Τι είναι ο ετεροπεσιμισμός και πώς επηρεάζει τις νέες γυναίκες

Ο ετεροπεσιμισμός ως καταλύτης ορατότητας και η βία στο Σπίτι των Ονείρων Facebook Twitter
«Mέχρι τώρα η κοινωνία μας δεν γνώρισε ποτέ μια αγάπη που να μη βασίζεται στην ανισότητα». Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0


ΤΟ 2019 Ο ASA SERESIN, συγγραφέας και ερευνητής του οποίου το έργο επικεντρώνεται σε θέματα φύλου και σεξουαλικότητας, έγραψε ένα άρθρο για το αμερικανικό online περιοδικό «The New Inquiry» με τίτλο «On heteropessimism: Ηeterosexuality is nobody’s personal problem», συστήνοντας τον όρο «ετεροπεσιμισμός». Στο άρθρο μπορεί να βρει κανείς και τον ορισμό, όπως τον ανέφερε ο Serin: «Ο ετεροπεσιμισμός προϋποθέτει επιτελεστική, συνειδητή απόκλιση από την ετεροφυλοφιλία, που συνήθως εκφράζεται με τη μορφή λύπης, αμηχανίας ή απελπισίας».

Ο Serin εντοπίζει στη συμπεριφορά των στρέιτ ανδρών τη ρίζα του ετεροπεσιμισμού των στρέιτ γυναικών και αναλύει τον ετεροπεσιμισμό ως ψυχικό σύμπτωμα και όχι ως μια τάση που θέλει τις γυναίκες απαραιτήτως να απέχουν από τις στρέιτ σχέσεις. Αναφέρει πως πράγματι κάποιες γυναίκες όντως απέχουν από τις σχέσεις συνειδητά, εφόσον η στρέιτ κουλτούρα δεν φαίνεται να τους ταιριάζει – με αυτόν τον τρόπο η πλειονότητα αυτών των γυναικών δείχνει τη δυσαρέσκειά της.

Ο ετεροπεσιμισμός συναντάται κυρίως στις νέες γυναίκες, οι οποίες νιώθουν πως η εμπειρία των ετεροφυλοφιλικών σχέσεων έχει συγκεκριμένα δυσάρεστα χαρακτηριστικά που εντοπίζουν στους περισσότερους άνδρες. Η παραπάνω αναφορά μπορεί να αντιμετωπιστεί με δύο διαφορετικούς τρόπους: ο πρώτος έχει τις ρίζες του στο αφήγημα του «καλού παιδιού» και σύμφωνα με αυτόν οι ετεροπεσιμίστριες επιλέγουν συνειδητά ή ασυνείδητα ξανά και ξανά τους ελάχιστους μη συναισθηματικά διαθέσιμους στρέιτ άνδρες.

Το 1950, η Simone de Beauvoir, στο κεφάλαιο «It’s about time women put a new face on love» του βιβλίου Feminist Writings, αναφέρει πως «μέχρι τώρα η κοινωνία μας δεν γνώρισε ποτέ μια αγάπη που να μη βασίζεται στην ανισότητα», κάτι που σε μεγάλο βαθμό ισχύει ακόμα.

Στη δεύτερη εκδοχή, πολλές γυναίκες έχουν εσωτερικεύσει το αφήγημα που τις θέλει «άξιες της μοίρας τους», που συμπληρώνεται από τη γνωστή πλέον φράση «καλά, ρε κορίτσια, πού τους βρίσκετε αυτούς;», λες και η πλειονότητα των γυναικών αναζητάει ενεργά την υποτιθέμενη σπάνια μη συναισθηματική επικοινωνία των ανδρών. Η πατριαρχία το έχει ξεκαθαρίσει αυτό το ζήτημα άλλωστε: τα συναισθήματα και οι συζητήσεις που τα αφορούν είναι αποκλειστικά γυναικεία υπόθεση, είτε αφορούν τις ίδιες τις γυναίκες είτε τους άνδρες.

Ο Nick Roberts, δημοσιογράφος της «Washington Post», αναφέρει σε άρθρο του με τίτλο «Trying to decipher a man’s mind? Now there’s a name for that» πως έχει παρατηρηθεί ότι οι γυναίκες «αφιερώνουν υπερβολικά πολύ χρόνο στην ερμηνεία των αρκετά αδιαφανών ενδείξεων της συμπεριφοράς των ανδρών με τους οποίους βγαίνουν», προσθέτοντας στη συζήτηση τον γνωστό όρο «συναισθηματική εργασία», ο οποίος ορίστηκε για πρώτη φορά από την κοινωνιολόγο Arlie Hochschild για να περιγράψει τον τρόπο που συνήθως οι γυναίκες αναγκάζονται να καταπιέζουν τα συναισθήματά τους, συχνά αφιερώνοντας πάρα πολύ χρόνο για να ερμηνεύσουν τα δικά τους συναισθήματα, ενώ τα λογοκρίνουν και παράλληλα ερμηνεύουν και τα συναισθήματα των άλλων. Ταυτόχρονα, επιχειρούν να καθορίσουν ποια είναι η πιο κατάλληλη στιγμή για να κάνουν δύσκολες συναισθηματικές συζητήσεις.

Ο ετεροπεσιμισμός καταγράφει αυτή την αόρατη ανισότητα: οι γυναίκες επιχειρούν να γίνουν ειδικές σε θέματα ψυχολογίας προκειμένου να ερμηνεύσουν και συνεπώς να διευκολύνουν τη σχέση τους, ενώ συχνά οι άνδρες δυσκολεύονται να επεξεργαστούν τα συναισθήματά τους. Μάλιστα, ο Ronald F. Levant, ψυχολόγος, καθηγητής και πρώην πρόεδρος της Αμερικανικής Ψυχολογικής Εταιρείας (American Psychological Association-APA), έκανε λόγο για την αλεξιθυμία ως μια «κανονιστική συνθήκη των ανδρών».

Μάλιστα η μελέτη του Levant το 2012 διαπίστωσε ότι η αλεξιθυμία στους άνδρες συσχετίστηκε με υψηλότερα ποσοστά φόβου για την οικειότητα και χαμηλότερα ποσοστά ικανοποίησης από τη σχέση τους και την ποιότητα επικοινωνίας σε αυτήν. Η έρευνα, με ψυχαναλυτική διάθεση, αναφέρει: «Αν ένα αγόρι ουσιαστικά τιμωρηθεί επειδή έδειξε στοργή ή κλάψει, στο μέλλον δεν θα επιτρέψει την εξωτερίκευση αυτού του συναισθήματος».

Η Sara Ahmed, ακαδημαϊκός ειδική στη φεμινιστική θεωρία, ορίζει στο βιβλίο της «Complaint!» (2021) το παράπονο ως έκφραση δυσαρέσκειας για μια κατάσταση. Κατά την άποψή της τα παράπονα, επειδή αφορούν καταστάσεις τις οποίες βιώνουμε, μπορούν επίσης να αποκαλύψουν πώς το παρόν αντιμετωπίζει προβλήματα από το παρελθόν.

Περαιτέρω, η Ellie Anderson, καθηγήτρια στο Pomona College της Καλιφόρνια, αναφέρει ότι μια στάση όπως ο ετεροπεσιμισμός μπορεί να δράσει καταλυτικά ώστε να κάνει ορατή μια κατάσταση – ενώ σήμερα ίσως φαίνεται εξοργιστική ως διαδικασία, είναι απαραίτητη ώστε να θεσπιστούν νέες πρακτικές που θα αποβούν χρήσιμες στο μέλλον. Μάλιστα, η Ahmed σημειώνει επίσης ότι ο ετεροπεσιμισμός «δεν είναι μόνο ένα συναίσθημα ή μια στάση. Είναι μια πολιτική δράση» εντός της στρέιτ κουλτούρας, στην οποία τα φύλα έχουν τους γνωστούς ρόλους.

Από την άλλη πλευρά, ο ετεροπεσιμισμός των στρέιτ γυναικών φαίνεται να μη λαμβάνει υπόψη τη βία στις queer σχέσεις. Με λίγα λόγια, σύμφωνα με τον Αμερικανικό Συνασπισμό ενάντια στην Ενδοοικογενειακή Βία (NCADV), το 43,8% των λεσβιών και το 61,1% των αμφιφυλόφιλων γυναικών έχουν βιώσει βιασμό, σωματική βία ή/και καταδίωξη από σύντροφο κάποια στιγμή στη ζωή τους, σε αντίθεση με το 35% των ετεροφυλόφιλων γυναικών, άρα αναφορές του τύπου «τα queer ζευγάρια είναι καλύτερα ή πιο ευτυχισμένα από τα στρέιτ» δεν μπορούν να περιλαμβάνονται σε μια συζήτηση περί ετεροπεσιμισμού, μια και η βία στις queer σχέσεις είναι συχνά μη ορατή, ειδικά όταν κάποιο άτομο δεν έχει κάνει coming out ή ισχύουν άλλοι κοινωνικοί και πολιτικοί παράγοντες, όπως η άρνηση των αρχών να υπερασπιστούν κάποιο queer άτομο.

Το 1950, η Simone de Beauvoir, στο κεφάλαιο «It’s about time women put a new face on love» του βιβλίου «Feminist Writings», αναφέρει πως «μέχρι τώρα η κοινωνία μας δεν γνώρισε ποτέ μια αγάπη που να μη βασίζεται στην ανισότητα», κάτι που σε μεγάλο βαθμό ισχύει ακόμα.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Tο νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο μισογύνης της διπλανής πόρτας

Οπτική Γωνία / Ο μισογύνης της διπλανής πόρτας

Βρίσκεται παντού: Είναι το αφεντικό που θα σε καπελώσει όποτε βρει ευκαιρία, είναι ο υπεράνω πάσης υποψίας εκδηλωτικός γνωστός με τα δήθεν τυχαία παραβιαστικά αγγίγματα, είναι ο θείος που θα πει τις μάτσο ατάκες περί ανδρισμού στον τρίχρονο γιο σου.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Από την απώλεια του Κώστα Σημίτη ως την επιστροφή του Ντόναλντ Τραμπ και το κίνημα των Τεμπών

Πολιτική Ανασκόπηση 2025 / Η επανεμφάνιση του Αλέξη Τσίπρα, ο ΟΠΕΚΕΠΕ και το κίνημα των Τεμπών

Το 2025 μπήκε με τις μαζικές διαδηλώσεις για τα Τέμπη, οι οποίες επηρέασαν καθοριστικά τις πολιτικές εξελίξεις. Ήταν επίσης μια χρονιά κατά την οποία μεγάλο μέρος της πολιτικής ζωής εξελίχθηκε μέσα από εξεταστικές επιτροπές και δικαστήρια.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Η Κίμπερλι Γκιλφόιλ και οι άλλοι «απόστολοι του MAGA» στην Ευρώπη

Οπτική Γωνία / Η Κίμπερλι Γκιλφόιλ και οι άλλοι «απόστολοι του MAGA» στην Ευρώπη

Συγγενείς και φίλοι του Ντόναλντ Τραμπ ή χορηγοί του MAGA, σχεδόν όλοι οι νέοι πρεσβευτές των ΗΠΑ στην Ευρώπη έχουν εξυμνήσει τον Αμερικανό Πρόεδρο δυνατά και επίμονα. Σχεδόν κανένας τους δεν έχει καμία διπλωματική εμπειρία.
THE LIFO TEAM
Delivery

Οπτική Γωνία / Οι αόρατοι ντελιβεράδες της Wolt και του efood:  Μια νέα «Μανωλάδα» έξω από την πόρτα σου

Πίσω από την ταχύτητα των παραδόσεων και την ευελιξία της gig economy ξεδιπλώνεται ένα αθέατο δίκτυο εκμετάλλευσης, μαύρης και υποδηλωμένης εργασίας: διανομείς που δουλεύουν με εξαντλητικά ωράρια, πίεση και απειλές. Τι ισχυρίζονται οι εργαζόμενοι διανομείς και τι απαντούν οι ψηφιακές πλατφόρμες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Ο «Φραπές» και το πολιτικό πρόβλημα

Βασιλική Σιούτη / Ο «Φραπές» και το πολιτικό πρόβλημα

Η εμφάνιση του «Φραπέ» στη Βουλή, η αλαζονεία και η έλλειψη φόβου απέναντι σε θεσμούς που θα έπρεπε να τον ελέγχουν αναδεικνύουν την ύπαρξη ενός άτυπου συστήματος ισχύος που θεωρεί ότι μπορεί να μη λογοδοτεί πουθενά.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Κανένας στην Τουρκία δεν ονειρεύεται ελληνικό έδαφος»

Οπτική Γωνία / «Κανένας στην Τουρκία δεν ονειρεύεται ελληνικό έδαφος»

Ο έγκριτος διευθυντής της «Milliyet», Οζάι Σεντίρ, αποδομεί τα στερεότυπα που συντηρούν την ένταση μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, μιλά για την ευθύνη των ΜΜΕ και των πολιτικών και εξηγεί γιατί πιστεύει ότι οι δύο λαοί είναι έτοιμοι για ένα νέο μοντέλο κοινών συμφερόντων στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δήμος Αθηναίων: Παραδίδει το Αναπαυτήριο Πικιώνη σε ιδιώτες

Ρεπορτάζ / Δήμος Αθηναίων: Παραδίδει το Αναπαυτήριο Πικιώνη σε ιδιώτες

Σε πλειοδοτική δημοπρασία αποφάσισε να βγάλει ο δήμος Αθηναίων το Αναπαυτήριο Πικιώνη, εγκρίνοντας μέσω του δημοτικού συμβουλίου την εκμίσθωσή του σε ιδιώτη. Μάλιστα, στο έγγραφο της ημερήσιας διάταξης με το οποίο εισήχθη το θέμα προς συζήτηση το Αναπαυτήριο εμφανίζεται με τον χαρακτηρισμό «τουριστικό περίπτερο».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Στέφανος Τσιτσιπάς: H ταχύτητα ήταν η αφορμή. Η πτώση είχε αρχίσει καιρό

Οπτική Γωνία / Στέφανος Τσιτσιπάς: H ταχύτητα ήταν η αφορμή, η πτώση είχε αρχίσει καιρό

Οι ατυχείς δηλώσεις, οι δημόσιες εκρήξεις και οι άστοχες τοποθετήσεις. Την ώρα που Αντετοκούνμπο, Μανόλο και Τεντόγλου δείχνουν το πρότυπο, ο κορυφαίος Έλληνας τενίστας μοιάζει να παλεύει όχι με τους αντιπάλους του αλλά με το βάρος της ίδιας του της λάμψης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ξημερώνει για την Ουκρανία; Η μάχη για ειρήνη χωρίς παραχωρήσεις

Οπτική Γωνία / Τι ξημερώνει για την Ουκρανία; Η μάχη για ειρήνη χωρίς παραχωρήσεις

Η εύθραυστη ισορροπία ανάμεσα στις αμερικανικές προτάσεις, την ασφάλεια της Ευρώπης και το μέλλον της Ουκρανίας. Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ενοποίησης και πρόεδρος του Τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου, Σωτήρης Ντάλης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Οπτική Γωνία / Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Ο Μπέος έχει τον λαό του. Όχι μόνο στον Βόλο. Είναι ο ίδιος κόσμος που γελάει με emoticon κάτω από τις «λουλούδες» και τα «πουστρόνια». Ο ίδιος λαός που βλέπει τον Μπέο ως μια λιγάκι άξεστη πλην ίσως αναγκαία απάντηση στον woke κίνδυνο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ