Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας  Facebook Twitter
Περικλής Βυζάντιος, Αυτοπροσωπογραφία, 1914, Λάδι σε μουσαμά, 60x50εκ.

Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

0

«Πρέπει να έχεις ζήσει στην προπολεμική Αθήνα, να έχεις την έμφυτη δίψα για το ωραίο, για να αισθανθείς την απόλυτη πνευματική νέκρα που βασίλευε στη μικρή πρωτεύουσα της Ελλάδος». Αυτά έγραφε το 1971 στην αυτοβιογραφία του ο ζωγράφος Περικλής Βυζάντιος (1893-1972), λίγο πριν φύγει από τη ζωή. Η έκθεση «Περικλής και Ντίκος Βυζάντιος - Ζωγραφικές συγγένειες και αντιθέσεις» που εγκαινιάστηκε αυτόν τον μήνα στο Ίδρυμα Θεοχαράκη μάς συστήνει έναν ανήσυχο καλλιτέχνη που, αφού ήρθε σε επαφή με τα πιο πρωτοποριακά καλλιτεχνικά ρεύματα της εποχής του, κατάφερε να αποδώσει το «εξαίσιο ελληνικό φως».

Βέρος Αθηναίος, γεννημένος στο τέλος του 19ου αιώνα, με πατέρα ανώτερο στρατιωτικό, προπάππο αγωνιστή του '21 σε εποχές που ο στρατός «αποτελούσε την επίλεκτη κοινωνία», όπως λέει και ο ίδιος, και μητέρα γόνο εύπορης φαναριώτικης οικογένειας από την Κωνσταντινούπολη, επέλεξε από πολύ νωρίς να γίνει ζωγράφος, γεγονός που ισοδυναμούσε με κοινωνικό ξεπεσμό. «Στη μικρή Αθήνα των εκατό χιλιάδων κατοίκων και στη μικρή αστική κοινωνία που βρέθηκα, το να λέγεσαι ζωγράφος έμοιαζε σαν να είσαι βιολιστής που παίζει βιολί στα υπαίθρια καφενεία», ομολογεί στο βιβλίο του. Σε αυτήν τη μικρή ελληνική πρωτεύουσα μεγάλωσε ο Περικλής Βυζάντιος και από τη στιγμή που συνειδητοποίησε ότι η μοίρα του ήταν να γίνει καλλιτέχνης, τίποτα δεν τον κρατούσε σε αυτήν.

Δεν είναι τυχαίο ότι στην Ύδρα δημιούργησε τις πιο αξιομνημόνευτες ανθρώπινες φιγούρες, μακριά από τα σαλόνια και τους νεανικούς του έρωτες. Εκεί ήταν που ανακάλυψε τους ανθρώπους του καθημερινού μόχθου και αφέθηκε να σκιαγραφήσει την Ελλάδα που απλωνόταν κάτω από τον καυτό ήλιο.

Αρχικά σπούδασε νομικά στο Μόναχο, αλλά γρήγορα εγκατέλειψε την πρωτεύουσα της Βαυαρίας για να σπουδάσει ζωγραφική στο Παρίσι, όπου έζησε τις πιο συναρπαστικές εμπειρίες της νιότης του και γνώρισε από κοντά όλα τα ρεύματα της εποχής του με κυρίαρχο τον νεο-ιμπρεσιονισμό, από τον οποίο επηρεάστηκε, όπως και από τον κυβιστή Χουάν Γκρις και τον φοβιστή Κέες Βαν Ντόγκεν. Παρακολούθησε μαθήματα, έκανε σκίτσα και τις πρώτες του ξυλογραφίες. Μεταξύ άλλων συνάντησε και Έλληνες καλλιτέχνες όπως ο Δημήτρης Γαλάνης, ο Στέλιος Μηλιάδης και ο μουσικός Μάριος Βάρβογλης, με τον οποίο συνδεόταν από την Ελλάδα. Εκεί έζησε την ελευθερία σε όλα τα πεδία, συμπεριλαμβανομένου του έρωτα, αλλά και το ξέσπασμα του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου. Όταν οι γονείς του αδυνατούσαν να του στείλουν χρήματα πλέον επιβίωνε ζωγραφίζοντας πορτρέτα, αντλώντας ικανοποίηση από το γεγονός ότι μπορούσε να ζήσει χάρη στην τέχνη και το ταλέντο του. Έγραφε στο ημερολόγιό του εκείνες τις σκοτεινές μέρες: «Ουδέποτε το Παρίσι μού άρεσε περισσότερο, έχει ένα charme μοναδικό. Ίσως είναι ο κίνδυνος που το χρωματίζει». 

Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας  Facebook Twitter
Περικλής Βυζάντιος, Το ατελιέ του καλλιτέχνη, λάδι σε μουσαμά, 40x49 εκ., Ιδιωτική Συλλογή

Τέλη του 1915 επέστρεψε στην Ελλάδα για να εκπληρώσει τις στρατιωτικές του υποχρεώσεις – το πλάνο ήταν να επιστρέψει αμέσως μετά στη Γαλλία. Στον στρατό έμεινε μια ολόκληρη επταετία, ενώ συμμετείχε και στη Μικρασιατική Εκστρατεία. Εφόσον το σχέδιο της επιστροφής στο Παρίσι είχε ναυαγήσει, άνοιξε ατελιέ επί της οδού Σολωμού. Παράλληλα, συμμετείχε για πρώτη φορά σε έκθεση του «Συνδέσμου Ελλήνων Καλλιτεχνών», η οποία πραγματοποιήθηκε στην Κηφισιά, με σειρά πινάκων από τη νυχτερινή ζωή του Παρισιού. 

Όλα έδειχναν ότι οι γονείς του μπορούσαν να είναι περήφανοι γι' αυτόν. Ωστόσο, εκείνος εξακολουθούσε να νιώθει απομονωμένος από τον κόσμο του πνεύματος. Το 1917 συμμετείχε στη μοναδική εκδήλωση τέχνης της εποχής που γίνεται στο Ζάππειο με έξι μικρές ελαιογραφίες. Καθώς γινόταν όλο και γνωστότερος ως πορτρετίστας των ανώτερων τάξεων, δουλειά που έκανε για λόγους βιοπορισμού, το 1919 συμμετείχε, μαζί με συναδέλφους του όπως ο διευθυντής της Σχολής Καλών Τεχνών, Γεώργιος Ιακωβίδης, ο Νίκος Λύτρας (γιος του Νικηφόρου Λύτρα), ο Μαλέας, οι γλύπτες Ζευγώλης και Τόμπρος και άλλοι –ο ίδιος ήταν ο νεότερος–, στην ίδρυση της Ομάδας Τέχνης, μια κίνηση για τον εκσυγχρονισμό των καλλιτεχνικών αντιλήψεων. Μάλιστα, στην πρώτη τους έκθεση, ο Λύτρας παρουσίασε μια ολόσωμη προσωπογραφία του Βυζάντιου, έργο το οποίο εκθείασε στα εγκαίνια ο Ελευθέριος Βενιζέλος. 

Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας  Facebook Twitter
Περικλής Βυζάντιος, Μουλάρια στο διάσελο του Μετσόβου, 1960, λάδι σε μουσαμά, 98x147εκ.
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας  Facebook Twitter
Περικλής Βυζάντιος, Λαγουδέρα, 1959, λάδι σε μουσαμά, 68x84εκ.
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας  Facebook Twitter
Περικλής Βυζάντιος, Ακρόπολη, 1955, Τέμπερα, 50x65εκ.

Κι ενώ εργαζόταν στην εφημερίδα «Ελεύθερος Τύπος» κάνοντας σχέδια, παρουσίασε ως ζωγράφος του στρατού, μαζί με τους Παύλο Ροδοκανάκη και Σπύρο Παπαλουκά, έργα του σε μια έκθεση στο Ζάππειο. Οι τρεις τους θεωρήθηκαν αντιδραστικοί και το 1921 στάλθηκαν στο Γενικό Επιτελείο Στρατού στη Σμύρνη. Έκαναν έκθεση στην Προύσα με περισσότερα από εκατό έργα τους, τα οποία, εν μέσω της αναμπουμπούλας, χάθηκαν οριστικά – εκείνοι επέστρεψαν σώοι και αβλαβείς. Ο Βυζάντιος, εν τω μεταξύ, είχε ανοίξει ήδη στην Πλάκα, στους Αέρηδες, ατελιέ μαζί με τον Παύλο Καλλιγά και τον Φωκίωνα Ρωκ. Ο κύκλος γνωριμιών του διευρυνόταν συνεχώς, με αποτέλεσμα την ίδρυση του «Ατελιέ», ενός χώρου συνάντησης ανθρώπων που εκπροσωπούσαν την καλλιτεχνική και πνευματική κίνηση της εποχής. 

Στο μεταξύ, το 1923 παντρεύεται στο Βερολίνο την εξαδέλφη του Φρόσω Σκουμπουρδή και έναν χρόνο αργότερα γεννιέται ο γιος του Κωνσταντίνος (που έμελλε να πιάσει το νήμα που άφησε ο πατέρας του στο Παρίσι και να συνεχίσει μια ξεχωριστή καλλιτεχνική πορεία ως Ντίκος Βυζάντιος). 

Οι δραστηριότητες του Βυζάντιου τα χρόνια που ακολούθησαν διευρύνθηκαν σε μια μεγάλη γκάμα που συμπεριελάμβανε από τη διακόσμηση και τη σκηνογραφία στο θέατρο μέχρι τα σκίτσα στις εφημερίδες. Οι πρώτες του σκηνογραφικές δουλειές ήταν με τον Σπύρο Μελά στο Θέατρο Τέχνης αλλά και στο παλιό Βασιλικό Θέατρο (μετέπειτα Εθνικό), όπου ορίστηκε o πρώτος επίσημος Έλληνας σκηνογράφος σε έργα όπως η «Σαλώμη» του Ουάιλντ, ο «Ερωτόκριτος», οι «Επτά επί Θήβας» και άλλα. Διετέλεσε, επίσης, επίσημος σκιτσογράφος της Δίκης των Έξι. Από το 1934 έως το 1941, μαζί με τη ζωγράφο Αλέκα Στύλου-Διαμαντοπούλου, άνοιξε και λειτούργησε σχολή ζωγραφικής στη Στοά Κοτζαμάνη. Το 1939 του ανέθεσαν τη διεύθυνση των Παραρτημάτων των Δελφών και της Ύδρας στο πλαίσιο του θεσμού των Παραρτημάτων που ξεκίνησε η Σχολή Καλών Τεχνών. Στους Δελφούς βρισκόταν όταν ξέσπασε ο ελληνοϊταλικός πόλεμος – τότε σχεδίασε την αφίσα του πολεμικού λαχείου που σκοπό είχε τη συγκέντρωση χρημάτων για τους φαντάρους. 

Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας  Facebook Twitter
Περικλής Βυζάντιος, Στεριά και θάλασσα, 1967, λάδι σε μουσαμά, 57x77εκ.

Το ημερολόγιό του από την περίοδο της Κατοχής δείχνει έναν άνθρωπο ευαίσθητο αλλά και πολιτικά μετριοπαθή που, όπως πολλοί της τάξης του, δεν μπορούσε να πάρει σαφή θέση, παρόλη την πείνα, τον θάνατο και την καταστροφή που κυριαρχούσε. Πάντως, κατέγραψε όλες τις κακουχίες, τον φόβο και την απελπισία των ανθρώπων της πρωτεύουσας όπως και την επαγγελματική δραστηριότητα των εμπόρων τέχνης που πουλούσαν στους μαυραγορίτες ό,τι βρισκόταν διαθέσιμο από πεθαμένους καλλιτέχνες και αντιγραφές ζωγράφων της Φλαμανδικής Σχολής! Ο ίδιος ο Βυζάντιος σχεδίασε σειρά σκηνών της Κατοχής όπου είναι εμφανής η απομάκρυνσή του από τις κοσμικότητες της νεανικής του ηλικίας και η μετάβασή του σε έργα πιο σκοτεινά και μεγάλης έντασης, όπου κυριαρχεί η απειλή του θανάτου. 

Με το τέλος της Κατοχής ξεκινάει, ή μάλλον ενδυναμώνεται, η μακρά «ερωτική» του σχέση με την Ύδρα. Καθώς το Παράρτημα της Σχολής Καλών Τεχνών στην Ύδρα στεγαζόταν στο τετραώροφο αρχοντικό του ναυάρχου Εμμανουήλ Τομπάζη, που φιλοξενούσε φοιτητές της σχολής, δούλεψε για δεκαετίες εκεί, δίπλα σε νεότερους και ξένους καλλιτέχνες. Αγάπησε τόσο πολύ το νησί που έκανε αγώνα να το προστατεύσει απ' όσους εποφθαλμιούσαν τα κτίριά του και είχαν στόχο την εκμετάλλευση της γης. Πάνω απ' όλα ήταν ο χαρακτήρας, η αρχιτεκτονική και τα χρώματα της Ύδρας που καθόρισαν τη ζωγραφική του, οδηγώντας τη σε μια ωριμότητα που τον ξεχώρισε ως καλλιτέχνη.

Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας  Facebook Twitter
Περικλής Βυζάντιος, Προσωπογραφία της κόρης του ζωγράφου Μαριλένας, 1953, λάδι σε μουσαμά, 41x36εκ.

Σε συνέντευξή του το 1967 μιλούσε για τα τελευταία έργα του, αιτιολογώντας την πορεία που ακολούθησε στο δεύτερο μισό της ζωής του: «Ήθελα να απομακρυνθώ απ’ την Αθήνα, γιατί η κοσμική ζωή με τραβούσε και έχανα καιρό. Έτσι ανέλαβα τη διεύθυνση των Παραρτημάτων της Σχολής Καλών Τεχνών στην Ύδρα και στους Δελφούς. Εκεί αντιμετώπισα το μεγάλο πρόβλημα του ελληνικού υπαίθρου. Για να συλλάβω το εξαίσιο ελληνικό φως, μεταχειρίστηκα στην αρχή τα μέσα της σχολής των ιμπρεσιονιστών, που ήταν οι πρώτοι που δούλεψαν απευθείας από το ύπαιθρο». 

Δεν είναι, λοιπόν, τυχαίο το ότι στην Ύδρα δημιούργησε τις πιο αξιομνημόνευτες ανθρώπινες φιγούρες, μακριά από τα σαλόνια και τους νεανικούς του έρωτες. Εκεί ήταν που ανακάλυψε τους ανθρώπους του καθημερινού μόχθου και αφέθηκε να σκιαγραφήσει την Ελλάδα που απλωνόταν κάτω από τον καυτό ήλιο, ψαράδες και εργάτες ενταγμένους στο τοπίο που τον είχε κατακτήσει έτσι κι αλλιώς, με φόντο την πέτρα, τη θάλασσα και τον ουρανό. 

Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας  Facebook Twitter
Περικλής Βυζάντιος, Η Φούντα, 1938, γκουάς, 34x48,5εκ.
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας  Facebook Twitter
Περικλής Βυζάντιος, Το Μοναστήρι της Πάτμου, λάδι σε μουσαμά, 60x80εκ.

Η θεματική του, που από ένα σημείο και μετά καθορίζει και τη φόρμα του, δεν αφήνει ανεπηρέαστα ούτε τα έργα που εμπνέεται από την Αθήνα κάθε φορά που επιστρέφει σε αυτή. Λίγο αργότερα ανακαλύπτει και την Πάτμο. Το τοπίο και η αρχιτεκτονική και των δύο νησιών εισβάλλουν στη ζωγραφική του ως φως και ως δομή. Σε μια επίσκεψή του το 1967 στο Λονδίνο για μια αναδρομική έκθεση του έργου του, ήρθε σε επαφή με το έργο του Τέρνερ, που επηρέασε καθοριστικά τα έργα της τελευταίας περιόδου της ζωής του. 

Ο Περικλής Βυζάντιος πέθανε στις 9 Φεβρουαρίου του 1972 και έναν μήνα μετά η Εθνική Πινακοθήκη οργάνωσε έκθεση στη μνήμη του με ομιλητή τον Υδραίο Παναγιώτη Τέτση. H κόρη του, η ιδρύτρια της «Αίθουσας Τέχνης Αθηνών - Χίλτον», Μαριλένα Λιακοπούλου, θέσπισε το έπαθλο «Ο Βυζάντιος και οι νέοι».

Το Ίδρυμα Β & Μ Θεοχαράκη παρουσιάζει αυτόν τον μήνα την έκθεση «Περικλής και Ντίκος Βυζάντιος - Ζωγραφικές συγγένειες και αντιθέσεις» σε επιμέλεια Τάκη Μαυρωτά. Η έκθεση συνιστά ουσιαστικά μια συνομιλία πατέρα και γιου και μια συνάντηση δύο καλλιτεχνών εντελώς διαφορετικών κοσμοθεωριών και αισθητικών προσανατολισμών. Επίσης, μια αντιπαράθεση δύο διαφορετικών εποχών σε κοινωνικό, πολιτικό, ιστορικό και πνευματικό επίπεδο. Αν σταθούμε μπροστά στο πορτρέτο του Περικλή Βυζάντιου από το 1919, όπως στάθηκε κάποτε μπροστά του να το θαυμάσει ο Ελευθέριος Βενιζέλος, αισθανόμαστε μια σχεδόν μεταφυσική σύνδεση μεταξύ της Ελλάδας του τότε με το σήμερα. Μας χωρίζει η απόσταση ενός αιώνα, που είναι γεμάτος γεγονότα και αισθητικές εξελίξεις. Όπως λέει στον κατάλογο της έκθεσης ο ζωγράφος Στέφανος Δασκαλάκης: «Πόσο τυχερός είναι ο Βυζάντιος που έζησε σε μια εποχή όπου η παράδοση, οι συνήθειες και τα έθιμα της μεγάλης εποχής της ζωγραφικής ήταν ακόμα ζωντανά και συγχρόνως ήταν η εποχή των ανησυχιών, των πειραματισμών και των σύγχρονων ρευμάτων, χωρίς να χαθεί η σοφία της παράδοσης». 

Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας  Facebook Twitter
Περικλής Βυζάντιος, Ο μόλος της Ύδρας, 1954, γκουάς, 37x45εκ.

Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση εδώ. 

Πηγές:
Περικλής Βυζάντιος, «Η ζωή ενός ζωγράφου: Αυτοβιογραφικές σημειώσεις», εκδ. ΜΙΕΤ, 1995 
«Περικλής & Dico Βυζάντιος - Ζωγραφικές συγγένειες και αντιθέσεις», κατάλογος της τρέχουσας έκθεσης, εκδ. Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών & Μουσικής Β & Μ Θεοχαράκη 


 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

62 λεπτά με τον Ανέστη Ιωάννου

Εικαστικά / Από τη Νεφελοκοκκυγία στο skate και το τζιν: Το Εικαστικό Σύμπαν του Ανέστη Ιωάννου

Ο νεαρός εικαστικός αναζητά μια νέα μορφή ελευθερίας και απογείωσης, συνδέοντας τη δυναμική της street culture με την ουτοπία των Ορνίθων και των τσαρουχικών ονείρων, αναζητώντας μια έξοδο από το αστικό τραύμα σε έναν κόσμο γεμάτο δυνατότητες και φαντασία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM