Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης: Ένα ταξίδι στην ελληνική τέχνη μέσα από 99 έργα Facebook Twitter
Γιάννης Τσαρούχης, Προσωπογραφία της Δέσποινας με κολιέ και σκουλαρίκια, 1976

Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

0

Υπάρχουν εκθέσεις που σε καλούν να δεις έργα τέχνης και άλλες που σε καλούν να δεις ξανά την Ιστορία μέσα από την τέχνη. Σαν μνήμες που κρέμονται σε τοίχους και περιμένουν να τις αναγνωρίσεις. Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος», που εγκαινιάστηκε στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων, ανήκει στη δεύτερη κατηγορία και προσφέρει μια ξεχωριστή βιωματική εμπειρία. Σε κάθε έργο που παρουσιάζεται υπάρχει ένα ίχνος εποχής, μια στάση απέναντι στον κόσμο, ένας στοχασμός που διαπερνά γενιές. Δεν συγκροτεί μια γνώριμη παρουσίαση εικαστικών έργων αλλά συνθέτει μια σπάνια χαρτογράφηση της νεοελληνικής καλλιτεχνικής διαδρομής. 

Αντικρίζοντας έργα του Γύζη, του Βολανάκη, του Παρθένη, του Τσαρούχη, αλλά και σύγχρονων δημιουργών όπως ο Γιώργος Ρόρρης, η Βάνα Ξένου, ο Μιχάλης Μανουσάκης και ο Δημήτρης Ανδρεαδάκης −δύο Χανιώτες που μοιάζει να επιστρέφουν στο σπίτι τους− νιώθεις πως περιπλανιέσαι σε έναν χώρο γεμάτο εσωτερικές διαδρομές και μνήμες. Κάθε όροφος αποκαλύπτει μια εποχή, κάθε καλλιτέχνης προσφέρει μια μοναδική ματιά απέναντι σε ένα ερέθισμα, ένα ιστορικό γεγονός, μια προσωπική στιγμή. Πρόκειται για μια συγκινητική περιήγηση σε μια Ελλάδα όπως τη διέκριναν, την ένιωσαν και την αναζήτησαν μέσα από τη δική τους τέχνη.

Δεν πρόκειται για ένα μουσειακό ξεφύλλισμα της ελληνικής τέχνης, αλλά για μια ζωντανή συνάντηση με τα βλέμματα των δημιουργών. Μια σιωπηλή συνομιλία με την Ιστορία, όπως αποτυπώθηκε από το χέρι τους. Η τέχνη δηλαδή όχι ως αναπαράσταση, αλλά ως βίωμα.

Το ιστορικό κτίριο της Δημοτικής Πινακοθήκης Χανίων δεν επιλέχθηκε τυχαία. Στον χώρο αυτόν εγκαταστάθηκε προσωρινά τον Απρίλη του 1941 η διοίκηση της τράπεζας, με αποτέλεσμα να αποκτά μια επιπλέον συναισθηματική αξία. Οι πίνακες, οι χρωματικές παλέτες, η ματιά των καλλιτεχνών γίνονται ένα είδος παλίμψηστου, όπου το παρελθόν συνομιλεί με το παρόν μέσα από τα φίλτρα της αισθητικής και της κοινωνικής μνήμης. Σήμερα, ο ίδιος χώρος υποδέχεται 99 έργα που αντλούνται από τη μεγάλη συλλογή της τράπεζας, η οποία ξεπερνά τα 3.000 συνολικά έργα. Τα έργα αυτά, όπως τόνισε ο διοικητής, Γιάννης Στουρνάρας, ο οποίος εγκαινίασε την έκθεση, «αντανακλούν ισχυρές ιδέες, αξίες και συμβολισμούς διαφορετικών εποχών. Δημιουργίες που αναφέρονται σε σημαίνοντες τόπους και χρονικά ορόσημα τόσο της ελληνικής τέχνης όσο και της ελληνικής Ιστορίας». Η ίδια η έκθεση αποτελεί μέρος ενός συνεκτικού πολιτιστικού σχεδίου. Όπως υπογράμμισε ο ίδιος: «Εντάσσεται στη σειρά των σημαντικών καλλιτεχνικών γεγονότων που παρουσιάζονται τα τελευταία χρόνια στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων, έναν δραστήριο πολιτιστικό φορέα με έντονο τοπικό στίγμα και ευρύτερο όραμα για την ανάδειξη του ελληνικού πολιτισμού».

Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης: Ένα ταξίδι στην ελληνική τέχνη μέσα από 99 έργα Facebook Twitter
Μίλτος Γκολέμας, Χωράφι με στάχυα, 2010

Και πράγματι, τα Χανιά –«στο νότιο τούτο άκρο της Ελλάδας», όπως είπε ο δήμαρχος Παναγιώτης Σημανδηράκης– αναδύονται ως κυψέλη πολιτισμού. Όχι μόνο για την Κρήτη, αλλά και για την εθνική πολιτιστική γεωγραφία. «Η Δημοτική Πινακοθήκη τα τελευταία χρόνια διένυσε τη δική της διαδρομή στην τέχνη με βήματα διαδοχικά», συνέχισε ο ίδιος, τονίζοντας τη σημασία της συνεργασίας με το Κέντρο Πολιτισμού, Έρευνας και Τεκμηρίωσης της Τράπεζας της Ελλάδος.

Η λέξη-κλειδί είναι «διαδοχικά». Η έκθεση, επιμελημένη με ακρίβεια και ευαισθησία από τη Χάρι Κανελλοπούλου, ξεδιπλώνεται σε τρεις θεματικές ενότητες που ακολουθούν το ρεύμα του χρόνου: από τη σχολή του Μονάχου και τις πρώτες θαλασσογραφίες έως τον μοντερνισμό των δεκαετιών του ’20 και του ’30 και, τέλος, την έκρηξη της σύγχρονης παραστατικής και αφαιρετικής αναζήτησης μετά τη δεκαετία του ’70. «Μέσα από κάθε χρονικό κανάλι, η έκθεση φανερώνει τις αισθητικές προτιμήσεις και τις επιδιώξεις της εκάστοτε εποχής, ενώ παράλληλα αποτυπώνει τους τρόπους με τους οποίους η εικαστική έκφραση εξυπηρέτησε και εξυπηρετεί ποικίλους προορισμούς και στόχους –καλλιτεχνικούς, ιδεολογικούς, κοινωνικούς– συζητώντας και προωθώντας τα αντίστοιχα ερεθίσματα και μηνύματα προς τους θεατές της», σημείωσε η Χάρις Κανελλοπούλου. 

Στον πρώτο όροφο συναντάμε τη γενιά της λεγόμενης σχολής του Μονάχου, όπου δεσπόζουν έργα του Νικόλαου Γύζη, του Νικηφόρου Λύτρα, του Κωνσταντίνου Βολανάκη και του Ιωάννη Αλταμούρα. Στο επόμενο επίπεδο, περνάμε στον μοντερνισμό και στις φωνές της ανανέωσης του 20ού αιώνα – Παρθένης, Παπαλουκάς, Μαλέας, Βυζάντιος, Τάσσος, Τέτσης, Όπυ Ζούνη, Κατράκη. Οι καλλιτέχνες αυτοί ανοίγονται στον κόσμο, ταξιδεύουν, αφομοιώνουν ρεύματα, χωρίς όμως να απωλέσουν το εγχώριο βλέμμα. Η τρίτη ενότητα, πιο πολυφωνική και σύγχρονη, περιλαμβάνει καλλιτέχνες από τη δεκαετία του 1970 μέχρι και σήμερα. Από τον Τσαρούχη και τον Κεσσανλή έως τη Ρένα Παπασπύρου, τον Σακαγιάν, τον Ρόρρη και την Ξένου, βλέπουμε έργα που διαχειρίζονται με ειλικρίνεια το τοπίο, το σώμα, την πόλη, τον μύθο.

Περιηγούμενος τους ορόφους, έχεις την αίσθηση πως η Ελλάδα ανασυντίθεται μπροστά σου. Τα έργα της έκθεσης, αποτυπώνοντας τη διαχρονική εξέλιξη της νεοελληνικής τέχνης, λειτουργούν ως ζωντανές μαρτυρίες τόπων, εποχών και αισθητικών αναζητήσεων. Το πολυεπίπεδο αυτό εικαστικό σύνολο, που εκτείνεται χρονικά από το 1870 έως το 2024, φέρει την υπογραφή ιστορικά εμβληματικών δημιουργών, καταξιωμένων καλλιτεχνών των νεότερων γενιών αλλά και δυναμικά ανερχόμενων εκπροσώπων της σύγχρονης σκηνής. Μέσα από ποικίλες και γόνιμες εκφάνσεις της ελληνικής εικαστικής δημιουργίας, προσφέρεται στους επισκέπτες ένα αντιπροσωπευτικό και βαθιά ουσιαστικό δείγμα της Συλλογής της Τράπεζας της Ελλάδος – μιας από τις σημαντικότερες και εγκυρότερες συλλογές τέχνης στη χώρα.

Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης: Ένα ταξίδι στην ελληνική τέχνη μέσα από 99 έργα Facebook Twitter
Σπύρος Παπαλουκάς, Χωριό στη Λέσβο, 1924

Δεν πρόκειται για ένα μουσειακό ξεφύλλισμα της ελληνικής τέχνης, αλλά για μια ζωντανή συνάντηση με τα βλέμματα των δημιουργών. Μια σιωπηλή συνομιλία με την Ιστορία, όπως αποτυπώθηκε από το χέρι τους. Η τέχνη δηλαδή όχι ως αναπαράσταση, αλλά ως βίωμα. Το πιο συγκινητικό είναι πως το ίδιο το κτίριο που τη φιλοξενεί λειτουργεί ως ενεργό μέρος της αφήγησης. Εκεί όπου κάποτε μεταφέρθηκε ο χρυσός του κράτους σήμερα εκτίθεται ο «άλλος» πλούτος του: αυτός της τέχνης, της μνήμης και της πολιτισμικής ταυτότητας. Όπως σημείωσε με ιδιαίτερο βάθος ο αντιδήμαρχος Πολιτισμού, Γιάννης Γιαννακάκης: «Η σχέση της Τράπεζας της Ελλάδος με την τέχνη είναι δομική. Έχει διάρκεια, ένταση και πολύ γερά θεμέλια». Και συμπλήρωσε: «Τον Μάιο του 1941, ο χρυσός της χώρας έχει ήδη μεταφερθεί για ασφάλεια από τα θησαυροφυλάκια της Αθήνας στο υποκατάστημα της τράπεζας στο Ηράκλειο, ενώ η διοίκησή της έχει εγκατασταθεί εδώ στα Χανιά, στο ίδιο κτίριο που βρισκόμαστε τώρα». 

Το βέβαιο είναι πως στην έκθεση αυτή νιώθεις ότι βαδίζεις μέσα σε έναν ζωντανό καμβά μνήμης και ιστορίας. Μια σιωπηλή, σχεδόν ποιητική περιπλάνηση, που σε καλεί να σκεφτείς, να αισθανθείς και να συναντήσεις την τέχνη όχι ως αφήγηση, αλλά ως καθρέφτη του χρόνου και του τόπου. Μια εμπειρία που απευθύνεται σε όλους, με ιδιαίτερη στόχευση στις νέες γενιές, προκειμένου να γνωρίσουν τη σύγχρονη ελληνική δημιουργία έτσι όπως αυτή ξεχωρίζει και συνομιλεί με τους αιώνες.

Πάντως, η Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων, με τις διαδοχικές εκθέσεις των τελευταίων ετών, λειτουργεί ως ένας πολιτιστικός φάρος στα δυτικά της Κρήτης, φωτίζοντας τη σημασία της συνέργειας, της ιστορικής γνώσης και της αισθητικής παιδείας. Και δεν είναι τυχαίο ότι αυτή η έκθεση πραγματοποιείται στα Χανιά, μια πόλη με σπάνιο φως, που κουβαλά μέσα της στρώματα από εποχές και πολιτισμούς, μια πόλη-αντανάκλαση της ίδιας της έκθεσης: σύνθετη, με βάθος και πολλαπλές αναγνώσεις.

Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης: Ένα ταξίδι στην ελληνική τέχνη μέσα από 99 έργα Facebook Twitter
Γιάννης Ψυχοπαίδης, Τοπίο Κεφαλονιάς, 2016
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης: Ένα ταξίδι στην ελληνική τέχνη μέσα από 99 έργα Facebook Twitter
Δημήτρης Ανδρεαδάκης, Σύννεφα πάνω από την Αθήνα, 2001
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης: Ένα ταξίδι στην ελληνική τέχνη μέσα από 99 έργα Facebook Twitter
Μαρία Οικονομοπούλου, Growing Care Athens 5, 2010
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης: Ένα ταξίδι στην ελληνική τέχνη μέσα από 99 έργα Facebook Twitter
Γιώργος Λαζόγκας, Παλίμψηστο ολόκαυστο, 1992
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης: Ένα ταξίδι στην ελληνική τέχνη μέσα από 99 έργα Facebook Twitter
Ηώ Αγγελή, Slalom, 2022
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης: Ένα ταξίδι στην ελληνική τέχνη μέσα από 99 έργα Facebook Twitter
Νικόλαος Γύζης, Έρως και Κένταυρος, 1896-1898
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης: Ένα ταξίδι στην ελληνική τέχνη μέσα από 99 έργα Facebook Twitter
Κωνσταντίνος Παρθένης, Αθανάσιος Διάκος, 1931-1933
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης: Ένα ταξίδι στην ελληνική τέχνη μέσα από 99 έργα Facebook Twitter
Μιχάλης Μανουσάκης, Άτιτλο, 2023
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης: Ένα ταξίδι στην ελληνική τέχνη μέσα από 99 έργα Facebook Twitter
Νικόλαος Γύζης, Ο ποιητής στην πηγή (Η έμπνευση του ποιητή), περ. 1875-1880
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης: Ένα ταξίδι στην ελληνική τέχνη μέσα από 99 έργα Facebook Twitter
H επιστημονική υπεύθυνη και επιμελήτρια της Συλλογής έργων τέχνης της Τράπεζας της Ελλάδος, Χάρις Κανελλοπούλου ξεναγεί τον Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος, Γιάννη Στουρνάρα, την υφυπουργό Μετανάστευσης και Ασύλου, Σέβη Βολουδάκη, τον δήμαρχο Χανίων, Παναγιώτη Σημανδηράκη και τον αντιδήμαρχο Πολιτισμού, Γιάννη Γιαννακάκη.

Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων (Χάληδων 98-102)
Διάρκεια έκθεσης: 24 Μαΐου – 2 Νοεμβρίου 2025

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM