Τα αμίμητα σουρεαλιστικά κοσμήματα του Σαλβαντόρ Νταλί

Τα αμίμητα σουρεαλιστικά κοσμήματα του Σαλβαντόρ Νταλί Facebook Twitter
Το μοντέλο Madelle Hegeler φορά το «χρυσό χέρι», το «μαργαριταρένιο στόμα», το «Eye of Time» ως μονόκλ και ένα δακτυλίδι. Bettmann/Contributor
0

Όπως η ζωγραφική και η γλυπτική του Σαλβαντόρ Νταλί, έτσι και τα κοσμήματα του καλλιτέχνη είναι μία αντανάκλαση του εκκεντρικού και φιλόδοξου δημιουργού τους.

O ίδιος όμως είχε προειδοποιήσει κάποτε τους θεατές να μη δουν μόνο την παιχνιδιάρική τους διάθεση. «Τα Νταλινικά (Dalínian) κοσμήματα είναι απολύτως σοβαρά. Χαίρομαι που οι άνθρωποι χαμογελούν όταν αντικρίζουν τα σκουλαρίκια-τηλέφωνα. Ένα χαμόγελο είναι πάντα ευχάριστο. Αλλά αυτά τα κοσμήματα, όπως και όλα μου τα κοσμήματα, είναι σοβαρά. Αναπαριστούν το αυτί: σύμβολο αρμονίας και ενότητας. Υπαινίσσονται την ταχύτητα των νέων μέσων επικοινωνίας, την ελπίδα και τον κίνδυνο μίας στιγμιαίας αλλαγής στη σκέψη».


Έχοντας ήδη πειραματιστεί αρκετά με τη φόρμα, ο Νταλί ξεκίνησε να σχεδιάζει κοσμήματα το 1941, εφαρμόζοντας τη συμβολική ιδιοσυγκρασιακή του προσέγγιση σε παραδοσιακά αντικείμενα και τέχνη που μπορεί να φορεθεί.

«Ανθρωπομορφικά θέματα εμφανίζονται και επανεμφανίζονται στα κοσμήματά μου. Βλέπω την ανθρώπινη μορφή σε δέντρα, φύλλα, ζώα, βλέπω ζωικά και φυτικά χαρακτηριστικά στους ανθρώπους».

Ο Καταλανός καλλιτέχνης ήταν μία ηγετική φιγούρα του σουρεαλιστικού κινήματος, ωστόσο το έργο του είχε εκδιωχθεί από τη σκηνή του είδους μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του '40.

Ο Νταλί ξεκίνησε να βλέπει τον εαυτό του περισσότερο ως έναν «διεπιστημονικό» καλλιτέχνη, όπως ήταν και οι Ιταλοί αναγεννησιακοί δάσκαλοι που θαύμαζε.

«Ως ιππότης μίας νέας Αναγέννησης, έτσι κι εγώ αρνούμαι να περιοριστώ. Η τέχνη μου συμπεριλαμβάνει φυσική, μαθηματικά, αρχιτεκτονική, πυρηνική φυσική –την ψυχο-πυρηνική, την μυστικο-πυρηνική– και κοσμήματα, όχι μόνο μπογιά» είχε σημειώσει ο Νταλί σε έναν κατάλογο για τα κοσμήματά του το 1959.

Ανεξάρτητα από το μέσο, ο Νταλί συνέχισε να επανευφευρίσκει θέματα όπως η καρδιά, ο σταυρός, το στέμμα, η Παναγία και η γυναικεία μορφή, καθ' όλη τη διάρκεια της πορείας του.

Τα αμίμητα σουρεαλιστικά κοσμήματα του Σαλβαντόρ Νταλί Facebook Twitter
Ο Νταλί σκιτσάρει το μοντέλο Royal Wittaker καθώς εκείνη φοράει το κολιέ «Tree of Life» καθισμένη μπροστά σε μια τοιχογραφία του καλλιτέχνη που ζωγράφισε για το διαμέρισμα της Helena Rubinstein στη Νέα Υόρκη. Bettmann/Contributor

Οι ιδέες της μεταμόρφωσης και της κοσμολογίας, τόσο στη φύση όσο και στη θρησκεία, είναι επίσης κάποια από τα θέματα του Νταλί, συχνά θαμμένα μέσα στα βαθύτερα νοήματα του έργου του.

«Ανθρωπομορφικά θέματα εμφανίζονται και επανεμφανίζονται στα κοσμήματά μου. Βλέπω την ανθρώπινη μορφή σε δέντρα, φύλλα, ζώα, βλέπω ζωικά και φυτικά χαρακτηριστικά στους ανθρώπους» είχε δηλώσει ο καλλιτέχνης.

«Η τέχνη μου –σε ζωγραφική, διαμάντια, ρουμπίνια, μαργαριτάρια, σμαράγδια, χρυσό, χρυσόλιθο– επιδεικνύει το πώς συμβαίνει η μεταμόρφωση: τα ανθρώπινα όντα δημιουργούν και αλλάζουν. Όταν κοιμούνται, αλλάζουν εντελώς – σε λουλούδια, φυτά, δέντρα. Η νέα μεταμόρφωση θα γίνει στον Παράδεισο. Το σώμα γίνεται και πάλι ολόκληρο και αγγίζει την τελειότητα».

Ο Νταλί δημιούργησε περίπου 40 κοσμήματα από το 1941 έως το 1970. Αν και ασχολήθηκε σε μεγάλο βαθμό με όλα τα στάδια της παραγωγής των σχεδίων του, ο Αργεντινός χρυσοχόος Carlos Alemany ήταν αυτός που έφερε ζωή στα διακοσμημένα με πετράδια οράματα του Νταλί.

Στο εργαστήρι του στη Νέα Υόρκη, με έδρα το ξενοδοχείο St. Regis, ο Alemany τον βοηθούσε να δημιουργήσει απίστευτα κοσμήματα, πολλά από τα οποία ήταν μοναδικά.

Τα αμίμητα σουρεαλιστικά κοσμήματα του Σαλβαντόρ Νταλί Facebook Twitter
Το «Eye of Time» πουλήθηκε από τον οίκο Sotheby's τον Μάιο του 2014 στο εντυπωσιακό ποσό των 1.055.000 δολαρίων.

Ο Νταλί διάλεγε λίθους με βάση το χρώμα και τους συμβολικούς τους συσχετισμούς, αλλά τόσο ο ίδιος όσο και ο Alemany συμφώνησαν ότι ο σχεδιασμός και η κατασκευή του κάθε κομματιού αποτελούσαν προτεραιότητα. Η λεπτομερής δεξιοτεχνία και η μοναδική φαντασία τους είναι αυτά που κάνουν τα κοσμήματα του Νταλί τόσο ιδιοφυή.


Το 1949, ο τραπεζίτης και φιλάνθρωπος Cummins Catherwood από τη Φιλαδέλφεια και η γυναίκα του Ellengowen, και οι δύο υποστηρικτές και μετέπειτα φίλοι του Νταλί, αγόρασαν 22 κομμάτια από τη συλλογή κοσμημάτων, απευθείας από τον καλλιτέχνη.

Τον Μάιο του 2017, ο οίκος Sotheby's πούλησε τη θρυλική καρφίτσα «Eye of Time» από τη συλλογή αυτής της οικογένειας. Ήταν ένα από τα τέσσερα γνωστότερα κομμάτια της ομώνυμης συλλογής, μαζί με ένα «Eye of Time» που πουλήθηκε από τον Sotheby's τον Μάιο του 2014 στο εντυπωσιακό ποσό των 1.055.000 δολαρίων.

Εκείνο το «Eye of Time» ανήκε πριν στη συλλογή του The Owen Cheatham Foundation που αγόρασε τα κοσμήματα από τους Catherwood το 1958.

Η συλλογή εκτέθηκε για τη συγκέντρωση χρημάτων για διάφορους πολιτισμικούς και φιλανθρωπικούς σκοπούς στο Virginia Museum of Fine Arts στο Ρίτσμοντ αλλά και στο Dalí Theatre-Museum, της πόλης Φιγέρες, όπου και γεννήθηκε ο καλλιτέχνης.

Το 1981 αποκτήθηκε από έναν Σαουδάραβα πολυεκατομμυριούχο ενώ ακολούθησαν τρεις ιαπωνικοί φορείς, πριν τελικά αγοραστεί από το Dalí Foundation το 1999, υπό την επίβλεψη και τις συμβουλές της Associació Espanyola de Gemmologia.


Ένα μηχανικό λουλούδι με πέταλα που ανοίγουν και κλείνουν ή μια καρφίτσα από ρουμπίνι σε σχήμα καρδιάς που πάλλεται σταθερά, τα κοσμήματα του Νταλί αποτελούν χωρίς αμφιβολία μία κατηγορία από μόνα τους.

Τα αμίμητα σουρεαλιστικά κοσμήματα του Σαλβαντόρ Νταλί Facebook Twitter
H σχεδιάστρια Paloma Picasso, κόρη του Pablo Picasso, συνομιλεί με τον Νταλί καθώς παρευρίσκονται στην έκθεση κοσμημάτων του στην Βαρκελώνη τον Μάιο του 1974. Φωτο: Central Press/Hulton Archive/Getty Images.
Τα αμίμητα σουρεαλιστικά κοσμήματα του Σαλβαντόρ Νταλί Facebook Twitter
Ο Νταλί σε χαρακτηριστική πόζα από εγκαίνια έκθεσης κοσμημάτων του.
Τα αμίμητα σουρεαλιστικά κοσμήματα του Σαλβαντόρ Νταλί Facebook Twitter
Απόκομμα από το περιοδικό Sunday Mirror Magazine, τεύχος 13 Νοεμβρίου 1949. Hirshhorn Museum and Sculpture Gallery Library/Smithsonian Libraries
Τα αμίμητα σουρεαλιστικά κοσμήματα του Σαλβαντόρ Νταλί Facebook Twitter
Τα αμίμητα σουρεαλιστικά κοσμήματα του Σαλβαντόρ Νταλί Facebook Twitter
Τα αμίμητα σουρεαλιστικά κοσμήματα του Σαλβαντόρ Νταλί Facebook Twitter
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Σεξ και αστακοί: Το σπάνιο (επί δεκαετίες εξαντλημένο) βιβλίο συνταγών του Σαλβαντόρ Νταλί επανακυκλοφορεί

Βιβλίο / Σεξ και αστακοί: Το σπάνιο (επί δεκαετίες εξαντλημένο) βιβλίο συνταγών του Σαλβαντόρ Νταλί επανακυκλοφορεί

Ο σουρεαλισμός και το φαγητό συνδυάζονται ιδανικά σε ένα ακόμη αδίστακτο καλλιτεχνικό παιχνίδι του Νταλί, που επανεκδίδεται από τον εκδοτικό οίκο TASCHEN
ΜΑΡΟΥΣΑ ΘΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

ADM 2025: The Urban Issue / Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

Το εμφανές σκυρόδεμα και οι γκρι τόνοι επανέρχονται στον αθηναϊκό αστικό ιστό, μεταφέροντας μαζί τους ένα φορτίο αισθητικής ιστορίας, κοινωνικών μετατοπίσεων και ψηφιακής επιρροής. Από τον μπρουταλισμό στην εποχή των hashtags, πότε η χρήση του γκρι είναι ζήτημα λειτουργίας, πότε συνήθειας και πότε συνειδητής εικόνας για το τι σημαίνει σύγχρονο;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

ADM 2025: The Urban Issue / Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

Μπορούμε να δούμε την Αθήνα ως ένα δίκτυο με «πάρκα», συνεπή όμως απέναντι στη φύση και στην ουσία της πόλης; Πολύ περισσότερο από ένα βιβλίο, το «Για το “αττικό τοπίο” σήμερα» του Δημήτρη Φιλιππίδη είναι μια πηγή έμπνευσης που μας δίνει μια άλλη οπτική για την πόλη και το πράσινό της.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

ADM 2025: The Urban Issue / Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

Με σεβασμό στον χαρακτήρα του κάθε τόπου και μακριά από την τυποποίηση, το γραφείο gnb architects προτείνει συνθέσεις που ισορροπούν ανάμεσα στη μορφολογική καθαρότητα, τη λειτουργική πληρότητα και την κατασκευαστική ακρίβεια. Η διαρκής αναζήτηση για μια νέα, αυθεντική αφήγηση καθιστά το έργο τους σύγχρονο και βαθιά συνδεδεμένο με τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
«Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

ADM 2025: The Urban Issue / «Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

Καθώς η Στοά Αρσακείου αναδύεται ξανά μετά από χρόνια εγκατάλειψης, ο Θωμάς Αμαργιανός, principal architect του γραφείου BETAPLAN, εξηγεί πώς εντάσσεται αυτό το έργο αποκατάστασης σε μια ευρύτερη συζήτηση για το μέλλον του ιστορικού κέντρου της πόλης.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Η αρχιτεκτονική συναντά τη λειτουργία και το μέτρο

ADM 2025: The Urban Issue / Η αρχιτεκτονική συναντά τη λειτουργία και το μέτρο

Με σύγχρονα εργαλεία, καθαρές συνθετικές αρχές και βαθιά γνώση του εργοταξίου, το γραφείο LKMK architects αποτυπώνει έναν αρχιτεκτονικό λόγο που ισορροπεί μεταξύ δημιουργικότητας και τεχνικής ακρίβειας.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Η συλλογική ευφυΐα στην υπηρεσία του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού

ADM 2025: The Urban Issue / Η συλλογική ευφυΐα στην υπηρεσία του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού

Με έδρα την Αθήνα και έργα σε όλη την Ελλάδα, το αρχιτεκτονικό γραφείο The Hive Architects χτίζει ένα δημιουργικό μοντέλο συνεργασίας που αντλεί έμπνευση από τη συλλογικότητα, την τοπική ταυτότητα και τη σύγχρονη καθημερινή ζωή.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR