«Στο ίδιο ποτάμι δύο φορές»: η εικαστική εξέλιξη της Αθήνας σε μία συλλογική έκθεση

«Στο ίδιο ποτάμι δύο φορές»: η εικαστική εξέλιξη της Αθήνας σε μία συλλογική έκθεση Facebook Twitter
0

«Το διαρκώς εξελισσόμενο εικαστικό τοπίο της Αθήνας με τους αναρίθμητους αυτοδιαχειριζόμενους χώρους καλλιτεχνών, τις διατομεακές συνεργασίες και εκδηλώσεις και την ασίγαστη ενέργεια, που έχει προσελκύσει πολλούς μη Έλληνες καλλιτέχνες να εγκατασταθούν εδώ» είναι η αφορμή για τον τίτλο της έκθεσης «Στο ίδιο ποτάμι δύο φορές», σε επιμέλεια των Margot Norton και Natalie Bell.

Την οργάνωσή της έχει αναλάβει το Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ και το New Museum της Νέας Υόρκης σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη. Με περισσότερους από τριάντα δημιουργούς κάθε ηλικίας και εθνικότητας, η έκθεση παρουσιάζει το πορτρέτο μιας πόλης της οποίας ο δυναμισμός συνεχίζει να ξεδιπλώνεται, καθώς οι καλλιτέχνες αναζητούν νέα μοντέλα δημιουργίας και ανταλλαγής.

Ο τίτλος της έκθεσης προέρχεται από τη ρήση του Ηράκλειτου «ποταμώ γαρ ουκ έστιν εμβήναι δις τω αυτώ» που σημαίνει ότι δεν μπορεί να μπει κανείς δύο φορές στον ίδιο ποταμό.


Ο τίτλος της έκθεσης προέρχεται από τη ρήση του Ηράκλειτου «ποταμώ γαρ ουκ έστιν εμβήναι δις τω αυτώ» που σημαίνει ότι δεν μπορεί να μπει κανείς δύο φορές στον ίδιο ποταμό. Η ροή του ποταμού αποτελεί καλό παράδειγμα για τη διαρκή μεταμόρφωση που υφίσταται η εικαστική σκηνή της Αθήνας σήμερα και την αδυναμία να τη συλλάβει κανείς πλήρως σε μια δεδομένη στιγμή.


Συμμετέχουν οι εικαστικοί: Αμαλία Βεκρή, Νικόλας Βεντουράκης, Βαγγέλης Βλάχος, Ειρήνη Βουρλούμη, Εύα Γιαννακοπούλου, Αναστασία Δούκα, Neritan Zinxhiria, Delia Gonzalez, Λάκης & Άρης Ιωνάς/The Callas, Διονύσης Καβαλλιεράτος, Εύη Καλογηροπούλου, Κατερίνα Κομιανού, Navine G. Khan-Dossos, Παναγιώτης Λουκάς, Πέτρος Μώρης, Ραλλού Παναγιώτου, Βασίλης Παπαγεωργίου, Άγγελος Παπαδημητρίου, Ρένα Παπασπύρου, Ευτύχης Πατσουράκης, Αναστασία Παύλου, Γιώργος Πρίνος, Κώστας Σαχπάζης, Βαλίνια Σβορώνου, Εύα Στεφανή, Σωκράτης Σωκράτους, Αλέξανδρος Τζάννης, Ίρις Τουλιάτου, Δημήτρης Τσουανάτος, Παύλος Φυσάκης, Ελένη Χριστοδούλου.

 

«Στο ίδιο ποτάμι δύο φορές»: η εικαστική εξέλιξη της Αθήνας σε μία συλλογική έκθεση Facebook Twitter
Σωκράτης Σωκράτους, Stolen Goods, 2009–15. Χρυσός, χαλκός, μπρούντζος και ασήμι, μεταβλητές διαστάσεις. Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και της γκαλερί The Breeder, Αθήνα
«Στο ίδιο ποτάμι δύο φορές»: η εικαστική εξέλιξη της Αθήνας σε μία συλλογική έκθεση Facebook Twitter
Delia Gonzalez, The Osiris Gate I & II, 2017. Γυψοσανίδα, 145 x 320 x 57 cm. Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας. Φωτο: Amedeo Benestante
«Στο ίδιο ποτάμι δύο φορές»: η εικαστική εξέλιξη της Αθήνας σε μία συλλογική έκθεση Facebook Twitter
Πέτρος Μώρης, Idle Tunnel, 2018. Προβοή βίντεο υψηλής ευκρίνειας, αθηναϊκές σχιστολιθικές πλάκες, τσιμέντο, μεταλλικό χρώμα σπρέυ, μεταβλητές διαστάσεις. Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και Στέγη Ιδρύματος Ωνάση. Φωτο © Nicolas Joubard/Le Lieu unique
«Στο ίδιο ποτάμι δύο φορές»: η εικαστική εξέλιξη της Αθήνας σε μία συλλογική έκθεση Facebook Twitter
Παναγιώτης Λουκάς, Perception vs Persuasion, 2017. Λάδι σε καμβά, 200 x 170 cm. Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη. Φωτο: Κοσμάς Σταθόπουλος
«Στο ίδιο ποτάμι δύο φορές»: η εικαστική εξέλιξη της Αθήνας σε μία συλλογική έκθεση Facebook Twitter
Εύα Στεφανή, Manuscript, 2017 (still).
«Στο ίδιο ποτάμι δύο φορές»: η εικαστική εξέλιξη της Αθήνας σε μία συλλογική έκθεση Facebook Twitter
Λάκης & Άρης Ιωνάς / The Callas, Dance Me To The End, 2010. Κέντημα και περφόρμανς από The Callasettes; κέντημα: 80 x 30 cm. Ευγενική παραχώρηση των καλλιτεχνών
«Στο ίδιο ποτάμι δύο φορές»: η εικαστική εξέλιξη της Αθήνας σε μία συλλογική έκθεση Facebook Twitter
Διονύσης Καβαλλιεράτος, Philosophers forming a human pyramid, 2014. Εφυαλωμένο κεραμικό, μπρούντζος, χαλκός, 120 x 160 x 40 cm. Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη. Φωτο: Boris Kirpotin, Αθήνα
«Στο ίδιο ποτάμι δύο φορές»: η εικαστική εξέλιξη της Αθήνας σε μία συλλογική έκθεση Facebook Twitter
Άγγελος Παπαδημητρίου, Farewell Art, 1991–92. Σίδηρος, λάδι, ακρυλικό χρώμα και καμβάς, 210 x 170 cm. Ευγενική παραχώρηση Συλλογή Δ.Δασκαλόπουλου. Φωτο: Νίκος Μάρκου
«Στο ίδιο ποτάμι δύο φορές»: η εικαστική εξέλιξη της Αθήνας σε μία συλλογική έκθεση Facebook Twitter
Αναστασία Παύλου, Strawberry Cake, 2019. Ακρυλικό, ακρυλική κόλλα, μολύβι, κολάζ, και γύψος σε καμβά, 180 x 200 cm. Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας
«Στο ίδιο ποτάμι δύο φορές»: η εικαστική εξέλιξη της Αθήνας σε μία συλλογική έκθεση Facebook Twitter
Βαλίνια Σβορώνου, Therapist office, 2018. High Tide Planetary Pull Απόσπασμα από βιβλίο κόμικς, μεταβλητές διαστάσεις. Courtesy the artist. Photo: Felix Potzch
«Στο ίδιο ποτάμι δύο φορές»: η εικαστική εξέλιξη της Αθήνας σε μία συλλογική έκθεση Facebook Twitter
Λάκης & Άρης Ιωνάς / The Callas, The Go Go Boots, 2008. Ευγενική παραχώρηση των καλλιτεχνών. Φωτο: Άγγελος Καλτσης

Info

Μουσείο Μπενάκη - Κτίριο οδού Πειραιώς, Πειραιώς 138.

Από 21/6 έως 22/9

Ώρες λειτουργίας: Πέμ.-Κυρ. 10:00-18:00, Παρ.-Σάβ. 10:00-22:00,

κλειστό Δευτ.-Τετ. & τον Αύγουστο,

Εισ.: 4-8 ευρώ

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT
Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ