Μέσα στο '24 θα τρέξουν όχι μία, όχι δύο, αλλά τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς

Τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας Facebook Twitter
Käthe Kollwitz – Μητέρα (Mütter), 1919. Käthe Kollwitz Museum Cologne
0

Τρεις μεγάλες εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς (Käthe Kollwitz) στη Νέα Υόρκη, τη Δανία και τη Φρανκφούρτη αποκαλύπτουν τις πολλές μορφές του έργου μιας καλλιτέχνιδας που αψήφησε την κατηγοριοποίηση.

Η Κόλβιτς έβλεπε σταθερά τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας. Είτε απεικονίζει το οδυνηρό παράπονο μιας μητέρας για τον θάνατο ενός παιδιού είτε τους φτωχούς που τρομοκρατούνται από την πείνα, οι εικόνες της έχουν έντονη συναισθηματική φόρτιση που αντηχεί ακόμα, έναν αιώνα μετά τη δημιουργία τους.

Στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης (MoMA) της Νέας Υόρκης θα παρουσιαστούν περίπου 120 έργα, που χρονολογούνται από τις αρχές της δεκαετίας του 1890 έως τις αρχές της δεκαετίας του 1940 και είναι αντιπροσωπευτικά της καριέρας της ως σχεδιάστριας, χαράκτριας και γλύπτριας. Είναι η πρώτη φορά εδώ και περισσότερα από 30 χρόνια που οι Αμερικανοί επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να δουν έργα της Κόλβιτς συγκεντρωμένα από μεγάλες συλλογές στις ΗΠΑ και την Ευρώπη.

Εν τω μεταξύ, στη Γερμανία, στο Μουσείο Städel της Φρανκφούρτης, η έκθεση για την Κόλβιτς θα επανεξετάσει την επαγγελματική ζωή της καλλιτέχνιδας και την αμφισβητούμενη κληρονομιά της στην πατρίδα της. Επιπλέον, η Εθνική Πινακοθήκη της Δανίας διοργανώνει την πρώτη ολοκληρωμένη έκθεση της «θεμελιωδώς ανθρωπιστικής» τέχνης της Κόλβιτς στη χώρα, εστιάζοντας στην «ειρηνική της στάση, τη βαθιά αναγνώριση των ανισοτήτων και τον έντονο σεβασμό της για τις γυναίκες».

Η Κόλβιτς επέλεξε να απεικονίσει τη ζωή των εργατών, που της πρόσφερε με απλό και ειλικρινή τρόπο μια διαφορετική ομορφιά. Ένιωθε ότι το προλεταριάτο είχε κότσια, σε αντίθεση με τους αστούς και τη μεσαία τάξη, που έβρισκε χωρίς ενδιαφέρον.

Η Κόλβιτς έγινε γνωστή το 1941 ως σοσιαλίστρια καλλιτέχνιδα. Περισσότερο από τις πολιτικές της πεποιθήσεις, η κινητήρια δύναμη του έργου της ήταν πάντα η ομορφιά που έβλεπε στα θέματά της. Οι εργάτες «είχαν ένα μεγαλείο στον τρόπο τους... Η απεικόνιση τους ξανά και ξανά άνοιξε μια δικλείδα ασφαλείας για μένα, έκανε τη ζωή υποφερτή», έχει πει.

Τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας Facebook Twitter
Αυτοπροσωπογραφία της Κέτε Κόλβιτς (1891/92) © 2024 ARS, New York / VG Bild-Kunst, Bonn

Γεννήθηκε στο Käthe Schmidt, στην ανατολική Πρωσία, το 1867. Αναγνωρίζοντας το ταλέντο της, ο πατέρας της κανόνισε να ξεκινήσει μαθήματα σχεδίου και αντιγραφής γύψινων εκμαγείων όταν ήταν δώδεκα ετών. Μπήκε στη Σχολή Γυναικών Καλλιτεχνών στο Βερολίνο και στα δεκαέξι της άρχισε να εργάζεται με θέματα που σχετίζονταν με το κίνημα του ρεαλισμού, κάνοντας σχέδια εργαζομένων, ναυτικών και αγροτών που έβλεπε στα γραφεία του πατέρα της. Τα χαρακτικά του Καρλ Κλίνγκερ, η τεχνική και οι κοινωνικές τους ανησυχίες αποτέλεσαν έμπνευση για την Κόλβιτς, ενώ συνειδητοποίησε ότι το ταλέντο της δεν ήταν στη ζωγραφική αλλά στο σχέδιο.  

Στις αρχές της δεκαετίας του 1890 ζούσαν μαζί με τον σύζυγό της, γιατρό Καρλ Κόλβιτς, στην τότε εργατική συνοικία του Prenzlauer Berg. Βρήκε έμπνευση στην αυξανόμενη αίσθηση της αδικίας για τις συνθήκες της ζωής γύρω της. Νοίκιασε το πρώτο της στούντιο και συνέχισε να απεικονίζει τον μόχθο της εργατικής τάξης. Αυτά τα θέματα αποτέλεσαν έμπνευση στη δουλειά της για χρόνια. Έζησε εκεί μέχρι που το σπίτι της καταστράφηκε στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο.

Μοτίβα οδύνης και προλεταριακής ζωής

Τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας Facebook Twitter
Käthe Kollwitz / Ερωτική Σκηνή (Liebesszene I- 1909-10) / Käthe Kollwitz Museum Cologne

Η Κόλβιτς επέλεξε να απεικονίσει τη ζωή των εργατών, που της πρόσφερε με απλό και ειλικρινή τρόπο μια διαφορετική ομορφιά. Ένιωθε ότι το προλεταριάτο είχε κότσια, σε αντίθεση με τους αστούς και τη μεσαία τάξη, που έβρισκε χωρίς ενδιαφέρον. «Όταν γνώρισα τις γυναίκες που ερχόντουσαν στον άντρα μου για βοήθεια, και παρεμπιπτόντως και σε εμένα, συγκινήθηκα πολύ από τη μοίρα του προλεταριάτου και όλα όσα συνδέονται με τον τρόπο ζωής του. Αλλά αυτό που θα ήθελα να τονίσω για άλλη μια φορά είναι ότι η συμπόνια και η συμπάθεια είχαν αρχικά πολύ μικρή σημασία για να με προσελκύσουν στην αναπαράσταση της προλεταριακής ζωής. Αυτό που είχε σημασία ήταν απλώς ότι την έβρισκα όμορφη», έλεγε.

Ο πρώτος και πιο διάσημος κύκλος έργων της είναι οι «Υφαντές», ένα σύνολο έξι έργων που απεικονίζουν αλληγορικά τη δυστυχία, την ελπίδα, το θάρρος και τελικά την καταστροφή των εργαζομένων. Με αυτό τον κύκλο έργων αναγνωρίστηκε ως καλλιτέχνιδα, αλλά αρνήθηκε το χρυσό μετάλλιο της Μεγάλης Έκθεσης Τέχνης του Βερολίνου του 1898.

Ο δεύτερος σημαντικός κύκλος έργων της ήταν ο «Αγροτικός Πόλεμος». Η σειρά διήρκεσε από το 1902 έως το 1908 και αφορούσε μια βίαιη επανάσταση στη νότια Γερμανία στα πρώτα χρόνια της Μεταρρύθμισης, όταν οι αγρότες που αντιμετωπίζονταν ως σκλάβοι πήραν τα όπλα εναντίον των φεουδαρχών και της Εκκλησίας. Η Κόλβιτς ήταν υπέρμαχος αυτών που δεν είχαν φωνή και απεικόνιζε την εργατική τάξη με έναν τρόπο που κανείς άλλος δεν έβλεπε. Ταυτίστηκε με τη Μαύρη Άννα, μια γυναίκα που αναφέρεται ως πρωταγωνίστρια στην εξέγερση των αγροτών, η οποία υποκίνησε τους αγρότες να υπερασπιστούν τον εαυτό τους και τις οικογένειές τους.

Από τα υψηλότερα επιτεύγματά της θεωρείται –από τον ίδιο κύκλο έργων– το «Μετά τη Μάχη», το οποίο παρουσιάζει μια μητέρα που ψάχνει ανάμεσα σε πτώματα τη νύχτα, αναζητώντας τον γιο της.

Τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας Facebook Twitter
Αυτοπροσωπογραφία της Κέτε Κόλβιτς (1889/91). Kollwitz Museum Köln

Η Κόλβιτς πήγε στην Ακαδημία Τζούλιαν το 1904 στο Παρίσι για να μάθει γλυπτική και πέρασε έναν χρόνο στη Φλωρεντία. Αργότερα αναφερόταν στον αντίκτυπο της πρώιμης αναγεννησιακής τέχνης που βίωσε κατά τη διάρκεια της διαμονής της εκεί. Μετά την επιστροφή της στη Γερμανία, εντυπωσιάστηκε από τους νεότερους συμπατριώτες της. Οι εξπρεσιονιστές και οι καλλιτέχνες του Bauhaus την ώθησαν να απλοποιήσει τα εκφραστικά της μέσα.

Η απώλεια του γιου της στο πεδίο της μάχης στον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο τη βύθισε σε παρατεταμένη κατάθλιψη. Υπέφερε σε όλη της τη ζωή από άγχος, ενώ πρόσφατες έρευνες έχουν υποδηλώσει ότι είχε μια πάθηση που ονομάζεται «σύνδρομο της Αλίκης στη Χώρα των Θαυμάτων», επειδή προκαλεί αισθητηριακές παραισθήσεις και ημικρανίες. «Εμείς οι γυναίκες έχουμε τη δύναμη να κάνουμε θυσίες που είναι πιο οδυνηρές από το να δίνουμε το αίμα μας. Κατά συνέπεια, μπορούμε να δούμε τους δικούς μας [άντρες] να πολεμούν και να πεθαίνουν όταν είναι για χάρη της ελευθερίας», έλεγε.

Ειρηνίστρια, έκανε έργα αντιπολεμικά μέχρι το 1919 που διορίστηκε ως καθηγήτρια στην Πρωσική Ακαδημία Τεχνών, η πρώτη γυναίκα που κατείχε αυτήν τη θέση. Το 1933, η ναζιστική κυβέρνηση την ανάγκασε να παραιτηθεί και κάθε τίτλος που είχε της αφαιρέθηκε. Τα έργα της αφαιρέθηκαν από τα μουσεία. Αν και της απαγόρευσαν να εκθέτει, ένα από τα έργα της που απεικόνιζε μια μητέρα με παιδί χρησιμοποιήθηκε από τους ναζί για προπαγάνδα. Απειλήθηκε με σύλληψη και απέλαση σε ναζιστικό στρατόπεδο συγκέντρωσης και μαζί με τον άντρα της αποφάσισαν να αυτοκτονήσουν μπροστά σε μια τέτοια προοπτική. Ωστόσο, ήταν πλέον μια προσωπικότητα διεθνούς σημασίας και δεν την ενόχλησαν τα επόμενα χρόνια.

Τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας Facebook Twitter
Käthe Kollwitz / Γυναίκα με νεκρό παιδί (Frau mit totem Kind, 1903) / MOMA, New York

Έφυγε από το Βερολίνο μετά τον θάνατο του άντρα της το 1943. Το σπίτι της βομβαρδίστηκε και πολλά σχέδια, εκτυπώσεις και έγγραφα χάθηκαν. Μετακόμισε στο Moritzburg, μια πόλη κοντά στη Δρέσδη, όπου έζησε τους τελευταίους μήνες της και πέθανε μόλις 16 μέρες πριν από το τέλος του πολέμου.

Με τις τρεις αυτές εκθέσεις εξετάζεται η σύνδεση του καλλιτεχνικού πειραματισμού και του ακτιβισμού στο έργο της, ενώ σημειώνεται η δέσμευσή της στην κοινωνική κριτική, μια στάση αντίθετη στην επικρατούσα τότε στροφή προς την αφαίρεση. Η επιθυμία της ήταν να προωθήσει την κοινωνική αλλαγή μέσω της τέχνης της. Στην εποχή μας έχει έρθει η στιγμή να μελετηθεί και η περίπλοκη ιστορία «πολιτικής οικειοποίησης» της κληρονομιάς της στις δύο Γερμανίες μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο. Το έργο της διαμορφώθηκε από τις αισθητικές καινοτομίες της Ευρώπης πριν από τον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο, αλλά εμφύσησε στην πεισματικά παραστατική της τέχνη τις πολιτικές της πεποιθήσεις και μια ηθική αγριότητα που τη συνδέει με τους ακτιβιστές της εποχής της. Μετά τον θάνατό της σε ηλικία 77 ετών το 1945, λίγες μέρες πριν από την κατάρρευση της ναζιστικής Γερμανίας, τα έργα της χρησιμοποιήθηκαν από πολλές γενιές Γερμανών πολιτικών και δημιουργών εικόνων, αλλά αυτό αναμφισβήτητα οδήγησε στην υποτίμησή της ως καλλιτέχνιδας.

Η Κόλβιτς δεν χρησιμοποιούσε χρώμα, καθώς αυτό εισήγαγε ένα διακοσμητικό αποτέλεσμα, το οποίο θεωρούσε «ασύμβατο με τα κοινωνικά επικριτικά μηνύματά της». Οι μητέρες που υποφέρουν αποτελούν μεγάλο μέρος του έργου της και σε πολλά έργα το θέμα αυτό συνδυάζεται με την ανησυχία για τη βρεφική θνησιμότητα υπό τον φόβο του πολέμου. Το διεισδυτικό της βλέμμα φτάνει μέχρι την εποχή μας και έργα της όπως η «Pietà» αποκτούν σήμερα κρίσιμη σημασία.

Τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας Facebook Twitter
Käthe Kollwitz, Οι γονείς / από το έργο Ο Πόλεμος / (Die Eltern) 1921–22, ©2023 ARTISTS RIGHTS SOCIETY
Τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας Facebook Twitter
Käthe Kollwitz / Παρέλαση των Υφαντών, 1897/ Minneapolis Institute of Art |
Τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας Facebook Twitter
Käthe Kollwitz, Γυναίκα με νεκρό παιδί / (Frau mit totem Kind), 1903. ©2018 ARTISTS RIGHTS SOCIETY
Τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας Facebook Twitter
Käthe Kollwitz, Θάνατος Γυναίκας, 1910 / London Graphic Art Associates © DACS 2013
Τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας Facebook Twitter
Käthe Kollwitz / Οι Καταπιεσμένοι (The Downtrodden), 1910 / London Graphic Art Associates © DACS 2013

Käthe Kollwitz, MoMA, 31 Μαρτίου-20 Ιουλίου 2024
Kollwitz, Städel Museum, 20 Μαρτίου-9 Ιουνίου 2024
Käthe Kollwitz SMK, Denmark, 7 Νοεμβρίου 2024-23 Φεβρουαρίου 2025

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ