Η προγονή του Πικάσο θα ανοίξει ένα μουσείο με τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Η προγονή του Πικάσο θα ανοίξει ένα μουσείο με τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του Facebook Twitter
Ο Πάμπλο Πικάσο και η Ζακλίν Ροκ, Κάννες, 1957. Φωτό: David Douglas Duncan.
0

Η Κατρίν Υτέν-Μπλε, μοναχοκόρη της δεύτερης συζύγου του Πάμπλο Πικάσο, Ζακλίν Ροκ, πρόκειται να ιδρύσει ένα μουσείο στη Νότια Γαλλία προκειμένου να στεγάσει εκεί την εκτεταμένη συλλογή έργων του σπουδαίου ζωγράφου. Η 70χρονη Υτέν-Μπλε διαθέτει τη μεγαλύτερη παγκοσμίως συλλογή έργων του Πικάσο. 

Εκπρόσωποι των τοπικών αρχών δήλωσαν πως η συλλογή της, την οποία κληρονόμησε από τη μητέρα της, περιλαμβάνει περίπου 2.000 έργα. Η πλειονότητα των έργων αυτών χρονολογείται μεταξύ 1952 και 1973, δηλαδή την περίοδο που η Ροκ ήταν σύντροφος του Ισπανού ζωγράφου.

Η τεράστια συλλογή περιλαμβάνει πάνω από 1.000 πίνακες αλλά και αμέτρητα σχέδια, κεραμικά, γλυπτά, ζωγραφισμένα πιάτα καθώς και φωτογραφίες της ζωής του ζευγαριού. 

Ο σκοπός της συλλέκτριας είναι να αφιερώσει το μουσείο στον ζωγράφο αλλά και τη μητέρα της, με την οποία σύναψε τον τελευταίο του γάμο που διήρκεσε 11 χρόνια. Το ζευγάρι έχει ταφεί μαζί στο Château de Vauvenargues, το οποίο βρίσκεται κοντά στον χώρο όπου πρόκειται να στεγαστεί και να λειτουργήσει το μουσείο.

Είναι άξιον αναφοράς πως κατά την διάρκεια του γάμου τους ο Πικάσο φιλοτέχνησε πάνω από 400 προσωπογραφίες της Ζακλίν Ροκ.

Σύμφωνα με την παρουσίασή της στο δημοτικό συμβούλιο, η Υτέν-Μπλε προβλέπει πως το μουσείο θα δέχεται περί τους 450.000 με μισό εκατομμύριο επισκέπτες ετησίως ή περίπου 1.500 επισκέπτες ημερησίως.

Το νέο μουσείο θα στεγαστεί εντός του χώρου της Μονής των Ιεροκηρύκων (Couvent des Prêcheurs) στην πανέμορφη πόλη της Aix-en-Provence. Το δημοτικό συμβούλιο έχει στην κυριότητά του το κτίριο που οικοδομήθηκε τον 13ο μ. Χ. αιώνα και ενέκρινε την πώλησή του καθώς και του περιβάλλοντα χώρου, προς 11,5 εκατομμύρια ευρώ, στην εταιρεία κυριότητας της Υτέν-Μπλε, «Madame Z».

Η προγονή του Πικάσο θα ανοίξει ένα μουσείο με τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του Facebook Twitter
Το νέο μουσείο θα φιλοξενείται στους χώρους της Μονής των Ιεροκηρύκων (Couvent des Prêcheurs) στην πανέμορφη πόλη Νοτίου Γαλλίας, Aix-en-Provence.

Η εταιρεία αντλεί την ονομασία της από την ομώνυμη βίλα της Ζακλίν Ροκ στη Γαλλική Ριβιέρα αλλά και από τον τίτλο ενός από τα πιο διάσημα πορτρέτα της, που φυσικά είχε φιλοτεχνήσει ο Πικάσο. Σύμφωνα με το καταστατικό της, ο σκοπός της Madame Z, η οποία ιδρύθηκε μόλις πέρυσι, είναι «η δημιουργία και η εμπορική εκμετάλλευση μουσείων».

Η εταιρεία θα επιβλέψει την ανάπτυξη του Μusée Jacqueline et Pablo Picasso, καθώς και τις εργασίες αποκατάστασης του κτιρίου του Κολεγίου και της Μονής με το υπέροχο περιστύλιο. 

Η συμφωνία με τις τοπικές αρχές για την πώληση των κτιρίων προβλέπει το μουσείο να ανοίξει τις πόρτες του μέσα σε τρία χρόνια το αργότερο, δηλαδή το 2021.

Το μουσείο θα διαθέτει τρία επίπεδα και οι μόνιμες συλλογές θα εκτίθενται σε χώρους συνολικής επιφάνειας 1.000 τ.μ. ενώ οι περιοδικές εκθέσεις θα παρουσιάζονται σε χώρους που θα ξεπερνούν τα 500 τ.μ.

Προβλέπεται επίσης η λειτουργία ερευνητικού κέντρου, εργαστηρίων κεραμικής και χαρακτικής καθώς και η κατασκευή ενός αμφιθεάτρου χωρητικότητας 200 θέσεων. 

Η προγονή του Πικάσο θα ανοίξει ένα μουσείο με τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του Facebook Twitter
Η Ζακλίν με λουλούδια, Πάμπλο Πικάσο, λάδι σε καμβά, 1954.

«Το μουσείο θα εκθέσει πίνακες που δεν έχουν παρουσιαστεί στο παρελθόν» λέει η Οντίλ Μποντού, δημοτική σύμβουλος και εκπρόσωπος τύπου για τη συνεργασία των τοπικών αρχών με την Υτέν-Μπλε. «Κάποια πορτρέτα της Ζακλίν Ροκ είχαν ήδη εκτεθεί στο Λαντερνό στη Βρετάνη τον περασμένο Αύγουστο και προσέλκυσαν 250.000 επισκέπτες. Είναι θείο δώρο για την Aix-en-Provence».

Σύμφωνα με την παρουσίασή της στο δημοτικό συμβούλιο, η Υτέν-Μπλε προβλέπει πως το μουσείο θα δέχεται περί τους 450.000 με μισό εκατομμύριο επισκέπτες ετησίως ή περίπου 1.500 επισκέπτες ημερησίως.

Η ίδια η Υτέν-Μπλε, σταθερή στη συνήθειά της να αποφεύγει τον Τύπο δεν έχει προχωρήσει σε δημόσιες δηλώσεις μετά την ανακοίνωση της υπογραφής της πώλησης τον περασμένο Δεκέμβριο, αλλά είχε μιλήσει πριν από έναν χρόνο στην τοπική εφημερίδα La Provence σχετικά με το συγκεκριμένο έργο:

«Η μητέρα μου απεβίωσε το 1986. Μου πήρε αρκετό χρόνο να καταβάλω τον φόρο κληρονομιάς. Έκτοτε δεν έχω σταματήσει να δανείζω και να εκθέτω σε περιοδείες την κληρονομιά μου. Αυτή είναι η αποστολή που μου έχω αναθέσει. Και δεν έχει οικονομικό όφελος, δεν προσπαθώ να πλουτίσω αλλά να μοιραστώ εκείνα που μου προσφέρθηκαν».

Η προγονή του Πικάσο θα ανοίξει ένα μουσείο με τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του Facebook Twitter
Ο Πικάσο διορθώνει ένα κολιέ που έφτιαξε για την τελευταία σύζυγο του Ζακλίν. Φωτογραφία του David Douglas Duncan, 1957.

Η Υτέν-Μπλε έχει επίσης ανακοινώσει πως θα δανείσει σημαντικό αριθμό έργων για μία τεράστιας έκτασης έκθεση Πικάσο που θα πραγματοποιηθεί στο Βερολίνο το επόμενο έτος. Τον Μάρτιο του 2019 στο Μουσείο Barberini θα εκτεθούν έργα επιλεγμένα από τον προσκεκλημένο επιμελητή Μπρενάρντο Λανιάντο-Ρομέρο και ανήκουν στα έργα από τη συλλογή της, που σπάνια έχουν παρουσιαστεί στο κοινό. Μάλιστα κάποια θα παρουσιαστούν για πρώτη φορά δημόσια σε μουσείο. 

Τον Ιούνιο του 2018 το μουσείο θα διοργανώσει και ένα ανοιχτό συνέδριο όπου εμπειρογνώμονες στο έργο του Πικάσο θα εστιάσουν μεταξύ άλλων στον κομβικό ρόλο της Ζακλίν Ροκ για τη διατήρηση του κληροδοτήματος του καλλιτέχνη. 

Όμως δεν είναι η πρώτη φορά που η Κατρίν Υτέν-Μπλε ενισχύει τη μνήμη του καλλιτέχνη και του έργου του στην περιοχή της Aix. Στην πραγματικότητα, σε εκείνη οφείλεται το ότι άνοιξε για το κοινό το Château de Vauvenargues το 2009.

Πρόκειται για τον χώρο όπου έζησε ο Πικάσο και ετάφη μαζί με την τελευταία σύζυγο του. Επίσης η κληρονόμος έχει ήδη δανείσει ένα γλυπτό του Πικάσο στο Musée Granet, όπως είχε κάνει και με 45 κεραμικά του για την έκθεση «Πικάσο, κεραμίστας της Μεσογείου» που πραγματοποιήθηκε το 2013 στην Aubagne.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εκθέσεις Δεκέμβριος 2025

Εικαστικά / Ο Δεκέμβρης έχει εκθέσεις που δεν χάνονται

Η έκθεση «Από τον Monet στον Warhol», που άνοιξε πριν από λίγες μέρες, δικαίως μονοπωλεί το ενδιαφέρον μας, όπως και το αφιέρωμα στο έργο της Λίλα ντε Νόμπιλι. Η λίστα μας όμως δεν εξαντλείται σε αυτές τις δύο!
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain

Εικαστικά / Τέρνερ και Κόνσταμπλ: Δύο μεγάλοι ανταγωνιστές συναντιούνται ξανά

Για να τιμήσει τα 250 χρόνια από τη γέννησή τους η Tate Britain εξερευνά με μια έκθεση-ορόσημο τις αλληλένδετες ζωές τους και αυτό που τους ένωνε πάνω απ' όλα, την ανεξάντλητη πηγή ομορφιάς και έμπνευσης που είναι η φύση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Εικαστικά / «Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Με αφορμή τη δωρεά του αρχείου της στο ΕΜΣΤ, μέσα από πλήθος τεκμηρίων και σημειώσεων, ξαναδιαβάζουμε το έργο μιας σπουδαίας καλλιτέχνιδας της πρωτοπορίας και αναζητάμε εκ νέου την προσωπικότητά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια εκθεση

Εικαστικά / Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια έκθεση

Σπάνια αντικείμενα, έργα τέχνης, memorabilia, φωτογραφίες, αφιερώσεις και μία μικρή αναπαράσταση του σπιτιού του χαρισματικού ηθοποιού, δάσκαλου και σκηνοθέτη στο Παρίσι έχουμε την ευκαιρία να δούμε στην έκθεση «Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς» που ξεκίνησε μόλις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ