Ο κόσμος και τα έργα του Brice Marden σε μια νέα έκθεση στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης Facebook Twitter
Brice Marden, Souvenir de Grece 8, 1974/96. Συλλογή Helen Harrington Marden. Φωτο: Bill Jacobson © 2022 Brice Marden / Artists Rights Society (ARS), New York

«Brice Marden και Ελληνική Αρχαιότητα»: Η νέα έκθεση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης

0

Το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης θα παρουσιάσει έργα του σημαντικού Αμερικανού καλλιτέχνη Brice Marden, στο πλαίσιο της σειράς εκθέσεων «Θεϊκοί Διάλογοι», από τις 20 Μαΐου έως τις 29 Αυγούστου 2022. Αυτή θα είναι η πρώτη έκθεση του Αμερικανού καλλιτέχνη σε μουσείο στην Ελλάδα, δίπλα σε τεχνουργήματα του παρελθόντος τα οποία έχουν ασκήσει μεγάλη επιρροή στο έργο του.

Δεν είναι όμως η πρώτη φορά που το μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης παρουσιάζει καλλιτέχνες του 20ού αιώνα ανάμεσα στα έργα των συλλογών του.

To 2019 η έκθεση «Πικάσο και Αρχαιότητα. Γραμμή και πηλός» ξεπέρασε τους 250.000 επισκέπτες με έναν ζωντανό και πρωτότυπο διάλογο ανάμεσα σε 68 σπάνια κεραμικά και σχέδια του Πικάσο με πτηνά, τετράποδα και θαλάσσια όντα, ανθρώπινες μορφές, μυθολογικά ή μειξογενή όντα (Κένταυρος-Μινώταυρος) και άλλα έργα εμπνευσμένα από αρχαίες τραγωδίες και κωμωδίες, να «συνομιλούν» θεματικά με 67 αρχαιότητες, δημιουργώντας έναν ακόμη  «Θεϊκό Διάλογο» μεταξύ της αρχαίας ελληνικής και της μοντέρνας τέχνης. 

Το 2016, με τίτλο «Ai Weiwei at Cycladic», παρουσιάστηκαν τα έργα του Κινέζου καλλιτέχνη για πρώτη φορά σε αρχαιολογικό μουσείο παγκοσμίως. Το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης μας σύστησε την καλλιτεχνική του προσέγγιση, την έμφαση του έργου του στην ιστορία και την πολιτισμική κληρονομιά καθώς και την κριτική του ματιά στα σύγχρονα πολιτικά και κοινωνικά ζητήματα.

Το 2021 το μουσείο προσκάλεσε τον διεθνούς φήμης Αμερικανό καλλιτέχνη Στέρλινγκ Ρούμπι να πραγματοποιήσει μια εικαστική παρέμβαση εντός της μόνιμης συλλογής του, παρουσιάζοντας μία επιλογή από τα διάσημα κεραμικά γλυπτά του τοποθετώντας επιλεγμένα έργα ανάμεσα στα σπάνια εκθέματα της Συλλογής Κυκλαδικής Τέχνης.

Το παρελθόν και το παρόν, οι αναμνήσεις της οικογένειας και οι εικόνες από τη φύση στα μέρη που κατοικεί συγκροτούν μια ενότητα πτυχών της ζωής και του έργου του για δεκαετίες. Η συνεχής αλλαγή, ανάπτυξη και ανανέωση, η διαρκής αμφισβήτηση του εαυτού, ως όρος της δουλειάς του, δείχνουν έναν καλλιτέχνη που δεν δέχτηκε να υπάρχει απλώς στην αγορά με «δημοφιλή» έργα και να υποστεί έναν σιωπηλό δημιουργικό θάνατο.

Η έκθεση για τον 83χρονο σήμερα Μπράις Μάρντεν θα είναι μια ευκαιρία για το κοινό να γνωρίσει το έργο ενός καλλιτέχνη που επηρεάστηκε από το φως και την ιστορία της Ελλάδας και μια συνέχεια του οράματος του μουσείου να συστήσει στους χώρους του και ανάμεσα και στις συλλογές του κάποιους από τους πιο σημαντικούς καλλιτέχνες παγκοσμίως.

Ο κόσμος και τα έργα του Brice Marden σε μια νέα έκθεση στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης Facebook Twitter
Brice Marden, Hydra Group II, 1979-1981. Συλλογή Helen Harrington Marden Φωτο: Alan Zindman © 2022 Brice Marden / Artists Rights Society (ARS), New York

Τα έργα που θα παρουσιαστούν στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης θα είναι σε καμβά, μάρμαρο και χαρτί, σε διάλογο με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του μουσείου, σε επιμέλεια Δημήτρη Αντωνίτση.

Ο γεννημένος στη Νέα Υόρκη Μάρντεν δεν έχει σταματήσει να εξερευνά το φως, το χρώμα και τις επιφάνειες ενώ η σειρά «Cold Mountain», που ξεκίνησε στη δεκαετία του '80, εδραίωσε τη φήμη του ως ενός από τους σημαντικότερους αφηρημένους καλλιτέχνες της γενιάς του.

Το έργο του είναι βαθιά επηρεασμένο από τους τόπους που έζησε και εργάστηκε, τους ανθρώπους της ζωής του, τους πολιτισμούς στους οποίους έχει βυθιστεί, τόσο στην πρόσφατη όσο και στην τέχνη του παρελθόντος και μέσα από τις αιχμηρές συνθέσεις ως αποστάγματα των εμπειριών του, δημιουργεί μια τέχνη που με τη σειρά της δίνει στους θεατές ένα διεισδυτικό μέσο για να αναλογιστούν βαθύτερα τις δικές τους αντιλήψεις, γνώσεις και εμπειρίες.

Ο Μπράις Μάρντεν άρχισε να ζωγραφίζει από παιδί και ένας οικογενειακός φίλος ήταν αυτός που τον ενθάρρυνε να ακολουθήσει καλλιτεχνικές σπουδές. Πριν σπουδάσει επισκεπτόταν μουσεία στη Νέα Υόρκη, ενώ ως προπτυχιακός φοιτητής στη Σχολή Καλών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του Πανεπιστημίου της Βοστώνης έλαβε μια παραδοσιακή εκπαίδευση, συμπεριλαμβανομένων μαθημάτων στο σχέδιο, τη χαρακτική, τα γράμματα και τη μελέτη της ανατομίας και της προοπτικής.

Τον εντυπωσίαζε η χρήση των χρωμάτων στα έργα του Μανέ, που του ήταν ιδιαίτερα αγαπητά. Μετά την αποφοίτησή του από το Πανεπιστήμιο της Βοστώνης, παρακολούθησε τη Σχολή Αρχιτεκτονικής και Σχεδίου του Πανεπιστημίου Γέιλ. Εκεί σταμάτησε να κάνει παραστατικούς πίνακες και άρχισε να ζωγραφίζει μόνο αφαιρέσεις, εμπνευσμένες από τον Βίλεμ ντε Κούνινγκ και τον Φραντς Κλάιν.

Ο κόσμος και τα έργα του Brice Marden σε μια νέα έκθεση στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης Facebook Twitter
Μαρμάρινη προχυτική φιάλη με αζουρίτη στο εσωτερικό της. Πρωτοκυκλαδική ΙΙ περίοδος (2700 – 2400/2300 π.Χ.). Φωτο: Ειρήνη Μίαρη © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Το φθινόπωρο του 1963, μετακόμισε στη Νέα Υόρκη. Βρήκε δουλειά ως φύλακας μερικής απασχόλησης στο The Jewish Museum, όπου τον χειμώνα του 1964 παρουσιάστηκε η πρώτη αναδρομική έκθεση του έργου του Τζάσπερ Τζονς. Αυτή η έκθεση αποτέλεσε ένα σημαντικό ερέθισμα για τον Μάρντεν που ταξίδεψε στην Ευρώπη, γνώρισε το έργο του Τζακομέτι και άρχισε να εξελίσσει την τεχνική του.

Ο Μάρντεν έκανε την πρώτη του ατομική έκθεση στην Bykert Gallery της Νέας Υόρκης τον Νοέμβριο του 1966. Ο κόσμος της τέχνης υποδέχτηκε έναν ζωγράφο με ωριμότητα και αυτοπεποίθηση μέσα στην οποία είχε συμπυκνώσει τα μαθήματα και την εμπειρία όλων των προηγούμενων ετών.

Το 1971 με τη σύζυγό του Έλεν επισκέφθηκαν την Ύδρα. Το φως και ο τόπος όσο και οι νύξεις στο μεσογειακό τοπίο φαίνονται στο έργο του στις αρχές της δεκαετίας του 1980. Τα χρώματά του έγιναν πιο φωτεινά, οι επιφάνειες έγιναν πιο λαμπερές και οι καμβάδες μεγαλύτεροι και πιο τολμηροί.

Ο κόσμος και τα έργα του Brice Marden σε μια νέα έκθεση στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης Facebook Twitter
Μαρμάρινο ειδώλιο γυναικείας μορφής. Πρωτοκυκλαδική ΙΙ περίοδος (2700 – 2400/2300 π.Χ.). Φωτο: Ειρήνη Μίαρη © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

«Αυτή η αγνότητα, αυτή η άγρια και γυμνή τελειότητα της Ύδρας», όπως έγραφε ο Χένρι Μίλερ στον Κολοσσό του Μαρουσιού, επηρέασε καταλυτικά το έργο του Μάρντεν και οι μύθοι των αρχαίων θεών και του πρώιμου χριστιανισμού εμφανίστηκαν στα έργα του, δίπλα στη φύση, τις εποχές, τους ελαιώνες, την αρχιτεκτονική του νησιού, αλλά και τα θραύσματα από μάρμαρο που χρησιμοποίησε σαν καμβά, ενώ παράλληλα επανεξετάζει την ανάπτυξη της αφηρημένης ζωγραφικής όταν επιστρέφει στη Νέα Υόρκη.

Αργότερα, στα τέλη της δεκαετίας του 1980 και στις αρχές της δεκαετίας του 1990 συνένωσε τις ελληνικές και ασιατικές επιρροές του από τα ταξίδια με την οικογένειά του στην Ταϊλάνδη, τη Σρι Λάνκα και την Ινδία, γεγονός που σηματοδότησε την αρχή του ενδιαφέροντός του για τον ασιατικό πολιτισμό, την τέχνη και το τοπίο. Αυτές οι επιρροές θα φανούν βαθιά στη δουλειά του τις επόμενες δύο δεκαετίες. Βυθίστηκε στη μελέτη της καλλιγραφίας και τη γραφή των Κινέζων του 9ου αιώνα και αυτή η μορφή τέχνης θα γινόταν σύντομα κυρίαρχη επιρροή στο έργο του.

Το παρελθόν και το παρόν, οι αναμνήσεις της οικογένειας και οι εικόνες από τη φύση στα μέρη που κατοικεί συγκροτούν μια ενότητα πτυχών της ζωής και του έργου του για δεκαετίες. Η συνεχής αλλαγή, ανάπτυξη και ανανέωση, η διαρκής αμφισβήτηση του εαυτού, ως όρος της δουλειάς του, δείχνουν έναν καλλιτέχνη που δεν δέχτηκε να υπάρχει απλώς στην αγορά με «δημοφιλή» έργα και να υποστεί έναν σιωπηλό δημιουργικό θάνατο.

Η απόφαση να αλλάζει συνεχώς, να εξελίσσει την τέχνη του μας χαρίζει, μέσα από τις διατυπώσεις του Μινιμαλισμού, την αμεσότητα του Αφηρημένου Εξπρεσιονισμού και τη διαισθητική χειρονομία της καλλιγραφίας, μια ποιητική προσέγγιση μια σπουδαίας εικαστικής δημιουργίας, με την τέχνη χωρίς όρια να είναι μια ανοιχτή κατάσταση που κεντρίζει διαρκώς τη φαντασία, μια πρόκληση που μεταμορφώνει κάθε εικόνα σε άπλετα ανοιχτό πεδίο ερμηνειών και συναισθημάτων.

Ο κόσμος και τα έργα του Brice Marden σε μια νέα έκθεση στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης Facebook Twitter
Brice Marden, Cisterna, 1971-1981. Συλλογή του καλλιτέχνη. Φωτο: Ειρήνη Μίαρη © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Ο κόσμος και τα έργα του Brice Marden σε μια νέα έκθεση στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης Facebook Twitter
Πήλινο καλαθόσχημο αγγείο με πλαστικές προτομές αιγοειδών και εγχάρακτη διακόσμηση. Πρωτοκυπριακή Ι περίοδος (2500 – 2300 π.Χ.). Φωτο: Ειρήνη Μίαρη © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

«Brice Marden και Ελληνική Αρχαιότητα»
20 Μαΐου έως 29 Αυγούστου 2022
Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Νεοφύτου Δούκα 4, 210 7228321-3

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Εικαστικά / Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Οι χώροι όπου εκτίθενται οι συλλογές που αφορούν την Ελληνική επανάσταση αλλάζουν και εμπλουτίζονται. Ο επιστημονικός διευθυντής του μουσείου Γιώργης Μαγγίνης μάς ξεναγεί στη νέα μόνιμη έκθεση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια μεγάλη αναδρομική έκθεση για το έργο της Σαντάλ Άκερμαν

Εικαστικά / Μια μεγάλη αναδρομική έκθεση για το έργο της Σαντάλ Άκερμαν

Οι Βρυξέλλες τιμούν μια ακούραστη δημιουργό που χάρη στη νεωτερικότητα, την οραματική αντιμετώπιση των εικόνων, του χρόνου και του χώρου και στους προβληματισμούς που διατρέχουν το έργο της εξακολουθεί να επηρεάζει γενιές καλλιτεχνών.
NEWSROOM