Πώς ζωγράφιζε ο Λούσιεν Φρόιντ μικρός;

Πώς ζωγράφιζε ο Λούσιεν Φρόιντ μικρός; Facebook Twitter
Λεπτομέρεια από ημιτελή προσωπογραφία του Φρόιντ. Photo credit: Lucian Freud Archive
0

Τα έργα - για την ακρίβεια ζωγραφιές - που εκτίθενται αυτές τις μέρες στην Εθνική Πινακοθήκη Ποτρέτων του Λονδίνου μοιάζουν να είναι ζωγραφισμένα από χέρι παιδικό. Και όντως παιδί τις ζωγράφισε, μόνο που υπήρξε λίγο πιο ταλαντούχο από άλλα. Ο λόγος για τα σκίτσα και τις ζωγραφιές της παιδικής ηλικίας του Λούσιεν Φρόιντ που για πρώτη φορά εκτίθενται στο ευρύ κοινό, γεμίζοντας με αληθινό ενθουσιασμό τους επιμελητές της πινακοθήκης. 

Σύμφωνα με τα όσα δήλωσε η επιμελήτρια της έκθεσης, Sarah Howgate, πρόκειται για ολοκληρωμένες ζωγραφιές που δημιουργήθηκαν από τον Φρόιντ, όταν ακόμη 7 ή 8 χρονών. Και πάλι, όμως, παρά την αθωότητα της παιδικής ηλικίας που εκπέμπουν οι κάπως άτσαλες, χαρούμενες σχεδιαστικές γραμμές, ακόμη και έτσι το αποτέλεσμα φλυαρούσε για το πόσο μακριά στον κόσμο της τέχνης θα έφτανε αυτό το παιδικό χέρι. 

 

Το αρχείο των σκίτσων της παιδικής ηλικίας του καλλιτέχνη, αρκετά μεγάλο σε όγκο και ποικιλία, δωρίστηκε στην Βρετανική Πινακοθήκη πριν από λίγο καιρό με κρατική μέριμνα και περιλαμβάνει 47 μπλοκ γεμάτα από σκίτσα και ζωγραφιές του αγοριού που κάποτε θα γινόταν ο Λούσιεν Φρόιντ: 800 ζωγραφιές, οι 162 από τη περίοδο που ο καλλιτέχνης ήταν ακόμη πιτσιρίκι και λίγο πριν η οικογένεια του εγκαταλείψει τη ναζιστική Γερμανία του 1933.

 

Πώς ζωγράφιζε ο Λούσιεν Φρόιντ μικρός; Facebook Twitter
"Anna in Venice", προσωπογραφία από τον πλούτο των μπλοκς ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Photo credit: National Portrait Gallery

 

"Αυτό που είναι πραγματικά συναρπαστικό σε ό,τι αφορά αυτές τις ζωγραφιές είναι το πόσο καλά έχουν διατηρηθεί μέσα στον χρόνο, ακριβώς επειδή η μητέρα του Λούσιεν τις φύλαξε μέσα σε ειδικούς φακέλους", λέει πραγματικά ενθουσιασμένη από το αποτέλεσμα η Howgate. 

 

Τι μπορεί να καταλάβει, όμως, γι' αυτόν τον καλλιτέχνη, με το σπάνιο ζωγραφικό ιδίωμα: ίσως το πάθος του για τα δέντρα και τους φτερωτούς φίλους του ουρανού, θέματα τα οποία θα επανέρχονται στα έργα του καθ' όλη τη διάρκεια της ζωής του. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν οι επιμελητές της έκθεσης, ακριβώς αυτά τα μπλοκ ζωγραφικής αποτελούν και ένα είδος ημερολογίου της ζωής του Φρόιντ, ενώ όσο μεγαλώνει στο περιθώριο κάθε ζωγραφιάς υπάρχουν σημειωμένα τηλέφωνα ή μικρές σημειώσεις για κάποιο ερέθισμα που του ενέπνευσε ένα σχέδιο.  

 

Πώς ζωγράφιζε ο Λούσιεν Φρόιντ μικρός; Facebook Twitter
Παιδική ζωγραφιά του Λούσιεν Φρόιντ από τις αρχές της δεκαετίας του '30. Photo credit: Lucian Freud Archive

 

Σε κάποιες από τις σημειώσεις γίνεται σαφής και η εμμονή του καλλιτέχνη με το γυμνό σώμα, ανδρών ή γυναικών, κάποτε ακέφαλο, κάποτε με πρόσωπα που βρίσκονται στο περιβάλλον του, φευγαλέες αναπαραστάσεις της ζωής και των ανθρώπων που γνώριζε, όλες οι εμμονές του βρίσκονται εδώ, σ' αυτά τα πρώιμα δείγματα της τέχνης του. 

 

Ας σημειωθεί ότι στην έκθεση συμπεριλαμβάνεται και μία σπάνια αυτοπροσωπογραφία του Φρόιντ που ανακαλύφθηκε πρόσφατα και εκτίθεται για πρώτη φορά στο κοινό. Όπως, μάλιστα, επισημαίνει η Howgate το αρχείο ήταν απίστευτα πλούσιο και γι' αυτό θεωρείται οδηγός στην κατανόηση όχι μόνο της μετέπειτα πορείας του Φρόιντ, αλλά και της προετοιμασίας που έκανε στο εργαστήρι του, πριν ξεκινήσει να καταπιάνεται με το κάθε πορτρέτο. 

 

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ