Πάμπλο Πικάσο: Ύποπτος, διάσημος και στο στόχαστρο των αρχών στην ξενοφοβική Γαλλία

Πάμπλο Πικάσο: Ύποπτος, ξένος, διάσημος και στο στόχαστρο των αρχών στην ξενοφοβική Γαλλία Facebook Twitter
Ο Πάμπλο ΠιΚάσο στο στούντιό του στη Vallauris της Γαλλίας το 1953. Φωτο: AP
0

Όταν η ιστορικός Annie Cohen-Solal ξεκίνησε την έρευνα που αποτέλεσε τη βάση του βιβλίου της «Ένας ξένος με το όνομα Πικάσο» (Fayard, Απρίλιος 2021), δεν ήξερε ότι θα αποτελούσε το θέμα της έκθεσης που ξεκινά στο Παρίσι, στο Εθνικό Μουσείο Ιστορίας Μετανάστευσης, σε λίγες ημέρες, μια έκθεση που βασίζεται στην εκπληκτική της έρευνα και ρίχνει μια ριζικά νέα ματιά σε έναν από τους μεγαλύτερους καλλιτέχνες της εποχής μας.

Μπορεί να φαίνεται σήμερα ότι έχουν ειπωθεί όλα για τον Πικάσο, τον πιο διάσημο και θρυλικό καλλιτέχνη του 20ού αιώνα, για το έργο του, για τις πολύκροτες και αμφιλεγόμενες σχέσεις που είχε με τις γυναίκες του, για την κληρονομιά του, για τα αισθήματα των κληρονόμων του, ακόμα και για το Σιτροέν στο οποίο δάνεισαν το όνομά του και οικογενειακό τους επώνυμο.

Οι Γάλλοι τον θεωρούν Γάλλο, οι Ισπανοί Ισπανό και ο υπόλοιπος κόσμος «δικό του». Τα μουσεία που φέρουν το όνομά του, τόσο στο Παρίσι όσο και στη Βαρκελώνη, συναγωνίζονται όχι μόνο για την ποσότητα αλλά και για την ποιότητα των έργων που κατέχουν, διαγκωνίζονται σε ευρηματικότητα όταν σχεδιάζουν νέες εκθέσεις, ενώ οι δημοπρασίες παγκοσμίως αποκτούν άλλο κύρος με το άκουσμα και μόνο του ονόματός του.

Ο Πικάσο στο χρηματιστήριο αξιών της τέχνης είναι ένα brand name στην πρώτη τριάδα και φιγουράρει δίπλα στους μεγάλους δασκάλους, τον Ρέμπραντ και τον Βαν Γκογκ, όλοι τον γνωρίζουμε, ακόμα και για το ένα, το πιο διάσημο έργο του, την Γκερνίκα, ωστόσο ο καλλιτέχνης, που έχει προκαλέσει πάθη, συζητήσεις και διαμάχες γύρω από το έργο και τη ζωή του, έχει μια πιο άγνωστη πλευρά που η παρισινή έκθεση φιλοδοξεί να φέρει στο φως: ποια ήταν τα εμπόδια στον δρόμο του νεαρού καλλιτέχνη, πεπεισμένου για την ιδιοφυΐα του, που έφτασε στο Παρίσι το 1900 χωρίς να μιλάει ούτε λέξη γαλλικά;

Πώς βρήκε τον δρόμο του ο Πικάσο σε αυτήν τη σύγχρονη μητρόπολη, που κλονιζόταν όταν έφτασε εκεί από τον απόηχο της υπόθεσης Ντρέιφους; Πώς οργάνωσε τις πρώτες του φιλίες, τις πρώτες του επιτυχίες;

Όταν το 1900 ο νεαρός που ονομαζόταν Πάμπλο Πικάσο έφτασε από τη Βαρκελώνη στο Παρίσι, πάμφτωχος αλλά ταλαντούχος, τολμηρός και αλαζόνας, έδειξε αμέσως την περιφρόνησή του για τον γαλλικό ακαδημαϊσμό και οι ξενοφοβικοί Γάλλοι τον αντιμετώπισαν με δυσπιστία, χωρίς να φαντάζονται ότι θα επαναπροσδιόριζε την τέχνη του 20ού αιώνα.

Και γιατί η χώρα στην οποία είχε γίνει διάσημος απέρριψε την αίτησή του να πολιτογραφηθεί Γάλλος, με το έργο του να παραμένει αόρατο στα μουσεία της χώρας υποδοχής του μέχρι το 1947;

Η οπτική της Annie Cohen-Solal που υιοθετείται στην έκθεση -η οποία θα διαρκέσει μέχρι τις 13 Φεβρουαρίου 2022- καταγράφει το έργο και την τροχιά που διέγραψε ως «ξένος» καλλιτέχνης στη Γαλλία από τη σκοπιά της κοινωνικής ιστορίας.

Οι αποκαλύψεις που προέρχονται από τα αρχεία του γαλλικού κράτους ρίχνουν διαφορετικό φως στην παραμονή του Πικάσο στη Γαλλία από το 1900 έως το 1973. Ωστόσο, για να εμφανιστούν αυτές οι παράμετροι, είναι απαραίτητο να επιστρέψουμε στο ιστορικό πλαίσιο, ακόμη και να γλιστρήσουμε μέσα στα παρασκήνια της Ιστορίας, υιοθετώντας μια σφαιρική οπτική που αποκαλύπτει ότι η κατάσταση του «ξένου» καλλιτέχνη Πικάσο στη Γαλλία φαίνεται πολύ πιο άβολη από ό,τι φανταζόταν κανείς, ενώ η υποδοχή της δουλειάς του στα γαλλικά ιδρύματα μοιάζει να υφαίνεται από ανωμαλίες, αποκλίσεις, ακόμη και σκάνδαλα μερικές φορές.

«Η δουλειά που κάνουμε είναι ένας τρόπος να κρατάμε το ημερολόγιο», είχε δηλώσει ο καλλιτέχνης το 1932. Οι αποκαλύψεις αυτών των νέων αρχείων μάς επιτρέπουν επομένως να διαβάσουμε το «ημερολόγιο» του Πικάσο στη Γαλλία με διαφορετικό τρόπο, ενώ απηχούν με εκπληκτικό τρόπο μερικά από τα πιο φλέγοντα ερωτήματα που αντιμετωπίζουν οι κοινωνίες μας σήμερα.

Πάμπλο Πικάσο: Ύποπτος, ξένος, διάσημος και στο στόχαστρο των αρχών στην ξενοφοβική Γαλλία Facebook Twitter
Ο Πικάσο με τον Ζαν Κοκτώ, σε ταυρομαχία που οργάνωσε στη γαλλική Ριβιέρα τον Αύγουστο του 1955. Φωτο: AP

Έτσι, ερωτήματα που έμοιαζαν κλειστά γύρω από τη διαδρομή και το έργο του Πικάσο θα μπορούσαν να προσεγγιστούν διαφορετικά. Διότι αν, για παράδειγμα, ο μύθος της «Σχολής του Παρισιού» περιγράφει τη γαλλική πρωτεύουσα ως έναν ιδιαίτερα φιλόξενο χώρο για ξένους καλλιτέχνες, η παρασκηνιακή έρευνα της παραμονής του Πικάσο στη Γαλλία δίνει μια πολύ πιο σύνθετη εικόνα της κατάστασης.

Πώς παίζει ο Πικάσο, σε όλη του τη ζωή, με τους πολλαπλούς δεσμούς του - Ισπανός, Γάλλος, Ανδαλουσιανός, Καταλανός, Καστιλιάνος, αναρχικός, κομμουνιστής; Πώς εξηγούν τα έργα του τις αρχικά επισφαλείς συνθήκες διαβίωσης, που στη συνέχεια γίνονται δύσκολες και περίπλοκες; Πώς καταφέρνει ο καλλιτέχνης να εκμεταλλευτεί τα διάκενα στα οποία η γαλλική κοινωνία υποβιβάζει τον ξένο που βλέπει σε αυτόν; Πώς, αντιμέτωπος με τις πολιτικές ιδιοτροπίες του 20ού αιώνα, περνώντας δύο παγκόσμιους πολέμους, έναν εμφύλιο και έναν ψυχρό πόλεμο, σε μια Ευρώπη σπαρασσόμενη από τον εθνικισμό, επιβάλλει το αριστοτεχνικό του έργο στον κόσμο που οργανώνει εκείνη την περίοδο νέες συμμαχίες, στρατηγικές και εδάφη;

Είναι καταπληκτικός ο πλούτος των αρχείων που ανασύρθηκαν και από τα οποία αντλήθηκε υλικό. Πρόκειται για την αδημοσίευτη αλληλογραφία μεταξύ του Πικάσο και της μητέρας του (1900-1939), τα αρχεία του FBI και της CIA που συσσωρεύτηκαν στις Ηνωμένες Πολιτείες για τον καλλιτέχνη κατά τη διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου, τα αρχεία από τα χρόνια του Πικάσο στη Νότια Γαλλία (όταν δούλευε ως κεραμίστας στο Βαλορί από το 1948), αναπτύσσοντας δεσμούς με ντόπιους τεχνίτες μέχρι τον θάνατό του.

Πάμπλο Πικάσο: Ύποπτος, ξένος, διάσημος και στο στόχαστρο των αρχών στην ξενοφοβική Γαλλία Facebook Twitter
Ο Πικάσο στο Βαλορί, 5 Ιανουαρίου 1948. Φωτο: AP
Πάμπλο Πικάσο: Ύποπτος, ξένος, διάσημος και στο στόχαστρο των αρχών στην ξενοφοβική Γαλλία Facebook Twitter
Άγνωστος φωτογράφος, Ο Pablo Picasso, ο Pere Mañach και ο Antonio Torres Fuster στο Παρίσι, 1901. © NMR-Grand Palace (Picasso-Paris National Museum) / Daniel Arnaudet

Όταν το 1900, ο νεαρός που ονομαζόταν Πάμπλο Πικάσο έφτασε από τη Βαρκελώνη στο Παρίσι, πάμφτωχος αλλά ταλαντούχος, τολμηρός και αλαζόνας, έδειξε αμέσως την περιφρόνησή του για τον γαλλικό ακαδημαϊσμό και οι ξενοφοβικοί Γάλλοι τον αντιμετώπισαν με δυσπιστία χωρίς να φαντάζονται ότι θα επαναπροσδιόριζε την τέχνη του 20ού αιώνα. Η δυσπιστία τους στο πρόσωπό του ακολουθούσε το ρεύμα της εποχής που ήθελε την καλλιτεχνική σκηνή των μετα-ιμπρεσιονιστών, των φωβιστών και των άλλων σύγχρονων κινημάτων να δέχεται την παθιασμένη πολεμική και την αδέκαστη κριτική των αυστηρών εκπροσώπων της Ακαδημίας Καλών Τεχνών.

Για τον Πικάσο τα προβλήματα ήταν πιο σύνθετα: εκτός από τη φτώχεια, είχε να πολεμήσει με την προκατάληψη για τις καταλανικές του διασυνδέσεις, τις κομμουνιστικές του τάσεις και τις πολιτικές του απόψεις. Ακόμα και η διασημότητά του τον έκανε ύποπτο στα μάτια της γαλλικής αστυνομίας και των υπηρεσιών πληροφοριών. Τον παρακολουθούσαν με βάση τα κουτσομπολιά της γειτονιάς που συλλέγονταν από πληροφοριοδότες της αστυνομίας για τις σχέσεις του με αναρχικούς και την τέχνη του.

«Ήταν ένας "μοντέρνος" ζωγράφος αμφίβολης αξίας», γράφουν οι αναφορές που βρέθηκαν. Σαράντα φάκελοι της αστυνομίας με τη «δράση» του, στους οποίους θεωρείται «ύποπτος», προσφέρουν σήμερα ένα μοναδικό πεδίο κατανόησης του έργου του μέσα από το πεδίο του κοινωνικού ζητήματος της μετανάστευσης.

Πάμπλο Πικάσο: Ύποπτος, ξένος, διάσημος και στο στόχαστρο των αρχών στην ξενοφοβική Γαλλία Facebook Twitter
Η Guernica (Γκερνίκα) (1937) είναι το διάσημο αριστούργημα που αποδοκίμασε τη φρίκη του ισπανικού εμφυλίου πολέμου.

Όταν ο Πικάσο εγκαταστάθηκε στη Μονμάρτρη ανάμεσα σε άλλους Καταλανούς ομογενείς, η πολιτική αστάθεια στη Γαλλία, μετά και από τη δολοφονία του Γάλλου Προέδρου Σαντί Καρνό το 1894 από έναν Ιταλό αναρχικό, είχε πυροδοτήσει ένα κύμα ξενοφοβίας και μισαλλοδοξίας.

Ο Πικάσο μέσα σε έναν χρόνο από την άφιξή του στο Παρίσι έκανε την πρώτη του έκθεση στην γκαλερί Βολάρ και κέρδισε μια θέση ανάμεσα στους καλλιτέχνες και διανοούμενους της πόλης, αλλά η προσοχή του κόσμου και της καλλιτεχνικής κοινότητας στο πρόσωπό του έστρεψε και τα μάτια της αστυνομίας επάνω στον εικοσάχρονο νεαρό που δεν μιλούσε γαλλικά, γύριζε ξημερώματα στο σπίτι του, διάβαζε ξένες εφημερίδες και ζωγράφιζε φτωχές γυναίκες που ζητιανεύουν στους δρόμους.

Το 1937, ο Alfred Barr, ο πρώτος διευθυντής του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης στη Νέα Υόρκη, απέκτησε για το μουσείο το «Les Demoiselles d’ Avignon» («Οι Δεσποινίδες της Αβινιόν»), ένα έργο του Πικάσο του 1907, που εκτέθηκε μαζί με την «Guernica» («Γκερνίκα») (1937), το αριστούργημα που αποδοκίμασε τη φρίκη του ισπανικού εμφυλίου πολέμου, στην αναδρομική έκθεση του MoMA το 1939, «Picasso: Forty Years of His Art». Η Αμερική υποκλίθηκε στην τέχνη του.

Πάμπλο Πικάσο: Ύποπτος, ξένος, διάσημος και στο στόχαστρο των αρχών στην ξενοφοβική Γαλλία Facebook Twitter
Πλάνα από την έκθεση «Picasso: Forty Years of His Art», MoMA, 1939.
Πάμπλο Πικάσο: Ύποπτος, ξένος, διάσημος και στο στόχαστρο των αρχών στην ξενοφοβική Γαλλία Facebook Twitter
Πλάνα από την έκθεση «Picasso: Forty Years of His Art», MoMA, 1939.

Στις 3 Απριλίου 1940, εβδομάδες πριν από τη συνθηκολόγηση της Γαλλίας στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, η αίτηση του Πικάσο για τη γαλλική υπηκοότητα απορρίφθηκε και αυτή η απόρριψη δημιούργησε επισφάλεια σχετικά με την παραμονή του στο Παρίσι. Ζούσε με τον φόβο της απέλασης καθώς, ως αντιφασίστας, δεν μπορούσε να επιστρέψει στην Ισπανία του Φράνκο, ενώ η ζωή του ως ξένου ήταν δύσκολη υπό το εθνικιστικό καθεστώς του Βισί.

Ανάμεσα στα εκθέματα υπάρχουν και φορολογικά αρχεία που δείχνουν ότι ο Πικάσο το 1947 δέχθηκε ένα επίδομα «Εθνικής Αλληλεγγύης» 1,2 εκατομμύριων φράγκων, για να συμβάλει στη μεταπολεμική προσπάθεια ανοικοδόμησης της Γαλλίας. Αυτό σημαίνει ότι η Γαλλία, μεταπολεμικά, αναθεώρησε τη στάση της και την αξιολόγησή της στο πρόσωπό του. Το 1958 του προσφέρθηκε η υπηκοότητα από το γαλλικό κράτος, αλλά ο Πικάσο δεν ενδιαφερόταν πλέον να την αποκτήσει. Το 1967 αρνήθηκε επίσης την υψηλότερη τιμή της Γαλλίας, το παράσημο της Λεγεώνας της Τιμής.

Πάμπλο Πικάσο: Ύποπτος, ξένος, διάσημος και στο στόχαστρο των αρχών στην ξενοφοβική Γαλλία Facebook Twitter
Pablo Picasso, "Les Demoiselles d' Avignon", Παρίσι, Ιούνιος-Ιούλιος 1907.

Ο Πικάσο, αν δεν ζούσε στη Γαλλία και αν δεν ερχόταν στο Παρίσι συνεχώς αντιμέτωπος με τις νέες ιδέες των avant-garde καλλιτεχνών της εποχής του, δεν θα γινόταν ο καλλιτέχνης που γνωρίζουμε. Η Γαλλία τον μεταμόρφωσε, και άλλο τόσο μεταμόρφωσε και αυτός βαθιά αυτήν τη χώρα που επέλεξε για να ζήσει μέχρι το τέλος της ζωής του. Η έκθεση του Μουσείου Μετανάστευσης θα επιτρέψει στους επισκέπτες να βγάλουν τα συμπεράσματά τους σχετικά με το εάν το έργο του Πικάσο επηρεάστηκε από την εμπειρία του ως μετανάστη, ένα έργο που φέρει ξεκάθαρα τα σημάδια της εξορίας του.

Μετά τον θάνατό του, δύο κύριες δωρεές στο γαλλικό κράτος, από τους κληρονόμους του το 1979 και από τους κληρονόμους της δεύτερης συζύγου του, Ζακλίν, το 1990, βοήθησαν στη δημιουργία των συλλογών του Μουσείου Πικάσο στο Παρίσι, με περισσότερα από 5.000 έργα τέχνης.

Όσο για το μουσείο στο οποίο γίνεται η έκθεση, είναι και αυτό συμβολικό και ιστορεί την περίπλοκη κληρονομιά της αποικιοκρατικής Γαλλίας. Το Εθνικό Μουσείο Ιστορίας της Μετανάστευσης, που άνοιξε το 2007 και εγκαινιάστηκε το 2014, στεγάζεται σε ένα επιβλητικό Art Deco κτίριο, γνωστό ως Palais de la Porte Dorée, που χτίστηκε για την Αποικιακή Έκθεση του Παρισιού το 1931, όπου παρουσιάστηκαν οι τεράστιες αποικιακές κτήσεις της Γαλλίας.

Πάμπλο Πικάσο: Ύποπτος, ξένος, διάσημος και στο στόχαστρο των αρχών στην ξενοφοβική Γαλλία Facebook Twitter
Πλάνα από την έκθεση «Picasso: Forty Years of His Art», MoMA, 1939.
Πάμπλο Πικάσο: Ύποπτος, διάσημος και στο στόχαστρο των αρχών στην ξενοφοβική Γαλλία Facebook Twitter
Το αντίγραφο της αίτησης για να πάρει γαλλική ταυτότητα του Πικάσο από το 1935 | courtesy Archives de la Préfecture de Police de Paris.
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πικάσο-Ντόρα Μάαρ μια μοιραία σχέση και μια διαμαρτυρία στο Μουσείο Πικάσο

Εικαστικά / «Πικάσο, κακοποιητής γυναικών»: Μια διαμαρτυρία υπενθυμίζει την τοξική σχέση του με την Ντόρα Μάαρ

Μια διαμαρτυρία στο Μουσείο Πικάσο ξαναρίχνει φως στην μοιραία σχέση του ζωγράφου με την Ντόρα Μάαρ, της καλλιτέχνιδος που μόνο μετά το θάνατό της ανακαλύφθηκε το έργο της και βγήκε από τη σκιά του Πικάσο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
pablo picasso ceramics

Εικαστικά / Δημοπρατούνται τα άγνωστα αριστουργηματικά κεραμικά του Πάμπλο Πικάσο

Μια από τις πιο δημιουργικές περιόδους της μακράς καλλιτεχνικής ζωής του Πικάσο είναι αυτή που πέρασε στα εργαστήρια του Ζορζ και της Σουζάν Ραμιέ, του ζευγαριού πίσω από το διάσημο εργαστήριο κεραμικής Madoura.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ