Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη  Facebook Twitter
Χριστόφορος Κατσαδιώτης, «Ηλιοβασιλέματα σε υπονόμους», οξυγραφία, 33.7Χ42 εκ., 2024.
0

Ο χαράκτης Χριστόφορος Κατσαδιώτης στήνει ένα μνημειακό εργαστήρι, έναν χώρο υβριδικό, όπου η τέχνη της χαρακτικής γνωρίζει νέα όρια και το έργο του χαράκτη δεν εκτίθεται απλώς∙ αποκαλύπτεται. Σε μια αίθουσα στο ισόγειο του μουσείου Μπενάκη της οδού Πειραιώς, σχεδόν κρυμμένη και άγνωστη σε πολλούς, δεσπόζει στο κέντρο του χώρου μια κατασκευή που μοιάζει με τέντα τσίρκου. Το εξωτερικό της περίβλημα είναι ένα πελώριο κυκλικό κολάζ, ένα προσωπικό cabinet de curiosités. Το υλικό είναι μια πρώτη ύλη που χρειάζεται για να δουλέψει, όπως μου λέει, και αποτελεί την έκθεση «Στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη» που θα διαρκέσει από τις 29 Μαΐου ως τις 27 Ιουλίου 2025. 

Παιδικές γκαζές πεταμένες στον δρόμο, κούκλες ή μέλη τους, φωτογραφικά οικογενειακά κειμήλια, σημειώσεις, αποκόμματα, φωτογραφίες έργων τέχνης και κινημάτων, ταμπέλες δρόμων, αντικείμενα που έχει μαζέψει από τα σκουπίδια –υπολείμματα της πόλης άχρηστα σε κάποιους, υλικό σκέψης και ανακύκλωσης για άλλους, που συλλέγει γιατί του κινούν αισθητικά το ενδιαφέρον και τα οποία κάποτε μπορεί να χρησιμοποιήσει–, υφάσματα, κορνίζες από Ελλάδα και Γαλλία, μια κατάσταση που του υπενθυμίζει ότι η τέχνη είναι πολιτική. «Διαβάζοντας» τον τοίχο που συγκροτούν οι αναμνήσεις και οι εμπειρίες με υφές που τον ενδιαφέρουν και μπορεί να χρησιμοποιήσει στη δουλειά του, όπως λέει ο ίδιος, διακρίνεται ένα μέρος της καλλιτεχνικής και κοινωνικής του προσωπικότητας. «Για μένα αυτά είναι κομμάτια της ζωής μου που μαζεύω εδώ και δεκαπέντε χρόνια και όλα αυτά θα καταστραφούν στο τέλος, είναι όμως μια ευκαιρία να ξεκαθαρίσω την αποθήκη και τις αποθήκες του μυαλού μου» λέει.

Στα έργα του ακολουθεί μια δική του τεχνική, μετά το τύπωμα της μήτρας στο χαρτί. Κόβει σε κομμάτια τα χαρακτικά του και τα επανατοποθετεί κάνοντας μια νέα σύνθεση, επάνω σε άλλα του χαρακτικά. Στη συνέχεια, κάθε κομματάκι το ράβει με το αντίστοιχο χρώμα κλωστής, με βελονιές σχεδόν αόρατες στον θεατή.  

Στο εσωτερικό της «τέντας», μια προβολή 360 μοιρών με περιστρεφόμενες κούνιες σε φυσικό μέγεθος, που μοιάζουν να έρχονται από ένα παλιό λούνα παρκ, στροβιλίζεται διαρκώς. Στους γύρω τοίχους της αίθουσας, άλλες επτά προβολές που σχετίζονται με τη χαρακτική. Όλες οι γραμμές, οι αποχρώσεις, το animation είναι αποτέλεσμα οξυγραφίας και δείχνουν ένα μέρος της δουλειάς του. Η έκθεση που δείχνει το ιδιότυπο εργαστήριό του συμπληρώνει το αφήγημα της εργασίας του καλλιτέχνη μέχρι την παραγωγή του έργου του με τρόπο κινηματογραφικό σχεδόν, με ένα σύνολο χαρακτικών και μήτρες δίπλα στα βίντεο που προβάλλονται στους τοίχους.

Τα υλικά που γίνονται αφορμή για τα χαρακτικά του σε αυτή την οπτικοακουστική συνομιλία με τα έργα, τα βίντεο και τους ήχους που συλλέγει ο ίδιος από μέρη της πόλης και θα ακούγονται σαν ηχητικό περιβάλλον της έκθεσης, δίνουν κίνηση στην ακινησία και φωνή στη σιωπή των έργων, φανερώνοντας την καλλιτεχνική διαδικασία και πρακτική ως ολότητα, και λειτουργούν ως προέκταση της χαρακτικής αλλά και ως αυτόνομα έργα. Τα χαρακτικά του Κατσαδιώτη είναι ένα κολάζ. Ραμμένα στο χέρι, δίνουν στη δουλειά του ένα ιδιαίτερο ύφος και μια πρωτότυπη προσέγγιση του μέσου.

Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη  Facebook Twitter
Χριστόφορος Κατσαδιώτης, «Σύνδρομο άπνοιας», οξυγραφία, ραφή με κλωστή, 88Χ60 εκ.-2023.

Βλέποντας ένα πολύχρωμο χειροποίητο σακάκι, ένα αντικείμενο τέχνης, μου εξηγεί ότι θα υπάρξει μια ενότητα με τίτλο «Χαρακτική και αυτοσχεδιασμός», με τον ίδιο και μια εικαστικό να φορούν αυτά τα σακάκια και να συνομιλούν με τους ήρωες των animation σαν σε περφόρμανς. 

O Χριστόφορος Κατσαδιώτης
O Χριστόφορος Κατσαδιώτης

Έχουμε απομακρυνθεί χρονικά από το περιστατικό με την καταστροφή των έργων του στην περιοδική έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης «Η σαγήνη του Αλλόκοτου» και του ζητώ να μου πει τον αντίκτυπο που είχε όλο αυτό στον ίδιο ως καλλιτέχνη. «Υπάρχουν έργα με θρησκευτικές έννοιες που σε καμία περίπτωση δεν προσβάλλουν, αλλά πολλοί πολιτικοί βλέπουν τους φόβους τους μέσα σε αυτά − από τη μια καταργούνται τα καλλιτεχνικά στα σχολεία, από την άλλη η τέχνη ενέχει “κινδύνους” για το κοινό αίσθημα∙ αυτές οι έννοιες συγκρούονται. Με την αντίδρασή τους ανάγουν την τέχνη μας, που δεν μπορεί μεν να αλλάξει τον κόσμο αλλά μπορεί να επηρεάσει και να επικρίνει, σε μέσο επιρροής. Οι αντιδράσεις απέναντι στην τέχνη, από φονταμενταλιστές που μαζεύονται έξω από πινακοθήκες ή άλλους χώρους τέχνης επειδή προσβάλλονται, δημιουργούνται από αυτούς που συνήθως δεν έχουν καμία σχέση με την τέχνη και τη σημασία της. Αυτό το πρόβλημα δεν είναι ελληνικό, είναι διεθνές. Βλέπουμε τι συμβαίνει στην Αμερική του Τραμπ. Η θρησκεία ενώνει τους συντηρητικούς και από την άλλη η τέχνη είναι θέμα που εύκολα ενοχοποιείται, αφού είναι ο τρόπος με τον οποίο εκφράζουμε και μορφοποιούμε το συναίσθημά μας. Αν δεν θέλεις να είσαι διακοσμητής αλλά καλλιτέχνης, θα αγγίξεις το ασυνείδητό σου, αλλιώς θα κάνεις μόνο ηλιοβασιλέματα», λέει.

Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη  Facebook Twitter
Χριστόφορος Κατσαδιώτης, «Το δίλημα», οξυγραφία, ραφή με κλωστή, 43.3Χ59.5 εκ., 2023

«Η τωρινή έκθεση που φιλοξενείται στο Μπενάκη είναι προϊόν μιας ιδέας και μιας συζήτησης που έχει ξεκινήσει δυο χρόνια νωρίτερα, σε σχέση γενικότερα με τη δουλειά μου. Εδώ βλέπουμε όλα τα υλικά από τη Γαλλία όπου ζω εδώ και δεκατρία χρόνια. Πρόκειται για υλικά στα οποία παρεμβαίνω και βρίσκω σε αυτά έναν σουρεαλισμό και μια κοινή ατμόσφαιρα με το έργο, τα όνειρά μου και τον εαυτό μου. Αναδεικνύω το άχρηστο, αυτό κάνω. Μου αρέσει να παίρνω κάτι που για κάποιον άλλο είναι περιττό, είναι προϊόν ενός ακατέργαστου συναισθήματος, και να το χρησιμοποιώ. Όλα πλάθουν μια ονειρική κατάσταση η οποία με ελκύει. Στα σκουπίδια έχω βρει καταπληκτικά πράγματα, από παλιά βιβλία μέχρι μουσικές, όπως δίσκους του Θεοδωράκη», λέει. Για κάποιους τα περιττά των άλλων είναι πολύτιμα ευρήματα. Είναι ο εσωτερικός κόσμος του καλλιτέχνη, ένα ψυχογράφημα. Η φαινομενική αταξία του εργαστηρίου του έρχεται σε αντίθεση με το μεθοδικό, κοπιώδες και πολύ λεπτομερές και χρονοβόρο έργο ενός χαράκτη. «Το κομμάτι της δουλειάς επάνω στις οξειδώσεις και τα τυπώματα στη χαρακτική, η “κουζίνα της”, είναι κάτι άλλο, απαιτεί στρατιωτική πειθαρχία», λέει. «Είμαι χύμα όταν ψάχνω “σκουπίδια” που με ενδιαφέρουν, αλλά όταν μπω στο εργαστήριο θα δουλέψω στις οξειδώσεις και τα τυπώματα, που γίνονται όλα χειρωνακτικά, δέκα ώρες χωρίς να σηκώσω κεφάλι, γι’ αυτό πονάω τα έργα μου».

Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη  Facebook Twitter
Χριστόφορος Κατσαδιώτης, «Ο πειρασμός», οξυγραφία, ραφή με κλωστή, 90Χ50 εκ., 2023.
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη  Facebook Twitter
Χριστόφορος Κατσαδιώτης, «Ο ποιητής», οξυγραφία, ραφή με κλωστή, 31Χ 47.5 εκ., 2023

Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης είναι αριστούχος απόφοιτος του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Ο «έρωτας» με τη χαρακτική ήρθε όταν κατανόησε ότι τον βάζει σε έναν κανόνα. «Πρέπει να είσαι λίγο αλχημιστής, λίγο μοναχός, έχει σκληρά ωράρια, προσήλωση», λέει. «Συνειδητοποίησα ότι η χαρακτική μού έδινε έναν πλούτο γραφής που δεν μπορούσε να μου δώσει η ζωγραφική. Έψαχνα εναγωνίως μια εικαστική γλώσσα με την οποία να μπορώ να εκφραστώ και στη χαρακτική τη βρήκα». Στα έργα του ακολουθεί μια δική του τεχνική, μετά το τύπωμα της μήτρας στο χαρτί. Κόβει σε κομμάτια τα χαρακτικά του και τα επανατοποθετεί κάνοντας μια νέα σύνθεση, επάνω σε άλλα του χαρακτικά. Στη συνέχεια, κάθε κομματάκι το ράβει με το αντίστοιχο χρώμα κλωστής, με βελονιές σχεδόν αόρατες στον θεατή. 

«Όλες μου οι δουλειές γίνονται για να εκφράσω εμένα. Αφήνομαι για να μπορέσω να περιγράψω αυτό που αισθάνομαι είτε για τα κοινωνικοπολιτικά πράγματα γύρω μου είτε για τον μικρόκοσμο γύρω μας, τον κόσμο που συναντώ να είναι διαρκώς σε πίεση από τις αντιξοότητες της ζωής, είτε μπαίνω στο μετρό είτε περπατώ στον δρόμο. Και μαζί με αυτά οι δικές μου υπαρξιακές αγωνίες, ο τρόπος που σκέφτομαι και κινούμαι στη ζωή, με οδήγησαν στο να είμαι ειλικρινής απέναντι στο έργο μου, βγάζοντας τη λογική απέξω. Εκεί γεννιούνται στοιχεία ανθρωπόμορφα, στοιχεία του γκροτέσκου, παγανιστικά, ζωόμορφα, παραμορφωμένα, βγαλμένα από κάποιο σκοτεινό παραμύθι ή αλληγορία, μπαίνουν ερωτηματικά για τη φύση του ανθρώπου, μπαίνουμε στα βαθιά νερά της ανθρώπινης ύπαρξης. Αυτό κάποιες φορές μπορεί να μην είναι κατανοητό ή να είναι και ενοχλητικό, οπωσδήποτε όμως δεν είναι κάτι που αφήνει έναν θεατή αδιάφορο».

Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση εδώ

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Κατσαδιώτης

Εικαστικά / «Tα έργα μου είναι σκοτεινά, αλλά δεν τα έχω σκεφτεί ποτέ ως προκλητικά»

Μία μέρα μετά τον βανδαλισμό των έργων του από τον βουλευτή της Νίκης, ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης μιλά στη LiFO για τη δουλειά του που προκάλεσε τέτοιες αντιδράσεις σε συγκεκριμένες ομάδες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
Ανιχνεύοντας το έργο έντεκα εμβληματικών Ελλήνων και Ελληνίδων καλλιτεχνών

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ