Helmut Lang: Από το θρυλικό rubber dress στα πρωτόγονα γλυπτά του

Helmut Lang: What remains behind Facebook Twitter
Helmut Lang, fist no.1 and fist no.4, 2015–17. Courtesy of the artist.
0

To 2005, ο Helmut Lang αποσύρθηκε από την επωνυμία ρούχων που έφερε το όνομά του, κλείνοντας ένα πολύτιμο κεφάλαιο στη μόδα των ’90s που ορίστηκε από τον πρωτοποριακό του μινιμαλισμό. Εγκαταστάθηκε σε μια αγροικία στα ανατολικά Χάμπτονς, φόρεσε Levi’s και μακό μπλουζάκια σαν στολή και, αφού ατένισε για μια τριετία τον ωκεανό, δήλωσε καλλιτέχνης. «Ήθελα να διερευνήσω όσα γνώριζα σε ένα διαφορετικό επίπεδο, να ωριμάσω», δήλωνε τότε σε συνέντευξή του στο περιοδικό «Paper». 

Οι νεαροί δημοσιογράφοι και buyers των αρχών των ’90s που είχαν θεοποιήσει τη μόδα του Lang δεν αιφνιδιάστηκαν με αυτήν τη μετάβαση.  

Με ατελιέ στη Βιέννη και επιδείξεις στο Παρίσι, ο 40άρης τότε σχεδιαστής ηγείτο του κινήματος που ορισμένοι είχαν αρχίσει ήδη να ορίζουν ως «counter-couture». Επηρεασμένος από την κουλτούρα του λειτουργικού design στη μεταπολεμική Αυστρία όπου μεγάλωσε, ο αυτοδίδακτος Lang αφαίρεσε από την τέχνη του την υπερβολή των ’80s και δημιούργησε ρούχα που, παρά την οπτική τους απλότητα, ενσωμάτωναν πολλαπλά επίπεδα τεχνικής και καινοτομίας, έτσι ώστε το fashion design του να ανυψώνεται σε «τέχνη που φοριέται».

Η κλίμακα, οι κεχριμπαρένιες αποχρώσεις και οι υφές των γλυπτών φαίνονται φυσικά ανάμεσα στον ξύλινο σκελετό από σεκόγια του σπιτιού, τα εντυπωσιακά του χάλκινα τζάκια, τους εσωτερικούς του χώρους που ανοίγονται στη φύση.

Παραδοσιακές χειροποίητες τεχνικές εφαρμόζονταν σε high tech υλικά, και οι φόρμες του υπήρξαν πάντα γλυπτικές. Δουλεύοντας σε layers, με δέρμα και λάστιχο, μεταλλικά τούλια και οργάντζες, ο Lang δημιούργησε σχολή για το πώς η χρηστικότητα μπορεί να αποπνέει ερωτισμό. Το θρυλικό rubber dress του παραμένει μέχρι σήμερα σύμβολο μιας ανέμελης πορνογραφικής κομψότητας, κι έφτασε να γίνει θέμα προς ανάλυση στον «New Yorker». 

Από το θρυλικό rubber dress στα πρωτόγονα γλυπτά του Helmut Lang Facebook Twitter
H Τατιάνα Πάτιτζ φορώντας το θρυλικό rubber dress του Helmut Lang στην πασαρέλα το 1994.

Η πλούσια βιβλιογραφία για το υβρίδιο Lang στη σύγχρονη μόδα διαπιστώνει στα ρούχα του επιρροές από τα κινήματα του κλασικισμού και του πριμιτιβισμού. Σε αντίθεση με τον Azzedine Alaia ή την Alix Grès, που κι εκείνοι συνήθιζαν να ταιριάζουν στο ίδιο look tribal και αρχαιοελληνικές επιρροές, η ενοποίηση του Lang γινόταν με τραχύτητα, έτσι ώστε τα διαφορετικά στοιχεία να είναι εμφανή, όχι αφομοιωμένα. Χαρακτηριστικό τέτοιο κομμάτι είναι ένα λευκό βραδινό φόρεμα που σήμερα βρίσκεται στη συλλογή του Met, στο οποίο πλισαρισμένη οργάντζα και μεταξωτό σιφόν συνυπάρχουν με αρμαθιές από τρίχα αλόγου. 

Helmut Lang: What remains behind Facebook Twitter
Το λευκό βραδινό φόρεμα που σήμερα βρίσκεται στη συλλογή του Met, στο οποίο πλισαρισμένη οργάντζα και μεταξωτό σιφόν συνυπάρχουν με αρμαθιές από τρίχα αλόγου. 

Στα 15 χρόνια που ασχολείται αποκλειστικά με την τέχνη, ο Lang διατήρησε αυτήν του την προσήλωση στα υλικά, πλάθοντας γλυπτά με αισθαντική υφή στον αχυρώνα του σπιτιού του που έχει μετατρέψει σε στούντιο. Αυτά που παρουσιάζει τώρα στο Λος Άντζελες, βλοσυρά μορφώματα από εύπλαστα υλικά (κερί, λάστιχο, ρητίνη και αφρολέξ), δεν έχουν κάποιο προαποφασισμένο νόημα. «Η συναισθηματική τους βαρύτητα (των υλικών) προέρχεται από αυτό που κάνω μ' αυτά», είπε ο ίδιος στο Artnet, αναφερόμενος στη μεθοδολογία με την οποία προσεγγίζει την ύλη. Ο αφρός, μουλιασμένος μαζί με τα άλλα υλικά, συσπάται και δένεται σε φόρμες αφηρημένες αλλά παραστατικές, που μοιάζουν με γροθιές ή ακαθόριστα ανθρώπινα μέλη. Υπάρχει κάτι αποτρόπαιο σε αυτά τα γλυπτά, που ενώ η σύστασή τους θυμίζει βρεγμένους σπόγγους ή κολλώδη κέικ, οι φιγούρες τους ταλαντεύονται ανάμεσα στη σπλαχνική παραμόρφωση και τον αισθησιασμό, σαν ένα εκκρεμές που από την επιθυμία σε εκτοξεύει στην αποστροφή. Ανάμεσα στα γλυπτά, δύο μικρά επιτοίχια έργα εξυμνούν την υλικότητα, τοποθετώντας τις πρώτες ύλες –το πλαστικό, ή σελάκη, και το κερί– σε κάδρο. 

Helmut Lang: What remains behind Facebook Twitter
Η κλίμακα, οι κεχριμπαρένιες αποχρώσεις και οι υφές των γλυπτών φαίνονται φυσικά ανάμεσα στον ξύλινο σκελετό από σεκόγια του σπιτιού, τα εντυπωσιακά του χάλκινα τζάκια, τους εσωτερικούς τους χώρους που ανοίγονται στη φύση. Courtesy of the artist.

Τα έργα της έκθεσης «What Remains Behind» εκτίθενται στο Schindler House στο δυτικό Χόλιγουντ, ένα αριστούργημα του μοντερνισμού που από το 1994 λειτουργεί ως δορυφόρος του Μουσείου Εφαρμοσμένων Τεχνών (ΜΑΚ) της Βιέννης. «Η αρχιτεκτονική αυτού του ιστορικού σπιτιού έχει κάτι το μεταφυσικό», παρατηρεί ο επιμελητής της έκθεσης και επί σειρά ετών συνεργάτης του Lang, Neville Wakefield. «Το αισθάνεσαι στο πώς συνομιλεί το φως με τον χώρο, στα όρια ανάμεσα στο εσωτερικό και το εξωτερικό, στα σιωπηλά σημεία ανάμεσα στις κάθετες πλάκες μπετόν». Μέσα σε αυτόν τον γυμνό χώρο, χειροπιαστό όσο και χιμαιρικό, που δημιούργησε μεταξύ 1921-22 ο Αυστριακός αρχιτέκτονας Rudolf Schindler, το έργο του Lang, ενός επίσης Αυστριακού εμιγκρέ, προσφέρει τη δική του εκδοχή για την ανθρώπινη κατάσταση.

Ενώ τα γλυπτά δεν δημιουργήθηκαν για να παρουσιαστούν εκεί, η εμπειρία του Wakefield σε site-specific επιμελητικά πρότζεκτ (υπήρξε καλλιτεχνικός διευθυντής και συνεπιμελητής στην εγκατάσταση «Desert X» στην Coachella το 2023) βοήθησε στην αποτελεσματική τους σύνδεση με τον χώρο. 

Helmut Lang: What remains behind Facebook Twitter
O αυτοδίδακτος Lang αφαίρεσε από την τέχνη του την υπερβολή των '80s και δημιούργησε ρούχα που, παρά την οπτική τους απλότητα, ενσωμάτωναν πολλαπλά επίπεδα τεχνικής και καινοτομίας.

Η κλίμακα, οι κεχριμπαρένιες αποχρώσεις και οι υφές των γλυπτών φαίνονται φυσικά ανάμεσα στον ξύλινο σκελετό από σεκόγια του σπιτιού, τα εντυπωσιακά του χάλκινα τζάκια, τους εσωτερικούς του χώρους που ανοίγονται στη φύση. Το σπίτι συνδυάζει στοιχεία παραδοσιακού ιαπωνικού και βιενέζικου design, με δύο συνδεόμενα διαμερίσματα σε σχήμα L για δυο οικογένειες, συρόμενα πάνελ αντί για πόρτες και στιβαρούς τσιμεντένιους τοίχους, και θεωρείται ένα διαχρονικό –μάλιστα είναι το πρώτο– δείγμα αρχιτεκτονικού μοντερνισμού, χτισμένο το 1922 στη Νότια Καλιφόρνια. Τα γλυπτά του Lang μέσα σ' αυτό –έναν τόπο ανάμεσα στο παρελθόν και το τώρα– φαντάζουν σύγχρονα και συγχρόνως πρωτόγονα, θίγοντας τη διαρκή εμμονή του με το θέμα της μνήμης, ιδιαίτερα με τις ιστορίες που μεταφέρουν τα υλικά από τις προηγούμενες χρήσεις τους.

Η ιδέα της μνήμης και της απουσίας έχει αποκτήσει μια νέα συναισθηματική δριμύτητα στο Λος Άντζελες μετά τις πυρκαγιές του Ιανουαρίου που αφάνισαν ύλη και ιστορίες ανθρώπων. Τα υλικά μιλούν για το παρελθόν, αν επιβιώσουν μέσα στον χρόνο… 

Helmut Lang: What remains behind στο MAK Center for Art and Architecture, Schindler House, Λος Άντζελες, έως 4 Μαΐου 2025 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Dilara Findikoglou: H μάγισσα του σκότους

Μόδα & Στυλ / Είναι η Dilara Findikoglou o νέος Alexander McQueen;

Πριν λίγο καιρό, πολλοί δεν γνώριζαν την ύπαρξή της, ώσπου η σχεδιάστρια αποκάλυψε τις άσωτες Αφροδίτες της σε μια αποθήκη που στεγάζει το μακροβιότερο goth club του Λονδίνου και – μόνη της, κυριολεκτικά – αποκατέστησε τη φήμη της πόλης ως τόπου που θρέφει τις πιο αλλόκοτες «φωνές» της μόδας.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Roberto Cavalli (1940-2024): Ο σχεδιαστής που ταύτισε την υπερβολή με την επιτυχία

Μόδα & Στυλ / Roberto Cavalli (1940-2024): Ο σχεδιαστής που ταύτισε την υπερβολή με την επιτυχία

Πλασαρίστηκε σαν ροκ σταρ και αγάπησε όσοι λίγοι designers τις γυναίκες. Ο Ιταλός δημιουργός έφυγε από τη ζωή στα 83 του, αφήνοντας πίσω του ένα εξεζητημένο σύννεφο από aninal prints, σέξι εμπριμέ και ένα «εγχειρίδιο» για το πώς ένας σχεδιαστής μπορεί να είναι πιο αναγνωρίσιμος από τη μόδα που παράγει.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ