Ρέκβιεμ για την αίθουσα σύνταξης

Ρέκβιεμ για την αίθουσα σύνταξης Facebook Twitter
Η αίθουσα σύνταξης των New York Times κατά τη διάρκεια του μπλακάουτ στη Νέα Υόρκη τον Νοέμβριο του 1965
0

Με τους δημοσιογράφους να συνωστίζονται αυτές τις μέρες στην Ουάσιγκτον για το ετήσιο δείπνο των ανταποκριτών του Λευκού Οίκου και τον καταιγισμό των πάρτι στα πέριξ, φαίνεται ότι είναι η κατάλληλη στιγμή για να γραφτεί η τελευταία νεκρολογία για το newsroom των αμερικανικών εφημερίδων.

Δεν θέλω να είναι αυτό ένα από εκείνα τα κείμενα που λένε ότι τα πράγματα ήταν κάποτε καλύτερα και ότι δεν θα είναι ποτέ ξανά τα ίδια. Όταν πρόκειται όμως για τις αίθουσες σύνταξης, συμβαίνει να είναι αλήθεια.

Ο Μάικ Ίσικοφ, ερευνητικός δημοσιογράφος στο Yahoo που δούλεψε μαζί μου στην Washington Star τη δεκαετία του '70, συμφώνησε: «Οι αίθουσες σύνταξης ήταν γεμάτες τρελό κουτσομπολιό, αστεία, άγχος και περίεργους και ξεκαρδιστικούς χαρακτήρες. Τώρα καθόμαστε μόνοι στο σπίτι και κοιτάμε τους υπολογιστές μας. Τι κρίμα».

Όπως παρατήρησε ο φίλος μου Μαρκ Λίμποβιτς, αρθρογράφος στο Atlantic: «Δεν μπορώ να σκεφτώ ένα επάγγελμα που να βασίζεται περισσότερο στην ώσμωση και στη συναναστροφή με άλλους δημοσιογραφίας». Τώρα πια ο ίδιος κάνει τις περισσότερες συναντήσεις από το σπίτι του: «Στο τέλος μιας κλήσης Zoom, κανείς δεν λέει: 'Θέλεις να πάμε για ένα ποτό;'. Υπάρχει απλώς ένα κλικ που κλείνει τη συνάντηση. Κάποτε το καλύτερο σχολείο δημοσιογραφίας για έναν νεαρό ρεπόρτερ ήταν το να κρυφακούς δημοσιογράφους την ώρα που έκαναν τη δουλειά τους».

Καθώς γράφω αυτές τις γραμμές, βρίσκομαι σε μια έρημη αίθουσα σύνταξης στο γραφείο των New York Times στην Ουάσινγκτον. Αφού δούλευα στο σπίτι για δύο χρόνια κατά τη διάρκεια του Covid, χάρηκα που επέστρεψα, όμως τον τελευταίο χρόνο, όποτε βρίσκομαι εδώ, αντικρύζω μόνο πολλές σειρές άδειων γραφείων.

Είχα πάρει μια γεύση από εκείνη την παλιά αίγλη στην Washington Star. Όταν ξεκίνησα, ήμουν στη βάρδια των 9 μ.μ. Μετά πηγαίναμε στο Tune Inn, το μοναδικό μπαρ στο Capitol Hill που σερβίριζε Bloody Mary τα ξημερώματα. Ένα βράδυ, ο αρχισυντάκτης μου με είχε στείλει να του πάρω μπύρα και μετά παραλίγο να με απολύσει όταν του έφερα πίσω Miller Lite.

Καθώς γράφω αυτές τις γραμμές, βρίσκομαι σε μια έρημη αίθουσα σύνταξης στο γραφείο των New York Times στην Ουάσινγκτον. Αφού δούλευα στο σπίτι για δύο χρόνια κατά τη διάρκεια του Covid, χάρηκα που επέστρεψα, όμως τον τελευταίο χρόνο, όποτε βρίσκομαι εδώ, αντικρύζω μόνο πολλές σειρές άδειων γραφείων.

Ρέκβιεμ για την αίθουσα σύνταξης Facebook Twitter
Η πολυβραβευμένη Αμερικανίδα πολιτική αρθρογράφος Maureen Dowd

Φοβάμαι ότι ο ρομαντισμός και η αλχημεία έχουν χαθεί οριστικά. Μόλις οι άνθρωποι συνειδητοποίησαν ότι μπορούσαν να βγάλουν μια εφημερίδα από το σπίτι τους, αποφάσισαν: γιατί όχι;

Εκτιμώ τις χαρές - και την ευκολία - της εργασίας από το σπίτι. Μπορώ να χαλαρώσω, να βάλω λίγο Miles Davis και να γράψω στην τραπεζαρία, ενώ παράλληλα κάνω και δουλειές του σπιτιού. «Ας είμαστε ειλικρινείς», λέει μια συνάδελφός μου. «Οι δημοσιογράφοι του πολιτικού ρεπορτάζ μπορούσαν να δουλεύουν πάντα από οπουδήποτε, αρκεί να έδιναν καλά κείμενα».

Η αλήθεια είναι ότι τα newsrooms συρρικνώνονται και εξαφανίζονται εδώ και πολύ καιρό λόγω της αλλαγής του οικονομικού μοντέλου των εφημερίδων και της ψηφιακής επανάστασης.

Και τώρα αναζητώ σημεία ζωής σ’ ένα πλοίο-φάντασμα. Πού και πού ακούω κάποιον δημοσιογράφο να πιέζει μια απρόθυμη πηγή στο τηλέφωνο, αλλά ακόμη και αυτό μοιάζει  υποτονικό και βουβό, επειδή πολλοί νεότεροι δημοσιογράφοι προτιμούν να στέλνουν γραπτά μηνύματα ή ηλεκτρονικά μηνύματα στις πηγές τους.

«Το πρόβλημα με το να παίρνεις συνεντεύξεις γραπτώς», λέει η Τζέιν Μέγιερ του New Yorker, η οποία ξεκίνησε μαζί μου στην Star, «είναι ότι ο συνεντευξιαζόμενος έχει χρόνο να σκεφτεί και να επεξεργαστεί τις απαντήσεις του, γεγονός που σημαίνει ότι οι αυθόρμητες, απροσδόκητες, απερίσκεπτες και διασκεδαστικές ατάκες έχουν πεθάνει».

Απορώ όταν ακούω ότι τόσοι πολλοί από τους 20-κάτι συντάκτες ειδήσεων προτιμούν να εργάζονται από το σπίτι. Σε αυτή την ηλικία, εγώ θα δυσκολευόμουν να βρω μέντορες, φιλίες ή σχέσεις αν δεν ήμουν καθημερινά στην αίθουσα σύνταξης.

Η Μέγιερ θυμάται τι γινόταν κάποτε όταν έσκαγε μια δυνατή ιστορία στην εφημερίδα: «Έβλεπες την ιστορία να εκτυλίσσεται μπροστά στα μάτια σου. Οι συνάδελφοι μαζεύονταν πάνω από το γραφείο του ρεπόρτερ που την είχε αναλάβει, μπαινόβγαιναν στο γραφείο του διευθυντή και συχνά ξεσπούσαν απίστευτα έντονοι καβγάδες. Υπήρχαν διάφορες εκκεντρικές φιγούρες στις αίθουσες σύνταξης και επικρατούσε η αίσθηση ότι είσαι μέλος μιας ετερόκλητης κουστωδίας. Τώρα είσαι μόνο εσύ και ο μικρός κέρσορας στην οθόνη σου».

Με στοιχεία από The New York Times

Οπτική Γωνία
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ανάγκη μιας σκαλωσιάς: Μεταμορφώσεις και φεμινισμοί

Guest Editors / Η ανάγκη μιας σκαλωσιάς: Μεταμορφώσεις και φεμινισμοί

Η πατριαρχία είναι παντού: στην οικονομία, στην κοινωνία, στην ψυχολογία, στην αισθητική, στον πολιτισμό, σε ολόκληρη την ανθρώπινη κατάσταση. Όταν σκεφτόμαστε το πολιτικό, δεν γίνεται να μη σκεφτόμαστε το φεμινιστικό.
ΝΙΚΟΣ ΔΑΣΚΑΛΟΠΟΥΛΟΣ
«Ζούμε στην εποχή της ισορροπίας του ισχυρού»

Οπτική Γωνία / «Ζούμε στην εποχή της ισορροπίας του ισχυρού»

Οι παγκόσμιες και περιφερειακές επιπτώσεις της σύγκρουσης στη Γάζα και τα αδιέξοδα του Παλαιστινιακού. Μιλά στη LiFO ο δρ. Ευρωπαϊκής Ασφάλειας και Νέων Απειλών και κύριος ερευνητής του ΕΛΙΑΜΕΠ, Τριαντάφυλλος Καρατράντος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια ομάδα μαθητών κατασκεύασε ρομπότ που καθαρίζει τις θάλασσες

Περιβάλλον / Πώς μια ομάδα μαθητών από τον Άλιμο έφτιαξε ρομπότ που καθαρίζει τον βυθό;

Το Greek Seabot είναι το υποβρύχιο ρομπότ που δημιούργησε μια μαθητική ομάδα από το ΕΠΑΛ Αλίμου για να βοηθήσει στον καθαρισμό των βυθών από πλαστικά και απορρίμματα. Μιλούν στη LIFO οι μαθητές για τα κίνητρά τους και το όραμά τους για ένα πιο καθαρό περιβάλλον.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι αλλαγές που φέρνουν στο μεταναστευτικό η πρόσφατη απόφαση της Λειψίας και η νέα πολιτική του Μερτς/ Μεταναστευτικό: Από τη Μέρκελ στον Μερτς και η αλλαγή που φέρνει η απόφαση της Λειψίας

Βασιλική Σιούτη / Μεταναστευτικό: Πώς επηρεάζει την Ελλάδα η αλλαγή πολιτικής της Γερμανίας;

Μετά την εκλογή του Φρίντριχ Μερτς, η Γερμανία αυστηροποιεί τη μεταναστευτική πολιτική της και αναζητά τρόπους για να εξαιρεθεί από την υποχρέωση εφαρμογής της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, ώστε να μην κάνει δεκτά νέα αιτήματα ασύλου.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Becca Bloom: Γιατί θεοποιούμε τις ζάπλουτες; 

Οπτική Γωνία / Becca Bloom: Γιατί θεοποιούμε τις ζάπλουτες ενώ δεν έχουμε να φάμε;

Αν νομίζετε ότι η επίδειξη πλούτου προκαλεί σήμερα κοινωνική κατακραυγή, πλανάστε. Άνθρωποι που δυσκολεύονται οικονομικά, αντί να βιώσουν ταξική αφύπνιση, βλέποντας πώς ζει η δισεκατομμυριούχος σταρ του TikTok, θέλουν να μάθουν τα πάντα γι' αυτήν.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ανήλικοι στην πρώτη γραμμή: Το νέο πρόσωπο της ακροδεξιάς στη Θεσσαλονίκη

Ελλάδα / 13χρονα παιδιά σε νεοναζιστικές συμμορίες: Πώς φτάσαμε εδώ;

Όλο και περισσότεροι έφηβοι και νέοι φαίνεται να γοητεύονται από ακροδεξιές ιδεολογίες. Τι σηματοδοτεί η έκρηξη αυτού του επικίνδυνου φαινομένου; Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Πολιτικών Επιστημών του ΑΠΘ, Άρης Στυλιανού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
« Βρίσκω πολύ πιθανό να δούμε κάποια στιγμή μη λευκό Πάπα»

Οπτική Γωνία / «Βρίσκω πολύ πιθανό να δούμε κάποια στιγμή μη λευκό Πάπα»

Ο επίκουρος καθηγητής Φιλοσοφίας της Θρησκείας της Θεολογικής Σχολής του ΕΚΠΑ και διδάκτορας των πανεπιστημίων Βοστώνης και Λουβέν Χαράλαμπος Βέντης μιλά για την εκλογή του νέου Πάπα, την «επιστροφή» της θρησκείας και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν σήμερα η Καθολική και η Ορθόδοξη Εκκλησία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η αντιπολίτευση που υποδύεται πως δεν καταλαβαίνει…

Οπτική Γωνία / Η αντιπολίτευση που υποδύεται πως δεν καταλαβαίνει

Την τελευταία δεκαετία, όλα σχεδόν έχουν αλλάξει στην ελληνική κοινωνία, ιδιαίτερα σε εκείνο το κομμάτι της που βρισκόταν παραδοσιακά και ιστορικά απέναντι στη συντηρητική παράταξη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Επίδομα ανεργίας: Όταν το κράτος αποφασίζει πως θα το ξοδέψεις

Ρεπορτάζ / Επίδομα ανεργίας: Όταν το κράτος αποφασίζει πώς θα το ξοδέψεις

Η απόφαση της κυβέρνησης να καταβάλλεται το επίδομα ανεργίας και άλλες κοινωνικές παροχές σε προπληρωμένη κάρτα, με πλαφόν 50% στην ανάληψη μετρητών, προκαλεί την αγανάκτηση των δικαιούχων. Σχολιάζουν στη LIFO άνεργοι πολίτες, ο γενικός γραμματέας της ΓΣΕΕ και εκπρόσωποι κλάδων που πλήττονται.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Empty the Tanks»: Σώστε τα δελφίνια!

Ρεπορτάζ / «Empty the Tanks»: Πότε θα σταματήσει η αιχμαλωσία των δελφινιών;

Η παγκόσμια καμπάνια «Empty the Tanks» εναντιώνεται στην αιχμαλωσία και την εκμετάλλευση των δελφινιών. Πώς εκφράζεται η κινητοποίηση στην Ελλάδα και ποια η τύχη των δελφινιών του Αττικού Ζωολογικού Πάρκου; Μιλούν στη LIFO εκπρόσωποι οργανώσεων, αλλά και ο ιδρυτής του Αττικού Πάρκου.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Υψηλοί τόνοι για τα Τέμπη, χαμηλοί για τα ελληνοτουρκικά 

Οπτική Γωνία / Υψηλοί τόνοι για τα Τέμπη, χαμηλοί για τα ελληνοτουρκικά 

Τα Τέμπη συνεχίζουν να πυροδοτούν εντάσεις μεταξύ κυβέρνησης και αντιπολίτευσης, αντιθέτως στα ελληνοτουρκικά και στο θέμα της πώλησης των Eurofighter στην Τουρκία που απασχόλησε την επικαιρότητα, η κριτική για τη στάση της κυβέρνησης από το ΠΑΣΟΚ και τον ΣΥΡΙΖΑ είναι σε χαμηλούς τόνους.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Οδός Βύρωνος: Ένας δρόμος-ντροπή για τον δημόσιο χώρο

Aθήνα / Οδός Βύρωνος: Ένας δρόμος-ντροπή για τον δημόσιο χώρο

Τα πεζοδρόμια στην καρδιά της πόλης έχουν παραδοθεί στα τουριστικά καταστήματα, αποκλείοντας τους πιο ευάλωτους πολίτες, ενώ η Αθήνα χάνει τον βασικό λόγο ύπαρξής της: να είναι μια πόλη για ανθρώπους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Έχετε «επιστροφή φόρου»: Οι συχνότερες περιπτώσεις phishing

Οπτική Γωνία / «Έχετε επιστροφή φόρου, πατήστε εδώ»: Πώς να γλιτώσεις από το phishing

Παραπλανητικά μηνύματα, αποκάλυψη προσωπικών δεδομένων, χακάρισμα τραπεζικών λογαριασμών. Το phishing είναι πιο συχνό και πολύ πιο επικίνδυνο πιο επικίνδυνο απ' ό,τι νομίζουμε. Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Κυβερνοασφάλειας στο Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων του Πανεπιστημίου Πειραιώς και επικεφαλής της Εθνικής Ομάδας Κυβερνοασφάλειας, Χρήστος Ξενάκης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Το χρονικό των χαμένων βίντεο των Τεμπών

Οπτική Γωνία / Το χρονικό των χαμένων βίντεο των Τεμπών

Η υπόθεση των χαμένων βίντεο των Τεμπών αναδεικνύει, για ακόμη μία φορά, λανθασμένους χειρισμούς που έγιναν σε κρίσιμες φάσεις της ανακριτικής διαδικασίας, αφήνοντας πλήθος αναπάντητων ερωτημάτων.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ