«Μαραίνονται» τα Ηλιοτρόπια του Βαν Γκογκ;

«Μαραίνονται» τα Ηλιοτρόπια του Βαν Γκογκ; Facebook Twitter
Το ασταθές κίτρινο του χρωμίου βρίσκεται στο απαλό φόντο και στα λαμπερά πέταλα, αλλά υπάρχει και στα πράσινα κοτσάνια και στις καρδιές των λουλουδιών, πράγμα που σημαίνει μεγαλύτερο κίνδυνο για να σκοτεινιάσει ο πίνακας.
0

Τα κίτρινα πέταλα και τα κοτσάνια στα διάσημα «Ηλιοτρόπια» του Βίνσεντ Βαν Γκογκ έχουν αρχίσει να «μαραίνονται», σύμφωνα με ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Αμβέρσας στο Βέλγιο και το Πολυτεχνείο του Ντελφτ στην Ολλανδία.

Έπειτα από μικροσκοπική εξέταση στην μπογιά του διάσημου πίνακα (συγκεκριμένα της βερσιόν που ο Ολλανδός ζωγράφος φιλοτέχνησε τον Ιανουάριο του 1889) που εκτίθεται στο Μουσείο Βαν Γκογκ του Άμστερνταμ, οι ερευνητές κατέληξαν πως ένα από τα δύο κίτρινα του χρωμίου που χρησιμοποίησε ο ζωγράφος είναι φωτοευαίσθητο και έχει τάση να μετατρέπεται, με την πάροδο του χρόνου, από πολύ απαλό κίτρινο σε ώχρα ή σε πράσινο της ελιάς.

Το αποτέλεσμα δεν είναι ακόμα ορατό με γυμνό μάτι, σύμφωνα με τον Frederik Vanmeert, ερευνητή και υποψήφιο διδάκτορα χημείας στο Πανεπιστήμιο της Αμβέρσας, αλλά θα είναι πιο έντονο όσο περνάνε τα χρόνια. Ο Vanmeert υπογράφει τη σχετική τεχνική μελέτη που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Angewandte Chemie πριν από λίγες μέρες.

Οι ερευνητές εξέτασαν τα «Ηλιοτρόπια» στο Μουσείο Βαν Γκογκ το 2016, χρησιμοποιώντας μια νέα τεχνική χημικής χαρτογράφησης που ονομάζεται Μακροσκοπική Διάθλαση με Ακτίνες Χ, η οποία τους επιτρέπει να εντοπίσουν υλικά ανάμεσα στις χρώσεις του πίνακα, χωρίς καν να τον ακουμπήσουν.

Το ασταθές κίτρινο του χρωμίου βρίσκεται στο απαλό φόντο και στα λαμπερά πέταλα, αλλά υπάρχει και στα πράσινα κοτσάνια και στις καρδιές των λουλουδιών, πράγμα που σημαίνει μεγαλύτερο κίνδυνο για να σκοτεινιάσει ο πίνακας, αναφέρει η μελέτη. 

Οι ερευνητές εξέτασαν τα «Ηλιοτρόπια» στο Μουσείο Βαν Γκογκ το 2016, χρησιμοποιώντας μια νέα τεχνική χημικής χαρτογράφησης που ονομάζεται Μακροσκοπική Διάθλαση με Ακτίνες Χ, η οποία τους επιτρέπει να εντοπίσουν υλικά ανάμεσα στις χρώσεις του πίνακα, χωρίς καν να τον ακουμπήσουν. Έλαβαν επίσημη άδεια από το μουσείο για τη μελέτη και συνεργάστηκαν μαζί του για τα αποτελέσματα.

Ο σπουδαίος μετα-ιμπρεσιονιστής του 19ου αιώνα χρησιμοποιούσε συνθετικά χρώματα σε σωληνάρια, που ήταν καινούρια στην αγορά εκείνη την εποχή, μεταξύ άλλων τρία είδη κίτρινου του χρωμίου, δύο εκ των οποίων φαίνεται πως έχουν τάση να ξεθωριάζουν με το φως. Στα «Ηλιοτρόπια», χρησιμοποίησε δύο χρώματα, ένα από τα οποία είναι φωτοευαίσθητο. 

Ο Ολλανδός ζωγράφος και οι σύγχρονοί του χρησιμοποίησαν το κίτρινο του χρωμίου στη σειρά των «Ηλιοτροπίων» και σε άλλους πίνακες, αλλά είναι άγνωστο προς το παρόν πόσοι από αυτούς θα επηρεαστούν ποιοτικά, σύμφωνα με τον Vanmeert. 

Διεξάγεται ήδη συγκριτική μελέτη, γι' αυτό τον λόγο, στα «Ηλιοτρόπια» που εκτίθενται στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου, καθώς, σύμφωνα με τον ερευνητή, αναμένεται να διαπιστωθεί το ίδιο πρόβλημα κι εκεί.

Το 2013, οι ερευνητές στο Μουσείο Βαν Γκογκ ανακάλυψαν ότι ένα από τα κόκκινα χρώματα που είχε χρησιμοποιήσει ο Βαν Γκογκ σε πολλές από τις δουλειές του είχε επίσης την τάση να ξεθωριάζει. Η διάσημη «Κρεβατοκάμαρα» του 1888, από την περίοδο παραμονής του στην Αρλ της Γαλλίας, έχει πλέον μπλε τοίχους, ενώ αρχικά το χρώμα ήταν μοβ, προτού η κόκκινη μπογιά ξεθωριάσει.

Η Marije Vellekoop, επικεφαλής της συλλογής και της έρευνας του Μουσείου Βαν Γκογκ, δήλωσε ότι ο καλλιτέχνης χρησιμοποιούσε συχνά το κίτρινο του χρωμίου στα έργα του και πως το μουσείο εξετάζει το αποτέλεσμα και αναζητά τρόπους επίλυσης του προβλήματος.

«Η πρόσφατη έρευνα μας βοήθησε να καταλάβουμε σε ποια σημεία του πίνακα είναι παρών αυτός ο τύπος κίτρινου του χρωμίου, οπότε γνωρίζουμε σε ποια σημεία να εστιάσουμε».

Με πληροφορίες από τους New York Times

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ