Τι ακριβώς μας λέει για τον βιασμό ο «Παράδεισος των Κυριών»;

Τι ακριβώς μας λέει για τον βιασμό ο «Παράδεισος των Κυριών»; Facebook Twitter
Η κόρη της καλής κοινωνίας (Νατάσα Εξηνταβελόνη) μένει έγκυος από τον βιαστή της και αποφασίζει να τον παντρευτεί για να σκεπάσει την ντροπή.
0

ΤΟ ΠΑΡΑΞΕΝΟ ΚΑΙ ΣΚΟΤΕΙΝΟ ΕΤΟΣ 1963, η Ελλάδα –έκτοτε πολωμένη μεταξύ Αριστεράς, Δεξιάς και κάπου στη μέση του βίου της πάντα η Χωροφυλακή– βιώνει μερικά σοβαρά σοκ, κάποια εκ των οποίων θα καταντούσαν διαχρονικά πολιτικά τραύματα, από τα οποία θα βασανιζόταν για πάντα. Ας πούμε, η δολοφονία του βουλευτή της ΕΔΑ, Γρηγόρη Λαμπράκη στη Θεσσαλονίκη τον Μάιο εκείνου του έτους από τους παρακρατικούς Γκοτζαμάνη και Εμμανουηλίδη και λίγες εβδομάδες μετά η παραίτηση της κυβέρνησης Καραμανλή.

Το ίδιο έτος δολοφονείται ο Τζον Φιτζέραλντ Κένεντι –ένα παγκόσμιο σοκ–, το ίδιο έτος ο Γιώργος Σεφέρης τιμάται με το Νόμπελ Λογοτεχνίας, το ίδιο έτος οι Beatles προκαλούν διαπλανητική υστερία.

Το 1963, λίγους μήνες μετά τη δολοφονία Λαμπράκη, υποβάλλει την παραίτησή του στον βασιλιά Παύλο ο Γεώργιος Παπανδρέου. Προκηρύσσονται εκλογές και σταδιακά η χώρα μπαίνει στην πλέον σκοτεινή φάση της, που τελικά θα οδηγήσει στη μέγγενη του 1967 και τη Χούντα των Συνταγματαρχών.

Στο μεταξύ, όμως, η ζωή κυλούσε. Η Αθήνα μάθαινε τις ανέσεις των μεγάλων και πολυτελών πολυκαταστημάτων. Μάθαινε τα χρώματα και τις επαναστάσεις στην ένδυση, την οικιακή τεχνολογία, τη μουσική και τη δημόσια ζωή, μάθαινε στον ξενόφερτο αέρα της ελευθερίας που από τα πικάπ και ένα μέρος του Τύπου τρύπωνε στη χώρα.

Όσο για τις σχέσεις; Σταδιακά αρχίζουν να χάνουν έδαφος τα προξενιά και να δικαιολογείται ο «γάμος από έρωτα».

Έχουν τη θέση τους και οι τηλενουβέλες στο τηλεοπτικό σύμπαν, είναι ωραία τα τηλεοπτικά παραμύθια για άλλες εποχές, αλλά κάπου να σιγουρευόμαστε ότι όταν αναπαράγουν μηνύματα τύπου «έτσι γινόταν τότε», θα υπάρχει και ένα εύρημα που θα εξηγεί γιατί το «τότε» πρέπει να μένει στο «τότε», αποκλειστικά και αμετάκλητα.

Στο παράξενο έτος 1963 εκτυλίσσεται και η σειρά του Alpha «Ο Παράδεισος των Κυριών», βασισμένη σε ιταλικό format (σ.σ.: «ΙΙ parediso delle signοre», ο τίτλος της σειράς που μεταδιδόταν για χρόνια από την ιταλική RAI), με αρκετά δυνατό καστ, πολύ καλές ερμηνείες και μία φιλότιμη προσπάθεια απόδοσης του κλίματος της εποχής, χωρίς βέβαια τις πολιτικές προεκτάσεις, που καταφθάνουν στην οθόνη ως απόηχος, με υπονοούμενα για τις πρακτικές της Αστυνομίας, για το διαρκές παρόν παρακράτος και τις αυθαιρεσίες των μοχθηρών φτωχοδιαβόλων του.

Όλα καλά για να περάσει ένα ευχάριστο απογευματόβραδο καθημερινής μπροστά στην τηλεόραση.

Ένας φιλόδοξος νέος, ο Ντίνος (Αργύρης Πανταζάρας), αγωνίζεται μαζί με τον καλύτερο του φίλο, τον Αριστείδη (Μιχάλης Σαράντης), να στήσουν ένα πολυτελές πολυκατάστημα, ναό της γυναικείας επιθυμίας, κάπου στο κέντρο της Αθήνας, το οποίο ονομάζουν «Παράδεισο». Όταν ο δεύτερος δολοφονείται μυστηριωδώς, η ζωή όλων ανατρέπεται με προεκτάσεις που φαίνεται να βγαίνουν έξω από τη γειτονιά των σκηνικών.

Τι ακριβώς μας λέει για τον βιασμό ο «Παράδεισος των Κυριών»; Facebook Twitter
Ακόμα κι αν η σειρά αναφέρεται στο παρελθόν, δυστυχώς, το ανοιχτό πλαίσιο που αφήνει για διάδραση ανάμεσα στο θύμα και τον βιαστή, η πιθανότητα συνομιλίας και οποιασδήποτε κοινωνικής επαφής μετά το έγκλημα εξουσίας είναι πέρα για πέρα προβληματική.

Η υπόθεση διανθίζεται με τις αγκυλώσεις περί σεξουαλικών συνευρέσεων –κάποια αγαπά κάποιον που την αγνοεί, κάποιο κακομαθημένο πλουσιόπαιδο αρραβωνιάζεται μία φτωχή πωλήτρια με μόνη πρόθεση να τη διαφθείρει, κάποια άλλη κουβαλά ένα σκληρό παρελθόν κακοποίησης, βιασμού και εγκυμοσύνης που αναγκάστηκε να αποκρύψει δίνοντας το παιδί σε ίδρυμα–, πάνω κάτω γνώριμες συνθήκες, όχι μόνο για την ελληνική κοινωνία, αλλά για όλες τις πατριαρχικές κοινωνίες στις οποίες η γυναίκα υπάρχει είτε ως πολύτιμος μίσχος που προορίζεται για δακτυλομετρούμενη σύζυγος και μάνα-φτερούγα είτε ως καταφρονεμένη κόρη που καταλήγει θήραμα για τους αρσενικούς του κύκλου της. Λαμπρά. Το ιταλικό υπόβαθρο αυτού του είδους των συναρθρώσεων είναι πολύ κοντινό με το ελληνικό.

Ωστόσο, στην πλοκή παρεμβάλλεται το κομβικό γεγονός του βιασμού μίας θυγατέρας τραπεζίτη από επίσης νέο της καλής αθηναϊκής κοινωνίας και εκεί τα πράγματα κάπως μπερδεύονται, κάπως μιλούν μια γλώσσα που προσπαθούμε να ξεχάσουμε.

Η κόρη της καλής κοινωνίας (Νατάσα Εξηνταβελόνη) μένει έγκυος από τον βιαστή της και καλείται να αποφασίσει αν θα τον παντρευτεί για να σκεπάσει την ντροπή ή αν θα αναζητήσει άλλες λύσεις στο επιτακτικό πρόβλημά της.

Επιλέγεται η πρώτη εναλλακτική και από εκεί και μετά, σκηνή τη σκηνή, πλέκεται μία τεράστια παρανόηση, αναφορικά με το αποτύπωμα του καθεαυτού εγκλήματος εξουσίας.

Στο μεταξύ, ο βιαστής απεικονίζεται ως άνθρωπος με προβλήματα ψυχικής υγείας, ως κάποιος που έκανε ό,τι έκανε από μία ψυχική παρόρμηση και αμελώντας να λάβει την αγωγή του. Η πλούσια θυγάτηρ αποφασίζει να τον παντρευτεί, αλλά ρητά και κατηγορηματικά του εξηγεί ότι είναι ένας προσχηματικός γάμος και ότι εκείνος δεν έχει το δικαίωμα να την ξανακουμπήσει. Δεκτό. Επόμενη σκηνή;

Η γυναίκα που βιάστηκε και περιμένει ήδη παιδί φαίνεται να μοιράζεται το ίδιο κρεβάτι με τον άνθρωπο που την έφερε σε αυτή τη θέση. Μοιράζονται την ίδια κρεβατοκάμαρα, για τα... μάτια της οικογένειας του βιαστή.

Ναι, εντάξει, η σειρά αναφέρεται στο έτος 1963, σε μια εποχή όπου κουβέντες περί συναίνεσης πήγαιναν περίπατο για να δουν τις τελευταίες live εμφανίσεις του ιππικού στην Αθήνα. Ναι, η γυναικεία επιθυμία δεν υπάρχει ακριβώς στο κάδρο. Ναι, μιλάμε για την εποχή που χιλιάδες κορίτσια βιάστηκαν και δεν είπαν κουβέντα, «δουλικά» και «ψυχοκόρες» έπεσαν θύματα των αφεντικών τους και δεν ακούστηκε κιχ.

Τι ακριβώς μας λέει για τον βιασμό ο «Παράδεισος των Κυριών»; Facebook Twitter
Η πλούσια θυγάτηρ αποφασίζει να τον παντρευτεί, αλλά ρητά και κατηγορηματικά του εξηγεί ότι είναι ένας προσχηματικός γάμος και ότι εκείνος δεν έχει το δικαίωμα να την ξανακουμπήσει.

Όμως, και πάλι: πόσο παράξενη αυτή η απεικόνιση του τότε στο σήμερα, χωρίς καμία εξήγηση. Πόσο ενοχλητική και άγρια η αποδοχή της συνθήκης που θέλει το θύμα να «πρέπει» να κοιμηθεί στο ίδιο κρεβάτι με τον θύτη του; Πόσο απόν ένα εύρημα που θα καθησύχαζε ότι, ναι, αυτό μπορεί και να γινόταν τότε, και όχι στο σήμερα;

Το θέαμα είναι απλώς εξωφρενικό και για το «τότε» και για το «σήμερα».

Ψιλά γράμματα; Πολιτική ορθότητα που τρυπώνει σε κάθε μορφή έκφρασης; Άντε να παραδεχθούμε πως ναι, είναι υπερβολικό. Όσο, όμως, και το μήνυμα που «κατεβαίνει» στο τώρα μας. Με τον τρόπο της τηλεόρασης και της σκηνοθετικής επιταγής, ακόμα κι αν αναφέρεται στο παρελθόν, αυτό που λέγεται, αυτό το μήνυμα που επικοινωνείται, όταν δεν αποκωδικοποιείται, χαύεται αμάσητο από εκείνους που τους συμφέρει να το χάψουν έτσι.

Ακόμα κι αν η σειρά αναφέρεται στο παρελθόν, δυστυχώς, το ανοιχτό πλαίσιο που αφήνει για διάδραση ανάμεσα στο θύμα και τον βιαστή, η πιθανότητα συνομιλίας και οποιασδήποτε κοινωνικής επαφής μετά το έγκλημα εξουσίας είναι πέρα για πέρα προβληματική. Και, ναι, το ξένο format μπορεί αυτό να υπαγορεύει, αλλά πάντα υπάρχουν περιθώρια διαλόγου, βελτίωσης και απαλοιφής των λάθος μηνυμάτων σε μια εντελώς ζορισμένη συγκυρία για την κουβέντα των βιασμών στο ελληνικό έδαφος.

Έχουν τη θέση τους και οι τηλενουβέλες στο τηλεοπτικό σύμπαν, είναι ωραία τα τηλεοπτικά παραμύθια για άλλες εποχές, αλλά κάπου να σιγουρευόμαστε ότι όταν αναπαράγουν μηνύματα τύπου «έτσι γινόταν τότε», θα υπάρχει και ένα εύρημα που θα εξηγεί γιατί το «τότε» πρέπει να μένει στο «τότε», αποκλειστικά και αμετάκλητα.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οι σκοτεινές σελίδες της ιστορίας του τέως βασιλιά Κωνσταντίνου

Μια αναδρομή / Οι σκοτεινές σελίδες της ιστορίας του τέως βασιλιά Κωνσταντίνου

Τα μεγάλα λάθη, οι αντιδημοκρατικές παρεμβάσεις και οι μοιραίες αποφάσεις: Δύο καθηγητές πανεπιστημίου αναλύουν το κόστος της βασιλείας και τις βαρύτατες ευθύνες του τελευταίου μονάρχη της Ελλάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοδώρα Τζήμου

Portraits 2023 / Θεοδώρα Τζήμου: «Δεν τη φοβάμαι τη μοναξιά πια»

Από τις πιο συνεπείς και ταλαντούχες ηθοποιούς της γενιάς της, η Θεοδώρα Τζήμου καταφέρνει μέσα από τις ερμηνείες της να επαναφευρίσκει συνεχώς τον εαυτό της, όπως έκανε και φέτος στους «Πέρσες» και στον «Θείο Βάνια».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιστορίες περιθωρίου και σεξεργασίας στην Τρούμπα και τα Βούρλα

Βιβλίο / Ιστορίες περιθωρίου και σεξεργασίας στην Τρούμπα και τα Βούρλα

Το νέο βιβλίο του Βασίλη Πισιμίση είναι μια ιστορική καταγραφή της «ιερής πορνείας» και των ανθρώπων που τη διαχειρίζονταν στις περιοχές του Πειραιά, με συγκλονιστικές αφηγήσεις και ντοκουμέντα.
M. HULOT

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δημήτρης Παρασκευής: «Φέτος, έπειτα από καιρό, ο κορωνοϊός παρουσιάζει έξαρση»

Οπτική Γωνία / «Φέτος, έπειτα από καιρό, ο κορωνοϊός παρουσιάζει έξαρση»

Ο καθηγητής Επιδημιολογίας και Προληπτικής Ιατρικής του ΕΚΠΑ, Δημήτρης Παρασκευής, εξηγεί γιατί κάθε φθινόπωρο αυξάνονται οι ιώσεις του αναπνευστικού, ποια είναι η εικόνα του Covid-19 στην Ελλάδα και ποια μέτρα πρέπει να πάρουμε εν όψει του χειμώνα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Στέλιος Νέστωρ: «Ό,τι έκανα, δεν το έκανα για να ρίξω τη δικτατορία αλλά γιατί ντρεπόμουνα» 

Θεσσαλονίκη / Στέλιος Νέστωρ: «Δεν ήμουν από αυτούς που κάθονται σπίτι τους, βγάζουν λεφτά, τρώνε και πίνουνε» 

Μια πολιτική φυσιογνωμία που έδινε πάντα ηχηρό «παρών» στα πολιτικά και πολιτιστικά πράγματα της Θεσσαλονίκης. Μιλώντας στη LiFO, ζωντανεύει ένα μεγάλο κομμάτι της ιστορίας της πόλης, από την Κατοχή και τη χούντα μέχρι την ίδρυση του Μεγάρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κοινωνική κατοικία: Μπορεί το παράδειγμα της La Borda να εφαρμοστεί στην Αθήνα;

Συνεταιριστική κατοικία / Μπορούμε να αντιγράψουμε τη Βαρκελώνη και να λύσουμε το στεγαστικό;

Ενώ στην Ευρώπη παρατηρείται αναζωπύρωση των συνεταιριστικών στεγαστικών κινημάτων, στην Ελλάδα, ειδικά στην Αθήνα, η στεγαστική κρίση οξύνεται. Το παράδειγμα της La Borda στη Βαρκελώνη θα μπορούσε να δώσει τη λύση, χρειάζεται όμως πολιτική βούληση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας»

Βασιλική Σιούτη / Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας

Η κυβέρνηση αξιοποίησε τη ρύθμιση για τη φύλαξη του Μνημείου του Άγνωστου Στρατιώτη για να αλλάξει την πολιτική ατζέντα και να ενισχύσει την απήχησή της στο συντηρητικό κοινό, παρά τις διαφοροποιήσεις ακόμη και μέσα στην κυβερνητική παράταξη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
ΕΠΕΞ Στην εποχή του Οφθαλμού

Ιλεκτρίσιτυ / Στην εποχή του Οφθαλμού

Οι κρίσεις ευνοούν την εξουσία, διατηρώντας ένα επίπεδο φόβου μες στην κοινωνία, νομιμοποιώντας μέτρα που ανακουφίζουν τον φόβο αυξάνοντας τον έλεγχο, και δημιουργώντας ευκαιρίες για τη διοχέτευση του κεφαλαίου.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Μετά τα ερείπια της Γάζας: ποιος μπορεί να χτίσει ξανά την ελπίδα;;

Οπτική Γωνία / Η Γάζα μετά τον πόλεμο: Υπάρχει ελπίδα;

Η καθηγήτρια της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ και μέλος του Κέντρου Ερευνών για το Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο, Μαρία Γαβουνέλη, αναλύει τις προκλήσεις της ανοικοδόμησης, τον ρόλο της Ευρώπης και της Ελλάδας και το αβέβαιο μέλλον μιας λύσης δύο κρατών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Ακροβατώντας / Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Οι μοναχικοί θάνατοι ηλικιωμένων ανθρώπων είναι ένα φαινόμενο που ολοένα εντείνεται και στη χώρα μας, όπως και σε ολόκληρο τον κόσμο. Ας μπει στον δημόσιο διάλογο, μήπως πειστούν οι αρμόδιοι ότι πρόκειται για ένα σοβαρό θέμα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Ρεπορτάζ / Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Η προκήρυξη διαγωνισμών για την εκπόνηση μελετών που αφορούν τη χρήση της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής Πελοποννήσου ως ποδηλατοδρόμου έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Διατυπώνονται σοβαρές επιφυλάξεις για την οριστική απώλεια μιας εμβληματικής υποδομής με υψηλή ιστορική, τουριστική και συγκοινωνιακή αξία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οπτική Γωνία / Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οι δημοσκοπήσεις αποτυπώνουν ξανά τη φθορά εμπιστοσύνης προς το πολιτικό σύστημα, με κυβέρνηση και αντιπολίτευση να δείχνουν ανήμπορες να ανατρέψουν το κλίμα απαξίωσης, όπως και οι νέοι παίκτες – που είναι παλιοί. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Υγεία / «Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Δημήτρης Δασκαλάκης: Ο διακεκριμένος ελληνικής καταγωγής λοιμωξιολόγος, που παραιτήθηκε πρόσφατα από επιτελική θέση  καταγγέλλοντας το υπουργείο Υγείας των ΗΠΑ για εξωθεσμικές πιέσεις και αντιεπιστημονικές πρακτικές, μιλά για την απόφασή του, τη δημόσια υγεία στην Αμερική, τον Covid, τον HIV αλλά και την αφύπνιση του επικίνδυνου «ιού» του φασισμού.   
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Ρεπορτάζ / Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Πάνω από 312.000 θανατώσεις ζώων, φόβοι για lockdown και απειλή για μείωση των εξαγωγών του εθνικού προϊόντος μας εξαιτίας της ευλογιάς των προβάτων. Εμβολιασμός ή εκρίζωση του ιού; Ειδικοί μιλούν στη LiFO για το τι διακυβεύεται πραγματικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ