Ρέκβιεμ για την αίθουσα σύνταξης

Ρέκβιεμ για την αίθουσα σύνταξης Facebook Twitter
Η αίθουσα σύνταξης των New York Times κατά τη διάρκεια του μπλακάουτ στη Νέα Υόρκη τον Νοέμβριο του 1965
0

Με τους δημοσιογράφους να συνωστίζονται αυτές τις μέρες στην Ουάσιγκτον για το ετήσιο δείπνο των ανταποκριτών του Λευκού Οίκου και τον καταιγισμό των πάρτι στα πέριξ, φαίνεται ότι είναι η κατάλληλη στιγμή για να γραφτεί η τελευταία νεκρολογία για το newsroom των αμερικανικών εφημερίδων.

Δεν θέλω να είναι αυτό ένα από εκείνα τα κείμενα που λένε ότι τα πράγματα ήταν κάποτε καλύτερα και ότι δεν θα είναι ποτέ ξανά τα ίδια. Όταν πρόκειται όμως για τις αίθουσες σύνταξης, συμβαίνει να είναι αλήθεια.

Ο Μάικ Ίσικοφ, ερευνητικός δημοσιογράφος στο Yahoo που δούλεψε μαζί μου στην Washington Star τη δεκαετία του '70, συμφώνησε: «Οι αίθουσες σύνταξης ήταν γεμάτες τρελό κουτσομπολιό, αστεία, άγχος και περίεργους και ξεκαρδιστικούς χαρακτήρες. Τώρα καθόμαστε μόνοι στο σπίτι και κοιτάμε τους υπολογιστές μας. Τι κρίμα».

Όπως παρατήρησε ο φίλος μου Μαρκ Λίμποβιτς, αρθρογράφος στο Atlantic: «Δεν μπορώ να σκεφτώ ένα επάγγελμα που να βασίζεται περισσότερο στην ώσμωση και στη συναναστροφή με άλλους δημοσιογραφίας». Τώρα πια ο ίδιος κάνει τις περισσότερες συναντήσεις από το σπίτι του: «Στο τέλος μιας κλήσης Zoom, κανείς δεν λέει: 'Θέλεις να πάμε για ένα ποτό;'. Υπάρχει απλώς ένα κλικ που κλείνει τη συνάντηση. Κάποτε το καλύτερο σχολείο δημοσιογραφίας για έναν νεαρό ρεπόρτερ ήταν το να κρυφακούς δημοσιογράφους την ώρα που έκαναν τη δουλειά τους».

Καθώς γράφω αυτές τις γραμμές, βρίσκομαι σε μια έρημη αίθουσα σύνταξης στο γραφείο των New York Times στην Ουάσινγκτον. Αφού δούλευα στο σπίτι για δύο χρόνια κατά τη διάρκεια του Covid, χάρηκα που επέστρεψα, όμως τον τελευταίο χρόνο, όποτε βρίσκομαι εδώ, αντικρύζω μόνο πολλές σειρές άδειων γραφείων.

Είχα πάρει μια γεύση από εκείνη την παλιά αίγλη στην Washington Star. Όταν ξεκίνησα, ήμουν στη βάρδια των 9 μ.μ. Μετά πηγαίναμε στο Tune Inn, το μοναδικό μπαρ στο Capitol Hill που σερβίριζε Bloody Mary τα ξημερώματα. Ένα βράδυ, ο αρχισυντάκτης μου με είχε στείλει να του πάρω μπύρα και μετά παραλίγο να με απολύσει όταν του έφερα πίσω Miller Lite.

Καθώς γράφω αυτές τις γραμμές, βρίσκομαι σε μια έρημη αίθουσα σύνταξης στο γραφείο των New York Times στην Ουάσινγκτον. Αφού δούλευα στο σπίτι για δύο χρόνια κατά τη διάρκεια του Covid, χάρηκα που επέστρεψα, όμως τον τελευταίο χρόνο, όποτε βρίσκομαι εδώ, αντικρύζω μόνο πολλές σειρές άδειων γραφείων.

Ρέκβιεμ για την αίθουσα σύνταξης Facebook Twitter
Η πολυβραβευμένη Αμερικανίδα πολιτική αρθρογράφος Maureen Dowd

Φοβάμαι ότι ο ρομαντισμός και η αλχημεία έχουν χαθεί οριστικά. Μόλις οι άνθρωποι συνειδητοποίησαν ότι μπορούσαν να βγάλουν μια εφημερίδα από το σπίτι τους, αποφάσισαν: γιατί όχι;

Εκτιμώ τις χαρές - και την ευκολία - της εργασίας από το σπίτι. Μπορώ να χαλαρώσω, να βάλω λίγο Miles Davis και να γράψω στην τραπεζαρία, ενώ παράλληλα κάνω και δουλειές του σπιτιού. «Ας είμαστε ειλικρινείς», λέει μια συνάδελφός μου. «Οι δημοσιογράφοι του πολιτικού ρεπορτάζ μπορούσαν να δουλεύουν πάντα από οπουδήποτε, αρκεί να έδιναν καλά κείμενα».

Η αλήθεια είναι ότι τα newsrooms συρρικνώνονται και εξαφανίζονται εδώ και πολύ καιρό λόγω της αλλαγής του οικονομικού μοντέλου των εφημερίδων και της ψηφιακής επανάστασης.

Και τώρα αναζητώ σημεία ζωής σ’ ένα πλοίο-φάντασμα. Πού και πού ακούω κάποιον δημοσιογράφο να πιέζει μια απρόθυμη πηγή στο τηλέφωνο, αλλά ακόμη και αυτό μοιάζει  υποτονικό και βουβό, επειδή πολλοί νεότεροι δημοσιογράφοι προτιμούν να στέλνουν γραπτά μηνύματα ή ηλεκτρονικά μηνύματα στις πηγές τους.

«Το πρόβλημα με το να παίρνεις συνεντεύξεις γραπτώς», λέει η Τζέιν Μέγιερ του New Yorker, η οποία ξεκίνησε μαζί μου στην Star, «είναι ότι ο συνεντευξιαζόμενος έχει χρόνο να σκεφτεί και να επεξεργαστεί τις απαντήσεις του, γεγονός που σημαίνει ότι οι αυθόρμητες, απροσδόκητες, απερίσκεπτες και διασκεδαστικές ατάκες έχουν πεθάνει».

Απορώ όταν ακούω ότι τόσοι πολλοί από τους 20-κάτι συντάκτες ειδήσεων προτιμούν να εργάζονται από το σπίτι. Σε αυτή την ηλικία, εγώ θα δυσκολευόμουν να βρω μέντορες, φιλίες ή σχέσεις αν δεν ήμουν καθημερινά στην αίθουσα σύνταξης.

Η Μέγιερ θυμάται τι γινόταν κάποτε όταν έσκαγε μια δυνατή ιστορία στην εφημερίδα: «Έβλεπες την ιστορία να εκτυλίσσεται μπροστά στα μάτια σου. Οι συνάδελφοι μαζεύονταν πάνω από το γραφείο του ρεπόρτερ που την είχε αναλάβει, μπαινόβγαιναν στο γραφείο του διευθυντή και συχνά ξεσπούσαν απίστευτα έντονοι καβγάδες. Υπήρχαν διάφορες εκκεντρικές φιγούρες στις αίθουσες σύνταξης και επικρατούσε η αίσθηση ότι είσαι μέλος μιας ετερόκλητης κουστωδίας. Τώρα είσαι μόνο εσύ και ο μικρός κέρσορας στην οθόνη σου».

Με στοιχεία από The New York Times

Οπτική Γωνία
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Περιμένουμε καρτερικά και αποσβολωμένοι την επόμενη καταστροφή»

Κλιματική Αλλαγή / «Περιμένουμε καρτερικά και αποσβολωμένοι την επόμενη καταστροφή»

Με αφορμή την COP30 που φιλοξενείται φέτος στην καρδιά του Αμαζονίου, συνομιλούμε με τον Γιώργο Δικαίο, κύριο ερευνητή της Έδρας UNESCO για την Κλιματική Διπλωματία (ΕΚΠΑ) και του ΕΛΙΑΜΕΠ, για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τα φαντάσματα του 2015 και οι ανοιχτοί λογαριασμοί 

Οπτική Γωνία / Τα φαντάσματα του 2015 και οι ανοιχτοί λογαριασμοί 

Η κυβέρνηση επιχειρεί να κεφαλαιοποιήσει στο εσωτερικό τις πρόσφατες συμφωνίες με τις ΗΠΑ και να κλείσει ανοιχτά μέτωπα, ενώ στην αντιπολίτευση μεγαλώνει ο ανταγωνισμός με τους νέους παίκτες που έρχονται από το παρελθόν. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Πυρόπληκτος Έβρος, πράσινα σχέδια: H αιολική πίεση στα καμένα / Τα πράσινα σχέδια στον πυρόπληκτο Έβρο

Ρεπορτάζ / Τα «πράσινα» σχέδια στον πυρόπληκτο Έβρο

Η πρόσφατη απόρριψη αιτήσεων για εγκατάσταση αιολικών σταθμών στις καμένες εκτάσεις του Έβρου από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας-Θράκης ανέδειξε την ανάγκη για σαφές θεσμικό πλαίσιο στη χωροθέτησή τους· η πολιτεία το υποσχέθηκε, αλλά, όπως καταγγέλλεται, δεν το έχει κάνει ακόμη.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η πολιτική σαπουνόπερα του Αλέξη Τσίπρα

Οπτική Γωνία / Η πολιτική σαπουνόπερα του Αλέξη Τσίπρα

Τις τελευταίες μέρες παρακολουθούμε να ξεδιπλώνεται σχεδόν σαν διαφημιστική καμπάνια, με καθημερινά επεισόδια, το λεγόμενο rebranding του πρώην πρωθυπουργού, που επιστρέφει με το βιβλίο «Ιθάκη», κάτι σαν απόπειρα σκηνοθεσίας του παρελθόντος του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι σημαίνουν οι συμφωνίες για την ενέργεια με τις ΗΠΑ και πόσο συμφέρουν την Ελλάδα 

Οπτική Γωνία / Explainer: Οι συμφωνίες για την ενέργεια με τις ΗΠΑ και πόσο συμφέρουν την Ελλάδα 

Η Ελλάδα αποκτά βασικό ρόλο στην υλοποίηση του αμερικανικού σχεδίου για την αντικατάσταση του ρωσικού αερίου με αμερικανικό LNG στην Ανατολική και Κεντρική Ευρώπη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Ο Μαμντάνι είναι ο αντίπαλος που θέλει ο Τραμπ

Οπτική Γωνία / Ο Μαμντάνι είναι ο αντίπαλος που θέλει ο Τραμπ

Ο Ζοχράν Μαμντάνι θα ορκιστεί στο δημαρχείο της Νέας Υόρκης την 1η Ιανουαρίου. Οι κάτοικοι των πέντε μεγάλων διαμερισμάτων θα τον παρακολουθούν. Το ίδιο κι ένας πρώην Νεοϋορκέζος, περίπου 200 μίλια νοτιότερα.
THE LIFO TEAM
Λειψυδρία: ο οδικός χάρτης για την υδατική ασφάλεια της Αττικής

Ρεπορτάζ / Το νερό τελειώνει. Πώς θα αντιμετωπίσει τη λειψυδρία η Αττική;

Υπό την πίεση της σταδιακής μείωσης των υδατικών αποθεμάτων, η κυβέρνηση διαβεβαιώνει ότι η υδροδότηση της Αττικής τις επόμενες δεκαετίες θα διασφαλιστεί με τεχνικά έργα και θεσμικές παρεμβάσεις που θα ενισχύσουν την ανθεκτικότητα του συστήματος.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
ΜΑΜΝΤΑΝΙ

Οπτική Γωνία / Τζέφρι Σακς στη LiFO: «Ο Μαμντάνι στέλνει μήνυμα ελπίδας έναντι του αυταρχισμού του Τραμπ»

Μια άμεση ανάλυση της νίκης του νέου δημάρχου της Νέας Υόρκης και ένα σχόλιο από τον διακεκριμένο καθηγητή Οικονομικών του Πανεπιστημίου Κολούμπια.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Αν νικήσει ο Μαμντάνι, θα αλλάξει η Νέα Υόρκη, και ίσως η Αμερική»

Οπτική Γωνία / «Αν νικήσει ο Μαμντάνι, θα αλλάξει η Νέα Υόρκη, ίσως και η Αμερική»

Η καθηγήτρια Ανθρωπολογίας του Πανεπιστημίου Κολούμπια της Νέας Υόρκης, Νένη Πανουργιά, μιλά για το τεταμένο πολιτικό κλίμα εν όψει των δημοτικών εκλογών, την άνοδο του Ζοχράν Μαμντάνι ως φωνής των «από τα κάτω» και τη σύγκρουση μεταξύ μιας νέας γενιάς ακτιβιστών και των παλιών κέντρων εξουσίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πιστεύει στ' αλήθεια η Gen Z πως η ΑΙ θα της λύσει το γκομενικό;

Οπτική Γωνία / Πιστεύει στ' αλήθεια η Gen Z πως η ΑΙ είναι η λύση σε όλα; Ακόμη και στον έρωτα;

Η Gen Z μεγαλώνει σε έναν κόσμο γεμάτο πληροφορίες, αλλά με λιγότερη πραγματική επαφή. Πόσο μπορεί η τεχνητή νοημοσύνη να βοηθήσει; Και τι σημαίνει τελικά υγιής σεξουαλικότητα σήμερα; Η ψυχολόγος-παιδοψυχολόγος Αντιγόνη Γινοπούλου εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ