Janis Rafa: Η μοναδική Ελληνίδα καλλιτέχνις στην Μπιενάλε της Βενετίας 2022

Janis Rafa: Η μοναδική Ελληνίδα καλλιτέχνιδα στην Μπιενάλε της Βενετίας 2022 μιλά στη LiFO Facebook Twitter
0

Στη λίστα με τους 213 καλλιτέχνες και καλλιτέχνιδες από όλο τον κόσμο που ανακοίνωσε η φετινή Μπιενάλε της Βενετίας, η οποία θα πραγματοποιηθεί από τις 23 Απριλίου έως τις 27 Νοεμβρίου, φιγουράρει ένα μόνο ελληνικό όνομα, εκείνο της Janis Rafa, την οποία επέλεξε για την κεντρική έκθεση στο Αρσενάλε η επιμελήτρια της 58ης διοργάνωσης Σεσίλια Αλεμάνι.

Οι καλλιτέχνες προέρχονται από 58 χώρες. 180 από αυτούς δεν έχουν παρουσιαστεί ποτέ στο παρελθόν στην κύρια έκθεση της Μπιενάλε. Η διοργάνωση έχει πάρει τον τίτλο της, «The Milk of Dreams», από ένα βιβλίο με σχέδια της σουρεαλίστριας Λεονόρα Κάρινγκτον. Στη «διιστορική» αυτή έκθεση, όπως είπε η Σεσίλια Αλεμάνι, «η παρουσία ενός μεγάλου αριθμού γυναικών και gender non-conforming καλλιτεχνών αμφισβητεί τη φιγούρα των ανδρών ως το κέντρο του σύμπαντος».

Η γεννημένη στην Αθήνα Τζάνις Ραφαηλίδου (Janis Rafa) ολοκλήρωσε την εκπαίδευσή της στη Σχολή Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου του Λιντς (2002-2012) με διδακτορικό στη video art και ήταν μέλος του προγράμματος φιλοξενίας καλλιτεχνών Rijksakademie (2013-2014) με υποτροφία από το Ίδρυμα Ωνάση. Έχει βραβευτεί από την ARTWORKS (2021).

«Δεν μπορώ να πω ακόμα πολλά πράγματα για το έργο, γιατί δεν μας επιτρέπεται, αλλά μπορώ να σας πω πώς προέκυψε η συμμετοχή μου» λέει η Τζάνις Ραφαηλίδου από το αεροδρόμιο, πριν πετάξει για Ολλανδία όπου ζει και εργάζεται.

Η πρακτική μου ταίριαξε με τη θεματολογία της Μπιενάλε και εντάχθηκε εκεί γιατί στη δουλειά μου είναι ξεκάθαρη, τα δέκα τελευταία χρόνια, η ύπαρξη μιας προβληματικής που εξετάζει τη σχέση ανθρώπου και ζώου, τη σχέση του ζωντανού και του νεκρού σώματος και πώς αυτό το αντιλαμβάνεται ο άνθρωπος και το ζώο και πώς συνυπάρχουν σε ένα περιβάλλον.

«Δεν γνωριζόμουν με τη Σεσίλια Αλεμάνι, είδε τη δουλειά μου μέσα από τα ολλανδικά πορτφόλιο που κοίταζε για την προετοιμασία της Μπιενάλε. Αυτό που γνωρίζω είναι ότι η Μπιενάλε δεν θα έχει φέτος πολλά βίντεο στις συμμετοχές, εγώ είμαι μια καλλιτέχνης που δουλεύει κυρίως με βίντεο, κινούμενη εικόνα και φιλμ, κάποια γλυπτά και βίντεο εγκαταστάσεις.

Θα έχω μια βίντεο εγκατάσταση. Είναι μια δουλειά που έχει προκύψει κατά τη διάρκεια των δυο προηγούμενων χρόνων της πανδημίας του κορωνοϊού, είναι αποτέλεσμα της έρευνας που έκανα στη διάρκεια αυτής της περιόδου.

Η πρακτική μου ταίριαξε με τη θεματολογία της Μπιενάλε και εντάχθηκε εκεί γιατί στη δουλειά μου είναι ξεκάθαρη, τα δέκα τελευταία χρόνια, η ύπαρξη μιας προβληματικής που εξετάζει τη σχέση ανθρώπου και ζώου, τη σχέση του ζωντανού και του νεκρού σώματος και πώς αυτό το αντιλαμβάνεται ο άνθρωπος και το ζώο και πώς συνυπάρχουν σε ένα περιβάλλον, το μυστικό, το μυθολογικό, η ενσωματωμένη πλέον βία στο σώμα, όσο αφορά τον άνθρωπο, τη γυναίκα, την ενδοοικογενειακή βία, όσον αφορά τον εγκλεισμό, όλα αυτά, αυτά εξετάζω και στη δουλειά μου αυτή».  

Το σύνολο της δουλειάς της Τζάνις Ραφαηλίδου συνδυάζει φιλμ, βίντεο εγκατάσταση και γλυπτική, προκειμένου να επιστήσει την προσοχή σε μια μη ανθρωποκεντρική, μη λογοκεντρική έννοια των υποκειμενικοτήτων και των τόπων.

Το έργο της κινούμενης εικόνας ισορροπεί μεταξύ μιας εμπειρικής αντίληψης τοπίων και γεγονότων και μιας αυθεντικής αναπαράστασής τους. Οι ιστορίες της βρίσκονται στο περιθώριο του αστικού περιβάλλοντος, στοιχειωμένες από αδέσποτα σκυλιά, φονικά, ξεχασμένα ερείπια, εγκατάλειψη και θάνατο.

Janis Rafa: Η μοναδική Ελληνίδα καλλιτέχνιδα στην Μπιενάλε της Βενετίας 2022 μιλά στη LiFO Facebook Twitter
Η Janis Rafa. Φωτο: David van Dartel

Νεκροί και ζωντανοί, ανθρώπινα και μη ανθρώπινα όντα συνυπάρχουν σε μια συμφωνία ονείρου και αισθησιασμού, σχηματίζοντας μια οπτική γλώσσα που βασίζεται στη σιωπή, τη σωματικότητα και την αφή.

Η κρυπτική και οικουμενική φύση αυτών των κινηματογραφικών κόσμων ξεκινά από έναν συγκεκριμένο ρεαλισμό που έχει πολύ μικρή σχέση με τη συνήθη αναπαράστασή του, την αναζήτηση του αόρατου, του μυθικού και του απόκρυφου. Τελετουργίες αποχαιρετισμού, ταφής ή ανασκαφής, υποβολής ή εκδίκησης σχηματίζουν ένα κυκλικό μοτίβο αφήγησης στο οποίο αναγνωρίζεται η μη ανθρώπινη δράση προκειμένου να αποκαλυφθούν πολιτικές και ηθικές διαστάσεις, ως ένα άλλο είδος αρχαιολογίας.

Η πρώτη της μεγάλου μήκους ταινία «Kala azar» (2020) έκανε την πρεμιέρα της στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Ρότερνταμ (βραβείο KNF) και στο New Directors/New Films στο MoMA (2021). Η ταινία έχει συμμετάσχει σε 38 κινηματογραφικά φεστιβάλ, αποσπώντας 9 βραβεία.

Janis Rafa: Η μοναδική Ελληνίδα καλλιτέχνιδα στην Μπιενάλε της Βενετίας 2022 μιλά στη LiFO Facebook Twitter
Janis Rafa, Cover Green (Gold series), 2016. Ιδιωτική Συλλογή. Courtesy the Artist. © Janis Rafa

Το 2020 τής ανατέθηκε η υλοποίηση νέου έργου από το Ίδρυμα In Between Art Film ως μέρος του πρότζεκτ «Mascarilla 19: Codes of Domestic Violence».

Το 2019 παρουσίασε την πρώτη της μουσειακή ατομική έκθεση στο Μουσείο Centraal της Ουτρέχτης.

Η δουλειά της έχει εκτεθεί σε διάφορους χώρους, μεταξύ των οποίων: Μπιενάλε Βουκουρεστίου (2021), Ατομική Έκθεση Centraal Museum (NL, 2019), Goethe-Institut (GR, 2021), MAXXI (2020), State of Concept Athens (2020) , Manifesta 12 (2018), Palazzo Medici Riccardi (2017), Center d'art Contemporain Chanot (2017), Mardin Biennial (2018), Kunsthalle Munster (2017), EYE Filmmuseum (2016/ 2021), Palazzi (2021 Stroz). Το έργο της Ράφα αποτελεί μέρος πολλών θεσμικών και ιδιωτικών συλλογών, μεταξύ των οποίων το Μουσείο Stedelijk, το Μουσείο Centraal, το Μουσείο Voorlinden και το Fondazione In Between Art Film.

Janis Rafa: Η μοναδική Ελληνίδα καλλιτέχνιδα στην Μπιενάλε της Βενετίας 2022 μιλά στη LiFO Facebook Twitter
Janis Rafa, I am the daughter of a sheep. Courtesy the Artist. © Janis Rafa
Janis Rafa: Η μοναδική Ελληνίδα καλλιτέχνιδα στην Μπιενάλε της Βενετίας 2022 μιλά στη LiFO Facebook Twitter
Janis Rafa, A sign of prosperity to the dreamer, 2014. Courtesy the Artist. © Janis Rafa
Janis Rafa: Η μοναδική Ελληνίδα καλλιτέχνιδα στην Μπιενάλε της Βενετίας 2022 μιλά στη LiFO Facebook Twitter
Janis Rafa, Requiem to a Shipwreck (Requiem#1), 2014. Film still. Courtesy the Artist. Museum Voorlinden. © Janis Rafa
Janis Rafa: Η μοναδική Ελληνίδα καλλιτέχνιδα στην Μπιενάλε της Βενετίας 2022 μιλά στη LiFO Facebook Twitter
Janis Rafa, Lacerate, 2020. Film still, single-channel video with sound, 16 min. Courtesy the Artist. Fondazione In Between Art Film. © Janis Rafa
Janis Rafa: Η μοναδική Ελληνίδα καλλιτέχνιδα στην Μπιενάλε της Βενετίας 2022 μιλά στη LiFO Facebook Twitter
Janis Rafa, Winter came early. Courtesy the Artist. © Janis Rafa
Janis Rafa: Η μοναδική Ελληνίδα καλλιτέχνιδα στην Μπιενάλε της Βενετίας 2022 μιλά στη LiFO Facebook Twitter
Janis Rafa, Whoever owns the ground from the depth of the earth to the height of the sky. Courtesy the Artist. © Janis Rafa
Janis Rafa: Η μοναδική Ελληνίδα καλλιτέχνιδα στην Μπιενάλε της Βενετίας 2022 μιλά στη LiFO Facebook Twitter
Janis Rafa, Take 11: What remains is a wound disembodied. Courtesy the Artist. © Janis Rafa
Janis Rafa: Η μοναδική Ελληνίδα καλλιτέχνιδα στην Μπιενάλε της Βενετίας 2022 μιλά στη LiFO Facebook Twitter
Janis Rafa, Father gravedigger. Courtesy the Artist. © Janis Rafa
Janis Rafa: Η μοναδική Ελληνίδα καλλιτέχνιδα στην Μπιενάλε της Βενετίας 2022 μιλά στη LiFO Facebook Twitter
Janis Rafa, If i ever get a monument chickens will do it for me (REQUIEM#3). Courtesy the Artist. © Janis Rafa
Janis Rafa: Η μοναδική Ελληνίδα καλλιτέχνιδα στην Μπιενάλε της Βενετίας 2022 μιλά στη LiFO Facebook Twitter
Janis Rafa, The fear of leaving the animal forever forgotten under the ground. Courtesy the Artist. © Janis Rafa
Janis Rafa: Η μοναδική Ελληνίδα καλλιτέχνιδα στην Μπιενάλε της Βενετίας 2022 μιλά στη LiFO Facebook Twitter
Janis Rafa, Lacetare. Courtesy the Artist. © Janis Rafa
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Λουκία Αλαβάνου: «Προτιμώ να κάνω λιγότερα έργα, θέλω να με αγγίζει βαθιά το κάθε θέμα»

PORTRAITS 2022 / Λουκία Αλαβάνου: «Προτιμώ να κάνω λιγότερα έργα, θέλω να με αγγίζει βαθιά το κάθε θέμα»

Η καλλιτέχνις που τον ερχόμενο Απρίλιο θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην 59η Μπιενάλε της Βενετίας νιώθει ότι βρίσκεται απολύτως στο στοιχείο της όταν ασχολείται με την τεχνολογία εικονικής πραγματικότητας και με μία ταινία αυτού του είδους, που βασίζεται στην τραγωδία του Σοφοκλή Οιδίπους επί Κολωνώ και είναι γυρισμένη με ερασιτέχνες Ρομά ηθοποιούς, θα συμμετέχει στη μητέρα όλων των Μπιενάλε.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Το «The Milk of Dreams» της Λεονόρα Κάρινγκτον θα είναι ο τίτλος της 59ης Μπιενάλε Βενετίας

Πολιτισμός / «The Milk of Dreams»: Η 59η Μπιενάλε Βενετίας εμπνέεται τον τίτλο της από τη σουρεαλίστρια Λεονόρα Κάρινγκτον

Ο τίτλος της έκθεσης αναφέρεται σε ένα βιβλίο, καλύτερα σε ένα σημειωματάριο της Κάρινγκτον που κρατούσε στο Μεξικό με σχέδια και ιστορίες που έλεγε στα παιδιά της
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT
Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ