O David Shrigley παρουσιάζει ένα ντοκιμαντέρ με κατσίκες στα παλιά σφαγεία της Υδρας Facebook Twitter
Ο καλλιτέχνης έφτιαξε ένα ντοκιμαντέρ ο τίτλος του οποίου («Laughterhouse», το σπίτι του γέλιου) αποτελεί στην ουσία λογοπαίγνιο με τη λέξη «Slaughterhouse» (σφαγείο) και θα προβάλλεται σε λούπα, όλο το καλοκαίρι, με τη μορφή βιντεο-εγκατάστασης, σε έναν χώρο ιδιαίτερης σημασίας για το νησί της Ύδρας. ©David Shrigley

O David Shrigley παρουσιάζει ένα ντοκιμαντέρ με κατσίκες στα παλιά σφαγεία της Υδρας

0

Ο David Shrigley δεν ενθουσιάζεται στην ιδέα να εξηγεί την τέχνη του. Ο 49χρονος Βρετανός καλλιτέχνης με τα διάσημα προβοκατόρικα σκίτσα του πιστεύει πως η δουλειά του «είναι αυτό που είναι».

Συχνά, όσο ειρωνικά είναι τα έργα του με τις ανθρώπινες ή ανθρωπόμορφες μορφές, τα δυσανάλογα μέλη και τις φαρμακερές ατάκες που τα συνοδεύουν, άλλο τόσο απολαυστικά ειρωνικές είναι οι απαντήσεις που δίνει στις συνεντεύξεις του.


Με το νέο λεύκωμα Fully Coherent Plan for a New and Better Society (Σχέδιο πλήρους συνοχής για μια νέα και καλύτερη κοινωνία) που περιλαμβάνει 254 εικονογραφήσεις του, όλες με το χαρακτηριστικό μαύρο μελάνι του πάνω σε λευκό χαρτί, να έχει εκδοθεί πριν από λίγο καιρό και έχοντας μόλις ολοκληρώσει τα καθήκοντά του ως γκεστ καλλιτεχνικού διευθυντή στο φετινό Φεστιβάλ του Μπράιτον, όπου κατοικεί τα τελευταία τρία χρόνια, μετά από 27 συναπτά έτη στη Γλασκώβη, ετοιμάζεται να έρθει στα μέρη μας. Έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον, λοιπόν, το θέμα με το οποίο επέλεξε να καταπιαστεί στη φετινή του επίσκεψη στην Ελλάδα.


Καλεσμένος του Ιδρύματος ΔΕΣΤΕ για να αναλάβει την ετήσια θερινή «κατάληψη» του χώρου που διαχειρίζεται το Ίδρυμα στην Ύδρα, ο οποίος στέγαζε τα παλιά σφαγεία του νησιού, ο Shrigley θα παρουσιάσει φέτος ένα ντοκιμαντέρ με θέμα τις κατσίκες.

Έχει μεγάλο ενδιαφέρον η αντίφαση αυτή μεταξύ του κωμικού χαρακτήρα της ταινίας και της ιστορίας του χώρου όπου θα προβληθεί, η οποία κινητοποίησε τον καλλιτέχνη για τη δημιουργία της, όπως επίσης και η ίδια η επιλογή του να σχολιάσει ένα ζήτημα που αποτελεί «καυτή πατάτα» για όλα τα ακτιβιστικά κινήματα παγκοσμίως το τελευταίο διάστημα


Εδώ και καιρό κυκλοφορούν viral βίντεο στο YouTube, μονταρισμένα, με τα συμπαθή θηλαστικά να επιδίδονται σε βελάσματα που ακουστικά είναι πολύ κοντά στην ανθρώπινη φωνή, σαν οι κατσίκες να «μιλάνε».


Με αφορμή αυτήν τη διαπίστωση, ο καλλιτέχνης έφτιαξε ένα ντοκιμαντέρ ο τίτλος του οποίου («Laughterhouse», το σπίτι του γέλιου) αποτελεί στην ουσία λογοπαίγνιο με τη λέξη «Slaughterhouse» (σφαγείο).

Θα προβάλλεται σε λούπα, όλο το καλοκαίρι, με τη μορφή βιντεο-εγκατάστασης, σε έναν χώρο ιδιαίτερης σημασίας για το νησί της Ύδρας και τους κατοίκους της, στον οποίο, όσοι έχουν βρεθεί, κάνουν λόγο για απόκοσμη ενέργεια που συνδέεται με το παρελθόν του.

Ένα αστείο θέμα που στόχο έχει να διασκεδάσει σε ένα διόλου διασκεδαστικό μέρος που, όπως θυμάται η γενική συντονίστρια του Ιδρύματος ΔΕΣΤΕ στην Ύδρα, ακόμα και πριν από δέκα χρόνια, όταν το παρέλαβε το Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ και άρχισε το 2009 να καλεί καλλιτέχνες για να παρουσιάσουν εκθέσεις σχεδιασμένες ειδικά για τον χώρο, διέθετε αυτούσια αυτή την ιδιότυπη ενέργεια, την οποία διατηρεί μέχρι σήμερα.


Έχει μεγάλο ενδιαφέρον η αντίφαση αυτή μεταξύ του κωμικού χαρακτήρα της ταινίας και της ιστορίας του χώρου όπου θα προβληθεί, η οποία κινητοποίησε τον καλλιτέχνη για τη δημιουργία της, όπως επίσης και η ίδια η επιλογή του να σχολιάσει ένα ζήτημα που αποτελεί «καυτή πατάτα» για όλα τα ακτιβιστικά κινήματα παγκοσμίως το τελευταίο διάστημα, ιδίως αυτό του βιγκανισμού και της μαζικής θανάτωσης των ζώων προς τέρψη του ανθρώπινου ουρανίσκου, με τον πλέον ανορθόδοξο, αλλά απόλυτα συνεπή στο έργο του τρόπο.

O David Shrigley παρουσιάζει ένα ντοκιμαντέρ με κατσίκες στα παλιά σφαγεία της Υδρας Facebook Twitter
Στα εγκαίνια της εγκατάστασης, όπου θα παρευρεθεί και ο ίδιος ο καλλιτέχνης, θα παρουσιαστεί επίσης ένα μουσικό κομμάτι φτιαγμένο από τις κραυγές των ζώων της ταινίας, η ερμηνεία του οποίου θα γίνει με ηλεκτρικές κιθάρες που έχει κατασκευάσει ο ίδιος.


Εξάλλου, «υπάρχει κάτι καθαρτικό στο να κάνεις τέχνη», όπως δήλωσε ο ίδιος πρόσφατα στην «Guardian». «Αν δεν το βγάλεις από μέσα σου, κακοφορμίζει και σε καταστρέφει. Νιώθω κάπως έτσι. Είναι υγιές για μένα να κάνω τέχνη. Δεν ξέρω αν είναι υγιές για τους άλλους να τη βλέπουν».


Στα εγκαίνια της εγκατάστασης, όπου θα παρευρεθεί και ο ίδιος ο καλλιτέχνης, θα παρουσιαστεί επίσης ένα μουσικό κομμάτι φτιαγμένο από τις κραυγές των ζώων της ταινίας, η ερμηνεία του οποίου θα γίνει με ηλεκτρικές κιθάρες που έχει κατασκευάσει ο ίδιος. Κλαυσίγελως, δηλαδή, και ένα έξοχο πολιτικό σχόλιο που άπτεται πολλών περισσότερων από τα προφανή θεμάτων.


Παράλληλα, καταπώς όλα δείχνουν, καθώς κάποιες λεπτομέρειες θα αποφασιστούν την τελευταία στιγμή, άμα τη αφίξει του καλλιτέχνη στην Ελλάδα, και οι ταβέρνες της Ύδρας θα δεχτούν μια μικρή, αλλά καίρια παρέμβαση από τον Shrigley, καθώς τα αλατοπίπερα των τραπεζιών τους θα αντικατασταθούν από ειδικά φιλοτεχνημένα κεραμικά δοχεία που θα περιλαμβάνουν την «Αόρατη Σκόνη»!

 

Ένα από τα viral βίντεο που κυκλοφορούν στο YouTube, μονταρισμένα, με τα συμπαθή θηλαστικά να επιδίδονται σε βελάσματα που ακουστικά είναι πολύ κοντά στην ανθρώπινη φωνή

Ιnfo:

David Shrigley - Laughterhouse

Ίδρυμα ∆ΕΣΤΕ, Σφαγεία Ύδρας

Διάρκεια: 19/6-30/9

Ώρες λειτουργίας: Δευ., Τετ.-Κυρ. 11:00-13:00 & 19:00-22:00,

Τρ. κλειστά 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ