Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης: Ένα ταξίδι στην ελληνική τέχνη μέσα από 99 έργα Facebook Twitter
Γιάννης Τσαρούχης, Προσωπογραφία της Δέσποινας με κολιέ και σκουλαρίκια, 1976

Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

0

Υπάρχουν εκθέσεις που σε καλούν να δεις έργα τέχνης και άλλες που σε καλούν να δεις ξανά την Ιστορία μέσα από την τέχνη. Σαν μνήμες που κρέμονται σε τοίχους και περιμένουν να τις αναγνωρίσεις. Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος», που εγκαινιάστηκε στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων, ανήκει στη δεύτερη κατηγορία και προσφέρει μια ξεχωριστή βιωματική εμπειρία. Σε κάθε έργο που παρουσιάζεται υπάρχει ένα ίχνος εποχής, μια στάση απέναντι στον κόσμο, ένας στοχασμός που διαπερνά γενιές. Δεν συγκροτεί μια γνώριμη παρουσίαση εικαστικών έργων αλλά συνθέτει μια σπάνια χαρτογράφηση της νεοελληνικής καλλιτεχνικής διαδρομής. 

Αντικρίζοντας έργα του Γύζη, του Βολανάκη, του Παρθένη, του Τσαρούχη, αλλά και σύγχρονων δημιουργών όπως ο Γιώργος Ρόρρης, η Βάνα Ξένου, ο Μιχάλης Μανουσάκης και ο Δημήτρης Ανδρεαδάκης −δύο Χανιώτες που μοιάζει να επιστρέφουν στο σπίτι τους− νιώθεις πως περιπλανιέσαι σε έναν χώρο γεμάτο εσωτερικές διαδρομές και μνήμες. Κάθε όροφος αποκαλύπτει μια εποχή, κάθε καλλιτέχνης προσφέρει μια μοναδική ματιά απέναντι σε ένα ερέθισμα, ένα ιστορικό γεγονός, μια προσωπική στιγμή. Πρόκειται για μια συγκινητική περιήγηση σε μια Ελλάδα όπως τη διέκριναν, την ένιωσαν και την αναζήτησαν μέσα από τη δική τους τέχνη.

Δεν πρόκειται για ένα μουσειακό ξεφύλλισμα της ελληνικής τέχνης, αλλά για μια ζωντανή συνάντηση με τα βλέμματα των δημιουργών. Μια σιωπηλή συνομιλία με την Ιστορία, όπως αποτυπώθηκε από το χέρι τους. Η τέχνη δηλαδή όχι ως αναπαράσταση, αλλά ως βίωμα.

Το ιστορικό κτίριο της Δημοτικής Πινακοθήκης Χανίων δεν επιλέχθηκε τυχαία. Στον χώρο αυτόν εγκαταστάθηκε προσωρινά τον Απρίλη του 1941 η διοίκηση της τράπεζας, με αποτέλεσμα να αποκτά μια επιπλέον συναισθηματική αξία. Οι πίνακες, οι χρωματικές παλέτες, η ματιά των καλλιτεχνών γίνονται ένα είδος παλίμψηστου, όπου το παρελθόν συνομιλεί με το παρόν μέσα από τα φίλτρα της αισθητικής και της κοινωνικής μνήμης. Σήμερα, ο ίδιος χώρος υποδέχεται 99 έργα που αντλούνται από τη μεγάλη συλλογή της τράπεζας, η οποία ξεπερνά τα 3.000 συνολικά έργα. Τα έργα αυτά, όπως τόνισε ο διοικητής, Γιάννης Στουρνάρας, ο οποίος εγκαινίασε την έκθεση, «αντανακλούν ισχυρές ιδέες, αξίες και συμβολισμούς διαφορετικών εποχών. Δημιουργίες που αναφέρονται σε σημαίνοντες τόπους και χρονικά ορόσημα τόσο της ελληνικής τέχνης όσο και της ελληνικής Ιστορίας». Η ίδια η έκθεση αποτελεί μέρος ενός συνεκτικού πολιτιστικού σχεδίου. Όπως υπογράμμισε ο ίδιος: «Εντάσσεται στη σειρά των σημαντικών καλλιτεχνικών γεγονότων που παρουσιάζονται τα τελευταία χρόνια στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων, έναν δραστήριο πολιτιστικό φορέα με έντονο τοπικό στίγμα και ευρύτερο όραμα για την ανάδειξη του ελληνικού πολιτισμού».

Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης: Ένα ταξίδι στην ελληνική τέχνη μέσα από 99 έργα Facebook Twitter
Μίλτος Γκολέμας, Χωράφι με στάχυα, 2010

Και πράγματι, τα Χανιά –«στο νότιο τούτο άκρο της Ελλάδας», όπως είπε ο δήμαρχος Παναγιώτης Σημανδηράκης– αναδύονται ως κυψέλη πολιτισμού. Όχι μόνο για την Κρήτη, αλλά και για την εθνική πολιτιστική γεωγραφία. «Η Δημοτική Πινακοθήκη τα τελευταία χρόνια διένυσε τη δική της διαδρομή στην τέχνη με βήματα διαδοχικά», συνέχισε ο ίδιος, τονίζοντας τη σημασία της συνεργασίας με το Κέντρο Πολιτισμού, Έρευνας και Τεκμηρίωσης της Τράπεζας της Ελλάδος.

Η λέξη-κλειδί είναι «διαδοχικά». Η έκθεση, επιμελημένη με ακρίβεια και ευαισθησία από τη Χάρι Κανελλοπούλου, ξεδιπλώνεται σε τρεις θεματικές ενότητες που ακολουθούν το ρεύμα του χρόνου: από τη σχολή του Μονάχου και τις πρώτες θαλασσογραφίες έως τον μοντερνισμό των δεκαετιών του ’20 και του ’30 και, τέλος, την έκρηξη της σύγχρονης παραστατικής και αφαιρετικής αναζήτησης μετά τη δεκαετία του ’70. «Μέσα από κάθε χρονικό κανάλι, η έκθεση φανερώνει τις αισθητικές προτιμήσεις και τις επιδιώξεις της εκάστοτε εποχής, ενώ παράλληλα αποτυπώνει τους τρόπους με τους οποίους η εικαστική έκφραση εξυπηρέτησε και εξυπηρετεί ποικίλους προορισμούς και στόχους –καλλιτεχνικούς, ιδεολογικούς, κοινωνικούς– συζητώντας και προωθώντας τα αντίστοιχα ερεθίσματα και μηνύματα προς τους θεατές της», σημείωσε η Χάρις Κανελλοπούλου. 

Στον πρώτο όροφο συναντάμε τη γενιά της λεγόμενης σχολής του Μονάχου, όπου δεσπόζουν έργα του Νικόλαου Γύζη, του Νικηφόρου Λύτρα, του Κωνσταντίνου Βολανάκη και του Ιωάννη Αλταμούρα. Στο επόμενο επίπεδο, περνάμε στον μοντερνισμό και στις φωνές της ανανέωσης του 20ού αιώνα – Παρθένης, Παπαλουκάς, Μαλέας, Βυζάντιος, Τάσσος, Τέτσης, Όπυ Ζούνη, Κατράκη. Οι καλλιτέχνες αυτοί ανοίγονται στον κόσμο, ταξιδεύουν, αφομοιώνουν ρεύματα, χωρίς όμως να απωλέσουν το εγχώριο βλέμμα. Η τρίτη ενότητα, πιο πολυφωνική και σύγχρονη, περιλαμβάνει καλλιτέχνες από τη δεκαετία του 1970 μέχρι και σήμερα. Από τον Τσαρούχη και τον Κεσσανλή έως τη Ρένα Παπασπύρου, τον Σακαγιάν, τον Ρόρρη και την Ξένου, βλέπουμε έργα που διαχειρίζονται με ειλικρίνεια το τοπίο, το σώμα, την πόλη, τον μύθο.

Περιηγούμενος τους ορόφους, έχεις την αίσθηση πως η Ελλάδα ανασυντίθεται μπροστά σου. Τα έργα της έκθεσης, αποτυπώνοντας τη διαχρονική εξέλιξη της νεοελληνικής τέχνης, λειτουργούν ως ζωντανές μαρτυρίες τόπων, εποχών και αισθητικών αναζητήσεων. Το πολυεπίπεδο αυτό εικαστικό σύνολο, που εκτείνεται χρονικά από το 1870 έως το 2024, φέρει την υπογραφή ιστορικά εμβληματικών δημιουργών, καταξιωμένων καλλιτεχνών των νεότερων γενιών αλλά και δυναμικά ανερχόμενων εκπροσώπων της σύγχρονης σκηνής. Μέσα από ποικίλες και γόνιμες εκφάνσεις της ελληνικής εικαστικής δημιουργίας, προσφέρεται στους επισκέπτες ένα αντιπροσωπευτικό και βαθιά ουσιαστικό δείγμα της Συλλογής της Τράπεζας της Ελλάδος – μιας από τις σημαντικότερες και εγκυρότερες συλλογές τέχνης στη χώρα.

Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης: Ένα ταξίδι στην ελληνική τέχνη μέσα από 99 έργα Facebook Twitter
Σπύρος Παπαλουκάς, Χωριό στη Λέσβο, 1924

Δεν πρόκειται για ένα μουσειακό ξεφύλλισμα της ελληνικής τέχνης, αλλά για μια ζωντανή συνάντηση με τα βλέμματα των δημιουργών. Μια σιωπηλή συνομιλία με την Ιστορία, όπως αποτυπώθηκε από το χέρι τους. Η τέχνη δηλαδή όχι ως αναπαράσταση, αλλά ως βίωμα. Το πιο συγκινητικό είναι πως το ίδιο το κτίριο που τη φιλοξενεί λειτουργεί ως ενεργό μέρος της αφήγησης. Εκεί όπου κάποτε μεταφέρθηκε ο χρυσός του κράτους σήμερα εκτίθεται ο «άλλος» πλούτος του: αυτός της τέχνης, της μνήμης και της πολιτισμικής ταυτότητας. Όπως σημείωσε με ιδιαίτερο βάθος ο αντιδήμαρχος Πολιτισμού, Γιάννης Γιαννακάκης: «Η σχέση της Τράπεζας της Ελλάδος με την τέχνη είναι δομική. Έχει διάρκεια, ένταση και πολύ γερά θεμέλια». Και συμπλήρωσε: «Τον Μάιο του 1941, ο χρυσός της χώρας έχει ήδη μεταφερθεί για ασφάλεια από τα θησαυροφυλάκια της Αθήνας στο υποκατάστημα της τράπεζας στο Ηράκλειο, ενώ η διοίκησή της έχει εγκατασταθεί εδώ στα Χανιά, στο ίδιο κτίριο που βρισκόμαστε τώρα». 

Το βέβαιο είναι πως στην έκθεση αυτή νιώθεις ότι βαδίζεις μέσα σε έναν ζωντανό καμβά μνήμης και ιστορίας. Μια σιωπηλή, σχεδόν ποιητική περιπλάνηση, που σε καλεί να σκεφτείς, να αισθανθείς και να συναντήσεις την τέχνη όχι ως αφήγηση, αλλά ως καθρέφτη του χρόνου και του τόπου. Μια εμπειρία που απευθύνεται σε όλους, με ιδιαίτερη στόχευση στις νέες γενιές, προκειμένου να γνωρίσουν τη σύγχρονη ελληνική δημιουργία έτσι όπως αυτή ξεχωρίζει και συνομιλεί με τους αιώνες.

Πάντως, η Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων, με τις διαδοχικές εκθέσεις των τελευταίων ετών, λειτουργεί ως ένας πολιτιστικός φάρος στα δυτικά της Κρήτης, φωτίζοντας τη σημασία της συνέργειας, της ιστορικής γνώσης και της αισθητικής παιδείας. Και δεν είναι τυχαίο ότι αυτή η έκθεση πραγματοποιείται στα Χανιά, μια πόλη με σπάνιο φως, που κουβαλά μέσα της στρώματα από εποχές και πολιτισμούς, μια πόλη-αντανάκλαση της ίδιας της έκθεσης: σύνθετη, με βάθος και πολλαπλές αναγνώσεις.

Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης: Ένα ταξίδι στην ελληνική τέχνη μέσα από 99 έργα Facebook Twitter
Γιάννης Ψυχοπαίδης, Τοπίο Κεφαλονιάς, 2016
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης: Ένα ταξίδι στην ελληνική τέχνη μέσα από 99 έργα Facebook Twitter
Δημήτρης Ανδρεαδάκης, Σύννεφα πάνω από την Αθήνα, 2001
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης: Ένα ταξίδι στην ελληνική τέχνη μέσα από 99 έργα Facebook Twitter
Μαρία Οικονομοπούλου, Growing Care Athens 5, 2010
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης: Ένα ταξίδι στην ελληνική τέχνη μέσα από 99 έργα Facebook Twitter
Γιώργος Λαζόγκας, Παλίμψηστο ολόκαυστο, 1992
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης: Ένα ταξίδι στην ελληνική τέχνη μέσα από 99 έργα Facebook Twitter
Ηώ Αγγελή, Slalom, 2022
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης: Ένα ταξίδι στην ελληνική τέχνη μέσα από 99 έργα Facebook Twitter
Νικόλαος Γύζης, Έρως και Κένταυρος, 1896-1898
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης: Ένα ταξίδι στην ελληνική τέχνη μέσα από 99 έργα Facebook Twitter
Κωνσταντίνος Παρθένης, Αθανάσιος Διάκος, 1931-1933
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης: Ένα ταξίδι στην ελληνική τέχνη μέσα από 99 έργα Facebook Twitter
Μιχάλης Μανουσάκης, Άτιτλο, 2023
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης: Ένα ταξίδι στην ελληνική τέχνη μέσα από 99 έργα Facebook Twitter
Νικόλαος Γύζης, Ο ποιητής στην πηγή (Η έμπνευση του ποιητή), περ. 1875-1880
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης: Ένα ταξίδι στην ελληνική τέχνη μέσα από 99 έργα Facebook Twitter
H επιστημονική υπεύθυνη και επιμελήτρια της Συλλογής έργων τέχνης της Τράπεζας της Ελλάδος, Χάρις Κανελλοπούλου ξεναγεί τον Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος, Γιάννη Στουρνάρα, την υφυπουργό Μετανάστευσης και Ασύλου, Σέβη Βολουδάκη, τον δήμαρχο Χανίων, Παναγιώτη Σημανδηράκη και τον αντιδήμαρχο Πολιτισμού, Γιάννη Γιαννακάκη.

Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων (Χάληδων 98-102)
Διάρκεια έκθεσης: 24 Μαΐου – 2 Νοεμβρίου 2025

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης πέταξε τον Πλάτωνα σε ένα escape room για την Μπιενάλε

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ