Οι προσωπικές φωτογραφίες του Πικάσο από τον Ντέιβιντ Ντάγκλας Ντάνκαν

Οι ιδιωτικές φωτογραφίες του Πικάσο από τον Ντέιβιντ Ντάγκλας Ντάνκαν στο μουσείο φωτογραφίας της Λωζάνης Facebook Twitter
Ο Πάμπλο Πικάσο στο σπίτι του La Californie στις Κάννες, τον Ιούλιο του 1957. Φωτο: David Douglas Duncan/Succession Picasso 2022
0

Δεν υπάρχει φωτογράφος που να έχει έρθει πιο κοντά στον Πικάσο από τον Ντέιβιντ Ντάγκλας Ντάνκαν. Το αποδεικνύουν οι εκατό φωτογραφίες που απαθανατίζουν τον πιο σημαντικό ζωγράφο του 20ού αιώνα στο σπίτι και στο ατελιέ του περιτριγυρισμένο από έργα και αγαπημένα του αντικείμενα, να εργάζεται ακατάπαυστα. Τις φωτογραφίες αυτές απέκτησε από δωρεά της οικογένειάς του το Musée de l' Élysée, το αφιερωμένο αποκλειστικά στη φωτογραφία μουσείο της Λωζάνης στην Ελβετία.

Ο Αμερικανός φωτογράφος, που πέθανε σε νοσοκομείο του Γκρας σε ηλικία 102 ετών το 2018, είχε γίνει παγκοσμίως γνωστός για τις φωτογραφίες που τράβηξε στον πόλεμο της Κορέας (1950-53) για λογαριασμό του περιοδικού «Life». Πεζοναύτης που έλαβε μέρος από το 1942 στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, ο Ντέιβιντ Ντάγκλας Ντάνκαν έκανε τους στρατιώτες θέμα της δουλειάς του.

Στον πρόλογο του βιβλίου του με τίτλο «This is war» που εκδόθηκε το 1951, έγραψε: «Δεν υπάρχει ούτε μια αποθέωση σε αυτό το βιβλίο, ούτε ένα συμπέρασμα που κάνει πάταγο. Απλώς η επιθυμία να δείξω λίγο πώς ένας άνθρωπος πρέπει να υποφέρει όταν η χώρα του αποφασίζει να μπει στον πόλεμο». 

Γνωρίστηκαν όταν ο Ντάνκαν χτύπησε την πόρτα του σπιτιού του Πικάσο μετά από πρόταση του συναδέλφου του φωτογράφου Ρόμπερτ Κάπα. Ήθελε να φωτογραφίσει τον πιο διάσημο ζωγράφο του κόσμου και έμεινε έκπληκτος όταν η Ζακλίν Ροκ τον οδήγησε στο μπάνιο. Η πρώτη φωτογραφία του Πικάσο που τράβηξε ο Ντάνκαν ήταν με τον Πικάσο να σαπουνίζεται στο μπάνιο στη Villa La Californie, λίγες στιγμές μετά την πρώτη γνωριμία τους.

Ζούσε στην Κυανή Ακτή από τη δεκαετία του 1960 και ήταν στενός φίλος του Ισπανού ζωγράφου Πάμπλο Πικάσο και της οικογένειάς του. Μετά τον θάνατο του ζωγράφου το 1973 διατήρησε στενή σχέση με τη χήρα του Πικάσο, Ζακλίν, και την κόρη της Κατρίν.

Γνωρίστηκαν όταν ο Ντάνκαν χτύπησε την πόρτα του σπιτιού του Πικάσο μετά από πρόταση του συναδέλφου του φωτογράφου Ρόμπερτ Κάπα. Ήθελε να φωτογραφίσει τον πιο διάσημο ζωγράφο του κόσμου και έμεινε έκπληκτος όταν η Ζακλίν Ροκ τον οδήγησε στο μπάνιο. Η πρώτη φωτογραφία του Πικάσο που τράβηξε ο Ντάνκαν ήταν με τον Πικάσο να σαπουνίζεται στο μπάνιο στη Villa La Californie, λίγες στιγμές μετά την πρώτη γνωριμία τους. Οι δυο τους έγιναν φίλοι ξεπερνώντας κάθε πρόβλημα στην επικοινωνία τους. Ο Πικάσο δεν μιλούσε αγγλικά και γελούσε όταν ο Ντάνκαν έκανε πως καταλαβαίνει τα ισπανικά.

Στη διάρκεια της 17χρονης φιλίας τους πηγαινοερχόταν ελεύθερα στα διάφορα σπίτια του Πικάσο και ήταν το μόνο άτομο στο οποίο επέτρεψε ο ζωγράφος να φωτογραφίσει πολλούς από τους ιδιωτικούς πίνακές του. Ο Ντάνκαν εξέδωσε συνολικά επτά βιβλία με φωτογραφίες του Πικάσο.

Παρά το γεγονός ότι  Πικάσο ήταν ίσως ο πιο πολυφωτογραφημενος ζωγράφος, ο Ντάνκαν ισχυριζόταν ότι δεν πόζαρε, ούτε ζητούσε να φωτογραφηθεί. Του έλεγε: «Εσύ βγάζεις φωτογραφίες, εγώ ζωγραφίζω». Οι φωτογραφίες του Ντάνκαν τραβήχτηκαν με μια προσαρμοσμένη κάμερα Leica M3D,  με εξαιρετικά αθόρυβο κλείστρο, έτσι ώστε ο Πικάσο να μην ενοχλείται καθώς εργαζόταν.

Οι ιδιωτικές φωτογραφίες του Πικάσο από τον Ντέιβιντ Ντάγκλας Ντάνκαν στο μουσείο φωτογραφίας της Λωζάνης Facebook Twitter
Ο Πικάσο με τη Ζακλίν το 1960. Φωτο: David Douglas Duncan/Succession Picasso 2022

Όταν ρωτήθηκε το 2012 για τις εργασιακές συνήθειες και τον χαρακτήρα του καλλιτέχνη, ο Ντάνκαν είπε στη γαλλική εφημερίδα «Le Monde» ότι δεν μπορούσε να συμβιβάσει τους ισχυρισμούς για μισογυνισμό με τον άνθρωπο που γνώριζε και τον θεωρούσε έναν αφοσιωμένο Ισπανό κύριο.

Για τον τρόπο που δούλευε ο Πικάσο είπε: «Μπορούσε να σταματήσει και να καθίσει μπροστά σε έναν πίνακα για μισή ώρα, ακίνητος, κοιτάζοντάς τον μόνο, με το ένα χέρι στο κεφάλι. Καμία κίνηση. Σκεφτόταν».

«Μια μέρα που ήμουν εκεί, κάποιος τον ρώτησε ποια περίοδος της δουλειάς του του άρεσε περισσότερο, η μπλε περίοδος, η ροζ περίοδος, ο κυβισμός και ούτω καθεξής. Ο Πικάσο άπλωσε το χέρι του, δείχνοντας τα δάχτυλά του και απάντησε: "Λοιπόν, ποιο από αυτά τα πέντε δάχτυλα προτιμάς; Προσωπικά, τα χρειάζομαι όλα"».

Οι ιδιωτικές φωτογραφίες του Πικάσο από τον Ντέιβιντ Ντάγκλας Ντάνκαν στο μουσείο φωτογραφίας της Λωζάνης Facebook Twitter
Ο Ντέιβιντ Ντάγκλας Ντάνκαν με τον Πικάσο. Φωτο: David Douglas Duncan/Succession Picasso 2022

Οι ιδιωτικές φωτογραφίες του Πικάσο από τον Ντέιβιντ Ντάγκλας Ντάνκαν στο μουσείο φωτογραφίας της Λωζάνης Facebook Twitter
Φωτο: David Douglas Duncan/Succession Picasso 2022

Οι ιδιωτικές φωτογραφίες του Πικάσο από τον Ντέιβιντ Ντάγκλας Ντάνκαν στο μουσείο φωτογραφίας της Λωζάνης Facebook Twitter
Φωτο: David Douglas Duncan/Succession Picasso 2022

Οι ιδιωτικές φωτογραφίες του Πικάσο από τον Ντέιβιντ Ντάγκλας Ντάνκαν στο μουσείο φωτογραφίας της Λωζάνης Facebook Twitter
Φωτο: David Douglas Duncan/Succession Picasso 2022

Οι ιδιωτικές φωτογραφίες του Πικάσο από τον Ντέιβιντ Ντάγκλας Ντάνκαν στο μουσείο φωτογραφίας της Λωζάνης Facebook Twitter
Φωτο: David Douglas Duncan/Succession Picasso 2022

Οι ιδιωτικές φωτογραφίες του Πικάσο από τον Ντέιβιντ Ντάγκλας Ντάνκαν στο μουσείο φωτογραφίας της Λωζάνης Facebook Twitter
Ο Πικάσο με τη Ζακλίν το 1957. Φωτο: David Douglas Duncan/Succession Picasso 2022

Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πάμπλο Πικάσο: Ύποπτος, ξένος, διάσημος και στο στόχαστρο των αρχών στην ξενοφοβική Γαλλία

Εικαστικά / Πάμπλο Πικάσο: Ύποπτος, διάσημος και στο στόχαστρο των αρχών στην ξενοφοβική Γαλλία

Τα «μάτια» της αστυνομίας ήταν στραμμένα στον εικοσάχρονο νεαρό που δεν μιλούσε γαλλικά, γύριζε ξημερώματα στο σπίτι του, διάβαζε ξένες εφημερίδες και ζωγράφιζε φτωχές γυναίκες που ζητιανεύουν στους δρόμους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
picasso painting

Τι διαβάζουμε σήμερα / Ένας Πικάσο σε ντουλάπα

Σήμερα: Έσπασε ρεκόρ 29 ετών • • • η ξενοδοχία αναστατώνει • • • Euro 2020 και κρούσματα • • • μειωμένες οι αιτήσεις για άσυλο • • • ένας Πικάσο σε ντουλάπα • • • δικέφαλο ον ηλικίας 120-145 εκατομμυρίων ετών • • • η εικόνα της εβδομάδας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Πικάσο-Ντόρα Μάαρ μια μοιραία σχέση και μια διαμαρτυρία στο Μουσείο Πικάσο

Εικαστικά / «Πικάσο, κακοποιητής γυναικών»: Μια διαμαρτυρία υπενθυμίζει την τοξική σχέση του με την Ντόρα Μάαρ

Μια διαμαρτυρία στο Μουσείο Πικάσο ξαναρίχνει φως στην μοιραία σχέση του ζωγράφου με την Ντόρα Μάαρ, της καλλιτέχνιδος που μόνο μετά το θάνατό της ανακαλύφθηκε το έργο της και βγήκε από τη σκιά του Πικάσο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Ο Φρεντ Μπουασονά και η Μεσόγειος. Μια φωτογραφική Οδύσσεια» σε μια μεγάλη έκθεση στη Θεσσαλονίκη

Φωτογραφία / «Ο Φρεντ Μπουασονά και η Μεσόγειος. Μια φωτογραφική Οδύσσεια» σε μια μεγάλη έκθεση στη Θεσσαλονίκη

Στο MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης από τις 8 Σεπτεμβρίου, ένα πανόραμα των εικόνων του πρωτοπόρου Ελβετού φωτογράφου που συνδέθηκε όσο λίγοι με την Ελλάδα, ταξιδεύοντας στη Μεσόγειο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι ηδονιστικές εικόνες της Αμερικής της δεκαετίας του 1970 του Mitch Epstein

Φωτογραφία / Οι ηδονιστικές εικόνες της Αμερικής της δεκαετίας του 1970 του Mitch Epstein

«Η δεκαετία του 1970 ήταν μια λιγότερο εμπορευματοποιημένη εποχή. Σήμερα υπάρχει ένας κομφορμισμός μέσω της ραγδαίας κεφαλαιοποίησης της κοινωνίας, ο οποίος έχει αλλάξει τη σχέση μας με την τέχνη και τη φωτογραφία»
THE LIFO TEAM
To «Sex Doll Show» της Arvida Byström εξετάζει τη σχέση μας με την τεχνολογία

Φωτογραφία / «Sex Doll Show»: Η Arvida Byström απέναντι σε μια κούκλα του σεξ

Καθώς η νέα της έκθεση εγκαινιάζεται στο Όσλο, η καλλιτέχνιδα με καταγωγή από τη Στοκχόλμη μιλά για τη σεξουαλικότητα στο διαδίκτυο και γιατί ποτέ δεν θα ανταποκριθούμε στους τέλειους, ψηφιακούς κλώνους μας.
THE LIFO TEAM

σχόλια

Δεν υπάρχει δυνατότητα σχολιασμού

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

THE GOOD LIFO ΔΗΜΟΦΙΛΗ