«Το πένθος είναι για τους ανθρώπους»

νεκροταφείο Facebook Twitter
«Ο χρόνος δεν γιατρεύει καμία πληγή. Απλώς σπρώχνει τις πληγές στην άκρη… Και κανείς δεν είναι υποχρεωμένος να διδαχτεί κάτι από την απώλεια».
0



Η ΑΠΟΚΑΛΟΥΜΕΝΗ
«λογοτεχνία του πένθους» αποτελεί εδώ και χρόνια ένα ανθηρό εκδοτικό υποείδος, στο αγγλόφωνο βιβλίο τουλάχιστον. «Η χρονιά της μαγικής σκέψης» (2005) και οι «Μπλε νύχτες» (2011) της Τζόαν Ντίντιον τοποθέτησαν τον πήχη πολύ ψηλά, και πολύ πρόσφατα όμως μπορεί να πετύχει κανείς κάποια εξαίσιες περιπτώσεις «απομνημονευμάτων της απώλειας», γραμμένες από σημαντικούς νέους (σχετικά) συγγραφείς που θέλησαν να δώσουν ένα σχήμα, μια μορφή, μια φόρμα στο πένθος τους, εξιλεώνοντάς το στην πορεία, καθένας με τον τρόπο του. Όπως το Stay True (2022) του Χουά Χσου, που κέρδισε το Πούλιτζερ και κυκλοφόρησε και σε ελληνική μετάφραση πριν από μερικούς μήνες («Μείνε αληθινός», εκδόσεις Οκτώ) και είχε να κάνει με την απώλεια ενός κολλητού φίλου του συγγραφέα όταν ήταν συμφοιτητές. «Ίσως το να παίρνουμε σοβαρά τις ιδέες των εκλιπόντων φίλων μας», γράφει ο Χσου στο βιβλίο, «αντιπροσωπεύει την απόλυτη έκφραση της φιλίας μας». 

«Οι άνθρωποι είναι τα μόνα ζώα που βιώνουν την άρνηση… Είμαστε τόσο αλλεργικοί στη θνητότητά μας. Η άρνηση είναι το πιο αλλόκοτο στάδιο της θλίψης, επειδή μιμείται τόσο στενά την ηλιθιότητα. Αλλά είναι αδύνατο να την αποφύγεις».  

Ακόμα καλύτερο, κατά τη γνώμη μου, είναι το περσινό Grief is for People («Το πένθος είναι για τους ανθρώπους»), έβδομο βιβλίο της εξαίρετης – και εξαιρετικά πνευματώδους– δοκιμιογράφου και λογοτέχνιδας Σλόαν Κρόσλεϊ. 190 σελίδες όλες κι όλες, περιλαμβάνουν όμως όλα τα στάδια του πένθους (άρνηση, διαπραγμάτευση, θυμός, κατάθλιψη, αποδοχή) όπως το βίωσε και εξακολουθεί να το βιώνει μετά την προ πενταετίας απώλεια ενός αγαπημένου της φίλου, μέντορα αλλά και για πολλά χρόνια συνεργάτη όταν ακόμα εργαζόταν και η ίδια στoν εκδοτικό οίκο Vintage Books (της Penguin Random House), o οποίος αυτοκτόνησε τον Ιούνιο 2019, στοιχείο που διαμορφώνει με τον δικό του ύπουλο τρόπο την ψυχογεωγραφία του πένθους.   

Grief is for People
Σλόαν Κρόσλεϊ

«Ο χρόνος δεν γιατρεύει όλες τις πληγές», γράφει. «Ο χρόνος δεν γιατρεύει καμία πληγή. Απλώς σπρώχνει τις πληγές στην άκρη… Και κανείς δεν είναι υποχρεωμένος να διδαχτεί κάτι από την απώλεια. Είναι φρικτό αυτό το πράγμα που κάνουμε σ’ εκείνους που χτυπήθηκαν πρόσφατα, ενθαρρύνοντάς τους να θυμούνται τις καλές στιγμές, ενώ βρίσκονται ακόμα διπλωμένοι στα δύο. Είναι σα να ταΐζεις μπριζόλα σε ένα μωρό. Έχω διαβάσει τη λογοτεχνία του πένθους και τη φιλοσοφία του πένθους και, ήμαρτον Θεέ μου, έχω ακούσει και τα podcasts του πένθους, και το πιο πρακτικό πράγμα που έχω μάθει είναι η δύναμη του ενεστωτικού χρόνου. Το παρελθόν είναι μια κινούμενη άμμος και το μέλλον είναι αχαρτογράφητο, στο παρόν όμως μπορείς να επιπλεύσεις. Τίποτα δεν λείπει, τίποτα δεν είναι υποθετικό». 

«Οι άνθρωποι είναι τα μόνα ζώα που βιώνουν την άρνηση… Είμαστε τόσο αλλεργικοί στη θνητότητά μας. Η άρνηση είναι το πιο αλλόκοτο στάδιο της θλίψης, επειδή μιμείται τόσο στενά την ηλιθιότητα. Αλλά είναι αδύνατο να την αποφύγεις».  

Και δεν την αποφεύγει ούτε και η ίδια. Και κάποιες νύχτες μιλάει στον αγαπημένο της φίλο σα να την ακούει… 

Συνειδητοποιείς ότι όλοι θα γεράσουμε και θα πεθάνουμε χωρίς εσένα; Μια μέρα, σε μερικά χρόνια, εγώ θα είμαι πενήντα δύο και εσύ θα είσαι ακόμα πενήντα δύο. Τι μαλακία είναι αυτή, μου λες; Ο Καμύ είχε γράψει ότι δεν υπάρχει παρά μόνο ένα πραγματικά σοβαρό φιλοσοφικό πρόβλημα, και αυτό είναι η αυτοκτονία. Είναι η εξάλειψη, το να πηγαίνεις κόντρα στο ρεύμα. Και ξέρεις τι είχε πει η Γεωργία Σάνδη; Η Γεωργία Σάνδη είχε πει ότι δεν μπορούμε να σκίσουμε ούτε μια σελίδα, αλλά μπορούμε να κάψουμε ολόκληρο το βιβλίο της ζωής μας. Σου άρεσε η Γεωργία Σάνδη; Θα έπρεπε να μπορώ να θυμηθώ, αφού ήσουν τύπος που είτε λάτρευε είτε μισούσε τα πάντα. Τίποτα δεν ήταν ποτέ απλά ΟΚ. Βλέπεις; Ήδη σε ξεχνάω.

Συχνά, ο πόνος της απώλειας δεν εκδηλώνεται ούτε με λυγμούς ούτε με κραυγές, αλλά με πνιχτές στριγκλιές:  

«Στα νορβηγικά, ο τίτλος του πιο διάσημου έργου του Μουνκ, μεταφράζεται ως "Η Στριγκλιά". Ίσως οι δύο λέξεις – η "κραυγή" και η "στριγκλιά" – να έχουν την ίδια ακριβώς σημασία στα νορβηγικά, αλλά στα αγγλικά και σε άλλες γλώσσες υπάρχει σημαντική διαφορά. Μια στριγκλιά είναι πολύ πιο ακούσια. Είναι πόνος που μπαίνει μέσα, όχι που βγαίνει έξω…»

Τα στάδια του πένθους υπάρχουν και στους τίτλους των κεφαλαίων του βιβλίου, εκτός από το τελευταίο. Το "acceptance" («αποδοχή») έχει αντικατασταθεί από την λέξη "Afterward" («Επίλογος»):   

«To πένθος μου για σένα θα παραμείνει πάντα ατίθασο, ακόμα κι αν ξέρω ότι εμπεριέχει τη λογική όλων όσων έχουν ποτέ πενθήσει. Μερικές φορές κλείνω τα μάτια μου για να μπορώ να το ακούσω να απλώνεται. Για να μπορώ να το κάνω να απλωθεί στους τοίχους του σπιτιού μου. Το ακούω να κάνει κύκλους στα κουφώματα και να βγαίνει από το παράθυρο. Το ακούω να πέφτει από τη σκάλα κινδύνου και να ραγίζει το τσιμέντο καθώς προσγειώνεται. Κάποιες φορές το ακούω στα ποτάμια, να παλεύει με τις πέτρες, ή να στριγγλίζει φρενάροντας, όπως τα τρένα στον υπόγειο. Και τότε, επειδή δεν μπορώ να σε καλέσω σπίτι σου, αποκαλώ εκείνο σπίτι μου. Ανοίγω τα μάτια μου και με μια φλασιά  επιστρέφει σε μένα… Έχει βολευτεί μια χαρά εδώ. Αγνοώντας την ίδια του τη δύναμη, ροχαλίζει τόσο γλυκά πάνω στο στήθος μου, πάνω στο περίγραμμα μιας γυναίκας που η ώρα της δεν έχει έρθει ακόμα».

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η παραβολή του ασώτου 

Daily / Η παραβολή του ασώτου 

Μια δεκαετία μετά το ενδεχόμενο Grexit, το «μαύρο πρόβατο» επιστρέφει ως λευκός κύκνος, εμφανίζεται ως υπόδειγμα δημοσιονομικής σύνεσης και κερδίζει επάξια μια περίοπτη θέση στην ευρωπαϊκή ελίτ. Κι έζησαν αυτοί καλά, κι εμείς καλύτερα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
100 χρόνια New Yorker: Το ντοκιμαντέρ του Netflix για το περίφημο περιοδικό

Daily / 100 χρόνια «New Yorker»: Το ντοκιμαντέρ του Netflix για το περίφημο περιοδικό

Ζει και βασιλεύει ο ιστορικός τίτλος, φαινομενικά άτρωτος στη φθορά και στα τερτίπια του χρόνου αλλά και στα απανωτά πλήγματα που έχουν γονατίσει τούτο τον αιώνα τα μέσα, και ειδικά τα έντυπα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η ακροδεξιά θεριεύει κι ας μην δηλώνει κανείς ακροδεξιός

Daily / Η ακροδεξιά θεριεύει κι ας μην δηλώνει κανείς ακροδεξιός

Η νέα έρευνα του Σημείου για τη Μελέτη και την Αντιμετώπιση της Ακροδεξιάς επικυρώνει αυτό που πλέον διαπιστώνει κανείς καθημερινά, εντός και εκτός διαδικτύου, στο δρόμο, στις συναναστροφές, στην ατμόσφαιρα
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το “Train Dreams” του Netflix είναι ένα κομψοτέχνημα και μία από τις ταινίες της χρονιάς

Daily / Το “Train Dreams” του Netflix είναι ένα κομψοτέχνημα και μία από τις ταινίες της χρονιάς

Κάπου ανάμεσα σε ελεγεία και σε ύμνο, η ταινία που προσγειώθηκε προ μερικών ημερών στην πλατφόρμα, είναι ένα λεπτό, ατμοσφαιρικό και συγκινητικό δράμα με αξέχαστες εικόνες και εξαιρετικές ερμηνείες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κακό υπάρχει παντού αλλά κυρίως στους πλούσιους, λευκούς άνδρες 

Daily / Το κακό υπάρχει παντού, αλλά κυρίως στους πλούσιους, λευκούς άνδρες 

Μέσα στην πληθώρα δραματικών θρίλερ «πολυτελείας» που έχουν κατακλύσει εσχάτως το τοπίο των σειρών, το «Beast in me» («Το τέρας μέσα μου») του Netflix είναι μία από τις καλύτερες προτάσεις. 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ