Τιάγκο Ροντρίγκες  βρισκόταν, καθώς λέει, στην Ελβετία όταν ξέσπασε ένα σκάνδαλο που αφορούσε την κακοποίηση αυτιστικών παιδιών σε κρατικά ιδρύματα, συνέβη μάλιστα μία από τις ηθοποιούς με την συνεργαζόταν να έχει επίσης ένα αυτιστικό παιδί.

«Η οργή γίνεται θλίψη και μετά δίψα για εκδίκηση. Υπάρχει μεν μια συζήτηση περί δικαιοσύνης μεταξύ της Εκάβης και του Αγαμέμνονα, αλλά ο Ευριπίδης παίρνει πολύ φανερά το μέρος της».

Άρχισε τότε να σκέφτεται πώς μπορεί να συνδυάσει αυτή την αληθινή ιστορία με μια αρχαία ελληνική τραγωδία και πιο κατάλληλη του φάνηκε η Εκάβη, μία από τις πιο δύσκολες αλλά και πιο ενδιαφέρουσες «διδασκαλίες» ενός θεατρικού είδους το οποίο λατρεύει κυριολεκτικά γιατί «είναι γεμάτο νοήματα διαχρονικά και σε κεντρίζει να δεις τον κόσμο με άλλα μάτια». Εδώ βλέπουμε την αιχμάλωτη, πλέον, βασίλισσα που τόσα κακά την έχουν βρει να κάνει τη θλίψη της οργή όταν μαθαίνει ότι αφενός ο γιος της Πολύδωρος δολοφονήθηκε από τον βασιλιά της Θράκης, όπου είχε καταφύγει, ότι η κόρη της Πολυξένη πρόκειται να θυσιαστεί στον τάφο του Αχιλλέα ως άλλη Ιφιγένεια αφετέρου – ήταν από τα λίγα παιδιά που της είχαν απομείνει.

Ποια είναι τελικά αυτή η Εκάβη που δεν είναι Εκάβη; Facebook Twitter
«Μέσα από το έργο αυτό θέλω να μιλήσω για την ανάγκη προστασίας των πιο ευάλωτων από μας, είτε είναι ασθενείς, είτε παιδιά, είτε ανήμποροι, είτε ηλικιωμένοι, είτε στιγματισμένοι και κατατρεγμένοι». Φωτ.: Christophe Raynaud de Lage

«Η οργή γίνεται θλίψη και μετά, δίψα για εκδίκηση. Υπάρχει μεν μια συζήτηση περί δικαιοσύνης μεταξύ της Εκάβης και του Αγαμέμνονα, αλλά ο Ευριπίδης παίρνει πολύ φανερά το μέρος της. Αυτό είναι πολύ σπάνιο στην ελληνική τραγωδία, να αντιλαμβάνεσαι εύκολα με ποιον ήρωα συμφωνεί περισσότερο ο συγγραφέας», θα πει.

Η Εκάβη είναι μια τραγωδία που την έχει λέει δουλέψει πολύ με τους ηθοποιούς του, καθώς τη θεωρεί από τις δυσκολότερες ερμηνευτικά, μια και σχετίζεται με τον θυμό, τον πόνο, την απόγνωση: «Πώς, άραγε, μπορείς να παίξεις στη σκηνή μια μάνα που ανακαλύπτει το πτώμα του παιδιού της;» διερωτάται.

Γιατί, όμως, αυτός ο αντιθετικός τίτλος; «Ένας βασικός λόγος που επέλεξα τον τίτλο “Εκάβη, όχι Εκάβη” ήταν επειδή δεν ήθελα να παραπλανήσω το κοινό της Επιδαύρου. Διότι είναι μεν η Εκάβη του Ευριπίδη αλλά ταυτόχρονα δεν είναι, «μοιράζεται» τον ρόλο και τη σκηνή με τη Νάντια. Ο Ευριπίδης είναι επίσης εκεί, αλλά ταυτόχρονα δεν είναι. Υπάρχουν κομμάτια της ελληνικής τραγωδίας, της Εκάβης, του Ευριπίδη, αλλά όχι στην πλήρη μορφή τους. Μου αρέσει να ισορροπώ σε αυτήν τη λεπτή γραμμή, γιατί αυτό είναι το ζητούμενο στο θέατρο! Ο ίδιος ο Ευριπίδης υπήρξε επίσης αρκετά καινοτόμος συγκριτικά με τους άλλους δύο μεγάλους κλασικούς, τον Σοφοκλή και τον Αισχύλο.

Ποια είναι τελικά αυτή η Εκάβη που δεν είναι Εκάβη; Facebook Twitter
Υπόψη ότι ο Ροντρίγκεζ, όπως άλλωστε το συνηθίζει, πρώτα καταπιάστηκε με το σκηνικό και τα κοστούμια και μετά άρχισε να γράφει το έργο, τη συγγραφή του οποίου συνέχισε στη διάρκεια των προβών, συμβουλευόμενος συχνά και τους ηθοποιούς του – δεν νιώθει καθόλου «αυθεντία». Φωτ.: Christophe Raynaud de Lage

Ένα ενδιαφέρον σκηνοθετικό εύρημα είναι το υπερμέγεθες ομοίωμα σκύλου που κυριαρχεί στη σκηνή. Τι συμβολίζει άραγε; Πρόκειται, λέει, για ένα πανέμορφο ομοίωμα φτιαγμένο στο ατελιέ της Comédie-Française: «Πηγή έμπνευσης ήταν ένα ρωμαϊκό αγαλματίδιο που θεωρείται ότι απεικονίζει τον Περτίκα, τον σκύλο του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Ανήκε σε μια εξαφανισμένη πλέον ράτσα αρχαιοελληνικού κυνηγετικού σκύλου που συγγενεύει με τον μολοσσό – ο δικός μας σκύλος είναι θηλυκός και παραπέμπει τόσο στο κατεξοχήν αρχέτυπο της πίστης και της αφοσίωσης όσο και στη μεταμόρφωση της Εκάβης/Νάντιας σε “λυσσασμένο” σκύλο-εκδικητή προς το τέλος του έργου. Παραπέμπει επίσης στο αυτιστικό παιδί που δεν βλέπουμε ποτέ στη σκηνή και το οποίο έχει εμμονή με τον Σκούμπι Ντου, ένα τηλεοπτικό καρτούν με σκυλιά».

Υπόψη ότι ο Ροντρίγκες, όπως άλλωστε το συνηθίζει, πρώτα καταπιάστηκε με το σκηνικό και τα κοστούμια και μετά άρχισε να γράφει το έργο, τη συγγραφή του οποίου συνέχισε στη διάρκεια των προβών, συμβουλευόμενος συχνά και τους ηθοποιούς του – δεν νιώθει καθόλου «αυθεντία».  

«Μέσα από το έργο αυτό θέλω να μιλήσω για την ανάγκη προστασίας των πιο ευάλωτων από μας, είτε είναι ασθενείς, είτε παιδιά, είτε ανήμποροι, είτε ηλικιωμένοι, είτε στιγματισμένοι και κατατρεγμένοι, για την έννοια της δικαιοσύνης αλλά και για το πώς η λογοτεχνία και το θέατρο μπορούν να επιδράσουν καταλυτικά πάνω μας, παρακινώντας μας να διεκδικήσουμε το δίκιο μας», μου έλεγε σε συνέντευξη που κάναμε λίγο καιρό πριν για την Εκάβη του – και αυτό το δίκιο είναι πανανθρώπινο.

Ο ίδιος ο Ευριπίδης είναι ο αγαπημένος του κλασικός γιατί «μέσα από το έργο του θέτει τα θεμέλια του διεθνούς δικαίου και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Σε αυτή την τραγωδία αξιώνει τον σεβασμό των αιχμαλώτων πολέμου, τον σεβασμό του θεσμού της φιλοξενίας επίσης – η παραβίαση αυτών των αξιών και η καταστρατήγηση κάθε έννοιας δικαίου είναι που κάνει την πρώην βασίλισσα και νυν σκλάβα να καταφύγει εν τέλει στην αυτοδικία, όπως συμβαίνει και με τη Νάντια, το σύγχρονο alter ego της. Εξάλλου, τα όρια μεταξύ δικαιοσύνης και αυτοδικίας τον είχαν απασχολήσει και στην προηγούμενη δουλειά του που είδαμε στη Στέγη, την Καταρίνα.

«Η δικαιοσύνη, είτε ηθική, είτε κοινωνική, είτε πολιτική, ήταν ανέκαθεν και παραμένει το μεγαλύτερο ζητούμενο», υπογραμμίζει.

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ. 

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Hecuba not Hecuba»: Μια σύγχρονη Εκάβη στην Επίδαυρο

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2024 / «Hecuba not Hecuba»: Μια σύγχρονη Εκάβη στην Επίδαυρο

Ο Πορτογάλος Τιάγκο Ροντρίγκες, καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ της Αβινιόν και λάτρης της αρχαίας τραγωδίας, ανεβάζει με την Comédie-Française για πρώτη φορά δουλειά του στην Επίδαυρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Τιάγκο Ροντρίγκες εξηγεί γιατί είναι «όμορφο» να σκοτώνεις φασίστες

Θέατρο / Ο Τιάγκο Ροντρίγκες εξηγεί γιατί είναι «όμορφο να σκοτώνεις φασίστες» στο θέατρο

Με αφορμή το βαθιά πολιτικό, ρηξικέλευθο όσο και «προκλητικό» ήδη από τον τίτλο του έργο που ανεβάζει στη Στέγη (4-8/12), ο κορυφαίος Πορτογάλος σκηνοθέτης και καλλιτεχνικός διευθυντής από το 2021 του Φεστιβάλ της Αβινιόν μιλά για τη σύγχρονη φασιστική απειλή και τη δέουσα «απάντηση» τόσο του δημοκρατικού τόξου όσο και της τέχνης σε αυτή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ