Ο πίνακας του Νταλί που έσωσε τη ζωή της οικογένειας του Πάμπλο Εσκομπάρ

Ο πίνακας του Νταλί που έσωσε τη ζωή της οικογένειας του Πάμπλο Εσκομπάρ Facebook Twitter
Η δεύτερη εκδοχή του "Χορού" (το έργο αναφέρεται και με την οναμασία "Rock and Roll") που δημιουργήθηκε το 1957 για να καταλήξει τριάντα χρόνια μετά στην οικία Εσκομπάρ στο Μεντεγίν της Κολομβίας
0

Ο πίνακας με τον τίτλο «Ο Χορός», ο οποίος έχει αναφερθεί κατά καιρούς (στην δεύτερη εκδοχή του έργου) και με την ονομασία «Rock 'n' Roll» ή «Ο χορός του Rock 'n' Roll», μπορεί να μην είναι ο πιο αντιπροσωπευτικός του Σαλβαντόρ Νταλί, είναι αυτός όμως που έχει μάλλον την πιο ενδιαφέρουσα ιστορία.

Η πρώτη εκδοχή του έργου δημιουργήθηκε το 1944, αγοράστηκε από τον διάσημο ιμπρεσάριο του Μπρόντγουεϊ, Μπίλι Ρόουζ ο οποίος το κρέμασε στο θέατρο Ζiegfeld της Νέας Υόρκης, το οποίο αποτελούσε ιδιοκτησία του. Αργότερα το μετέφερε στην έπαυλη που διατηρούσε στο Όρος Κίσκο, η οποία κάηκε ολοσχερώς το 1956. Ως φιλική χειρονομία, ο Νταλί δημιούργησε την επόμενη χρονιά την δεύτερη εκδοχή του έργου που σώζεται μέχρι σήμερα και το παρέδωσε στον Ρόουζ που το τοποθέτησε στο διαμέρισμά του στο Μανχάταν.

Η πρώτη εκδοχή του έργου δημιουργήθηκε το 1944, αγοράστηκε από τον διάσημο ιμπρεσάριο του Μπρόντγουεϊ, Μπίλι Ρόουζ ο οποίος το κρέμασε στο θέατρο Ζiegfeld της Νέας Υόρκης, το οποίο αποτελούσε ιδιοκτησία του. Αργότερα το μετέφερε στην έπαυλη που διατηρούσε στο Όρος Κίσκο, η οποία κάηκε ολοσχερώς το 1956.

Τριάντα χρόνια αργότερα, το 1988, και μετά τη μεσολάβηση ενός ακόμα ιδιοκτήτη, το έργο θα κατέληγε στο σπίτι του διαβόητου Κολομβιανού «αυτοκράτορα της κοκαΐνης» και αρχηγού του καρτέλ του Μεντεγίν, Πάμπλο Εσκομπάρ.

Και σήμερα, αποκαλύπτεται όλη η ιστορία της διαδρομής του πίνακα στο νέο βιβλίο της συζύγου του Εσκομπάρ, Βικτόρια Ενάο με τίτλο «Πάμπλο Εσκομπάρ: Η ζωή μου και η φυλακή μου» που μόλις κυκλοφόρησε στα ισπανικά.

 
«Ήταν απίστευτο το συναίσθημα όταν αντίκρυσα τον πίνακα για πρώτη φορά» γράφει. «Με συγκλόνισε η ερωτική και ονειρική κίνηση αυτού του ζευγαριού σε μια απέραντη έρημο».

Ο πίνακας μετατράπηκε επίσης σε κάτι σαν ιερό φυλακτό, σαν γούρι για την ίδια και τα μέλη της οικογένειας αφότου επέζησαν από σφοδρή βομβιστική επίθεση στο σπίτι τους στο Μεντεγίν και στη συνέχεια σαν «δώρο θεού» που ίσως έσωσε τη ζωή της και τη ζωή των παιδιών της.

Ο πίνακας του Νταλί που έσωσε τη ζωή της οικογένειας του Πάμπλο Εσκομπάρ Facebook Twitter
Νέα Υόρκη, 1944: Ο Νταλί στο στούντιο του πάνω από το θέατρο Ziegfeld. Διιακρίνεται η πρώτη εκδοχή του "Χορού".

Στο βιβλίο της, η Ενάο σημειώνει ότι η συλλογή έργων τέχνης λειτούργησε ως καταφύγιο για εκείνη, μια ευγενής αναζήτηση σε μια ζωή τυλιγμένη στη βία και τον φόβο. Η ίδια ισχυρίζεται ότι αγνοούσε το μέγεθος των εγκλημάτων που είχε διαπράξει ο άνθρωπος με τον οποίο έζησε μαζί ως τον θάνατό του το 1993. Δεν τα αρνείται όμως και σε μια συνέντευξή της τον περασμένο μήνα σε ραδιοφωνικό σταθμό της Κολομβίας, απολογήθηκε δημόσια για τον πόνο που προκάλεσαν οι πράξεις του συζύγου της.

Όσο για τα έργα τέχνης που διατηρούσε στη συλλογή της και περιλάμβανε μεταξύ άλλων πίνακες του Κλαόυντιο Μπράβο και του Φερνάντο Μποτέρο, γράφει ότι εκείνος ήταν μάλλον αδιάφορος και ότι τον ενδιέφεραν μόνο οι αντίκες και τα παλιά αυτοκίνητα.

Το αποκορύφωμα της συλλογής της ήταν όμως ο πίνακας του Νταλί: «Μου φαινόταν συγκλονιστικό το γεγονός ότι στα 22 μου είχα στο σπίτι μου ένα τέτοιο έργο τέχνης».

Ο πίνακας του Νταλί που έσωσε τη ζωή της οικογένειας του Πάμπλο Εσκομπάρ Facebook Twitter
Η χήρα του Εσκομπάρ, Βικτόρια Ενάο, σήμερα.

Ο πίνακας βρισκόταν μερικούς μήνες κρεμασμένος στην βιβλιοθήκη του σπιτιού, όταν το 1988 εξερράγη ισχυρός εκρηκτικός μηχανισμός παγιδευμένος σε αυτοκίνητο απ' έξω. Ο ίδιος ο Εσκομπάρ δεν βρισκόταν παρών, αντίθετα από την οικογένειά του, τα μέλη της οποίας κατάφεραν να διαφύγουν σώοι από το σπίτι που έμοιαζε να έχει κοπεί στα δύο. Όταν επέστρεψαν, βρήκαν τον πίνακα άθιχτο και τον μετέφεραν σε άλλο σπίτι, το οποίο όμως επίσης δέχτηκε εμπρηστική επίθεση το 1993 από την ομάδα με την ονομασία Los Pepes.

Αυτή τη φορά, η Ενάο ήταν βέβαιη ότι ο πίνακας θα είχε καταστραφεί. Οι εμπρηστές όμως τον είχαν πάρει μαζί τους, όπως θα μάθαινε μετά τον θάνατο του συζύγου της τον Δεκέμβριο της ίδιας χρονιάς.


Αμέσως μετά, πήρε ένα μήνυμα από μεσάζοντα του ηγέτη της ομάδας Los Pepes, Κάρλος Καστάνιο Ζιλ, το οποίο έλεγε ότι οι αντίπαλοι του νεκρού συζύγου της προτίθενται να επιστρέψουν τον πίνακα προκειμένου να την διευκολύνουν να ξεπληρώσει τα χρέη του Εσκομπάρ στους εχθρούς του.

Η ίδια όμως αρνήθηκε, αφού θυμήθηκε κάτι που της είχε πει εκείνος πριν τον θάνατό του: «Την μέρα που θα πεθάνω, άφησε τα όλα και φύγε για να σώσεις τη ζωή σου και τη ζωή των παιδιών». Έτσι κι έκανε, εγκαταλείποντας τον πίνακα μαζί με όλα τα υπόλοιπα έργα της συλλογής της, για να εγκατασταθεί τελικά στην Αργεντινή.

Ο πίνακας του Νταλί που έσωσε τη ζωή της οικογένειας του Πάμπλο Εσκομπάρ Facebook Twitter
Η Πάμπλο Εσκομπάρ με τη σύζυγο και το γιό τους παρακολουθούν ποδοσφαιρικό αγώνα στην Μπογκοτά

«Το τελευταίο πράγμα που άκουσα για τον 'Χορό του Rock and Roll'», γράφει στο βιβλίο της, «είναι ότι ο Κάρλος έψαχνε να πουλήσει τον πίνακα σε διεθνείς συλλέκτες».

Πράγματι, το 1994 ο «Χορός» δημοπρατήθηκε από τον οίκο Christie's του Λονδίνου χωρίς να αναφερθεί το όνομα Εσκομπάρ, και κατέληξε αντί άγνωστου ποσού στον Ιάπωνα επιχειρηματία Τέιζο Μοροχάσι, ο οποίος είχε στην κατοχή του γύρω στα 330 έργα του Νταλί πριν τα δωρίσει το 1999 στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης Μοροχάσι που ο ίδιος δημιούργησε στη Φουκοσίμα. Σήμερα το μουσείο υποδέχεται πάνω από 50.000 επισκέπτες το χρόνο.

Μπορεί να υποθέσει κανείς ότι ο Νταλί θα ήταν ικανοποιημένος με τη δημιουργία άλλου ενός μουσείου που τιμά την κληρονομιά του αλλά κυρίως με το μακρύ, παράξενο ταξίδι που έκανε ο «Χορός» μέχρι να φτάσει εκεί.

Με στοιχεία από τους New York Times

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe

Εικαστικά / «Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με έργα των Περικλή Βυζάντιου, Robert McCabe και Jean Tinguely, μεταξύ άλλων, φέρνει σε διάλογο Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών αναφορών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Εικαστικά / Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Μια ρετροσπεκτίβα δεκαπέντε χρόνων η οποία αποτελείται από έναν καταιγισμό εικόνων που δημιούργησε με την κάμερά του ο γνωστός video artist για μια σειρά σημαντικών παραστάσεων, οι οποίες παρουσιάζονται αποδεσμευμένες από τη θεατρική τους υπόσταση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ