Μια έκθεση ζωγραφικής αφιερωμένη στις κατσίκες των Κυκλάδων και τη μοναδικότητά τους

Μια έκθεση ζωγραφικής αφιερωμένη στις κατσίκες των Κυκλάδων και τη μοναδικότητά τους Facebook Twitter
Andy, Δαυίδ Μπενφοράδο, Gallery Kourd
0

— Πες μου μερικά πράγματα που σου αρέσει να κάνεις.

Να παίζω νέι, να απολαμβάνω την ησυχία του εργαστηρίου μου. Να χάνομαι σε πόλεις και μουσεία. Να διαβάζω και να περνάω χρόνο στις καλαμιές, στη θάλασσα. Λατρεύω τις Κυκλάδες και συνεχώς έχω στο νου μου το θυμάρι, τη ρίγανη, τον μάραθο, τη κάππαρη, τον αέρα και την ξεραΐλα που αντανακλά αυτό το εκτυφλωτικά λυτρωτικό φως.

 

— Εκτός από τις ορθογώνιες κόρες, πες μου ένα ακόμη ιδιαίτερο χαρακτηριστικό που έχουν οι κατσίκες και ίσως δεν ξέρουμε.

Λόγω των ορθογώνιων κορών, οι γίδες έχουν πανοραμικό πεδίο όρασης μεταξύ 320-340 μοιρών ‒ μιλάμε για τρομερή περιφερειακή όραση, προφανώς για να εντοπίζουν εύκολα και γρήγορα επίδοξους θηρευτές. Ο άνθρωπος έχει μόλις 210 μοίρες περιφερειακής όρασης. Δεν έχουν όμως καλό πεδίο βάθους και στην ευθεία μπορούν να εστιάσουν μονάχα μεταξύ 20-60 μοιρών, ενώ ο άνθρωπος περίπου στις 114 μοίρες.

 

Οι γίδες έχουν εξημερωθεί εδώ και 10.000 χρόνια από τους ανθρώπους. Νομίζω ότι ο άνθρωπος έχει προσωρινά χάσει τη σύνδεσή του με τη φύση. Όσο δύσκολο και αν είναι στην παρούσα φάση, πιστεύω στην ανθρωπότητα και ευελπιστώ ότι θα βρεθεί κάποιου είδους ισορροπία.

 

Πιθανότατα θα γνωρίζετε ότι οι γίδες τρώνε τα πάντα! Ένας φίλος που έχει κτήμα στην Κέρκυρα πήρε γίδες για «χορτοκοπτικό», όπως είπε, καθώς έχει βιολογική καλλιέργεια ελιάς. Γρήγορα αντελήφθη ότι έπρεπε κάπως να τις περιορίσει γιατί τα τρώνε όλα!

 

Οι τράγοι πολλές φορές απομακρύνονται από το μαντρί για να ελέγχεται ευκολότερα ο πληθυσμός των κατσικιών. Δεν γνωρίζουν από συγγενείς, κοινώς θα συνουσιαστούν με οποιαδήποτε γίδα στον διάβα τους. Μπορούν να πιουν θαλασσινό νερό για να επιβιώσουν και είναι ευρηματικοί στους τρόπους που ψάχνουν τροφή.

 

Μια έκθεση ζωγραφικής αφιερωμένη στις κατσίκες των Κυκλάδων και τη μοναδικότητά τους Facebook Twitter
Αμάλθεια, Δαυίδ Μπενφοράδο, Gallery Kourd

 

— Έχεις ζήσει κοντά στα ζώα. Θες να μου μιλήσεις λίγο γι’ αυτό;

Με τις γίδες είχα επαφή από μικρή ηλικία, σε διάφορα νησιά των Κυκλάδων, όπου απλώς ήταν μέρος του τοπίου και τις παρατηρούσα από απόσταση. Το καλοκαίρι του 2008, στους Φούρνους Κορσεών γνώρισα τον Ιάκωβο και τη Μαρούδα, οι οποίοι αγαπούσαν και φρόντιζαν τις κατσίκες τους. Τους είχαν δώσει ιδιαίτερα ονόματα και ήταν φανερό πως τους παρείχαν πολύ καλές συνθήκες διαβίωσης.

 

Το καλοκαίρι του 2008, λοιπόν, πήραμε με τη σύντροφό μου ένα από αυτά τα μονοπάτια όπου πρέπει να κλείσεις την αυτοσχέδια μαντρόπορτα, η οποία φέρει μια φιλική προειδοποίηση του τύπου «παρακαλώ, κλείστε την πόρτα, κατσίκια!».

 

Καθώς επιστρέφαμε από το πρωινό μπάνιο και έχοντας αφήσει το μαντρί δεκάδες μέτρα, ακούω κάποιον να μας φωνάζει. «Ωχ», λέω, «αφήσαμε την πόρτα ανοιχτή, θα έχουν φύγει τα κατσίκια!».

 

«Κοπιάστε» μας είπαν και μας κέρασαν μυζήθρα και ανθότυρο που μόλις είχαν φτιάξει. Οι γίδες αλώνιζαν παντού χορτάτες και ανέμελες. Είχαν μόλις φάει και αρμεχτεί, όποτε ήταν ξαλαφρωμένες.

 

Το καζάνι όπου σιγόβραζε το γάλα ήταν από μαντέμι και η φωτιά από ρίζες και κλαράκια. Για προσάναμμα χρησιμοποιούσαν κλαριά από ξεραμένο θυμάρι και ρίγανη. Το μαντρί ήταν χτισμένο απλά, αλλά σε ύψωμα, και από κάτω δέσποζαν τα νησάκια που αποτελούν το σύμπλεγμα των Φούρνων Κορσεών. 

 

Μια έκθεση ζωγραφικής αφιερωμένη στις κατσίκες των Κυκλάδων και τη μοναδικότητά τους Facebook Twitter
Κασσάνδρα, Δαυίδ Μπενφοράδο, Gallery Kourd

 

Ο Ιάκωβος είχε μπαρκάρει για πολλά χρόνια και επέστρεψε στον τόπο του για να βλέπει μεν τη θάλασσα, αλλά να έχει και τη σύνδεση με τη γη. Η Μαρούδα (συγχωρεμένη πια) καταγόταν από ένα κοντινό χωριό. Οι κατσίκες τους ήταν ελεύθερες και ανεξάρτητες. Δεν ήταν μαντρωμένες.

 

Κάθε πρωί στις 7:30 ήταν απίκο μπροστά από το μαντρί για το καθημερινό άρμεγμα, τάισμα και πότισμα. Αφού ξαπόσταιναν λιγάκι, βουρ στο βουνό και στην άνυδρη γη κάτω από το λιοπύρι. Απίστευτη ικανότητα αντοχής και προσαρμογής σε τέτοιο περιβάλλον, χιλιάδες χρόνια τώρα.

 

Με το που αντίκρισα τις γίδες, γνώρισα αυτούς τους δύο ανθρώπους και είδα πόσο ανεξάρτητα ήταν τα ζώα κάτι συνέβη μέσα μου και η έμπνευση ήταν άμεση! Αυτόματα συνειδητοποίησα πράγματα στα οποία αναφέρεται ο Θερβάντες στον Δον Κιχώτη, την ταπεινότητα και την απλότητα των χωρικών και των γιδιών. Συνειδητοποίησα πόσο γνώριμο και οικείο μού ήταν όλο αυτό σκηνικό.

Κατευθείαν ρώτησα ευγενικά αν θα μπορούσα να τραβήξω φωτογραφίες και να παρακολουθήσω τη διαδικασία αρμέγματος κ.λπ. Μέρα παρά μέρα πήγαινα κάθε πρωί και παρατηρούσα τις γίδες, τον χώρο τους και το άρμεγμα. Έτριψα χώμα από το μαντρί στο σκούρο μου πουκάμισο για να πάρω τη μυρωδιά, όταν πήγαινα φορούσα τα ίδια ρούχα.

 

Στην αρχή οι γίδες ήταν περίεργες μεν, αλλά με κοιτούσαν από απόσταση. Μετά από περίπου μία εβδομάδα με δέχτηκαν και μετά από λίγο καιρό περπατούσα μαζί τους, χωρίς να ενοχλούνται.

 

Σημαδιακή και συνάμα αστεία η παρακάτω σκηνή: πριν από λίγους μήνες είχα ξεκινήσει να μαθαίνω νέι. Όσοι γνωρίζουν το όργανο, ξέρουν πόσο δύσκολο είναι να παραγάγεις ήχο στην αρχή. Ε, λοιπόν, ήμουν στη φάση που είχα βγάλει ήχο 2-3 μήνες πριν και ήμουν ενθουσιασμένος!

 

Μια έκθεση ζωγραφικής αφιερωμένη στις κατσίκες των Κυκλάδων και τη μοναδικότητά τους Facebook Twitter
Ελένη, Δαυίδ Μπενφοράδο, Gallery Kourd

 

Κάποια στιγμή ο Ιάκωβος μου λέει: «Δαυίδ, αύριο το πρωί έλα λίγο νωρίτερα γιατί θα αλλάξω μαντρί τις γίδες και θα τις πάω λίγα χιλιόμετρα παρακάτω». Το επόμενο πρωί καθυστέρησα να ξυπνήσω, όταν έφτασα στο νέο μαντρί είδα ότι επικρατούσε αναστάτωση, οι γίδες κάναν του κεφαλιού τους. Ένιωσα ότι ίσως ενοχλούσα με την παρουσία μου.

 

Λέω, λοιπόν, στη σύντροφό μου: «Βαλεντίνα, πάμε λίγο πιο πέρα να μην εμποδίζουμε τη δουλειά του Ιάκωβου και της Μαρούδας. Αφού ήρθαμε ως εδώ, ας φυσήξω λίγο το νέι και επιστρέφουμε στο σπίτι».

 

Άρχισα να παίζω και μετά από λίγο έκλεισα τα μάτια μου και συνέχισα για αρκετά λεπτά. Όταν άνοιξα τα μάτια μου συνειδητοποίησα ότι είχαν μαζευτεί όλες οι γίδες γύρω-γύρω και παρακολουθούσαν!

 

Πλησίασε η Μαρούδα και ο Ιάκωβος και με ευχαρίστησαν, λέγοντάς μου ότι οι κατσίκες ήταν άναρχες από το πρωί και με τον ήχο του νέι ηρέμησαν. Ήταν επισήμως, λοιπόν, η πρώτη μου εμφάνιση μπροστά σε κοινό ‒ και τι κοινό!

 

Τρομερές οι κατσίκες, γεμάτες περιέργεια, με το ιδιαίτερο βλέμμα τους να προεκτείνουν τον μακρύ τους λαιμό και να γίνονται ένα με το τοπίο. Και η μουσική ήταν σαν να βγαίνει μέσα από τις ηλιοκαμένες πέτρες και αυτό το υπέροχα γυμνό και ξερό τοπίο. Ο έρωτας ήταν κεραυνοβόλος. Επί τόπου έκανα τάμα ότι όπου βλέπω κατσίκες κι έχω νέι θα σταματάω να τους παίζω, κάτι που εξακολουθώ να κάνω μέχρι σήμερα!

 

Μια έκθεση ζωγραφικής αφιερωμένη στις κατσίκες των Κυκλάδων και τη μοναδικότητά τους Facebook Twitter
Εκάτη, Δαυίδ Μπενφοράδο, Gallery Kourd

 

Ο άνθρωπος έχει χάσει τον θαυμασμό και τον σεβασμό του για τα ζώα και τη φύση; Προσπαθείς με έναν τρόπο να το αποκαταστήσεις αυτό;

Ίσως προσπαθώ να αποδώσω έναν ελάχιστο φόρο τιμής σε αυτά τα υπέροχα και τόσο παρεξηγημένα ζώα, που είναι μέρος της ζωής μας πλέον σχεδόν μόνο μέσω των προϊόντων τους, και ταυτόχρονα τόσο ταπεινά, περήφανα και ελεύθερα στο πνεύμα.

 

Οι γίδες έχουν εξημερωθεί εδώ και 10.000 χρόνια από τους ανθρώπους. Νομίζω ότι ο άνθρωπος έχει προσωρινά χάσει τη σύνδεσή του με τη φύση. Όσο δύσκολο και αν είναι στην παρούσα φάση, πιστεύω στην ανθρωπότητα και ευελπιστώ ότι θα βρεθεί κάποιου είδους ισορροπία.

 

Μια έκθεση ζωγραφικής αφιερωμένη στις κατσίκες των Κυκλάδων και τη μοναδικότητά τους Facebook Twitter
Σελήνη, Δαυίδ Μπενφοράδο, Gallery Kourd

 

Μια έκθεση ζωγραφικής αφιερωμένη στις κατσίκες των Κυκλάδων και τη μοναδικότητά τους Facebook Twitter
Ευρώπη, Δαυίδ Μπενφοράδο, Gallery Kourd

 

Μια έκθεση ζωγραφικής αφιερωμένη στις κατσίκες των Κυκλάδων και τη μοναδικότητά τους Facebook Twitter
Ίρις, Δαυίδ Μπενφοράδο, Gallery Kourd

 

Μια έκθεση ζωγραφικής αφιερωμένη στις κατσίκες των Κυκλάδων και τη μοναδικότητά τους Facebook Twitter
Ολυμπία, Δαυίδ Μπενφοράδο, Gallery Kourd

 

Μια έκθεση ζωγραφικής αφιερωμένη στις κατσίκες των Κυκλάδων και τη μοναδικότητά τους Facebook Twitter
Γιάννης, Δαυίδ Μπενφοράδο, Gallery Kourd

 

Info:

Έως 7/7

Gallery Kourd (Κασσιανής 2, Λυκαβηττός)

Τρ.-Παρ. 11:00-19:00 (για οποιαδήποτε άλλη ώρα, κατόπιν ραντεβού)

 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης πέταξε τον Πλάτωνα σε ένα escape room για την Μπιενάλε

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ