Ο Πούτιν και ο Πατριάρχης Μόσχας Κύριλλος στο "κολασμένο" Ορθόδοξο Ημερολόγιο 2016

Ο Πούτιν και ο Πατριάρχης Μόσχας Κύριλλος στο "κολασμένο" Ορθόδοξο Ημερολόγιο 2016 Facebook Twitter
9

Στο κέντρο της Μόσχας, η madame Yelena Mizulina είναι η οικοδέσποινα ενός σπιτιού που περιφρονείται από ολόκληρη την Ορθόδοξη Εκκλησία, λόγω της ελευθεριότητας του. Μια μέρα, την επισκέπτεται ο Πατέρας Vitaly Milonov, της γειτονικής ενορίας, ο οποίος έφτασε εκεί υποκινούμενος από μια εσωτερική περιέργεια που τον καλούσε να ανακαλύψει τους λόγους που γεννούσαν το μίσος που του δίδαξε η Ορθόδοξη Εκκλησία. Εκεί ανακαλύπτει πως όλα ξεκινούσαν από το φόβο για τη διαφορετικότητα.

Αυτό είναι το πρόμο και το κεντρικό θέμα του ίσως πιο προβοκατόρικου ημερολογίου που κυκλοφορεί. Το - ακατάλληλο - Ορθόδοξο Ημερολόγιο έκανε την εμφάνισή του για πρώτη φορά το 2012. Τότε το λανσάρισμά του ήταν μάλλον κάπως επίτηδες συγκεχυμένο προκειμένου να κάνει αίσθηση. Αρχικά κάποιοι έγραφαν πως πρόκειται για αληθινούς ιερείς της ορθόδοξης εκκλησίας σε "ακόλαστες πόζες" κάτι που αποδείχτηκε πως απείχε πολύ από την πραγματικότητα. Οι πρωταγωνιστές του ήταν εξαρχής ημίγυμνα και γυμνά αγόρια- μέλη της Ορθόδοξης Εκκλησίας, αλλά όχι ιερείς.

 

Το ημερολόγιο είναι το πνευματικό τέκνο μιας ακτιβιστής ομάδας που απαρτίζεται κυρίως από την Ορθόδοξη Ανατολική Ευρώπη του πρώην κομμουνιστικού μπλοκ. Η ταυτότητά της ομάδας ακόμη και σήμερα παραμένει μυστική.

Το ημερολόγιο επιχειρεί μια ειρωνική προσέγγιση της Ορθόδοξης Εκκλησίας , η οποία τα τελευταία χρόνια έχει εμπλακεί σε σκάνδαλα διαφθοράς, λογοκρισίες καλλιτεχνών, συγκαλύψεις gay σκανδάλων και ακραία ομοφοβία. 

Η φετινή του έκδοση είναι ίσως η πιο προκλητική στην ιστορία του. Ευθέως πια, τα βέλη του «Orthodox Calendar» δέχονται ο Βλαντιμίρ Πούτιν και ο Πατριάρχης Μόσχας Κύριλλος οι οποίοι απεικονίζονται σε τουλάχιστον δύο φωτογραφίες. Το "Sancta Paraphilia" που είναι η 4η ετήσια έκδοση των έξι δημιουργών που κρύβονται πίσω από το κόνσεπτ, αποτίει φόρο τιμής στις σεξουαλικές επιθυμίες και την αποδοχή. O τίτλος Sancta Paraphilia μεταφράζεται σύμφωνα με την ομάδα του πρότζεκτ σε «ιερές επιθυμίες, ή σεξουαλικές πρακτικές που διαφέρουν από το παραδοσιακό". 

Ο Πούτιν και ο Πατριάρχης Μόσχας Κύριλλος στο "κολασμένο" Ορθόδοξο Ημερολόγιο 2016 Facebook Twitter
Ο Πούτιν και ο Πατριάρχης Μόσχας Κύριλλος στο "κολασμένο" Ορθόδοξο Ημερολόγιο 2016 Facebook Twitter
Ο Πούτιν και ο Πατριάρχης Μόσχας Κύριλλος στο "κολασμένο" Ορθόδοξο Ημερολόγιο 2016 Facebook Twitter
Ο Πούτιν και ο Πατριάρχης Μόσχας Κύριλλος στο "κολασμένο" Ορθόδοξο Ημερολόγιο 2016 Facebook Twitter
Ο Πούτιν και ο Πατριάρχης Μόσχας Κύριλλος στο "κολασμένο" Ορθόδοξο Ημερολόγιο 2016 Facebook Twitter
Ο Πούτιν και ο Πατριάρχης Μόσχας Κύριλλος στο "κολασμένο" Ορθόδοξο Ημερολόγιο 2016 Facebook Twitter
Ο Πούτιν και ο Πατριάρχης Μόσχας Κύριλλος στο "κολασμένο" Ορθόδοξο Ημερολόγιο 2016 Facebook Twitter
Ο Πούτιν και ο Πατριάρχης Μόσχας Κύριλλος στο "κολασμένο" Ορθόδοξο Ημερολόγιο 2016 Facebook Twitter
Ο Πούτιν και ο Πατριάρχης Μόσχας Κύριλλος στο "κολασμένο" Ορθόδοξο Ημερολόγιο 2016 Facebook Twitter
Ο Πούτιν και ο Πατριάρχης Μόσχας Κύριλλος στο "κολασμένο" Ορθόδοξο Ημερολόγιο 2016 Facebook Twitter
Ο Πούτιν και ο Πατριάρχης Μόσχας Κύριλλος στο "κολασμένο" Ορθόδοξο Ημερολόγιο 2016 Facebook Twitter
Ο Πούτιν και ο Πατριάρχης Μόσχας Κύριλλος στο "κολασμένο" Ορθόδοξο Ημερολόγιο 2016 Facebook Twitter
9

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όταν ο κόσμος καίγεται πιο γρήγορα από εμάς/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Όταν ο κόσμος καίγεται πιο γρήγορα από εμάς/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Στο νέο πολυποστ της ΟΑΣΗΣ, έξι μορφές γίνονται έξι κάρτες ενός tarot της εποχής:ο Jonathan Anderson που κοιτάζει το μέλλον, η Metropolis που χάνει την queer αφή της, η Greer Lankton που ξαναγεννά το σώμα της, ο Udo Kier που σπάει την εικόνα, ο William E. Jones που βλέπει την ιστορία στα σώματα, και η πρώτη queer γενιά του AIDS που επιστρέφει μέσα από το κείμενο του Βρασίδα Καραλή για να ενώσει όλες τις επόμενες.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral χορευτικά πάρτι της χρονιάς

Μουσική / Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral πάρτι της χρονιάς

Η Βάσω Καζαντζίδου και η Μαρινέλα Αμπντουραχμάνι γνωρίστηκαν τυχαία σε ένα αθηναϊκό κλαμπ. Δύο χρόνια μετά, αυτή η συνάντηση γέννησε ένα από τα πιο δημοφιλή mobile queer events σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κοντά στην άγρια καρδιά αυτού του κόσμου/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Κοντά στην άγρια καρδιά αυτού του κόσμου/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Οκτώ ιστορίες που κοιτούν την εποχή κατευθείαν στα μάτια και βλέπουν λίγο πιο βαθιά απ’ όσο θα περίμενες. Η Tina Brown που ξεγυμνώνει την αλήθεια των new media, ο Tillmans που κρατά ένα τραγούδι αθάνατο, η νύχτα του Chengdu που χάνεται μπροστά μας, το wool-camp σαν μικρή τελετουργία επιβίωσης, ο Hujar που φωτογράφιζε ψυχές, η Swinton που κουβαλά φως για όσους έφυγαν, ο νέος «Φρανκενστάιν» ως καθρέφτης της πατριαρχίας και ο Λαπαθιώτης που βρίσκει ξανά στόμα στη σκηνή. Διαφορετικά μεταξύ τους, συντονίζονται σαν ένας χάρτης του τώρα, λαμπερός, σκοτεινός, ακριβής.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
 Αν δεν μπορείς να μας νικήσεις, θα μας κοιτάς/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Αν δεν μπορείς να μας νικήσεις, θα μας κοιτάς/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Στην εποχή όπου η πρόοδος μιμείται την ευαισθησία για να επιβιώσει,το queer βλέμμα γίνεται η μόνη αξιόπιστη μέθοδος διάκρισης. Από την Ελεωνόρα Μελέτη και τη Τζένη Χειλουδάκη, δύο καθρέφτες μιας κοινωνίας που φοβάται να ρευστοποιηθεί ως τη σιωπηλή αξιοπρέπεια του Orlando, τη Róisín Murphy, τον Daniel Obasi, το t-fags και τη Δήμητρα της Λέσβου, οι εικόνες του κόσμου αποκαλύπτουν το αόρατο ρεύμα που τις διαπερνά: την πειθαρχία της τρυφερότητας.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
*Να γυρνάς προς το αληθινό αφού έχεις καεί από το ωραίο/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Να γυρνάς προς το αληθινό αφού έχεις καεί από το ωραίο/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Κάθε εποχή χτίζει τα φώτα της για να φωτίσει τον τρόμο της. Η Fruit Gillette τραγουδά μέσα απ’ το εργοτάξιο, η Vaginal Davis εισβάλλει στο μουσείο, ο Λάνθιμος αναζητά χαρά, ο Χόκνεϊ καπνίζει σαν να κρατά ακόμη το χρώμα του κόσμου. Ο Πάνος Μιχαήλ κοιτάζει την Ελλάδα όπως κοιτάς ένα φλας που σε τυφλώνει.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
*Αναγνωρίζωντας σε σένα τον ωραιότερο ευατό σου/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Αναγνωρίζοντας σε σένα τον ωραιότερο εαυτό σου/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Ο θάνατος του Διονύση Σαββόπουλου δεν ήταν απλώς ένα πολιτισμικό γεγονός. Ήταν η τελετή λήξης ενός αιώνα που πίστεψε πως η Ελλάδα μπορούσε να εξηγηθεί μέσα από τους μύθους της. Αυτό το πολυπόστ της ΟΑΣΗΣ χαρτογραφεί τη χώρα που επέμενε να υπάρχει μέσα του, από τις εθνικές κηδείες των ’90s μέχρι τη διάχυτη queer Ελλάδα του 2025, από τον Bowie και τη Μελίνα μέχρι τα σημερινά queer σώματα που χορεύουν μέσα σε pixels και φως. Μια αφήγηση για το πένθος, τη μνήμη και την επιμονή μιας χώρας να επιβιώνει μέσα από τη συγκίνηση.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
*Η θαυμάσια απειλή του να υπάρχεις χωρίς να απολογείσαι/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Η θαυμάσια απειλή τού να υπάρχεις χωρίς να απολογείσαι/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Η θεία Σταματίνα είπε intersex και η Ελλάδα σώπασε για ένα δευτερόλεπτο, όσο χρειάζεται για να αλλάξει εποχή. Ο Γιώργος Καπουτζίδης δεν έκανε επανάσταση, έκανε κάτι πιο σπάνιο: έμαθε σ’ ένα έθνος να μιλά με τρυφερότητα. Κι αυτό, σε μια χώρα που ακόμη συγχέει τη φωνή με τη βία, είναι σχεδόν θαύμα.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ Τι σημαίνει να γεννιέσαι ίντερσεξ;

Athens Pride 2022 / Explainer: Τι σημαίνει να γεννιέσαι ίντερσεξ;

Το γράμμα «Ι» στο αρκτικόλεξο ΛΟΑΤΚΙ+ αντιστοιχεί σε υγιή ανθρώπινα σώματα που μέχρι σήμερα συχνά παθολογικοποιούνται και υποβάλλονται σε επεμβάσεις «κανονικοποίησης» φύλου ερήμην τους. Η Intersex Greece εξηγεί τον όρο, τις δυσκολίες και τις διακρίσεις που αντιμετωπίζουν τα ίντερσεξ άτομα στην Ελλάδα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
*Από τον λαιμό ως την αυγή/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Από τον λαιμό ως την αυγή/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Σε έναν κόσμο που φοβάται τη σιωπή, η ΟΑΣΗ επιμένει να μιλά με ευαισθησία. Δέκα κείμενα–καθρέφτες, από τη Θεία Σταματίνα ως τον Sorour Darabi, για το βλέμμα που δεν ωραιοποιεί, παρατηρεί.Για την ατέλεια που γίνεται φως, και για το queer που επιβιώνει μέσα στην τρυφερότητα.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
*Nα μένεις μέσα στο φως/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Nα μένεις μέσα στο φως/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Το νέο πολυποστ του Πάνου Μιχαήλ παρακολουθεί το δάκρυ, την έκθεση και την επιείκεια ως μορφές αισθητικής πίστης. Από τον οίκο Dior μέχρι το Eye Filmmuseum του Άμστερνταμ, κι από τα Instagram ban του Slava Mogutin ως την επιμονή της ομορφιάς στο έργο του Παπαϊωάννου, η ΟΑΣΗ σκιαγραφεί τη νέα ηθική του φωτός: πώς η τέχνη, η μόδα και το queer βλέμμα συναντιούνται στην πιο ανθρώπινη τους στιγμή τη στιγμή που ραγίζουν.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
«Στο θέατρο ο κόσμος θέλει να βλέπει άντρες ή, καλύτερα, “άντρακλες”»

Οι Άλλοι / «Στο θέατρο θέλουν να βλέπουν άντρες ή, καλύτερα, “άντρακλες”»

Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Βασίλης Βηλαράς μιλά για τη σιωπηλή βία των εφηβικών του χρόνων, την αγωνία των γκέι αντρών στη σκηνή, τη φοβική βιομηχανία του θεάτρου και την ανάγκη να μείνουμε άνθρωποι σε μια εποχή που όλα ξεχνιούνται γρήγορα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Ο ανυπεράσπιστος καημός για ένα ακόμη κράξιμο/από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Ο ανυπεράσπιστος καημός για ένα ακόμη κράξιμο/από τον Πάνο Μιχαήλ

Από τον ποταμό της Baarn μέχρι το φιλί στις «Σέρρες», κι από το βλέμμα–countdown του Ren Hang μέχρι τη φάρσα του Μίστερ Μπούτια, η ΟΑΣΗ καταγράφει τα queer ραγίσματα που δεν έγιναν ποτέ ιδιωτικά. Dickpics, cult σώματα, drag spoof βιντεάκια, καμπαρέ φωνές, τηλεοπτικά taboos· όλα στην ίδια καμπύλη: γέλιο, καύλα, πληγή, ανάσα. Το ripology του queer δεν είναι θεωρία· είναι ο ανυπεράσπιστος καημός που μας κρατάει ζωντανούς.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ

σχόλια

6 σχόλια
Πιστευω οτι το ημερολογιο ισως θελει να δειξει οτι και οι παπαδες κοινοι θνητοι ειναι , ανθρωποι,ετεροφυλοι και ομοφυλοφιλοι με φαντασιωσεις και βιτσια ...και οτι ουτε αυτοι εν τελει δεν ειναι στο απυροβλητο . Αν καποιος θελει να τους εχει ως θεμα ενος ημερολογιου , την καλλιτεχνικη αξια του οποιου ο καθενας την βλεπει διαφορετικα , τοτε γιατι οχι ?Μια χαρα δουλεια . Μπραβο στους δημιουργους
Αυτα να βλεπουν μερικοι ψευτοκουλτουριαρηδες της...Ψωροκωσταινας και να βγαζουν το αχτι τους εναντιον της Ορθοδοξης Εκλησσιας.Αλλα και απο την αλλη,δεν εχουν συμβει και σκανδαλα σεξουαλικου τυπου και στην Εκκλησια;Ασφαλως και εχουν συμβει δυστυχως...Το θεμα ειναι πως η Εκκλησια
Ακολασια σε ολο της το μεγαλειο...ΛΙΓΗ ΝΤΡΟΠΗ ΡΕΈΕ!!!!ΟΛΟΙ ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΖΟΝΤΑΙ ΕΚΕΙ ΜΕΣΑ,ΚΑΙ ΚΑΝΟΥΝ ΟΤΙ ΚΑΝΟΥΝ,ΔΕΝ ΝΙΩΘΟΥΝ ΚΑΜΑ ΝΤΡΟΠΗ;ΑΠΛΑ ΑΝΑΡΩΤΙΕΜΑΙ...Αυτα να βλεπουν μερικοι ψευτοκουλτουριαρηδες της...
Κατ' εμέ όχι, απαραίτητα, διότι ισχυροποιεί την λογική που θέλει τους παπάδες συλλήβδην να είναι κρυφογκέι/ ντουλαπάτοι με απωθημένα, που είναι ψιλομαλακία γιατί το βάρος των ομοφοβικών δηλώσεων και πράξεων τους πέφτει στους ώμους των ίδιων των gay και οι str8 νίπτουν τας χείρας τους. Πέραν αυτού η αισθητική είναι σαν καλογυαλισμένο μέινστριμ μπετόν αρμέ: επίτηδες -προφανώς- για να προσομοιάζει σε τέτοιου τύπου ημερολόγια, αλλά παρ' ολ' αυτά μπετόν αρμέ.
Απολύτως τίποτα. Ούτε καν συμβάλει σε προσπάθεια αποδοχής της διαφορετικότητας. Τάχα "τέχνη" που καταλήγει μέσω της πρόκλησης σε αυτόν που βρίσκεται από την άλλη μεριά να δίνει αφορμές για περισσότερο μίσος και ομοφοβία.
Φιρί φιρί το πάνε να δει κατά λάθος τις φωτογραφίες ο Βλαδίμηρος... Πάντως όποιος θέλει να το παίξει προχωρημένος καλλιτέχνης και να τραβήξει την προσοχή ξεκινάει πάντα να ασχολείται με τον Χριστιανισμό και πως θα προκαλέσει.Εκ του ασφαλούς βέβαια, καθώς οι Χριστιανοί δεν είναι σαν τους Μουσουλμάνους που θυμώνουν πολύ...