Πάμπλο Πικάσο: Ύποπτος, διάσημος και στο στόχαστρο των αρχών στην ξενοφοβική Γαλλία

Πάμπλο Πικάσο: Ύποπτος, ξένος, διάσημος και στο στόχαστρο των αρχών στην ξενοφοβική Γαλλία Facebook Twitter
Ο Πάμπλο ΠιΚάσο στο στούντιό του στη Vallauris της Γαλλίας το 1953. Φωτο: AP
0

Όταν η ιστορικός Annie Cohen-Solal ξεκίνησε την έρευνα που αποτέλεσε τη βάση του βιβλίου της «Ένας ξένος με το όνομα Πικάσο» (Fayard, Απρίλιος 2021), δεν ήξερε ότι θα αποτελούσε το θέμα της έκθεσης που ξεκινά στο Παρίσι, στο Εθνικό Μουσείο Ιστορίας Μετανάστευσης, σε λίγες ημέρες, μια έκθεση που βασίζεται στην εκπληκτική της έρευνα και ρίχνει μια ριζικά νέα ματιά σε έναν από τους μεγαλύτερους καλλιτέχνες της εποχής μας.

Μπορεί να φαίνεται σήμερα ότι έχουν ειπωθεί όλα για τον Πικάσο, τον πιο διάσημο και θρυλικό καλλιτέχνη του 20ού αιώνα, για το έργο του, για τις πολύκροτες και αμφιλεγόμενες σχέσεις που είχε με τις γυναίκες του, για την κληρονομιά του, για τα αισθήματα των κληρονόμων του, ακόμα και για το Σιτροέν στο οποίο δάνεισαν το όνομά του και οικογενειακό τους επώνυμο.

Οι Γάλλοι τον θεωρούν Γάλλο, οι Ισπανοί Ισπανό και ο υπόλοιπος κόσμος «δικό του». Τα μουσεία που φέρουν το όνομά του, τόσο στο Παρίσι όσο και στη Βαρκελώνη, συναγωνίζονται όχι μόνο για την ποσότητα αλλά και για την ποιότητα των έργων που κατέχουν, διαγκωνίζονται σε ευρηματικότητα όταν σχεδιάζουν νέες εκθέσεις, ενώ οι δημοπρασίες παγκοσμίως αποκτούν άλλο κύρος με το άκουσμα και μόνο του ονόματός του.

Ο Πικάσο στο χρηματιστήριο αξιών της τέχνης είναι ένα brand name στην πρώτη τριάδα και φιγουράρει δίπλα στους μεγάλους δασκάλους, τον Ρέμπραντ και τον Βαν Γκογκ, όλοι τον γνωρίζουμε, ακόμα και για το ένα, το πιο διάσημο έργο του, την Γκερνίκα, ωστόσο ο καλλιτέχνης, που έχει προκαλέσει πάθη, συζητήσεις και διαμάχες γύρω από το έργο και τη ζωή του, έχει μια πιο άγνωστη πλευρά που η παρισινή έκθεση φιλοδοξεί να φέρει στο φως: ποια ήταν τα εμπόδια στον δρόμο του νεαρού καλλιτέχνη, πεπεισμένου για την ιδιοφυΐα του, που έφτασε στο Παρίσι το 1900 χωρίς να μιλάει ούτε λέξη γαλλικά;

Πώς βρήκε τον δρόμο του ο Πικάσο σε αυτήν τη σύγχρονη μητρόπολη, που κλονιζόταν όταν έφτασε εκεί από τον απόηχο της υπόθεσης Ντρέιφους; Πώς οργάνωσε τις πρώτες του φιλίες, τις πρώτες του επιτυχίες;

Όταν το 1900 ο νεαρός που ονομαζόταν Πάμπλο Πικάσο έφτασε από τη Βαρκελώνη στο Παρίσι, πάμφτωχος αλλά ταλαντούχος, τολμηρός και αλαζόνας, έδειξε αμέσως την περιφρόνησή του για τον γαλλικό ακαδημαϊσμό και οι ξενοφοβικοί Γάλλοι τον αντιμετώπισαν με δυσπιστία, χωρίς να φαντάζονται ότι θα επαναπροσδιόριζε την τέχνη του 20ού αιώνα.

Και γιατί η χώρα στην οποία είχε γίνει διάσημος απέρριψε την αίτησή του να πολιτογραφηθεί Γάλλος, με το έργο του να παραμένει αόρατο στα μουσεία της χώρας υποδοχής του μέχρι το 1947;

Η οπτική της Annie Cohen-Solal που υιοθετείται στην έκθεση -η οποία θα διαρκέσει μέχρι τις 13 Φεβρουαρίου 2022- καταγράφει το έργο και την τροχιά που διέγραψε ως «ξένος» καλλιτέχνης στη Γαλλία από τη σκοπιά της κοινωνικής ιστορίας.

Οι αποκαλύψεις που προέρχονται από τα αρχεία του γαλλικού κράτους ρίχνουν διαφορετικό φως στην παραμονή του Πικάσο στη Γαλλία από το 1900 έως το 1973. Ωστόσο, για να εμφανιστούν αυτές οι παράμετροι, είναι απαραίτητο να επιστρέψουμε στο ιστορικό πλαίσιο, ακόμη και να γλιστρήσουμε μέσα στα παρασκήνια της Ιστορίας, υιοθετώντας μια σφαιρική οπτική που αποκαλύπτει ότι η κατάσταση του «ξένου» καλλιτέχνη Πικάσο στη Γαλλία φαίνεται πολύ πιο άβολη από ό,τι φανταζόταν κανείς, ενώ η υποδοχή της δουλειάς του στα γαλλικά ιδρύματα μοιάζει να υφαίνεται από ανωμαλίες, αποκλίσεις, ακόμη και σκάνδαλα μερικές φορές.

«Η δουλειά που κάνουμε είναι ένας τρόπος να κρατάμε το ημερολόγιο», είχε δηλώσει ο καλλιτέχνης το 1932. Οι αποκαλύψεις αυτών των νέων αρχείων μάς επιτρέπουν επομένως να διαβάσουμε το «ημερολόγιο» του Πικάσο στη Γαλλία με διαφορετικό τρόπο, ενώ απηχούν με εκπληκτικό τρόπο μερικά από τα πιο φλέγοντα ερωτήματα που αντιμετωπίζουν οι κοινωνίες μας σήμερα.

Πάμπλο Πικάσο: Ύποπτος, ξένος, διάσημος και στο στόχαστρο των αρχών στην ξενοφοβική Γαλλία Facebook Twitter
Ο Πικάσο με τον Ζαν Κοκτώ, σε ταυρομαχία που οργάνωσε στη γαλλική Ριβιέρα τον Αύγουστο του 1955. Φωτο: AP

Έτσι, ερωτήματα που έμοιαζαν κλειστά γύρω από τη διαδρομή και το έργο του Πικάσο θα μπορούσαν να προσεγγιστούν διαφορετικά. Διότι αν, για παράδειγμα, ο μύθος της «Σχολής του Παρισιού» περιγράφει τη γαλλική πρωτεύουσα ως έναν ιδιαίτερα φιλόξενο χώρο για ξένους καλλιτέχνες, η παρασκηνιακή έρευνα της παραμονής του Πικάσο στη Γαλλία δίνει μια πολύ πιο σύνθετη εικόνα της κατάστασης.

Πώς παίζει ο Πικάσο, σε όλη του τη ζωή, με τους πολλαπλούς δεσμούς του - Ισπανός, Γάλλος, Ανδαλουσιανός, Καταλανός, Καστιλιάνος, αναρχικός, κομμουνιστής; Πώς εξηγούν τα έργα του τις αρχικά επισφαλείς συνθήκες διαβίωσης, που στη συνέχεια γίνονται δύσκολες και περίπλοκες; Πώς καταφέρνει ο καλλιτέχνης να εκμεταλλευτεί τα διάκενα στα οποία η γαλλική κοινωνία υποβιβάζει τον ξένο που βλέπει σε αυτόν; Πώς, αντιμέτωπος με τις πολιτικές ιδιοτροπίες του 20ού αιώνα, περνώντας δύο παγκόσμιους πολέμους, έναν εμφύλιο και έναν ψυχρό πόλεμο, σε μια Ευρώπη σπαρασσόμενη από τον εθνικισμό, επιβάλλει το αριστοτεχνικό του έργο στον κόσμο που οργανώνει εκείνη την περίοδο νέες συμμαχίες, στρατηγικές και εδάφη;

Είναι καταπληκτικός ο πλούτος των αρχείων που ανασύρθηκαν και από τα οποία αντλήθηκε υλικό. Πρόκειται για την αδημοσίευτη αλληλογραφία μεταξύ του Πικάσο και της μητέρας του (1900-1939), τα αρχεία του FBI και της CIA που συσσωρεύτηκαν στις Ηνωμένες Πολιτείες για τον καλλιτέχνη κατά τη διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου, τα αρχεία από τα χρόνια του Πικάσο στη Νότια Γαλλία (όταν δούλευε ως κεραμίστας στο Βαλορί από το 1948), αναπτύσσοντας δεσμούς με ντόπιους τεχνίτες μέχρι τον θάνατό του.

Πάμπλο Πικάσο: Ύποπτος, ξένος, διάσημος και στο στόχαστρο των αρχών στην ξενοφοβική Γαλλία Facebook Twitter
Ο Πικάσο στο Βαλορί, 5 Ιανουαρίου 1948. Φωτο: AP
Πάμπλο Πικάσο: Ύποπτος, ξένος, διάσημος και στο στόχαστρο των αρχών στην ξενοφοβική Γαλλία Facebook Twitter
Άγνωστος φωτογράφος, Ο Pablo Picasso, ο Pere Mañach και ο Antonio Torres Fuster στο Παρίσι, 1901. © NMR-Grand Palace (Picasso-Paris National Museum) / Daniel Arnaudet

Όταν το 1900, ο νεαρός που ονομαζόταν Πάμπλο Πικάσο έφτασε από τη Βαρκελώνη στο Παρίσι, πάμφτωχος αλλά ταλαντούχος, τολμηρός και αλαζόνας, έδειξε αμέσως την περιφρόνησή του για τον γαλλικό ακαδημαϊσμό και οι ξενοφοβικοί Γάλλοι τον αντιμετώπισαν με δυσπιστία χωρίς να φαντάζονται ότι θα επαναπροσδιόριζε την τέχνη του 20ού αιώνα. Η δυσπιστία τους στο πρόσωπό του ακολουθούσε το ρεύμα της εποχής που ήθελε την καλλιτεχνική σκηνή των μετα-ιμπρεσιονιστών, των φωβιστών και των άλλων σύγχρονων κινημάτων να δέχεται την παθιασμένη πολεμική και την αδέκαστη κριτική των αυστηρών εκπροσώπων της Ακαδημίας Καλών Τεχνών.

Για τον Πικάσο τα προβλήματα ήταν πιο σύνθετα: εκτός από τη φτώχεια, είχε να πολεμήσει με την προκατάληψη για τις καταλανικές του διασυνδέσεις, τις κομμουνιστικές του τάσεις και τις πολιτικές του απόψεις. Ακόμα και η διασημότητά του τον έκανε ύποπτο στα μάτια της γαλλικής αστυνομίας και των υπηρεσιών πληροφοριών. Τον παρακολουθούσαν με βάση τα κουτσομπολιά της γειτονιάς που συλλέγονταν από πληροφοριοδότες της αστυνομίας για τις σχέσεις του με αναρχικούς και την τέχνη του.

«Ήταν ένας "μοντέρνος" ζωγράφος αμφίβολης αξίας», γράφουν οι αναφορές που βρέθηκαν. Σαράντα φάκελοι της αστυνομίας με τη «δράση» του, στους οποίους θεωρείται «ύποπτος», προσφέρουν σήμερα ένα μοναδικό πεδίο κατανόησης του έργου του μέσα από το πεδίο του κοινωνικού ζητήματος της μετανάστευσης.

Πάμπλο Πικάσο: Ύποπτος, ξένος, διάσημος και στο στόχαστρο των αρχών στην ξενοφοβική Γαλλία Facebook Twitter
Η Guernica (Γκερνίκα) (1937) είναι το διάσημο αριστούργημα που αποδοκίμασε τη φρίκη του ισπανικού εμφυλίου πολέμου.

Όταν ο Πικάσο εγκαταστάθηκε στη Μονμάρτρη ανάμεσα σε άλλους Καταλανούς ομογενείς, η πολιτική αστάθεια στη Γαλλία, μετά και από τη δολοφονία του Γάλλου Προέδρου Σαντί Καρνό το 1894 από έναν Ιταλό αναρχικό, είχε πυροδοτήσει ένα κύμα ξενοφοβίας και μισαλλοδοξίας.

Ο Πικάσο μέσα σε έναν χρόνο από την άφιξή του στο Παρίσι έκανε την πρώτη του έκθεση στην γκαλερί Βολάρ και κέρδισε μια θέση ανάμεσα στους καλλιτέχνες και διανοούμενους της πόλης, αλλά η προσοχή του κόσμου και της καλλιτεχνικής κοινότητας στο πρόσωπό του έστρεψε και τα μάτια της αστυνομίας επάνω στον εικοσάχρονο νεαρό που δεν μιλούσε γαλλικά, γύριζε ξημερώματα στο σπίτι του, διάβαζε ξένες εφημερίδες και ζωγράφιζε φτωχές γυναίκες που ζητιανεύουν στους δρόμους.

Το 1937, ο Alfred Barr, ο πρώτος διευθυντής του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης στη Νέα Υόρκη, απέκτησε για το μουσείο το «Les Demoiselles d’ Avignon» («Οι Δεσποινίδες της Αβινιόν»), ένα έργο του Πικάσο του 1907, που εκτέθηκε μαζί με την «Guernica» («Γκερνίκα») (1937), το αριστούργημα που αποδοκίμασε τη φρίκη του ισπανικού εμφυλίου πολέμου, στην αναδρομική έκθεση του MoMA το 1939, «Picasso: Forty Years of His Art». Η Αμερική υποκλίθηκε στην τέχνη του.

Πάμπλο Πικάσο: Ύποπτος, ξένος, διάσημος και στο στόχαστρο των αρχών στην ξενοφοβική Γαλλία Facebook Twitter
Πλάνα από την έκθεση «Picasso: Forty Years of His Art», MoMA, 1939.
Πάμπλο Πικάσο: Ύποπτος, ξένος, διάσημος και στο στόχαστρο των αρχών στην ξενοφοβική Γαλλία Facebook Twitter
Πλάνα από την έκθεση «Picasso: Forty Years of His Art», MoMA, 1939.

Στις 3 Απριλίου 1940, εβδομάδες πριν από τη συνθηκολόγηση της Γαλλίας στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, η αίτηση του Πικάσο για τη γαλλική υπηκοότητα απορρίφθηκε και αυτή η απόρριψη δημιούργησε επισφάλεια σχετικά με την παραμονή του στο Παρίσι. Ζούσε με τον φόβο της απέλασης καθώς, ως αντιφασίστας, δεν μπορούσε να επιστρέψει στην Ισπανία του Φράνκο, ενώ η ζωή του ως ξένου ήταν δύσκολη υπό το εθνικιστικό καθεστώς του Βισί.

Ανάμεσα στα εκθέματα υπάρχουν και φορολογικά αρχεία που δείχνουν ότι ο Πικάσο το 1947 δέχθηκε ένα επίδομα «Εθνικής Αλληλεγγύης» 1,2 εκατομμύριων φράγκων, για να συμβάλει στη μεταπολεμική προσπάθεια ανοικοδόμησης της Γαλλίας. Αυτό σημαίνει ότι η Γαλλία, μεταπολεμικά, αναθεώρησε τη στάση της και την αξιολόγησή της στο πρόσωπό του. Το 1958 του προσφέρθηκε η υπηκοότητα από το γαλλικό κράτος, αλλά ο Πικάσο δεν ενδιαφερόταν πλέον να την αποκτήσει. Το 1967 αρνήθηκε επίσης την υψηλότερη τιμή της Γαλλίας, το παράσημο της Λεγεώνας της Τιμής.

Πάμπλο Πικάσο: Ύποπτος, ξένος, διάσημος και στο στόχαστρο των αρχών στην ξενοφοβική Γαλλία Facebook Twitter
Pablo Picasso, "Les Demoiselles d' Avignon", Παρίσι, Ιούνιος-Ιούλιος 1907.

Ο Πικάσο, αν δεν ζούσε στη Γαλλία και αν δεν ερχόταν στο Παρίσι συνεχώς αντιμέτωπος με τις νέες ιδέες των avant-garde καλλιτεχνών της εποχής του, δεν θα γινόταν ο καλλιτέχνης που γνωρίζουμε. Η Γαλλία τον μεταμόρφωσε, και άλλο τόσο μεταμόρφωσε και αυτός βαθιά αυτήν τη χώρα που επέλεξε για να ζήσει μέχρι το τέλος της ζωής του. Η έκθεση του Μουσείου Μετανάστευσης θα επιτρέψει στους επισκέπτες να βγάλουν τα συμπεράσματά τους σχετικά με το εάν το έργο του Πικάσο επηρεάστηκε από την εμπειρία του ως μετανάστη, ένα έργο που φέρει ξεκάθαρα τα σημάδια της εξορίας του.

Μετά τον θάνατό του, δύο κύριες δωρεές στο γαλλικό κράτος, από τους κληρονόμους του το 1979 και από τους κληρονόμους της δεύτερης συζύγου του, Ζακλίν, το 1990, βοήθησαν στη δημιουργία των συλλογών του Μουσείου Πικάσο στο Παρίσι, με περισσότερα από 5.000 έργα τέχνης.

Όσο για το μουσείο στο οποίο γίνεται η έκθεση, είναι και αυτό συμβολικό και ιστορεί την περίπλοκη κληρονομιά της αποικιοκρατικής Γαλλίας. Το Εθνικό Μουσείο Ιστορίας της Μετανάστευσης, που άνοιξε το 2007 και εγκαινιάστηκε το 2014, στεγάζεται σε ένα επιβλητικό Art Deco κτίριο, γνωστό ως Palais de la Porte Dorée, που χτίστηκε για την Αποικιακή Έκθεση του Παρισιού το 1931, όπου παρουσιάστηκαν οι τεράστιες αποικιακές κτήσεις της Γαλλίας.

Πάμπλο Πικάσο: Ύποπτος, ξένος, διάσημος και στο στόχαστρο των αρχών στην ξενοφοβική Γαλλία Facebook Twitter
Πλάνα από την έκθεση «Picasso: Forty Years of His Art», MoMA, 1939.
Πάμπλο Πικάσο: Ύποπτος, διάσημος και στο στόχαστρο των αρχών στην ξενοφοβική Γαλλία Facebook Twitter
Το αντίγραφο της αίτησης για να πάρει γαλλική ταυτότητα του Πικάσο από το 1935 | courtesy Archives de la Préfecture de Police de Paris.
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πικάσο-Ντόρα Μάαρ μια μοιραία σχέση και μια διαμαρτυρία στο Μουσείο Πικάσο

Εικαστικά / «Πικάσο, κακοποιητής γυναικών»: Μια διαμαρτυρία υπενθυμίζει την τοξική σχέση του με την Ντόρα Μάαρ

Μια διαμαρτυρία στο Μουσείο Πικάσο ξαναρίχνει φως στην μοιραία σχέση του ζωγράφου με την Ντόρα Μάαρ, της καλλιτέχνιδος που μόνο μετά το θάνατό της ανακαλύφθηκε το έργο της και βγήκε από τη σκιά του Πικάσο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
pablo picasso ceramics

Εικαστικά / Δημοπρατούνται τα άγνωστα αριστουργηματικά κεραμικά του Πάμπλο Πικάσο

Μια από τις πιο δημιουργικές περιόδους της μακράς καλλιτεχνικής ζωής του Πικάσο είναι αυτή που πέρασε στα εργαστήρια του Ζορζ και της Σουζάν Ραμιέ, του ζευγαριού πίσω από το διάσημο εργαστήριο κεραμικής Madoura.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ