Ντονατέλο: Ωδή στον «μεγάλο των μεγάλων» της ιταλικής τέχνης σε μια έκθεση στη Φλωρεντία Facebook Twitter
Κεντρικό έκθεμα της έκθεσης το αριστούργημα του Ντονατέλο, ο μπρούτζινος Δαβίδ, έργο διάσημο ως το πρώτο γυμνό ανδρικό γλυπτό από την αρχαιότητα. Φωτο: Museo Nazionale del Bargello, Florence

Ντονατέλο: Ωδή στον «μεγάλο των μεγάλων» της ιταλικής τέχνης σε μια έκθεση στη Φλωρεντία

0

Donato di Niccolò di Betto Bardi, παγκοσμίως γνωστός ως Ντονατέλο. Ο μεγαλύτερος γλύπτης της πρώιμης Αναγέννησης, με την ισχυρή εκφραστικότητα της τέχνης του να μετουσιώνεται στο μάρμαρο, τον μπρούτζο και τον χαλκό, ο γλύπτης που είχε τον μεγαλύτερο από όλους τους ομοτέχνους του αντίκτυπο ήδη από τις πρώτες φάσεις της καριέρας του στους σύγχρονούς του καλλιτέχνες, τιμάται με μια έκθεση στο Palazzo Strozzi στη Φλωρεντία, την πρώτη που διοργανώνεται εδώ και σαράντα χρόνια.

Ο Ντονατέλο, που εργάστηκε στην αρχή της καριέρας του στην Πάντοβα και στη συνέχεια στη Φλωρεντία ως προστατευόμενος των Μεδίκων, επηρέασε τους Ιταλούς γλύπτες, κυρίως τον Μιχαήλ Άγγελο, μέχρι τον δέκατο έκτο αιώνα. Η δουλειά του εκτός Ιταλίας είναι εξαιρετικά σπάνια, γι' αυτό και έκθεση έχει ιδιαίτερη σημασία.

Κεντρικό έκθεμα της έκθεσης το αριστούργημα του Ντονατέλο, ο μπρούτζινος Δαβίδ, έργο διάσημο ως το πρώτο γυμνό ανδρικό γλυπτό από την αρχαιότητα. Απεικονίζει τον Δαβίδ με ένα αινιγματικό χαμόγελο, να ποζάρει με το πόδι του επάνω στο κομμένο κεφάλι του Γολιάθ αμέσως μετά τη νίκη του επί του γίγαντα. Ο νεαρός είναι εντελώς γυμνός, εκτός από ένα δαφνοστεφανωμένο καπέλο και τις μπότες που φορά, και φέρει το ξίφος του Γολιάθ. Οι περισσότεροι μελετητές μέχρι σήμερα πιστεύουν ότι το άγαλμα ήταν μια παραγγελία του Κόζιμο ντε Μέντιτσι, αλλά η ημερομηνία της δημιουργίας του είναι άγνωστη.

Ο Δαβίδ δεν έχει ίχνος σωματικής ρώμης, είναι πολύ νέος και λέγεται ότι το κεφάλι του εμπνεύστηκε από τα κλασικά γλυπτά του Αντίνοου, αγαπημένου του Αδριανού φημισμένου για την ομορφιά του. Η σωματική του διάπλαση υποδηλώνει ότι η νίκη του επί του γίγαντα Γολιάθ έγινε μέσω της θείας βούλησης.

Ο Δαβίδ δεν έχει ίχνος σωματικής ρώμης, είναι πολύ νέος και λέγεται ότι το κεφάλι του εμπνεύστηκε από τα κλασικά γλυπτά του Αντίνοου, αγαπημένου του Αδριανού φημισμένου για την ομορφιά του. Η σωματική του διάπλαση υποδηλώνει ότι η νίκη του επί του γίγαντα Γολιάθ έγινε μέσω της θείας βούλησης.

Στην εποχή του δεν υπήρξε κανένας γλύπτης τέτοιου μεγέθους, εσωτερικής δύναμης, πλαστικής ικανότητας και πλούτου καλλιτεχνικής γλώσσας. Η αρμονία των αγαλμάτων του –από τις γοτθικές τάσεις της πρώιμης περιόδου μέχρι τη μετέπειτα δημιουργία νέων κλασικών μορφών– δεν απαντάται σε κανέναν καλλιτέχνη της εποχής του. Σπάει αποφασιστικά τις παραδόσεις των εργαστηρίων της εποχής του και παίρνει τον δρόμο της ανεξάρτητης ανάπτυξης, αλλάζει ριζικά την καλλιτεχνική του μέθοδο και γίνεται ο ιδρυτής μιας νέας μορφής γλυπτικής στην οποία αρχίζουν να κυριαρχούν οι ανθρωπιστικές ιδέες.

Σε αντίθεση με τον τρόπο που δούλευαν πολλοί σύγχρονοί του, οι δημιουργίες του Ντονατέλο είναι φτιαγμένες με ρεαλισμό και ζωντάνια, με μεγαλύτερη ελευθερία και θάρρος. Η σχέση του με την αρχαιότητα βρίσκεται στο επίκεντρο του προβληματισμού του και πολλοί στην Αναγέννηση τον έβλεπαν ως μεγάλο μιμητή των αρχαίων, ενώ ο Βαζάρι γράφει ότι τα έργα του «θεωρήθηκαν περισσότερο παρόμοια με τα εξαιρετικά έργα των αρχαίων Ελλήνων και Ρωμαίων από οτιδήποτε έγινε ποτέ από άλλον».

Ο Ντονατέλο γεννήθηκε πιθανότατα το 1386 από πατέρα που ήταν μέλος της φλωρεντινής Arte della Lana. Άρχισε να εκπαιδεύεται καλλιτεχνικά ως χρυσοχόος και ταξίδεψε μέχρι τη Ρώμη για να μελετήσει τα αρχιτεκτονικά ερείπια, με δάσκαλο τον Φίλιπο Μπρουνελέσκι. Τα κτίρια του Μπρουνελέσκι και τα γλυπτά του Ντονατέλο θεωρούνται οι δύο υπέρτατες εκφράσεις του πνεύματος αυτής της εποχής στην αρχιτεκτονική και τη γλυπτική, και άσκησαν ισχυρή επιρροή στους καλλιτέχνες της εποχής.

Πίσω στη Φλωρεντία, ο Ντονατέλο άρχισε να εργάζεται ως βοηθός του Γκιμπέρτι κυρίως σε ναούς, αναπτύσσοντας ένα ύφος με εξιδανικευμένα όσο και ρεαλιστικά στοιχεία.

Ντονατέλο: Ωδή στον «μεγάλο των μεγάλων» της ιταλικής τέχνης σε μια σπουδαία έκθεση Facebook Twitter
Προσωπογραφία του Ντονατέλο, περ. 1450.

Ο Ντονατέλο κατανόησε ότι η γλυπτική είναι μια μορφή τέχνης αδρανής και δοκίμασε κάθε τεχνική που μπορούσε να σκεφτεί για να τη ζωντανέψει.

Για τη ζωή του είναι γνωστά ελάχιστα πράγματα. Όλες οι γνώσεις μας προέρχονται από μεταγενέστερα κείμενα. Ο Βαζάρι έγραψε ότι ήταν ένας άνθρωπος εξαιρετικά γενναιόδωρος, ευγενικός και αντιμετώπιζε τους φίλους του καλύτερα από τον εαυτό του. Ποτέ δεν έδωσε καμία αξία στα χρήματα και τα κρατούσε σε ένα καλάθι κρεμασμένο με σχοινί από το ταβάνι, από όπου ο καθένας από τους μαθητές και τους φίλους του μπορούσε να πάρει όσα χρειαζόταν, χωρίς να του πει τίποτα γι’ αυτό.

Ο Ντονατέλο δεν ήθελε τιμές, δεν έδινε σημασία στον πλούτο των πελατών του και στην κοινωνική τους θέση, δεν ήταν εύκολος χαρακτήρας, συχνά καθυστερούσε την ολοκλήρωση των παραγγελιών, συχνά αρνήθηκε να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις του όταν δεν του άρεσαν οι παραγγελίες. Μια τέτοια ελευθερία συμπεριφοράς ήταν δυνατή στη Φλωρεντία, αλλά ήδη τον 16ο αιώνα ήταν μάλλον μια εξαίρεση, αφού οι καλλιτέχνες εξαρτήθηκαν από την αυλή των Μεδίκων.

Ντονατέλο: Ωδή στον «μεγάλο των μεγάλων» της ιταλικής τέχνης σε μια σπουδαία έκθεση Facebook Twitter
Λεπτομέρεια από την προτομή του Σαν Λορένζο.

Ο Arturo Galansino, διευθυντής του Palazzo Strozzi στη Φλωρεντία, λέει ότι ήταν τόσο ικανός να κατανοήσει και να ενσωματώσει τις καλλιτεχνικές τεχνικές της αρχαιότητας στο δικό του έργο που «οι καινοτομίες του επικράτησαν στους καλλιτέχνες για 150 χρόνια μετά, στον Μιχαήλ Άγγελο, τον Ραφαήλ, τον Λεονάρντο, που κοίταξαν όλοι τον Ντονατέλο».

Στη Φλωρεντία θα εκτεθούν περίπου 130 έργα, όπως ανάγλυφα του Ντονατέλο για το Βαπτιστήριο στη Σιένα και για τη Βασιλική του Αγίου Αντωνίου στην Πάντοβα, καθώς και μικρότερα λατρευτικά αγαλματίδια, ζωγραφισμένοι ξύλινοι σταυροί και λειψανοθήκες.

Οι επιμελητές της έκθεσης υποστηρίζουν ότι το έργο του Ντονατέλο χρειάζεται επανεκτίμηση, θεωρώντας τον πιο σημαντικό και από τον Τζιότο, τον Ραφαήλ ή τον Καραβάτζιο, γιατί αυτοί οι τρεις έφεραν επανάσταση στις παραδόσεις της εποχής τους. Ο Ντονατέλο πριν από όλους κατάφερε να δημιουργήσει μια εντελώς νέα γλώσσα για την τέχνη.

Ντονατέλο: Ωδή στον «μεγάλο των μεγάλων» της ιταλικής τέχνης σε μια σπουδαία έκθεση Facebook Twitter
Η μαρμάρινη Μαντόνα και το θείο βρέφος (1420-25).

Σε αντίθεση με άλλους καλλιτέχνες, ο Ντονατέλο έφτιαχνε τα αγάλματα κυρίως μόνος του, εμπιστευόταν μόνο μικρές λεπτομέρειες στους μαθητές του, πραγματοποίησε το φινίρισμα της επιφάνειας των χάλκινων αγαλμάτων και ανάγλυφων μόνος του – χωρίς μεγάλη φροντίδα, λείανση, αφήνοντάς τους κάποιες «ατέλειες», μακριά από τις παραδόσεις της επεξεργασίας κοσμημάτων, λαμβάνοντας υπόψη την απόσταση από την οποία θα έβλεπε κάποιος το άγαλμα και την εντύπωση που θα δημιουργούσε αυτό το άγαλμα όταν θα είχε εγκατασταθεί στον προορισμό του.

Σύμφωνα με τον Βαζάρι, ο Ντονατέλο δούλευε αντίθετα από τους δασκάλους του, των οποίων «τα έργα τελειώνουν και φαίνονται όμορφα στον χώρο στο οποίο κατασκευάζονται, αλλά στη συνέχεια τα βγάζουν από εκεί και τα τοποθετούν σε ένα άλλο μέρος, με διαφορετικό φωτισμό ή σε μεγαλύτερο ύψος, και αποκτούν μια εντελώς διαφορετική εμφάνιση και δίνουν εντύπωση ακριβώς αντίθετη από αυτή που προκαλούσαν στην προηγούμενη θέση τους».

Υπήρξε σε όλη τη διάρκεια της ζωής του ακούραστος και εργάστηκε σε πολλές πόλεις της Ιταλίας, στη Φλωρεντία, την Πίζα, τη Σιένα, το Πράτο, τη Ρώμη, την Πάντοβα, τη Φεράρα, τη Μόντενα, τη Βενετία. Τα τελευταία χρόνια τα έργα του έγιναν πιο δραματικά. Πέθανε σε βαθιά γεράματα το 1466 στην πόλη που γεννήθηκε και θάφτηκε με μεγάλες τιμές στην εκκλησία του San Lorenzo, που είναι διακοσμημένη με τα έργα του.

Η έκθεση «Donatello: the Renaissance» θα ανοίξει στο Palazzo Strozzi και στο Museo del Bargello από τις 19 Μαρτίου, ενώ το φθινόπωρο του 2022 θα ταξιδέψει στο Βερολίνο.

Ντονατέλο: Ωδή στον «μεγάλο των μεγάλων» της ιταλικής τέχνης σε μια σπουδαία έκθεση Facebook Twitter
Έφιππο άγαλμα του Gattamelata στην Πάντοβα (1453).
Ντονατέλο: Ωδή στον «μεγάλο των μεγάλων» της ιταλικής τέχνης σε μια σπουδαία έκθεση Facebook Twitter
Ο Ευαγγελισμός (1453).
Ντονατέλο: Ωδή στον «μεγάλο των μεγάλων» της ιταλικής τέχνης σε μια σπουδαία έκθεση Facebook Twitter
Άγιος Ιωάννης ο βαπτιστής (1438).
Ντονατέλο: Ωδή στον «μεγάλο των μεγάλων» της ιταλικής τέχνης σε μια σπουδαία έκθεση Facebook Twitter
Το πρώτο άγαλμα του Δαβίδ σε μάρμαρο (1408–1409). Museo Nazionale del Bargello, Florence.
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΚΥΡΙΑΚΗ Η Αρτεμίζια Τζεντιλέσκι και οι γυναίκες ζωγράφοι της Ιταλίας από το 1500 έως το 1800

Εικαστικά / Η Αρτεμίζια Τζεντιλέσκι και οι γυναίκες ζωγράφοι της Ιταλίας από το 1500 έως το 1800

Οι γυναίκες ζωγράφοι δεν μπορούσαν ούτε να συμμετάσχουν μαζί με άνδρες σε μαθήματα ζωγραφικής ούτε να εξασφαλίσουν μια αξιοπρεπή μαθητεία. Οι περισσότερες έμαθαν να ζωγραφίζουν από ένα μέλος της οικογένειάς τους ή σε κάποιο μοναστήρι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ