Ε όχι και «νεκρές γλώσσες»… Από τον Θοδωρή Αντωνόπουλο

Ε όχι και «νεκρές γλώσσες»… Από τον Θοδωρή Αντωνόπουλο Facebook Twitter
33

«Νεκρή γλώσσα» και μάθημα που «δεν πρέπει να διδάσκεται στους μαθητές γιατί δεν προσφέρει τίποτα», άρα θα έπρεπε να είναι υποχρεωτικό μόνο για όσα παιδιά επιλέγουν κλασικές σπουδές χαρακτήρισε τα αρχαία ελληνικά (καθώς και τα λατινικά) σε συζήτηση στη βουλή η Μαρία Ρεπούση σε μια ακόμα παρέμβαση-μανιφέστο που, όπως ήταν αναμενόμενο, προκάλεσε έντονες αντιδράσεις τόσο υπέρ όσο και κατά. Η βουλευτής της ΔΗΜΑΡ διευκρίνισε ότι δεν υποτιμά τον πλούτο και τη σημασία των δύο αυτών γλωσσών, φάνηκε όμως να συνδέει την προσκόλληση στη διδασκαλία τους με τον λεγόμενο εθνολαϊκισμό. Δεν είχε κι άδικο στο τελευταίο – το λεγόμενο γλωσσικό ζήτημα άφησε πολλές πληγές στη χώρα αυτή τους δύο προηγούμενους αιώνες, προκάλεσε έναν ακόμα εθνικό διχασμό ενώ συνέβαλε αποφασιστικά στην αμορφωσιά ή την ημιμάθεια πολυάριθμων συμπατριωτών μας. «Πληγές» που δεν έχουν κλείσει ακόμα όπως διαπιστώνει κανείς όποτε τίθεται αυτό το ζήτημα – γιατί βέβαια δεν είναι η πρώτη φορά.


Ιστορία έχουν αφήσει οι ομηρικοί καβγάδες μεταξύ Εμμανουήλ Ροϊδη-Γιάννη Ψυχάρη («γλωσσοαμύντορας» ο ένας, «μαλλιαρός» ο άλλος), η αλληλογραφία των οποίων γινόταν μάλιστα εις την γαλλικήν, δεκάδες οι αντίστοιχες διενέξεις που ακολούθησαν, μέχρι νεκρούς είχαμε (στα λεγόμενα Ευαγγελικά). Και σίγουρα κάποτε πρέπει να στηθεί ένα μνημείο σε εκείνα τα αγροτόπαιδα που δίχως να έχουν καν καλλιεργήσει στοιχειωδώς τη μητρική τους γλώσσα υποχρεώνονταν να μάθουν να κλίνουν η βους – της βοός...

Την υπεράσπιση της κλασικής παιδείας και του καθαρευουσιάνικου εκτρώματος - που ωστόσο άφησε έναν Παπαδιαμάντη, φλέρταρε με τον Καβάφη, άφησε ίχνη και στην καθομιλουμένη – την πήρε εργολαβία η Δεξιά, της δημοτικής γλώσσας σε συνδυασμό με έναν δικαιολογημένο, τότε, αρνητισμό απέναντι σε οποιαδήποτε «κλασικούρα», η Αριστερά - σε όλο της το φάσμα. Και εννοείται πως έβρισκε σ' αυτό πλήθος πρόθυμους υποστηρικτές, εφόσον ελάχιστοι γουστάραμε τα τριτόκλιτα και τα γερούνδια (μεταξύ μας, βέβαια, εξίσου στριφνές μου φαίνονταν κάτι απίθανες νεοπλασίες τύπου τάχα-μιλάμε-όπως-ο-απλός-λαός κάποιων ακραίων δημοτικιστών, ειδικά τα πρώτα χρόνια μετά την καθιέρωση της δημοτικής το 1976). Ήταν βέβαια κιόλα πάντα κομμάτι άκυρος ο τρόπος που διδάσκονται αρχαία και λατινικά, με την ουσία να θυσιάζεται στο βωμό μιας μηχανικής αποστήθισης ρηματικών τύπων. Αλλά μήπως είναι τα μόνα μαθήματα που διδάσκονται στρεβλά; Εδώ άλλοι μαθαίνουν πληροφορική χωρίς υπολογιστές, χημεία δίχως εργαστήρια, βιολογία χωρίς Δαρβίνο, για να μην πιάσουμε τα υπόλοιπα χάλια της παιδείας.

Κρατάει χρόνια αυτή η «κολόνια» με τη γλώσσα κι εξακολουθεί να ξυπνά άγρια πάθη όποτε την ανακινείς. Είχα, θυμάμαι, γράψει κι εγώ σε έκθεση στις τότε πανελλήνιες (αρχές δεκαετίας '80) με στόμφο και ζέση επαναστατική πόσο άχρηστα έβρισκα τα αρχαία και τα λατινικά, κι ας ήμουνα του 19 και στα δύο. Παραδόξως μάλιστα πήρα καλό βαθμό! Όμως με τον καιρό κατάλαβα πως δεν είχα και τόσο δίκιο. Αναφορικά με τα αρχαία, οι στοιχειώδεις εκείνες γνώσεις με βοήθησαν συχνά στην κατανόηση δύσκολων κειμένων και εννοιών αλλά και την ετυμολογία λέξεων, όρων και νοημάτων. Αφήνω κατά μέρος πόσοι φιλοσοφικοί κι επιστημονικοί όροι στηρίζονται σε αυτά, όπως και στα λατινικά.

Εντάξει, υπάρχει η ένσταση ότι η επαρκής γνώση της νέας ελληνικής είναι από μόνη της υπεραρκετή, ωστόσο η τριβή με τον αρχαίο της πρόγονο που τυχαίνει κι από τις πληρέστερες σωζόμενες γλώσσες σίγουρα προσφέρει κάτι παραπάνω. Άλλωστε οι διαδρομές της σκέψης χαράζονται πάνω στην εκμάθηση και την κατανόηση των γλωσσικών μας εργαλείων. Το να μπορείς, εξάλλου, να διαβάσεις μια σωζόμενη αρχαιοελληνική επιγραφή ακόμα και μακριά από τη χώρα σου είναι από μόνη της μια ξεχωριστή συγκίνηση που καμία σχέση δεν έχει με ηλίθιες εθνικοφροσύνες. Το ίδιο ισχύει για τα λατινικά, βάση των περισσότερων σύγχρονων ευρωπαϊκών γλωσσών. Αν ξέρεις κάτι παραπάνω από το Regina rosas amat μαθαίνεις αρκετά ευκολότερα αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά, ισπανικά κ.λπ., ενώ μπορείς να «πιάσεις» λέξεις, κουβέντες και νοήματα ακόμα και σε λατινογενείς γλώσσες που δεν γνωρίζεις, όπως είχα την ευκαιρία να διαπιστώσω και σε πολλά ταξίδια.

Τα νέα ελληνικά είναι σίγουρα μια υπέροχη γλώσσα, ζωντανή, αυτάρκης και ως τέτοια εξελίσσεται διαρκώς. Με τους ιδιωματισμούς, τις νέες λέξεις/εκφράσεις που σκαρώνει η κάθε γενιά, τις ξενικές προσθήκες (αρβανίτικες, τούρκικες, σλάβικες κ.λπ.), τις «αγγλικούρες», ακόμα και τα greeklish. «Μήτρα» τους ωστόσο είναι πάντα τα αρχαία ελληνικά, με τον ίδιο τρόπο που είναι τα λατινικά για τις λατινογενείς ευρωπαϊκές γλώσσες. Καμιά γλώσσα που συνεχίζει να εξελίσσεται και να μεταλλάσσεται δεν μπορεί να νοείται νεκρή.
Καλή μας κ. Ρεπούση, σε πολλά σας πάω αλλά όχι, ούτε άχρηστα, ούτε ξεπερασμένα, ούτε ντεμοντέ είναι – και μάλλον δεν πρόκειται να γίνουν ποτέ.

Το αν θα πρέπει να είναι υποχρεωτικά μόνο για όσους μαθητές επιλέξουν κλασικές σπουδές ή αν θα πρέπει με κάποιο τρόπο να έρχονται σε επαφή με αυτά και οι υπόλοιποι, είναι σίγουρα ένα θέμα συζητήσιμο. Όσο, όμως, δίκιο και να είχατε στο «διά ταύτα», το χάνετε με τις «μαλλιαρές» σας εμμονές, κατάλοιπο του διχασμού που αναφέρω παραπάνω. Το πρόβλημα είναι – ειδικά για τα αρχαία – ότι συχνά η εκμάθησή τους θυμίζει κατήχηση σε ένα δόγμα εθνικής ταυτότητας και (ψωρο)περηφάνιας, κάτι σαν «μέθεξη» στα δήθεν ιερά και τα όσια της φυλής. Εκτιμώ, όμως, ότι οι κλασικές σπουδές και η κλασική παιδεία γενικότερα σε μια εποχή που όποια σπουδή δεν μπορεί να επενδυθεί ικανοποιητικά στο ισχύον πολιτικοοικονομικό μοντέλο απαξιώνεται, όσο σημαντική κι αν είναι, είναι ένα πολύ σοβαρό θέμα για να το αφήσουμε κοψοχρονιά στη μαύρη συντήρηση.

Ελλάδα
33

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τέμπη: Πειθαρχική έρευνα κατά εισαγγελίας Λάρισας σχετικά με το «μπάζωμα»

Ελλάδα / Αρειος Πάγος: Πειθαρχική έρευνα για εισαγγελέα που απέρριψε τον έλεγχο δύο υφυπουργών στην υπόθεση των Τεμπών

Η εισαγγελέας που ελέγχεται ήταν υποχρεωμένη να στείλει αμελλητί στη Βουλή τη μήνυση των συγγενών κατά των υφυπουργών Χρήστου Τριαντόπουλου και Ζωής Ράπτη
NEWSROOM

σχόλια

8 σχόλια
Σε όλη την πορεία του Ελληνισμού η ελληνική γλώσσα ήταν διαιρεμένη σε διαλέκτους, πολύ καθαρά διακριτές μεταξύ τους. Η ελληνιστική Κοινή υπήρξε ένας σταθμός, όπου οι διάλεκτοι συναντήθηκαν. Το "πληρέστερη της Νέας" είναι ανακριβές και αντιεπιστημονικό, δεν ξέρω πού το βασίζετε, θα με ενδιέφερε η επιστημονική τεκμηρίωση. Το ίδιο και για την ετυμολογία της "Θεσσαλίας". Τα δυο σσ ισοδυναμούν με ττ - πώς μπορεί να συνδέεται αυτό με τη λέξη "θέσις";
Σέ όλη την πορεία του ελληνισμού ή ελληνική γλώσσα είναι μία και αδιαίρετη. Ο διαχωρισμός σε αρχαία και νέα δηλώνει απλός την ιστορική πορεία στην εξέλιξη της γλώσσας.Η νέα ελληνική γλώσσα στηρίζεται άμεσα στην αρχαία και πρέπει να διδάσκεται όπως διδάσκεται και ή ελληνική ιστορία.Επιπλέον θα ήθελα να σημειώσω, πώς ή αρχαία ελληνική είναι κατά κανόνα πληρέστερη της νέας και συνεπώς λειτουργεί ως φυσική αποθήκη γνώσεων και ιστορικών στοιχείων.Παράδειγμα “Θεσσαλία” Αρχαία ονομασία που περιλαμβάνει της λέξεις “Θέση” και “Αλς -> Θάλασσα.”, Δηλαδή Θέση θαλάσσης. Εκεί που κάποτε υπήρχε θάλασσα.Εδώ ή γλώσσα διασώζει άμεσα ένα γεωλογικό φαινόμενο ως αποθήκη γνώσεων.Τα συμπεράσματα δικά σας.
Ενω ο κοσμος, στην κυριολεξια, καιγεται, πολλους τους νοιαζει -και τους κοφτει- να μην περιοριστει η διδασκαλια των Αρχαιων Ελληνικων και των Λατινικων, γιατι λεει αν περιοριστει θα... καει ο κοσμος!Διοτι σου λεει δεν γινεται ο Θανασης ο υδραυλικος να μην εχει διαβασει ποτε Αριστοτελη, γιατι παει... αυτο ηταν... αν δεν εχει διαβασει τουλαχιστον "Τα Μετά τα Φυσικά" θα κανει τα υδραυλικα του σπιτιου μανταρα!Επισης και η Μαριγουλα που θελει να γινει κομωτρια, δεν γινεται να μην εχει διαβασει ποτε της Πλατωνα, γιατι τι σοϊ χτενισμα με πλατινε ανταυγειες θα κανει αν δεν εχει διαβασει την "Πολιτεια" ή εστω το "Συμποσιο";Και ο Δημητρακης που θελει να γινει οξυγονοκολλητης, πως να κολλησει σωστα τα σιδερα αν δεν θα εχει διαβασει Πετρωνιο ή Βιργιλιο; Ποσοι αραγε ειναι οι Ελληνες που εχουν στην βιβλιοθηκη τους εργα αρχαιων Ελληνων συγγραφεων;Ποσοι αραγε ειναι αυτοι που τολμησαν να δωσουν 10 ευρω για να αγορασουν το εργο καποιου αρχαιου Ελληνα ή Λατινου συγγραφεα; (και με αυτο το τροπο οχι μονο να εχουν επιπλεον μορφωση αλλα και να ενισχυσουν εκδοτικους οικους, βιβλιοπωλεια, συγγραφεις, μεταφραστες, κλπ)Το μονο που καταφεραν με την "περιφημη" παιδεια τους οι περισσοτεροι "πατερες" της Ελληνικης "διανοησης" και του "πνευματος", ηταν να διδαξουν τα Αρχαια Ελληνικα και τα Λατινικα στους μαθητες τους με τετοιο τροπο, ωστε οταν οι μαθητες τελειωσαν την "περιφημη Ελληνικη παιδεια" τους, αντι να προτιμησουν να δωσουν 10 ευρω για να αγορασουν το εργο ενος αρχαιου συγγραφεα, προτιμησαν να σκασουν 10 ευρω για να δουν "Wolverine"!
Με την τελευταία σου παράγραφο απαντάς στον εαυτό σου. Κι εμένα δεν μ' άρεσαν τα φυσικομαθηματικά και οι χημείες και έγινα αρχαιολόγος. Δεν ζητάω όμως την κατάργηση τους γιατί έχω την φαιά ουσία να σκεφτώ οτι όλα με βοηθούν για να αντιλαμβάνομαι τον κόσμο γύρω μου καλύτερα. Όταν έχω τις λέξεις, έχω και τις σκέψεις. ΥΓ. Μακάρι να έχεις διαβάσει όσα αναφέρεις. Εγώ το έχω κάνει.
Ακομα μαθαινω, και ελπιζω να συνεχισω να μαθαινω μεχρι να πεθανω. Κοντευω 60 χρονων και ενω ποτε μου δεν αγγιξα στη ζωη μου μουσικο οργανο, απο φτωχη εργατικη οικογενεια βλεπεις, τωρα μαθαινω μουσικη. Κακα τα ψεματα αλλα με μερικες ωρες παπαγαλιας αρχαιου κειμενου κανενας δεν εμαθε ποτε αρχαια και ποτε κανενος η ζωη δεν αλλαξε! Παρ ολο οτι απο τα σχόλια μου μερικοι -δυστυχως- νομιζουν οτι μισω την διδασκαλια διαφορων μαθηματων κανουν λαθος, στη βιβλιοθηκη μου εχω μεχρι βιβλια μαθησης γραφης και αναγνωσης Αιγυπτιακων Ιερογλυφικων, δεν ειμαι κατα της μαθησης, ειμαι κατα του "δηθεν" και της χαζοκουλτουρας!
Αγαπητο ημερολογιο...Σημερα ανακαλυψα οτι στα Αρχαια Ελληνικα μπορει να υπαρξει προταση με τελειο νοημα, χωρις ουτε καν ενα συμφωνο! "οια η εω ω υιε αει ει" Ειμαι τοσο περηφανος! Σε καμια αλλη γλωσσα δεν υπαρχει! Δεν υπαρχει! Δεν παιζεται! Επισης σημερα ειχα μια συνεντευξη για μια δουλεια. Οταν ο αντιπροσωπος της εταιρειας με ρωτησε για τις γνωσεις μου του ειπα... "εν οιδα οτι ουδεν οιδα" ! Και οταν του εξηγησα τι σημαινει αυτο, εμεινε αφωνος με το στομα ανοιχτο... απο τις γνωσεις μου! Την δουλεια δεν την πηρα, αλλα δεν εχει σημασια! Σημασια εχει να καταλαβαινει καποιος Αρχαια Ελληνικα, γιατι μονο ετσι μπορει καποιος να καταλαβει τι παει να πει ζωη, τι σημαινει να ζεις!!!
Και φυσικά επειδή δεν έχεις δουλειά φταίνε τα αρχαία ελληνικά..παράλογο; ....δεν απαντά.....Δεν φταίνε τα αρχαία που δεν έχεις δουλεια... αν παραληρούσες έτσι και στη συνέντευξη ούτε εγώ θα σε προσλάμβανα.
Ευτυχως για μενα εχω μαθει και παραληρω, ετσι οπως το λετε! Μ' αυτο το τροπο δεν με προσλαμβανει κανενας και δεν εχω στο κεφαλι μου ΗΛΙΘΙΑ αφεντικα-τσοπανηδες που τα ξερουν ΟΛΑ!
Αγαπητό ημερολόγιο...Σήμερα είχα μια συνέντευξη για εργασία, ο αντιπρόσωπος της εργασίας μου έδωσε να καταλάβω ότι δε θα με αντιμετωπίζουν ως εργαζόμενο αλλά ως απασχολήσημο. Γνωρίζω όσα ζητούν στην αγγελία, έχω και τα πτυχία και την προϋπηρεσία που ζητούν, αλλά φευ δεν έχουν σκοπό να πληρώσουν αυτά τα προσόντα. Τη δουλεία δεν την πήρα, γιατί ζήτησα αμοιβή και όχι χαρτζηλίκι. Επέστρεψα σπίτι στεναχωρημένος, ευτυχώς υπάρχει ο Ηράκλειτος. "Τα πάντα ρει"! Και πάμε γι' άλλα
Και επειδη επι δεκαετιες ολοκληρες διδαχτηκαν -"με παθος"- τα Αρχαια Ελληνικα και τα Λατινικα στα Ελληνικα σχολεια, γι' αυτο και η χωρα τα πηγε τοσο καλα, και γι αυτο ο Ελληνικος λαος εχει φτασει στο Ζενιθ του πολιτισμου και του ανθρωπισμου!!! Αν η γνωση των Αρχαιων Ελληνικων και των Λατινικων ελυνε τα προβληματα ολου του κοσμου, ολη η γη θα μιλουσε τωρα αυτες τις γλωσσες, δυστυχως ομως στην πραγματικοτητα τα πραγματα δεν λειτουργουν ετσι...
Δεν υποστηρίζει κανείς ότι τα αρχαία και τα λατινικά θα λύσουν τα προβλήματα του κόσμου. Καμία γλώσσα δεν μπορεί να το κάνει αυτό.Ωστόσο οι περισσότεροι πανεπιστημιακοί συμφωνούν πια ότι η κατάργηση του πολυτονικού οδήγησε στην γλωσσική πενία του σήμερα.Το σχολείο δεν μπορεί να αφορά μόνο τον επαγγελματικό προσανατολισμό αλλά πρέπει να προσφέρει μια γενικότερη παιδεία.Και στα λέω αυτά εγώ που στα αρχαία σκράπας ήμουνα, με το ζόρι τα πέρναγα αλλά σήμερα μπορώ πια να αναγνωρίσω την αξία τους.Εάν δεν γνωρίζεις αρχαία δεν μπορείς να μάθεις σωστά νέα.Είναι εντελώς αλληλένδετα και άρρηκτα.
"Εάν δεν γνωρίζεις αρχαία δεν μπορείς να μάθεις σωστά νέα." Το προβλημα του λαου δεν ειναι πως θα μιλαει την γλωσσα του σε τελεια μορφη! Το προβλημα του λαου (του καθε λαου) ειναι η υπαρξη του, η ζωη του, η επιβιωση του! και εμεις τωρα ταραχθηκαμε για το αν μιλαμε τελεια Αρχαια και Νεα Ελληνικα;Μηπως νομιζουμε οτι με την γνωση των Αρχαιων Ελληνικων θα ξορκισουμε καθε κακο; Επι δεκαετιες διδασκονται τα Αρχαια Ελληνικα στα σχολεια, αυτο ομως δεν εμποδισε την ΧΑ να μπει στη βουλη! Για αλλη μια φορα καταπινουμε καμηλες και μας καθεται το κουνουπι στο λαιμο! Μας μαρανε η διδασκαλια των Αρχαιων Ελληνικων, ενω την ιδια στιγμη κανενας -σχεδον- δεν διαβαζει αρχαιους συγγραφεις επειδη... ειναι βαρετοι! Βλεπετε πολλους να κανουν αναλυσεις σε γραφτα αρχαιων συγγραφεων, Ελληνων και Λατινων; Αντι αυτου, αφου πρωτα ολοι -σχεδον- πετανε στα σκουπιδια το πνευματικο εργο, μετα τους πιανει τρομος για το αν θα διδασκονται τα Αρχαια Ελληνικα και τα Λατινικα ή οχι, σε ΟΛΕΣ τις ταξεις! για να τα μαθουν ΟΛΟΙ! και να γινουν ΟΛΟΙ φιλοσοφοι!
"Ωστόσο οι περισσότεροι πανεπιστημιακοί συμφωνούν πια ότι η κατάργηση του πολυτονικού οδήγησε στην γλωσσική πενία του σήμερα."Μια πηγή για αυτό το "οι περισσότεροι πανεπιστημιακοί". Τελευταία φορά το άκουσα από τον Βύρωνα Πολύδωρα
"Ωστόσο οι περισσότεροι πανεπιστημιακοί συμφωνούν πια ότι η κατάργηση του πολυτονικού οδήγησε στην γλωσσική πενία του σήμερα."Εκτός από το ότι αυτό το "περισσότεροι" θέλει και κάποια πηγή όπως λέει ο Lucretius, μια άλλη απορία: έχουμε "λεξιπενία" σήμερα;
Αγαπητέ kostaps θα μου επιτρέψεις να σου πω πως κάνεις ένα βασικό λάθος. Επειδή αυτός ο λαός αντιμετωπίζει πολύ συγκεκριμένες δυσκολίες διαβίωσης αυτή τη χρονική περίοδο, αυτό είναι τελείως άσχετο με την σημασία σωστής (επαναλαμβάνω) σωστής διδασκαλίας των αρχαίων. Δεν θα λύσουν τα αρχαία τα προβλήματα του κόσμου, αλλά δεν θα τα λύσει και η έλλειψή τους. Και πέραν τουτου, τι είδους παράλογη σκέψη είναι αυτή; Επειδή έχουμε οικονομική κρίση, θα την πληρώσει η αρχαία ελληνική;Και στην τελική, ισχύει πως οι μόνοι που είναι σε θέση να μιλήσουν/γράψουν/χειριστούν σωστά τη νέα ελληνική είναι όσοι διδάχτηκαν έστω και λίγα αρχαία.
"Και πέραν τουτου, τι είδους παράλογη σκέψη είναι αυτή; Επειδή έχουμε οικονομική κρίση, θα την πληρώσει η αρχαία ελληνική;" Η Ελλαδα χρειαζεται αλλαγες, και η παιδεια ειναι η πρωτη που χρειαζεται αλλαγες για να παει -καποτε- αυτη η χωρα μπροστα. Οποιος θελει να ειδικευθει στα Αρχαια και στα Λατινικα δεν τον εμποδιζει κανεις. Αλλα το να φτασουμε να διδασκουμε Αρχαια και Λατινικα σε παιδια που θελουν να γινουν μαγειροι, κομωτριες και υδραυλικοι, αυτο σιγουρα ειναι παραλογη σκεψη!
Αρα kostaps από όλες τις αλλαγές που πρέπει να γίνουν σε αυτό το κράτος εσύ κόπτεσαι για τα αρχαία ελληνικά.Επίσης θεωρείς τη σφαιρική παιδεία περιττή.Και τους ανθρώπους να προετοιμάζονται σαν προκατασκευασμένα αντικείμενα για 'τη δουλειά που θα κάνουν'. Ονειρική η ιδεατή κοινωνία σου φίλε μου.. προφανώς κάποια φιλόλογος σου άφησε απωθημένα.Κι εγώ αντιπαθούσα τον χημικό μου αλλά δεν μου φταίει η χημεία. Την οποία δεν χρησιμοποιώ στη δουλειά μου.Αρα κατά το συλλογισμό σου, κακώς τη διδάχτηκα.
@kostaspsΜακάρι να διδάσκονταν αρχαία ελληνικά οι μάγειροι και οι κομμώτριες και μακάρι να διδάσκονταν βιολογία και πληροφορική οι φιλόλογοι.Όχι για τη διδακτέα ύλη, αλλά για τον τρόπο που ανοίγει το μυαλό και οι ορίζοντες.
Το "δια την καλύτερη εξυπηρέτηση παρακαλούμε όπως" δεν καθιστά μια γλώσσα ζωντανή. Μάλλον ημιμάθεια δείχνει.Όσον αφορά την ορθογραφία και το γενικότερο χειρισμό της νεοελληνικής: τα αρχαία είναι απαραίτητα, αλλά όχι είκοσι ώρες τη βδομάδα και όχι με τον παπαγαλίστικο και εθνικόφρονα τρόπο που διδάσκονται.
Να δίνεται βάση στο περιεχόμενο και όχι σε εγκεκριμένα κομματάκια του περιεχομένου. Να δίνεται βάση στη σχέση αρχαίων - νέων και οχι σε υπολεπτομέρεις μιας γραμματική εξαίρεσης για όσους δεν τη χρειάζονται στο επάγγελμα που θέλουν. Να λένε στον μαθητή ότι τα μαθαίνει για να μη λέει βλακείες όπως "η υπόθεσή σας θα χειριστεί αύριο". Πρακτικά πράγματα, όχι κορώνες τύπου "τα μαθαίνετε γιατί είναι η καλύτερη γλώσσα της γης".
Christina όσα αναφέρεις φυσικά και είναι λανθασμένος τρόπος διδασκαλίας. Τον εθνικόφρονα τρόπο δεν μου λες. Πέρα από το "καλύτερη γλώσσα της γης" που δεν το λέει κανένας φιλόλογος.Στην τελική, η αρχαία ελληνική γραμματεία για Ελλάδα θα μιλάει, λογικό δεν είναι;
Προς "TheChristina"***Να δίνεται βάση στη σχέση αρχαίων - νέων και οχι σε υπολεπτομέρεις μιας γραμματική εξαίρεσης για όσους δεν τη χρειάζονται στο επάγγελμα που θέλουν. Πηγή: www.lifo.gr***Θεωρώ πως από τα μεγαλύτερα λάθη του σχολείου είναι η καλλιέργεια της απόψεως που εξέφρασες παραπάνω. Τι θα πει δε μαθαίνω το ένα και το άλλο γιατί δε θα μου χρειαστεί στο επάγγελμα που θα επιλέξω;; Τότε να διαλέγουμε και μαθήματα: εγώ π.χ που θα γίνω λογιστής τι τη θέλω τη χημεία, ή ο άλλος που θα γίνει δικηγόρος γιατί να καθίσει να μάθει τις εφαπτομένες και ούτω ο καθεξής...Δε συνιστά λογικό επιχείρημα η άποψη "δε θα μου χρειαστεί στο επάγγελμα μου". Η παιδεία οφείλει να είναι ολόπλευρη. Το βασικό πλέον ζήτημα είναι ο τρόπος διδασκαλίας των περισσότερων μαθημάτων κι όχι τα μαθήματα καθεαυτά...
@ΜένηςΔυστυχώς το λένε πιο πολλοί φιλόλογοι απ'όσους νομίζετε.Όσον αφορά το "εθνικόφρονα": διδάσκουν πολύ επιλεγμένα κομμάτια και τονίζουν πολύ επιλεγμένες παραμέτρους. Το σχολικό πρόγραμμα αγνοεί τον πολιτιστικό πλούτο των κειμένων και κολλάει σε πολιτικές λεπτομέρειες. Στις μέρες μου ήταν ακόμα χειρότερα αλλά και τώρα δεν πάει πίσω.
@seliniΗ διδασκαλία των αρχαίων γενικά είναι χρήσιμη και δε νομίζω ότι έχω πει ποτέ να καταργηθούν. Επιμένω όμως ότι η εξαίρεση της εξαίρεσης ενός γραμματικού κανόνα ή μιας ετυμολογίας δεν είναι τόσο χρήσιμη σε κάποιον που δεν πάει για φιλόλογος. Ο γιατρός μου προτιμάω να ξέρει βιολογία και ο υδραυλικός μου φυσική. Και στο κάτω κάτω, όποιος θέλει μαθαίνει και μετά το λύκειο. Δε νομίζω ότι μας απαγορεύει κανείς να μελετάμε μόνοι μας μετά τα 18.(Αν και πολλοί θα το εύχονταν)
Εξαιρετικός!Συμφωνώ απόλυτα για την πρακτική χρησιμότητα των Αρχαίων/Λατινικών. Αν δεν είχα κάνει Αρχαία δεν θα ήξερα ορθογραφία στα Νέα (γιατί γραμματική στα νέα ΠΟΤΕ δεν κάναμε, και το εχειρίδιο που μας έδιναν ήταν ένα απαράδεκτο πράγμα γραμμένο τη δεκαετία του '50, αν θυμάμαι καλά).Κάνοντας 2 χρονιές Λατινικά ξεπέρασα τις περισσότερες δυσκολίες που είχα στην ορθογραφία των Αγγλικών, και μου άνοιξαν την πόρτα για Ιταλικά, Ισπανικά, Γαλλικά των οποίων έχω μια ικανοποιητική κατανόηση, έτσι απλά. Δώρο. Bonus! :)Όσο για το αν τα Αρχαία είναι νεκρή γλώσσα - νομίζω πως τυπικά δεν μπορείς να το πεις αυτό, γιατί έχουν μεγάλη συνάφεια με τα Νέα, εν μέρει χάρη στις κόντρες τύπου Γλωσσικού Ζητήματος (που κρατάνε από τους Αλεξανδρινούς χρόνους, όταν οι τότε λόγιοι επέμεναν στην Αττική) που κατά κάποιο τρόπο "φρενάρανε" την μετάλλαξη της γλώσσας σε μία άλλη εντελώς νέα. Όταν μιλάμε για Αττική, Ελληνιστική Κοινή, Νέα Ελληνική Κοινή, μιλάμε για διαλέκτους, όχι για διακριτές γλώωσες. (Και ΑΥΤΟ ίσως είναι κάτι που έχει περισσότερο νόημα να διδάσκεται, παρά οι εξειδικευμένοι γραμματικοί τύποι που δεν έχουν περάσει στη δική μας διάλεκτο ή άπειρες "συντάξεις" ξεκάρφωτων κειμένων.)Σίγουρα όλα - και τα Νέα (προτίστως) και τα Αρχαία, και τα Λατινικά θα πρέπει να διδάσκονται καλύτερα, και πιθανόν αν βελτιωθεί η διδασκαλία των Νέων να έχει νόημα να γίνουν προεραιτικά τα Αρχαία.
Ερμ, διόρθωση: Πήγα και διάβασα λίγο παραπάνω και όντως πρόκειται για διακριτές γλώσσες, όχι διαλέκτους, τις εξής: Πρωτοελληνική, Μυκηναϊκή, Αρχαία, Ελληνιστική Κοινή, Μεσαιωνική, και Νέα Κοινή. Από την άλλη, οι διαφοροποιήσεις τους είναι τόσο μικρές που ο ομιλητής της Νέας καταλαβαίνει σχεδον τέλεια την Μεσαιωνική, έχει καλή κατανόηση της Ελληνιστικής, και με λίγη τριβή κατανοεί και την Αρχαία. Τα πράγματα δυσκολεύουν από τον Όμηρο και πίσω (με τον οποίον, παρεπιπτόντως, είχαν θέματα κατανόησης και οι Έλληνες του 5ου αι. :p)
νομιζω οτι πριν τον Ομηρο δεν υπαρχει κατι ουσιαστικο για να μαθεις απο αποψη γραμματειας. Εδω λες οτι δεν καταλαβαιναν οι κλασσικοι τον Ομηρο, θα τον μαθουμε εμεις απο το πρωτοτυπο; Που πιο πρωτοτυπο βεβαια θα μου πεις...Συμφωνω παντως στα γενικα, ως προς τον τροπο που βλεπεις την Ελληνικη γλωσσα. Θεωρω οτι η προσεγγιση της θα πρεπε να ειναι απο την συγχρονη και προς τα πισω.
ΤΝΚΣ, δεν υπάρχουν και πολλά πράγματα να διαβάσεις ΠΡΙΝ τον Όμηρο. ;)(Και ναι, είναι σχεδόν άβατη η γλώσσα, δεν συζητιέται το πρωτότυπο για το Λύκειο. Εδώ φοιτητές φιλολογίας κάνουν μια-δυο ραψωδίες και φτύνουν αίμα.)
Ωραίο κείμενο. Πάντως σύμφωνα με τα κριτήρια της γλωσσολογίας (βλ. http://en.wikipedia.org/wiki/Language_death) η αρχαία ελληνική ως τέτοια είναι πράγματι "νεκρή γλώσσα".
ΕΤΣΙ ΕΙΝΑΙ ! Τα αρχαία Ελληνικά θεωρούνται, Νεκρή Γλώσσα !! Είναι ορισμός για τις γλώσσες που έχουν σταματήσει να αναπτύσσονται ! ΕΙΝΑΙ ΑΠΛΑ ΕΝΑΣ ΟΡΙΣΜΟΣ των γλωσσολόγων ! Ζωντανή γλώσσα είναι τα νέα Ελληνικά υπό την έννοια ότι συνεχώς δημιουργούνται νέες φράσεις, υιοθετούνται ξένες λέξεις, αναπτύσσονται νέες έννοιες αλλάζει ακόμα και η γραμματική! Η Ρεπούση είπε τον ορισμό και οι (άσχετοι) βουλευτές άρχισαν να λένε ότι δεν είναι νεκρή γλώσσα ! Ναι κύριε βουλευτή , για πες μας πως έλεγαν τον διαποδιαμορφωτή (modem) οι αρχαίοι ; ΟΜΩΣ ΑΥΤΟ ΔΕΝ σημαίνει ότι τα αρχαία ελληνικά πρέπει να σταματήσουν να διδάσκονται! Είναι σωστό να μαθαίνονται από το πρωτότυπο τα αρχαία κείμενα !!! Η Ρεπούση έχει ξεφύγει , θέλει να ασχολούνται μαζί της ! Αν σταματήσουν να της δίνουν σημασία, θα πει πολλά ακόμα και αυτό της αρέσει.
"H wikipedia δεν ειναι κ οτι πιο αξιοπιστο υπαρχει.Εκει γραφει ο καθενας συμφωνα τις ιδεες του κ σε καθε αμφιλεγομενο θεμα ειναι αναξιοπιστη"δεν είναι αμφιλεγόμενο θέμα, είναι επιστημονικό. Έλεος με την καραμέλα της αναξιόπιστης wikipedia. Είναι πεντακάθαρος ο ορισμός της νεκρής γλώσσας και τα αρχαία ελληνικά τον ικανοποιούν πλήρως. Αν διαφωνείς δείξε μου μία μάνα που να μιλάει αρχαία ελληνικά στο μωρό της.