Τζία Ζάνγκε, ο Κινέζος εθνολόγος του σινεμά

Τζία Ζάνγκε, ο εθνολόγος της κινεζικής συνείδησης Facebook Twitter
Fiction κάνει, αν και με τη ρευστότητα που διακρίνει το βλέμμα του, ενσωματώνει την κοινωνία ξεκολλώντας την από το αδρανές φόντο.
0



ΕΧΩ ΜΠΡΟΣΤΑ ΜΟΥ
τον Τζία Ζάνγκε, καθισμένο αρχοντικά σε μια ψηλή καρέκλα στη βεράντα του Salon des Ambassadeurs στις Κάννες, με τη σύζυγο και μούσα του, Τάο Τζάο, πάντα στο πλευρό του. Είναι συγκινημένος για την επιστροφή του στο φεστιβάλ, από την υποδοχή που του επιφύλαξαν στην επίσημη πρεμιέρα, και φαντάζομαι για το κατόρθωμά του να ολοκληρώσει, επιτέλους, το χρονικό των αλλαγών στη χώρα του στον 21ο αιώνα, σε μια ταινία-ποταμό, που μαζεύει τα κομμάτια της φιλμογραφίας του και τα ενώνει κάτω από την πονεμένη ερωτική ιστορία μιας γυναίκας που αγαπά κι ενός άνδρα που δραπετεύει.

Οι εικόνες της ταινίας, μια ταπετσαρία από την πρωτοχρονιά της νέας χιλιετίας ως το σημερινό κομφούζιο, με ενδιάμεσο σταθμό την εξαιρετικά κομβικής σημασίας, όπως αποδείχθηκε ιστορικά, ανάληψη των Ολυμπιακών Αγώνων από το Πεκίνο για το 2008, με πρόσωπα από τις μητροπόλεις και τις γωνιές της χώρας, απίθανη φύση και συντρίμμια μιας επανάστασης που μετεξελίσσεται σε κάτι που δεν μπορούμε να αντιληφθούμε επαρκώς, με μουσικές τοπικές και δυτικές (το ιδιαίτερο σάουντρακ στις ταινίες του δεν παύει να ξαφνιάζει) και την πρόφαση της μυθοπλασίας να πλαισιώνει το εγχείρημα, αναγάγουν το «Caught by the Tides» στην κορωνίδα της φιλμογραφίας του. Ταυτόχρονα, εγείρουν και ένα ερώτημα: γιατί αισθάνθηκε την προσωπική ανάγκη να επισκεφθεί ξανά γνωστούς κινηματογραφικούς του τόπους, να ψάξει εκ νέου την άκρη του νήματος;

Αντίθετα με τον Γιμού Ζανγκ, που το έριξε στη φαντασία και το φαντεζί, ο Τζία αποτελεί κλασικό παράδειγμα της έκτης γενιάς Κινέζων σκηνοθετών, οπαδός του νατουραλισμού και της απόχρωσης. Προτιμά να δίνει το «παρών» στο γκρέμισμα ενός φράγματος, ή να στριμώχνεται από τις παλίρροιες, παρά να στροβιλίζεται γύρω από τίγρεις, δράκους και ιπτάμενα στιλέτα. 

«Λόγω του lockdown», μου λέει, για να εξηγήσει πως όταν πρωτολανσαρίστηκε η ψηφιακή τεχνολογία, κάπου στο 2001, ξεκίνησε να κινηματογραφεί συνεπαρμένος, μαζί με φίλους και συνεργάτες, υλικό που δεν χρησιμοποιήθηκε και στοιβάχτηκε, ή μέρος του απλώς εντάχθηκε περιστασιακά σε άλλα projects. Η ταινία που είχε σκεφτεί τότε θα είχε τον τίτλο «Ο τύπος με την κάμερα» − και ίσως γι’ αυτό ο Βραζιλιάνος Βάλτερ Σάλες ονόμασε «Ο τύπος από τη Φενγιάνγκ» το ντοκιμαντέρ-πορτρέτο για τον Τζία, το 2014.

Τζία Ζάνγκε, ο εθνολόγος της κινεζικής συνείδησης Facebook Twitter
O Τζία Ζάνγκε, καθισμένο αρχοντικά σε μια ψηλή καρέκλα στη βεράντα του Salon des Ambassadeurs στις Κάννες, με τη σύζυγο και μούσα του, Τάο Τζάο, πάντα στο πλευρό του. Φωτ.: Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος/LiFO

Τα χρόνια λοιπόν πέρασαν, ήρθαν οι Ολυμπιακοί Αγώνες του 2008 και συνέβησαν πολλά που δεν ολοκληρώθηκαν και άφησαν τον κόσμο με μια αίσθηση ξεριζωμού, εξαιτίας της αυτοθυσίας που χρειάστηκε να επιδείξουν, κάτι που άλλωστε φιγουράρει στο αριστούργημά του, «Ακίνητη Ζωή», το οποίο απέσπασε τον Χρυσό Λέοντα στο Φεστιβάλ Βενετίας του 2008. «Ένιωσα απογοήτευση, μια μεγάλη λύπη, όταν κλειστήκαμε μέσα, νόμιζα πως ό,τι έκανα πήγε χαμένο», καταλήγει, γι’ αυτό και βάλθηκε να ψάξει την αρχή και να τιμήσει μια βουβή θλίψη, σαν κι εκείνη της Κιάο, όπως την υποδύεται η Τζάο. Όταν τη ρωτώ αν κλίνει περισσότερο προς το πένθος ενός έρωτα κακοποιητικού και καθόλου ρομαντικού, ή προς τη συμβολική ελπίδα, μου απαντά το δεύτερο: είναι ένα από τα πολλά πρόσωπα που αναγκάστηκαν να μετακινηθούν και έδωσαν τον αγώνα τους για να προσαρμοστούν, που τα βλέπουμε στην ταινία να γλεντάνε, να κλαίνε, να αναρωτιούνται για την τύχη τους, να αποχαιρετούν αγαπημένους και να μεθούν άσχημα. Να βιώνουν ένα μετέωρο παρόν, όπως και ο Τζία Ζάνγκε. 

Τζία Ζάνγκε, ο εθνολόγος της κινεζικής συνείδησης Facebook Twitter
Η Zhao Tao (αριστερά) ως η χορεύτρια Qiaoqiao και ο Li Zhubin ως κακοποιός Bin σε στιγμιότυπο από την ταινία Caught by the Tides.

Τον έχουν αποκαλέσει εθνολόγο, ακόμη και αρχαιολόγο του σινεμά, έναν καταγραφέα των αλλαγών και ιστορικό, μέσα από ένα ιδίωμα που πλέον σπανίζει. Αν το καλοσκεφτούμε, ποιοι άλλοι κάνουν ταινίες με ευδιάκριτα ανθρωπολογικά στοιχεία; Ο Ολλανδοαυστραλός Ρολφ ντε Χέερ για τους Αβορίγινες και ο Πέδρο Κόστα για την αγαπημένη του γειτονιά στη Λισαβόνα. Με τον τρόπο τους, ο Βερεσεθάκουλ και ο Λαβ Ντίαζ, αν και δεν τους βάζεις εύκολα στην ίδια κατηγορία. Ο Τζία κατασκευάζει συχνά το δικό του docufiction, διαφοροποιώντας τη δοσολογία της μυθοπλασίας έναντι της τεκμηρίωσης. Fiction κάνει, αν και με τη ρευστότητα που διακρίνει το βλέμμα του, ενσωματώνει την κοινωνία ξεκολλώντας την από το αδρανές φόντο.

Αντίθετα με τον Γιμού Ζανγκ, που το έριξε στη φαντασία και το φαντεζί, ο Τζία αποτελεί κλασικό παράδειγμα της έκτης γενιάς Κινέζων σκηνοθετών, οπαδός του νατουραλισμού και της απόχρωσης. Προτιμά να δίνει το «παρών» στο γκρέμισμα ενός φράγματος, ή να στριμώχνεται από τις παλίρροιες, παρά να στροβιλίζεται γύρω από τίγρεις, δράκους και ιπτάμενα στιλέτα. Πάντα με συμπαραστάτες την Τζάο, και τον οπερατέρ του Αλέν Ρενέ, του Ασαγιάς, του Ανγκ Λι και του Ντεπλεσέν, τον ultimate τυχοδιώκτη της φωτογραφίας, Ερίκ Γκοτιέ. Εμείς τον παρακολουθούμε στο ταξίδι του, όπως η ηρωίδα του διασχίζει μελαγχολικά τον ποταμό Τσιανγκσού, πλέοντας αργά σε ένα σκηνικό μαγείας και αβεβαιότητας.

Οθόνες
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζόυς Ευείδη

Οι Αθηναίοι / Τζόυς Ευείδη: «Φαίνομαι πολύ κουλ; Μπα, ρόλος είναι»

Αν της είχαν κάνει στο θέατρο όσες επαγγελματικές προτάσεις είχε ως σερβιτόρα, θα ήταν η Βουγιουκλάκη – όπως λέει. Κι αν και συχνά αυτολογοκρίνεται, δεν κρύβεται πίσω από τις λέξεις. Είναι μια αγαπητή κωμική ηθοποιός, που κάποτε ήθελε να παίξει δραματικούς ρόλους. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Pulp Fiction / Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Mε αφορμή την βιογραφία του που μόλις κυκλοφόρησε στα Ελληνικά, ανατρέχουμε στη ζωή και την καριέρα του κορυφαίου σταρ, που προσπάθησε πολύ να αποφύγει τη διασημότητα, αλλά, ευτυχώς για εμάς, απέτυχε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Οθόνες / Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Νέα αναβολή πήρε η ταινία «Michael» ενώ η παραγωγή ανακοίνωσε την έναρξη επιπλέον γυρισμάτων, τα οποία ενδεχομένως θα επιχειρήσουν να ασχοληθούν με τις βαριές κατηγορίες εις βάρος του αείμνηστου «Βασιλιά της ποπ».
THE LIFO TEAM
Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Οθόνες / Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Η ανακοίνωση των Village Cinemas γεμίζει χαρά τους Αθηναίους σινεφίλ που πρόκειται να αποκτήσουν τη δική τους αίθουσα IMAX. Τι είναι, όμως, η τεχνολογία IMAX και γιατί μέχρι πρότινος είχε μόνο η Θεσσαλονίκη πιστοποιημένη αίθουσα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Οθόνες / Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Ένα υπέροχο κινηματογραφικό αφιέρωμα στο στέκι της Πλάκας, με παλιές δόξες, όπως το «Brief Encounter» και το «Roman Holiday» αλλά και πιο σύγχρονες, όπως το κομψοτέχνημα «In the Mood for Love» και το σπαραχτικό «Cold War».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Lifo Videos / Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Ο βραβευμένος σκηνοθέτης και σεναριογράφος Βασίλης Κεκάτος, μαζί με την πρωταγωνίστριά του, Δάφνη Πατακιά, μιλούν για όσα έζησαν στα γυρίσματα της ταινίας «Οι άγριες μέρες μας» – μιας ιστορίας με χαρακτήρες που είναι «γλυκά τσογλανάκια».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Οθόνες / «Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Ένα αποκαλυπτικό ελληνικό ντοκιμαντέρ που αποτυπώνει την ωμή αλήθεια για το άθλημα του bodybuilding –έναν κόσμο όπου δοκιμάζονται τα όρια σώματος και πνεύματος– έρχεται στις αίθουσες την Πέμπτη 29 Μαΐου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Είναι η «Κιούκα» η «ελληνική ταινία της χρονιάς»;

The Review / Τι είναι αυτό που κάνει την ταινία «Κιούκα» να συζητιέται τόσο;

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την ταινία «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού» του 31χρονου Κωστή Χαραμουντάνη. Πώς καταφέρνει το όραμα ενός millennial σκηνοθέτη να ξεχωρίζει στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά — και γιατί αξίζει την προσοχή μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Οθόνες / Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Με αφορμή την έξοδο του «Oh, Canada» στις εγχώριες αίθουσες, ανατρέχουμε στο σύνολο της καριέρας ενός σταρ που οι περισσότεροι θεωρούμε δεδομένο, ίσως επειδή όσα κάνει στην οθόνη φαντάζουν τόσο ανεπιτήδευτα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ