Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι Facebook Twitter
Η μνήμη κουβαλάει μέλλον. Μας συνδέει με τις ρίζες μας. Αν ξεχάσουμε το παρελθόν, το πιθανότερο είναι ότι θα χρειαστεί να το ξαναζήσουμε. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

0

Η Έβελυν είναι μια ερμηνεύτρια με πάθος, καθηλωτική, που όσοι τη γνωρίζουν από τους Pagan, το σχήμα όπου τραγουδάει παραδοσιακά κομμάτια με έναν δικό της τρόπο, διονυσιακό και μυστηριακό, δεν εξεπλάγησαν από την Κασσάνδρα της. «Η μουσική είναι η μοναδική αόρατη τέχνη. Στοχεύει στη σφαίρα του θυμικού. Είναι μια οικουμενική γλώσσα γιατί μπορεί να συνδέσει όλους τους ανθρώπους, ανεξαρτήτως γλώσσας», λέει. «Έτσι, λοιπόν, η μουσική που διέπει τον θρήνο της Κασσάνδρας δημιουργεί μια συγκίνηση, παρόλο που οι περισσότεροι δεν καταλαβαίνουν τι λέει, αφού είναι στα αραβικά.

Στην αρχή ο Θ. Τερζόπουλος ήθελε να πούμε την “Καρότσα”, που ως θέμα ταιριάζει πολύ, αλλά ενεργειακά και υφολογικά, έτσι όπως τη λέμε κι εμείς, κάπως μου “κλοτσούσε”. Το δοκιμάσαμε, όμως κάποια στιγμή μού είπε “δοκίμασε να τραγουδήσεις κάτι στα αραβικά, συμβολικά, κι ας μη μιλούσαν αραβικά στην Τροία, γιατί αυτή η γυναίκα έρχεται με έναν τρόπο από την Ανατολή”. Εν τέλει, κρατήσαμε αυτό. Το μοιρολόι που λέω είναι ένας αυτοσχεδιασμός, δεν είναι τραγούδι, είναι στίχοι από ποιήματα κι ένας ελεύθερος αυτοσχεδιασμός πάνω σε αυτούς τους στίχους. Βγήκε πιο μυσταγωγικό, ενώ το άλλο τραγούδι ήταν πιο προφανές».

«Σήμερα, θα μπορούσαμε να πούμε ότι η Κασσάνδρα είναι ένα σύμβολο της ετερότητας, του Άλλου, του διαφορετικού, της έμφυλης καταπίεσης ανά τους αιώνες».

Η Έβελυν προέρχεται από δύο κουλτούρες, τη συριακή από την πλευρά του πατέρα της και την ελληνική από την πλευρά της μητέρας της. «Η συνείδηση των λαών ωριμάζει στο πέρασμα του χρόνου και οι διάφοροι παράγοντες που καθορίζουν την πολιτισμική εξέλιξή τους διαμορφώνουν τα ήθη και τα έθιμα που διέπουν την ανθρώπινη ζωή», λέει.

Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι Facebook Twitter
Ο Στέργιος Καλφόπουλος μου είχε πει “μόλις τελειώσεις τη σχολή, να κυνηγήσεις τον Τερζόπουλο”. Μου μιλούσε πολύ γι’ αυτόν, οπότε, μόλις ήρθα στην Αθήνα, πήγα κατευθείαν να δω παράστασή του. Είδα το Alarme και σοκαρίστηκα, δεν είχα ξαναδεί κάτι αντίστοιχο. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

«Το αυτονόητο για μια κοινωνία δεν είναι απαραίτητα αυτονόητο και για μία άλλη. Υπάρχουν, βέβαια, οι σταθερές, που αφορούν κυρίως την κοινωνική οργάνωση, αλλά οι διαφορές είναι που κάνουν τις κουλτούρες να ξεχωρίζουν. Ένα θετικό εφόδιο, λοιπόν, είναι πως μαθαίνεις από μικρός να σέβεσαι το συλλογικό ασυνείδητο των λαών και να μη θεωρείς παράξενο ή λάθος τον διαφορετικό τρόπο σκέψης ή συμπεριφοράς. Ενισχύεται η ανθρώπινη κατανόηση.

Τώρα, το σημαντικότερο μειονέκτημα για μένα αλλά και για πολλούς ανθρώπους με παρόμοια οικογενειακή συνθήκη είναι πως συνήθως ζούμε μακριά από τη μισή μας οικογένεια. Στη δική μου περίπτωση, μακριά, συγκεκριμένα στον Καναδά, είναι η οικογένεια του πατέρα μου. Δεν βίωσα, όπως θα ήθελα, τη σχέση με τον παππού μου, τη γιαγιά μου, τα ξαδέλφια και τους συγγενείς μου, παρόλο που έχουμε μεγάλη αγάπη ο ένας για τον άλλο. Συγκινούμαι κάθε φορά που τους φέρνω στον νου μου και δεν μπορώ να τους κάνω μια αγκαλιά».

Τη ρωτάω πού γεννήθηκε και πώς βρέθηκε από τόσο νωρίς στον χώρο του θεάτρου – ασχολείται από παιδί. «Γεννήθηκα στη Θεσσαλονίκη, ο πατέρας μου είναι Σύριος και η μητέρα μου κατάγεται από την Ήπειρο και τον Πόντο, μεγάλωσα σε αστικό περιβάλλον, παρόλο που είμαι λάτρης της φύσης. Βέβαια, τα καλοκαίρια ζούσα για τρεις μήνες με τη γιαγιά και τον παππού σε ένα σπίτι που είχαμε κοντά στη θάλασσα, σε χωριό. Οι γονείς μου δεν έχουν καμία σχέση με τα καλλιτεχνικά και είχαν μεγάλες αντιρρήσεις, πιο πολύ απ’ τον φόβο τους για το πώς θα δυσκολευόμουν στο μέλλον. Φρόντισαν, πάντως, και από πολύ μικρή έκανα μαθήματα μουσικής, κιθάρα, πιάνο.

Άλλαζα συνεχώς όργανα, είχα πολλές ασχολίες που μου άνοιξαν και τους πνευματικούς ορίζοντες. Ήμουν ένα υπερβολικά ντροπαλό παιδί και κάποιος τους συμβούλεψε να με πάνε να κάνω θέατρο, για να γίνω πιο κοινωνική. Έτσι με πήγαν από την προσχολική ηλικία ήδη σε ένα θεατρικό εργαστήρι και όντως με βοήθησε πάρα πολύ, γιατί άλλαξα πολύ μεγαλώνοντας, παρότι σε μερικά πράγματα είμαι ακόμη εσωστρεφής. Αυτή ήταν η πρώτη μου επαφή με το θέατρο. Συνέχισα να κάνω θέατρο και στο δημοτικό και στο γυμνάσιο, όπως και τη μουσική.

Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι Facebook Twitter
Δυστυχώς, στη σύγχρονη εποχή της επιστημονικής, τεχνολογικής και πολιτιστικής κορύφωσης, ο Αισχύλος παραμένει εξαιρετικά επίκαιρος, γιατί υπάρχουν χιλιάδες, για να μην πω εκατομμύρια, σύγχρονες Κασσάνδρες. Φωτ.: Johanna Weber

Μάλιστα στη Γ’ Λυκείου πήγαινα και κάπως κρυφά γιατί ανεβάζαμε μια παράσταση και οι γονείς μου ήθελαν να συγκεντρωθώ στις Πανελλαδικές, γιατί ήμουν πολύ καλή μαθήτρια και θα μπορούσα να πάω ακόμα καλύτερα στις εξετάσεις, αλλά το είχα αποφασίσει ήδη τότε ότι θα γίνω ηθοποιός. Οι γονείς μου δεν μπορούσαν να το δεχτούν, με τα χρόνια όμως είδαν την εξέλιξη και ότι όλα κάπως μπήκαν σε μια σειρά και ήρθαν στις παραστάσεις μου.

Πέρασα Βιολογία. Ήμουν στη θετική κατεύθυνση επειδή και οι δυο γονείς μου είναι οδοντίατροι, αλλά δήλωσα Βιολογία επειδή έχει έρευνα, λιγότερη ρουτίνα, θα υπήρχε πάντα μια πρόκληση να ανακαλύψω κάτι. Την ίδια χρονιά που έδωσα εξετάσεις ήμουν και σε ένα πολύ καλό θεατρικό εργαστήρι, το Τεχνουργείο, και ο δάσκαλός μου, ο Στέργιος Καλφόπουλος, μου είπε “πρέπει να δώσεις εξετάσεις και στο Κρατικό ή στο Εθνικό”. Έτσι, αφού έδωσα Πανελλαδικές, έδωσα και στο Κρατικό και στο Εθνικό και πέρασα και στα δύο. Αποφάσισα να έρθω στην Αθήνα, στο Εθνικό, γιατί θεωρούσα ότι εδώ είναι τα πράγματα, καλώς ή καλώς, και ότι μπαίνεις στο κύκλωμα λίγο πιο γρήγορα. Μετά έγιναν όλα πολύ απότομα, δεν ήμουν προετοιμασμένη να μπω αμέσως στα βαθιά.

Ο Στέργιος Καλφόπουλος μου είχε πει “μόλις τελειώσεις τη σχολή, να κυνηγήσεις τον Τερζόπουλο”. Μου μιλούσε πολύ γι’ αυτόν, οπότε, μόλις ήρθα στην Αθήνα, πήγα κατευθείαν να δω παράστασή του. Είδα το Alarme και σοκαρίστηκα, δεν είχα ξαναδεί κάτι αντίστοιχο. Μέχρι σήμερα παραμένει η αγαπημένη μου παράστασή του, απ’ όσες έχω δει. Με ενθουσίασε αυτός ο κόσμος που ξέφευγε από το καθημερινό και το ρεαλιστικό, είχε μια τρομερή ποίηση και μου άνοιγε άλλους ορίζοντες, έβλεπα κάτι που με πήγαινε σε άλλο σύμπαν. Κι ήμουν τυχερή, γιατί μόλις τελείωνα το τρίτο έτος βγήκε ανακοίνωση ότι θα έκανε το πρώτο του εργαστήρι στην Ελλάδα για έναν μήνα. Δήλωσα συμμετοχή, με πήραν και χοροπηδούσα. Έτσι γνώρισα τον Θεόδωρο και τον Σάββα Στρούμπο που δίδασκε και μετά το εργαστήρι με πήρε κατευθείαν στην ομάδα του. 

Η πρώτη μου επαγγελματική επαφή με τον Τερζόπουλο ήταν οι Τρωάδες του Ευριπίδη στους Δελφούς, το 2017, όπου έπαιξα πάλι την Κασσάνδρα, τη μία από τις πέντε. Είχε πολύ μεγάλο ενδιαφέρον γιατί ήταν μια παράσταση που αφορούσε και τις διχοτομημένες πόλεις του κόσμου και είχε ποίηση απ’ όλον τον κόσμο – εγώ μιλούσα αραβικά. Κατάλαβα ότι αυτός ο άνθρωπος σε ψυχογραφεί σαν να σου κάνει ακτινογραφία, βλέπει τα πάντα σε σένα και ξέρει ακριβώς πώς να σε καθοδηγήσει για να βγάλει από μέσα σου το υλικό που φέρεις και να το αναδείξει.

Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι Facebook Twitter
Οι Δελφοί είναι ένα μαγικό μέρος, μιλάς και “αντιλαλούν τα βουνά”. Γύρισα κάποια στιγμή προς το τοπίο και ξέχασα ότι έπαιζα σε παράσταση – παίζαμε μέρα, είδα τη θέα και δεν πίστευα πού βρισκόμουν. Ένιωσα ευγνώμων. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Δεν έχω συναντήσει άλλη τέτοια περίπτωση. Οι Δελφοί είναι ένα μαγικό μέρος, μιλάς και “αντιλαλούν τα βουνά”. Γύρισα κάποια στιγμή προς το τοπίο και ξέχασα ότι έπαιζα σε παράσταση – παίζαμε μέρα, είδα τη θέα και δεν πίστευα πού βρισκόμουν. Ένιωσα ευγνώμων. Έχει κάτι πιο αρχέγονο το θέατρο των Δελφών από της Επιδαύρου, είναι και πιο παρθένο. Η Επίδαυρος σίγουρα φέρει αυτήν τη μνήμη από το παρελθόν και κουβαλάει έντονη ενέργεια, αλλά έχει και κόσμο περαστικό που πάει από απλή περιέργεια.

Σήμερα, θα μπορούσαμε να πούμε ότι η Κασσάνδρα είναι ένα σύμβολο της ετερότητας, του Άλλου, του διαφορετικού, της έμφυλης καταπίεσης ανά τους αιώνες. Δυστυχώς, στη σύγχρονη εποχή της επιστημονικής, τεχνολογικής και πολιτιστικής κορύφωσης, ο Αισχύλος παραμένει εξαιρετικά επίκαιρος, γιατί υπάρχουν χιλιάδες, για να μην πω εκατομμύρια, σύγχρονες Κασσάνδρες. Κάποιες κρυμμένες στις δυτικές κοινωνίες, θύματα του trafficking, ακόμα και της ίδιας της της οικογένειάς τους, κάποιες που ζουν σε χώρες όπου θεσμοθετημένα είναι πολίτες δεύτερης κατηγορίας, με ελάχιστες ελευθερίες και δικαιώματα. Στην αρχαιότητα ήταν γενικό το φαινόμενο. Σήμερα επικρατεί πολλές φορές η υποκρισία σε κάποιες θεωρητικά ανεπτυγμένες κοινωνίες, γιατί ενώ φαινομενικά η γυναίκα είναι ισάξια με τον άντρα, στην πραγματικότητα συνεχίζουν και υφίστανται τα πατριαρχικά πρότυπα που τις κρατούν ανελεύθερες.

Η Ορέστεια είναι η μοναδική σωζόμενη τριλογία αρχαίου δράματος, αυτό και μόνο την κάνει πολύ ελκυστική για έναν δημιουργό. Όπως λέει και ο Θεόδωρος Τερζόπουλος, η τραγωδία είναι το πιο δύσκολο είδος, το πιο συναρπαστικό. Θίγει πολύ βαθιά ανθρωπιστικά και πολιτικά ζητήματα που υφίστανται ακόμη και σήμερα, γεγονός που την καθιστά διαχρονική και επίκαιρη. Μέσα από τα τρία έργα, των οποίων η ύπαρξη δεν είναι τυχαία, ο θεατής περνάει από διάφορα στάδια πολιτικής, ιστορικής, μυθολογικής και οντολογικής μύησης, μέχρι να έρθει αντιμέτωπος με μια υπό αμφισβήτηση δημοκρατία.

Η παράστασή μας είναι σίγουρα πολιτική, όπως πολιτικό είναι και το ίδιο το έργο του Αισχύλου, όπως πολιτική είναι και κάθε πράξη, ακόμα και η αδιαφορία. Αυτό που ιδιοφυώς έκανε ο σκηνοθέτης Τερζόπουλος δεν είναι απλώς μια “ανάγνωση” του έργου αλλά μια ανατομία του. Έσκαψε στον πυρήνα του υλικού, ανέδειξε και υπερθεμάτισε σε σημαντικά πολιτικά ζητήματα που θίγει ο ίδιος ο Αισχύλος, βρίσκοντας παράλληλα συνδέσεις με το σήμερα και φλέγοντα θέματα που απασχολούν την καθημερινότητά μας.

Ο ρόλος της γυναίκας κατά τον περίφημο 5ο αιώνα ήταν σαφώς πιο υποτιμημένος σε σύγκριση με τους μυκηναϊκούς χρόνους οπότε εκτυλίσσεται το έργο και αυτή την οπτική χρησιμοποιεί ο Αισχύλος, προκειμένου να εγείρει ποικίλους στοχασμούς πάνω στο ζήτημα, γιατί ως ποιητής δεν στέκεται στην ακριβή ιστορική αποτύπωση καταστάσεων και κοινωνικών ρόλων, όπως π.χ. ο Θουκυδίδης που ήταν ιστορικός, αλλά τα χρησιμοποιεί ως υλικά, ως αφορμές. Συγκεκριμένα, ο ρόλος της γυναίκας παρουσιάζεται κυρίως μέσα από την αντιπαράθεση των δύο φύλων.

Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι Facebook Twitter
Ξεκίνησα ως ηθοποιός, οπότε το θέατρο και η μύηση με βοήθησαν στην τελετουργική περφόρμανς των Pagan, ώστε να δημιουργήσουμε κι αυτόν τον κόσμο, αλλά, επειδή όλα συνδέονται, μπορώ να πω ότι μετά τη δουλειά που έκανα με τον Σταύρο Τσουμάνη (σ.σ. η ψυχή των Pagan) ανακάλυψα χροιές που είχα αλλά δεν γνώριζα, και αυτό σιγά σιγά άρχισε να επηρεάζει και την παρουσία μου τη θεατρική. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Ο Αισχύλος επιλέγει τη σύγκρουση άνδρα - γυναίκας για να τονίσει τη διαφορετική οπτική τους απέναντι στα πράγματα αλλά και την υποτιμητική στάση της κοινωνίας απέναντι στη γυναίκα. Αυτό φαίνεται κυρίως στον Αγαμέμνονα, όπου ο Χορός αμφισβητεί διαρκώς τα λεγόμενα της Κλυταιμνήστρας ακριβώς γιατί είναι γυναίκα, κάτι που η ίδια η βασίλισσα υιοθετεί («τέτοια από μένα, που γυναίκα είμαι, θα ακούς») προκειμένου να ασκήσει κριτική και να σαρκάσει εκ των έσω την αντιμετώπιση που υφίσταται.

Επίσης, πολλές φορές ο Χορός, προκειμένου να προσβάλει τον Αίγισθο, τον αποκαλεί “γυναίκα”. Υπάρχουν πολλά τέτοια παραδείγματα. Αλλά και στα επόμενα δύο μέρη, τις Χοηφόρους και τις Ευμενίδες, ας μην ξεχνάμε ότι ο Χορός αποτελείται στη μία περίπτωση από γυναίκες σκλάβες-λάφυρα πολέμου και στην άλλη από θηλυκές χθόνιες θεότητες που εξαπατώνται και εξορίζονται στα έγκατα της γης. Οι συμβολισμοί είναι αδιανόητοι, μας δίνουν πολύ υλικό για σκέψη. 

cover
Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Κατά τη γνώμη μου, οι τραγικοί ρόλοι δεν προσεγγίζονται ρεαλιστικά. Ανήκουν στη σφαίρα μιας φιλοσοφικής μυθολογικής ποίησης που έχει σκοπό να θίξει κοινωνικά και υπαρξιακά ζητήματα. Οι ρόλοι αυτοί έχουν άλλο μέγεθος που υπερβαίνει οτιδήποτε καθημερινό, ανήκουν στη σφαίρα του υπερβατικού, γίνονται σύμβολα. Αν προσπαθήσουμε να τους δούμε μέσα από ένα ρεαλιστικό πρίσμα για να τους κατανοήσουμε, θα μείνουμε στην επιφάνεια, ενώ αυτοί οι ρόλοι επιζητούν το βάθος που φτάνει ως την οντολογία και τον μύθο. Ανοίγουμε προς ένα τοπίο που δεν απευθύνεται πάντα στον εγκέφαλο αλλά ριζώνει πιο βαθιά, πιο σκοτεινά, πιο ακατανόητα, πιο ανοίκεια και φτάνει στο τοπίο της ποίησης για να δημιουργήσουμε το μέγεθος. Το μέγεθος της τραγωδίας.

Το τραγούδι και το θέατρο αλληλεπιδρούν. Ξεκίνησα ως ηθοποιός, οπότε το θέατρο και η μύηση με βοήθησαν στην τελετουργική περφόρμανς των Pagan, ώστε να δημιουργήσουμε κι αυτόν τον κόσμο, αλλά, επειδή όλα συνδέονται, μπορώ να πω ότι μετά τη δουλειά που έκανα με τον Σταύρο Τσουμάνη (σ.σ. η ψυχή των Pagan) ανακάλυψα χροιές που είχα αλλά δεν γνώριζα, και αυτό σιγά σιγά άρχισε να επηρεάζει και την παρουσία μου τη θεατρική. Το προνόμιο είναι ότι στους Pagan υπάρχει πολύς αυτοσχεδιασμός, μέσω του οποίου κάθε φορά μπορούν να γεννιούνται καινούργια πράγματα και να διατηρούνται. Και στο θέατρο υπάρχει αυτό, αλλά μέσα σε ένα πλαίσιο».

— Και στους Pagan και στην Κασσάνδρα η μνήμη είναι κάτι καθοριστικό. Γιατί είναι σημαντική η μνήμη τελικά;
Η μνήμη κουβαλάει μέλλον. Μας συνδέει με τις ρίζες μας. Αν ξεχάσουμε το παρελθόν, το πιθανότερο είναι ότι θα χρειαστεί να το ξαναζήσουμε. Και επειδή η ανθρώπινη ιστορία στο σύνολό της είναι γραμμένη με πολέμους και αίμα, καλό θα ήταν να μην το αφήνουμε στη λήθη, αλλά να το ανακαλούμε. Ίσως έτσι να υπάρχει ελπίδα.


«Ορέστεια»

Θέατρο Δάσους, Θεσσαλονίκη, 17/7, 21:00 / 
Θέατρο Φρύνιχος, Δελφοί, 25&26 / 7, 21:00 / Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων, 2/8, 21:00 

To άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΥΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΙΣ 16.7.2024

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Θεόδωρος Τερζόπουλος

Portraits 2023 / Θεόδωρος Τερζόπουλος: «Η ζωή τρέχει και η τέχνη ακολουθεί ασθμαίνοντας»

Συνεχίζοντας το μπαράζ των παραστάσεων, των masterclasses, των εκδόσεων βιβλίων και των ταξιδιών σε κάθε μέρος του κόσμου, ο Θεόδωρος Τερζόπουλος μεταφέρει τον ελληνικό πολιτισμό ακόμα και στα πιο εξωτικά μέρη, στην άκρη της Γης. Το 2023 θα είναι άλλη μία πολύ γεμάτη χρονιά με Μπέκετ στο θέατρο της Μπολόνια, το «Intermezzo» στο θέατρο Άττις και τη 10η Θεατρική Ολυμπιάδα στη Βουδαπέστη.
M. HULOT
Το τέλος είναι εδώ (και ο Αισχύλος το είχε προβλέψει)

Θέατρο / Το τέλος είναι εδώ (και ο Αισχύλος το είχε προβλέψει)

Η «Ορέστεια» του Τερζόπουλου που έκανε πρεμιέρα στην Επίδαυρο από το Εθνικό Θέατρο δεν συνομιλεί μονάχα με το υπαρξιακό έρεβος του τραγικού, σμιλεύοντας τα πετρώματα του ασυνειδήτου σε εκθαμβωτικές εικόνες. Αφηγείται ταυτόχρονα την ιστορία του θεάτρου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Ορέστεια» του Αισχύλου: Ο αγώνας για δικαιοσύνη

Αρχαίο Δράμα Explained / «Ορέστεια» του Αισχύλου: Ο αγώνας για δικαιοσύνη

Ποια είναι εκείνη η μορφή δικαιοσύνης που θα ξεδιψάσει όλες τις διεκδικήσεις, αρχαίες και σύγχρονες; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα κάνει μια θεωρητική ανάλυση της «Ορέστειας» του Αισχύλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αλεξάνδρα Λαδικού: «Η κριτική, ως επί το πλείστον, είναι κατευθυνόμενη. Μα είναι όλα επιτυχίες;»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ