Πράγματα που έμαθα περπατώντας στο Πρώτο Νεκροταφείο 

Πράγματα που έμαθα περπατώντας στο Πρώτο Νεκροταφείο  Facebook Twitter
Μια ήρεμη βόλτα (από επιλογή) σε κάποιο νεκροταφείο βοηθάει να συλλάβει κανείς πράγματα που δεν μπορεί να τα διανοηθεί στις αληθινές τους διαστάσεις, βλέποντας ειδήσεις. Εικονογράφηση: Ατελιέ/LIFO
0



ΞΕΚΙΝΗΣΑ ΝΑ ΤΟ ΚΑΝΩ
την περίοδο των περιορισμών λόγω πανδημίας. Πήγαινα σε διάφορα μέρη κοντά στη γειτονιά μου κι έτσι άρχισα να πηγαίνω και στο Πρώτο Νεκροταφείο. Ομολογουμένως, είναι αρκετά πιο ωραίο από τα περισσότερα νεκροταφεία. Μπορείς να χαζέψεις τα κυπαρίσσια. Τα εξαιρετικής ποιότητας μάρμαρα. Τα γλυπτά εδώ κι εκεί. Πάντα πηγαίνω στα νεκροταφεία στις μεγάλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες. Συνήθως είναι καλοδιατηρημένα πάρκα. Ακούς τα πουλάκια που κελαηδούν και χαζεύεις τα κλαδιά των δέντρων όπως σε κάθε άλλο πάρκο. Οι σκέψεις αλλάζουν. Μερικές φορές τα νεκροταφεία ανοίγουν την όρεξη για μια επανάληψη στην ιστορία της τέχνης του συγκεκριμένου μέρους. Μπορείς να δεις τις προτομές ή τα αγάλματα και να θυμηθείς τους σημαντικούς μουσικούς, συγγραφείς, αγωνιστές που έζησαν κάποτε στο μέρος που επισκέπτεσαι ή να αναζητήσεις ποιος ήταν τι γυρίζοντας στο σπίτι. Αλλά κυρίως μπορείς να ηρεμήσεις και να σκεφτείς. Να περπατήσεις. 

Αυτού του είδους η περιπλάνηση δεν διαφέρει πολύ από τις άλλες. Απλώς, συνήθως οι άνθρωποι είναι πιο ευγενικοί σε τέτοιους χώρους. Κάπως σαν να ’χει σταματήσει αυτό το ηλίθιο παιχνίδι που παίζουν τους κακούς ή σαν να ’χουν γλιτώσει απ’ την ανάγκη να παριστάνουν τους πολυάσχολους. Η εγγύτητα με τον θάνατο κάνει μερικούς ανθρώπους ανάλαφρους, τους αφαιρεί τα περιττά, π.χ. τη σοβαροφάνεια. Σου λένε κάτι αστείο ή σου απευθύνονται χωρίς πολλές διατυπώσεις. 

Η εγγύτητα με τον θάνατο κάνει μερικούς ανθρώπους ανάλαφρους, τους αφαιρεί τα περιττά, π.χ. τη σοβαροφάνεια. Σου λένε κάτι αστείο ή σου απευθύνονται χωρίς πολλές διατυπώσεις.

Δεν είναι μόνο η σημαντική τέχνη που είναι δωρεάν και εκτίθεται υπαίθρια στα μεγάλα νεκροταφεία των σημαντικών πόλεων αλλά και η αίσθηση της ελευθερίας, ακόμα και της ζωντάνιας μερικές φορές. Το να περπατάς σ’ ένα τέτοιο μέρος σε συνδέει μ’ έναν πολύ περίεργο τρόπο με το σώμα σου. Ξέρω, υπάρχουν και πιο φυσιολογικές επιλογές, όπως το σεξ ή το γυμναστήριο, αλλά το ένα δεν αναιρεί το άλλο.

Δεν είναι περίεργο να θέλει κανείς να πάρει αποφάσεις μέσα σ’ έναν τέτοιο χώρο. Πού καλύτερα; Ένα post it στο μπάνιο δεν είναι το ίδιο αποτελεσματική υπόμνηση της ελαφρότητας της κατάστασής σου ή της ελευθερίας σου να διαλέγεις τη ζωή σου κάθε μέρα. Ταυτόχρονα, έχεις το προνόμιο του περιηγητή που διαλέγει διαρκώς τη διαδρομή του (εσωτερική και εξωτερική). Και εδώ, όπως και στις άλλες περιπλανήσεις, και συμμετέχεις στα πράγματα και απέχεις απ’ αυτά. Αν νιώσεις άσχημα, προχωράς και φεύγεις. Αν όμως η περιήγηση πετύχει, ωφελείσαι.

Μετά από δύο χρόνια πανδημίας και μερικές μέρες πολέμου σκεφτόμουν ότι έχουμε μάθει ν’ αδιαφορούμε λιγάκι γι’ αυτά τα νούμερα: τα κρούσματα, τους θανάτους και, τώρα, τις απώλειες πολέμου. Κι αυτό είναι οk. Σίγουρα. Κανείς δεν είναι υποχρεωμένος, μετά από τόσο καιρό δυσκολιών, να βρίσκεται σε μια κατάσταση διαρκούς αφύπνισης μπροστά στα προβλήματα της ανθρωπότητας. Όμως μια ήρεμη βόλτα (από επιλογή) σε κάποιο νεκροταφείο βοηθάει να συλλάβει κανείς πράγματα που δεν μπορεί να τα διανοηθεί στις αληθινές τους διαστάσεις, βλέποντας ειδήσεις.

Για παράδειγμα, όλος ο κόσμος διαβάζει τώρα αυτές τις ιστορίες που ρομαντικοποιούν τους μαχητές. Πώς κάποιος που δεν είχε ξαναπιάσει όπλο, τώρα πιάνει. Τα μεγάλα παγκόσμια μέσα ενημέρωσης προβάλλουν διάφορες τέτοιες αφηγήσεις που μετά τα σόσιαλ τις μεταβολίζουν και τις διακινούν – με τους περισσότερους χρήστες να αναπαύονται στους καναπέδες τους καθώς το κάνουν. Όμως εμείς δεν βλέπουμε (ούτε μυρίζουμε, ούτε αγγίζουμε) όσα βλέπουν στην περιπολία τους τα είδωλα του πεδίου της μάχης. 

Το ίδιο συνέβη και με τη ρομαντικοποίηση της εργασίας νοσοκόμων και γιατρών. Όταν κάποιος γίνεται σύμβολο για κάτι, γίνεται ταυτόχρονα και λιγότερο ανθρώπινος. Όταν ποστάρουμε τη φωτογραφία π.χ. κάποιας που περιπολεί πάνοπλη, «ενώ μέχρι χθες δεν είχε πιάσει όπλο», ξοδεύουμε άραγε κανένα δευτερόλεπτο για να σκεφτούμε τι σημαίνει αυτή η αλλαγή για το συγκεκριμένο πρόσωπο, αν φυσικά επιβιώσει απ’ τις βόμβες; Λείπουν διάφορα ουσιώδη στοιχεία της αφήγησης (στοιχεία δυσβάσταχτα) πίσω απ’ όλες τις ιστορίες με την τάδε viral ηρωίδα νοσοκόμα της πτέρυγας του Covid-19 ή τον δείνα γενναίο στρατιώτη που μέχρι προχθές ήταν δάσκαλος, υπάλληλος ή μουσικός.

Ίσως γι’ αυτό εθίστηκα τα τελευταία χρόνια στις βόλτες στο Πρώτο Νεκροταφείο. Έχω την αίσθηση ότι εκεί διάφορα πράγματα μπαίνουν στις αληθινές τους διαστάσεις. 

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΣΑΒΒΑΤΟ Ακολουθώντας τα αχνάρια του Γιαννούλη Χαλεπά με την Αλεξάνδρα Βουτυρά

Εικαστικά / Ακολουθώντας τα ίχνη του Γιαννούλη Χαλεπά με τη μελετήτρια Αλεξάνδρα Βουτυρά

Μία από τις μεγαλύτερες εκθέσεις που έγιναν ποτέ για το έργο του Χαλεπά ξεκινά σύντομα στη Θεσσαλονίκη. Η γενική διευθύντρια του Τελλογλείου Ιδρύματος, ομότιμη καθηγήτρια της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ, Αλεξάνδρα Γουλάκη-Βουτυρά, ξεναγεί τη LiFO στη σημαντική αυτή έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Κανένας στην Τουρκία δεν ονειρεύεται ελληνικό έδαφος»

Οπτική Γωνία / «Κανένας στην Τουρκία δεν ονειρεύεται ελληνικό έδαφος»

Ο έγκριτος διευθυντής της «Milliyet», Οζάι Σεντίρ, αποδομεί τα στερεότυπα που συντηρούν την ένταση μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, μιλά για την ευθύνη των ΜΜΕ και των πολιτικών και εξηγεί γιατί πιστεύει ότι οι δύο λαοί είναι έτοιμοι για ένα νέο μοντέλο κοινών συμφερόντων στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δήμος Αθηναίων: Παραδίδει το Αναπαυτήριο Πικιώνη σε ιδιώτες

Ρεπορτάζ / Δήμος Αθηναίων: Παραδίδει το Αναπαυτήριο Πικιώνη σε ιδιώτες

Σε πλειοδοτική δημοπρασία αποφάσισε να βγάλει ο δήμος Αθηναίων το Αναπαυτήριο Πικιώνη, εγκρίνοντας μέσω του δημοτικού συμβουλίου την εκμίσθωσή του σε ιδιώτη. Μάλιστα, στο έγγραφο της ημερήσιας διάταξης με το οποίο εισήχθη το θέμα προς συζήτηση το Αναπαυτήριο εμφανίζεται με τον χαρακτηρισμό «τουριστικό περίπτερο».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Στέφανος Τσιτσιπάς: H ταχύτητα ήταν η αφορμή. Η πτώση είχε αρχίσει καιρό

Οπτική Γωνία / Στέφανος Τσιτσιπάς: H ταχύτητα ήταν η αφορμή, η πτώση είχε αρχίσει καιρό

Οι ατυχείς δηλώσεις, οι δημόσιες εκρήξεις και οι άστοχες τοποθετήσεις. Την ώρα που Αντετοκούνμπο, Μανόλο και Τεντόγλου δείχνουν το πρότυπο, ο κορυφαίος Έλληνας τενίστας μοιάζει να παλεύει όχι με τους αντιπάλους του αλλά με το βάρος της ίδιας του της λάμψης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ξημερώνει για την Ουκρανία; Η μάχη για ειρήνη χωρίς παραχωρήσεις

Οπτική Γωνία / Τι ξημερώνει για την Ουκρανία; Η μάχη για ειρήνη χωρίς παραχωρήσεις

Η εύθραυστη ισορροπία ανάμεσα στις αμερικανικές προτάσεις, την ασφάλεια της Ευρώπης και το μέλλον της Ουκρανίας. Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ενοποίησης και πρόεδρος του Τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου, Σωτήρης Ντάλης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Οπτική Γωνία / Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Ο Μπέος έχει τον λαό του. Όχι μόνο στον Βόλο. Είναι ο ίδιος κόσμος που γελάει με emoticon κάτω από τις «λουλούδες» και τα «πουστρόνια». Ο ίδιος λαός που βλέπει τον Μπέο ως μια λιγάκι άξεστη πλην ίσως αναγκαία απάντηση στον woke κίνδυνο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Οι λομπίστες του Κατάρ: Πώς το εμιράτο επεκτείνει διαρκώς την επιρροή του στη Δύση

Οπτική Γωνία / Οι λομπίστες του Κατάρ: Πώς το εμιράτο επεκτείνει διαρκώς την επιρροή του στη Δύση

Από το Qatargate και τους δεσμούς με το περιβάλλον Τραμπ μέχρι τις δωρεές σε αμερικανικά πανεπιστήμια, το sporstwashing και τις υποθέσεις στην Ελλάδα, το Κατάρ χτίζει ένα αόρατο δίκτυο επιρροής που εκτείνεται από την Ουάσιγκτον έως τις Βρυξέλλες.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Τεστ για ναρκωτικά στους οδηγούς: Πώς θα γίνονται; Ποιες ποινές προβλέπονται;

Οδήγηση / Τεστ για ναρκωτικά στους οδηγούς: Πώς θα γίνονται; Ποιες ποινές προβλέπονται;

Η αντιμετώπιση της επικίνδυνης οδήγησης στους ελληνικούς δρόμους θα ενισχυθεί με ελέγχους μέσω drugwipe test. Ποιες ναρκωτικές ουσίες θα ανιχνεύουν και πότε θα αρχίσουν να εφαρμόζονται οι έλεγχοι.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
ΕΠΕΞ Κρίση αξιοπιστίας στις Βρυξέλλες, μάχη συμφερόντων στην Αθήνα

Βασιλική Σιούτη / Κρίση αξιοπιστίας στις Βρυξέλλες, μάχη συμφερόντων στην Αθήνα

Σύννεφα πάνω από τις Βρυξέλλες: H σύλληψη της Φεντερίκα Μογκερίνι, το σκάνδαλο του Qatargate, οι γεωπολιτικές αναταράξεις σε Ε.Ε. και Ελλάδα αλλά και πώς ο Κάθετος Διάδρομος μπορεί να επηρεάσει το πολιτικό παιχνίδι.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μήπως γέρνουμε πολύ ακροδεξιά;

Ακροβατώντας / Μήπως γέρνουμε πολύ ακροδεξιά;

Μια μεγάλη έρευνα αποτυπώνει αυτή την αρνητική πραγματικότητα. Tο 17,5% των ερωτηθέντων δείχνει προτίμηση «σε ορισμένες περιπτώσεις» στη δικτατορία, ενώ το 28,4% του γενικού πληθυσμού αναγνωρίζει «καλές πλευρές στη δικτατορία της 21ης Απριλίου του 1967»!
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πόσο κοντά βρίσκεται η Ευρώπη στο ενδεχόμενο σύγκρουσης με τη Ρωσία;

Οπτική Γωνία / Πόσο κοντά βρίσκεται η Ευρώπη στο ενδεχόμενο σύγκρουσης με τη Ρωσία;

Η καθηγήτρια του ΕΚΠΑ, Μαρία Γαβουνέλη, μιλά στη LiFO για την πιθανότητα ευρύτερης σύρραξης μεταξύ της Ευρώπης και της Ρωσίας, την κλιμάκωση υβριδικών επιθέσεων και τη χρήση drones που παραβιάζουν κατάφωρα το διεθνές δίκαιο, ενώ εκφράζει σοβαρές αμφιβολίες για την επιτυχία των συνομιλιών σχετικά με την «επόμενη μέρα» της Ουκρανίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι διανοούμενοι που «κανονικοποίησαν» τον Έπσταϊν και οι διάλογοι με τον Τσόμσκι για την Ελλάδα και το ευρώ.

Έρευνα / Οι διανοούμενοι που «κανονικοποίησαν» τον Έπσταϊν και οι διάλογοι με τον Τσόμσκι

Το ηθικo-πολιτικό ζήτημα γύρω από την υπόθεση Έπσταϊν, το ενδιαφέρον για το οικονομικό δράμα που ζούσε η Ελλάδα το 2015 και ο «αριστερός φίλος» για τον οποίο έλεγε ότι έστειλε το ιδιωτικό του αεροπλάνο στην Αθήνα για να τον μεταφέρει στη Νέα Υόρκη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Παραδείγματα αλήθειας και θάρρους

Οπτική Γωνία / Παραδείγματα αλήθειας και θάρρους. H δολοφονία του Μεχντί Κεσασί

Ο μόνος τρόπος να τιμήσει κανείς τα θύματα δολοφονιών είναι αποφεύγοντας τη συμβατική μιντιακή και πολιτική ρητορική, τον ευπώλητο εξωτισμό του κακού ή την υπερ-αστυνομική δημαγωγία.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ