Ο κόσμος και τα έργα του Brice Marden σε μια νέα έκθεση στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης Facebook Twitter
Brice Marden, Souvenir de Grece 8, 1974/96. Συλλογή Helen Harrington Marden. Φωτο: Bill Jacobson © 2022 Brice Marden / Artists Rights Society (ARS), New York

«Brice Marden και Ελληνική Αρχαιότητα»: Η νέα έκθεση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης

0

Το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης θα παρουσιάσει έργα του σημαντικού Αμερικανού καλλιτέχνη Brice Marden, στο πλαίσιο της σειράς εκθέσεων «Θεϊκοί Διάλογοι», από τις 20 Μαΐου έως τις 29 Αυγούστου 2022. Αυτή θα είναι η πρώτη έκθεση του Αμερικανού καλλιτέχνη σε μουσείο στην Ελλάδα, δίπλα σε τεχνουργήματα του παρελθόντος τα οποία έχουν ασκήσει μεγάλη επιρροή στο έργο του.

Δεν είναι όμως η πρώτη φορά που το μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης παρουσιάζει καλλιτέχνες του 20ού αιώνα ανάμεσα στα έργα των συλλογών του.

To 2019 η έκθεση «Πικάσο και Αρχαιότητα. Γραμμή και πηλός» ξεπέρασε τους 250.000 επισκέπτες με έναν ζωντανό και πρωτότυπο διάλογο ανάμεσα σε 68 σπάνια κεραμικά και σχέδια του Πικάσο με πτηνά, τετράποδα και θαλάσσια όντα, ανθρώπινες μορφές, μυθολογικά ή μειξογενή όντα (Κένταυρος-Μινώταυρος) και άλλα έργα εμπνευσμένα από αρχαίες τραγωδίες και κωμωδίες, να «συνομιλούν» θεματικά με 67 αρχαιότητες, δημιουργώντας έναν ακόμη  «Θεϊκό Διάλογο» μεταξύ της αρχαίας ελληνικής και της μοντέρνας τέχνης. 

Το 2016, με τίτλο «Ai Weiwei at Cycladic», παρουσιάστηκαν τα έργα του Κινέζου καλλιτέχνη για πρώτη φορά σε αρχαιολογικό μουσείο παγκοσμίως. Το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης μας σύστησε την καλλιτεχνική του προσέγγιση, την έμφαση του έργου του στην ιστορία και την πολιτισμική κληρονομιά καθώς και την κριτική του ματιά στα σύγχρονα πολιτικά και κοινωνικά ζητήματα.

Το 2021 το μουσείο προσκάλεσε τον διεθνούς φήμης Αμερικανό καλλιτέχνη Στέρλινγκ Ρούμπι να πραγματοποιήσει μια εικαστική παρέμβαση εντός της μόνιμης συλλογής του, παρουσιάζοντας μία επιλογή από τα διάσημα κεραμικά γλυπτά του τοποθετώντας επιλεγμένα έργα ανάμεσα στα σπάνια εκθέματα της Συλλογής Κυκλαδικής Τέχνης.

Το παρελθόν και το παρόν, οι αναμνήσεις της οικογένειας και οι εικόνες από τη φύση στα μέρη που κατοικεί συγκροτούν μια ενότητα πτυχών της ζωής και του έργου του για δεκαετίες. Η συνεχής αλλαγή, ανάπτυξη και ανανέωση, η διαρκής αμφισβήτηση του εαυτού, ως όρος της δουλειάς του, δείχνουν έναν καλλιτέχνη που δεν δέχτηκε να υπάρχει απλώς στην αγορά με «δημοφιλή» έργα και να υποστεί έναν σιωπηλό δημιουργικό θάνατο.

Η έκθεση για τον 83χρονο σήμερα Μπράις Μάρντεν θα είναι μια ευκαιρία για το κοινό να γνωρίσει το έργο ενός καλλιτέχνη που επηρεάστηκε από το φως και την ιστορία της Ελλάδας και μια συνέχεια του οράματος του μουσείου να συστήσει στους χώρους του και ανάμεσα και στις συλλογές του κάποιους από τους πιο σημαντικούς καλλιτέχνες παγκοσμίως.

Ο κόσμος και τα έργα του Brice Marden σε μια νέα έκθεση στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης Facebook Twitter
Brice Marden, Hydra Group II, 1979-1981. Συλλογή Helen Harrington Marden Φωτο: Alan Zindman © 2022 Brice Marden / Artists Rights Society (ARS), New York

Τα έργα που θα παρουσιαστούν στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης θα είναι σε καμβά, μάρμαρο και χαρτί, σε διάλογο με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του μουσείου, σε επιμέλεια Δημήτρη Αντωνίτση.

Ο γεννημένος στη Νέα Υόρκη Μάρντεν δεν έχει σταματήσει να εξερευνά το φως, το χρώμα και τις επιφάνειες ενώ η σειρά «Cold Mountain», που ξεκίνησε στη δεκαετία του '80, εδραίωσε τη φήμη του ως ενός από τους σημαντικότερους αφηρημένους καλλιτέχνες της γενιάς του.

Το έργο του είναι βαθιά επηρεασμένο από τους τόπους που έζησε και εργάστηκε, τους ανθρώπους της ζωής του, τους πολιτισμούς στους οποίους έχει βυθιστεί, τόσο στην πρόσφατη όσο και στην τέχνη του παρελθόντος και μέσα από τις αιχμηρές συνθέσεις ως αποστάγματα των εμπειριών του, δημιουργεί μια τέχνη που με τη σειρά της δίνει στους θεατές ένα διεισδυτικό μέσο για να αναλογιστούν βαθύτερα τις δικές τους αντιλήψεις, γνώσεις και εμπειρίες.

Ο Μπράις Μάρντεν άρχισε να ζωγραφίζει από παιδί και ένας οικογενειακός φίλος ήταν αυτός που τον ενθάρρυνε να ακολουθήσει καλλιτεχνικές σπουδές. Πριν σπουδάσει επισκεπτόταν μουσεία στη Νέα Υόρκη, ενώ ως προπτυχιακός φοιτητής στη Σχολή Καλών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του Πανεπιστημίου της Βοστώνης έλαβε μια παραδοσιακή εκπαίδευση, συμπεριλαμβανομένων μαθημάτων στο σχέδιο, τη χαρακτική, τα γράμματα και τη μελέτη της ανατομίας και της προοπτικής.

Τον εντυπωσίαζε η χρήση των χρωμάτων στα έργα του Μανέ, που του ήταν ιδιαίτερα αγαπητά. Μετά την αποφοίτησή του από το Πανεπιστήμιο της Βοστώνης, παρακολούθησε τη Σχολή Αρχιτεκτονικής και Σχεδίου του Πανεπιστημίου Γέιλ. Εκεί σταμάτησε να κάνει παραστατικούς πίνακες και άρχισε να ζωγραφίζει μόνο αφαιρέσεις, εμπνευσμένες από τον Βίλεμ ντε Κούνινγκ και τον Φραντς Κλάιν.

Ο κόσμος και τα έργα του Brice Marden σε μια νέα έκθεση στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης Facebook Twitter
Μαρμάρινη προχυτική φιάλη με αζουρίτη στο εσωτερικό της. Πρωτοκυκλαδική ΙΙ περίοδος (2700 – 2400/2300 π.Χ.). Φωτο: Ειρήνη Μίαρη © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Το φθινόπωρο του 1963, μετακόμισε στη Νέα Υόρκη. Βρήκε δουλειά ως φύλακας μερικής απασχόλησης στο The Jewish Museum, όπου τον χειμώνα του 1964 παρουσιάστηκε η πρώτη αναδρομική έκθεση του έργου του Τζάσπερ Τζονς. Αυτή η έκθεση αποτέλεσε ένα σημαντικό ερέθισμα για τον Μάρντεν που ταξίδεψε στην Ευρώπη, γνώρισε το έργο του Τζακομέτι και άρχισε να εξελίσσει την τεχνική του.

Ο Μάρντεν έκανε την πρώτη του ατομική έκθεση στην Bykert Gallery της Νέας Υόρκης τον Νοέμβριο του 1966. Ο κόσμος της τέχνης υποδέχτηκε έναν ζωγράφο με ωριμότητα και αυτοπεποίθηση μέσα στην οποία είχε συμπυκνώσει τα μαθήματα και την εμπειρία όλων των προηγούμενων ετών.

Το 1971 με τη σύζυγό του Έλεν επισκέφθηκαν την Ύδρα. Το φως και ο τόπος όσο και οι νύξεις στο μεσογειακό τοπίο φαίνονται στο έργο του στις αρχές της δεκαετίας του 1980. Τα χρώματά του έγιναν πιο φωτεινά, οι επιφάνειες έγιναν πιο λαμπερές και οι καμβάδες μεγαλύτεροι και πιο τολμηροί.

Ο κόσμος και τα έργα του Brice Marden σε μια νέα έκθεση στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης Facebook Twitter
Μαρμάρινο ειδώλιο γυναικείας μορφής. Πρωτοκυκλαδική ΙΙ περίοδος (2700 – 2400/2300 π.Χ.). Φωτο: Ειρήνη Μίαρη © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

«Αυτή η αγνότητα, αυτή η άγρια και γυμνή τελειότητα της Ύδρας», όπως έγραφε ο Χένρι Μίλερ στον Κολοσσό του Μαρουσιού, επηρέασε καταλυτικά το έργο του Μάρντεν και οι μύθοι των αρχαίων θεών και του πρώιμου χριστιανισμού εμφανίστηκαν στα έργα του, δίπλα στη φύση, τις εποχές, τους ελαιώνες, την αρχιτεκτονική του νησιού, αλλά και τα θραύσματα από μάρμαρο που χρησιμοποίησε σαν καμβά, ενώ παράλληλα επανεξετάζει την ανάπτυξη της αφηρημένης ζωγραφικής όταν επιστρέφει στη Νέα Υόρκη.

Αργότερα, στα τέλη της δεκαετίας του 1980 και στις αρχές της δεκαετίας του 1990 συνένωσε τις ελληνικές και ασιατικές επιρροές του από τα ταξίδια με την οικογένειά του στην Ταϊλάνδη, τη Σρι Λάνκα και την Ινδία, γεγονός που σηματοδότησε την αρχή του ενδιαφέροντός του για τον ασιατικό πολιτισμό, την τέχνη και το τοπίο. Αυτές οι επιρροές θα φανούν βαθιά στη δουλειά του τις επόμενες δύο δεκαετίες. Βυθίστηκε στη μελέτη της καλλιγραφίας και τη γραφή των Κινέζων του 9ου αιώνα και αυτή η μορφή τέχνης θα γινόταν σύντομα κυρίαρχη επιρροή στο έργο του.

Το παρελθόν και το παρόν, οι αναμνήσεις της οικογένειας και οι εικόνες από τη φύση στα μέρη που κατοικεί συγκροτούν μια ενότητα πτυχών της ζωής και του έργου του για δεκαετίες. Η συνεχής αλλαγή, ανάπτυξη και ανανέωση, η διαρκής αμφισβήτηση του εαυτού, ως όρος της δουλειάς του, δείχνουν έναν καλλιτέχνη που δεν δέχτηκε να υπάρχει απλώς στην αγορά με «δημοφιλή» έργα και να υποστεί έναν σιωπηλό δημιουργικό θάνατο.

Η απόφαση να αλλάζει συνεχώς, να εξελίσσει την τέχνη του μας χαρίζει, μέσα από τις διατυπώσεις του Μινιμαλισμού, την αμεσότητα του Αφηρημένου Εξπρεσιονισμού και τη διαισθητική χειρονομία της καλλιγραφίας, μια ποιητική προσέγγιση μια σπουδαίας εικαστικής δημιουργίας, με την τέχνη χωρίς όρια να είναι μια ανοιχτή κατάσταση που κεντρίζει διαρκώς τη φαντασία, μια πρόκληση που μεταμορφώνει κάθε εικόνα σε άπλετα ανοιχτό πεδίο ερμηνειών και συναισθημάτων.

Ο κόσμος και τα έργα του Brice Marden σε μια νέα έκθεση στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης Facebook Twitter
Brice Marden, Cisterna, 1971-1981. Συλλογή του καλλιτέχνη. Φωτο: Ειρήνη Μίαρη © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Ο κόσμος και τα έργα του Brice Marden σε μια νέα έκθεση στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης Facebook Twitter
Πήλινο καλαθόσχημο αγγείο με πλαστικές προτομές αιγοειδών και εγχάρακτη διακόσμηση. Πρωτοκυπριακή Ι περίοδος (2500 – 2300 π.Χ.). Φωτο: Ειρήνη Μίαρη © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

«Brice Marden και Ελληνική Αρχαιότητα»
20 Μαΐου έως 29 Αυγούστου 2022
Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Νεοφύτου Δούκα 4, 210 7228321-3

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης πέταξε τον Πλάτωνα σε ένα escape room για την Μπιενάλε

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ