Πράγματα που έμαθα περπατώντας στο Πρώτο Νεκροταφείο 

Πράγματα που έμαθα περπατώντας στο Πρώτο Νεκροταφείο  Facebook Twitter
Μια ήρεμη βόλτα (από επιλογή) σε κάποιο νεκροταφείο βοηθάει να συλλάβει κανείς πράγματα που δεν μπορεί να τα διανοηθεί στις αληθινές τους διαστάσεις, βλέποντας ειδήσεις. Εικονογράφηση: Ατελιέ/LIFO
0



ΞΕΚΙΝΗΣΑ ΝΑ ΤΟ ΚΑΝΩ
την περίοδο των περιορισμών λόγω πανδημίας. Πήγαινα σε διάφορα μέρη κοντά στη γειτονιά μου κι έτσι άρχισα να πηγαίνω και στο Πρώτο Νεκροταφείο. Ομολογουμένως, είναι αρκετά πιο ωραίο από τα περισσότερα νεκροταφεία. Μπορείς να χαζέψεις τα κυπαρίσσια. Τα εξαιρετικής ποιότητας μάρμαρα. Τα γλυπτά εδώ κι εκεί. Πάντα πηγαίνω στα νεκροταφεία στις μεγάλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες. Συνήθως είναι καλοδιατηρημένα πάρκα. Ακούς τα πουλάκια που κελαηδούν και χαζεύεις τα κλαδιά των δέντρων όπως σε κάθε άλλο πάρκο. Οι σκέψεις αλλάζουν. Μερικές φορές τα νεκροταφεία ανοίγουν την όρεξη για μια επανάληψη στην ιστορία της τέχνης του συγκεκριμένου μέρους. Μπορείς να δεις τις προτομές ή τα αγάλματα και να θυμηθείς τους σημαντικούς μουσικούς, συγγραφείς, αγωνιστές που έζησαν κάποτε στο μέρος που επισκέπτεσαι ή να αναζητήσεις ποιος ήταν τι γυρίζοντας στο σπίτι. Αλλά κυρίως μπορείς να ηρεμήσεις και να σκεφτείς. Να περπατήσεις. 

Αυτού του είδους η περιπλάνηση δεν διαφέρει πολύ από τις άλλες. Απλώς, συνήθως οι άνθρωποι είναι πιο ευγενικοί σε τέτοιους χώρους. Κάπως σαν να ’χει σταματήσει αυτό το ηλίθιο παιχνίδι που παίζουν τους κακούς ή σαν να ’χουν γλιτώσει απ’ την ανάγκη να παριστάνουν τους πολυάσχολους. Η εγγύτητα με τον θάνατο κάνει μερικούς ανθρώπους ανάλαφρους, τους αφαιρεί τα περιττά, π.χ. τη σοβαροφάνεια. Σου λένε κάτι αστείο ή σου απευθύνονται χωρίς πολλές διατυπώσεις. 

Η εγγύτητα με τον θάνατο κάνει μερικούς ανθρώπους ανάλαφρους, τους αφαιρεί τα περιττά, π.χ. τη σοβαροφάνεια. Σου λένε κάτι αστείο ή σου απευθύνονται χωρίς πολλές διατυπώσεις.

Δεν είναι μόνο η σημαντική τέχνη που είναι δωρεάν και εκτίθεται υπαίθρια στα μεγάλα νεκροταφεία των σημαντικών πόλεων αλλά και η αίσθηση της ελευθερίας, ακόμα και της ζωντάνιας μερικές φορές. Το να περπατάς σ’ ένα τέτοιο μέρος σε συνδέει μ’ έναν πολύ περίεργο τρόπο με το σώμα σου. Ξέρω, υπάρχουν και πιο φυσιολογικές επιλογές, όπως το σεξ ή το γυμναστήριο, αλλά το ένα δεν αναιρεί το άλλο.

Δεν είναι περίεργο να θέλει κανείς να πάρει αποφάσεις μέσα σ’ έναν τέτοιο χώρο. Πού καλύτερα; Ένα post it στο μπάνιο δεν είναι το ίδιο αποτελεσματική υπόμνηση της ελαφρότητας της κατάστασής σου ή της ελευθερίας σου να διαλέγεις τη ζωή σου κάθε μέρα. Ταυτόχρονα, έχεις το προνόμιο του περιηγητή που διαλέγει διαρκώς τη διαδρομή του (εσωτερική και εξωτερική). Και εδώ, όπως και στις άλλες περιπλανήσεις, και συμμετέχεις στα πράγματα και απέχεις απ’ αυτά. Αν νιώσεις άσχημα, προχωράς και φεύγεις. Αν όμως η περιήγηση πετύχει, ωφελείσαι.

Μετά από δύο χρόνια πανδημίας και μερικές μέρες πολέμου σκεφτόμουν ότι έχουμε μάθει ν’ αδιαφορούμε λιγάκι γι’ αυτά τα νούμερα: τα κρούσματα, τους θανάτους και, τώρα, τις απώλειες πολέμου. Κι αυτό είναι οk. Σίγουρα. Κανείς δεν είναι υποχρεωμένος, μετά από τόσο καιρό δυσκολιών, να βρίσκεται σε μια κατάσταση διαρκούς αφύπνισης μπροστά στα προβλήματα της ανθρωπότητας. Όμως μια ήρεμη βόλτα (από επιλογή) σε κάποιο νεκροταφείο βοηθάει να συλλάβει κανείς πράγματα που δεν μπορεί να τα διανοηθεί στις αληθινές τους διαστάσεις, βλέποντας ειδήσεις.

Για παράδειγμα, όλος ο κόσμος διαβάζει τώρα αυτές τις ιστορίες που ρομαντικοποιούν τους μαχητές. Πώς κάποιος που δεν είχε ξαναπιάσει όπλο, τώρα πιάνει. Τα μεγάλα παγκόσμια μέσα ενημέρωσης προβάλλουν διάφορες τέτοιες αφηγήσεις που μετά τα σόσιαλ τις μεταβολίζουν και τις διακινούν – με τους περισσότερους χρήστες να αναπαύονται στους καναπέδες τους καθώς το κάνουν. Όμως εμείς δεν βλέπουμε (ούτε μυρίζουμε, ούτε αγγίζουμε) όσα βλέπουν στην περιπολία τους τα είδωλα του πεδίου της μάχης. 

Το ίδιο συνέβη και με τη ρομαντικοποίηση της εργασίας νοσοκόμων και γιατρών. Όταν κάποιος γίνεται σύμβολο για κάτι, γίνεται ταυτόχρονα και λιγότερο ανθρώπινος. Όταν ποστάρουμε τη φωτογραφία π.χ. κάποιας που περιπολεί πάνοπλη, «ενώ μέχρι χθες δεν είχε πιάσει όπλο», ξοδεύουμε άραγε κανένα δευτερόλεπτο για να σκεφτούμε τι σημαίνει αυτή η αλλαγή για το συγκεκριμένο πρόσωπο, αν φυσικά επιβιώσει απ’ τις βόμβες; Λείπουν διάφορα ουσιώδη στοιχεία της αφήγησης (στοιχεία δυσβάσταχτα) πίσω απ’ όλες τις ιστορίες με την τάδε viral ηρωίδα νοσοκόμα της πτέρυγας του Covid-19 ή τον δείνα γενναίο στρατιώτη που μέχρι προχθές ήταν δάσκαλος, υπάλληλος ή μουσικός.

Ίσως γι’ αυτό εθίστηκα τα τελευταία χρόνια στις βόλτες στο Πρώτο Νεκροταφείο. Έχω την αίσθηση ότι εκεί διάφορα πράγματα μπαίνουν στις αληθινές τους διαστάσεις. 

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΣΑΒΒΑΤΟ Ακολουθώντας τα αχνάρια του Γιαννούλη Χαλεπά με την Αλεξάνδρα Βουτυρά

Εικαστικά / Ακολουθώντας τα ίχνη του Γιαννούλη Χαλεπά με τη μελετήτρια Αλεξάνδρα Βουτυρά

Μία από τις μεγαλύτερες εκθέσεις που έγιναν ποτέ για το έργο του Χαλεπά ξεκινά σύντομα στη Θεσσαλονίκη. Η γενική διευθύντρια του Τελλογλείου Ιδρύματος, ομότιμη καθηγήτρια της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ, Αλεξάνδρα Γουλάκη-Βουτυρά, ξεναγεί τη LiFO στη σημαντική αυτή έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χάρβαρντ: Οι τελευταίοι των διεθνών

Οπτική Γωνία / Χάρβαρντ: Οι τελευταίοι των διεθνών

Ο Ισπανός επισκέπτης ερευνητής στο Χάρβαρντ, Αλμπέρτο Λόπεζ Ορτέγκα, γράφει στην El País ότι αυτό που παρακολουθούμε δεν είναι απλώς μια επίθεση στο ίδρυμα ή στους διεθνείς φοιτητές, αλλά μια επίθεση στην ίδια την ιδέα της γνώσης ως παγκόσμιου εγχειρήματος.
THE LIFO TEAM
 Ισραήλ - Ιράν: Μισός αιώνας βίας και αντιπαλότητας 

Οπτική Γωνία / Ισραήλ - Ιράν: Μισός αιώνας βίας και αντιπαλότητας 

Από την Ιρανική Επανάσταση του 1979 έως την ανταλλαγή πυραύλων το 2025, η αντιπαράθεση Ισραήλ - Ιράν εξελίσσεται σε μια από τις πιο επικίνδυνες και πολυεπίπεδες γεωπολιτικές διαμάχες της εποχής μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Νεραντζιές: Γιατί κινδυνεύει το δέντρο-μνημείο της Αθήνας;

Ρεπορτάζ / Νεραντζιές: Γιατί κινδυνεύει το δέντρο-μνημείο της Αθήνας;

Κινδυνεύει το άρωμα της Αθήνας; Στα μικρά λευκά άνθη της νεραντζιάς χρωστάμε κάθε άνοιξη το υπέροχο άρωμα στις γειτονιές και στους δρόμους της πόλης. Οι νεραντζιές όμως προσβάλλονται από ένα έντομο-εισβολέα που έρχεται από την Ασία, το οποίο γίνεται προσπάθεια να καταπολεμηθεί με την εισαγωγή του φυσικού του εχθρού από την Ιαπωνία και το Βιετνάμ.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Γλυκιά τουριστική Αθήνα: Σπάστε πιάτα και φωνάξτε ΟΠΑ-ΟΠΑ!

Οπτική Γωνία / Γλυκιά τουριστική Αθήνα: Σπάστε πιάτα και φωνάξτε ΟΠΑ-ΟΠΑ!

« Με εκνευρίζουν πλέον σχεδόν τα πάντα σε αυτήν τη νέα Αθήνα: από τη φασαρία και το μποτιλιάρισμα με τα τουριστικά λεωφορεία και τα μαύρα βανάκια ως τα χρυσά στεφανάκια που φοράνε τα κορίτσια στο κεφάλι τους»
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΤΡΙΒΟΛΗ
Θα παραδοθεί ολόκληρη η Μέση Ανατολή στις φλόγες;

Οπτική Γωνία / Θα παραδοθεί ολόκληρη η Μέση Ανατολή στις φλόγες;

Τι σηματοδοτεί η σημερινή επίθεση στο Ιράν; Γιατί η ισορροπία ισχύος εισέρχεται πλέον σε μια εξαιρετικά ρευστή και επικίνδυνη φάση; Και γιατί η νέα αυτή κλιμάκωση προκαλεί ανησυχία στη διεθνή κοινότητα; Ειδικοί αναλυτές εξηγούν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Gen Z και σεξουαλικότητα: Ρευστή, ελεύθερη και χωρίς ταμπέλες

Οπτική Γωνία / Gen Z και σεξουαλικότητα: Ρευστή και χωρίς ταμπέλες

Γιατί οι νέοι αμφισβητούν τα πρότυπα των millennials, τι είναι το «slowmance» και τι σημαίνει η αποδοχή της ταυτότητας φύλου για την ψυχική τους υγεία; Η ψυχολόγος-παιδοψυχολόγος Αντιγόνη Γινοπούλου εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Adrian Zduńczyk: «Χάρη στις νέες τεχνολογίες, η εξουσία μπορεί να επιστρέψει στον λαό»

Τεχνολογία / Adrian Zduńczyk: «Χάρη στις νέες τεχνολογίες, η εξουσία μπορεί να επιστρέψει στον λαό»

Ένας από τους κορυφαίους παγκοσμίως ειδικούς της νέας ψηφιακής επανάστασης που φέρνουν το Web 3.0, τα κρυπτονομίσματα, τα NTF και η τεχνολογία blockchain, μιλά στη LiFO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
CHECK Άδειασε ο Αλ Σίσι την ελληνική κυβέρνηση για τη Μονή Σινά ή μήπως όχι; 

Ρεπορτάζ / Άδειασε ο Αλ Σίσι την ελληνική κυβέρνηση για τη Μονή Σινά ή μήπως όχι; 

Η κυβέρνηση, υποστηρίζει ο Αλ Σίσι, είχε αποδεχθεί την κυριότητα της Μονής του Σινά επί των 71 ακινήτων της, αλλά η αιγυπτιακή προεδρία στις ανακοινώσεις της αναγνωρίζει μόνο το θρησκευτικό και όχι το ιδιοκτησιακό καθεστώς της.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ