Salvator Mundi: Το δημοφιλές θρίλερ του κόσμου της τέχνης με το "εξαφανισμένο" έργο του Ντα Βίντσι στο προσκήνιο ξανά

Salvator Mundi: Το δημοφιλές θρίλερ του κόσμου της τέχνης με το "εξαφανισμένο" έργο του Ντα Βίντσι στο προσκήνιο ξανά Facebook Twitter
Φωτο: JEROME FAVRE/EPA
0

Η υπόθεση του Salvator Mundi, του πιο ακριβού έργου τέχνης στον κόσμο εξελίσσεται σε ένα γοητευτικό μυστήριο της τέχνης. Γοητευτικό και άλλο τόσο σκληρό, που αποκαλύπτει την όψη του κόσμου της τέχνης όπως αληθινά είναι: ένας κόσμος με πολύ χρήμα, μεγάλη απληστία, ανάγκη να ανακαλύψει κάτι νέο και να δοξαστεί μέσω ενός πίνακα.

Ο κόσμος της τέχνης είναι σκοτεινός και αν ο πίνακας αυτός αποδειχθεί -που δεν πρόκειται- πλαστός, θα ανοίξει μια χαραμάδα μόνο στο σκοτάδι των πλαστών έργων και την ανάγκη όσων τα βρίσκουν να πιστέψουν -όσο και  υπόλοιπος κόσμος-, ότι είναι αληθινά.

Το νέο ντοκιμαντέρ του Andreas Koefoed, «The Lost Leonardo», το δεύτερο που γυρίζεται για τον πίνακα μετά την ταινία του Antoine Vitkine, The Savior for Sale που αναφερόταν εκτενώς στο πολιτικό θρίλερ και το παρασκήνιο γύρω από την απόκτηση του πίνακα, το ρόλο του Μακρόν και την ακύρωση της έκθεσής του στο Λούβρο δίπλα στη Μόνα Λίζα όπως ζητούσαν οι Σαουδάραβες ιδιοκτήτες του είναι καθηλωτικό. Αποκαλύπτει ότι η αληθινή μάχη για την απόκτηση ενός πίνακα έχει σχέση μόνο με την επίδειξη δύναμης και την εξουσία και καμία σχεδόν με την αγνή και άδολη αγάπη για την τέχνη, τους δημιουργούς και τα έργα της.

Το ντοκιμαντέρ βγήκε λίγες μέρες αφότου ο οίκος Σόθμπις δημοσιοποίησε τα στοιχεία των εσόδων του για το πρώτο εξάμηνο του 2021 που ξεπερνούν κάθε προηγούμενο ρεκόρ. Κάτι μας λέει αυτό: Είναι ζήτημα που έχει να κάνει με την πολιτική, τις επενδύσεις, τα funds, τα χαρτοφυλάκια και το κύρος των μεγάλων συλλεκτών που ορίζουν τις τιμές στην υπόλοιπη αγορά και μόνο με την παρουσία τους στο παιχνίδι.

Αποκαλύπτει ότι η αληθινή μάχη για την απόκτηση ενός πίνακα έχει σχέση μόνο με την επίδειξη δύναμης και την εξουσία και καμία σχεδόν με την αγνή και άδολη αγάπη για την τέχνη, τους δημιουργούς και τα έργα της.

Εμείς οι υπόλοιποι κοινοί θνητοί μπορούμε να απολαμβάνουμε τους πίνακες των μεγάλων δασκάλων στα μουσεία ή στο ίντερνετ, και μοιάζει να έχει λίγη σημασία αν είναι έργα αληθινά επειδή έτσι είπαν κάποιοι ειδικοί που πληρώθηκαν αδρά για την εργασία τους, που ανεβάζουν την κίνηση και τα έσοδα όποιου τα εκθέτει.

Το ντοκιμαντέρ του Andreas Koefoed σε βάζει στο κλίμα από τα πρώτα λεπτά. Είναι ένα συναρπαστικό θρίλερ από αυτά που δύσκολα γράφονται από τη ζωηρή φαντασία ενός συγγραφέα και κάνει τη μυθοπλασία ανάλογων ταινιών να μοιάζει με έκθεση μαθητών του γυμνασίου.

Η ιστορία ξεκινά το 2005, όταν δυο έμποροι πέφτουν πάνω σε ένα σκοτεινό πίνακα του Ιησού που κοιτάζει με σηκωμένο το δάχτυλο σε μια μυστηριακή κίνηση και που προσφέρεται σε μια δημοπρασία στη Νέα Ορλεάνη. Βλέποντάς τον πιστεύουν ότι ο πίνακας έχει …"κάτι" και συνεργάζονται για να τον αγοράσουν για ένα μικρό ποσό, αυτό των 1.175 στερλινών. Το μεγαλύτερο μέρος του καμβά είναι επιζωγραφισμένο, έτσι το έργο πηγαίνει στο εργαστήριο της διεθνούς φήμης συντηρήτριας έργων των παλαιών δασκάλων και έργων ζωγραφικής του δέκατου ένατου αιώνα Dianne Modestini.

Η Μοντεστίνι αρχίζει να δουλεύει το έργο αφαιρώντας στρώματα βερνικιού και επιχρωματισμούς για να αποκαλύψει μια εικόνα που είναι εντυπωσιακή αλλά κατεστραμμένη, με λευκές κηλίδες και ραβδώσεις. Όπως είναι γνωστό, συντηρητές προηγούμενων αιώνων συμπλήρωναν με αυθαιρεσίες τις εικόνες αλλάζοντας τις θέσεις αντικειμένων ή την έκφραση των προσώπων. Ένα τέτοιο παράδειγμα αποκαλύφθηκε πριν από λίγο καιρό σε ένα πίνακα του Φλαμανδού ζωγράφου Γιοακίμ Μπεκελάερ, σε έργο του οποίου ο συντηρητής της εποχής έκρινε ότι έπρεπε να κάνει το κορίτσι του πίνακα πιο …γελαστό.

Salvator Mundi: Το δημοφιλές θρίλερ του κόσμου της τέχνης με το "εξαφανισμένο" έργο του Ντα Βίντσι στο προσκήνιο ξανά Facebook Twitter
Η Dianne Modestini με τον πίνακα. Φωτο: Courtesy of Everett Collection/Sony Pictures Classics

Η Μοντεστίνι «ξύνοντας» τον πίνακα αποκαλύπτει ένα στρώμα παλαιότερο που δείχνει τον αντίχειρα σε διαφορετική θέση (ένδειξη ότι ο πίνακας δεν είναι αντίγραφο), ενώ στη συνέχεια όταν φτάνει στο στόμα του Ιησού, νιώθει ότι συντελείται μια αποκάλυψη. Τα χείλη είναι τραβηγμένα από μια αόρατη σκοτεινή πινελιά. Το στόμα αυτό ταιριάζει απόλυτα με αυτό της Μόνα Λίζα.

Εκείνη τη στιγμή δηλώνει ότι πρόκειται για ένα έργο του Λεονάρντο ντα Βίντσι. Όπως όλοι μπορούμε να καταλάβουμε η αποκάλυψη αυτή ισοδυναμεί με παρθενογένεση αφού μιλάμε για ένα ζωγράφο που έχουν βρεθεί λιγότερα από 30  έργα του. Η αποκάλυψη αυτή κάνει τους μεγάλους συλλέκτες και τα μουσεία του κόσμου να ριγούν από συγκίνηση, ενώ στο φόντο σαν σε μια φανταστική «Λιμνούπολη» της τέχνης ακούγεται ο ήχος των χρυσών νομισμάτων που πέφτουν στη δεξαμενή του κατά τα άλλα αξιαγάπητου Σκρουτζ Μακ Ντακ.

Όλοι παρασύρονται από το όνειρο ότι αυτός είναι ένας νέος Ντα Βίντσι, ένα αριστούργημα του 1500, ένας Salvator Mundi, σωτήρας του κόσμου και του κόσμου της τέχνης που τοποθετείται επάξια δίπλα στα υπόλοιπα έργα του. Από εκείνη τη στιγμή μέχρι τη στιγμή της πώλησής του, η αξία του μέσα σε μια δεκαετία θα φτάσει από 1.175 δολάρια σε 83 εκατομμύρια δολάρια το 2013 και τελικά 450 εκατομμύρια δολάρια το 2017. Φυσικά, ο πίνακας θα πιστοποιηθεί από μια ομάδα φημισμένων μελετητών του Λεονάρντο στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου, θα εμφανιστεί εκεί με θρίαμβο πριν αρχίσουν τα ερωτηματικά.

Salvator Mundi: Το δημοφιλές θρίλερ του κόσμου της τέχνης με το "εξαφανισμένο" έργο του Ντα Βίντσι στο προσκήνιο ξανά Facebook Twitter
Αν κάποιος κοιτάξει καλά το Salvator Mundi χωρίς περισπασμούς και τους ειδικούς να διατυπώνουν κούφιες απόψεις μπορεί να σκεφτεί ότι αυτό δεν είναι ένα έργο του Ντα Βίντσι. Φωτο: Wikimedia Commons

Ο Δανός σκηνοθέτης του ντοκιμαντέρ απευθύνεται στους ειδικούς ρωτώντας τους γιατί το SalvatorMundi προκάλεσε τόσο μεγάλη φασαρία: «Όλοι ήθελαν να είναι ένας Λεονάρντο. Και ίσως είναι ένας Λεονάρντο. Όμως αυτό είναι και ένα οικονομικό ζήτημα, όταν καταφέρεις να πείσεις ότι είναι αληθινός πίνακας που ακουμπά τις βασικές αδυναμίες της ανθρώπινης φύσης, τα χρήματα και την απληστία» λέει ο βραβευμένος με Πούλιτζερ κριτικός των ΝΥΤ Τζέρι Σαλτζ που δε διστάζει να πει στην κάμερα: «Δεν είναι καν καλός πίνακας ζωγραφικής!».

Αυτό που λέει ο Σαλτζ το έχουν σκεφτεί ελάχιστοι. Δηλαδή, να αξιολογήσουν τον πίνακα ψυχρά και χωρίς να υπολογίζουν ποιος είναι ο ζωγράφος πίσω από αυτόν. Όμως είναι δυνατόν να αποκαλέσει κάποιος ένα έργο του Ντα Βίντσι κακό; Όχι βέβαια. Είναι αν μη τι άλλο μια ιερόσυλη απάντηση. Οπότε, όλοι είναι πεπεισμένοι εξαιτίας της υπογραφής ότι πρόκειται για έναν καλό πίνακα, ένα υπέροχο πίνακα, ένα αριστούργημα. Γιατί ο κόσμος έχει ανάγκη να ακούσει τους ειδικούς. Όταν το κοινό ακούει για ένα αριστούργημα πολύ σπάνια θα ενεργοποιήσει τα μάτια του, θα σταθεί απέναντι σε ένα έργο για να αισθανθεί αν του αρέσει η αν τον συγκινεί.  

Αν κάποιος κοιτάξει καλά το Salvator Mundi χωρίς περισπασμούς και τους ειδικούς να διατυπώνουν κούφιες απόψεις μπορεί να σκεφτεί ότι αυτό δεν είναι ένα έργο του Ντα Βίντσι. Του λείπει η προοπτική των έργων του ιδιοφυούς ζωγράφου που υπάρχει σε όλα σχεδόν τα γνωστά έργα του, αυτό είναι ένα έργο μετωπικό και δισδιάστατο. Το εφέ που έχει δημιουργήσει με το φόντο στην Παρθένο των Βράχων, στη Μόνα Λίζα, ακόμα και στην Κυρία με την Ερμίνα με το παιχνίδι της σκιάς και του φωτός στο μαύρο, εδώ είναι ανύπαρκτο.

Salvator Mundi: Το δημοφιλές θρίλερ του κόσμου της τέχνης με το "εξαφανισμένο" έργο του Ντα Βίντσι στο προσκήνιο ξανά Facebook Twitter
Η Παρθένος των Βράχων, 1483–1486, Μουσείο Λούβρου. Φωτο: Wikimedia Commons

 Βέβαια δεν πρέπει να παραλείψουμε ότι η εικόνα του πίνακα που βλέπουμε, του κατεστραμμένου πίνακα η εντυπωσιακή του έκδοση οφείλεται κατά 85% στο έργο αποκατάστασης της Μοντεστίνι. Αλλά όπως αναφέρεται στο ντοκιμαντέρ «όταν κοιτάξετε όλους τους δασκάλους της τέχνης που τους έχουν μιμηθεί λαμπρά όλα αυτά τα χρόνια σε πλαστά έργα, αυτό που έκανε η Μοντεστίνι δεν είναι και τόσο μεγάλη υπόθεση. Ο πίνακας μοιάζει με μια καλοδουλεμένη αντιγραφή ενός πέμπτου βαθμού Λεονάρντο. Μόνο αυτό είναι».

Το ντοκιμαντέρ μας δείχνει εύγλωττα τον τρόπο και τον μηχανισμό με τον οποίο η δύναμη μιας πρότασης των ειδικών μας οδηγεί σε συλλογικό εθισμό. Το ίδιο συνέβη και στη γκαλερί Νόντλερ που έκανε τη μεγαλύτερη διακίνηση πλαστών έργων τέχνης, με ειδικούς, συλλέκτες και μουσεία να έχουν «πειστεί» ότι πρόκειται για αληθινά έργα, μια υπόθεση που αποδεικνύει το «φιάσκο» της ταυτοποίησης των έργων, αλλά και την ευπιστία και τα ευήκοα ώτα του κόσμου της τέχνης που περιμένουν σαν ζηλωτές μια νέα ανακάλυψη για να ανακατέψουν ξανά την τράπουλα των τιμών και της αγοράς. Το ντοκιμαντέρ υποστηρίζει ότι η Μοντεστίνι εξαιτίας του πάθους της να έχει μια επιτυχία, μια «ανακάλυψη» στο βιογραφικό της «δημιούργησε» έναν Ντα Βίντσι που έσκασε σαν παλιρροϊκό κύμα, ένα τσουνάμι ενθουσιασμού που έπνιξε την ορθή κρίση και την έρευνα, φέρνοντας πολλά κέρδη σε πολλούς.

Salvator Mundi: Το δημοφιλές θρίλερ του κόσμου της τέχνης με το "εξαφανισμένο" έργο του Ντα Βίντσι στο προσκήνιο ξανά Facebook Twitter
Πλάνο από το ντοκιμαντέρ. Φωτο: Courtesy of Everett Collection/Sony Pictures Classics

Το παιχνίδι που παρουσιάζει ο Koefoed από αθώο γίνεται ξαφνικά επικίνδυνο. «Η πιο απίθανη ιστορία που έχει συμβεί ποτέ στην αγορά τέχνης». Σε ένα πρωτόγνωρο Καζίνο που θυμίζει ταινίες γυρισμένες στο Λας Βέγκας μπαίνουν οι παίκτες: Οι εκπρόσωποι των οίκων δημοπρασιών, Sotheby's, και Christie's, ο σκιώδης Ελβετός επιχειρηματίας Ιβ Μπουβιέ, κάτοχος του Freeport, ή λλιώς της ελεύθερης ζώνης στο αεροδρόμιο της Ζυρίχης, όπου οι πλούσιοι μπορούσαν να κρύψουν τους ανεκτίμητους πίνακές τους και να τους πουλήσουν χωρίς να φορολογηθούν, επειδή οι πίνακες ήταν τεχνικά υπό μεταφορά, ο Ρώσος συλλέκτης τέχνης Ντιμίτρι Ριμπολόγεφ που αγόρασε τον πίνακα για 83 εκατομμύρια και τον ξεφορτώθηκε και φυσικά τους Σαουδάραβες που πλήρωσαν 450 εκ. δολάρια. Η αξία του πίνακα συζητιέται περισσότερο από την αληθινή του αξία ως έργου τέχνης. Θρίαμβος του συστήματος, εννοείται του οικονομικού, ήττα της αξιοπιστίας του κόσμου της τέχνης. Όμως, ποιος δε γνωρίζει ότι τα πιστοποιητικά γνησιότητας υπογράφονται κυριολεκτικά σαν «μαρούλια» έναντι μερικών χιλιάδων δολαρίων, με αντάλλαγμα δημοσιεύσεις και μελέτες που καρπώνονται οι ειδικοί;

Η πώληση του Salvator Mundi προκάλεσε σάλο. Ποιος τον αγόρασε; Ένα κράτος, ένας συλλέκτης; Η αλήθεια βρίσκεται ανάμεσα, πρόκειται για τον Μοχάμεντ μπιν Σαλμάν, ηγεμόνα της Σαουδικής Αραβίας. Λένε ότι ο Σαλμάν αγόρασε τον πίνακα γιατί ο Χριστός του μοιάζει αλλά αυτό είναι μάλλον ένα κρύο αστείο, τον αγόρασε γιατί πίστεψε ή τον έκαναν να πιστέψει ότι πρόκειται για την αρσενική Μόνα Λίζα. Φυσικά ούτε για μια στιγμή δε σκέφτηκε ότι  πίνακας μπορεί να είναι πλαστός.

Salvator Mundi: Το δημοφιλές θρίλερ του κόσμου της τέχνης με το "εξαφανισμένο" έργο του Ντα Βίντσι στο προσκήνιο ξανά Facebook Twitter
Η πώληση του Salvator Mundi προκάλεσε σάλο. Φωτογραφία από την ημέρα της δημοπρασίας. Φωτο: EPA/ANDY RAIN

Διαφορετικά γιατί κάποιος θα πλήρωνε 450 εκατομμύρια δολάρια. Ο Σαλμάν επέμεινε το έργο να εκτεθεί δίπλα στην Μόνα Λίζα στη μεγάλη αναδρομική έκθεση για τα 500 χρόνια από το θάνατο του Λεονάρντο. Θα ήταν η επιβεβαίωση για την γνησιότητα του πίνακα. Το Λούβρο αρνήθηκε και αυτή η άρνηση έγινε για λόγους που μπορούμε όλοι να κατανοήσουμε, οι ειδικοί του Λούβρου δεν είχαν πειστεί για τη γνησιότητα του πίνακα και παρ΄ολίγον να δημιουργήσει διπλωματικό επεισόδιο ανάμεσα στις δυο χώρες που κάνουν τα τελευταία χρόνια πολιτιστικές μπίζνες από κοινού αξίας εκατοντάδων εκατομμυρίων. Η Σαουδάραβες «φυλάκισαν» τον πίνακα και φυσικά κανένας δε γνωρίζει τα σχέδιά τους. γεγονός είναι ότι η Μόονα Λίζα μπορεί να συνεχίζει να είναι η απόλυτη βασίλισσα των έργων του Ντα Βίντσι και να μας χαμογελά μυστηριωδώς και ολίγον σαρδόνια από την αδιαφιλονίκητη θέση της. Γιατί είναι αυτή που κρατά αδιαμφισβήτητα τα σκήπτρα της εξουσίας στην αγορά των έργων του Ντα Βίντσι και  αυτό δεν πρόκειται να αλλάξει.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Λούβρο Άμπου Ντάμπι: Άφαντο ακόμα το «Salvator Mundi» αλλά αγοράστηκαν 27 άλλα αριστουργήματα

Πολιτισμός / Λούβρο Άμπου Ντάμπι: Άφαντο το «Salvator Mundi», όμως αγοράστηκαν 27 άλλα αριστουργήματα

Με μισθωμένο το όνομα του Λούβρου μέχρι το 2037, το νέο μουσείο του Άμπου Ντίαμπι έχει ήδη ως δάνεια 300 έργα τέχνης από το Λούβρο, το Musée d’Orsay, το Κέντρο Georges Pompidou και τις Βερσαλίες, μεταξύ άλλων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT
Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ