Και οι θεοί έπλασαν τα κεμπάπ του Mirlo

ΕΠΕΞ Και οι θεοί έπλασαν τα κεμπάπ του Mirlo Facebook Twitter
Η ομάδα του Mirlo έβαλε στόχο να δώσει γρήγορο αλλά σοβαρό φαγητό που να μην του λείπει το sexiness. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
0

Κάποιοι γνωρίζουν καλά μια πιο ήσυχη πλευρά του Γκαζιού, γιατί την έχουν νυχτοπερπατήσει πολύ, όταν ακόμα λειτουργούσε εκεί, στο εγκαταλελειμμένο κτίριο του 53ου Νηπιαγωγείου Αθηνών, ένα μπαρ που (για να θυμούνται οι παλιοί και να μαθαίνουν οι νεότεροι) είχε με έναν τρόπο κρατήσει τη διαρρύθμιση της παλιάς του χρήσης και οι θαμώνες του χόρευαν με μαύρες μουσικές.

Ήταν κάποτε κουλ να βγαίνεις στο Νηπιαγωγείο, που όμως δεν υπάρχει εδώ και καιρό, και έτσι μόνο οι γύρω κάτοικοι ξέρουν κατά πού πέφτει η Πλατεία Κουλούρη, η οποία μοιάζει λες και η Πειραιώς δεν είναι μια ανάσα μακριά της – τα τζιτζίκια δίνουν συναυλία και τα αυτοκίνητα που περνάνε από το σημείο είναι ελάχιστα.

Αυτό που εξακολουθεί να είναι κουλ είναι να τρώμε γρήγορα μεν, ποιοτικά δε, και είναι πολλοί εκείνοι που αντιμετωπίζουν το φαγητό της Feyrouz, που βγαίνει στη μικρή οδό Καρόρη του κέντρου, σαν να είναι της δικής τους μαμάς. Κι αν έχουμε χορτάσει με τα λαχματζούν και τα πεϊνιρλί της, με τις σούπες της και το ρύζι Βοσπόρου έντεκα χρόνια τώρα.

Υπάρχει λοιπόν ένας νέος λόγος που οδηγεί ξανά τους Αθηναίους στην Πλατεία Κουλούρη ή Περιβολάκια για τους ντόπιους.

«Αν ρωτήσεις έναν Αθηναίο τι είναι το κεμπάπ, θα σου πει πως είναι ένα κιμαδένιο πράγμα, κάτι σαν μπιφτέκι» – αλήθεια είναι αυτό. Το κεμπάπ όμως είναι τεχνική που περιγράφει την απευθείας επαφή του κρέατος με τη φωτιά, σαν να λέμε ψητό.

Όσοι γνωρίζουν τον Ανδρέα Κιλτσικσή του Feyrouz ξέρουν πως βρίσκεται σε μια συνεχή διαδικασία έρευνας γύρω από το φαγητό, που τον συνδέει με τις ρίζες της οικογένειάς του, η οποία κρατάει από την Αλεξανδρέττα της Αντιόχειας. «Μπορεί για τη μητέρα μου να είναι αυτονόητα όσα μαγειρεύει, αλλά από πού αντλεί όλες αυτές τις αναφορές; Το φαγητό της συνδέεται με κάτι πολύ μεγαλύτερο, κάτι που ανακάλυψα μέσα από το διάβασμα».

ΕΠΕΞ Και οι θεοί έπλασαν τα κεμπάπ του Mirlo Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
ΕΠΕΞ Και οι θεοί έπλασαν τα κεμπάπ του Mirlo Facebook Twitter
«Από όταν γεννήθηκα, ταξιδεύω στην Ανατολία και εκεί το κεμπάπ είναι μια φοβερή τέχνη». Ο Ανδρέας Κιλτσικσής του Feyrouz και του Mirlo. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
ΕΠΕΞ Και οι θεοί έπλασαν τα κεμπάπ του Mirlo Facebook Twitter
Όλα σερβίρονται σε μερίδες, τυλιχτά δεν παίζουν στο Mirlo. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Μιλάει για τη λεβαντίνικη παράδοση και κουζίνα, που έχει ιστορία δυόμισι χιλιάδων ετών. «Στο πλαίσιο αυτού του ψαξίματος, είδα πως πράγματα που για μένα ήταν παιδικές αναμνήσεις δεν τα βρίσκω εύκολα και όπως πρέπει στην πόλη που ζω. Από όταν γεννήθηκα, ταξιδεύω στην Ανατολία και εκεί το κεμπάπ είναι μια φοβερή τέχνη. Και ενώ εδώ θεωρείται λαϊκό φαγητό, υποτιμάται το πόσο σημαντική διαδικασία είναι το να φτιάξεις ένα κεμπάπ».

Θέλοντας να αξιοποιήσει όλη αυτή την πληροφορία που έχει συλλέξει, έστησε μια μικρή καντίνα, σε μια γειτονιά μάλιστα όπως είναι το Γκαζοχώρι, που το κατοικούν ακόμα κάποιοι απόγονοι των Μουσουλμάνων της Θράκης. Και ο πρώτος άνθρωπος που σκέφτηκε ότι έχει τα μαγικά χέρια για να υλοποιήσει αυτό που είχε στο μυαλό του ο Ανδρέας Κιλτσικσής, να φτιάξει δηλαδή κάτι γρήγορο αλλά πραγματικά νόστιμο, ήταν ο Βασίλης Χαμάμ, ο μάγειρας από τη Θεσσαλονίκη που στο οικογενειακό τραπέζι είχε συνηθίσει να βλέπει ένα ιδιόμορφο ταίριασμα της ελληνικής και της λεβαντίνικης κουζίνας, ο οποίος μαγειρεύει ένα φαγητό που μέσα του κρύβει τις ποικιλόμορφες ρίζες του που σχετίζονται με τη μετανάστευση. Πρόκειται για συνάντηση γιγάντων.

Οι δυο τους μαζί με τον Ανδρέα Νικολόπουλο (Simul, Hytra, Αίγλη) είδαν το κεμπάπ αλλιώς. Δηλαδή; «Αν ρωτήσεις έναν Αθηναίο τι είναι το κεμπάπ, θα σου πει πως είναι ένα κιμαδένιο πράγμα, κάτι σαν μπιφτέκι» – αλήθεια είναι αυτό. Το κεμπάπ όμως είναι τεχνική που περιγράφει την απευθείας επαφή του κρέατος με τη φωτιά, σαν να λέμε ψητό. Έτσι λοιπόν στον μικρό τους κατάλογο βρίσκουμε διάφορες εκδοχές ψητού κρέατος που ισορροπούν ιδανικά ανάμεσα στην παράδοση και σε πειραματισμούς που δεν ξενίζουν αλλά απογειώνουν το αποτέλεσμα.

ΕΠΕΞ Και οι θεοί έπλασαν τα κεμπάπ του Mirlo Facebook Twitter
Ναυαρχίδα του Mirlo είναι το γιαουρτλού κεμπάπ. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Όλα σερβίρονται σε μερίδες, τυλιχτά δεν παίζουν στο κεμπαπτζίδικο που έχει πάρει το όνομά του από μια πολυσχιδή φιγούρα του 8ου αιώνα μ.Χ., τον Αραβοπέρση Ziryab που εξορίστηκε στην Ανδαλουσία όταν έπαιξε μουσική καλύτερα από τον ίδιο του τον δάσκαλο μπροστά στον βασιλιά.

Εκεί τον βάφτισαν «Mirlo», που όπως και το «Ziryab» σημαίνει μαύρος κότσυφας. Διέπρεψε σε διάφορα πράγματα στον νέο του τόπο: στο τραγούδι, στη μουσική, στην ποίηση, στην αστρονομία, στο να εισάγει το λαούτο, την πέμπτη μπάσα χορδή, τα γυάλινα ποτήρια, την οδοντόπαστα, την περσική μαγειρική παράδοση στην αυλή του Χαλίφη της Κόρδοβα, «γενικά, μου άρεσε πολύ ο τρόπος που αντιμετώπιζε τη ζωή και είπα ότι θα του αφιερώσουμε το εγχείρημα, εξού και ο μαύρος κότσυφας που κοιτάει από την Ανατολή προς τη Δύση, όπως και η πορεία της οικογένειάς μου».

Επιστρέφω στο ψητό: ναυαρχίδα του Mirlo –που βαμμένο όπως είναι στο χρώμα του πρωσικού μπλε, το οποίο συναντάται στα περίτεχνα κεραμικά του Ιζνίκ, σε τραβάει έτσι κι αλλιώς προς το μέρος του– είναι το γιαουρτλού κεμπάπ, για το οποίο δεν χρησιμοποιούν βούτυρο παρά βασίζονται στο λίπος που βγάζει στο ψήσιμο ένα ωραίο κομμάτι από πρόβειο μπούτι.

ΕΠΕΞ Και οι θεοί έπλασαν τα κεμπάπ του Mirlo Facebook Twitter
Κρεμμύδια καμμένα με σουμάκ και ροδόξινο Αντιόχειας. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
ΕΠΕΞ Και οι θεοί έπλασαν τα κεμπάπ του Mirlo Facebook Twitter
Το Zyriabi με πρόβειο κιμά, γλάσο πευκόμελου του Ανδρέα Ζαφειρόπουλου από τη Γαστούνη και βερίκοκο στη φωτιά είναι must eat. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
ΕΠΕΞ Και οι θεοί έπλασαν τα κεμπάπ του Mirlo Facebook Twitter
Βάλτε στη μέση και μπαμπαγκανούς. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Πλάθουν τα δικά τους κεμπάπ, φτιάχνουν τη λεπτή πίτα και τη σάλτσα ντομάτας από την αρχή και χτυπάνε το πρόβειο γιαούρτι με λίγο κεφίρ για να πάρει οξύτητα. Έτσι προσφέρουν ένα από τα κορυφαία street πιάτα της Αθήνας.

Η ομάδα του Mirlo έβαλε στόχο να δώσει γρήγορο αλλά σοβαρό φαγητό που να μην του λείπει το sexiness. Ψήνουν κοτόπουλοκαι του δίνουν νόημα συνοδεύοντάς το με μια σαλάτα φατούς, τσερμούλα (μείγμα από μπαχαρικά και φρέσκα μυρωδικά) και μια σος ταχινιού, «κλέβουν» από τους Καππαδόκες την ιδέα του κασερλί κεμπάπ και την παραλλάσσουν χρησιμοποιώντας γλυκιά γραβιέρα του Κωστάκη από την Κρήτη, που τη συνδυάζουν με κοτόπουλο μπούτι και τη δική τους mole, για την οποία καίνε ντομάτες, κρεμμύδια, αμύγδαλα και φουντούκια.

ΕΠΕΞ Και οι θεοί έπλασαν τα κεμπάπ του Mirlo Facebook Twitter
Μοσχαρίσια γλώσσα. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
ΕΠΕΞ Και οι θεοί έπλασαν τα κεμπάπ του Mirlo Facebook Twitter
Σαλάτα φατούς. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Και οι θεοί έπλασαν τα κεμπάπ του Mirlo Facebook Twitter
Πατάτα ψητή με τυροκατευρή και πάστα χαρίσα. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Kάνουν συκώτι μοσχαρίσιο με γιαούρτι με καμένο λεμόνι, και το δικό τους κοντοσούβλι συνδυάζεται με καυτερό νεκταρίνι. Η μοσχαρίσια γλώσσα είναι φοβερή, λιώνει στο στόμα, ενώ το δικής τους έμπνευσης Zyriabi με πρόβειο κιμά, ένα γλάσο πευκόμελου του Ανδρέα Ζαφειρόπουλου από τη Γαστούνη και βερίκοκο στη φωτιά είναι must eat. Μοιραστείτε τις μερίδες αντί να πάρει ο καθένας τη δική του και βάλτε στη μέση και μπαμπαγκανούς, πατάτα ψητή με τυροκατευρή και πάστα χαρίσα και –οπωσδήποτε– κρεμμύδια καμμένα με λίγο σουμάκ και λίγο ροδόξινο Αντιόχειας.

Και αυτή είναι μόνο η αρχή. Σκοπεύουν να προσφέρουν και τον δικό τους χειροποίητο γύρο, ετοιμάζονται να βάλουν ταψιά με ρύζια στον φούρνο, να πειραματιστούν με ψωμιά δικά τους. Υπάρχουν λίγες επιλογές σε φυσικά κρασιά από τα μεγάλα όνοματα αυτού του χώρου, ενώ για επιδόρπιο θα υπάρχει πάντα και ένα διαφορετικό παγωτό από το Django – το κορυφαίο παγωτό της Αθήνας για πολλούς (και για μένα) δηλαδή.

Eλασιδών 5Α, 2161004220

Γεύση
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μα πώς γεμίζει αυτή η τρύπα;»: Πριν από 40 χρόνια, τα «Δυο Λουξ» ξάφνιασαν τα Χανιά

Θρυλικά Μπαρ / «Μα πώς γεμίζει αυτή η τρύπα;»: Πριν από 40 χρόνια, τα «Δυο Λουξ» ξάφνιασαν τα Χανιά

Ξέρετε πολλές τσαγερί που να έχουν εξελιχθεί σε ολοήμερα στέκια, να έχουν μισθώσει λεωφορεία για να δουν οι θαμώνες τους μια έκθεση σε άλλον νομό ή να βγάζουν μια βάρκα γεμάτη με μελομακάρονα για κέρασμα στον δρόμο; Και όμως, αυτό το μέρος υπάρχει και έχει ξενυχτήσει γενιές στο λιμάνι των Χανίων.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Χταπόδι με σύκα: Μια για πολλούς άγνωστη και σίγουρα απρόσμενη συνταγή

Γεύση / Χταπόδι με σύκα: Μια για πολλούς άγνωστη και σίγουρα απρόσμενη συνταγή

«Όπου υπάρχουν συκιές, λίγο πιο πέρα αρχίζουν τα βότσαλα και μετά η Μεσόγειος και μετά το χταπόδι. Και κάπου, σ’ ένα πανηγυρικό τραπέζι, συναντώνται το χταπόδι και τα σύκα. Μαγειρεμένο το χταπόδι, μαγειρεμένα και τα λιόκαφτα, ξερά σύκα».
ΝΙΚΟΣ Γ. ΜΑΣΤΡΟΠΑΥΛΟΣ
Η ιεροτελεστία του πανηγυρικού πιλαφιού του Δεκαπενταύγουστου στο Καρπάθιο

Γεύση / Tα πιλάφια του Δεκαπενταύγουστου: Έτσι τιμούν τη μεγάλη γιορτή σε Κάσο και Κάρπαθο

Ακολουθώντας τελετουργικό χρόνων, στήνουν καζάνια πάνω σε φωτιές και φτιάχνουν πιλάφι, κρέας κοκκινιστό και τηγανητές πατάτες για να τιμήσουν τη μεγαλύτερη γιορτή του καλοκαιριού.
ΝΙΚΟΣ Γ. ΜΑΣΤΡΟΠΑΥΛΟΣ
Agora symi

Γεύση / Agora: Η πιο γραφική ανηφόρα της Σύμης οδηγεί σε μια κουζίνα με χαρακτήρα

Σε ένα μικρό μπαλκόνι με θέα τα παστέλ αρχοντικά της Σύμης, ο Χρήστος Σιδηρόπουλος σερβίρει μια ελληνική κουζίνα που συνομιλεί με το παρελθόν χωρίς να το αντιγράφει – μιλάει χαμηλόφωνα, αλλά ακούγεται καθαρά.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Οι ανθοί της cucina povera

Γεύση / Κολοκυθανθοί: Τα λουλούδια της φτωχής αλλά σοφής κουζίνας

Τα άνθη που είτε βουτιούνται στο κουρκούτι είτε γίνονται τροφαντός ντολμάς κρύβουν φθαρτή ομορφιά και μεγάλη γευστική παράδοση — πολύ πριν ο οδηγός Michelin αναδείξει τάσεις σαν το zero waste και το «από το χωράφι στο τραπέζι».
ΝΙΚΟΣ Γ. ΜΑΣΤΡΟΠΑΥΛΟΣ
Αμπέλι, άστρα και συναίσθημα: Ο Θοδωρής Κοντογιάννης και η βιοδυναμική οινοποίηση

Το κρασί με απλά λόγια / Αμπέλι, άστρα και συναίσθημα: Ο Θοδωρής Κοντογιάννης και η βιοδυναμική οινοποίηση

Πώς επηρεάζει η αστρονομία τις καλλιεργητικές πρακτικές στο αμπέλι; Η Υρώ Κολιακουδάκη και ο Παναγιώτης Ορφανίδης σε μια συζήτηση με τον Θοδωρή Κοντογιάννη για τη σχέση του ανθρώπου με τη γη, την τεχνολογία και το κρασί, έξω από τα συνηθισμένα.
ΥΡΩ ΚΟΛΙΑΚΟΥΔΑΚΗ
Οι ιδιαίτερες γεύσεις του καλοκαιριού στο Αιγαίο

Γεύση / Σαρδέλες Καλλονής, Φούσκες, Σκίζα. Αυτή είναι η γεύση του Αιγαίου

Οι μένουλες Καρπάθου, το σπινιάλο Καλύμνου, η σκίζα της Μήλου και η μόστρα της Μυκόνου: Από τον ιωδιούχο αφρό του Αιγαίου ως τα μητάτα των Κυκλάδων, η γεύση του καλοκαιριού αποτυπώνεται σε προϊόντα που φέρουν την ιστορία και το φως των νησιών.
ΝΙΚΟΣ Γ. ΜΑΣΤΡΟΠΑΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Ελένη Σαράντη

Γεύση / Ελένη Σαράντη: «Κυνήγησα πράγματα που τελικά δεν είχαν σημασία»

Μετά από μια δύσκολη στιγμή, κατάλαβε πως η μόνη επιβράβευση που μετρά δεν είναι τα αστέρια, αλλά το “φάγαμε καταπληκτικά”. Όταν την αποκαλούν σεφ, απαντά απλά: «Εγώ μαγειρεύω». Η υπερήφανη μαγείρισσα που προκαλεί ουρές στην οδό Σαλαμίνος, στον Κεραμεικό, είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ