Πράγματα που έμαθα περπατώντας στο Πρώτο Νεκροταφείο 

Πράγματα που έμαθα περπατώντας στο Πρώτο Νεκροταφείο  Facebook Twitter
Μια ήρεμη βόλτα (από επιλογή) σε κάποιο νεκροταφείο βοηθάει να συλλάβει κανείς πράγματα που δεν μπορεί να τα διανοηθεί στις αληθινές τους διαστάσεις, βλέποντας ειδήσεις. Εικονογράφηση: Ατελιέ/LIFO
0



ΞΕΚΙΝΗΣΑ ΝΑ ΤΟ ΚΑΝΩ
την περίοδο των περιορισμών λόγω πανδημίας. Πήγαινα σε διάφορα μέρη κοντά στη γειτονιά μου κι έτσι άρχισα να πηγαίνω και στο Πρώτο Νεκροταφείο. Ομολογουμένως, είναι αρκετά πιο ωραίο από τα περισσότερα νεκροταφεία. Μπορείς να χαζέψεις τα κυπαρίσσια. Τα εξαιρετικής ποιότητας μάρμαρα. Τα γλυπτά εδώ κι εκεί. Πάντα πηγαίνω στα νεκροταφεία στις μεγάλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες. Συνήθως είναι καλοδιατηρημένα πάρκα. Ακούς τα πουλάκια που κελαηδούν και χαζεύεις τα κλαδιά των δέντρων όπως σε κάθε άλλο πάρκο. Οι σκέψεις αλλάζουν. Μερικές φορές τα νεκροταφεία ανοίγουν την όρεξη για μια επανάληψη στην ιστορία της τέχνης του συγκεκριμένου μέρους. Μπορείς να δεις τις προτομές ή τα αγάλματα και να θυμηθείς τους σημαντικούς μουσικούς, συγγραφείς, αγωνιστές που έζησαν κάποτε στο μέρος που επισκέπτεσαι ή να αναζητήσεις ποιος ήταν τι γυρίζοντας στο σπίτι. Αλλά κυρίως μπορείς να ηρεμήσεις και να σκεφτείς. Να περπατήσεις. 

Αυτού του είδους η περιπλάνηση δεν διαφέρει πολύ από τις άλλες. Απλώς, συνήθως οι άνθρωποι είναι πιο ευγενικοί σε τέτοιους χώρους. Κάπως σαν να ’χει σταματήσει αυτό το ηλίθιο παιχνίδι που παίζουν τους κακούς ή σαν να ’χουν γλιτώσει απ’ την ανάγκη να παριστάνουν τους πολυάσχολους. Η εγγύτητα με τον θάνατο κάνει μερικούς ανθρώπους ανάλαφρους, τους αφαιρεί τα περιττά, π.χ. τη σοβαροφάνεια. Σου λένε κάτι αστείο ή σου απευθύνονται χωρίς πολλές διατυπώσεις. 

Η εγγύτητα με τον θάνατο κάνει μερικούς ανθρώπους ανάλαφρους, τους αφαιρεί τα περιττά, π.χ. τη σοβαροφάνεια. Σου λένε κάτι αστείο ή σου απευθύνονται χωρίς πολλές διατυπώσεις.

Δεν είναι μόνο η σημαντική τέχνη που είναι δωρεάν και εκτίθεται υπαίθρια στα μεγάλα νεκροταφεία των σημαντικών πόλεων αλλά και η αίσθηση της ελευθερίας, ακόμα και της ζωντάνιας μερικές φορές. Το να περπατάς σ’ ένα τέτοιο μέρος σε συνδέει μ’ έναν πολύ περίεργο τρόπο με το σώμα σου. Ξέρω, υπάρχουν και πιο φυσιολογικές επιλογές, όπως το σεξ ή το γυμναστήριο, αλλά το ένα δεν αναιρεί το άλλο.

Δεν είναι περίεργο να θέλει κανείς να πάρει αποφάσεις μέσα σ’ έναν τέτοιο χώρο. Πού καλύτερα; Ένα post it στο μπάνιο δεν είναι το ίδιο αποτελεσματική υπόμνηση της ελαφρότητας της κατάστασής σου ή της ελευθερίας σου να διαλέγεις τη ζωή σου κάθε μέρα. Ταυτόχρονα, έχεις το προνόμιο του περιηγητή που διαλέγει διαρκώς τη διαδρομή του (εσωτερική και εξωτερική). Και εδώ, όπως και στις άλλες περιπλανήσεις, και συμμετέχεις στα πράγματα και απέχεις απ’ αυτά. Αν νιώσεις άσχημα, προχωράς και φεύγεις. Αν όμως η περιήγηση πετύχει, ωφελείσαι.

Μετά από δύο χρόνια πανδημίας και μερικές μέρες πολέμου σκεφτόμουν ότι έχουμε μάθει ν’ αδιαφορούμε λιγάκι γι’ αυτά τα νούμερα: τα κρούσματα, τους θανάτους και, τώρα, τις απώλειες πολέμου. Κι αυτό είναι οk. Σίγουρα. Κανείς δεν είναι υποχρεωμένος, μετά από τόσο καιρό δυσκολιών, να βρίσκεται σε μια κατάσταση διαρκούς αφύπνισης μπροστά στα προβλήματα της ανθρωπότητας. Όμως μια ήρεμη βόλτα (από επιλογή) σε κάποιο νεκροταφείο βοηθάει να συλλάβει κανείς πράγματα που δεν μπορεί να τα διανοηθεί στις αληθινές τους διαστάσεις, βλέποντας ειδήσεις.

Για παράδειγμα, όλος ο κόσμος διαβάζει τώρα αυτές τις ιστορίες που ρομαντικοποιούν τους μαχητές. Πώς κάποιος που δεν είχε ξαναπιάσει όπλο, τώρα πιάνει. Τα μεγάλα παγκόσμια μέσα ενημέρωσης προβάλλουν διάφορες τέτοιες αφηγήσεις που μετά τα σόσιαλ τις μεταβολίζουν και τις διακινούν – με τους περισσότερους χρήστες να αναπαύονται στους καναπέδες τους καθώς το κάνουν. Όμως εμείς δεν βλέπουμε (ούτε μυρίζουμε, ούτε αγγίζουμε) όσα βλέπουν στην περιπολία τους τα είδωλα του πεδίου της μάχης. 

Το ίδιο συνέβη και με τη ρομαντικοποίηση της εργασίας νοσοκόμων και γιατρών. Όταν κάποιος γίνεται σύμβολο για κάτι, γίνεται ταυτόχρονα και λιγότερο ανθρώπινος. Όταν ποστάρουμε τη φωτογραφία π.χ. κάποιας που περιπολεί πάνοπλη, «ενώ μέχρι χθες δεν είχε πιάσει όπλο», ξοδεύουμε άραγε κανένα δευτερόλεπτο για να σκεφτούμε τι σημαίνει αυτή η αλλαγή για το συγκεκριμένο πρόσωπο, αν φυσικά επιβιώσει απ’ τις βόμβες; Λείπουν διάφορα ουσιώδη στοιχεία της αφήγησης (στοιχεία δυσβάσταχτα) πίσω απ’ όλες τις ιστορίες με την τάδε viral ηρωίδα νοσοκόμα της πτέρυγας του Covid-19 ή τον δείνα γενναίο στρατιώτη που μέχρι προχθές ήταν δάσκαλος, υπάλληλος ή μουσικός.

Ίσως γι’ αυτό εθίστηκα τα τελευταία χρόνια στις βόλτες στο Πρώτο Νεκροταφείο. Έχω την αίσθηση ότι εκεί διάφορα πράγματα μπαίνουν στις αληθινές τους διαστάσεις. 

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΣΑΒΒΑΤΟ Ακολουθώντας τα αχνάρια του Γιαννούλη Χαλεπά με την Αλεξάνδρα Βουτυρά

Εικαστικά / Ακολουθώντας τα ίχνη του Γιαννούλη Χαλεπά με τη μελετήτρια Αλεξάνδρα Βουτυρά

Μία από τις μεγαλύτερες εκθέσεις που έγιναν ποτέ για το έργο του Χαλεπά ξεκινά σύντομα στη Θεσσαλονίκη. Η γενική διευθύντρια του Τελλογλείου Ιδρύματος, ομότιμη καθηγήτρια της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ, Αλεξάνδρα Γουλάκη-Βουτυρά, ξεναγεί τη LiFO στη σημαντική αυτή έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στέλιος Νέστωρ: «Ό,τι έκανα, δεν το έκανα για να ρίξω τη δικτατορία αλλά γιατί ντρεπόμουνα» 

Θεσσαλονίκη / Στέλιος Νέστωρ: «Δεν ήμουν από αυτούς που κάθονται σπίτι τους, βγάζουν λεφτά, τρώνε και πίνουνε» 

Μια πολιτική φυσιογνωμία που έδινε πάντα ηχηρό «παρών» στα πολιτικά και πολιτιστικά πράγματα της Θεσσαλονίκης. Μιλώντας στη LiFO, ζωντανεύει ένα μεγάλο κομμάτι της ιστορίας της πόλης, από την Κατοχή και τη χούντα μέχρι την ίδρυση του Μεγάρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κοινωνική κατοικία: Μπορεί το παράδειγμα της La Borda να εφαρμοστεί στην Αθήνα;

Συνεταιριστική κατοικία / Μπορούμε να αντιγράψουμε τη Βαρκελώνη και να λύσουμε το στεγαστικό;

Ενώ στην Ευρώπη παρατηρείται αναζωπύρωση των συνεταιριστικών στεγαστικών κινημάτων, στην Ελλάδα, ειδικά στην Αθήνα, η στεγαστική κρίση οξύνεται. Το παράδειγμα της La Borda στη Βαρκελώνη θα μπορούσε να δώσει τη λύση, χρειάζεται όμως πολιτική βούληση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας»

Βασιλική Σιούτη / Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας

Η κυβέρνηση αξιοποίησε τη ρύθμιση για τη φύλαξη του Μνημείου του Άγνωστου Στρατιώτη για να αλλάξει την πολιτική ατζέντα και να ενισχύσει την απήχησή της στο συντηρητικό κοινό, παρά τις διαφοροποιήσεις ακόμη και μέσα στην κυβερνητική παράταξη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
ΕΠΕΞ Στην εποχή του Οφθαλμού

Ιλεκτρίσιτυ / Στην εποχή του Οφθαλμού

Οι κρίσεις ευνοούν την εξουσία, διατηρώντας ένα επίπεδο φόβου μες στην κοινωνία, νομιμοποιώντας μέτρα που ανακουφίζουν τον φόβο αυξάνοντας τον έλεγχο, και δημιουργώντας ευκαιρίες για τη διοχέτευση του κεφαλαίου.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Μετά τα ερείπια της Γάζας: ποιος μπορεί να χτίσει ξανά την ελπίδα;;

Οπτική Γωνία / Η Γάζα μετά τον πόλεμο: Υπάρχει ελπίδα;

Η καθηγήτρια της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ και μέλος του Κέντρου Ερευνών για το Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο, Μαρία Γαβουνέλη, αναλύει τις προκλήσεις της ανοικοδόμησης, τον ρόλο της Ευρώπης και της Ελλάδας και το αβέβαιο μέλλον μιας λύσης δύο κρατών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Ακροβατώντας / Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Οι μοναχικοί θάνατοι ηλικιωμένων ανθρώπων είναι ένα φαινόμενο που ολοένα εντείνεται και στη χώρα μας, όπως και σε ολόκληρο τον κόσμο. Ας μπει στον δημόσιο διάλογο, μήπως πειστούν οι αρμόδιοι ότι πρόκειται για ένα σοβαρό θέμα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Ρεπορτάζ / Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Η προκήρυξη διαγωνισμών για την εκπόνηση μελετών που αφορούν τη χρήση της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής Πελοποννήσου ως ποδηλατοδρόμου έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Διατυπώνονται σοβαρές επιφυλάξεις για την οριστική απώλεια μιας εμβληματικής υποδομής με υψηλή ιστορική, τουριστική και συγκοινωνιακή αξία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οπτική Γωνία / Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οι δημοσκοπήσεις αποτυπώνουν ξανά τη φθορά εμπιστοσύνης προς το πολιτικό σύστημα, με κυβέρνηση και αντιπολίτευση να δείχνουν ανήμπορες να ανατρέψουν το κλίμα απαξίωσης, όπως και οι νέοι παίκτες – που είναι παλιοί. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Υγεία / «Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Δημήτρης Δασκαλάκης: Ο διακεκριμένος ελληνικής καταγωγής λοιμωξιολόγος, που παραιτήθηκε πρόσφατα από επιτελική θέση  καταγγέλλοντας το υπουργείο Υγείας των ΗΠΑ για εξωθεσμικές πιέσεις και αντιεπιστημονικές πρακτικές, μιλά για την απόφασή του, τη δημόσια υγεία στην Αμερική, τον Covid, τον HIV αλλά και την αφύπνιση του επικίνδυνου «ιού» του φασισμού.   
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Ρεπορτάζ / Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Πάνω από 312.000 θανατώσεις ζώων, φόβοι για lockdown και απειλή για μείωση των εξαγωγών του εθνικού προϊόντος μας εξαιτίας της ευλογιάς των προβάτων. Εμβολιασμός ή εκρίζωση του ιού; Ειδικοί μιλούν στη LiFO για το τι διακυβεύεται πραγματικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Social Media / Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Kαθορίζει την εικόνα μας, τη διάθεσή μας, τα οικονομικά μας, καθορίζει τον τρόπο που ζούμε. Θα έλεγε κανείς πως, μετά την έλευσή του, μια πετυχημένη selfie, σαν την περίφημη selfie των Oscar του 2014, αλλάζει τον μικρόκοσμο που ζούμε. Ο Χαράλαμπος Τσέκερης, κύριος ερευνητής ΕΚΚΕ και πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής & Τεχνοηθικής, αναλύει το φαινόμενο Instagram.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ